Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 22. februar 2024
1. Ændringsforslag
Social- og boligministeren har stillet 15
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og Kim Edberg Andersen
(UFG)) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (Kim Edberg Andersen (UFG)) vil ved 3.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget konstaterer, at lovforslaget indeholder syv forskellige
dele, og at der langtfra er en sammenhæng mellem alle delene.
Det bemærkes herunder, at lovforslaget fra Social-, Bolig- og
Ældreministeriet indeholder materiel lovgivning på
Udlændinge- og Integrationsministeriets ressort. Det er SF's
vurdering, at der med den nuværende regering er en stigende
tendens til at fremsætte såkaldte samlelovforslag med
en meget bred spændvidde. SF mener, at denne tendens er
uhensigtsmæssig, og at de mange samlelovforslag er en
parlamentarisk uskik. Denne type lovforslag medfører
således en parlamentarisk udfordring, da lovforslaget
går på tværs af flere ordførerskaber,
hvilket besværliggør udvalgsarbejdet. Derudover kan
der være dele af et lovforslag, som et parti gerne vil
støtte, mens der kan være andre dele, som partiet ikke
vil støtte, og det er derfor stærkt problematisk, hvis
der ikke er den fornødne sammenhæng i forhold til
ændringerne i lovforslaget. Med disse bemærkninger kan
SF støtte lovforslaget.
Liberal Alliance
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
finder det dybt kritisabelt, at lovforslaget er en sammenblanding
af ændringer i en række forskellige love på
tværs af ordførerskaber. Dertil blev lovforslaget
fremsat sent i forhold til ændringernes ikrafttrædelse.
LA er oprigtigt bekymret for, at der er stor risiko for lovsjusk,
hvilket de mange ændringsforslag om rettelser af fejl
understøtter. På trods af dette kan LA støtte
lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget finder
det grundlæggende problematisk, at lovforslaget ikke har et
klart defineret indhold, men indeholder mange forskellige emner,
som er blevet slået sammen i dette lovforslag. Det er en
uskik, som regeringen desværre forfalder for ofte til. Der er
mange ordførerskaber repræsenteret i loven, hvilket
også besværliggør udvalgets smidige behandling
af lovforslaget.
DF noterer sig dertil, at lovforslaget
indeholder en ændring af betalingsforpligtelse, ansvar for at
træffe afgørelser og magtanvendelser i forhold til
udlændinge uden lovligt ophold med udviklingshæmning,
der har begået kriminalitet. Dette kan DF ikke støtte,
idet den eneste rigtige løsning naturligvis vil være
at sørge for, at disse mennesker ikke opholder sig i
Danmark. På den baggrund stemmer DF imod lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af social- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af Kim
Edberg Andersen (UFG)):
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 12 c ændres i stk. 1, 3. pkt., »kontakt med
borgeren« til: »kontakt med den berørte
borger«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
2) I
den under nr. 4 foreslåede § 11 g ændres i stk. 3 »udlånt til« til:
»stillet til rådighed for«.
[Sproglig præcisering]
3) I
den under nr. 4 foreslåede § 11 h indsættes i stk. 1, 1. pkt., før
»videregivelse«: »kommunens«.
[Sproglig præcisering]
4)
Efter nr. 4 indsættes:
»01. I §
18 ændres »børn og unge-udvalg«
til: »børne- og ungeudvalg«.«
[Teknisk ændring]
5) I
den under nr. 14 foreslåede § 82 a ændres i stk. 1 og 3
»stk. 3« til: »stk. 2«.
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
6) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
4, stk. 3, ændres »og om« til:
»om«, og efter »herfor« indsættes:
»og om, hvem der kan ansøge og indgive
klage«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 3 indsættes:
»01. I §
108, stk. 1, nr. 3 og 4,
ændres »iværksættes« til:
»træffes afgørelse om«.«
[Tydeliggørelse af
tidspunktet for stillingtagen til, om der skal udarbejdes en
ungeplan]
8)
Efter nr. 4 indsættes:
»02. I §
108, stk. 3, indsættes efter »indsatsen,«:
»eller efter at den unge er fyldt 16
år,«.«
[Tydeliggørelse af
tidspunktet for, hvornår en ungeplan skal foreligge,
når der ikke er tale om en ny afgørelse om en
indsats]
9)
Efter nr. 6 indsættes:
»03. I §
113, stk. 1, ændres »§§ 114-116«
til: »§§ 114 og 116«.
