Fremsat den 15. november 2023 af uddannnelses- og forskningsministeren (Christina Egelund)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om universiteter
(universitetsloven), lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner og lov om maritime
uddannelser
(Virtuel udveksling for studerende)
§ 1
I lov om universiteter (universitetsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 363 af 9. marts 2021 og §
1 i lov nr. 492 af 15. maj 2023, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 3 a indsættes:
Ȥ 3 b. Universitetet
kan for uddannelser efter § 3 indgå aftaler om
udveksling af studerende med udenlandske uddannelsesinstitutioner,
hvor udvekslingen kan gennemføres helt eller delvist
virtuelt.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om virtuel udveksling efter stk. 1.«
§ 2
I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019, som ændret ved § 1 i lov nr.
363 af 9. marts 2021, lov nr. 2622 af 28. december 2021 og § 2
i lov nr. 492 af 15. maj 2023, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 10 indsættes i kapitel
3:
Ȥ 10 a. En institution
kan for uddannelser omfattet af §§ 8-10 indgå
aftaler om udveksling af studerende med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen kan gennemføres
helt eller delvist virtuelt.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om virtuel udveksling efter stk. 1.«
§ 3
I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 787 af
8. august 2019, som ændret ved § 4 i lov nr. 492 af 15.
maj 2023, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 9 c indsættes:
Ȥ 9 d.
Uddannelsesinstitutionen kan tilrettelægge den enkelte
uddannelse således, at den studerende inden for den normerede
studietid har mulighed for at gennemføre dele af uddannelsen
i udlandet.
Stk. 2.
Institutionen kan for uddannelser omfattet af stk. 1 indgå
aftaler om udveksling af studerende med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen kan gennemføres
helt eller delvist virtuelt.«
2. I
§ 10 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om virtuel udveksling efter § 9 d, stk.
2.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
§ 4
I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. august 2019, som
ændret ved § 2 i lov nr. 363 af 9. marts 2021 og §
3 i lov nr. 492 af 15. maj 2023, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 11 f indsættes:
Ȥ 11 g. En institution
kan for uddannelser omfattet af §§ 11 c-11 e indgå
aftaler om udveksling af studerende med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen kan gennemføres
helt eller delvist virtuelt.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om virtuel udveksling efter stk. 1.«
§ 5
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Virtuel udveksling for studerende | | 2.1. | Universiteter | | 2.1.1. | Gældende ret | | 2.1.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.2. | Erhvervsakademier og
professionshøjskoler | | 2.2.1. | Gældende ret | | 2.2.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3. | Videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område | | 2.3.1. | Gældende ret | | 2.3.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.4. | Maritime uddannelsesinstitutioner | | 2.4.1. | Gældende ret | | 2.4.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
De videregående uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område har i mange
år indgået aftaler om gensidig udveksling af studerende
med udenlandske uddannelsesinstitutioner.
Udvekslingen er indtil nu foregået på traditionel
vis, hvor en studerende optaget på en dansk
uddannelsesinstitution indskrives i en afgrænset periode
på en udenlandsk uddannelsesinstitution, og hvor en
studerende optaget på en udenlandsk uddannelsesinstitution
indskrives i en afgrænset periode på en dansk
uddannelsesinstitution.
Ved etableringen af den gældende retstilstand for
udveksling blev der ikke taget højde for den senere
teknologiske udvikling, der kan gøre det muligt for
studerende at følge fag og fagelementer på en
uddannelsesinstitution i et andet land end der, hvor den studerende
aktuelt opholder sig. Den gældende retstilstand tager derfor
udgangspunkt i, at aftaler om udveksling af studerende
indebærer, at studerende på en dansk uddannelse, som
gennemfører en del af uddannelsen i udlandet som led i
udveksling, tager fysisk ophold i det andet land.
Digital udvikling og perioderne med covid-19-restriktioner har
medført en stigende interesse for andre former for
udveksling, herunder med virtuelle elementer, som et alternativ
eller et supplement til traditionel, fysisk
studenterudveksling.
Udveksling betegnes undertiden også som mobilitet.
Der har fra de videregående uddannelsesinstitutioner
været udtrykt ønske om at kunne indgå aftaler om
mere fleksible udvekslingsforløb, som der også
opfordres til i forordningen om EU-programmet Erasmus+ 2021-2027,
og alle de videregående uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område bør som
udgangspunkt have de samme muligheder.
Med dette lovforslag foreslås det derfor at
fastsætte bestemmelser om virtuel udveksling for studerende,
så de videregående uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område får
mulighed for at indgå udvekslingsaftaler med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvori det indgår, at udvekslingen
vil kunne gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Det foreslåede vil indebære, at virtuel udveksling
vil kunne indgå i udvekslingsaftaler, som indgås mellem
to eller flere uddannelsesinstitutioner, der selv har initieret
samarbejdet, samt i udvekslingsaftaler, som f.eks. indgås
inden for rammerne af eller med tilskud fra relevante EU-programmer
eller det fællesnordiske samarbejde m.v. Der vil herunder
kunne være mulighed for at kombinere virtuel og fysisk
udveksling.
Den enkelte studerende vil dermed kunne få flere
muligheder for at gennemføre forskellige former for
udvekslingsforløb, og udvekslingsforløb vil herunder
kunne gennemføres, uden at den studerende tager fysisk
ophold i det andet land.
Det foreslås endvidere, at uddannelses- og
forskningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om virtuel udveksling. Det forventes herunder, at der vil blive
fastsat regler om rammer for tilrettelæggelsen af virtuel
udveksling og om kvalitetssikring i den forbindelse.
Forslaget har ikke til hensigt at ændre mulighederne for
fysisk udveksling af studerende mellem uddannelsesinstitutioner
på tværs af landegrænser.
Endvidere har forslaget ikke til hensigt at ændre på
de omhandlede uddannelsesinstitutioners mulighed for i
øvrigt at tilrettelægge deres undervisning, herunder i
forhold til brug af virtuelle undervisningsmidler.
Endelig har forslaget ikke til hensigt at ændre på
studerendes muligheder for på eget initiativ at indgå
aftale om at gennemføre en del af uddannelsen i udlandet,
herunder hvor den udenlandske institution har tilrettelagt
forløbet med virtuelle undervisningsmidler.
