R 16 Klima- energi- og forsyningsministerens energi- og forsyningspolitisk redegørelse 2024.

Afgivet af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Samling: 2023-24
Status: Forhandlet i Folketingssalen

Baggrundsmateriale

Udvalgsområde: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Tidligere debatter
Nævnt i forslaget
Kap. 1: Status på den danske energiforsyning 2023
Klimastatus og -fremskrivning 2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Klimaaftale om mere grøn energi fra sol og vind på land 2023 : rammevilkår til fremme af VE-udbygningen på land.
Indgået den 12. december 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Tillægsaftale om udbudsrammer for 6 GW havvind og Energiø Bornholm : Tillægsaftale til Klimaaftale for energi og industri mv.2020, Tillægsaftale til Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 og Tillægsaftale om Energiø Bornholm 2022.
Indgået den 30. maj 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet.
NEKST-arbejdsgruppe Mere sol og vind på land
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, kefm.dk
Mere sol og vind på land : Afrapportering fra NEKST-arbejdsgruppen
Den nationale energikrisestab (NEKST), 2024

Klimahandling - sammen om mere grøn energi fra sol og vind på land
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, 2023
Mytedræberne - Myter om vedvarende energi
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, kefm.dk
NEKST-arbejdsgruppe Farvel til gas i danske hjem
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, kefm.dk
Farvel til gas i danske hjem : gennem en hurtig, effektiv og klog omstilling til grøn varme
Den nationale energikrisestab (NEKST), 2024
NEKST - Hurtigere udbygning af elnettet
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, kefm.dk
Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 : et grønnere og sikrere Danmark : Danmark kan mere II.
Stemmeaftale indgået den 25. juni 2022 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne.
Klimaaftale for energi og industri mv. 2020.
Indgået den 22. juni 2020 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet.
Energiaftale.
Indgået den 29. juni 2018 mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Kap. 2: Energiforskning- og udvikling
Aftaler om fordeling af forskningsreserve mv. i 2024.
Aftale indgået den 2. november 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om fordeling af forskningsreserven mv. i 2024 og aftale indgået den 2. november 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om fri forskning og fremtidens talentbase
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om: Udvikling og fremme af brint og grønne brændstoffer (Power-to-X strategi).
Indgået den 15. marts 2022
Mulighed for etablering af brintinfrastruktur : 1. delaftale: Ejerskab og drift af fremtidens danske, rørbundne brintinfrastruktur
Aftale indgået den 22. maj 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet
Samarbejdsaftale skal bane vej for brintrørledning mellem Danmark og Tyskland
Nyhed fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, den 24. marts 2023
Aftaleteksten
Økonomiske rammevilkår for brintinfrastruktur : 2. delaftale om rørbunden brintinfrastruktur.
Indgået den 4. april 2024 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet.
Fit for 55
Det Europæiske Råd, consilium.europa.eu
REPowerEU
Europakommissionen
Opfølgende aftale ifm. Klimaaftale for energi og industri (prisregulering af fjernvarme fra geotermiske anlæg).
Indgået den 16. december 2021 mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet
Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Alternativet om: En køreplan for fangst, transport og lagring af CO₂ : anden del af en samlet CCS-strategi.
Indgået den 14. december 2021
Aftale om styrkede rammevilkår for CCS i Danmark : klimahandling - vejen til fuld fangst og lagring af CO2 i 2030.
Indgået den 20. september 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet
Aftale om langsigtede rammevilkår for CO2-fangst i forsyningssektoren : klimahandling - potentialet i forsyningssektoren skal hentes hjem
Indgået den 7. februar 2024 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternative
Kap. 3: Europæisk forsyningssikkerhed
Energinet
energinet.dk
Kap. 4: Forventninger til Energi- og forsyningsområdet
Østersøens lande styrker samarbejde om mere havvind og øget energisikkerhed (Marienborgerklæringen)
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, kefm.dk, den 30. august 2022
Aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti) og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti om den danske energipolitik 2012-2020.
Indgået den 22. marts 2012 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative Folkeparti
Grøn luftfart i Danmark.
Aftale indgået den 15. december 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Venstreparti og Enhedslisten
Klimaprogram 2023
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, 2023
Rådets forordning (EU) 2022/2576 af 19. december 2022 om styrkelse af solidariteten gennem bedre koordinering af indkøb af gas, pålidelige prisbenchmarks og udveksling af gas på tværs af grænserne
Rådets forordning (EU) 2022/2577 af 22. december 2022 om en ramme for fremskyndelse af udbredelsen af vedvarende energi
Rådets forordning (EU) 2022/2578 af 22. december 2022 om indførelse af en markedskorrektionsmekanisme til beskyttelse af unionsborgere og økonomien mod uforholdsmæssigt høje priser
Fit for 55
Det Europæiske Råd, consilium.europa.eu
Forslag til FORORDNING om miljøvenligt design for bæredygtige produkter
KOM(2022)0142
EU-Oplysningens statusblad (se notater m.v.)
Forslag til ændring af forordning om elmarkedsdesign
KOM/2023)0148
EU-Oplysningens statusblad (se notater m.v.)
Net-Zero Industry Act
Europa-Kommissionen, commission.europa.eu
Critical Raw Materials Act
Europa-Kommissionen, commission.europa.eu
Relevante love og regler
Hvad er det?
Folketingets Bibliotek udarbejder en skræddersyet linkpakke/litteraturliste til alle lovforslag, beslutningsforslag, forespørgsler og redegørelser som hjælp til folketingsmedlemmernes ordførertaler. Dette kaldes baggrundsmateriale.

