Fremsat den 12. december 2023 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet og lov om ændring af
dagtilbudsloven
(Forlængelse af forsøgsperioden
for velfærdsaftalekommunerne på dagtilbudsområdet
og folkeskoleområdet)
§ 1
I lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1171 af 12. august 2022, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1 og §
11, stk. 1, ændres »30. september 2024«
til: »31. juli 2025«.
§ 2
I lov nr. 2594 af 28. december 2021 om
ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i
daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.), foretages
følgende ændring:
1. § 2,
stk. 4, affattes således:
»Loven har ikke virkning for de kommuner, som
er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, indtil
denne lov ophæves. Indtil da finder de hidtil gældende
regler anvendelse for disse kommuner.«
§ 3
I lov nr. 2595 af 28. december 2021 om
ændring af dagtilbudsloven (Nedsættelse af
minimumstilskud til privat pasning), foretages følgende
ændring:
1. § 2,
stk. 2, affattes således:
»Loven har ikke virkning for de kommuner, som
er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, indtil
denne lov ophæves. Indtil da finder de hidtil gældende
regler anvendelse for disse kommuner.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. juli 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 9. december 2020 indgik den tidligere regering
(Socialdemokratiet), Venstre, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti,
Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Alternativet
velfærdsaftaler på hhv. dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet.
Lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, der udmøntede aftalerne,
trådte i kraft den 15. maj 2021. Loven medfører, at
Helsingør og Rebild Kommuner er frisat fra en lang
række bestemmelser i dagtilbudsloven og Holbæk og
Esbjerg Kommuner er frisat fra en lang række bestemmelser i
folkeskoleloven. Lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet ophæves
den 30. september 2024.
Lovforslaget har til formål at forlænge hjemlen til,
at de udvalgte kommuner sættes fri af statslig regulering med
henblik på at skabe øget kvalitet og plads til
faglighed i velfærden på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet,
Som led i velfærdsaftalerne gennemføres en
evaluering af erfaringerne fra bl.a. de fire kommuner. I relation
hertil blev der 14. marts 2023 offentliggjort en midtvejsevaluering
af de fire kommuners forsøg med frisættelse fra
statslige og kommunale regler.
Med henblik på at afvente resultaterne af evalueringen af
forsøgsordningen med at frisætte udvalgte kommuner fra
en række bestemmelser på hhv. dagtilbudsområdet
og folkeskoleområdet, som forventes at foreligge i slutningen
af 2024, foreslås forsøgsordningen forlænget
frem til den 31. juli 2025.
2. Forlængelse af lovens gyldighed
2.1. Gældende ret
Lov nr. 880 af 12. maj 2021 om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet trådte i
kraft den 15. maj 2021. Loven frisætter Helsingør og
Rebild Kommuner fra en lang række bestemmelser i
dagtilbudsloven og Holbæk og Esbjerg Kommuner fra en lang
række bestemmelser i folkeskoleloven. Loven ophæves den
30. september 2024.
Det fremgår af § 1 i lov om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, at
lovens formål er frem til den 30. september 2024 at
frisætte udvalgte kommuners og tilbuds varetagelse af
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet med henblik
på at udvikle velfærden på områderne og
skabe større handlerum for medarbejderne og lederne for at
øge kvaliteten og nærværet i velfærden til
gavn for borgeren.
Det fremgår af § 2 i lov om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, at
Helsingør og Rebild Kommuner er omfattet af loven på
dagtilbudsområdet, jf. lovens kapitel 4, og at Esbjerg og
Holbæk Kommuner er omfattet af loven på
folkeskoleområdet, jf. lovens kapitel 5.
Det fremgår af § 11, stk. 1, i lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, at loven ophæves den 30. september
2024.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 880 af 12. maj
2021 (Folketingstidende 2020-21, tillæg A, L 199 som fremsat,
side 5), at der vil blive gennemført en evaluering af
erfaringerne fra bl.a. de fire kommuner, der indgås
velfærdsaftaler med på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, herunder en evaluering af hvilke
konsekvenser den omfattende frisættelse har haft for
kvaliteten af indsatserne inden for området, og at
evalueringen skal tilvejebringe viden, som skal tjene som
inspiration til forbedringer på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet på tværs af hele landet.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd
(VIVE) evaluerer forsøgsordningen. VIVE offentliggjorde i
marts 2023 en midtvejsevaluering af forsøgene. På
folkeskoleområdet indikerer de foreløbige erfaringer,
at der er et potentiale for øget kvalitet for eleverne og
for at øge elevernes trivsel generelt, ligesom der for
lærerne og det pædagogiske personale er et potentiale
for øget trivsel og motivation. På
dagtilbudsområdet viser de foreløbige erfaringer, at
der i de to kommuner er en oplevelse af øget faglig frihed,
som har medført øget motivation og
medarbejdertilfredshed. Derudover oplever det pædagogiske
personale, at velfærdsaftalerne har ført til en
højere grad af systematik og fokus i det pædagogiske
arbejde.