2. Virtuel
udveksling for studerende
2.1. Universiteter
2.1.1. Gældende ret
Universitetet beslutter, hvilke forskningsbaserede uddannelser
det vil udbyde i Danmark inden for sine fagområder.
Universitetet eller universitetets udbud af uddannelser efter
lovens § 4, stk. 1, nr. 1-3, og § 5, stk. 1, skal
kvalitetssikres, og nye uddannelser skal prækvalificeres og
godkendes i henhold til lov om akkreditering af videregående
uddannelsesinstitutioner, inden de udbydes. Ved udbud i Danmark
efter 1. pkt. forstås også de særlige
tilfælde, hvor dele af en uddannelse er udlagt til et
universitet i udlandet (udlagt undervisning). Der henvises til
§ 3, stk. 1, i lov om universiteter (universitetsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019.
Universitetet kan udbyde følgende forskningsbaserede
heltidsuddannelser, som er selvstændige, afrundede
uddannelsesforløb: Bacheloruddannelse på 180
ECTS-point, akademisk overbygningsuddannelse på 60
ECTS-point, kandidatuddannelse på 120 ECTS-point og
ph.d.-uddannelse på 180 ECTS-point. Der henvises til §
4, stk. 1, nr. 1-4, i universitetsloven).
60 ECTS-point svarer til 1 års heltidsstudier, jf.
universitetslovens § 4, stk. 2.
Universitetsloven indeholder ikke en definition på
udveksling, herunder studenterudveksling, eller udvekslingsaftaler,
men det forudsættes i forarbejderne til loven samt i lovens
§ 19 a, at der kan indgås aftaler om gensidig udveksling
af studerende med udenlandske universiteter. Der henvises for
så vidt angår lovens forarbejder til Folketingstidende
2002-2003, Tillæg A, L 125 som fremsat, side 2828-2829.
Med lov nr. 634 af 14. juni 2011 om ændring af
universitetsloven, lov om teknologioverførsel m.v. ved
offentlige forskningsinstitutioner og lov om almene boliger m.v.
(Opfølgning på evaluering af universitetsloven,
internationale uddannelsessamarbejder og selskabsdannelse ved udbud
af uddannelse i udlandet m.v.) blev der med en ny § 3 a
fastlagt bestemmelser om universiteternes internationale
samarbejder.
Det følger således af universitetslovens § 3
a, stk. 1, at universitetet i samarbejde med et eller flere
udenlandske universiteter kan udbyde hele eller dele af uddannelser
efter § 3 i udlandet. Uddannelsernes enkelte dele
gennemføres ved universitetet og ved et eller flere af de
udenlandske universiteter. Delene, der gennemføres ved de
udenlandske universiteter, kan være valgfrie eller
obligatoriske. Gennemføres hele uddannelsen i udlandet, kan
universitetet lade det udenlandske universitet udbyde uddannelsen,
hvis det sker i samarbejde med det danske universitet.
Herudover følger det af universitetslovens § 3 a,
stk. 2, at universitetet i samarbejde med udenlandske universiteter
kan udbyde uddannelser efter § 4, stk. 1, nr. 3, som led i
EU-studieprogrammer om Erasmus Mundus, hvor uddannelsens enkelte
dele gennemføres ved universitetet og ved et eller flere af
de udenlandske universiteter efter aftale mellem de
pågældende universiteter (Erasmus
Mundus-kandidatuddannelser).
Universitetslovens § 4, stk. 1, nr. 3, omhandler
kandidatuddannelser.
Der er herudover udstedt bekendtgørelse nr. 247 af 13.
marts 2015 om universiteternes internationale
uddannelsesforløb. Bekendtgørelsens § 9
indeholder bestemmelser om universiteternes bilaterale eller
multilaterale udvekslingsaftaler med universiteter i udlandet.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Den digitale udvikling og perioderne med covid-19-restriktioner
har medført en stigende interesse for virtuel udveksling som
et alternativ eller et supplement til traditionel, fysisk
studenterudveksling.
Denne udvikling afspejles også i forordningen om
EU-programmet Erasmus+ 2021-2027, som opfordrer til øget
brug af virtuel læring og virtuelt samarbejde.
Universiteterne har udtrykt ønske om også at kunne
indgå aftaler om mere fleksible udvekslingsforløb, som
der bl.a. lægges op til med Erasmus+-programmet.
Ministeriet vurderer, at studerende kan få mere viden og
forståelse for internationale forhold og andre kulturer ved
at gennemføre en del af en videregående uddannelse
på en uddannelsesinstitution i udlandet.
Herudover vurderer ministeriet, at forbedrede muligheder for at
indgå udvekslingsaftaler med uddannelsesinstitutioner i
udlandet kan understøtte de videregående
uddannelsesinstitutioners vidensudveksling på tværs af
grænser og styrke kvaliteten af uddannelserne.
Endelig vurderes det, at virtuel udveksling vil kunne give
studerende, som f.eks. på grund af fysiske,
sundhedsmæssige eller familiære forhold har svært
ved at deltage i fysisk udveksling, bedre muligheder for at
gennemføre uddannelseselementer på udenlandske
uddannelsesinstitutioner.
Det foreslås på den baggrund, at der i
universitetsloven indsættes et nyt § 3 b, stk. 1,
hvorefter universitetet for uddannelser omfattet af § 3, kan
indgå aftaler om udveksling af studerende med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen kan gennemføres
helt eller delvist virtuelt.
Forslaget vil således indebære, at det kan
indgå i sådanne aftaler, at studerende ved brug af
digitale hjælpemidler m.v. vil kunne gennemføre
elementer af en uddannelse ved en institution i udlandet, uden at
den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor
uddannelsesinstitutionen er hjemmehørende.
Som følge af det foreslåede vil virtuel udveksling
bl.a. kunne supplere og understøtte fysisk udveksling,
f.eks. ved at kombinere forløb med begge former for
udveksling.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en
udvekslingsaftale mellem den danske institution og en institution i
udlandet, vil dermed også som følge af det
foreslåede kunne gennemføres som såkaldt
"blended learning", hvor en del af uddannelsesforløbet
gennemføres virtuelt, mens den resterende del af
forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved
institutionen i udlandet.
De studerende vil som hidtil - uanset om der er tale om et rent
virtuelt udvekslingsforløb eller "blended learning" -
være indskrevet på den udenlandske institution, hvor
udvekslingsforløbet gennemføres.
