Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 23. januar 2024
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget, herunder om deling af
lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller de under
A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF) indstiller det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme hverken for eller imod
det under A nævnte lovforslag ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de til det under A nævnte lovforslag stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det til det under B
nævnte lovforslag stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at Venstre støtter lovforslaget, men under
lovbehandlingen er blevet opmærksom på, at der for
servicefradraget findes en begrænsning i ligningslovens
§ 8 V, stk. 2, nr. 3, om, at arbejdet, hvis det ikke
udføres af en momsregistreret virksomhed, skal være
udført af en person, der ved indkomstårets
udløb er fyldt 18 år. Dette bør tilpasses
nutidens behov, da det ikke er befordrende for, at unge tager
fritidsjob. Venstre finder desuden, at der ikke nødvendigvis
altid bør være sammenhæng mellem fradrag for
køber og betaling af skat fra den, der udfører,
sådan som der henvises til i svar på L 93 -
spørgsmål 2, særlig i dette tilfælde, hvor
udbredelsen af unges muligheder for fritidsjob er en
væsentlig politisk målsætning for Venstre.
Venstre vil således arbejde for, at unge under 18 år
på sigt også kan omfattes af ordningen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget
bemærker, at lovforslag A indeholder både initiativer,
som Enhedslisten ønsker at støtte, og initiativer,
som Enhedslisten ikke kan støtte. Derfor stemmer
Enhedslisten gult til lovforslag A. Enhedslisten mener, at det er
rigtig fornuftigt med lavere afgifter på
nulemissionskøretøjer, da det kan medvirke til den
grønne omstilling af vejtransporten, hvor folk får
lettere ved at tilvælge elbiler og andre bæredygtige
køretøjer. Den resterende del af lovforslaget
indeholder bl.a. et initiativ om forøgelse af
servicefradraget, som Enhedslisten ikke kan støtte.
Servicefradraget er et meget skævt fradrag, som primært
er en fordel for meget velstillede familier, hvorfor Enhedslisten
mener, at pengene på finansloven skal prioriteres på
andre initiativer, f.eks. den hårdt pressede velfærd i
kommuner og regioner.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af ligningsloven og
registreringsafgiftsloven (Forhøjelse af servicefradraget,
forhøjelse af befordringsfradraget i yderkommuner og
på visse småøer og forhøjelse af
bundfradraget for nulemissionskøretøjer)«
omfattende §§ 1, 2 og 4 og bilag 1.
B. »Forslag
til lov om ændring af personskatteloven (Nedsættelse af
bundskatten som følge af kommunale skattestigninger)«
omfattende § 3 og § 4, stk. 1 og 2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 2
2) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 5 b, stk. 4, 1.
pkt., indsættes efter »1. februar«:
»2024«.
[Sproglig præcisering]
Til § 4
3) I
stk. 2 udgår »og §
3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 4
4) I
stk. 2 ændres »§ 1,
nr. 5 og 7-9, og § 3« til: »Loven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i
to separate lovforslag. Det ene lovforslag (A) vedrører
forhøjelse af servicefradraget, forhøjelse af
befordringsfradraget i yderkommuner og på visse
småøer og forhøjelse af bundfradraget i
registreringsafgiftsloven for nulemissionskøretøjer.
Derudover foreslås det, at »og visse
småøer, forhøjelse af bundfradraget i
registreringsafgiftsloven for« ændres til »og
på visse småøer og forhøjelse af
bundfradraget for«. Der er tale om præciseringer. Det
andet lovforslag (B) vedrører nedsættelse af
bundskatten som følge af kommunale skattestigninger.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets §
2, nr. 3, at registreringsafgiftslovens § 5 b, stk. 4,
foreslås ændret, så »102.750 kr. i 2024,
101.500 kr. i 2025« ændres til »102.750 kr. fra
og med den 1. januar 2024 til og med den 31. januar 2024, 104.000
kr. fra og med den 1. februar til og med den 31. december 2024,
104.000 kr. i 2025«.
Det foreslås, at der i den i
lovforslagets § 2, nr. 3, foreslåede ændring af
§ 5 b, stk. 4, 1. pkt., efter »1. februar«
indsættes: »2024«.
Ændringen udgør en sproglig
præcisering uden materiel betydning.
Til nr. 3 og 4
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af forslaget om deling af lovforslaget i to
lovforslag, jf. ændringsforslag nr. 1.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december
2023 og var til 1. behandling den 17. januar 2024. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Den 9. januar 2024 sendte
skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat
til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
6 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Morten Vehl (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Merete
Scheelsbeck (KF) Mona Juul (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter
Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl
Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina
Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Liberal Alliance (LA) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 5 | |