Skriftlig fremsættelse (31. januar
2024)
Finansministeren
(Nicolai Wammen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om tillægsbevilling
for finansåret 2023
(Lovforslag nr. L 99)
Tillægsbevillingslovforslaget (FTB) formaliserer de
bevillingsændringer, som i finansårets løb er
foretaget på forventet efterbevilling. FTB har dermed en
bevillingsretlig og ikke en statsfinansiel funktion.
Bevillingsændringer på FTB for
2023
En stor del af
ændringerne i forhold til finansloven for 2023 har enten
tidligere været forelagt Folketinget i form af lovforslag
eller aktstykker eller har karakter af udgiftsneutrale
overførsler mellem bevillinger efter reglerne herom.
FTB for 2023
indeholder nettomerbevillinger for i alt 20.141,6 mio. kr. i
forhold til finansloven for 2023. Nettomerbevillingerne skyldes
særligt vedtagelse af aktstykker, jf.
tabel 1, og kan særligt henføres til udvidelse
af Ukrainefonden i 2023 samt bloktilskudsaktstykket. Hertil kommer
en opjustering af hensættelsen til nedlukningserstatninger
til minkerhvervet på baggrund af nye skøn.
| Tabel
1. Fordeling af nettoudgifter
på kategorier på FTB23 | TB-kategorier | Mio. kr. | Ny lovgivning | 40,7 | Aktstykker | 16.945,4 | Overførsel mellem
ministerområder | 0,0 | Overførsel mellem hovedkonti | 0,0 | Dispositionsbegrænsninger | -0,4 | Direkte efterbevilling | 3.878,5 | Andre bevillingsforslag | -722,6 | I alt | 20.141,6 |
|
Ændringer der ikke optages på FTB
for 2023
Økonomiske
dispositioner i finansåret, der foretages inden for allerede
givne bevillingsmæssige hjemler, optages som udgangspunkt
ikke på FTB.
Blandt de
væsentligste dispositioner, der således ikke optages
på FTB, kan nævnes ændrede skøn for
lovbundne udgifter og skatter mv.
Da
ændrede skøn mv. ikke medtages på FTB, er der
ikke nogen direkte sammenhæng mellem saldoen på statens
drifts-, anlægs- og udlånsbudget (DAU-saldoen) på
FTB og det endelige resultat i statsregnskabet, som der udarbejdes
skøn for i Økonomisk Redegørelse, jf. tabel 2. I tabellen fremgår
DAU-saldoen i FTB og statsregnskabet samt det seneste skøn i
december i perioden fra 2013 til 2023.
Tabel
2. DAU-saldoen i 2013-2023 på
FTB, decemberskøn samt statsregnskabet | Mia. kr. | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | FTB | -16,1 | -11,1 | -3,2 | -35,5 | -16,9 | -2,0 | 8,0 | -62,1 | -128,0 | 49,1 | 40,5 2) | Skøn, ØR, december | -11,9 | -2,1 | 8,2 | -14,8 | 18,9 | 35,9 | 2,6 | -64,4 | -17,6 | 109,3 1) | 86,6 | Statsregnskab | 5,8 | 6,7 | 28,4 | -8,5 | 30,9 | 41,1 | 61,2 | -14,5 | 33,1 | 186,1 | - 3) | 1) Skøn fra august 2022 grundet
folketingsvalg og regeringsdannelse i 2022. | 2) Overskuddet på FTB kan
henføres til det budgetterede DAU-overskud på 60,7
mia. kr. på FL23 (maj 2023) samt totale nettomerudgifter i
løbet af finansåret 2023 på 20,1 mia. kr.
Afvigelsen mellem FTB og skønnet fra Økonomisk
Redegørelse december 2023 kan primært henføres
til et ændret indtægtsskøn i forhold til det
budgetterede. | 3) Statsregnskabet for 2023
planlægges offentliggjort medio marts 2024. |
|
Specifikation af bevillingsændringer
på FTB 2023
Forslaget til lov
om tillægsbevilling for 2023 udviser nettomerbevillinger
på 5.628,6 mio. kr. under delloftet for driftsudgifter,
nettomerbevillinger på 59,3 mio. kr. under delloftet for
indkomstoverførsler, nettomerbevillinger på 14.217,1
mio. kr. uden for loft samt nettomerindtægter på 236,6
mio. kr. på indtægtsbudgettet, jf.
tabel 3.
