Fremsat den 30. januar 2025 af Helle Bonnesen (KF) og Frederik Bloch Münster (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sikre, at markedsføringsloven ikke
rammer ikkespilrelaterede produkter, og at ansvarlige reklamer
tillades
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2025 at fremsætte lovforslag om en
ændring af markedsføringslovens § 11 b, der
sikrer, at loven undgår at ramme ikkespilrelaterede
produkter, med henblik på at øge konkurrencen på
bankmarkedet og give danskerne bedre mulighed for at få
finansiel rådgivning, herunder om billigere finansiering af
køb af elbil m.v.
Bemærkninger til forslaget
Med vedtagelsen af nærværende
beslutningsforslag sikres danskerne bedre mulighed for kendskab til
kompetent finansiel rådgivning og økonomisk
fordelagtige lån og opsparingsmuligheder, uanset om det
drejer sig om lån til køb af elbil, pensions- eller
børneopsparinger eller boliglån. Forslaget har til
formål at øge konkurrencen på de finansielle
markeder og sikre gennemsigtig og relevant information til
danskerne uden at skade hensigten bag den oprindelige lov.
Forbud mod kviklån og begrænsning af
reklamer for spil opretholdes
Da et flertal i Folketinget i juni 2020 vedtog
lovforslag nr. L 149 Forslag til lov om ændring af lov om
forbrugslånsvirksomheder, lov om markedsføring og lov
om finansiel virksomhed (Opgør med kviklån m.v.),
folketingsåret 2019-20, var hensigten at beskytte forbrugere
mod dyre kviklån og potentielle eller egentlige ludomaner mod
at se en fodboldkamp indledt med en spilreklame efterfulgt af en
reklame for et lån, som man kunne bruge til at spille for.
Forslagsstillerne mener, at den hensigt er god og rigtig.
Nærværende beslutningsforslag ændrer ikke
på de regler, der blev vedtaget dengang.
Forslaget handler heller ikke om reglerne for
ÅOP (samlede årlige omkostninger i procent for et
lån). Forslaget handler alene om at give danskerne mulighed
for at se reklamer for f.eks. fordelagtige lån til køb
af elbiler, pensions- eller børneopsparinger eller
boliglån, dvs. reklamer fra en bank eller et leasingselskab,
som ikke handler om produkter, man kan bruge til at spille for.
Nærværende beslutningsforslag
fokuserer specifikt på markedsføringsforbuddet i
markedsføringslovens § 11 b (lovbekendtgørelse
nr. 1420 af 2. december 2024) og har til formål at sikre, at
danskerne får adgang til information om bl.a. grønne
finansieringsløsninger uden at blive påvirket af
unødvendige begrænsninger, som er beregnet til at
forhindre noget andet, nemlig eksponering for dyre kviklån i
forbindelse med spilreklamer.
Ikkespilrelateret markedsføring bør
tillades
I dag er § 11 b uhensigtsmæssig
bredt formuleret, idet det følger af loven, at »Enhver
markedsføring af forbrugslånsvirksomheder og
kreditaftaler til forbrugere i forbindelse med markedsføring
af spil eller spiludbydere er forbudt, jf. dog stk. 2-4.«
(lovbekendtgørelse nr. 1420 af 2. december 2024). Det
betyder, at et fordelagtigt lån til f.eks. en elbil vil
være omfattet, også selv om lånevilkårene
er rimelige og inden for den nye lovs rammer. Desuden er
formuleringen »i forbindelse med« i praksis svær
at håndtere og bidrager utilsigtet til at forbyde en bank at
reklamere for hjælp til privatøkonomi eller
gældsrådgivning, hvis der optræder en reklame for
pengespil tæt på eller i forlængelse af bankens
reklame. Hvad der bringes af reklamer i fjernsynet eller på
sociale platforme som f.eks. Facebook, er ikke noget banker eller
leasingselskaber har kontrol over, og derfor afholder nogle
aktører sig fra at markedsføre tilbud, der kunne
komme forbrugerne til gavn. Konsekvensen bliver, at de
spilreklamer, som lovforslag nr. L 149 havde til formål at
stramme op over for, reelt forhindrer reklamer for f.eks.
gældsrådgivning, lån til energirenovering af huse
eller lån til elbiler.
