B 109 Forslag til folketingsbeslutning om at forbedre mulighederne for at opsætte solceller på offentlige bygninger.

Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2024-25
Status: Fremsat

Beslutningsforslag som fremsat

Fremsat: 05-02-2025

Fremsat: 05-02-2025

Fremsat den 5. februar 2025 af Søren Egge Rasmussen (EL), Pelle Dragsted (EL), Peder Hvelplund (EL), Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL), Leila Stockmarr (EL), Søren Søndergaard (EL), Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)

20241_b109_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 5. februar 2025 af Søren Egge Rasmussen (EL), Pelle Dragsted (EL), Peder Hvelplund (EL), Rosa Lund (EL), Trine Pertou Mach (EL), Leila Stockmarr (EL), Søren Søndergaard (EL), Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)

Forslag til folketingsbeslutning

om at forbedre mulighederne for at opsætte solceller på offentlige bygninger

Folketinget pålægger regeringen at indkalde til forhandlinger om at forbedre mulighederne for at opsætte solceller på offentlige bygninger og at komme med forslag til, hvordan Danmark hurtigst muligt kan leve op til nye EU-krav om at udnytte solenergi på offentlige bygninger.

Bemærkninger til forslaget

Mange kommuner og regioner vil gerne opstille solceller på offentlige bygninger og arealer, som kan bidrage til at indfri de kommunale og regionale CO2-reduktionsmål. Det gavner den grønne omstilling, samtidig med at placering af solceller på tage nyder stor folkelig opbakning (»Vi er vilde med solceller på tage«, dr.dk, den 30. december 2024). I dag stiller reglerne på området dog krav om, at kommunen eller regionen skal oprette et selvstændigt selskab, hvis kommunen eller regionen ønsker at installere solceller. Det er en hæmsko for en øget udrulning af solceller på kommunale og regionale tage. Ligeledes medfører de gældende regler om de samlede afregningsvilkår, at det ofte ikke er rentabelt for kommunerne og regionerne at opsætte solceller.

Regeringen har i »Solcellestrategi - For en styrket udbygning med solceller i Danmark«, fra maj 2024, ikke præsenteret nogen forslag, der kan løse problemerne for kommunerne og regionerne. Regeringen skriver dog: »Regeringen er løbende i dialog med Kommunernes Landsforening (KL) for at sikre, at reglerne for kommunal sol er klare og hensigtsmæssige.«

Enhedslisten mener ikke, at de nuværende regler er hensigtsmæssige, når det ikke er rentabelt for staten, kommuner og regioner at opstille solceller, der kan dække en del af egetforbruget af elektricitet, på offentlige bygninger. Derfor fremsætter Enhedslisten dette beslutningsforslag.

Ifølge en undersøgelse fra DR svarer 51 ud af de 64 kommuner, der har svaret, at de har fravalgt at opsætte solceller på kommunens bygninger på grund af kravet om oprettelse af et særskilt selskab. Ligeledes svarer 37 kommuner, at reglerne om afregning af den el, som solenergien skaber, begrænser opsætningen af solcelleanlæg på tagflader (»Kommuner dropper solceller på tage: Det ville være filantropi med borgernes penge«, dr.dk, den 30. december 2024).

KL har i flere år forsøgt at få forbedret kommunernes vilkår for opsætning af solceller og agiteret imod kravet om, at der skal oprettes et selvstændigt selskab. Selskabsdannelsen medfører ekstra udgifter for kommunerne og mere bureaukrati. Argumentet om, at selskabsdannelseskravet mindsker risikoen for, at investeringer i solceller forringer velfærden i kommunerne, er ikke korrekt. Et kommunalt solcelleselskab kan opnå kommunegaranti på sine lån, så et eventuelt økonomisk tab vil også kunne ende med at påvirke kommunens økonomi og dermed velfærden. I Sverige er der store ambitioner for opsætning af solceller på offentlige tage. F.eks. planlægger de i Malmø at anlægge 34.000 m2 solcellepaneler mellem 2024 og 2026, og svenskerne stiller sig uforstående over for de barrierer, der er i den danske lovgivning, når det kommer til at opsætte solceller på offentlige tage (»I Sverige ryster de på hovedet over alt det danske bøvl med solceller på kommunale tage«, klimamonitor.dk, den 29. januar 2025).

Nye EU-krav om solenergi gælder også på offentlige bygninger

EU-landene skal snart implementere EU-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/1275 af 24. april 2024 om bygningers energimæssige ydeevne, hvor der i artikel 10 stilles krav om at udnytte solenergi på offentlige bygninger, både hvad angår eksisterende og nye offentlige bygninger.

Det fremgår bl.a. af artikel 10, stk. 3, at medlemsstaterne »sikrer, at der, hvis teknisk egnet og økonomisk og funktionelt gennemførligt, etableres egnede solenergianlæg som følger:

a) senest fra den 31. december 2026 i alle nye offentlige bygninger med et nytteareal på over 250 m2 og i alle nye ikke-beboelsesbygninger med et nytteareal på over 250 m2

b) i alle eksisterende offentlige bygninger med et nytteareal på over:

i) 2 000 m2, senest den 31. december 2027

ii) 750 m2, senest den 31. december 2028

iii) 250 m2, senest den 31. december 2030

c) senest den 31. december 2027 i eksisterende ikke-beboelsesbygninger med et nytteareal på over 500 m2, hvor bygningen gennemgår en større renovering eller en foranstaltning, der kræver administrativ tilladelse til bygningsrenovering, arbejde på taget eller installation af en teknisk bygningsinstallation

d) senest fra den 31. december 2029 på alle nye beboelsesbygninger, og

e) senest fra den 31. december 2029 på alle nye overdækkede parkeringspladser, der støder fysisk op til bygninger«.

Det fremgår også af artikel 10, stk. 3, at medlemsstaterne »medtager i deres nationale planer for renovering af bygninger, jf. artikel 3, politikker og foranstaltninger med hensyn til etablering af egnede solenergianlæg i alle bygninger«.

Derudover står der i artikel 10, stk. 5, i ovennævnte direktiv, at medlemsstaterne »indfører en ramme, der tilvejebringer de nødvendige administrative, tekniske og finansielle foranstaltninger til støtte for udbredelsen af solenergi i bygninger, herunder i kombination med tekniske bygningsinstallationer eller effektive fjernvarmenet«.

Det kræver god planlægning at leve op til kravene fra EU rettidigt. Danmark er ofte styret af hensynet til minimumsimplementering, når det kommer til krav fra EU. Hvis ikke Folketinget vedtager at pålægge regeringen at handle hurtigst muligt for at leve op til EU-kravene i ovennævnte direktiv, vil den danske regering sikkert foretage sig så lidt som muligt og foreslå en minimumsimplementering. Derfor ønsker forslagsstillerne med dette forslag, at regeringen kommer med forslag til, hvordan Danmark hurtigst muligt kan leve op til kravene i artikel 10 i ovennævnte direktiv om bygningers energimæssige ydeevne.

Skriftlig fremsættelse

Søren Egge Rasmussen (EL):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til folketingsbeslutning om at forbedre mulighederne for at opsætte solceller på offentlige bygninger.

(Beslutningsforslag nr. B 109)

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.