Lovforslaget vedrører universiteternes mulighed for at
indgå udvekslingsaftaler med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen vil kunne
gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Det er med forslaget ikke hensigten at ændre på
universiteternes mulighed for i øvrigt at
tilrettelægge deres undervisning, herunder i forhold til brug
af virtuelle undervisningsmidler, eller på studerendes
muligheder for på eget initiativ at indgå aftale om at
gennemføre en del af uddannelsen i udlandet.
Det foreslås endvidere med dette lovforslags § 1, nr.
1, at indsætte et nyt § 3 b, stk. 2, der
indebærer, at ministeren vil kunne fastsætte
nærmere regler om virtuel udveksling efter den
foreslåede § 3 b, stk. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil
fastsætte regler, der tilpasser gældende
bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for
at indgå udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser
vil kunne gennemføres helt eller delvist som virtuel
udveksling.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om
rammer for tilrettelæggelsen af virtuel udveksling og om
kvalitetssikring i den forbindelse. Der vil også kunne
fastsættes regler om andre lignende forhold.
2.2. Erhvervsakademier og
professionshøjskoler
2.2.1. Gældende ret
Uddannelses- og forskningsministeren tilrettelægger
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser i et
samordnet videregående uddannelsessystem. Formålet med
et samordnet videregående uddannelsessystem er at sikre
praksisnære uddannelser, der på et internationalt
niveau imødekommer behovet for kvalificeret arbejdskraft i
den private og den offentlige sektor, og hvis videngrundlag er
karakteriseret ved erhvervs- og professionsbasering samt
udviklingsbasering. Der henvises til § 1 i
bekendtgørelse af lov nr. 1343 af 10. december 2019 om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
(herefter LEP-loven).
Institutioner, der udbyder erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, skal tilrettelægge den
enkelte uddannelse således, at den studerende inden for den
normerede studietid har mulighed for at gennemføre dele af
uddannelsen i udlandet. Der henvises til § 8 i LEP-loven.
Det følger af LEP-lovens § 9, stk. 1, at en
institution efter aftale med en eller flere udenlandske
institutioner kan tilrettelægge den enkelte uddannelse
således, at dele af uddannelsen kan gennemføres ved
anerkendte udenlandske institutioner.
Endelig kan uddannelses- og forskningsministeren efter
LEP-lovens § 10 tilrettelægge den enkelte uddannelse
således, at dele af uddannelsen skal gennemføres ved
en eller flere anerkendte udenlandske institutioner.
Institutioner, der udbyder erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, skal fastsætte regler i
studieordningens institutionsdel som angiver, hvilke dele af
uddannelsen den studerende har mulighed for at gennemføre i
udlandet, jf. § 9, samt regler, der knytter sig hertil,
herunder regler om forhåndsmerit. Der henvises til § 21,
stk. 2, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 2672 af 28. december
2021 om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser (herefter
LEP-bekendtgørelsen).
Det følger af LEP-bekendtgørelsens § 22, stk.
3, 1. pkt., at studerende ved en erhvervsakademi- eller
professionsbacheloruddannelse ved forhåndsgodkendelse af
studieophold i Danmark eller udlandet har pligt til efter endt
studieophold at dokumentere det godkendte studieopholds
gennemførte uddannelseselementer.
Det fremgår af lovens forarbejder, at mange flere danske
studerende skal tage uddannelsesophold i udlandet, og at studerende
gennem udlandsophold får international indsigt og
større forståelse af andre kulturer, ligesom
studerende, der har gennemført et ophold i udlandet, er en
vigtig kilde til ny viden, kvalitet og internationalt udsyn. Der
henvises til Folketingstidende 2007-08 (2. samling), Tillæg
A, L 25 som fremsat, side 806.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Den digitale udvikling og perioderne med covid-19-restriktioner
har medført en stigende interesse for virtuel udveksling som
et alternativ eller et supplement til traditionel, fysisk
studenterudveksling.
Denne udvikling afspejles også i forordningen om
EU-programmet Erasmus+ 2021-2027, som opfordrer til øget
brug af virtuel læring og virtuelt samarbejde.
Professionshøjskoler og erhvervsakademier har udtrykt
ønske om også at kunne indgå aftaler om mere
fleksible udvekslingsforløb, som der bl.a. lægges op
til med Erasmus+-programmet.
Ministeriet vurderer, at studerende kan få mere viden og
forståelse for internationale forhold og andre kulturer ved
at gennemføre en del af en videregående uddannelse
på en uddannelsesinstitution i udlandet.
Herudover vurderer ministeriet, at forbedrede muligheder for at
indgå udvekslingsaftaler med uddannelsesinstitutioner i
udlandet kan understøtte de videregående
uddannelsesinstitutioners vidensudveksling på tværs af
grænser og styrke kvaliteten af uddannelserne.
Endelig vurderes det, at virtuel udveksling vil kunne give
studerende, som f.eks. på grund af fysiske,
sundhedsmæssige eller familiære forhold har svært
ved at deltage i fysisk udveksling, bedre muligheder for at
gennemføre uddannelseselementer på udenlandske
uddannelsesinstitutioner.
Det foreslås på den baggrund, at der i LEP-loven
indsættes et nyt § 10 a, stk. 1, hvorefter en
institution for uddannelser omfattet af §§ 8-10 kan
indgå aftaler om udveksling af studerende med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen kan gennemføres
helt eller delvist virtuelt.
Forslaget vil således indebære, at det kan
indgå i sådanne aftaler, at studerende ved brug af
digitale hjælpemidler m.v. vil kunne gennemføre
elementer af en uddannelse ved en institution i udlandet, uden at
den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor
uddannelsesinstitutionen er hjemmehørende.
Som følge af det foreslåede vil virtuel udveksling
bl.a. kunne supplere og understøtte fysisk udveksling,
f.eks. ved at kombinere de to former i et samlet forløb.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en
udvekslingsaftale mellem den danske institution og en institution i
udlandet, vil dermed også som følge af det
foreslåede kunne gennemføres som såkaldt
"blended learning", hvor en del af uddannelsesforløbet
gennemføres virtuelt, mens den resterende del af
forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved
institutionen i udlandet.