04. I
§ 124, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Social- og boligministeren kan endvidere
efter forhandling med justitsministeren og indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætte nærmere regler for
politiets og sundhedsvæsenets anvendelse af
børnehuset.««
[Tydeliggørelse af
målgruppen for ungestøtte og af hjemmelen til at
fastsætte regler om anvendelsen af børnehusene]
10) I
den under nr. 8 foreslåede § 172 a ændres i stk. 1, 3. pkt.,
»sikkerhedskonsulenten« til:
»sikkerhedskonsulenterne«.
[Sproglig præcisering]
11) I
den under nr. 8 foreslåede § 172 c ændres i stk. 4, 1. pkt., »kan der afholdes
samtaler« til: »kan koordinationsenheden afholde
samtaler«.
[Sproglig præcisering]
12)
Efter nr. 8 indsættes:
»05. I §
197, 1. pkt., ændres »§ 46« til:
»§ 43«.
06. I
§ 203, stk. 2, ændres
»§§ 36,« til: »§ 35, stk. 4,
§§«, og »§ 114, stk. 1 og stk. 2, nr.
2« ændres til: »§ 114, stk. 1, nr. 2, og
stk. 2«.«
[Rettelser af henvisninger i regler
om dækning af udgifter til kost og logi og rettelser i
reglerne om statens dækning af kommunernes udgifter til
udlændinge]
Ny paragraf
13)
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 01
I lov om socialtilsyn, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1109 af 1. juli 2022, som ændret
ved § 3 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, § 4 i lov nr. 754
af 13. juni 2023, § 23 i lov nr. 1532 af 12. december 2023 og
§ 3 i lov nr. 1544 af 12. december 2023, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 7, stk. 3, nr. 3, § 10, stk.
1 og 4, og § 12, stk. 2, nr. 6, udgår
»og barnets lov«.«
[Teknisk ændring]
Til § 5
14) I
stk. 1 ændres »1. marts
2024« til: »7. marts 2024«.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunkt]
15) I
stk. 2 ændres »§ 3,
nr. 10« til: »§ 3, nr. 01, 02 og 10«.
[Fastsættelse af virkning for
ændringer i regler om dækning af udgifter til kost og
logi samt refusion for udgifter til udlændinge]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Med ændringsforslagene foretages en
række sproglige præciseringer. De foreslåede
ændringer medfører ikke materielle
ændringer.
Til nr. 4
Der er tale om en teknisk ændring.
Ved en fejl er henvisningen til børn og unge-udvalg i §
18 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område ikke blevet ændret til børne- og
ungeudvalg, i forbindelse med at man med § 2 i lov nr. 753 af
13. juni 2023 gennemførte denne ændring i lovgivningen
i øvrigt.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk ændring,
da der ved en fejl er blevet henvist til lovforslagets § 82 a,
stk. 3, i stedet for § 82 a, stk. 2.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 7
Det fremgår af § 108, stk. 1, i
barnets lov, at kommunalbestyrelsen i følgende
tilfælde skal tage stilling til, om der skal udarbejdes en
ungeplan: 1) Når en ung, der har en barnets plan efter §
91 i barnets lov, fylder 16 år, 2) når en ung, der
modtager støtte efter § 32, stk. 1, i barnets lov, hvor
en kommune har vurderet, at der ikke skulle udarbejdes en barnets
plan efter § 91 i barnets lov, fylder 16 år, 3)
når der iværksættes støtte efter
§§ 32, 114, 115 og 120 i barnets lov til en ung, der er
fyldt 16 år, og som ikke tidligere har modtaget støtte
efter § 32, stk. 1, i barnets lov, og 4) når der
iværksættes støtte efter § 116, jf. §
114, i barnets lov.
Det fremgår af § 108, stk. 2, i
barnets lov, at kommunalbestyrelsen i sager om anbringelse uden for
hjemmet efter reglerne i §§ 46 og 47 og ved genetablering
af et døgnophold efter § 116 i barnets lov skal
udarbejde en ungeplan.
Det fremgår af § 108, stk. 3, i
barnets lov, at en ungeplan skal foreligge, senest 3 måneder
efter at der er truffet afgørelse om indsatsen, jf. dog stk.
4.
Det foreslås, at i § 108, stk.
1, nr. 3 og 4, i barnets lov, ændres
»iværksættes« til »træffes
afgørelse om«.
Den foreslåede ændring vil
indebære en tydeliggørelse af, at stillingtagen til,
om der skal udarbejdes en ungeplan efter § 108, stk. 1, nr. 3
og 4, skal ske, når der træffes afgørelse om
støtte efter §§ 32, 114-116 og 120 i barnets
lov.