| Tabel
3. Hovedoversigt over FTB
2022 | Mio. kr. | Delloftet for
driftsudgifter | Delloftet for
indkomst-overførsler | Udgifter uden for
loft | Indtægtsbudget | § 1. Dronningen | - | - | - | - | § 2. Medlemmer af det kongelige hus
m.fl. | - | - | - | - | § 3. Folketinget | 0,0 | 0,0 | 112,8 | 0,0 | § 5. Statsministeriet | 1,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 6. Udenrigsministeriet | 1.223,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 7. Finansministeriet | -1.329,1 | 0,0 | 176,8 | 0,0 | § 8. Erhvervsministeriet | 151,4 | 0,0 | -2.528,7 | 0,0 | § 9. Skatteministeriet | 5.166,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 10. Økonomiministeriet | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 11. Justitsministeriet | 338,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 12. Forsvarsministeriet | 14.207,1 | 0,0 | 145,2 | 0,0 | § 14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet | 11,2 | 0,0 | 442,4 | 0,0 | § 15. Social-, Bolig- og
Ældreministeriet | -463,8 | 0,0 | 184,1 | 0,0 | § 16. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet | -1.624,6 | 0,0 | 11.869,8 | 0,0 | § 17.
Beskæftigelsesministeriet | -66,1 | 49,0 | 503,7 | 0,0 | § 19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet | -280,2 | 10,3 | 0,0 | 0,0 | § 20. Børne- og
Undervisningsministeriet | -451,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 21. Kulturministeriet | -139,0 | 0,0 | -94,4 | 0,0 | § 22. Kirkeministeriet | -23,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 23. Miljøministeriet | 792,7 | 0,0 | -31,7 | 0,0 | § 24. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri | -337,4 | 0,0 | 5.783,1 | 0,0 | § 25. Digitaliserings- og
Ligestillingsministeriet | 3,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 28. Transportministeriet | -2,0 | 0,0 | 128,0 | -91,4 | § 29. Klima, Energi- og
Forsyningsministeriet | -561,8 | 0,0 | 9,0 | 0,0 | § 35. Generelle reserver | -12.471,1 | 0,0 | -1.000,0 | 285,0 | § 36. Pensionsvæsenet | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 37. Renter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 43,0 | § 38. Skatter og afgifter | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 40. Genudlån | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | 4.145,6 | 59,3 | 15.700,1 | 236,6 |
|
De
væsentligste bevægelser under delloftet for
driftsudgifter, delloftet for indkomstoverførsler, udgifter
uden for loft samt indtægtsbudgettet gennemgås i det
følgende.
1. Oversigt over
væsentlige bevægelser under delloftet for
driftsudgifter
Nettomerbevillingen på §
6. Udenrigsministeriet
på 1.223,6 mio. kr. kan primært henføres til en
opjustering af udviklingsbistandsrammen. Opjusteringen skal ses i
lyset af et mindreforbrug på flygtningemodtagelse
særligt vedr. fordrevne personer fra Ukraine.
Nettomindrebevillingen på §
7. Finansministeriet
på 1.329,1 mio. kr. kan primært henføres til en
nedjustering af det danske EU-bidrag under delloftet på
1.325,0 mio. kr. sfa. opdaterede skøn.
Nettomerbevillingen på §
8. Erhvervsministeriet
på 151,4 mio. kr. kan primært henføres til
tilførslen af midler til administration af efterreguleringen
af COVID-19-kompensationsordninger i Erhvervsstyrelsen, jf. akt. 131 af 29.
juni 2023, samt midler til administration af
indefrysningsordningen i hhv. Erhvervsstyrelsen og Nævnenes
Hus, jf. akt. 113 af 22. juni 2023.
Nettomerbevillingen på §
9. Skatteministeriet
på 5.166,2 mio. kr. kan primært henføres til
dels udmøntning af reserve til Skatteministeriet på
4.972,4 mio. kr. fra § 35.11.50. Reserve til Skatteministeriet
ifm. flerårsaftalen om skattevæsenets økonomi
2023-2027, jf. akt. 116 af d.
22. juni 2023, dels merudgifter til de civilretlige tiltag i
udbyttesagen i 2023 med samlet 200,2 mio. kr., jf. akt. 141 af 29.
juni 2023.
Nettomerbevillingen på §
11. Justitsministeriet
på 338,4 mio. kr. kan primært henføres til
udgifter på 198,7 mio. kr. som følge af politiets
indsats med midlertidig grænsekontrol, styrkelse af indsatser
mod Sverige samt opgaver sfa. asylpakke 1 og styrket
udsendelsesindsats, jf. akt. 54 af 14. december 2023. Der har dertil
været udgifter på 68,7 mio. kr. til en række
it-projekter samt implementering og drift af politiets
opgaveløsning sfa. en række EU-retsakter vedr.
Schengen-samarbejdet, jf.
akt. 91 af 14. december
2023.
