Fremsat den 20. februar 2025 af Mette Thiesen (DF),
Alex Ahrendtsen (DF), Mikkel Bjørn (DF),
Pia Kjærsgaard (DF), Peter Kofod (DF),
Morten Messerschmidt (DF) og Nick Zimmermann (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at idømme straf for manddrab ved
vanvidskørsel
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte et lovforslag, som indebærer, at man kan
idømmes straf for manddrab, hvis man kører
vanvidskørsel, som resulterer i trafikdrab, uanset om der er
tale om en uagtsom eller en bevidst, forsætlig handling.
Bemærkninger til forslaget
Reglerne for strafskærpelser efter
straffelovens §§ 119, 241, 249, 252 og 253 som
følge af vanvidskørsel trådte i kraft den 1.
marts 2021, da der var et stort problem med bilister, der
kørte på en sådan måde, at det bragte
andre menneskers liv og førlighed i fare, jf. lov nr. 290 af
27. februar 2021 om ændring af straffeloven og lov om
erstatningsansvar (Styrket indsats mod farlig kørsel m.v.).
Dernæst blev der indført regler om, at politiet kunne
beslaglægge køretøjerne på stedet, og at
staten efterfølgende skulle kunne bortauktionere dem, jf.
lov nr. 534 af 27. marts 2021 om ændring af
færdselsloven (Skærpet indsats mod
vanvidskørsel). Alt sammen var lovgivning, der havde til
formål at dæmme op for det voksende omfang af
vanvidskørsel i Danmark.
Men tilsyneladende er det desværre ikke
tilstrækkeligt til at få folk til at forstå, at
vi som samfund ikke vil acceptere vanvidsbilisme og følgerne
heraf. For trods lovens ikrafttrædelse og de forskellige
strafskærpelser er mere end 3.000 biler siden hen blevet
beslaglagt, jf. »Tre år efter stramning mod
vanvidskørsel: Næsten 3.000 køretøjer
beslaglagt«, Justitsministeriet, den 18. april 2024.
Størstedelen af beslaglæggelserne er heldigvis sket,
uden at det har involveret direkte personskade, men ikke desto
mindre er der desværre en del tilfælde, hvor
tilfældige borgere er kommet alvorligt til skade eller
direkte har mistet livet.
Der er børn og voksne, der er kommet
alvorligt til skade eller omkommet, og der er børn, der
på tragisk vis har mistet deres forældre - alt sammen,
alene fordi de er blevet ofre for en vanvidsbilists vanvittige og
hensynsløse kørsel i høj fart i forhold til
forholdene, hvor gerningspersonen ofte har været
påvirket af forskellige euforiserende stoffer.
For nuværende kan man maksimalt
idømmes 8 års fængsel for uagtsomt manddrab
efter straffelovens § 241 som straf for vanvidskørsel.
Men retspraksis viser, at straffen for uagtsomt manddrab under
vanvidskørsel ligger på omkring 4-5 års
fængsel.
Forslagets indhold
Efter forslagsstillernes opfattelse er det
urimeligt og strider mod vores retsfølelse, at man, som
reglerne er i dag, maksimalt kan dømmes for uagtsomt
manddrab, hvis ikke der kan bevises et forsæt til manddrab,
selv om man som bilist fuldt bevidst sætter sig bag rettet i
en tonstung bil, f.eks. indtager euforiserende stoffer og
kører gaderæs eller kapkørsel, herunder i
modsatte vejbane. I sådanne tilfælde bør man
være fuldt bevidst om eller i hvert fald anse det for
overvejende sandsynligt, at man udsætter andre mennesker for
så stor fare, at de i yderste konsekvens kan miste livet
på grund af ens vanvittige og hensynsløse handlinger,
eller som minimum bør der være en accept af risikoen
herfor.
Dette bør der skeles til, når der
dømmes for vanvidskørsel under skærpede
omstændigheder, hvor der har været involveret
tilfældige menneskeliv. Ingen mennesker bør efter
forslagsstillernes klare opfattelse kunne undslå sig det
medfølgende ansvar ved vanvidskørsel, og ingen under
normale omstændigheder tænkende mennesker er uvidende
om den potentielle risiko, der altid vil være forbundet med
hensynsløs kørsel, og at en sådan adfærd
potentielt altid kan bringe andre menneskers liv i fare.
Derfor ønsker forslagsstillerne med
dette forslag at skærpe de gældende regler
således, at man skal dømmes for manddrab efter
straffelovens § 237, hvis man ved hensynsløs
kørsel trafikdræber andre mennesker. Forslaget
betyder, at en sådan handling ikke blot sanktioneres som
uagtsomt manddrab, som er den maksimale straf, der kan
idømmes med den nuværende lovgivning, når
forsæt ikke kan bevises. Fremover skal det være muligt
for domstolene at idømme straf for forsætligt manddrab
i sådanne tilfælde, jf. straffelovens § 237, og
ikke alene at kunne idømme straf for uagtsomt manddrab og
eventuelt skærpe straffen på grund af særligt
skærpende omstændigheder efter straffelovens §
241.
Skriftlig fremsættelse
Mette Thiesen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
idømme straf for manddrab ved vanvidskørsel.
(Beslutningsforslag nr. B 117)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.