Fremsat den 30. januar 2025 af Christina Olumeko (ALT) og Torsten Gejl (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om en ny metode for udvælgelse af
lægdommere
Folketinget pålægger regeringen
senest den 1. november 2025 at fremsætte lovforslag, der skal
sikre, at de kommunale grundlisteudvalgs udvælgelse af
lægdommere skal foretages efter den samme metode i alle
kommuner, således at domsmænd og nævninger
udvælges ved en stratificeret lodtrækning blandt alle
borgere over 18 år.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 55, folketingsåret 2024-25.
Ny udvælgelsesmetode
Forslagsstillerne mener, at de gældende
regler for de kommunale grundlisteudvalgs udvælgelse af
lægdommere og de anvendte udvælgelsesmetoder ikke i
tilstrækkelig grad er konsistente og transparente. Med de
gældende regler er det op til kommunerne selv at vælge,
hvilken metode de vil anvende til at udvælge lægdommere
blandt kommunens borgere. Kommunerne benytter sig ofte af en
metode, hvor det enkelte medlem af kommunens grundlisteudvalg,
f.eks. i samarbejde med sit politiske bagland, partiforeninger og
andre interesseorganisationer, kan indstille et antal personer til
udvælgelse i forhold til den politiske repræsentation i
kommunalbestyrelsen. Det foreslås derfor, at det sikres ved
lov, at de kommunale grundlisteudvalgs udvælgelse af
lægdommere skal foretages efter den samme metode i alle
kommuner, således at domsmænd og nævninger
udvælges ved en stratificeret udvælgelse blandt alle
borgere over 18 år i den enkelte kommune. Det vil være
den mest transparente metode, som samtidig kan sikre ensartethed
blandt kommunerne og bidrage til, at de udpegede personer
udgør et alsidigt og repræsentativt udsnit af
kommunens befolkning. Samtidig kan metoden også sikre, at det
ikke er hensyn til partipolitik eller anden interessevaretagelse
m.v., der afgør udvælgelsen. Metoden indebærer,
at borgerne opdeles i forskellige undergrupper (strata) baseret
på specifikke karakteristika, hvorefter personerne
udtrækkes ved en simpel tilfældig udtrækning i
hver undergruppe. De ønskede karakteristika kan som hidtil
være alder, køn, herkomst, højeste
fuldførte uddannelse og beskæftigelsesmæssig
status, så der i udvælgelsen stadig tilstræbes et
alsidigt og repræsentativt udsnit af befolkningen.
Grundlisteudvalgene skal fortsat sikre, at de udpegede personer er
egnede til at virke som lægdommere, og tilstræbe, at de
udgør et alsidigt og repræsentativt udsnit af
kommunens befolkning.
Gældende regler for dannelse af
nævninge- og domsmandslister
Det fremgår af grundlovens § 65, at
der skal medvirke lægmænd i strafferetsplejen, og at
det fastsættes ved lov, i hvilke sager og under hvilke former
denne medvirken skal finde sted, herunder i hvilke sager
nævninger skal medvirke. Reglerne for nævningers og
domsmænds udtagelse fremgår af retsplejelovens kapitel
6-9 a og grundlistebekendtgørelsen (Bekendtgørelse om
grundlister, BEK nr. 809 af 5. december 1990 med senere
ændringer). I hver enkelt kommune er der nedsat et
grundlisteudvalg med mindst 5 medlemmer, som er udpeget af
kommunalbestyrelsen. Grundlisteudvalget er nedsat for en
4-årig periode og har til opgave at udtage personer blandt
kommunens borgere til kommunens grundliste. Der skal udtages 1
person for hver 300 borgere i kommunen. Grundlisteudvalget skal
bl.a. sikre sig, at de udpegede personer er egnede til at virke som
lægdommere, og at de udgør et alsidigt og
repræsentativt udsnit af kommunens befolkning.
Grundlisteudvalget afgør selv, hvordan personerne til
grundlisten udtages, og hvordan det sikres, at de udtagne er egnede
og udgør et repræsentativt udsnit af befolkningen i
kommunen. Landsretspræsidenterne fastsætter herefter
det antal lægdommere, der skal anvendes i løbet af den
4-årige periode, og danner nævninge- og
domsmandslisterne for hver af landsretterne og for hver byret ved
lodtrækning blandt de personer, der er udtaget på
grundlisterne. Hvervet som lægdommer er et borgerligt ombud,
og de udtagne personer har som udgangspunkt pligt til at virke som
lægdommere. Der er dog i retsplejeloven beskrevet en
række årsager, der enten kan udelukke eller fritage
personer for hvervet.
