L 95 Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love.

(Den nationale sikkerhedskonsulentordning og koordinationsenheden mod genopdragelsesrejser og ufrivillige udlandsophold, bemyndigelse til at fastsætte regler vedrørende grønlandske og færøske borgere, der er dømt til anbringelse på institution i Danmark, forenkling af reglerne vedrørende børne- og ungeudvalgene m.v.).

Af: Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 11-01-2024

Skriftlig fremsættelse (11. januar 2024)

20231_l95_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (11. januar 2024)

Social- og boligministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og forskellige andre love (Den nationale sikkerhedskonsulentordning og koordinationsenheden mod genopdragelsesrejser og ufrivillige udlandsophold, bemyndigelse til at fastsætte regler vedr. grønlandske og færøske borgere, der er dømt til anbringelse på institution i Danmark, forenkling af reglerne vedrørende børne- og ungeudvalgene m.v.)

(Lovforslag nr. L 95)

Lovforslaget indeholder en række forslag til ændringer af lov om social service (serviceloven), lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedslo‍ven) og barnets lov.

Lovforslaget har for det første til formål på udlændinge- og integrationsministerens område at lovfæste den nationale sikkerhedskonsulentordning og koordinationsenheden mod genopdragelsesrejser og ufrivillige udlandsophold, og herunder sikre et hjemmelsgrundlag til udveksling og behandling af oplysninger uden forældrenes samtykke i sager om børn.

De resterende dele af lovforslaget vedrørende social- og boligministerens ressort. Her har lovforslaget for det andet til formål at give social- og boligministeren bemyndigelse til efter aftale med Færøernes landsstyre og Grønlands Naalakkersuisut at fastsætte regler om visitation, betaling og refusion, handleplaner, handle- og betalingskompetence, lovvalg samt besøgsrejser m.v., når en grønlandsk eller færøsk borger med udviklingshæmning dømmes til anbringelse på en institution i Danmark.

Lovforslaget har for det tredje til formål at gennemføre en række forenklinger af reglerne vedrørende de kommunale børne- og ungeudvalg.

Lovforslaget har for det fjerde til formål at tydeliggøre og udvide hjemmelsgrundlaget til indsamling og anvendelse af data på social- og ældreområdet.

Lovforslaget har for det femte til formål at udbedre mangler i barnets lov og herunder at tydeliggøre, at børn og unge, der er fyldt 10 år, har adgang til at klage over kommunens beslutning, hvis der hverken træffes afgørelse om anbringelse eller en støttende indsats, når barnet eller den unge har anmodet kommunen om at blive anbragt uden for hjemmet efter barnets lov.

Endelig indeholder lovforslaget en række mindre forslag vedrørende bl.a. lovfæstelse af ophold på botilbud efter serviceloven for personer med udviklingshæmning uden lovligt ophold i Danmark, der er dømt til anbringelse på institution og præcisering af reguleringen vedrørende Ankestyrelsens prøvelse.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.