Fremsat den 27. februar 2025 af Pelle Dragsted (EL),
Peder Hvelplund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Leila Stockmarr (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbrugerbeskyttelse af bankkunder
Folketinget
pålægger regeringen inden udgangen af 2025 at tage
følgende initiativer for at beskytte borgere og virksomheder
mod urimelig forretningspraksis hos de danske banker:
- God skik-reglerne
skal strammes, så bankerne får en forpligtelse til at
kontakte og rådgive kunderne af egen drift, f.eks. om
muligheden for at få højere renter på deres
indestående.
- Finanstilsynet
eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal halvårligt
offentliggøre en rangliste over danske bankers
indlåns- og udlånsrenter på
nøgleprodukter, herunder på anfordringskonti uden
binding. De banker, der har den henholdsvis laveste
indlånsrente og højeste udlånsrente, skal
forklare sig over for myndighederne.
- Finanstilsynet
eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal løbende
overvåge og registrere, hvor længe bankerne er om at
lade renteændringer hos Nationalbanken komme deres kunder til
gode, med henblik på at skærpe konkurrencen om kunderne
mellem bankerne. Informationen skal publiceres hver sjette
måned samtidig med ranglisten over bankernes rentesatser.
Bemærkninger til forslaget
Bankerne
tjener en formue
Mange borgere i Danmark er hårdt presset
økonomisk efter år med inflation og faldende
realløn. Det samme gælder mange små
erhvervsdrivende. Samtidig har de danske storbanker formået
at generere historisk store overskud på ryggen af borgere og
virksomheder.
Danske Bank genererede i 2023 det hidtil
største overskud nogensinde på 21,3 mia. kr., hvilket
dog blev overgået i 2024, hvor overskuddet landede på
23,6 mia. kr. Banken konstaterede i forbindelse med
offentliggørelsen af regnskabet for 2023 selv, at rekorden
skyldes de høje renter, der opkræves hos kunderne
(»Scorer kassen på stigende renter: Danske Bank lander
største overskud i 153 år«, www.finans.dk, den
2. februar 2024). Danske Bank forudser et tilsvarende stort
resultat i 2025 (»Danske Bank lander sit bedste resultat
nogensinde«, www.jyllands-posten.dk, den 7. februar
2025).
Det samme billede ses hos andre danske
storbanker som Nordea, der tjente 37 mia. kr. i 2023 og 37,7 mia.
kr. i 2024 (»Rekordår hos Nordea: Tjente 37,7
milliarder kroner i 2024«, www.dr.dk, den 30. januar 2025).
Alene renteindtægterne for Nordea udgjorde 56 mia. kr. i
2024.
Manglende
konkurrence
I Danmark har vi ikke nogen regulering, der
sikrer, at bankerne skal tilbyde kunderne rimelige priser og
renter. Teoretisk set vil konkurrencen på et marked
medføre, at forbrugerne vil kunne få en mere attraktiv
rentesats, idet aktørerne på markedet vil
forsøge at underbyde hinanden. Imidlertid er konkurrencen
på det danske bankmarked ikke effektiv, og bankerne
forsøger kun i meget begrænset omfang at underbyde
hinanden.
Renten på anfordringskonti er meget
ensartet på tværs af bankerne. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen har i deres rapport om konkurrencen på
bankmarkedet fra august 2022 (»Konkurrencen på
bankmarkedet for privatkunder«, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, august 2022) gjort opmærksom på, at
der er rum for en styrket konkurrence på
bankområdet.
Ikke mindst anføres faldet i antallet
af banker fra ca. 220 i 1990 til 63 i 2019 som en medvirkende
faktor. Den manglende konkurrence viser sig netop også i, at
bankernes afkast vurderes at være højere end det, man
kan forvente som normalafkast for en sektor med en meget høj
egenkapitalandel. Således konkluderer Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen: »Hvis der tages udgangspunkt i et
skøn for markedsrisikopræmien på 6-7 pct.,
medfører det, at afkastkravet for danske banker vil ligge
mellem 4,8 og 7 pct. over den risikofrie rente, som er målt
ved renten på en 10- årig statsobligation.«
(»Konkurrencen på bankmarkedet for privatkunder«,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, august 2022, side 67).
I 2023 var egenkapitalforrentningen i de
danske pengeinstitutter før skat omkring 15 pct. -
altså langt over, hvad Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
vurderer som et normalafkast. Inden for økonomisk teori
er det afgørende i spørgsmålet om behovet for
offentlig regulering netop, hvorvidt markedsaktører bredt
set kan konkurrere med de eksisterende aktører, der har
såkaldt markedsmagt til at sætte priserne så
højt, at de opnår overnormal profit, undertiden
også kaldet økonomisk profit. Kan private
aktører ikke udfordre den såkaldte markedsmagt, som
nogle af aktørerne besidder, kan der ud fra et
økonomisk perspektiv argumenteres for politisk indgriben.
Når netop disse forhold kan konstateres i dagens Danmark, er
det ikke hæmmende for det, konkurrencen gerne skulle
tilvejebringe - et lavere prisniveau for almindelige bankkunder -
hvis man regulerer sektoren, hvilket regeringen
pålægges med dette beslutningsforslag.
Det er omvendt netop fraværet af
effektiv regulering, der er til stor skade for borgerne, der skal
aflevere en stadig større del af deres levegrundlag til
bankerne (»Finanstilsynets undersøgelse af
pengeinstitutternes overholdelse af rådgivningsforpligtelsen
i relation til indlånsrenter«, www.finanstilsynet.dk,
den 12. december 2023).