Markedet for elbiler styrkes
En stor andel af de danskere, der
planlægger at anskaffe sig eller udskifte en bil inden for de
kommende 5 år, har deres øjne rettet mod
elbilsmarkedet. Næsten otte ud af ti svarer, at de overvejer
at købe en elbil, mens hver tredje svarer, at de overvejer
at købe en elbil, men at de venter på, at priserne
falder. Det fremgår af Elbilindeks 2024, som er udarbejdet af
Clever på baggrund af en undersøgelse blandt 2.000
repræsentativt udvalgte danskere (»Danskernes holdning
til elbiler og elbilvaner - Elbilindekset 2024«,
Clever.dk).
Forslagsstillerne mener, at det vil være
en klar fordel for kommende bilkøbere, at de kender til de
mest fordelagtige lån. En ændring af
markedsføringslovens § 11 b vil give danskerne bedre
adgang til information om grønne finansieringsmuligheder
såsom lån til elbiler.
Evaluering bør føre til justering og
øget konkurrence
I »Evaluering af aftalen om et
opgør med kviklån«, der blev udgivet af
Erhvervsministeriet i april 2022, fremhæves tre centrale
pointer, som belyser formålet med de gældende
restriktioner. Pointerne illustrerer, hvorfor der er behov for en
tilpasning af loven med henblik på at skabe mere konkurrence
til fordel for forbrugerne.
For det første fremgår det, at
»Hensigten med aftalen var at skabe større
forbrugerbeskyttelse på markedet for usikrede
forbrugslån, der var præget af lån med meget
høje omkostninger og tvivlsomme forretningsmodeller.
Særligt unge samt udsatte persongrupper risikerede at blive
fanget af uoverskuelige gældsforpligtelser, hvilket man
ønskede at forebygge.« (side 5).
Det kan ikke siges at være
tilfældet, at en reklame for f.eks. en børneopsparing
skulle være med til at sætte unge eller udsatte i
uoverskuelige gældsforpligtelser. Alligevel er denne type
reklame i dag begrænset af markedsføringsloven.
For det andet fremgår det, at
»Endvidere blev der i markedsføringslovens § 11 b
indført et forbud mod enhver markedsføring af
forbrugerkreditaftaler og forbrugslånsvirksomheder i
forbindelse med markedsføring af spil eller spiludbydere med
visse undtagelser. Hensigten med sidstnævnte var at få
sat en stopper for den aggressive markedsføring af
kviklån særligt i forbindelse med spil.« (side
6-7).
Det Konservative Folkeparti ved
ordfører Mona Juul bemærkede under første
behandlingen af lovforslag nr. L 149: »Det er meget
svært for mig at have sympati for udbydere, der udnytter
svage sjæle, unge sårbare mennesker og måske
endda ludomaners trang ved at lægge markedsføring af
lån op ad spilreklamer.« (L 149, folketingsåret
2019-20). Det kan dog ikke påstås at være
tilfældet, at et fordelagtigt lån til f.eks. en ny
elbil skulle kunne kobles negativt sammen med ludomani eller
spillevirksomheder. Alligevel er denne type reklame i dag de facto
forbudt eller stærkt begrænset, fordi de udbydere, der
ønsker at reklamere på tv, ikke ved, om der vises en
reklame for spil umiddelbart efter reklamen for deres produkt. Med
andre ord fortrænger de spil, man politisk ønsker at
begrænse, reklamer for f.eks. grønne lån, der
kan bidrage til, at danskerne kan spare penge på at
købe en elbil, og måske endda få flere til at
vælge en elbil frem for andre typer biler.
For det tredje fremgår det, at
»Forbuddet skulle understøtte, at forbrugere ikke
bliver eksponeret for og optager forbrugerkreditaftaler med
høje omkostninger til brug for spil.« (side 39). Det
kan ikke siges at være tilfældet, at reklamer for
forskellige pensionsopsparinger understøtter, at der optages
dyre lån til at spille på fodboldkampes resultat.