Biblioteket har valgt at gøre baggrundsmaterialet offentligt tilgængeligt. Materialet har dog karakter af at være et internt arbejdsredskab, der kan ses af eksterne.
Struktur
Baggrundsmaterialet består af forskellige afsnit. Det kan variere, hvor mange afsnit, der er i det enkelte baggrundsmateriale.

  • Under ”Høringssvar” finder du links til høringssvar og ministeriets høringsnotat. Høringssvar optræder kun i forbindelse med lovforslag
  • Under ”Tidligere debatter” er links til tidligere relevante parlamentariske dokumenter. Det kan være tidligere lov- eller beslutningsforslag, forespørgsler, redegørelser, § 20-spørgsmål eller udvalgsmateriale. Der linkes til Folketingets egen hjemmeside.
  • Under punktet ”Nævnt i forslaget” er medtaget materialer og kilder, der er nævnt i forslag eller bemærkninger. Hvis det er muligt, er der linket til en elektronisk version, men ellers vil der bare være en litteraturhenvisning.
  • ”Love og regler” – her finder du links til relevant lovgivning. Det gælder både lovgivning, der er nævnt i forslaget og andre regler. Her linkes til Retsinformation og EUR-Lex.
Offentliggørelse
Baggrundsmaterialet produceres til 1. behandlingen af det enkelte forslag eller til forhandlingen af forespørgslen eller redegørelsen. Målet er, at det offentliggøres senest fredag kl. 12 ugen før 1. behandlingen eller forhandlingen. Herefter vedligeholdes det ikke. Det publiceres i forbindelse med selve forslaget og kan findes i sagsoversigten. Det er vigtigt at understrege, at det ikke er et parlamentarisk dokument, men udelukkende et servicedokument med relevante links og litteratur.
Vær opmærksom på:
Baggrundsmaterialet er et arbejdsredskab og derfor ikke en del af den parlamentariske proces eller de parlamentariske dokumenter.

Baggrundsmaterialet kan være udarbejdet med en meget stram deadline. Tidspresset ved sene fremsættelser kan betyde, at der i forbindelse med enkelte forslag kan være medtaget meget få henvisninger til tidligere debatter. Der lægges generelt vægt på, at baggrundsmaterialet er kortfattet.

Ligeledes gælder, at da der er tale om et arbejdsredskab målrettet brugen i Folketinget, tilstræber baggrundsmaterialet ikke at være udtømmende. Det vil derfor fremstå som et øjebliksbillede ved tidspunktet for 1. behandlingen. Det kan ligeledes være meget varierende, hvor mange materialer og f.eks. tidligere debatter, der findes inden for de forskellige lovgivningsområder.
Forfattere
Folketingets Bibliotek er ansvarlig for produktionen af baggrundsmaterialet.
Adgang til det nævnte materiale
I baggrundsmaterialet kan der forekomme materialer uden links. Folketingets Bibliotek har i de tilfælde ikke mulighed for at levere materialet. I stedet henviser vi til følgende muligheder:

Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.

Folketingets Bibliotek er et internt bibliotek og er ikke åbent for offentligheden.
Abonnement
Det er muligt at abonnere på baggrundsmaterialet.

Tegn abonnement her
Du kan søge hjemmesider og materiale frem via Google
Du kan søge og bestille materialet i bibliotek.dk
Du kan henvende dig på dit lokale bibliotek og få hjælp der.
Du kan henvende dig til udgiveren med henblik på at rekvirere eller købe materialet.
Folketingets Oplysning
Christiansborg
1218 København K
Telefon: +45 3337 3338
Telefax: +45 3314 7060
Ophavsret og ansvarsfraskrivelse vedrørende baggrundsmaterialet
Ophavsretten til baggrundsmaterialet tilhører Folketinget. Derimod er det i mange tilfælde ikke Folketinget, der har ophavsretten til det materiale, der linkes til. Baggrundsmaterialet må frit gengives med behørig kildeangivelse. Dog må baggrundsmaterialet ikke gøres til genstand for selvstændig kommerciel udnyttelse. Det er tilladt at linke til baggrundsmaterialet på Folketingets hjemmeside.

Baggrundsmaterialet indeholder links til andre hjemmesider, der opdateres af andre organisationer. Folketinget fraskriver sig ethvert ansvar i denne forbindelse, herunder i relation til nøjagtighed, aktualitet og oprindelse af denne information.

Baggrundsmaterialet indeholder henvisninger til oplysninger af generel karakter. Har man brug for egentlig rådgivning, bør man altid henvende sig til en specialist på det pågældende område. Folketinget påtager sig ikke noget ansvar for eventuelle økonomiske konsekvenser i forbindelse med forkert anvendelse af informationer i baggrundsmaterialet. Folketinget påtager sig ikke ansvar for eventuelt misbrug af Folketingets baggrundsmateriale.