Fremsat den 20. februar 2025 af Pernille Vermund (LA) og Ole Birk Olesen (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om at indføre et princip om
»én regel ind, to regler ud« i dansk
lovgivning
Regeringen pålægges inden udgangen
af 2025 at fremsætte et lovforslag, som indfører et
princip om, at der skal afskaffes to eksisterende regler, hvis der
indføres én ny regel.
Bemærkninger til forslaget
Siden Poul Schlüter var statsminister,
har samtlige danske regeringer talt om at nedbringe
bureaukratiet.
I 1982 proklamerede Schlüters regering,
at de ville igangsætte »Operation regelsanering«
(jf. »Regelforenklingsarbejdet 1982-83 - ministeriernes
redegørelser for regelforenklingsarbejdet inden for deres
områder«, Administrationsdepartementet, 1983).
I 1995 ville Poul Nyrup Rasmussens regering
iværksætte »Kampen mod bøvlet«
(»Lettelse af administrative byrder - rapport fra udvalget om
lettelse af administrative byrder for nye, små og mellemstore
virksomheder«, Erhvervsministeriet, 1995).
I 2002 søsatte Anders Fogh Rasmussens
regering en »Kampagne mod Systemdanmark« (»En
enklere offentlig handlingsplan for regelforenkling og
administrative lettelser«, Regeringen, 2002).
Da Lars Løkke Rasmussen blev
statsminister i 2009, var det blevet tid til en »Plan for
statslig afbureaukratisering« (»Mere tid til
velfærd. Regeringens plan for mindre bureaukrati i kommuner
og regioner«, Regeringen, 2009).
Helle Thorning-Schmidts regering ville
nedsætte et virksomhedsforum for enklere regler
(»Enklere regler - den virksomhedsrettede indsats for bedre
regulering 2012-2015«, Erhvervsministeriet, 2012), og da Lars
Løkke Rasmussen atter var blevet statsminister,
bekendtgjorde han i 2018, at det var tid til »Færre
regler og mindre bureaukrati« (»Færre regler og
mindre bureaukrati«, Regeringen, 2018). Herefter kunne Mette
Frederiksen som statsminister for den socialdemokratiske
mindretalsregering i 2021 lancere »Danmark kan mere«
(»Danmark kan mere I - flere i arbejde«, Regeringen,
2021). Og da Mette Frederiksen blev statsminister for en
midterregering, bebudede SVM-samarbejdet i deres regeringsgrundlag
fra 2022 ligeledes, at de ville nedbringe det statslige bureaukrati
(»Ansvar for Danmark - Det politiske grundlag for Danmarks
regering«, Regeringen, 2022).
Fællesnævneren i alle disse
hensigtserklæringer og initiativer er, at der har været
et udtalt politisk ønske om at reducere regelmængden i
Danmark. Ikke desto mindre er bureaukratiet alligevel vokset de
seneste mange år.
Siden Poul Schlüter var statsminister, er
mængden af regulering, målt som antal ord i
lovgivningen, tredoblet, og regelmængden er vokset med 2,9
pct. om året fra 1989 til 2023 (»Sådan
indføres et bureaukratiloft i praksis«, Jonas Herby,
CEPOS, den 2. november 2023).
Efter forslagsstillernes opfattelse er Danmark
blevet et gennembureaukratiseret samfund, hvilket har store
konsekvenser for landets virksomheder.
For at modarbejde denne tendens finder
forslagsstillerne, at der er brug for en mekanisme til at sikre, at
det tilsyneladende bredt forankrede politiske ønske om at
nedbringe bureaukratiet også reelt materialiserer sig i den
førte politik.
I den canadiske provins British Colombia har
man med stor succes implementeret et regelloft, hvor man med et
bindende princip om at afskaffe to eksisterende regler, hver gang
man vil indføre én ny, er lykkedes med at nedbringe
bureaukratiet. Princippet blev implementeret i 2001, og på
blot 3 år faldt regelmængden med hele 40 pct.
(»Sådan indføres et bureaukratiloft i
praksis«, Jonas Herby, CEPOS, den 2. november 2023).
På den baggrund finder
forslagsstillerne, at Danmark bør indføre et lignende
princip om, at man for at kunne indføre én ny regel
skal afskaffe to gældende regler.
Skriftlig fremsættelse
Pernille Vermund
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
indføre et princip om »én regel ind, to regler
ud« i dansk lovgivning.
(Beslutningsforslag nr. B 115)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.