Fremsat den 10. januar 2024 af erhvervsministeren (Morten Bødskov)
Forslag
til
Lov om ændring af hvidvaskloven
(Nedsættelse af
kontantforbudsgrænsen)
§ 1
I hvidvaskloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 316 af 11. marts 2022, som ændret ved § 9 i lov nr.
409 af 31. marts 2022, § 4 i lov nr. 570 af 10. maj 2022 og
§ 2 i lov nr. 480 af 12. maj 2023, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 5 ændres »20.000
kr.« til: »15.000 kr.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts
2024.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Nationalbanken har i medfør af lov om Danmarks
Nationalbank, og med tilladelse fra erhvervsministeren, indkaldt en
række ældre pengesedler samt 1.000-kronesedlen fra den
eksisterende seddelserie. Det sker på baggrund af, at
Nationalbanken bl.a. vurderer, at 1.000-kronesedlen ikke er
nødvendig for, at borgere og virksomheder i Danmark kan
foretage sikre og effektive betalinger. Dette afspejles bl.a. i et
faldende brug af kontanter generelt. Samtidig udgør
1.000-kronesedlen i højere grad end andre pengesedler en
forøget risiko for kriminalitet. Den høje
pålydende værdi gør det eksempelvis lettere at
opbevare og transportere større beløb, uden at de
fylder meget.
Erhvervsministeren vil i den forbindelse udstede en
bekendtgørelse, som gør de indkaldte sedler ugyldige
som betalingsmiddel fra den 1. juni 2025. Sedlerne kan dermed
indtil den 31. maj 2025 fortsat anvendes som lovligt
betalingsmiddel.
Nationalbankens opgørelser viser, at der på
tidspunktet for indkaldelsen er en værdi af 21,6 mia. kr. i
omløb i denne seddeltype. Hvidvasksekretariatet vurderer, at
8-11 mia. kr. af de 21,6 mia. kr. i 1.000-kronesedler kan
være en del af den kriminelle økonomi og dermed
udgøre en risiko for hvidvask.
Alle erhvervsdrivende, der modtager kontanter, vil derfor i en
periode være ekstraordinært eksponerede for en
forhøjet risiko for at blive misbrugt til hvidvask af penge.
Risikoen retter sig navnlig mod virksomheder, som ikke er omfattet
af hvidvasklovens særlige processer til forebyggelse af
hvidvask og vurderes at være højest for handlende med
varer af høj værdi så som smykker, ure, kunst og
andre varer, der bevarer en høj værdi over tid.
På denne baggrund vurderes det nødvendigt at styrke
værnet mod hvidvask i detailhandlen og hos andre
erhvervsdrivende, der tager imod kontantbetalinger, men ikke er
omfattet af hvidvasklovens krav om bl.a. kundekendskabsprocedurer.
Med lovforslaget foreslås det derfor at nedsætte det
beløb, som erhvervsdrivende maksimalt må modtage i
kontanter som betaling for varer og tjenesteydelser.
En nedsættelse af kontantforbudsgrænsen vil
derudover have en positiv betydning for bekæmpelsen af
hvidvask generelt. Hvidvasksekretariatet vurderer således, at
kriminelle aktørers brug af kontanter er blandt de
største sårbarheder i forhold til hvidvask i
Danmark.
2. Nedsættelse af
kontantforbudsgrænsen
2.1. Gældende ret
Hvidvasklovens kapitel 3 indeholder bl.a. regler, der
medfører, at virksomheder, omfattet af loven, har pligt til
bl.a. at kende deres kunder, overvåge deres kunders
aktiviteter samt undersøge, hvor en kundes midler kommer
fra, hvis f.eks. en kunde ønsker at indsætte et
større kontantbeløb. Vurderer virksomheden det er
nødvendigt, kan virksomheden også anmode kunden om at
dokumentere, hvor kunden har pengene fra.
Virksomheder, der er omfattet af loven, har desuden efter lovens
§ 26 pligt til at underrette Hvidvasksekretariatet under
National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), hvis
virksomheden eller personen er vidende om, har mistanke om eller
har rimelig grund til at formode, at en transaktion, midler eller
en aktivitet har eller har haft tilknytning til bl.a. hvidvask.
