L 99 Forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2023.

Af: Finansminister Nicolai Wammen (S)
Udvalg: Finansudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 31-01-2024

Skriftlig fremsættelse (31. januar 2024)

20231_l99_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (31. januar 2024)

Finansministeren (Nicolai Wammen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om tillægsbevilling for finansåret 2023

(Lovforslag nr. L 99)

Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de bevillingsændringer, som i finansårets løb er foretaget på forventet efterbevilling. FTB har dermed en bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion.

 
 


Bevillingsændringer på FTB for 2023

En stor del af ændringerne i forhold til finansloven for 2023 har enten tidligere været forelagt Folketinget i form af lovforslag eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.

FTB for 2023 indeholder nettomerbevillinger for i alt 20.141,6 mio. kr. i forhold til finansloven for 2023. Nettomerbevillingerne skyldes særligt vedtagelse af aktstykker, jf. tabel 1, og kan særligt henføres til udvidelse af Ukrainefonden i 2023 samt bloktilskudsaktstykket. Hertil kommer en opjustering af hensættelsen til nedlukningserstatninger til minkerhvervet på baggrund af nye skøn.

 
Tabel 1. Fordeling af nettoudgifter på kategorier på FTB23
TB-kategorier
Mio. kr.
Ny lovgivning
40,7
Aktstykker
16.945,4
Overførsel mellem ministerområder
0,0
Overførsel mellem hovedkonti
0,0
Dispositionsbegrænsninger
-0,4
Direkte efterbevilling
3.878,5
Andre bevillingsforslag
-722,6
I alt
20.141,6


 


Ændringer der ikke optages på FTB for 2023

Økonomiske dispositioner i finansåret, der foretages inden for allerede givne bevillingsmæssige hjemler, optages som udgangspunkt ikke på FTB.

Blandt de væsentligste dispositioner, der således ikke optages på FTB, kan nævnes ændrede skøn for lovbundne udgifter og skatter mv.

Da ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der ikke nogen direkte sammenhæng mellem saldoen på statens drifts-, anlægs- og udlånsbudget (DAU-saldoen) på FTB og det endelige resultat i statsregnskabet, som der udarbejdes skøn for i Økonomisk Redegørelse, jf. tabel 2. I tabellen fremgår DAU-saldoen i FTB og statsregnskabet samt det seneste skøn i december i perioden fra 2013 til 2023.

 
 
 
 
 


Tabel 2. DAU-saldoen i 2013-2023 på FTB, decemberskøn samt statsregnskabet
Mia. kr.
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
FTB
-16,1
-11,1
-3,2
-35,5
-16,9
-2,0
8,0
-62,1
-128,0
49,1
40,5 2)
Skøn, ØR, december
-11,9
-2,1
8,2
-14,8
18,9
35,9
2,6
-64,4
-17,6
109,3 1)
86,6
Statsregnskab
5,8
6,7
28,4
-8,5
30,9
41,1
61,2
-14,5
33,1
186,1
- 3)
1) Skøn fra august 2022 grundet folketingsvalg og regeringsdannelse i 2022.
2) Overskuddet på FTB kan henføres til det budgetterede DAU-overskud på 60,7 mia. kr. på FL23 (maj 2023) samt totale nettomerudgifter i løbet af finansåret 2023 på 20,1 mia. kr. Afvigelsen mellem FTB og skønnet fra Økonomisk Redegørelse december 2023 kan primært henføres til et ændret indtægtsskøn i forhold til det budgetterede.
3) Statsregnskabet for 2023 planlægges offentliggjort medio marts 2024.


Specifikation af bevillingsændringer på FTB 2023

Forslaget til lov om tillægsbevilling for 2023 udviser nettomerbevillinger på 5.628,6 mio. kr. under delloftet for driftsudgifter, nettomerbevillinger på 59,3 mio. kr. under delloftet for indkomstoverførsler, nettomerbevillinger på 14.217,1 mio. kr. uden for loft samt nettomerindtægter på 236,6 mio. kr. på indtægtsbudgettet, jf. tabel 3.