Lovforslaget vedrører institutionernes mulighed for at
indgå udvekslingsaftaler med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen vil kunne
gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Det er med forslaget ikke hensigten at ændre på
uddannelsesinstitutionernes mulighed for i øvrigt at
tilrettelægge deres undervisning, herunder i forhold til brug
af virtuelle undervisningsmidler, eller på studerendes
muligheder for på eget initiativ at indgå aftale om at
gennemføre en del af uddannelsen i udlandet i form af et
relevant uddannelses- eller praktikforløb i udlandet.
Det foreslås endvidere, at der i LEP-loven indsættes
et nyt § 10 a, stk. 2, der indebærer, at uddannelses- og
forskningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om virtuel udveksling efter den foreslåede § 10 a, stk.
1, jf. dette lovforslags § 2, nr. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil
fastsætte regler, der tilpasser gældende
bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for
at indgå udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser
vil kunne gennemføres helt eller delvist som virtuel
udveksling.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om
rammer for tilrettelæggelsen af virtuel udveksling og om
kvalitetssikring i den forbindelse. Der vil også kunne
fastsættes regler om andre lignende forhold.
2.3. Videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område
2.3.1. Gældende ret
Uddannelses- og forskningsministeren beslutter efter
samråd med institutionen, hvilke uddannelser institutionen
skal udbyde. Der henvises til § 9, stk. 1, i lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 787 af 8. august 2019.
De videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
på Uddannelses- og Forskningsministeriets område
udbyder aktuelt blandt andet bachelor- og kandidatuddannelser.
I henhold til § 10, stk. 1, i lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner fastsætter uddannelses-
og forskningsministeren regler om bl.a. uddannelsernes indhold og
varighed, eksaminer, prøver og bedømmelser, adgang
til uddannelserne, ansættelse af lærere og
videnskabelige medarbejdere, erhvervelse af doktorgrader, klager
til institutionen fra studerende i forbindelse med eksaminer og
prøver, udvælgelse af talentfulde studerende, der kan
deltage i ekstra uddannelsesaktiviteter, udstedelse af
eksamensbeviser, der kan påføres udmærkelse og
anerkendelse, samt om udbud af enkeltfag m.v.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter efter
lovens § 10, stk. 2, regler om afgørelse om merit
m.v.
Lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
indeholder ikke en definition på eller bestemmelser om
udveksling, herunder studenterudveksling, eller
udvekslingsaftaler.
Efter § 19, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 27 af 13.
januar 2020 om videregående kunstneriske uddannelser på
Uddannelses- og Forskningsministeriets område har den
studerende ved forhåndsgodkendelse af studieophold i Danmark
eller udlandet pligt til efter endt studieophold at dokumentere det
godkendte studieopholds gennemførte og beståede
uddannelseselementer.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Den digitale udvikling og perioderne med covid-19-restriktioner
har medført en stigende interesse for virtuel udveksling som
et alternativ eller et supplement til traditionel, fysisk
studenterudveksling.
Denne udvikling afspejles også i forordningen om
EU-programmet Erasmus+ 2021-2027, som opfordrer til øget
brug af virtuel læring og virtuelt samarbejde.
Det er ministeriets opfattelse, at de videregående
uddannelsesinstitutioner, herunder de videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner, på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område bør have de samme
muligheder for også at kunne indgå aftaler om mere
fleksible udvekslingsforløb, som der bl.a. lægges op
til med Erasmus+-programmet.
Ministeriet vurderer, at studerende kan få mere viden og
forståelse for internationale forhold og andre kulturer ved
at gennemføre en del af en videregående uddannelse
på en uddannelsesinstitution i udlandet.
Herudover vurderer ministeriet, at forbedrede muligheder for at
indgå udvekslingsaftaler med uddannelsesinstitutioner i
udlandet kan understøtte de videregående
uddannelsesinstitutioners vidensudveksling på tværs af
grænser og styrke kvaliteten af uddannelserne.
Endelig vurderes det, at virtuel udveksling vil kunne give
studerende, som f.eks. på grund af fysiske,
sundhedsmæssige eller familiære forhold har svært
ved at deltage i fysisk udveksling, bedre muligheder for at
gennemføre uddannelseselementer på udenlandske
uddannelsesinstitutioner.
Med henvisning til redegørelsen for gældende ret,
jf. ovenfor, afsnit 2.3.1., vurderes det at være
hensigtsmæssigt at præcisere hjemmelsgrundlaget for de
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner,
således at det klart fremgår, at disse institutioner
vil kunne tilrettelægge den enkelte uddannelse således,
at den studerende inden for den normerede studietid har mulighed
for at gennemføre dele af uddannelsen i udlandet. Dette vil
også kunne bidrage til et mere ensartet regelgrundlag
på tværs af ministeriets uddannelsesområder.
På den baggrund foreslås det, at der i lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
indsættes et nyt § 9 d, stk. 1, hvorefter
uddannelsesinstitutionen vil kunne tilrettelægge den enkelte
uddannelse således, at den studerende inden for den normerede
studietid har mulighed for at gennemføre dele af uddannelsen
i udlandet.
Det foreslåede § 9 d, stk. 1, har ikke i sig selv til
formål at ændre den gældende retstilstand, men
har til formål at præcisere hjemmelsgrundlaget for, at
de videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
på ministeriets område vil kunne tilrettelægge
uddannelser med henblik på studenterudveksling.
Endvidere foreslås det at indsætte et nyt § 9
d, stk. 2, hvorefter en institution for uddannelser omfattet af
stk. 1 kan indgå aftaler om udveksling af studerende med
udenlandske uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen vil kunne
gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Forslaget vil således indebære, at det kan
indgå i sådanne aftaler, at studerende ved brug af
digitale hjælpemidler m.v. vil kunne gennemføre
elementer af en uddannelse ved en institution i udlandet, uden at
den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor
uddannelsesinstitutionen er hjemmehørende.
Som følge af det foreslåede vil virtuel udveksling
bl.a. kunne supplere og understøtte fysisk udveksling,
f.eks. ved at kombinere de to former i et samlet forløb.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en
udvekslingsaftale mellem den danske institution og en institution i
udlandet, vil dermed også som følge af det
foreslåede kunne gennemføres som såkaldt
"blended learning", hvor en del af uddannelsesforløbet
gennemføres virtuelt, mens den resterende del af
forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved
institutionen i udlandet.