Den foreslåede ændring har til
formål at sikre overensstemmelse mellem reglerne om tidspunkt
for stillingtagen til barnets plan i § 91 i barnets lov og
reglerne om stillingtagen til ungeplanen efter § 108 i barnets
lov. Ændringen har samtidig til formål at sikre
sammenhæng med reglerne i § 108, stk. 3, i barnets lov
om fristen for udarbejdelse af en ungeplan.
Til nr. 8
Efter § 108, stk. 1, i barnets lov,
skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der skal udarbejdes
en ungeplan til unge, der er fyldt 16 år, i en række
tilfælde. Efter § 108, stk. 2, skal der udarbejdes en
ungeplan for unge, der er fyldt 16 år og anbragt uden for
hjemmet.
Det fremgår af § 108, stk. 3, i
barnets lov, at en ungeplan skal foreligge, senest 3 måneder
efter at der er truffet afgørelse om indsatsen, jf. dog stk.
4.
Det fremgår af § 108, stk. 4, i
barnets lov, at ungeplanen i sager om anbringelse uden for hjemmet
uden samtykke skal udarbejdes, før der træffes
afgørelse, jf. § 51, stk. 1, nr. 3, i barnets lov, om
krav til indstillingen til børne- og ungeudvalget om
anbringelse uden samtykke.
Det foreslås, at der i § 108,
stk. 3, efter »indsatsen,« indsættes:
»eller efter at den unge er fyldt 16 år«.
Den foreslåede ændring vil
indebære, at der fastsættes en tydelig frist for,
hvornår en ungeplan skal foreligge, når en ung, der har
en barnets plan eller allerede modtager en støttende
indsats, fylder 16 år og kommunalbestyrelsen har besluttet,
at der skal udarbejdes en ungeplan.
Den foreslåede ændring har til
formål at sikre en tydelig frist for udarbejdelsen af
ungeplanen i de tilfælde, hvor der ikke træffes en ny
afgørelse om en støttende indsats eller
ungestøtte, efter at den unge er fyldt 16 år.
Til nr. 9
Efter § 113, stk. 1, i barnets lov
skal kommunalbestyrelsen med samtykke fra den unge tilbyde
ungestøtte i form af indsatser efter §§ 114-116
til unge i alderen fra 18 til 22 år, når det må
anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til
den unges behov for støtte, herunder på grund af
negativ social kontrol eller en æresrelateret konflikt. Det
fremgår videre i stk. 1, at indsatsen skal bidrage til en god
overgang til en selvstændig tilværelse, herunder have
fokus på at understøtte den unges udvikling og
trivsel, uddannelse, beskæftigelse og øvrige relevante
forhold, herunder anskaffelse af selvstændig bolig.
Efter § 114, stk. 1, i barnets lov kan
kommunalbestyrelsen for unge, der er eller var anbragt uden for
hjemmet træffe afgørelse om ungestøtte,
herunder at et døgnophold uden for hjemmet opretholdes, at
der udpeges en fast kontaktperson for den unge, eller at der
tildeles andre former for ungestøtte. Efter § 114, stk.
2, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at en
udpeget fast kontaktperson efter § 32, stk. 1, nr. 3, i
barnets lov opretholdes.
§ 115 i barnets lov omhandler
målgrupperne og betingelserne for ret til at modtage
støtte i form af en fast kontaktperson i visse
tilfælde. Bestemmelsens stk. 1 omfatter unge, der umiddelbart
inden det fyldte 18. år er eller var anbragt uden for hjemmet
uden samtykke, hvor døgnopholdet ikke opretholdes. For disse
unge skal kommunalbestyrelsen tilbyde en fast kontaktperson, frem
til den unge fylder 23. år. Bestemmelsens stk. 2 omfatter
unge, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er eller var
anbragt uden for hjemmet på eget værelse, kollegium
eller kollegielignende børne- og ungehjem, jf. § 43,
stk. 1, nr. 5, i barnets lov, hvor døgnopholdet ikke
opretholdes. For disse unge skal kommunalbestyrelsen tilbyde en
fast kontaktperson frem til den unge fylder 19. år.
§ 116 i barnets lov omhandler
etablering eller genetablering af ungestøtte efter §
114 i barnets lov frem til den unge fylder 23 år, for unge,
der fortryder at have afvist en indsats i form af
ungestøtte, for unge, hvis situation ændrer sig,
så der opstår et behov for ungestøtte, og for
unge, hvor ungestøtten er ophørt, jf. § 117 i
barnets lov, og behovet for støtte opstår igen.
