B 117 Forslag til folketingsbeslutning om at idømme straf for manddrab ved vanvidskørsel.

Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 20-02-2025

Fremsat: 20-02-2025

Fremsat den 20. februar 2025 af Mette Thiesen (DF), Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF), Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF), Morten Messerschmidt (DF) og Nick Zimmermann (DF)

20241_b117_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 20. februar 2025 af Mette Thiesen (DF), Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF), Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF), Morten Messerschmidt (DF) og Nick Zimmermann (DF)

Forslag til folketingsbeslutning

om at idømme straf for manddrab ved vanvidskørsel

Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af indeværende folketingsår at fremsætte et lovforslag, som indebærer, at man kan idømmes straf for manddrab, hvis man kører vanvidskørsel, som resulterer i trafikdrab, uanset om der er tale om en uagtsom eller en bevidst, forsætlig handling.

Bemærkninger til forslaget

Reglerne for strafskærpelser efter straffelovens §§ 119, 241, 249, 252 og 253 som følge af vanvidskørsel trådte i kraft den 1. marts 2021, da der var et stort problem med bilister, der kørte på en sådan måde, at det bragte andre menneskers liv og førlighed i fare, jf. lov nr. 290 af 27. februar 2021 om ændring af straffeloven og lov om erstatningsansvar (Styrket indsats mod farlig kørsel m.v.). Dernæst blev der indført regler om, at politiet kunne beslaglægge køretøjerne på stedet, og at staten efterfølgende skulle kunne bortauktionere dem, jf. lov nr. 534 af 27. marts 2021 om ændring af færdselsloven (Skærpet indsats mod vanvidskørsel). Alt sammen var lovgivning, der havde til formål at dæmme op for det voksende omfang af vanvidskørsel i Danmark.

Men tilsyneladende er det desværre ikke tilstrækkeligt til at få folk til at forstå, at vi som samfund ikke vil acceptere vanvidsbilisme og følgerne heraf. For trods lovens ikrafttrædelse og de forskellige strafskærpelser er mere end 3.000 biler siden hen blevet beslaglagt, jf. »Tre år efter stramning mod vanvidskørsel: Næsten 3.000 køretøjer beslaglagt«, Justitsministeriet, den 18. april 2024. Størstedelen af beslaglæggelserne er heldigvis sket, uden at det har involveret direkte personskade, men ikke desto mindre er der desværre en del tilfælde, hvor tilfældige borgere er kommet alvorligt til skade eller direkte har mistet livet.

Der er børn og voksne, der er kommet alvorligt til skade eller omkommet, og der er børn, der på tragisk vis har mistet deres forældre - alt sammen, alene fordi de er blevet ofre for en vanvidsbilists vanvittige og hensynsløse kørsel i høj fart i forhold til forholdene, hvor gerningspersonen ofte har været påvirket af forskellige euforiserende stoffer.

For nuværende kan man maksimalt idømmes 8 års fængsel for uagtsomt manddrab efter straffelovens § 241 som straf for vanvidskørsel. Men retspraksis viser, at straffen for uagtsomt manddrab under vanvidskørsel ligger på omkring 4-5 års fængsel.

Forslagets indhold

Efter forslagsstillernes opfattelse er det urimeligt og strider mod vores retsfølelse, at man, som reglerne er i dag, maksimalt kan dømmes for uagtsomt manddrab, hvis ikke der kan bevises et forsæt til manddrab, selv om man som bilist fuldt bevidst sætter sig bag rettet i en tonstung bil, f.eks. indtager euforiserende stoffer og kører gaderæs eller kapkørsel, herunder i modsatte vejbane. I sådanne tilfælde bør man være fuldt bevidst om eller i hvert fald anse det for overvejende sandsynligt, at man udsætter andre mennesker for så stor fare, at de i yderste konsekvens kan miste livet på grund af ens vanvittige og hensynsløse handlinger, eller som minimum bør der være en accept af risikoen herfor.

Dette bør der skeles til, når der dømmes for vanvidskørsel under skærpede omstændigheder, hvor der har været involveret tilfældige menneskeliv. Ingen mennesker bør efter forslagsstillernes klare opfattelse kunne undslå sig det medfølgende ansvar ved vanvidskørsel, og ingen under normale omstændigheder tænkende mennesker er uvidende om den potentielle risiko, der altid vil være forbundet med hensynsløs kørsel, og at en sådan adfærd potentielt altid kan bringe andre menneskers liv i fare.

Derfor ønsker forslagsstillerne med dette forslag at skærpe de gældende regler således, at man skal dømmes for manddrab efter straffelovens § 237, hvis man ved hensynsløs kørsel trafikdræber andre mennesker. Forslaget betyder, at en sådan handling ikke blot sanktioneres som uagtsomt manddrab, som er den maksimale straf, der kan idømmes med den nuværende lovgivning, når forsæt ikke kan bevises. Fremover skal det være muligt for domstolene at idømme straf for forsætligt manddrab i sådanne tilfælde, jf. straffelovens § 237, og ikke alene at kunne idømme straf for uagtsomt manddrab og eventuelt skærpe straffen på grund af særligt skærpende omstændigheder efter straffelovens § 241.

Skriftlig fremsættelse

Mette Thiesen (DF):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om at idømme straf for manddrab ved vanvidskørsel.

(Beslutningsforslag nr. B 117)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.