Nettomerbevillingen på §
12. Forsvarsministeriet
på 14.207,1 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til
udgifter som følge af udmøntning af militær
støtte fra Ukrainefonden.
Nettomindrebevillingen på §
15. Social-, Bolig- og
Ældreministeriet på 463,8 mio. kr. kan
primært henføres til overførsel af uforbrugte
reserver på § 15.11.79. Reserver og budgetregulering som
følge af en udskudt ikrafttrædelse af Barnets Lov.
Nettomindrebevillingen på §
16. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet på 1.624,6 mio. kr. i 2023
dækker over modsatrettede bevægelser. Dels er der en
merbevilling sfa. lægemiddellagre og diverse initiativer ifm.
bloktilskudsaktstykket, jf.
akt. 137 af 29. juni 2023
og akt. 117
af 29. juni 2023. Samtidig er der en mindrebevilling, som
kan henføres til nedskrivning og nulstilling af en
række reserver.
Nettomindrebevillingen på §
17. Beskæftigelsesministeriet på 66,1
mio. kr. kan primært henføres til mindreudgifter som
følge af udmøntning af den kommunale DUT-reserve
på 17.19.79. Reserver og budgetregulering.
Nettomindrebevillingen på §
19. Uddannelses- og
Forskningsministeriet på 280,2 mio. kr. dækker
over en række modsatrettede bevægelser, hvoraf den
primære er mindreudgifter på 275,1 mio. kr. som
følge af aktivitetsændringer på de
videregående uddannelser.
Nettomindrebevillingen på §
20. Børne og
Undervisningsministeriet på 451,6 mio. kr. kan
primært henføres til nedskrivning af de
aktivitetsstyrede konti på i alt 550,2 mio. kr., hvor de
største nedskrivninger vedrører § 20.42.02.
Almengymnasiale uddannelser på 350,5 mio. kr. og §
20.55.01. Forberedende grunduddannelse på 51,7 mio. kr. I den
modsatte retning er der opskrivning på i alt 103,3 mio. kr.
som følge af tiltrådte aktstykker, hvor den
største opjustering kan henføres til tilbagebetaling
af VEU-opsparing til private arbejdsgivere og offentlige
virksomheder, som agerer på markedsvilkår, jf. trepartsaftale om langsigtede investeringer i
voksen-, efter- og videreuddannelse af september 2023.
Nettomindrebevillingen på §
21. Kulturministeriet
på 139,0 mio. kr. under delloft for driftsudgifter kan
primært henføres til en mindreudgift på 95,2
mio. kr. som følge af tilbagebetaling af støtte fra
COVID-19-kompensationsordninger, samt en nedjustering af
bevillingen til folkehøjskoler på 52,8 mio. kr. pba.
opdaterede aktivitetstal for skoleåret 2022-2023.
Nettomerbevillingen på §
23. Miljøministeriet
på 792,7 mio. kr. kan primært henføres til
udmøntning af en reserve på 626,6 mio. kr. til
udtagning af landbrugsjord under § 24.11.79. Reserver og
budgetregulering til finansiering af lavbundsordningen i 2023 i
§ 23. Miljøministeriet, jf.
akt. 147 af 29. juni 2023,
samt tilførsel af 100,0 mio. kr. til Klimaskovfonden, som
blev aftalt ifm. Aftale om finansloven for 2024, jf. akt. 59 af 7.
december 2023.
Nettomindrebevillingen på §
24. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på 337,4 mio.
kr. kan primært henføres til en overførsel til
§ 23. Miljøministeriet til lavbundsindsatsen i
Miljøstyrelsen på 626,6 mio. kr., jf. akt. 147 af 29.
juni 2023. Denne nedskrivning modsvares delvist af en
tilførsel på 330,0 mio. kr. til § 24.32.14.
Erstatninger ved nedslagning af dyr og andre udgifter ved
bekæmpelsesforanstaltninger mm., jf.
akt. 18 af 26. oktober
2023.
Nettomindrebevillingen på §
29. Klima-, Energi og
Forsyningsministeriet på 561,8 mio. kr. kan
primært henføres til EU-indtægter fra REPowerEU,
jf. akt. 60
af 14. december 2023, omprioritering af bevilling fra
Bygningspuljen til Klimaskovfonden og Drikkevandsfonden, jf. akt. 54 af 7.
december 2023, samt mindrebevilling som kan henføres
til bloktilskudsakstykket, jf.
akt. 134 af 22. juni
2023.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 12.471,1 mio. kr. under det statslige delloft for
driftsudgifter kan primært henføres til
udmøntning af generelle reserver, herunder § 35.11.50.
