Paragrafområde:
§
15
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Tiltrådt af et flertal i Finansudvalget den 18-12-2024 (udvalget med undtagelse af Enhedslistens og Alternativets medlemmer, der stemte imod aktstykket)
Påtegninger:
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget konstaterer, at der er en høj grad af informationsasymmetri mellem regeringen og Folketinget i forhold til brugen af uforbrugte midler, herunder midler der er afsat i forbindelse med forskellige politiske aftaler. SF mener således ikke, at ministeren har godtgjort, at den bedste brug af de uforbrugte midler afsat i forbindelse med aftalerne om satspuljerne i henholdsvis 2017 og 2019 sker ved at overføre dem til Den Sociale Investeringsfond. SF konstaterer, at mange familier er pressede op til jul, ligesom mange civilsamfundsorganisationer mangler finansiering til videreførsel af projekter. SF konstaterer endvidere, at civilsamfundsorganisationerne varetager borgernære velfærdsindsatser, og at det fremgår af de to sidste SSA-aftaler, at der skal sikres en mere stabil finansiering til civilsamfundet. SF noterer sig, at social- og boligministerens argument for ikke at tildele civilsamfundsorganisationerne midler handler om, at civilsamfundsorganisationerne ikke kan nå at bruge midlerne i 2024. SF noterer sig dog samtidig, at social- og boligministeren i december har overført midler til professionshøjskolerne til brug i 2025 (Aktstykke nr. 87 om omprioritering af midler til uddannelse på det specialiserede socialområde), og at ministeren i besvarelsen af spørgsmål 7 til nærværende aktstykke henviser til, at professionshøjskolerne står i modsætning til civilsamfundsorganisationerne, idet professionshøjskolerne skal bruge midlerne til konkrete projekter. SF henviser dog til, at mange af organisationerne netop også har brug for midler til konkrete projekter, eksempelvis Reden Ungs indsatser. SF mener således, at midlerne kunne bruges mere hensigtsmæssigt, men SF kan støtte aktstykket i lyset af, at midlerne bredt set vil gå sociale indsatser. SF understreger dog, at det er vigtigt at have øje for sociale projekter langt fra altid kan flytte mennesker fra eksempelvis offentlig forsørgelse til uddannelse eller beskæftigelse. Det er derfor afgørende også fremadrettet at sikre midler til indsatser, som ikke genererer økonomisk afkast.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af udvalget bemærker, at aktstykket indebærer, at der tilføres 50 mio. kr. af uforbrugte midler fra Udviklings- og Investeringsprogrammerne (UIP) til Den Sociale Investeringsfond (DSI). I modsætning til mange andre sociale indsatser som eksempelvis Baba, Reden Ung og Gadens Stemmer er det ikke godtgjort, at DSI skulle have behov for en kapitalindsprøjtning og slet ikke i den størrelsesorden, hvorfor det ikke er retfærdiggjort, at midlerne skal udmøntes hertil. Derudover bemærker Enhedslisten og Alternativet, at UIP og DSI ikke har samme formål, som ministeren ellers hævder som begrundelse for omprioriteringen. DSI investerer i modsætning til UIP ikke kun i sociale indsatser mhp. at understøtte en mere vidensbaseret og effektfuld socialpolitik med afsæt i metoder og indsatser. DSI investerer mhp. at skabe en økonomisk bundlinje og tiltrække eksterne investorer, hvilket selvfølgelig har betydning for deres investeringsportefølje. Derfor kan Enhedslisten og Alternativet ikke støtte aktstykket.