Det foreslås med den foreslåede
ændring af § 113, at »§§ 114-116«
ændres til »§§ 114 og 116«.
Den foreslåede ændring
indebærer, at det tydeliggøres, at der er
særlige rettigheder for unge, der er omfattet af
målgrupperne i § 115 i barnets lov, og at disse unge i
forhold til rettighederne efter § 115 ikke både skal
opfylde kravene til målgruppen og betingelserne for
ungestøtte i § 113 og i § 115.
Den foreslåede ændring vil ikke
indebære ændringer i, at unge, der umiddelbart inden
det 18. år er eller var anbragt uden for hjemmet uden
samtykke eller var anbragt på eget værelse m.v., jf.
§ 43, stk. 1, nr. 5, i barnets lov, fortsat vil kunne modtage
andre former for ungestøtte, herunder opretholdt
døgnophold på et anbringelsessted eller anden
støtte efter reglerne i § 114 i barnets lov, opretholdt
døgnophold efter § 120 i barnets lov for unge med
betydelig og varigt nedsat funktionsevne, som er anbragt i en
plejefamilie, eller døgnophold for voksne efter reglerne i
lov om social service (serviceloven). § 124, stk. 2, i barnets
lov omhandler social- og boligministerens bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om børnehusenes
indretning, drift, finansiering og opgaver m.v. Bemyndigelsen er
anvendt til udstedelse af bekendtgørelse nr. 1487 af den 6.
december 2023 om børnehuse.
Med den foreslåede ændring af
§ 124 foreslås, at social- og boligministeren får
bemyndigelse til efter forhandling med justitsministeren og
indenrigs- og sundhedsministeren at fastsætte regler om
politiets og sundhedsvæsenets anvendelse af
børnehuset.
Den foreslåede ændring af
§ 124 vil indebære en tydeliggørelse af, at
social- og boligministeren kan fastsætte regler for
anvendelse af børnehusene.
I overensstemmelse med gældende ret
forventes bemyndigelsesbestemmelsen anvendt til at fastsætte
nærmere regler om myndighedernes anvendelse af
børnehusene.
Til nr. 10 og 11
Med ændringsforslagene foretages
sproglige præciseringer. De foreslåede ændringer
medfører ikke materielle ændringer.
Til nr. 12
Efter § 197 i barnets lov skal
kommunalbestyrelsen godtgøre udgifter til kost og logi,
når kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om at
anbringe et barn eller en ung på et anbringelsessted efter
§ 46 i barnets lov, når opholdet ikke er omfattet af
takstfinansiering, jf. § 195 i barnets lov. Der er videre i
bestemmelsen fastsat satser for godtgørelsen.
Det fremgår af bemærkningerne
til barnets lov, jf. Folketingstidende 2022-23, 2. samling,
tillæg A, L 93 som fremsat, side 469, at bestemmelsen er en
videreførelse af § 55, stk. 4, i lov om social service
uden ændringer.
Ved en fejl fremgår det af
bestemmelsen, at godtgørelsen omfatter anbringelse på
et anbringelsessted, jf. § 46 i barnets lov. Denne bestemmelse
omhandler anbringelse med samtykke. Anbringelsessteder
fremgår i stedet af § 43 i barnets lov.
Det foreslås, at henvisningen til
§ 46 ændres til § 43 i § 197 i barnets
lov.
Den foreslåede ændring af
§ 197 i barnets lov vil indebære, at kommunalbestyrelsen
vil kunne godtgøre udgifter til kost og logi til alle
anbringelser, når opholdet på et anbringelsessted ikke
er omfattet af takstfinansiering. Ændringen af § 197 i
barnets lov skal således sikre, at der er tydelig hjemmel til
at godtgøre sådanne udgifter, uanset om der er tale om
en anbringelse med eller uden samtykke. Den foreslåede
ændring har til formål at rette en fejl i henvisningen
i § 197 i barnets lov.
Efter § 203, stk. 1, i barnets lov
afholder staten en kommunes udgifter, jf. stk. 2 og 3, til
hjælp til et udenlandsk barn eller en udenlandsk ung, der har
fået opholdstilladelse efter en række nærmere
fastsatte bestemmelser i udlændingeloven, lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v., eller lov om midlertidig opholdstilladelse
til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Det fremgår af § 203, stk. 2, i
barnets lov, at staten afholder en kommunes udgifter til
hjælp efter § 30 om forebyggende indsatser, § 32,
stk. 1, i barnets lov om støttende indsatser, § 36 i
barnets lov om handlekommunens dækning af forældres
transportudgifter til møder i kommunen, når et barn er
anbragt uden for hjemmet, §§ 75-78 om støtteperson
m.v. til forældremyndighedsindehaveren, støtte og
forældrehandleplan til forældre under en anbringelse,
§ 86 i barnets lov om dækning af nødvendige
merudgifter, § 87 i barnets lov om dækning af tabt
arbejdsfortjeneste og § 114, stk. 1 og stk. 2, nr. 2, i
barnets lov om ungestøtte.