Reserve til skatteministeriet, § 35.11.69. Ukrainefond, §
35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag og § 35.11.19.
Regeringsreserve på en række ministerområder ved
aktstykker samt ved nulstilling af reserver.
2. Oversigt over
væsentlige bevægelser for udgifter under delloftet for
indkomstoverførsler
Der er ikke nogen
væsentlige bevillingsændringer for bevillinger under
det statslige delloft for indkomstoverførsler.
3. Oversigt over
væsentlige bevægelser uden for udgiftsloft
Nettomerbevillingen på §
7. Finansministeriet
på 176,8 mio. kr. kan primært henføres til
opjustering af udgiftsbevillingen for Statens Ejendomssalg A/S
på 112,5 mio. kr. sfa. indskud af 17 ejendomme. Dertil er det
danske EU-bidrag uden for loft opjusteret med 101,2 mio. kr. sfa.
opdaterede skøn.
Nettomindrebevillingen på §
8. Erhvervsministeriet
på 2.528,7 mio. kr. kan primært henføres til, at
2.485,0 mio. kr. af kapitalindskuddet i Genstartsfonden
tilbageføres til staten sfa. en lavere disponering end
først forventet, jf.
akt. 37 af 16. november
2023.
Nettomerudgifterne på §
12. Forsvarsministeriet
på 145,2 mio. kr. kan hovedsageligt henføres til
udgifter som følge af udmøntning af militær
støtte fra Ukrainefonden.
Nettomerbevillingen på §
14. Udlændinge- og
Integrationsministeriet på 442,4 mio. kr. kan
henføres til nulstilling af reserver og budgetregulering
vedrørende kommunale indkomstoverførsler og
øvrige ordninger omfattet af budgetgarantien på §
14.11.78. Reserver og budgetregulering vedrørende kommunale
indkomstoverførsler.
Nettomindrebevillingen på §
15. Social-, Bolig- og
Ældreministeriet på 184,1 mio. kr. kan
primært henføres til lavere indtægter på
§ 15.41.05. Finansiering af alment nybyggeri som følge
af højere renteniveau vedrørende ydelsesstøtte
og færre indtægter fra differensrente.
Nettomerbevillingen på §
16. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet på 11.869,8 mio. kr. i 2023
skyldes primært bloktilskudsaktstykket, herunder
overførsler til kommuner og regioner, jf. akt. 117 af 29.
juni 2023.
Nettomerbevillingen på §
17. Beskæftigelsesministeriet på
503,7 mio. kr. kan henføres til merudgifter som følge
af nulstillingen af de kommunale DUT-reserver vedr.
indkomstoverførsler på § 17.19.78. Reserver og
budgetregulering vedrørende indkomstoverførsler.
Nettomindrebevillingen på §
21. Kulturministeriet
på 94,4 mio. kr. uden for udgiftsloftet kan primært
henføres tilbagebetaling af støtte på 82,2 mio.
kr. som følge af tilbagebetaling af støtte fra
COVID-19-kompensationsordninger.
Nettomerbevillingen på §
24. Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri på 5.783,1 mio.
kr. kan primært henføres til en opjustering af
hensættelsen til nedlukningserstatninger til minkerhvervet
på 5.765,3 mio. kr. pba. nye skøn for de samlede
erstatningsudgifter. Den oprindelige hensættelse og
opskrivningen heraf følger af akt. 137 af 16.
december 2021.
Nettomerbevillingen på §
28. Transportministeriet
på 128,0 mio. kr. kan primært henføres en
merudgiftsbevilling på 105,8 mio. kr. fra EU's
genopretningsfacilitet til cykelpulje under § 28.21.21. Mindre
anlægsprojekter og transportpuljer m.v.
Nettomindrebevillingen på §
35. Generelle reserver
på 1.000,0 mio. kr. kan henføres til delvis
udmøntning ved aktstykke og delvis nulstilling af §
35.11.09. Midtvejs- og efterregulering af det kommunale bloktilskud
mv.
4. Oversigt over
væsentlige bevægelser under
indtægtsbudgettet
Nettomerindtægten på §
28. Transportministeriet
på 91,4 mio. kr. kan primært henføres til en
indtægtsbevilling på 105,8 mio. kr. fra EU's
genopretningsfacilitet til cykelpuljen opført under kontoen
§ 28.21.21. Mindre anlægsprojekter og transportpuljer
m.v. sfa. mindreforbrug på EU-midler til cykelpuljen i
2022.
Nettomerindtægterne på §
35. Generelle reserver
på 285,0 mio. kr. kan henføres til nulstilling af
§ 35.11.78. Reserve til politiske aftaler på
indtægtsbudgettet.