Bedre
rådgivning
Ud over at det sikrer øget konkurrence,
er der også et stort potentiale ved at sikre bedre og aktiv
rådgivning af kunderne. Mere end 25 pct. af alle danskerne
har en oplevelse af ikke at kunne forstå, hvad deres bank
skriver til dem (»»Er det bare mig, der er helt
væk? « tænkte Isabella Gersby, da hun sad til
møde i banken. Men hver fjerde har det ligesom hende«,
Berlingske, den 24. juli 2024.)
Erhvervsministeren har ligeledes anerkendt, at
såvel konkurrence som kunderådgivning halter bagud i
banksektoren (»Minister: Bankernes rådgivning om renter
har simpelthen ikke været god nok«, Børsen, den
6. februar 2024). Imidlertid foreslår ministeren ikke anden
løsning på problemet, end at bankerne skal overholde
den rådgivningsforpligtelse, der følger af god
skik-reglerne.
Af § 8, stk. 2, i
bekendtgørelse om god skik for finansielle virksomheder
(bekendtgørelse nr. 330 af 7. april 2016 om god skik for
finansielle virksomheder) fremgår det, at bankerne alene har
pligt til at rådgive kunderne om kundens interesser, hvis
kunden selv spørger eller nogle omstændigheder
tilsiger det. Finanstilsynet tolker bestemmelsen således, at
bankerne har en rådgivningspligt i tre situationer, nemlig
når et pengeinstitut
1. konkret
behandler en forbrugers økonomi,
2. i øvrigt
er i kontakt med en forbruger og har adgang til oplysninger om
kundens økonomi og
3.
markedsfører sig med en særlig type
rådgivningskoncept og/eller -politik (»Finanstilsynets
undersøgelse af pengeinstitutternes overholdelse af
rådgivningsforpligtelsen i relation til
indlånsrenter«, www.finanstilsynet.dk, den 12. december
2023).
I praksis forholder det sig dog sådan,
at bankerne meget sjældent tager initiativ til at
rådgive kunderne om, hvordan de kan få mest for
pengene. Finanstilsynet konkluderer selv, at ingen af de
undersøgte pengeinstitutter angiver, at de systematisk
udfører rådgivning om kundernes muligheder for bedre
forrentning (»Finanstilsynets undersøgelse af
pengeinstitutternes overholdelse af rådgivningsforpligtelsen
i relation til indlånsrenter«, www.finanstilsynet.dk,
den 12. december 2023). Og selv om Finanstilsynet har varslet, at
de i 2024 ville ændre i bekendtgørelsen om god skik,
er det imidlertid stadig bekendtgørelsen fra 2016, der er
gældende. Det foreslås derfor, at
bekendtgørelsen opdateres, så bankernes pligt til at
rådgive kunderne af egen drift gøres meget tydelig,
samt at der indføres en pligt til, at banken selv skal
kontakte kunden, når det er relevant at rådgive dem,
eksempelvis hvis der sker større ændringer i
rentesatserne på ind- og udlån.
Rangliste over
bankerne og bedre kontrol
»Jeg er helt enig med Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen. Gennemsigtigheden på bankmarkedet er for
dårlig, og det er også oplagt, at det hæmmer
konkurrencen, når kunderne ikke kan gennemskue eller overskue
deres bankforretninger, og det kan vi simpelt hen ikke være
tjent med. Udfordringen med gennemsigtighed er alvorlig. Da selv
samme styrelse, altså Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
gennemførte et eksperiment, hvor en gruppe bankkunder skulle
finde ud af, hvad det kostede dem at være bankkunde, gav 4 ud
af 10 op. Det duer selvfølgelig ikke! Derfor skal det
være lettere at være bankkunde, det skal være
lettere at stille sig kritisk over for sin banks priser og
vilkår, og det skal i sidste ende også være mere
overskueligt at skifte bank, hvis man er utilfreds eller har
fået et andet tilbud.« Således svarede
erhvervsministeren mundtligt på et §
20-spørgsmål den 28. februar 2024 (svar på
spørgsmål nr. S 530, folketingsåret 2023-24).
Imidlertid er der ikke sket yderligere siden da, og det er forsat
et lige så stort problem med den manglende
gennemsigtighed.
En af de helt store udfordringer med det
manglende overblik over, hvad den aktuelle rente er i bankerne, er,
at ændringer i bankernes rentefastsættelse ofte sker
lang tid efter ændringer i renten hos Nationalbanken. Det
betyder, at jo længere tid der går, før bankerne
tilpasser renterne, jo mere tjener bankerne, og jo mere koster det
kunderne.
Ud over de initiativer, ministeren selv
foreslog ved besvarelsen, foreslås det med
nærværende beslutningsforslag, at Finanstilsynet hvert
halve år udgiver en rangliste, hvoraf det tydeligt og nemt
fremgår, hvad bankerne tilbyder i rente, henholdsvis
indlåns- og udlånsrenter på
nøgleprodukter, herunder på anfordringskonti uden
binding.
Herudover foreslås det, at
Finanstilsynet eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
løbende skal overvåge og registrere, hvor længe
bankerne er om at lade renteændringer hos Nationalbanken
komme deres kunder til gode, med henblik på at skærpe
konkurrencen om kunderne mellem bankerne. Informationen skal
publiceres hver sjette måned samtidig med ranglisten over
bankernes rentesatser.
Den øgede transparens vil være
med til at øge kundernes forståelse af, hvad bankerne
tager sig betalt for. Samtidig vil det kunne øge
konkurrencen mellem bankerne, idet det rent faktisk vil være
nemt for kunderne at se forskellen. Det vil med al sandsynlighed
medføre et øget pres på bankerne til at lade
kunderne nyde godt af renteændringer så hurtigt som
muligt.
Skriftlig fremsættelse
Pelle Dragsted
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forbrugerbeskyttelse af bankkunder.
(Beslutningsforslag nr. B 125)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.