For at forebygge at kontanter, der stammer fra kriminelle
aktiviteter, uden hindringer kan anvendes som betaling for varer og
tjenesteydelser og dermed omsættes til andre værdier,
indeholder hvidvasklovens § 5 desuden regler om, at
erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af hvidvaskloven, ikke
må modtage kontantbetalinger på 20.000 kr. eller
derover.
Kontantforbuddet blev i forbindelse med vedtagelse af lov nr.
651 af 8. juni 2017, som implementerer 4. hvidvaskdirektiv,
videreført som et alternativ til at underlægge alle
erhvervsdrivende hvidvasklovens krav om bl.a.
kundekendskabsprocedurer, underretningspligt m.v., ved modtagelse
af store kontantbeløb. Når erhvervsdrivende, der ikke
er omfattet af hvidvasklovens § 1, stk. 1, ikke må
modtage betaling i kontanter over en vis grænse, bliver disse
erhvervsdrivende dermed ikke omfattet af direktivets krav.
Det fremgår af bemærkningerne, jf. Folketingstidende
2016-17, tillæg A, L 41 som fremsat, side 29, at risikoen for
hvidvask fortsat er forhøjet ved kontantbetalinger, og det
er afgørende for kampen mod terrorfinansiering og hvidvask,
at muligheden for at betale med høje kontantbeløb
indskrænkes. Det fremgår samtidigt, at det var
vurderingen, at den teknologiske og digitale udvikling
betød, at omfanget af større kontantbetalinger i
almindelighed var begrænset, og at kontantforbuddet derfor
havde begrænset forretningsmæssig betydning for de
erhvervsdrivende, der blev omfattet af forbuddet. Forbuddets sigte
var således primært at have virkning overfor kriminelle
ved at begrænse adgangen til hvidvask af udbytte fra
kriminelle handlinger.
Forbuddet omfatter både tilfælde, hvor den
erhvervsdrivende som led i sit erhverv modtager et
kontantbeløb som betaling til den erhvervsdrivende selv, og
tilfælde, hvor en erhvervsdrivende som led i sit erhverv
modtager et kontantbeløb på vegne af en anden (som
formidler, kommissionær eller lignende).
2.2. Erhvervsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
I forbindelse med den iværksatte indkaldelse af
pengesedler må det forventes, at kriminelle aktører
med kontantbeholdninger vil forsøge at få de indkaldte
pengesedler omsat til bl.a. varer med høj og varig
værdi, før sedlerne ophører med at være
gyldige som betalingsmiddel pr. 1. juni 2025. Ifølge
Danmarks Nationalbank udgør omfanget af indkaldte
1.000-kronesedler i alt 21,6 mia. kr. Hvidvasksekretariatet
vurderer, at 8-11 mia. kr. af de 21,6 mia. kr. kan være en
del af den kriminelle økonomi og dermed udgøre en
risiko for hvidvask.
Alle erhvervsdrivende, der modtager kontanter, må derfor i
en periode forventes at være ekstraordinært eksponerede
for en forhøjet risiko for at blive misbrugt til hvidvask af
penge. Navnlig erhvervsdrivende, der ikke er omfattet af
hvidvasklovens krav om bl.a. kundekendskabsprocedurer, vil
være udsat for denne risiko.
For at modvirke denne risiko foreslås det at
nedsætte det eksisterende kontantforbud i hvidvasklovens
§ 5 fra 20.000 kr. til 15.000 kr. Formålet er bl.a. at
mindske risikoen for, at sedler, der hidrører fra
kriminalitet, omsættes i detailhandlen og hos andre
erhvervsdrivende, der tager imod kontantbetalinger, i perioden frem
til og med 31. maj 2025, hvor 1.000-kronesedlen ophører som
gyldigt betalingsmiddel. Det er hensigten, at flest mulige af de
indkaldte pengesedler herunder navnlig 1.000-kronesedlerne
kanaliseres tilbage til Nationalbanken via pengeinstitutterne, som
er omfattet af hvidvaskloven og som har personale, der er uddannet
til at håndtere kontantindbetalinger under iagttagelse af
hvidvaskreglerne.
