Skriftlig fremsættelse (11. januar
2024)
Social- og
boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af lov om social
service, lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område og forskellige andre love (Den nationale
sikkerhedskonsulentordning og koordinationsenheden mod
genopdragelsesrejser og ufrivillige udlandsophold, bemyndigelse til
at fastsætte regler vedr. grønlandske og
færøske borgere, der er dømt til anbringelse
på institution i Danmark, forenkling af reglerne
vedrørende børne- og ungeudvalgene m.v.)
(Lovforslag nr. L 95)
Lovforslaget indeholder en række
forslag til ændringer af lov om social service
(serviceloven), lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (retssikkerhedsloven) og barnets lov.
Lovforslaget har for det første til
formål på udlændinge- og integrationsministerens
område at lovfæste den nationale
sikkerhedskonsulentordning og koordinationsenheden mod
genopdragelsesrejser og ufrivillige udlandsophold, og herunder
sikre et hjemmelsgrundlag til udveksling og behandling af
oplysninger uden forældrenes samtykke i sager om
børn.
De resterende dele af lovforslaget
vedrørende social- og boligministerens ressort. Her har
lovforslaget for det andet til formål at give social- og
boligministeren bemyndigelse til efter aftale med
Færøernes landsstyre og Grønlands
Naalakkersuisut at fastsætte regler om visitation, betaling
og refusion, handleplaner, handle- og betalingskompetence, lovvalg
samt besøgsrejser m.v., når en grønlandsk eller
færøsk borger med udviklingshæmning
dømmes til anbringelse på en institution i
Danmark.
Lovforslaget har for det tredje til
formål at gennemføre en række forenklinger af
reglerne vedrørende de kommunale børne- og
ungeudvalg.
Lovforslaget har for det fjerde til
formål at tydeliggøre og udvide hjemmelsgrundlaget til
indsamling og anvendelse af data på social- og
ældreområdet.
Lovforslaget har for det femte til
formål at udbedre mangler i barnets lov og herunder at
tydeliggøre, at børn og unge, der er fyldt 10
år, har adgang til at klage over kommunens beslutning, hvis
der hverken træffes afgørelse om anbringelse eller en
støttende indsats, når barnet eller den unge har
anmodet kommunen om at blive anbragt uden for hjemmet efter barnets
lov.
Endelig indeholder lovforslaget en
række mindre forslag vedrørende bl.a.
lovfæstelse af ophold på botilbud efter serviceloven
for personer med udviklingshæmning uden lovligt ophold i
Danmark, der er dømt til anbringelse på institution og
præcisering af reguleringen vedrørende Ankestyrelsens
prøvelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.