L 93 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, registreringsafgiftsloven og personskatteloven.

(Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og på visse småøer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer og nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Delt

Betænkning

Afgivet: 23-01-2024

Afgivet: 23-01-2024

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 23. januar 2024

20231_l93_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 23. januar 2024

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.

2. Indstillinger

Udvalget vil stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller de under A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (SF) indstiller det under A nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det til det under B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod det under A nævnte lovforslag ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de til det under A nævnte lovforslag stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det til det under B nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Venstre

Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at Venstre støtter lovforslaget, men under lovbehandlingen er blevet opmærksom på, at der for servicefradraget findes en begrænsning i ligningslovens § 8 V, stk. 2, nr. 3, om, at arbejdet, hvis det ikke udføres af en momsregistreret virksomhed, skal være udført af en person, der ved indkomstårets udløb er fyldt 18 år. Dette bør tilpasses nutidens behov, da det ikke er befordrende for, at unge tager fritidsjob. Venstre finder desuden, at der ikke nødvendigvis altid bør være sammenhæng mellem fradrag for køber og betaling af skat fra den, der udfører, sådan som der henvises til i svar på L 93 - spørgsmål 2, særlig i dette tilfælde, hvor udbredelsen af unges muligheder for fritidsjob er en væsentlig politisk målsætning for Venstre. Venstre vil således arbejde for, at unge under 18 år på sigt også kan omfattes af ordningen.

Enhedslisten

Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at lovforslag A indeholder både initiativer, som Enhedslisten ønsker at støtte, og initiativer, som Enhedslisten ikke kan støtte. Derfor stemmer Enhedslisten gult til lovforslag A. Enhedslisten mener, at det er rigtig fornuftigt med lavere afgifter på nulemissionskøretøjer, da det kan medvirke til den grønne omstilling af vejtransporten, hvor folk får lettere ved at tilvælge elbiler og andre bæredygtige køretøjer. Den resterende del af lovforslaget indeholder bl.a. et initiativ om forøgelse af servicefradraget, som Enhedslisten ikke kan støtte. Servicefradraget er et meget skævt fradrag, som primært er en fordel for meget velstillede familier, hvorfor Enhedslisten mener, at pengene på finansloven skal prioriteres på andre initiativer, f.eks. den hårdt pressede velfærd i kommuner og regioner.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

a

Ændringsforslag om deling af lovforslaget

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:

A. »Forslag til lov om ændring af ligningsloven og registreringsafgiftsloven (Forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og på visse småøer og forhøjelse af bundfradraget for nulemissionskøretøjer)« omfattende §§ 1, 2 og 4 og bilag 1.

B. »Forslag til lov om ændring af personskatteloven (Nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger)« omfattende § 3 og § 4, stk. 1 og 2.

[Forslag om deling af lovforslaget]

b

Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag

Til § 2

2) I den under nr. 3 foreslåede ændring af § 5 b, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »1. februar«: »2024«.

[Sproglig præcisering]

Til § 4

3) I stk. 2 udgår »og § 3«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

c

Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag

Til § 4

4) I stk. 2 ændres »§ 1, nr. 5 og 7-9, og § 3« til: »Loven«.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]

Bemærkninger

Til nr. 1

Det foreslås at dele lovforslaget i to separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og på visse småøer og forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer. Derudover foreslås det, at »og visse småøer, forhøjelse af bundfradraget i registreringsafgiftsloven for« ændres til »og på visse småøer og forhøjelse af bundfradraget for«. Der er tale om præciseringer. Det andet lovforslag (B) vedrører nedsættelse af bundskatten som følge af kommunale skattestigninger.

Til nr. 2

Det fremgår af lovforslagets § 2, nr. 3, at registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 4, foreslås ændret, så »102.750 kr. i 2024, 101.500 kr. i 2025« ændres til »102.750 kr. fra og med den 1. januar 2024 til og med den 31. januar 2024, 104.000 kr. fra og med den 1. februar til og med den 31. december 2024, 104.000 kr. i 2025«.

Det foreslås, at der i den i lovforslagets § 2, nr. 3, foreslåede ændring af § 5 b, stk. 4, 1. pkt., efter »1. februar« indsættes: »2024«.

Ændringen udgør en sproglig præcisering uden materiel betydning.

Til nr. 3 og 4

Der er tale om konsekvensændringer som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 19. december 2023 og var til 1. behandling den 17. januar 2024. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Lovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsættelsen. Den 9. januar 2024 sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans Kristian Skibby (DD) Morten Vehl (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Merete Scheelsbeck (KF) Mona Juul (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Moderaterne (M)15
Liberal Alliance (LA)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)5