Det forventes, at resultaterne fra slutevalueringen af
velfærdsaftaleforsøget foreligger ultimo 2024.
Herefter skal der sikres den fornødne tid til at vurdere de
erfaringer, som kommunerne har fået ved at være med i
forsøget, og som kan danne udgangspunkt for en politisk
beslutning om det videre arbejde med en frisættelse på
blandt andet dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet.
På den baggrund foreslås det, at ophævelsen af
lov om velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet udskydes, så loven vil blive
ophævet den 31. juli 2025 i stedet for den 30. september
2024.
Det foreslås i forlængelse heraf, at der foretages
en ændring af § 2, stk. 4, i lov nr. 2594 af 28.
december 2021 om ændring af dagtilbudsloven og i § 2,
stk. 2, i lov nr. 2595 af 28. december 2021 om ændring af
dagtilbudsloven, således at lovene først finder
anvendelse for de udvalgte kommuner, når lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet ophæves.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser for de udvalgte
velfærdsaftalekommuner beror på, i hvilket omfang de
udvalgte kommuner gør brug af lovforslagets mulighed for at
fravige lovgivning på hhv. dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet.
Lovforslaget indebærer ikke væsentlige negative
økonomiske konsekvenser for de udvalgte
velfærdsaftalekommuner. Eventuelle omkostninger som
følge af muligheden for at fravige lovgivning på hhv.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet afholdes af den
enkelte kommune. Kommunens eventuelle besparelser vil ligeledes
tilfalde kommunen selv.
Lovforslaget indebærer ikke økonomiske konsekvenser
for staten eller regionerne.
Lovforslagets implementeringskonsekvenser for de udvalgte
velfærdsaftalekommuner beror ligeledes på i, hvilket
omfang de udvalgte velfærdsaftalekommuner gør brug af
lovforslagets mulighed for at fravige lovgivning på hhv.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet.
Da forsøgsordningen blev indført, var det
forventningen, at ordningen ville have positive
implementeringskonsekvenser for de udvalgte
velfærdsaftalekommuner, idet lovforslaget frisatte kommunerne
fra statslig regulering på hhv. dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet. Disse positive implementeringskonsekvenser
vil nu blive videreført.
Der foreslås med lovforslaget en forlængelse af
perioden for forsøgsordningen til at kunne fravige
lovgivning på hhv. dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet. Der er med lovforslaget mulighed for, at
de udvalgte kommuner kan fravige en række regler på
folkeskoleområdet og dagtilbudsområdet, jf. lovens
§ 8, stk. 1, § 9, stk. 1, 1. pkt., og § 9, stk. 1,
3. pkt.
Lovforslaget vurderes ikke at have væsentlige
digitaliseringsrelatererede konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget ændrer ikke på, hvorvidt der kan
kommunikeres digitalt med kommunerne. Lovforslaget ændrer
ikke på, hvorvidt der kan ske en automatisk sagsbehandling
inden for gældende lovgivning på hhv.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet. Lovforslaget
ændrer heller ikke på sammenhæng på
tværs. Lovforslaget ændrer endelig ikke på
mulighederne for tryg og sikker datahåndtering og anvendelse
af offentlig infrastruktur.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslagets administrative konsekvenser for borgerne i de
udvalgte velfærdsaftalekommuner beror på, i hvilket
omfang de udvalgte velfærdsaftalekommuner gør brug af
lovforslagets mulighed for at fravige lovgivning på hhv.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. oktober 2023
til den 31. oktober 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F - Den Offentlige Gruppe, Advokatsamfundet, Akademikerne,
Ankestyrelsen, Autismeforeningen, Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Børne- og
Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) - Lederforening,
Børnenes Bureau, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), CEPOS, Cevea, Daginstitutionernes
Lands-Organisation (DLO), Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Private Skoler - grundskoler &
gymnasier, Danmarks Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Blindesamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Industri, DM - Dansk Magisterforening, Dansk Metal,
Dansk Oplysnings Forbund, Dansk Psykolog Forening, Dansk
Skoleforening for Sydslesvig, Dansk Skoleidræt, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Advokater, Danske Dagbehandlingstilbuds Netværk,
Danske Døves Landsforbund, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og -Gymnasier - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler
og -Gymnasier - Lederne, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning,
Danske Gymnasier, Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger,
Danske Handicaporganisationer, Danske HF & VUC, Danske HF og
VUC - Bestyrelserne, Danske Landbrugsskoler, Danske Musik- og