 
Tabel 3. Hovedoversigt over FTB 2022
Mio. kr.
Delloftet for driftsudgifter
Delloftet for indkomst-overførsler
Udgifter uden for loft
Indtægts­bud‍get
§ 1. Dronningen
-
-
-
-
§ 2. Medlemmer af det kongelige hus m.fl.
-
-
-
-
§ 3. Folketinget
0,0
0,0
112,8
0,0
§ 5. Statsministeriet
1,3
0,0
0,0
0,0
§ 6. Udenrigsministeriet
1.223,6
0,0
0,0
0,0
§ 7. Finansministeriet
-1.329,1
0,0
176,8
0,0
§ 8. Erhvervsministeriet
151,4
0,0
-2.528,7
0,0
§ 9. Skatteministeriet
5.166,2
0,0
0,0
0,0
§ 10. Økonomiministeriet
0,0
0,0
0,0
0,0
§ 11. Justitsministeriet
338,4
0,0
0,0
0,0
§ 12. Forsvarsministeriet
14.207,1
0,0
145,2
0,0
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet
11,2
0,0
442,4
0,0
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet
-463,8
0,0
184,1
0,0
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet
-1.624,6
0,0
11.869,8
0,0
§ 17. Beskæftigelsesministeriet
-66,1
49,0
503,7
0,0
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet
-280,2
10,3
0,0
0,0
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet
-451,6
0,0
0,0
0,0
§ 21. Kulturministeriet
-139,0
0,0
-94,4
0,0
§ 22. Kirkeministeriet
-23,1
0,0
0,0
0,0
§ 23. Miljøministeriet
792,7
0,0
-31,7
0,0
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
-337,4
0,0
5.783,1
0,0
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
3,5
0,0
0,0
0,0
§ 28. Transportministeriet
-2,0
0,0
128,0
-91,4
§ 29. Klima, Energi- og Forsyningsministeriet
-561,8
0,0
9,0
0,0
§ 35. Generelle reserver
-12.471,1
0,0
-1.000,0
285,0
§ 36. Pensionsvæsenet
0,0
0,0
0,0
0,0
§ 37. Renter
0,0
0,0
0,0
43,0
§ 38. Skatter og afgifter
0,0
0,0
0,0
0,0
§ 40. Genudlån
0,0
0,0
0,0
0,0
I alt
4.145,6
59,3
15.700,1
236,6


De væsentligste bevægelser under delloftet for driftsudgifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det følgende.

 


1. Oversigt over væsentlige bevægelser under delloftet for driftsudgifter

Nettomerbevillingen på § 6. Udenrigsministeriet på 1.223,6 mio. kr. kan primært henføres til en opjustering af udviklingsbistandsrammen. Opjusteringen skal ses i lyset af et mindreforbrug på flygtningemodtagelse særligt vedr. fordrevne personer fra Ukraine.

Nettomindrebevillingen på § 7. Finansministeriet på 1.329,1 mio. kr. kan primært henføres til en nedjustering af det danske EU-bidrag under delloftet på 1.325,0 mio. kr. sfa. opdaterede skøn.

Nettomerbevillingen på § 8. Erhvervsministeriet på 151,4 mio. kr. kan primært henføres til tilførslen af midler til administration af efterreguleringen af COVID-19-kompensationsordninger i Erhvervsstyrelsen, jf. akt. 131 af 29. juni 2023, samt midler til administration af indefrysningsordningen i hhv. Erhvervsstyrelsen og Nævnenes Hus, jf. akt. 113 af 22. juni 2023.

Nettomerbevillingen på § 9. Skatteministeriet på 5.166,2 mio. kr. kan primært henføres til dels udmøntning af reserve til Skatteministeriet på 4.972,4 mio. kr. fra § 35.11.50. Reserve til Skatteministeriet ifm. flerårsaftalen om skattevæsenets økonomi 2023-2027, jf. akt. 116 af d. 22. juni 2023, dels merudgifter til de civilretlige tiltag i udbyttesagen i 2023 med samlet 200,2 mio. kr., jf. akt. 141 af 29. juni 2023.

Nettomerbevillingen på § 11. Justitsministeriet på 338,4 mio. kr. kan primært henføres til udgifter på 198,7 mio. kr. som følge af politiets indsats med midlertidig grænsekontrol, styrkelse af indsatser mod Sverige samt opgaver sfa. asylpakke 1 og styrket udsendelsesindsats, jf. akt. 54 af 14. december 2023. Der har dertil været udgifter på 68,7 mio. kr. til en række it-projekter samt implementering og drift af politiets opgaveløsning sfa. en række EU-retsakter vedr. Schengen-samarbejdet, jf. akt. 91 af 14. december 2023.

