Tak for det. Spørgsmålet skyldes selvfølgelig, at billetpriserne i søndags igen igen steg, og det er angivelig de største prisstigninger i mange, mange år, og det kommer jo oveni mange års prisstigninger. Vi ser også rigtig mange busruter rundtomkring i landet, som bliver lukket ned, og det, jeg frygter ud over den umiddelbare konsekvens, er jo, at det her bliver en ond spiral, hvor man presser folk ud af den kollektive transport, hvilket betyder færre billetindtægter, og at det så ligesom fortsætter, altså en langsom død for det kollektive transportsystem i Danmark.
Det er jo meget alvorligt af flere årsager. Det rammer jo for det første vores sammenhængskraft. For mig er det at være et land, en nation, også, at mennesker har en mulighed for at bevæge sig på kryds og tværs af landet, og der skal ikke klippes huller i danmarkskortet, så man, hvis man bor lidt uden for de store byer, ligesom er stavnsbundet der. For det andet rammer det jo selvfølgelig også særlig de mennesker, der ikke har andre alternativer, og det er f.eks. folkepensionister, som gerne vil besøge deres børnebørn, og det er unge, som gerne vil passe deres fritidsaktiviteter, og sådan kunne jeg blive ved. Og vi kan også se, at der har været en meget negativ reaktion fra befolkningens side på de her nye prisstigninger.
Der bliver jeg lidt bekymret, fordi transportministeren, som vi har med i dag, forleden så sagde, at bare det generelt at gøre den kollektive transport billigere ikke er en løsning, fordi man så vil lokke folk fra cyklen og over i den kollektive transport, og det så vil skabe trængsel og gøre produktet endnu mindre attraktivt. Der er nok ikke så mange, som lige snupper cyklen på arbejde fra Odense til København, så det er måske lidt mere i den kuriøse ende, men at det skulle gøre det mindre attraktivt at bruge den kollektive transport, at man ikke bliver lænset i forhold til sin økonomi, har jeg godt nok svært ved at forstå.
Så jeg skal bare lige forstå, om det virkelig er ministerens opfattelse, at det at gøre priserne på den kollektive transport lavere, gør den kollektive transport mindre attraktiv.