Skriftlig fremsættelse (14. december
2023)
Miljøministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (selektiv nedrivning af visse
byggerier)
(Lovforslag nr. L 91)
Lovforslaget har til formål at
fastsætte rammer for krav om selektiv nedrivning af visse
byggerier, så værdifulde materialer i højere
grad end i dag kan genbruges og genanvendes. Med lovforslaget
etableres hjemmel til at udmønte krav om selektiv nedrivning
af byggerier i bekendtgørelse.
Bemyndigelsen skal således anvendes
til at udmønte de dele af Klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi (af juni 2020), som
vedrører selektiv nedrivning.
Der er i dag kun lovgivet om selektiv
nedrivning for statsbygninger. Øvrig selektiv nedrivning
beror på frivillige aftaler og vejledninger, hvilket med
tiden har vist sig at være uhensigtsmæssigt, da ikke
alle aktører i branchen har tilsluttet sig aftalerne.
Ved selektiv nedrivning forstås hel
eller delvis nedtagning af byggerier på en måde, hvor
byggeriets materialer adskilles og sorteres under nedtagning med
henblik på at opnå maksimal udnyttelse og recirkulering
af materialerne. Samtidig udsorteres de materialer, som indeholder
problematiske stoffer.
Med den foreslåede bestemmelse sikres
grundlaget for at fastsætte administrative regler, herunder
proceskrav for nedrivning. Derudover kan der fastsættes
regler om, at bygherre skal sørge for, at der udarbejdes og
indsendes en standardiseret nedrivningsplan forud for nedrivning af
et byggeri, der bl.a. skitserer, hvilke materialer byggeriet
indeholder, hvordan materialerne forventes håndteret samt en
kortlægning af problematiske stoffer. Det
påtænkes, at nedrivningsplanen skal behandles af
kommunen.
Der kan endvidere fastsættes krav om,
at bygherre skal udpege en såkaldt miljø- og
ressourcekoordinator med påkrævede kompetencer, der
skal sikre, at bygherrens forpligtelser varetages forsvarligt i
både planlægnings- og udførelsesfasen.
Desuden sikres der hjemmel til at
fastsætte regler om, at nedrivningsvirksomheder skal anvende
en ressourceansvarlig med påkrævede kompetencer, der
bistår nedrivningsvirksomheden med at sikre, at der nedrives
selektivt, og at nedrivningsplanen efterleves. Der kan endvidere
fastsættes regler om, at nedrivningsvirksomheder skal
være autoriserede til at udføre selektiv nedrivning.
For at blive autoriseret skal nedrivningsvirksomheden have
implementeret et kvalitetsledelsessystem og have tilknyttet et
kontrolorgan.
Der kan i øvrigt fastsættes
regler om miljø- og ressourcekoordinatorens og den
ressourceansvarliges uddannelse.
I første omgang stilles alene krav
om selektiv nedrivning af bygninger ved fuldstændig fjernelse
af etageareal på 250 m2
eller derover. Såfremt regeringen på sigt skulle
ønske at fastsætte krav for flere typer af
nedrivninger, kan dette rummes i bemyndigelsen.
Det påtænkes, at der i
forbindelse med udmøntningen etableres en overgangsperiode,
så der er tid til uddannelse og autorisation, inden kravene
indføres.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.