Nuværende metode til udvælgelse
til grundlisterne
Ifølge grundlistebekendtgørelsen
skal der ved udarbejdelsen af grundlisterne tilstræbes en
ligelig repræsentation med hensyn til alder, køn og
etnisk baggrund. Derudover stilles der krav om, at de personer, der
udtages, skal udgøre et alsidigt sammensat udsnit af
befolkningen, hvor der bl.a. kan lægges vægt på
uddannelsesmæssig baggrund og
beskæftigelsesmæssig status. Derudover er det som
nævnt op til grundlisteudvalgene at afgøre, hvilken
metode de vil anvende for at sikre alsidighed og
repræsentativitet i forhold til kommunens befolkning. I
Justitsministeriets vejledning om udarbejdelse af grundlister
foreslås til inspiration forskellige metoder, som kan
anvendes ved udarbejdelse af grundlisterne og samtidig sikre, at
kravene om repræsentativitet og alsidighed er opfyldt
(Vejledning om udarbejdelse af grundlister, Justitsministeriet, VEJ
nr. 9065 af 30. januar 2023). Metoderne til udtagelse af personer
til grundlisterne varierer på tværs af kommunerne og
kan bestå af en kombination af flere metoder. Den mest
anvendte metode er ifølge vejledningen at anvende
forholdstalsmetoden, hvor det enkelte udvalgsmedlem, f.eks. i
samarbejde med sit politiske bagland, indstiller et antal personer
til udvælgelse i forhold til den politiske
repræsentation i kommunalbestyrelsen. Derudover kan
grundlisteudvalgene f.eks. tage udgangspunkt i de tidligere
grundlister, annoncere på kommunens hjemmeside, i
lokalpressen, på borgerservice eller på biblioteker
m.v. og tage kontakt til kommunens integrationsråd eller
foreninger med hensyn til etniske minoriteter. Når
grundlisteudvalgene skal sikre de udtagnes egnethed, kan det f.eks.
ske ved at indhente skriftlig information fra de interesserede, ved
telefonsamtaler eller ved korte personlige møder.
Lægdommernes
repræsentativitet
Justitsministeriets Forskningskontor har siden
2000 foretaget undersøgelser af repræsentativiteten
blandt de lægdommere, der er udvalgt til nævninge- og
domsmandslisterne, og den seneste undersøgelse er foretaget
blandt lægdommere, der er udvalget for perioden 2024-2027
(»Lægdommeres repræsentativitet«,
Justitsministeriets Forskningskontor, 2024). I august 2023 fremgik
det af Domstolsstyrelsens hjemmeside, at
landretspræsidenterne havde udtrukket knap 15.000 personer
fra kommunernes grundlister til at blive de nye lægdommere
ved landsretterne og byretterne i perioden 2024-2027.
Undersøgelsen fra Justitsministeriets Forskningskontor af
repræsentativiteten blandt lægdommerne for denne
periode viser, at lægdommerne for perioden 2024-2027 er
repræsentative for de danske statsborgere med hensyn til
køn og herkomst. Det skal her bemærkes, at indvandrere
og efterkommere ved tidligere undersøgelser har været
underrepræsenteret af lægdommerne. Resultaterne viser
desuden, at lægdommere for 2024-2027 statistisk set adskiller
sig fra de danske statsborgere med hensyn til aldersfordelingen,
idet personer i aldersgruppen 18-30 år er
underunderrepræsenteret, i forhold til hvad man skulle
forvente, mens personer i aldersgruppen 31-50 år er
overrepræsenteret blandt lægdommerne i forhold til
fordelingen blandt de danske statsborgere. I undersøgelsen
er der også inkluderet resultater for højeste
fuldførte uddannelse og beskæftigelsesmæssige
status, og det konkluderes, at der er en overrepræsentation
af personer med lange og mellemlange videregående uddannelser
og en underrepræsentation af personer med grundskole- og
erhvervsfaglige uddannelser sammenlignet med resten af
befolkningen. Desuden er der en overrepræsentation af
lønmodtagere med ledelsesarbejde, lønmodtagere
på højeste og lønmodtagere på mellemste
niveau i forhold til fordelingen i resten af befolkningen, mens
lønmodtagere på grundniveau og personer uden for
arbejdsstyrken er underrepræsenteret i forhold til
fordelingen i resten af befolkningen.
Mere transparens og konsistens
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
undersøgelserne om lægdommernes
repræsentativitet viser, at de udtrukne lægdommere
overordnet set er repræsentative i forhold til
befolkningssammensætningen i Danmark, og at
undersøgelserne samtidig er med til at holde fokus på,
at denne repræsentativitet bevares. Forslagsstillerne mener
dog som nævnt, at den ofte anvendte metode i kommunerne ikke
er tilstrækkelig transparent, og at den ikke sikrer, at det
ikke er hensyn til partipolitik eller anden interessevaretagelse
m.v., der afgør udvælgelsen. Derfor foreslås
det, at det sikres ved lov, at udvælgelsen af
lægdommere foretages efter den samme metode i alle kommuner,
således at domsmænd og nævninger udvælges
ved en stratificeret udvælgelse blandt alle borgere over 18
år.
Skriftlig fremsættelse
Christina Olumeko
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en ny
metode for udvælgelse af lægdommere.
(Beslutningsforslag nr. B 107)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.