I et notat til TV 2 Bornholm angående trafikal ligestilling redegør ministeriet for beregningen af landevejstaksten for billettypen ”bil inkl. 5 personer” med Bornholmslinjen mellem Rønne og Ystad, jf. TRU alm del – bilag 130. Udgangspunktet for beregningen er en tabel, der stammer fra rapporten ”Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm” fra 2014, og som fremgår af side 75 i rapporten (også kaldet bilag 3), jf. https://www.trm.dk/media/iqxkkolm/rapport-for-den-fremtidige-faergebetjening-af-bornholm.pdf I ministeriets notat henvises der til tabellen fra 2014, men i beregningen bruger ministeriet et løn- og prisfremskrevet takstblad fra 2015. I notatet er dette takstblad benævnt tabel 2 på side 2. Til tallene fra 2015 (tabel 2) tillægges beregningen af billettaksten for en personbil yderligere en billettakst for 2,5 gående passagerer, da bilerne på færgeruten i gennemsnit har 2,5 passagerer med. Imidlertid er der i den oprindelige tabel fra 2014 (bilag 3) allerede taget højde for, at der er 2,5 passagerer med i en personbil. Det fremgår af bilag 3.
a) Vil ministeren redegøre for beregningsmetoden for landevejstaksten, som anvendes i notatet til TV2 Bornholm, og vil ministeren dertil redegøre for, hvorfor der tillægges en ekstra takst for 2,5 gående passagerer, når den oprindelige tabel fra 2014 (”Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm”, bilag 3, side 75-76) allerede indeholder et gennemsnit på 2,5 passagerer per bil?
b) Er ministeren enig i, at takstbladet i tabel 2 fra 2015 (notatet til TV2 Bornholm, side 2) alene er en fremskrevet version af takstbladet i ”Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm”, bilag 3, side 75-76, og at der således allerede er indregnet 2,5 passagerer per bil i den takst, der anvendes?
c) Såfremt takstbladet i tabel 2 fra 2015 (Notat til TV2 Bornholm, side 2) fremskrives korrekt for personbiler, i henhold til den oprindelige tabel fra 2014 (”Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm”, bilag 3, side 75-76), der allerede indeholder et gennemsnit på 2,5 passagerer per bil, kan ministeren så bekræfte, at landevejsprisen for en personbil på ruten Rønne-Ystad i 2025 vil være 311,18 kr. og ikke de 585,01 kr., som ministeriet er kommet frem til i notatet?
d) Vil ministeren bekræfte, at det med det korrekt fremskrevne beløb på 311,18 kr. - som er fremkommet ved, at tabellen fra 2014 (”Rammerne for den fremtidige færgebetjening af Bornholm” bilag 3, side 75-76) allerede indeholder et gennemsnit på 2,5 passagerer per bil - er mindre end den maksimale gennemsnitspris på 416,88 kr. for en personbil på ruten Rønne-Ystad i 2025, og at ministeriets beregning af landevejsprincippet dermed ikke lever op til princippet om trafikal ligestilling?
Dato: 05-02-2025
Status: Ikke besvaret
Emne:
færgefart