Politiet vurderer, at en sådan nedsættelse af
kontantforbuddet i kombination med indløsningsperioden for
indkaldelse af 1.000-kronesedlen vil reducere kriminelles mulighed
for hvidvask af store beholdninger af 1.000-kronesedler.
En nedsættelse af kontantforbuddet vil derudover have en
positiv betydning for bekæmpelsen af hvidvask generelt.
Hvidvasksekretariatet vurderer således, at kriminelle
aktørers brug af kontanter udgør en risiko for
hvidvask i Danmark.
For nærmere om den foreslåede nedsættelse af
kontantforbuddet henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
3. Konsekvenser for verdensmålene
Lovforslaget har positive konsekvenser for verdensmålenes
delmål 16.4, om at reducere ulovlige pengestrømme og
bekæmpe alle former for organiseret kriminalitet, da det
generelt vil gøre det vanskeligere for indehavere af
pengesedler, der hidrører fra kriminalitet, at få
disse omsat hos virksomheder, der ikke er omfattet af
hvidvasklovens procedurer til forebyggelse af hvidvask.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Forslaget forventes at medføre begrænsede
merudgifter for politiet som følge af et forventet
øget antal sager om overtrædelse af
kontantforbudsgrænsen.
Udgifterne forventes at falde i takt med, at kendskabet til den
nye grænse øges. De forventede udgifter afholdes inden
for politiets eksisterende økonomiske ramme.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at forslaget ikke medfører væsentlige
erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget vil dog medføre positive
erhvervsøkonomiske konsekvenser, da erhvervsdrivende
omfattet af kontantforbuddet, herunder de detailhandlende, skal
håndtere færre kontanter. Dette vil medføre
færre omkostninger til kontanthåndtering for de
erhvervsdrivende.
OBR vurderer, at lovforslaget ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Erhvervsministeriet har vurderet, at Innovations- og
Iværksættertjekket ikke er relevant for de konkrete
ændringer i lovforslaget. OBR har ingen bemærkninger
hertil.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at forslaget ikke indebærer administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- eller naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet
til EU-retten
Det fremgår af 4. hvidvaskdirektivs artikel 2, stk. 1, nr.
3, litra e, at personer, der handler med varer, generelt omfattes
af direktivet, hvis de modtager kontantbeløb på mindst
10.000 EUR, hvad enten transaktionen gennemføres på
én gang eller som flere operationer, der ser ud til at
være indbyrdes forbundet.
Danmark har indført et forbud for alle erhvervsdrivende,
på nær dem der er omfattet af hvidvasklovens § 1,
stk. 1, mod at modtage kontanter som betalingsmiddel på
20.000 kr. eller derover. Det gælder uanset, om betalingen
sker på én gang eller som flere betalinger, der er,
eller ser ud til at være, indbyrdes forbundet.
Kontantforbuddet anses for at være i overensstemmelse med
hvidvaskdirektiverne, idet det af betragtning nr. 6 i
præamblen i 4. hvidvaskdirektiv vedrørende
større kontantbetalinger følger, at EU- eller
EØS-landene skal have mulighed for at indføre
henholdsvis lavere tærskler, yderligere generelle
begrænsninger i brugen af kontanter og strengere
bestemmelser.
Implementeringen anses desuden af de erhvervsdrivendes
organisationer for at udgøre en lettelse, da det sikrer, at
de aldrig modtager kontanter på et niveau, der
indebærer at de bliver omfattet af hvidvasklovens krav om
kundekendskabsprocedurer m.m.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 1. december -
til den 7. december 2023 været sendt i høring hos
nedenstående myndigheder og organisationer m.v.
Høringsperiodens længde blev fastsat medhenblik
på, at forslaget skal kunne træde i kraft hurtigst
muligt efter Danmarks Nationalbanks offentliggørelse af
beslutningen om indkaldelse af ældre seddelserier samt
1.000-kronesedlen i den nuværende seddelserie.