Lovforslaget vedrører institutionernes mulighed for at
indgå udvekslingsaftaler med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen vil kunne
gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Det er med forslaget ikke hensigten at ændre på
uddannelsesinstitutionernes mulighed for i øvrigt at
tilrettelægge deres undervisning, herunder i forhold til brug
af virtuelle undervisningsmidler, eller på studerendes
muligheder for på eget initiativ at indgå aftaler om at
gennemføre en del af uddannelsen i udlandet i form af et
relevant uddannelses- eller praktikforløb i udlandet.
Det foreslås endvidere, at der i lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner indsættes et nyt §
10, stk. 5, der indebærer, at uddannelses- og
forskningsministeren vil kunne fastsætte nærmere regler
om virtuel udveksling efter den foreslåede § 9 d, stk.
2, jf. dette lovforslags § 3, nr. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil
fastsætte regler, der tilpasser gældende
bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for
at indgå udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser
kan gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om
rammer for tilrettelæggelsen af virtuel udveksling og om
kvalitetssikring i den forbindelse. Der vil også kunne
fastsættes regler om andre lignende forhold.
2.4. Maritime
uddannelsesinstitutioner
2.4.1. Gældende ret
Formålet med det samordnede maritime uddannelsessystem er
at sikre praksisnære uddannelser, der på et
internationalt niveau og i overensstemmelse med internationale
konventioner imødekommer behovet for kvalificeret
arbejdskraft, og hvis videngrundlag er erhvervs- og
professionsbasering. De maritime professionsbacheloruddannelser
skal bygge på forsknings- og udviklingsviden inden for de
relevante fagområder. Der henvises til § 1, stk. 2 og 3,
i lov om maritime uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 781
af 8. august 2019.
De maritime uddannelser på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område betegner en række
uddannelser på forskellige niveauer;
professionsbacheloruddannelser, erhvervsuddannelser, en gymnasial
uddannelse, HF-søfart samt uddannelse ved et skoleskib.
Institutioner, der udbyder videregående maritime
uddannelser af mere end 18 måneders varighed, skal
tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at den
studerende inden for den normerede studietid har mulighed for at
gennemføre dele af uddannelsen i udlandet. Der henvises til
§ 11 c i lov om maritime uddannelser.
Det følger af § 11 d, stk. 1, i lov om maritime
uddannelser, at en institution efter aftale med en eller flere
udenlandske institutioner kan tilrettelægge den enkelte
uddannelse således, at dele af uddannelsen kan
gennemføres ved anerkendte udenlandske institutioner.
Endelig kan uddannelses- og forskningsministeren efter § 11
e fastsætte regler om den enkelte uddannelse således,
at dele af uddannelsen skal gennemføres ved en eller flere
anerkendte udenlandske institutioner.
De maritime professionsbacheloruddannelser er omfattet af
reglerne i LEP-loven, og regler fastsat i medfør heraf. Det
indebærer bl.a., at de maritime uddannelsesinstitutioner, der
udbyder professionsbacheloruddannelser, skal fastsætte regler
i studieordningens institutionsdel, som angiver, hvilke dele af
uddannelsen den studerende har mulighed for at gennemføre i
udlandet, jf. § 9, samt regler, der knytter sig hertil,
herunder regler om forhåndsmerit. Der henvises til § 21,
stk. 2, nr. 4, i bekendtgørelse nr. 2672 af 28. december
2021 om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser (LEP-bekendtgørelsen).
Det følger af LEP-bekendtgørelsen § 22, stk.
3, 1. pkt., at studerende ved en erhvervsakademi- eller
professionsbacheloruddannelse ved forhåndsgodkendelse af
studieophold i Danmark eller udlandet har pligt til efter endt
studieophold at dokumentere det godkendte studieopholds
gennemførte uddannelseselementer.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 544 af 24. april
2015 om ændring af lov om maritime uddannelser og lov om
vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer m.v.
(harmonisering af visse regler for de maritime uddannelser), at
mange flere danske studerende skal tage uddannelsesophold i
udlandet, og at de studerende gennem udlandsophold får
international indsigt og større forståelse af andre
kulturer, ligesom studerende, der har gennemført et ophold i
udlandet, er en vigtig kilde til ny viden, kvalitet og
internationalt udsyn. Der henvises til Folketingstidende 2014-15
(1. samling), Tillæg A, L 131 som fremsat, side 8.
2.4.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Den digitale udvikling og perioderne med covid-19-restriktioner
har medført en stigende interesse for virtuel udveksling som
et alternativ eller et supplement til traditionel, fysisk
studenterudveksling.
Denne udvikling afspejles også i forordningen om
EU-programmet Erasmus+ 2021-2027, som opfordrer til øget
brug af virtuel læring og virtuelt samarbejde.
Det er ministeriets opfattelse, at de videregående
uddannelsesinstitutioner, herunder de maritime
uddannelsesinstitutioner, på Uddannelses- og
Forskningsministeriets område i relevant omfang bør
have de samme muligheder for også at kunne indgå
aftaler om mere fleksible udvekslingsforløb, som der bl.a.
lægges op til med Erasmus+-programmet.
Ministeriet vurderer, at studerende kan få mere viden og
forståelse for internationale forhold og andre kulturer ved
at gennemføre en del af en videregående uddannelse
på en uddannelsesinstitution i udlandet.
Herudover vurderer ministeriet, at forbedrede muligheder for at
indgå udvekslingsaftaler med uddannelsesinstitutioner i
udlandet kan understøtte de videregående
uddannelsesinstitutioners vidensudveksling på tværs af
grænser og styrke kvaliteten af uddannelserne.
Endelig vurderes det, at virtuel udveksling vil kunne give
studerende, som f.eks. på grund af fysiske,
sundhedsmæssige eller familiære forhold har svært
ved at deltage i fysisk udveksling, bedre muligheder for at
gennemføre uddannelseselementer på udenlandske
uddannelsesinstitutioner.
På den baggrund foreslås det, at der i lov om
maritime uddannelser indsættes et nyt § 11 g, stk. 1,
hvorefter en institution for uddannelser omfattet af §§
11 c-11 e kan indgå aftaler om udveksling af studerende med
udenlandske uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen kan
gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Forslaget vil således indebære, at det kan
indgå i sådanne aftaler, at studerende ved brug af
digitale hjælpemidler m.v. vil kunne gennemføre
elementer af en uddannelse ved en institution i udlandet, uden at
den studerende fysisk opholder sig i det land, hvor
uddannelsesinstitutionen er hjemmehørende.
