Udvalget for Digitalisering og It (DIU) Alm. del

Samling: 2024-25

Spørgsmål 63

Er ministeren enig med forskerne i, at influencerprofiler i deres helhed ikke er omfattet af privatreglen i GDPR, idet de har et kommercielt sigte, og hvis det beror på en konkret vurdering, hvilke forhold er så afgørende for vurderingen af, hvorvidt den enkelte influencer er omfattet af privatlivsreglen eller ej, idet der henvises til den videnskabelige artikel ”Influencere i kollision med databeskyttelsesreglerne: Ulovlig influencersharenting”, Erhvervsjuridisk Tidsskrift den 29. januar 2025, hvor lektor i børneret, ph.d. Anne Mørk og lektor i databeskyttelsesret, ph.d. Tanja Kammersgaard har undersøgt influencersharenting fra et juridisk perspektiv?
Dato: 05-03-2025
Status: Endeligt besvaret
Emne: techgiganter og sociale medier

Endeligt svar

Dokumentdato: 01-04-2025
Modtaget: 01-04-2025
Omdelt: 01-04-2025

DIU alm. del - svar på spm. 63 om influencerprofiler i deres helhed ikke er omfattet af privatreglen i GDPR, idet de har et kommercielt sigte

Besvarelse af spørgsmål nr. 63 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg for Digitalisering og It (pdf-version)
Html-version
Afrapportering_fra_Medieansvarsudvalget-FINAL-TG (pdf-version)
Html-version

Udvalgsspørgsmål

Dokumentdato: 05-03-2025
Modtaget: 05-03-2025
Omdelt: 05-03-2025

Spm. om influencerprofiler i deres helhed ikke er omfattet af privatreglen i GDPR, idet de har et kommercielt sigte

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version