Aalborg Universitet, Aarhus BSS, Advokatsamfundet, Aiia A/S,
Akademisk Arkitektforening, Akademikerne, Andelskassen,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets
Erhvervssikring (AES), Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP),
Auktionslederforeningen, AUTIG - Autobranchens Handels- og
Industriforening, AutoBranchen Danmark, Bager- og Konditormestre i
Danmark, Beredskabsstyrelsen, BilsynsBranchen, Brancheforeningen
for Aktive Ejere i Danmark, Capital Law CPH, CBS, CEPOS,
Computershare, Coop Danmark A/S, Cyklistforbundet, DAFINA, Danmarks
Apotekerforening, Danmarks fiskehandlere, Danmarks Motor Union,
Danmarks Nationalbank, Danmarks Restauranter & Cafeer - DRC,
Danmarks Skibskredit A/S, Danmarks Tekniske Universitet - Institut
for Transport, Dansk Aktionærforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomskredit, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Forening for International Motorkøretøjsforsikring
(DFIM), Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri, Dansk
Iværksætter forening, Dansk Investor Relations Forening
- DIRF, Dansk Kredit Råd, Dansk Kunst- & Antikhandler
Union, Dansk Kørelærer-Union, Dansk Metal, Dansk
Mobilitet, Dansk PersonTransport, Dansk Standard, Dansk Transport
og Logistik, Danske Advokater, Danske Cykelhandlere, Danske
Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Gallerier,
Danske Guldsmede og Urmagere, Danske Helsekostforretningers
Brancheforening, Danske Kørelæreres Landsforbund,
Danske Maritime, Danske MotorCyklister, Danske Rederier, Danske
Regioner, Danske Slagtermestre, Dansk Supermarked, De Danske
Bilimportører, De Samvirkende Købmænd, Den
Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Finansanalytikerforening, Den danske Fondsmæglerforening, Den
Europæiske Centralbank, Det Centrale Handicapråd, Det
nationale netværk af virksomhedsledere, Den Sociale
Retshjælp, Det økonomiske råds sekretariat
(DØRS), Digitaliseringsstyrelsen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Drivkraft
Danmark, Dækbranchen Danmark, e-nettet, Ejendomsforeningen,
Experian, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Falck Danmark
A/S, FDFA - Foreningen af Danske Forsikringsmæglere og
ForsikringsAgenturer, FDIH - Foreningen for Distance- og
Internethandel, FinansDanmark, Finans og Leasing, Finansforbundet,
Finanshuset i Fredensborg A/S, Finansministeriet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, First North, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forbrugsforeningen, Forenede
Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Forretningsførere for
Udenlandske Forsikringsselskaber, Foreningen af Frie
Kørelærere, Foreningen af Interne Revisorer v/ Jesper
Siddique Olsen, Foreningen af Køretekniske Anlæg i
Danmark, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Vognimportører i Danmark, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen for platformsøkonomi, FOREX, Forsikring &
Pension, Forsikringsforbundet, Forsikringsmæglerforeningen,
v/ Direktør Flemming Kosakewitsch, Forsvarets
Færdselscenter, Forsvarsministeriet, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), FSR - danske revisorer,
Garantiformuen, Gode penge, Havarikommissionen for
Vejtrafikulykker, Helsingør Kørelærer Forening,
HK, Horesta Arbejdsgiverorganisation, Hvidvasksekretariatet,
Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes
Brancheorganisation (ISOBRO), Institut for Menneskerettigheder,
International Transport Danmark (ITD), Intertrust (Denmark), ISACA
Denmark Chapter, IT-branchen, KLIKO - Kørelærere i
Køge og omegn, KommuneKredit, Kommunernes Landsforening,
Komiteen for god selskabsledelse, Kørelærerforeningen,
Kromann Reumert, Kunst Antik og Design Ringen (KAD),
Kuratorforeningen, Københavns Universitet, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsdækkende banker, Landsforeningen af forsvarsadvokater,
Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af Polio-, Trafik- og
Ulykkesskadede, Ledernes Hovedorganisation, Liberale Erhvervs
Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes
Dyrtidsfond (LD), Midtsjællands
Kørelærerforening, Motorcykel Forhandler Foreningen,
Motorhistorisk Samråd, Motorstyrelsen, Mybanker, Nets A/S,
NOAH-Trafik, Nokas Kontantservice P/S, Nordic Blockchain
Association, Nærbutikkernes Landsforening, Optikerforeningen,
Ostehandlerforeningen Danmark, Oxfam IBIS, Parcelhusejernes
Landsforening, Penneo A/S, Politiforbundet, Postnord Juridiske
afdeling, Revisornævnet, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Roskilde Universitetscenter, Rådet for bæredygtig
trafik, Rådet for Sikker Trafik, Samtlige byretter, Sikre
Veje, SKAD arbejdsgiver- og brancheforening, Skibs- og
Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening, SLD, Trafikforbundet,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Transportens
Arbejdsgivere (ATL), Transporterhvervets Uddannelser, Syddansk
Universitet, Telekommunikationsindustrien i Danmark, Udbetaling
Danmark, UlykkesPatientForeningen, Vestre Landsret,
Veteranknallertklubben Aktiv, VISA, VP Securities A/S, Western
Union, Transparency International Danmark, Ældre sagen,
Ørsted, Østre Landsret, Færøernes
Hjemmestyre via Rigsombudsmanden på Færøerne,
Naalakkersuisut via Rigsombudsmanden i Grønland.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
Erhvervslivet m.v. | Begrænsede positive effekter for
erhvervsdrivende omfattet af kontantforbudsgrænsen | Begrænsede negative effekter i
pengeinstitutterne | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Kontantforbuddet anses for at være i
overensstemmelse med hvidvaskdirektiverne, idet det af betragtning
nr. 6 i præamblen i 4. hvidvaskdirektiv vedrørende
større kontantbetalinger følger, at EU- eller
EØS-landene skal have mulighed for at indføre
henholdsvis lavere tærskler, yderligere generelle
begrænsninger i brugen af kontanter og strengere
bestemmelser. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikkeerhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja X | Nej |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 5 i hvidvaskloven, at
erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, ikke
må modtage kontantbetalinger på 20.000 kr. eller
derover, hvad enten betalingen sker på én gang eller
som flere betalinger, der er eller ser ud til at være
indbyrdes forbundet.
Kontantforbudsgrænsen omfatter betaling med alle former
for kontanter, dvs. både mønter og sedler fra samtlige
gyldige seddelserier og med alle nominelle værdier samt
fremmede valutaer.
I forbindelse med Danmarks Nationalbanks indkaldelse af
ældre pengesedler og 1.000-kronesedlen fra den
nuværende seddelserie må det forventes, at personer med
beholdninger af ældre sedler eller 1.000-kronesedler, der
stammer fra kriminelle aktiviteter, vil søge at få
disse omsat eller vekslet i almindelig handel. Sedlerne
ophører i medfør af bekendtgørelse, som
forventes udstedt af erhvervsministeren, med at være lovlige
betalingsmidler den 31. maj 2025. Indtil da vil sedlerne kunne
anvendes som hidtil i alle butikker og hos andre erhvervsdrivende,
der generelt har pligt til at modtage kontanter som betaling som
følge af kontantreglen i § 81 i lov om betalinger. De
færreste handlende er imidlertid underlagt reglerne i
hvidvaskloven om bl.a. kundekendskab samt undersøgelse og
underretning af Hvidvasksekretariatet om mistænkelige
transaktioner.
Det foreslås derfor i § 5
i hvidvaskloven at nedsætte kontantforbuddet fra 20.000 kr.
til 15.000 kr.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af hvidvasklovens § 1,
stk. 1, ikke må modtage kontantbetalinger på 15.000 kr.
eller derover, hvad enten betalingen sker på én gang
eller som flere betalinger, der ser ud til at være indbyrdes
forbundet.