Som følge af det foreslåede vil virtuel udveksling
bl.a. kunne supplere og understøtte fysisk udveksling,
f.eks. ved at kombinere de to former i et samlet forløb.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en
udvekslingsaftale mellem den danske institution og en institution i
udlandet, vil dermed også som følge af det
foreslåede kunne gennemføres som såkaldt
"blended learning", hvor en del af uddannelsesforløbet
gennemføres virtuelt, mens den resterende del af
forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved
institutionen i udlandet.
Lovforslaget vedrører institutionernes mulighed for at
indgå udvekslingsaftaler med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen vil kunne
gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Det er med forslaget ikke hensigten at ændre på
uddannelsesinstitutionernes mulighed for i øvrigt at
tilrettelægge deres undervisning, herunder i forhold til brug
af virtuelle undervisningsmidler, eller på studerendes
muligheder for på eget initiativ at indgå aftale om at
gennemføre en del af uddannelsen i udlandet i form af et
relevant uddannelses- eller praktikforløb i udlandet.
Det foreslås endvidere, at der i lov om maritime
uddannelser indsættes et nyt § 11 g, stk. 2, der
indebærer, at uddannelses- og forskningsministeren vil kunne
fastsætte nærmere regler om virtuel udveksling efter
den foreslåede § 11 g, stk. 1, jf. dette lovforslags
§ 4, nr. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil
fastsætte regler, der tilpasser gældende
bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for
at indgå udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser
kan gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om
rammer for tilrettelæggelsen af virtuel udveksling og om
kvalitetssikring i den forbindelse. Der vil også kunne
fastsættes regler om andre lignende forhold.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske
konsekvenser for stat, kommuner og regioner. Det bemærkes i
den forbindelse, at dette understøttes af, at der ved en
ændring af bekendtgørelse om tilskud m.v. til
videregående uddannelser på erhvervsakademier,
professionshøjskoler og maritime uddannelsesinstitutioner
m.fl. forventes foretaget en justering af reglerne om balance
mellem indgående og udgående udvekslingsaktivitet, som
er en forudsætning for tilskud til aktiviteten.
Lovforslaget vurderes ikke at have implementeringskonsekvenser
for stat, kommuner og regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Det vurderes, at principperne for agil erhvervsrettet lovgivning
ikke er relevante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. august 2023
til den 28. september 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Akkrediteringsrådet,
Ankestyrelsen, Arkitektskolen Aarhus, Copenhagen Business School,
Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks Forsknings- og
Innovationspolitiske Råd, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Statistik, Danmarks Tekniske
Universitet, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Magisterforening,
Danske Erhvervsakademier, Danske Professionshøjskoler,
Danske Rederier, Danske Regioner, Danske Revisorer, Danske
Revisorer - FSR, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Universiteter, Datatilsynet, Designskolen Kolding, Det Kongelige
Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,
DI, Djøf, Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi
Midt-Vest, Erhvervsakademi Zealand, Erhvervsakademi Syd-Vest,
Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademi Copenhagen Business
Academy, Erhvervsakademi Dania, EVA-Danmarks Evalueringsinstitut,
Fagligt Fælles Forbund - 3F, FGU Danmark,
FH-Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Fredericia Maskinmesterskole,
HK/Stat, Ingeniørforeningen IDA, IT-Universitetet i
København, KL, Københavns Erhvervsakademi,
Københavns Maskinmesterskole, Københavns
Professionshøjskole, Københavns Universitet, Marstal
Navigationsskole, MARTEC, OpenDenmark, Professionshøjskolen
Absalon, Rektorkollegiet for de kunstneriske og kulturelle
uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime uddannelser,
Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Rådet for Voksen og Efteruddannelse, SIMAC, Skoleskibet Georg
Stage, Svendborg Søfartsskole, Syddansk Universitet, Teknisk
Landsforbund, University College Lillebælt, University
College Nordjylland, University College Syddanmark, VIA University
College, VUC Bestyrelsesforeningen, Aalborg Universitet,
Århus Maskinmesterskole og Aarhus Universitet.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | | | | | | | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Universitetet beslutter, hvilke forskningsbaserede uddannelser
det vil udbyde i Danmark inden for sine fagområder.
Universitetet eller universitetets udbud af uddannelser efter
universitetslovens § 4, stk. 1, nr. 1-3, og § 5, stk. 1,
skal kvalitetssikres, og nye uddannelser skal prækvalificeres
og godkendes i henhold til lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner, inden de udbydes. Ved
udbud i Danmark efter 1. pkt. forstås også de
særlige tilfælde, hvor dele af en uddannelse er udlagt
til et universitet i udlandet (udlagt undervisning). Der henvises
til § 3, stk. 1, i lov om universiteter (universitetsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019.
Et universitet kan i samarbejde med et eller flere udenlandske
universiteter udbyde hele eller dele af uddannelser efter
universitetslovens § 3 i udlandet. Uddannelsernes enkelte dele
gennemføres ved universitetet og ved et eller flere af de
udenlandske universiteter. Delene, der gennemføres ved de
udenlandske universiteter, kan være valgfrie eller
obligatoriske. Gennemføres hele uddannelsen i udlandet, kan
universitetet lade det udenlandske universitet udbyde uddannelsen,
hvis det sker i samarbejde med det danske universitet. Der henvises
til § 3 a, stk. 1, i universitetsloven.
Med § 1, nr. 1, foreslås det, at der i
universitetsloven indsættes et nyt § 3 b, stk. 1, hvorefter universitetet
for uddannelser efter § 3 kan indgå aftaler om
udveksling af studerende med udenlandske uddannelsesinstitutioner,
hvor udvekslingen gennemføres helt eller delvist
virtuelt.
Det foreslåede vil indebære, at det kan indgå
i sådanne aftaler, at studerende ved brug af digitale
hjælpemidler m.v. vil kunne gennemføre elementer af en
uddannelse ved en institution i udlandet, uden at den studerende
fysisk opholder sig i det land, hvor uddannelsesinstitutionen er
hjemmehørende.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en
udvekslingsaftale mellem den danske institution og en institution i
udlandet, vil også kunne gennemføres som såkaldt
"blended learning", hvor en del af uddannelsesforløbet
gennemføres virtuelt, mens den resterende del af
forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved
institutionen i udlandet.