Det foreslås, at § 36 rettes til
§ 35, stk. 4, og at § 114, stk. 1 og stk. 2, nr. 2,
ændres til § 114, stk. 1, nr. 2, og stk. 2, i §
203, stk. 2, i barnets lov.
De foreslåede ændringer af
§ 203 i barnets lov vil indebære, at staten vil
dække kommunernes udgifter til økonomisk støtte
til forældremyndighedsindehaveren efter § 35, stk. 4, i
barnets lov, og at staten vil dække kommunernes udgifter til
ungestøtte i form af en fast kontaktperson efter § 114,
stk. 1, nr. 1, eller stk. 2.
De foreslåede ændringer af
§ 203 vil sikre, at adgangen til refusion af udgifter til
udlændinge vil være i overensstemmelse med de
bestemmelser, der før den 1. januar 2024 efter § 181 i
lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1089 af 16.
august 2023, fastsatte, hvilke kommunale udgifter til
udlændinge der afholdes af staten.
De foreslåede ændringer af
§ 197 og § 203, stk. 2, i barnets lov foreslås, jf.
den foreslåede ændring af § 5, stk. 2, at få
virkning fra den 1. januar 2024, med henblik på at sikre
samme adgang til godtgørelse af udgifter til kost og logi og
dækning af kommunernes udgifter til udlændinge efter
barnets lov, som efter de regler i lov om social service, der var
gældende, før barnets lov trådte i kraft.
Ændringsforslaget skønnes at
være udgiftsneutralt.
De økonomiske konsekvenser af
forslaget skal forhandles med KL.
Til nr. 13
Der er tale om en teknisk ændring,
som skal sikre overensstemmelse med de ændringer, der er
foretaget i § 7, stk. 3, nr. 3, § 10, stk. 1 og 4, og
§ 12, stk. 2, nr. 6, i lov om socialtilsyn ved § 3 i lov
nr. 753 af 13. juni 2023 og § 4 i lov nr. 754 af 13. juni
2023.
Til nr. 14
Med forslaget ændres
ikrafttrædelsestidspunktet for loven fra den 1. marts 2024
til den 7. marts 2024.
Til nr. 15
Det foreslås med ændringen af
§ 5, stk. 2, at de foreslåede ændringer i nr. 1
vil have virkning fra den 1. januar 2024.
Den foreslåede ændring vil
finde anvendelse for kommunens godtgørelse til kost og logi
og for udgifter, der vedrører et udenlandsk barn eller en
udenlandsk ung, som kommunen har afholdt fra den 1. januar
2024.
Den foreslåede ændring har til
formål at sikre, at kommunerne har samme adgang til at
godtgøre udgifter til kost og logi til at dække visse
af kommunernes udgifter til et udenlandsk barn eller en udenlandsk
ung efter barnets lov som efter de regler i lov om social service,
der var gældende, før barnets lov trådte i
kraft, før den 1. januar 2024.
Ændringsforslaget skønnes at
være udgiftsneutralt. De økonomiske konsekvenser af
forslaget skal forhandles med KL.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. januar
2024 og var til 1. behandling den 23. januar 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Socialudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og boligministeren sendte den 7. september 2023 dette udkast til
udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 202. Den 11. januar 2024 sendte
social- og boligministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 10
bilag på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
19 spørgsmål til social- og boligministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Kim Aas (S) Birgitte Vind (S)
Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Matilde Powers (S) Theis
Kylling Hommeltoft (S) Maria Durhuus (S) Sara Emil Baaring (S) Anni
Matthiesen (V) Linea Søgaard-Lidell (V) Jon Stephensen (UFG)
Hans Andersen (V) Kenneth Bjerg (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Karin
Liltorp (M) Marlene Harpsøe (DD) Karina Adsbøl (DD)
Katrine Daugaard (LA) nfmd.
Alexander Ryle (LA) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard
(KF) Kim Edberg Andersen (UFG) Mette Thiesen (DF) Theresa Berg
Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Anne
Valentina Berthelsen (SF) Victoria Velasquez (EL) Lotte Rod (RV)
Torsten Gejl (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Moderaterne (M) | 14 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 6 | |