L 91 Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse.

(Selektiv nedrivning af visse byggerier).

Af: Miljøminister Magnus Heunicke (S)
Udvalg: Miljø- og Fødevareudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 14-12-2023

Fremsættelse: 14-12-2023

Skriftlig fremsættelse (14. december 2023)

20231_l91_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (14. december 2023)

Miljøministeren (Magnus Heunicke):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (selektiv nedrivning af visse byggerier)

(Lovforslag nr. L 91)

Lovforslaget har til formål at fastsætte rammer for krav om selektiv nedrivning af visse byggerier, så værdifulde materialer i højere grad end i dag kan genbruges og genanvendes. Med lovforslaget etableres hjemmel til at udmønte krav om selektiv nedrivning af byggerier i bekendtgørelse.

Bemyndigelsen skal således anvendes til at udmønte de dele af Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi (af juni 2020), som vedrører selektiv nedrivning.

Der er i dag kun lovgivet om selektiv nedrivning for statsbygninger. Øvrig selektiv nedrivning beror på frivillige aftaler og vejledninger, hvilket med tiden har vist sig at være uhensigtsmæssigt, da ikke alle aktører i branchen har tilsluttet sig aftalerne.

Ved selektiv nedrivning forstås hel eller delvis nedtagning af byggerier på en måde, hvor byggeriets materialer adskilles og sorteres under nedtagning med henblik på at opnå maksimal udnyttelse og recirkulering af materialerne. Samtidig udsorteres de materialer, som indeholder problematiske stoffer.

Med den foreslåede bestemmelse sikres grundlaget for at fastsætte administrative regler, herunder proceskrav for nedrivning. Derudover kan der fastsættes regler om, at bygherre skal sørge for, at der udarbejdes og indsendes en standardiseret nedrivningsplan forud for nedrivning af et byggeri, der bl.a. skitserer, hvilke materialer byggeriet indeholder, hvordan materialerne forventes håndteret samt en kortlægning af problematiske stoffer. Det påtænkes, at nedrivningsplanen skal behandles af kommunen.

Der kan endvidere fastsættes krav om, at bygherre skal udpege en såkaldt miljø- og ressourcekoordinator med påkrævede kompetencer, der skal sikre, at bygherrens forpligtelser varetages forsvarligt i både planlægnings- og udførelsesfasen.

Desuden sikres der hjemmel til at fastsætte regler om, at nedrivningsvirksomheder skal anvende en ressourceansvarlig med påkrævede kompetencer, der bistår nedrivningsvirksomheden med at sikre, at der nedrives selektivt, og at nedrivningsplanen efterleves. Der kan endvidere fastsættes regler om, at nedrivningsvirksomheder skal være autoriserede til at udføre selektiv nedrivning. For at blive autoriseret skal nedrivningsvirksomheden have implementeret et kvalitetsledelsessystem og have tilknyttet et kontrolorgan.

Der kan i øvrigt fastsættes regler om miljø- og ressourcekoordinatorens og den ressourceansvarliges uddannelse.

I første omgang stilles alene krav om selektiv nedrivning af bygninger ved fuldstændig fjernelse af etageareal på 250 m2 eller derover. Såfremt regeringen på sigt skulle ønske at fastsætte krav for flere typer af nedrivninger, kan dette rummes i bemyndigelsen.

Det påtænkes, at der i forbindelse med udmøntningen etableres en overgangsperiode, så der er tid til uddannelse og autorisation, inden kravene indføres.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.