Kulturskoler, Danske Professionshøjskoler, Danske
Skoleelever, Danske SOSU-skoler, Danske SOSU-skoler -
Bestyrelserne, Danske Underviserorganisationers Samråd,
Danske Universiteter, Dataetisk Råd, Datatilsynet, De
Anbragtes Vilkår, De Danske Sprogcentre, DEA, Den uvildige
konsulentordning på handicapområdet (DUKH), Det
Centrale Handicapråd, Deutscher Schul- und Sprachverein
für Nordschleswig, DJØF, Efterskoleforeningen, Engineer
the Future, Erhvervsskolernes Elevorganisation,
Erhvervsskolelederne, Erhvervsstyrelsens Område for Bedre
Regulering (OBR), Esbjerg Kommune, EVA - Danmarks
Evalueringsinstitut, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Fagligt Fælles Forbund, FGU Danmark, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Folkeligt Oplysnings Forbund, Fora, Fag og
Arbejde, Foreningen af Døgn og Dagtilbud for udsatte
børn og unge (FADD), Foreningen af katolske skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelser, Foreningen af Social-, Sundheds- og
Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen for Forældre til
Elever i Fri- og Privatskoler, Foreningen Frie Fagskoler,
Foreningen til gavn for børn og unge (fobu),
Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Forhandlingsfællesskabet, Forældrenes Landsorganisation
(FOLA), Frie Skolers Lærerforening, Friskolerne, FSR - danske
revisorer, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Helsingør Kommune, HK/Kommunal,
HK/Stat, Holbæk Kommune, HvorErDerEnVoksen, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kommunaldirektørforeningen, Kraka,
Landdistrikternes Fællesråd, Landselevbestyrelsen for
det pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for
social- og sundhedsområdet, Landsforeningen af 10.
Klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,
Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen
Livsværk, Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD),
Landsorganisationen for sociale tilbud (LOS), Landssammenslutningen
af Handelsskoleelever, Landssammenslutningen af Foreninger for
Selvstændige Børnepassere, Landssamråd for
PPR-chefer, Lederne, Ledersamrådet, Lilleskolerne, LOF,
Lærernes Centralorganisation, Lær for Livet,
Modstrøm - Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU,
Netværket for kostafdelinger, OpenDenmark,
Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Landsforening, Rebild
Kommune, Red Barnet, Rektorkollegiet for de Martime Uddannelser,
Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser
(REU), Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Voksen og
Efteruddannelse (VEU-rådet), Sammenslutningen af
Steinerskoler i Danmark, Sammenslutningen af Unge Med Handicap,
Samrådet af Specialskoleledere, Selveje Danmark, Selvejende
og private institutioners forening (Spifo), Skole og
Forældre, Skolelederforeningen, Socialpædagogernes
Landsforbund, STU-foreningen, TABUKA - Landsforeningen for
nuværende og tidligere anbragte, TAT (Foreningen af tekniske
og administrative tjenestemænd), Tekniq, Udbetaling Danmark,
Uddannelsesforbundet, Uddannelseslederne, Uddannelsesrådet
for de maritime uddannelser, Udviklingshæmmedes Landsforbund
(ULF), Ungdomsringen, Ungdomsskoleforeningen, Ungdomsuddannelsernes
Vejlederforening, VUC Bestyrelsesforeningen og Ældre
Sagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget har kun konsekvenser for de
udvalgte velfærdsaftalekommuner. Lovforslagets konsekvenser
afhænger af, hvorvidt de udvalgte
velfærdsaftalekommuner gør brug af lovforslagets
mulighed for at fravige lovgivning på hhv.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet. Eventuelle
mindreudgifter tilfalder kommunen. | Lovforslaget har kun konsekvenser for de
udvalgte velfærdsaftalekommuner. Lovforslagets konsekvenser
afhænger af, hvorvidt de udvalgte
velfærdsaftalekommuner gør brug af lovforslagets
mulighed for at fravige lovgivning på hhv.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet. Eventuelle
merudgifter afholdes af kommunen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget har kun konsekvenser for de
udvalgte velfærdsaftalekommuner. Lovforslagets konsekvenser
afhænger af, hvorvidt de udvalgte
velfærdsaftalekommuner gør brug af lovforslagets
mulighed for at fravige lovgivning på hhv.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet. | Lovforslaget har kun konsekvenser for de
udvalgte velfærdsaftalekommuner. Lovforslagets konsekvenser
afhænger af, hvorvidt de udvalgte
velfærdsaftalekommuner gør brug af lovforslagets
mulighed for at fravige lovgivning på hhv.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Afhænger af, hvorvidt de udvalgte
velfærdsaftalekommuner gør brug af lovforslagets
mulighed for at fravige lovgivning på hhv.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet. | Afhænger af, hvorvidt de udvalgte
velfærdsaftalekommuner gør brug af lovforslagets
mulighed for at fravige lovgivning på hhv.