Nettomerbevillingen på § 12. Forsvarsministeriet på 14.207,1 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til udgifter som følge af udmøntning af militær støtte fra Ukrainefonden.

Nettomindrebevillingen på § 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet på 463,8 mio. kr. kan primært henføres til overførsel af uforbrugte reserver på § 15.11.79. Reserver og budgetregulering som følge af en udskudt ikrafttrædelse af Barnets Lov.

Nettomindrebevillingen på § 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet på 1.624,6 mio. kr. i 2023 dækker over modsatrettede bevægelser. Dels er der en merbevilling sfa. lægemiddellagre og diverse initiativer ifm. bloktilskudsaktstykket, jf. akt. 137 af 29. juni 2023 og akt. 117 af 29. juni 2023. Samtidig er der en mindrebevilling, som kan henføres til nedskrivning og nulstilling af en række reserver.

Nettomindrebevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på 66,1 mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter som følge af udmøntning af den kommunale DUT-reserve på 17.19.79. Reserver og budgetregulering.

Nettomindrebevillingen på § 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet på 280,2 mio. kr. dækker over en række modsatrettede bevægelser, hvoraf den primære er mindreudgifter på 275,1 mio. kr. som følge af aktivitetsændringer på de videregående uddannelser.

Nettomindrebevillingen på § 20. Børne og Undervisningsministeriet på 451,6 mio. kr. kan primært henføres til nedskrivning af de aktivitetsstyrede konti på i alt 550,2 mio. kr., hvor de største nedskrivninger vedrører § 20.42.02. Almengymnasiale uddannelser på 350,5 mio. kr. og § 20.55.01. Forberedende grunduddannelse på 51,7 mio. kr. I den modsatte retning er der opskrivning på i alt 103,3 mio. kr. som følge af tiltrådte aktstykker, hvor den største opjustering kan henføres til tilbagebetaling af VEU-opsparing til private arbejdsgivere og offentlige virksomheder, som agerer på markedsvilkår, jf. trepartsaftale om langsigtede investeringer i voksen-, efter- og videreuddannelse af september 2023.

Nettomindrebevillingen på § 21. Kulturministeriet på 139,0 mio. kr. under delloft for driftsudgifter kan primært henføres til en mindreudgift på 95,2 mio. kr. som følge af tilbagebetaling af støtte fra COVID-19-kompensationsordninger, samt en nedjustering af bevillingen til folkehøjskoler på 52,8 mio. kr. pba. opdaterede aktivitetstal for skoleåret 2022-2023.

Nettomerbevillingen på § 23. Miljøministeriet på 792,7 mio. kr. kan primært henføres til udmøntning af en reserve på 626,6 mio. kr. til udtagning af landbrugsjord under § 24.11.79. Reserver og budgetregulering til finansiering af lavbundsordningen i 2023 i § 23. Miljøministeriet, jf. akt. 147 af 29. juni 2023, samt tilførsel af 100,0 mio. kr. til Klimaskovfonden, som blev aftalt ifm. Aftale om finansloven for 2024, jf. akt. 59 af 7. december 2023.

Nettomindrebevillingen på § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på 337,4 mio. kr. kan primært henføres til en overførsel til § 23. Miljøministeriet til lavbundsindsatsen i Miljøstyrelsen på 626,6 mio. kr., jf. akt. 147 af 29. juni 2023. Denne nedskrivning modsvares delvist af en tilførsel på 330,0 mio. kr. til § 24.32.14. Erstatninger ved nedslagning af dyr og andre udgifter ved bekæmpelsesforanstaltninger mm., jf. akt. 18 af 26. oktober 2023.

Nettomindrebevillingen på § 29. Klima-, Energi og Forsyningsministeriet på 561,8 mio. kr. kan primært henføres til EU-indtægter fra REPowerEU, jf. akt. 60 af 14. december 2023, omprioritering af bevilling fra Bygningspuljen til Klimaskovfonden og Drikkevandsfonden, jf. akt. 54 af 7. december 2023, samt mindrebevilling som kan henføres til bloktilskudsakstykket, jf. akt. 134 af 22. juni 2023.

Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 12.471,1 mio. kr. under det statslige delloft for driftsudgifter kan primært henføres til udmøntning af generelle reserver, herunder § 35.11.50. Reserve til skatteministeriet, § 35.11.69. Ukrainefond, § 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag og § 35.11.19. Regeringsreserve på en række ministerområder ved aktstykker samt ved nulstilling af reserver.

 


2. Oversigt over væsentlige bevægelser for udgifter under delloftet for indkomstoverførsler

Der er ikke nogen væsentlige bevillingsændringer for bevillinger under det statslige delloft for indkomstoverførsler.

 


3. Oversigt over væsentlige bevægelser uden for udgiftsloft

Nettomerbevillingen på § 7. Finansministeriet på 176,8 mio. kr. kan primært henføres til opjustering af udgiftsbevillingen for Statens Ejendomssalg A/S på 112,5 mio. kr. sfa. indskud af 17 ejendomme. Dertil er det danske EU-bidrag uden for loft opjusteret med 101,2 mio. kr. sfa. opdaterede skøn.

Nettomindrebevillingen på § 8. Erhvervsministeriet på 2.528,7 mio. kr. kan primært henføres til, at 2.485,0 mio. kr. af kapitalindskuddet i Genstartsfonden tilbageføres til staten sfa. en lavere disponering end først forventet, jf. akt. 37 af 16. november 2023.

Nettomerudgifterne på § 12. Forsvarsministeriet på 145,2 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til udgifter som følge af udmøntning af militær støtte fra Ukrainefonden.

Nettomerbevillingen på § 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet på 442,4 mio. kr. kan henføres til nulstilling af reserver og budgetregulering vedrørende kommunale indkomstoverførsler og øvrige ordninger omfattet af budgetgarantien på § 14.11.78. Reserver og budgetregulering vedrørende kommunale indkomstoverførsler.

Nettomindrebevillingen på § 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet på 184,1 mio. kr. kan primært henføres til lavere indtægter på § 15.41.05. Finansiering af alment nybyggeri som følge af højere renteniveau vedrørende ydelsesstøtte og færre indtægter fra differensrente.

Nettomerbevillingen på § 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet på 11.869,8 mio. kr. i 2023 skyldes primært bloktilskudsaktstykket, herunder overførsler til kommuner og regioner, jf. akt. 117 af 29. juni 2023.

Nettomerbevillingen på § 17. Beskæftigelsesministeriet på 503,7 mio. kr. kan henføres til merudgifter som følge af nulstillingen af de kommunale DUT-reserver vedr. indkomstoverførsler på § 17.19.78. Reserver og budgetregulering vedrørende indkomstoverførsler.

Nettomindrebevillingen på § 21. Kulturministeriet på 94,4 mio. kr. uden for udgiftsloftet kan primært henføres tilbagebetaling af støtte på 82,2 mio. kr. som følge af tilbagebetaling af støtte fra COVID-19-kompensationsordninger.

Nettomerbevillingen på § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på 5.783,1 mio. kr. kan primært henføres til en opjustering af hensættelsen til nedlukningserstatninger til minkerhvervet på 5.765,3 mio. kr. pba. nye skøn for de samlede erstatningsudgifter. Den oprindelige hensættelse og opskrivningen heraf følger af akt. 137 af 16. december 2021.

Nettomerbevillingen på § 28. Transportministeriet på 128,0 mio. kr. kan primært henføres en merudgiftsbevilling på 105,8 mio. kr. fra EU's genopretningsfacilitet til cykelpulje under § 28.21.21. Mindre anlægsprojekter og transportpuljer m.v.

Nettomindrebevillingen på § 35. Generelle reserver på 1.000,0 mio. kr. kan henføres til delvis udmøntning ved aktstykke og delvis nulstilling af § 35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det kommunale bloktilskud mv.

 


4. Oversigt over væsentlige bevægelser under indtægtsbudgettet

Nettomerindtægten på § 28. Transportministeriet på 91,4 mio. kr. kan primært henføres til en indtægtsbevilling på 105,8 mio. kr. fra EU's genopretningsfacilitet til cykelpuljen opført under kontoen § 28.21.21. Mindre anlægsprojekter og transportpuljer m.v. sfa. mindreforbrug på EU-midler til cykelpuljen i 2022.

Nettomerindtægterne på § 35. Generelle reserver på 285,0 mio. kr. kan henføres til nulstilling af § 35.11.78. Reserve til politiske aftaler på indtægtsbudgettet.