§ 20-spørgsmål S 1180 Om indlægget »Konsekvenserne af skærpede karakterkrav for adgang til de gymnasiale uddannelser« fra marts 2023 og analysen »Højere adgangskrav i gymnasiet kan ikke stå alene« fra den 8. august 2024.

Til: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Dato: 27-08-2024
Samling: 2023-24
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 27-08-2024
Endelig besvarelse 02-09-2024
Spørgsmålets ordlyd:
Hvad er ministerens holdning til, at unge med et karaktersnit på under 6 fra folkeskolen og med anden herkomst end dansk har bedre chancer for at gennemføre gymnasiet og læse videre, end de har for at gennemføre en erhvervsuddannelse, og bekymrer det ministeren, at det netop er særligt drenge med anden herkomst end dansk, som vil blive ramt af et øget karakterkrav til gymnasiet på f.eks. 6, og at denne gruppes chancer for at få en ungdomsuddannelse dermed risikerer at blive forringet samlet set, hvis karakterkravet til gymnasiet hæves, uden at der sikres et alternativt uddannelsestilbud, som giver disse unge mindst lige så gode chancer for at få en uddannelse, som de har i gymnasiet i dag?
Skriftlig begrundelse:
Der henvises til indlægget »Konsekvenserne af skærpede karakterkrav for adgang til de gymnasiale uddannelser« fra marts 2023 på Rockwoolfondens hjemmeside og analysen »Højere adgangskrav i gymnasiet kan ikke stå alene« fra den 8. august 2024, som kan findes på Arbejderbevægelsens Erhvervsråds hjemmeside.
Dokumentdato: 02-09-2024
Modtaget: 02-09-2024
Omdelt: 02-09-2024

Svar på spm. nr. S 1180: Hvad er ministerens holdning til, at unge med et karaktersnit på under 6 fra folkeskolen og med anden herkomst end dansk har bedre chancer for at gennemføre gymnasiet og læse videre, end de har for at gennemføre en erhvervsuddannelse, og bekymrer det ministeren, at det netop er særligt drenge med anden herkomst end dansk, som vil blive ramt af et øget karakterkrav til gymnasiet på f.eks. 6, og at denne gruppes chancer for at få en ungdomsuddannelse dermed risikerer at blive forringet samlet set, hvis karakterkravet til gymnasiet hæves, uden at der sikres et alternativt uddannelsestilbud, som giver disse unge mindst lige så gode chancer for at få en uddannelse, som de har i gymnasiet i dag?

Svar på spm. nr. S 1180 (pdf-version)
Html-version
Svar på spm. nr. S 1179 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 27-08-2024
Modtaget: 27-08-2024
Omdelt: 27-08-2024

Hvad er ministerens holdning til, at unge med et karaktersnit på under 6 fra folkeskolen og med anden herkomst end dansk har bedre chancer for at gennemføre gymnasiet og læse videre, end de har for at gennemføre en erhvervsuddannelse, og bekymrer det ministeren, at det netop er særligt drenge med anden herkomst end dansk, som vil blive ramt af et øget karakterkrav til gymnasiet på f.eks. 6, og at denne gruppes chancer for at få en ungdomsuddannelse dermed risikerer at blive forringet samlet set, hvis karakterkravet til gymnasiet hæves, uden at der sikres et alternativt uddannelsestilbud, som giver disse unge mindst lige så gode chancer for at få en uddannelse, som de har i gymnasiet i dag?

Hvad er ministerens holdning til, at unge med et karaktersnit på under 6 fra folkeskolen og med anden herkomst end dansk har bedre chancer for at gennemføre gymnasiet og læse videre, end de har for at gennemføre en erhvervsuddannelse, og bekymrer det ministeren, at det netop er særligt drenge med anden herkomst end dansk, som vil blive ramt af et øget karakterkrav til gymnasiet på f.eks. 6, og at denne gruppes chancer for at få en ungdomsuddannelse dermed risikerer at blive forringet samlet set, hvis karakterkravet til gymnasiet hæves, uden at der sikres et alternativt uddannelsestilbud, som giver disse unge mindst lige så gode chancer for at få en uddannelse, som de har i gymnasiet i dag? (pdf-version)
Html-version