Der vil herunder kunne være tale om
udvekslingsforløb med kortere eller længere fysisk
tilstedeværelse på en udenlandsk
uddannelsesinstitution, og hvor det virtuelle element af
forløbet er placeret før, under eller efter elementet
med fysisk udveksling.
De studerende vil som hidtil - uanset om der er tale om et rent
virtuelt udvekslingsforløb eller "blended learning" -
være indskrevet på den udenlandske institution, hvor
udvekslingsforløbet gennemføres.
Det foreslåede omfatter alene uddannelsesdele, der
gennemføres som led i en udvekslingsaftale mellem den danske
uddannelsesinstitution og en institution i udlandet.
Det foreslås endvidere med § 1, nr. 1, at
indsætte et nyt § 3 b, stk.
2, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om virtuel udveksling efter
stk. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil
fastsætte regler, der tilpasser gældende
bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for
at indgå udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser
vil kunne gennemføres helt eller delvist som virtuel
udveksling.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om
rammer for tilrettelæggelsen af virtuel udveksling og om
kvalitetssikring i den forbindelse. Der vil også kunne
fastsættes regler om andre lignende forhold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Institutioner, der udbyder erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, skal tilrettelægge den
enkelte uddannelse således, at den studerende inden for den
normerede studietid har mulighed for at gennemføre dele af
uddannelsen i udlandet. Der henvises til § 8 i
bekendtgørelse af lov nr. 1343 af 10. december 2019 om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
(herefter LEP-loven).
Det følger af LEP-lovens § 9, stk. 1, at en
institution efter aftale med en eller flere udenlandske
institutioner kan tilrettelægge den enkelte uddannelse
således, at dele af uddannelsen kan gennemføres ved
anerkendte udenlandske institutioner.
Endelig kan uddannelses- og forskningsministeren efter
LEP-lovens § 10 tilrettelægge den enkelte uddannelse
således, at dele af uddannelsen skal gennemføres ved
en eller flere anerkendte udenlandske institutioner.
Med § 2, nr. 1, foreslås det, at der i LEP-lovens
kapitel 3 indsættes et nyt § 10 a,
stk. 1, hvorefter en institution for uddannelser omfattet af
§§ 8-10 kan indgå aftaler om udveksling af
studerende med udenlandske uddannelsesinstitutioner, hvor
udvekslingen kan gennemføres helt eller delvist
virtuelt.
Det foreslåede vil indebære, at det kan indgå
i sådanne aftaler, at studerende ved brug af digitale
hjælpemidler m.v. vil kunne gennemføre elementer af en
uddannelse ved en institution i udlandet, uden at den studerende
fysisk opholder sig i det land, hvor uddannelsesinstitutionen er
hjemmehørende.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en
udvekslingsaftale mellem den danske institution og en institution i
udlandet, vil også kunne gennemføres som såkaldt
"blended learning", hvor en del af uddannelsesforløbet
gennemføres virtuelt, mens den resterende del af
forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved
institutionen i udlandet.
Der vil herunder kunne være tale om
udvekslingsforløb med kortere eller længere fysisk
tilstedeværelse på en udenlandsk
uddannelsesinstitution, og hvor det virtuelle element af
forløbet er placeret før, under eller efter elementet
med fysisk udveksling.
De studerende vil som hidtil - uanset om der er tale om et rent
virtuelt udvekslingsforløb eller "blended learning" -
være indskrevet på den udenlandske institution, hvor
udvekslingsforløbet gennemføres.
Det foreslåede omfatter alene uddannelsesdele, der
gennemføres som led i en udvekslingsaftale mellem den danske
uddannelsesinstitution og en institution i udlandet.
Det foreslås endvidere med § 2, nr. 1, at
indsætte et nyt § 10 a, stk.
2, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om virtuel udveksling efter
stk. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil
fastsætte regler, der tilpasser gældende
bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for
at indgå udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser
kan gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om
rammer for tilrettelæggelsen af virtuel udveksling og om
kvalitetssikring i den forbindelse. Der vil også kunne
fastsættes regler om andre lignende forhold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Til nr. 1
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om
bl.a. uddannelsernes indhold og varighed, eksaminer, prøver
og bedømmelser, adgang til uddannelserne og om
afgørelse om merit m.v. Der henvises til § 10, stk. 1
og 2, i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner.
Det foreslås med § 3, nr. 1, at der i lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
indsættes et nyt § 9 d, stk.
1, hvorefter uddannelsesinstitutionen kan
tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at den
studerende inden for den normerede studietid har mulighed for at
gennemføre dele af uddannelsen i udlandet.
Det foreslåede vil indebære, at det er en mulighed
for den videregående kunstneriske uddannelsesinstitution at
tilrettelægge uddannelserne med henblik på
studenterudveksling. Institutionen vil derfor kunne foretage en
vurdering af, om det for den konkrete uddannelse vil være
hensigtsmæssigt at tilrettelægge den med henblik
på udveksling.
Det foreslås med § 3, nr. 1, at der i lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
indsættes et nyt § 9 d, stk.
2, hvorefter en institution for uddannelser omfattet af stk.
1 kan indgå aftaler om udveksling af studerende med
udenlandske uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen kan
gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Det foreslåede vil indebære, at det kan indgå
i sådanne aftaler, at studerende ved brug af digitale
hjælpemidler m.v. vil kunne gennemføre elementer af en
uddannelse ved en institution i udlandet, uden at den studerende
fysisk opholder sig i det land, hvor uddannelsesinstitutionen er
hjemmehørende.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en
udvekslingsaftale mellem den danske institution og en institution i
udlandet, vil også kunne gennemføres som såkaldt
"blended learning", hvor en del af uddannelsesforløbet
gennemføres virtuelt, mens den resterende del af
forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved
institutionen i udlandet.
Der vil herunder kunne være tale om
udvekslingsforløb med kortere eller længere fysisk
tilstedeværelse på en udenlandsk
uddannelsesinstitution, og hvor det virtuelle element af
forløbet er placeret før, under eller efter elementet
med fysisk udveksling.
