Fremsat den 22. januar 2025 af Pelle Dragsted (EL),
Peder Hvelplund (EL), Rosa Lund (EL),
Trine Pertou Mach (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Leila Stockmarr (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Victoria Velasquez (EL) og Mai Villadsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om beskyttelse af demokratiet mod indblanding fra
rigmænd, oligarker og andre stærke økonomiske
aktører gennem begrænsning af donationer til politiske
partier og kandidater
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2025 at fremsætte et lovforslag, der
indfører et loft over, hvor meget en enkelt person
årligt må donere til et politisk parti eller en
politisk kandidat, på 20.000 kr. Lovforslaget skal ligeledes
forbyde donationer til politiske partier og kandidater til
parlamentarisk valg fra alle andre end fysiske personer.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget har til formål at
beskytte vores folkestyre mod, at rigmænd, oligarker eller
andre stærke økonomiske aktører kan øve
indflydelse gennem økonomisk støtte til de politiske
partier og kandidater.
Danmark står over for en stigende
trussel mod vores demokrati både fra udenlandske
aktører og på vores egen hjemmebane. Vi har lige set,
hvordan verdens rigeste mand, Elon Musk, brugte sin enorme formue
til at få Donald Trump valgt som præsident i USA for
bagefter at få en fremtrædende og magtfuld post
på Trumps hold.
Elon Musk har siden åbent erklæret
sin hensigt om at blande sig i europæiske valgkampe. I
Storbritannien har han annonceret, at han vil finansiere den
yderste højrefløj (»Elon Musk Hijacks U. K.
Politics in Favor of the Far Right«, nytimes.com, den 6.
januar 2025). Og senest har han åbent støttet det
højreekstreme tyske parti AfD (»Verdens rigeste mand
blander sig i tysk valgkamp og peger på
højrefløjsparti«, tv2.dk, den 28. december
2024).
Samtidig har vi set, hvordan Putin aktivt
forsøger at manipulere valg i Europa. Via økonomisk
støtte fra Kremlloyale oligarker er der skabt
destabilisering og splid i flere lande (»MEP'erne
fordømmer Ruslands forsøg på at underminere
europæiske demokratier«, europarl.europa.eu, den 8.
februar 2024). Det udgør en direkte trussel mod demokratiets
integritet.
Disse handlinger illustrerer en bekymrende
tendens, hvor udenlandske og private interesser søger at
påvirke demokratier gennem økonomisk
støtte.
I Danmark har vi endnu ikke set samme niveau
af indblanding, men vi har set, at økonomiske donationer fra
private interesser til de politiske partier er stigende, og vi har
set en række problematiske eksempler med økonomiske
donationer fra selskaber til partier, der kan have sammenhæng
med bestemte politiske initiativer, som tilgodeser selv samme
økonomiske interesser.
Dette risikerer at skabe en
skævvridning, hvor de partier, der forsvarer mere
pengestærke grupper og individers interesser, har flere penge
at føre valgkamp for end de partier, der repræsenterer
mindre pengestærke grupper i samfundet.
Enhedslisten har tidligere fremsat
beslutningsforslag om øget åbenhed om
partistøtte, senest i 2024 (beslutningsforslag nr. B 152,
folketingsåret 2023-24) for at skabe gennemsigtighed i de
økonomiske strømme, der påvirker vores
politiske system. Men som eksemplerne fra udlandet viser, er
åbenhed ikke tilstrækkeligt. Gennemsigtighed alene vil
ikke løse problemerne med økonomisk
skævvridning mellem partierne og fjerner heller ikke
muligheden for, at rigmænd og særinteresser potentielt
kan købe sig til indflydelse.
Et målrettet forbud mod udenlandske
donationer, sådan som to regeringspartier har
foreslået, vil heller ikke være tilstrækkeligt.
Det vil være nemt for udenlandske oligarker og rigmænd
at omgå reglerne, f.eks. ved at bruge danske
stråmænd eller oprette danskregistrerede selskaber til
at kanalisere pengene gennem. Dette understreger behovet for et
generelt loft over donationer, uanset donationens oprindelse.
Et generelt loft på 20.000 kr., samtidig
med at det alene vil være tilladt for fysiske personer at yde
økonomisk støtte, vil effektivt beskytte vores
demokrati mod, at både danske og udenlandske rigmænd og
oligarker kan skævvride vores demokrati gennem
økonomiske donationer til partierne.
Flere lande har allerede indført
regler, der begrænser økonomisk indflydelse i politik.
I Frankrig er der et årligt loft over, hvor meget
enkeltpersoner kan donere til politiske partier, mens donationer
fra juridiske personer som virksomheder er forbudt
(»Regulation of Foreign Involvement in Elections:
France«, The Law Library of Congress, 2019). I Canada er der
ligeledes et årligt loft over donationer fra enkeltpersoner,
og hverken virksomheder eller fagforeninger må give
økonomisk støtte til partier (»Political Party
Financing in Canada«, The Canadian Encyclopedia, den 7.
februar 2006, opdateret den 16. december 2020). Disse eksempler
viser, hvordan andre lande mere effektivt end Danmark beskytter
deres demokratier mod økonomisk manipulation og oligarkisk
indflydelse.
Danmark er ifølge OECD's
opgørelse fra 2024 et af ganske få lande, der ikke
engang har et uafhængig tilsynsorgan til at føre
kontrol med finansieringen af politiske partier (»The OECD
Reinforcing Democracy Initiative«, OECD, 2024). Danmark er
ligeledes et af kun tre lande, der ikke har regler om hverken at
modtage donationer anonymt fra udenlandske stater eller fra
virksomheder. Et forbud mod alle tre ting har over halvdelen af
alle OECD-lande (»OECD dumper danske regler om
økonomisk partistøtte«, Økonomisk
Ugebrev, den 22. april 2024).
Danmark har brug for tidssvarende regler, der
beskytter vores folkestyre bedre mod økonomisk
påvirkning og fremmed indblanding. Indførslen af et
loft for donationer og forbud mod udenlandske bidrag er et vigtigt
skridt for at sikre, at demokratiet forbliver folkets styre og ikke
underlægges pengestærke særinteresser.
Det foreslås derfor, at der
indføres regler, der sikrer, at det kun er fysiske personer,
som må donere til politiske partier og kandidater, og at en
fysisk person maksimalt må donere 20.000 kr. pr. år i
økonomisk støtte til et parti eller en kandidat.
Samtidig foreslås det at forbyde juridiske personer, herunder
alle virksomheder og foreninger, at yde økonomisk
støtte til politiske partier og kandidater. Økonomisk
støtte kan være i form af rede penge, ydelser eller
varer. Eksempler på varer eller ydelser kan være at
stille lokaler til rådighed, betale for annoncer, stille
annonceplads til rådighed m.v. Beløbsgrænsen
gælder også i forhold til usædvanlige rabatter
på varer eller ydelser, der må sidestilles med direkte
økonomisk støtte.
Skriftlig fremsættelse
Pelle Dragsted
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
beskyttelse af demokratiet mod indblanding fra rigmænd,
oligarker og andre stærke økonomiske aktører
gennem begrænsning af donationer til politiske partier og
kandidater.
(Beslutningsforslag nr. B 102)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.