Alligevel forhindres denne type reklamer i dag.
Evalueringen viser også, at
markedsføringslovens § 11 b hæmmer konkurrencen.
Det fremgår af evalueringen, at »Effekten af
markedsføringsforbuddet i forbindelse med
markedsføring af spil eller spiludbydere gælder mere
end forbrugslån alene, fordi alle udbydere af
forbrugslån under ét afholdes fra markedsføring
af brand og logo, hvilket betyder, at virksomheden også er
omfattet af forbuddet i forbindelse med sin markedsføring af
andre produkter end forbrugerkreditaftaler. Hvis en virksomhed for
eksempel sælger både forbrugerkreditaftaler og andre
produkter under samme brand, så må virksomheden ikke
markedsføre dette brand i forbindelse med spil eller
spiludbydere. Markedsføringsforbuddet kan derfor have
betydning for den effektive konkurrence på andre markeder for
finansielle produkter.« (side 15-16).
Ovennævnte betyder med andre ord, at
hvis en bank tilbyder forbrugslån til f.eks. et nyt
køkken, må den ikke reklamere for lån til
elbiler, hvis der kan være en spilreklame i umiddelbar
nærhed af reklamen for lån. Dette er upraktisk, da det
er gavnligt med konkurrence på markederne, også
når det kommer til finansielle produkter.
Ludomani er alvorligt og kræver en
målrettet indsats
Ludomani og den ofte medfølgende
gældsspiral er en alvorlig problemstilling, som kræver
stor opmærksomhed og ansvarlig regulering. Ifølge en
undersøgelse for Spillemyndigheden havde 0,67 pct. af den
voksne danske befolkning i 2021 alvorlige pengespilsproblemer. Det
svarer til ca. 29.500 personer. Samtidig er andelen af personer med
moderate pengespilsproblemer steget fra 1,2 pct. i 2016 til 3,7
pct. i 2021 (»Prævalensundersøgelse af pengespil
og pengespilsproblemer i Danmark 2021«, Spillemyndigheden,
maj 2022).
Dertil kommer, at tal fra Ludomaniforeningen
viser, at 11 pct. af ludomaner har et sidemisbrug såsom
alkohol, medicin eller euforiserende stoffer, hvilket kan
forværre deres økonomiske situation og føre til
alvorlige gældsproblemer (»Ludomani-statistikker og
tal«, Ludomaniforeningen.dk). Denne udfordring kræver
målrettede tiltag mod markedsføring, der kan bidrage
til overgældssætning og spilleafhængighed. Det er
imidlertid vigtigt at adskille denne type markedsføring fra
ansvarlige reklamer, som ikke er relateret til spil, og som kan
gavne forbrugerne.
Lige vilkår for ens reklamer
Med en justering af
markedsføringslovens § 11 b vil pengeinstitutter
få mulighed for at reklamere på linje med pensions- og
forsikringsselskaber. Det betyder, at f.eks. en lokal sparekasse
kan informere borgerne om muligheden for en højere rente
på børneopsparinger, om fordelene ved at omlægge
boliglån, eller om, hvordan privatopsparede pensionsmidler
kan investeres. Denne adgang til information vil give danskerne
bedre forudsætninger for at træffe oplyste
økonomiske beslutninger og understøtte deres
økonomiske planlægning.
Samlet set vil ændringen skabe
større transparens og konkurrence på de finansielle
markeder, hvilket kommer danskerne til gode. Samtidig vil loven
fortsat beskytte de mest sårbare grupper mod potentielt
skadelig markedsføring, da den fastholder fokus på
kviklån og lån, der kan bruges til spil.
Skriftlig fremsættelse
Helle Bonnesen
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sikre, at markedsføringsloven ikke rammer ikkespilrelaterede
produkter, og at ansvarlige reklamer tillades.
(Beslutningsforslag nr. B 106)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.