Transportudvalget (TRU) Alm. del

Samling: 2024-25

Spørgsmål 245

Vil ministeren redegøre for, hvilken betydning det kommende lovforslag lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., og lov om private fællesveje (Forenkling af sagsgange ved vejmyndighedens dispositioner over offentlige veje og private fællesveje m.v.) får for kommunernes mulighed for at forny og styrke bymidterne i mindre og mellemstore byer i forhold til bl.a. mulighederne for hastighedsbegrænsninger, ensretninger m.v.? Og vil ministeren – om nødvendigt med bidrag fra andre relevante ministerier- vurdere, om lovforslagets nye regler vil begrænse mulighederne for at indfri formålet med den politiske aftale om ”Mere liv i bymidter og landdistrikter” fra 2021, hvor et af initiativerne eksempelvis er at gøre det muligt for Aabenraa Kommune at etablere en 30 km/t-zone i Rødekro bymidte, jf. Bekendtgørelse om forsøgsordning med lavere hastighedsgrænse i Rødekro bymidte af 29. maj 2024, https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2024/549/pdf?
Dato: 07-03-2025
Status: Ikke besvaret
Emne: færdselsret

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 07-03-2025
Modtaget: 07-03-2025
Omdelt: 07-03-2025

Spm. om, hvilken betydning det kommende lovforslag lov om ændring af færdselsloven, lov om offentlige veje m.v., og lov om private fællesveje (Forenkling af sagsgange ved vejmyndighedens dispositioner over offentlige veje og private fællesveje m.v.) får for kommunernes mulighed for at forny og styrke bymidterne i mindre og mellemstore byer i forhold til bl.a. mulighederne for hastighedsbegrænsninger, ensretninger m.v.

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version