Formålet med at sænke grænsen for, hvor store
kontantbeløb erhvervsdrivende omfattet af
kontantforbudsgrænsen må modtage, er at gøre det
vanskeligere for personer med store beholdninger af ældre
sedler eller 1.000-kronesedler fra den nuværende seddelserie,
der stammer fra kriminelle aktiviteter, at omsætte disse
sedler i almindelig handel. Nedsættelse af
kontantforbudsgrænsen kan således medvirke til, at de
omfattede pengesedler i højere grad indleveres i
pengeinstitutterne, der er forpligtede til at følge
hvidvasklovens regler om kundekendskabsprocedure m.v.
Det skærpede kontantforbud vil gælde for alle
kontantbetalinger og ikke kun betalinger, der i forbindelse med
indkaldelse af 1.000-kronesedlen anvendes til at omveksle indkaldte
sedler opnået ved kriminelle aktiviteter til andre
værdier. Nedsættelsen af grænsen til 15.000 kr.
vurderes derfor at have en positiv betydning for bekæmpelsen
af hvidvask generelt.
Overtrædelse af bestemmelsen er strafbelagt, jf. §
78, stk. 1, 2. pkt., i hvidvaskloven. Ansvarssubjektet er
erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, i
hvidvaskloven, og den strafbare handling vil med forslaget fremover
bestå i at modtage en kontantbetaling, på 15.000 kr.
eller derover.
Der tilsigtes ikke med forslaget ændringer i de
gældende bødeudmålingsprincipper, hvorefter
bøden for overtrædelse af kontantforbuddet som
udgangspunkt udmåles til 25 pct. af de beløb over
beløbsgrænsen, som er modtaget i de enkelte handler,
dog mindst 10.000 kr. Der henvises til de gældende
bemærkninger for bødeudmåling, jf.
Folketingstidende 2012-13, tillæg A, L 164, som fremsat, side
36.
Et eksempel på bødeudmåling kan være,
at en erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af § 1, stk. 1, i
hvidvaskloven modtager en kontantbetaling på 30.000 kr.
Beløbet, som overstiger den foreslåede
beløbsgrænse, er således 15.001 kr., og 25 pct.
af beløbet udgør 3.750,25 kr. Her vil virksomheden
ifalde en bøde på 10.000 kr. (minimumsbøden for
overtrædelse af beløbsgrænsen).
Et andet eksempel på bødeudmåling kan
være, at en erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af §
1, stk. 1, i hvidvaskloven modtager en kontantbetaling på
70.000 kr. Beløbet, som overstiger den foreslåede
beløbsgrænse, er således 55.001 kr., og
virksomheden vil ifalde en bøde på 14.000 kr. (25 pct.
af det beløb, der overstiger beløbsgrænsen, og
som i praksis afrundes til nærmeste 500).
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den
1. marts 2024.
Med ikrafttrædelse den 1. marts 2024 fraviges princippet
om fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet
regulering. Det forventes, at offentliggørelsen af
Nationalbankens indkaldelse af pengesedler straks vil
medføre et øget pres på erhvervsdrivende, der
modtager kontanter, med dertilhørende risici for hvidvask.
Fravigelsen vurderes på den baggrund at være
nødvendig, da formålet med loven delvist kan
forspildes, hvis loven først kan træde i kraft
på den førstkommende fælles
ikrafttrædelsesdato - dvs. den 1. juli 2024.
Til §
3
Det foreslås i § 3, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger.
Bestemmelsen angiver lovforslaget territoriale
gyldighedsområde og medfører, at lovforslaget som
udgangspunkt kun vil finde umiddelbar anvendelse for Danmark.
Bestemmelsens anordningshjemmel giver dog mulighed for, at
lovforslaget på et senere tidspunkt kan sættes i kraft
for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
På Færøerne er en kontantforbudsgrænse
fastsat i den færøske lagtingslov om hvidvask.
Ændring af grænsen er derfor alene et
færøsk anliggende.
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | Hvidvaskloven | | | | | | § 5.
Erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af § 1, stk. 1,
må ikke modtage kontantbetalinger på 20.000 kr. eller
derover, hvad enten betalingen sker på én gang eller
som flere betalinger, der er eller ser ud til at være
indbyrdes forbundet. | | 1. I § 5 ændres »20.000.«
til: »15.000.« | | | |
|