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikkeerhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 1 i lov om velfærdsaftaler
på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, at
formålet med loven er at frisætte udvalgte kommuners og
tilbuds varetagelse af dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet frem til den 30. september 2024 med henblik
på at udvikle velfærden på områderne og
skabe større handlerum for medarbejderne og lederne for at
øge kvaliteten og nærværet i velfærden til
gavn for borgeren.
Det følger af § 11, stk. 1, i lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, at loven ophæves den 30. september
2024.
Det foreslås i § 1 og
§ 11, stk. 1, at »30.
september 2024« ændres til: »31. juli
2025«.
Det foreslåede vil indebære, at lovens
ophævelse udskydes fra den 30. september 2024 til den 31.
juli 2025 med henblik på at afvente resultaterne af
evalueringen af forsøgsordningen, som forventes at foreligge
i slutningen af 2024.
Til §
2
Til nr. 1
Det følger af § 2, stk. 4, i lov om ændring af
dagtilbudsloven, at loven først finder anvendelse for
Helsingør Kommune og Rebild Kommune den 1. oktober 2024.
Indtil den 30. september 2024 finder de hidtil gældende
regler anvendelse for disse kommuner.
Det foreslås, at § 2, stk.
4, affattes således: »Loven har ikke virkning
for de kommuner, som er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1171 af
12. august 2022, indtil denne lov ophæves. Indtil da finder
de hidtil gældende regler anvendelse for disse
kommuner«.
Den foreslåede bestemmelse er en følge af
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter ophævelsen af lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet udskydes til den 31. juli 2025.
Til §
3
Til nr. 1
Det følger af § 2, stk. 2, i lov om ændring af
dagtilbudsloven, at loven først finder anvendelse for
Helsingør Kommune og Rebild Kommune den 1. oktober 2024.
Indtil den 30. september 2024 finder de hidtil gældende
regler anvendelse for disse kommuner.
Det foreslås, at § 2, stk.
2, affattes således: »Loven har ikke virkning
for de kommuner, som er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1171 af
12. august 2022, indtil denne lov ophæves. Indtil da finder
de hidtil gældende regler anvendelse for disse
kommuner«.
Den foreslåede bestemmelse er en følge af
lovforslagets § 1, nr. 1, hvorefter ophævelsen af lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet udskydes til den 31. juli 2025.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2024.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland og kan heller ikke sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, fordi lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet ikke gælder for og heller ikke ved
kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1171 af 12. august 2022, foretages
følgende ændring: | § 1.
Formålet med denne lov er frem til den 30. september 2024 at
frisætte udvalgte kommuners og tilbuds varetagelse af
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet med henblik
på at udvikle velfærden på områderne og
skabe større handlerum for medarbejderne og lederne for at
øge kvaliteten og nærværet i velfærden til
gavn for borgeren. § 11.
Loven ophæves den 30. september 2024. Stk.
2. --- | | 1. I § 1 og § 11, stk. 1, ændres
»30. september 2024« til: »31. juli
2025«. | | | § 2 I lov nr. 2594 af 28. december 2021 om
ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i
daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.), foretages
følgende ændring: | §
2. --- Stk.
2-3. --- Stk. 4.
Loven finder først anvendelse for Helsingør Kommune
og Rebild Kommune den 1. oktober 2024. Indtil den 30. september
2024 finder de hidtil gældende regler anvendelse for disse
kommu | | 1. § 2, stk. 4, affattes
således: »Loven har ikke virkning for de
kommuner, som er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, indtil denne lov ophæves. Indtil da
finder de hidtil gældende regler anvendelse for disse
kommuner.« | | | § 3 I lov nr. 2595 af 28. december 2021 om
ændring af dagtilbudsloven (Nedsættelse af
minimumstilskud til privat pasning), foretages følgende
ændring: | §
2. --- Stk. 2.
Loven finder først anvendelse for Helsingør Kommune
og Rebild Kommune den 1. oktober 2024. Indtil den 30. september
2024 finder de hidtil gældende regler anvendelse for disse
kommuner. | | 1. § 2, stk. 2, affattes
således: »Loven har ikke virkning for de
kommuner, som er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, indtil denne lov ophæves. Indtil da
finder de hidtil gældende regler anvendelse for disse
kommuner.« |
|