De studerende vil som hidtil - uanset om der er tale om et rent
virtuelt udvekslingsforløb eller "blended learning" -
være indskrevet på den udenlandske institution, hvor
udvekslingsforløbet gennemføres. Det foreslåede
omfatter alene uddannelsesdele, der gennemføres som led i en
udvekslingsaftale mellem den danske uddannelsesinstitution og en
institution i udlandet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. og 2.3.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler om
bl.a. uddannelsernes indhold og varighed, eksaminer, prøver
og bedømmelser, adgang til uddannelserne og om
afgørelse om merit m.v. Der henvises til § 10, stk. 1
og 2, i lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner.
Med § 3, nr. 2, foreslås det, at der i lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
indsættes et nyt § 10, stk.
5, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om virtuel udveksling efter
§ 9 d, stk. 2.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil
fastsætte regler, der tilpasser gældende
bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for
at indgå udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser
kan gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om
rammer for tilrettelæggelsen af virtuel udveksling og om
kvalitetssikring i den forbindelse. Der vil også kunne
fastsættes regler om andre lignende forhold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. og 2.3.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
4
Til nr. 1
Institutioner, der udbyder videregående maritime
uddannelser af mere end 18 måneders varighed, skal
tilrettelægge den enkelte uddannelse således, at den
studerende inden for den normerede studietid har mulighed for at
gennemføre dele af uddannelsen i udlandet. Der henvises til
§ 11 c i lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. august 2019.
Det følger af § 11 d, stk. 1, i lov om maritime
uddannelser, at en institution efter aftale med en eller flere
udenlandske institutioner kan tilrettelægge den enkelte
uddannelse således, at dele af uddannelsen kan
gennemføres ved anerkendte udenlandske institutioner.
Endelig kan uddannelses- og forskningsministeren efter § 11
e fastsætte regler om den enkelte uddannelse således,
at dele af uddannelsen skal gennemføres ved en eller flere
anerkendte udenlandske institutioner.
Med § 4, nr. 1, foreslås det, at der i lov om
maritime uddannelser indsættes et nyt § 11 g, stk. 1, hvorefter en institution
for uddannelser omfattet af §§ 11 c-11 e kan indgå
aftaler om udveksling af studerende med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen kan gennemføres
helt eller delvist virtuelt.
Det foreslåede vil indebære, at det kan indgå
i sådanne aftaler, at studerende ved brug af digitale
hjælpemidler m.v. vil kunne gennemføre elementer af en
uddannelse ved en institution i udlandet, uden at den studerende
fysisk opholder sig i det land, hvor uddannelsesinstitutionen er
hjemmehørende.
Den del af en uddannelse, der gennemføres som led i en
udvekslingsaftale mellem den danske institution og en institution i
udlandet, vil også kunne gennemføres som såkaldt
"blended learning", hvor en del af uddannelsesforløbet
gennemføres virtuelt, mens den resterende del af
forløbet gennemføres fysisk ved fremmøde ved
institutionen i udlandet.
Der vil herunder kunne være tale om
udvekslingsforløb med kortere eller længere fysisk
tilstedeværelse på en udenlandsk
uddannelsesinstitution, og hvor det virtuelle element af
forløbet er placeret før, under eller efter elementet
med fysisk udveksling.
De studerende vil som hidtil - uanset om der er tale om et rent
virtuelt udvekslingsforløb eller "blended learning" -
være indskrevet på den udenlandske institution, hvor
udvekslingsforløbet gennemføres.
Det foreslåede omfatter alene uddannelsesdele, der
gennemføres som led i en udvekslingsaftale mellem den danske
uddannelsesinstitution og en institution i udlandet.
Det foreslås endvidere med § 4, nr. 1, at
indsætte et nyt § 11 g, stk.
2, hvorefter uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om virtuel udveksling efter
stk. 1.
Det forventes, at ministeren på den baggrund vil
fastsætte regler, der tilpasser gældende
bekendtgørelsesregler til den foreslåede mulighed for
at indgå udvekslingsaftaler, hvorunder dele af uddannelser
kan gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Der forventes herunder, at der vil blive fastsat regler om
rammer for tilrettelæggelsen af virtuel udveksling og om
kvalitetssikring i den forbindelse. Der vil også kunne
fastsættes regler om andre lignende forhold.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2. og 2.4.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
5
Det foreslås med § 5, at
loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Det foreslåede vil indebære, at de
videregående uddannelsesinstitutioner på Uddannelses-
og Forskningsministeriets område fra den 1. januar 2024
får mulighed at indgå udvekslingsaftaler med
udenlandske uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen vil kunne
gennemføres helt eller delvist virtuelt.
Det foreslåede indebærer også, at uddannelses-
og forskningsministeren fra og med den 1. januar 2024 vil kunne
fastsætte nærmere regler om virtuel udveksling.
Den foreslåede lov vil ikke gælde for
Færøerne eller Grønland og vil ikke kunne
sættes i kraft for Færøerne eller
Grønland, fordi de love, som foreslås ændret,
ikke gælder for Færøerne eller Grønland
og heller ikke ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om universiteter (universitetsloven),
jf. lovbekendtgørelse nr. 778 af 7. august 2019, som
ændret ved § 3 i lov nr. 363 af 9. marts 2021 og §
1 i lov nr. 492 af 15. maj 2023, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 3 a indsættes: »§ 3 b.
Universitetet kan for uddannelser efter § 3 indgå
aftaler om udveksling af studerende med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen kan gennemføres
helt eller delvist virtuelt. | | | Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om virtuel udveksling efter stk.
1.« | | | | | | § 2 I lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
1343 af 10. december 2019, som ændret ved § 1 i lov nr.
363 af 9. marts 2021, lov nr. 2622 af 28. december 2021 og § 2
i lov nr. 492 af 15. maj 2023, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 10 indsættes i kapitel
3: Ȥ 10
a. En institution kan for uddannelser omfattet af
§§ 8-10 indgå aftaler om udveksling af studerende
med udenlandske uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen kan
gennemføres helt eller delvist virtuelt. | | | Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om virtuel udveksling efter stk.
1.« | | | | | | § 3 I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 787 af
8. august 2019, som ændret ved § 4 i lov nr. 492 af 15.
maj 2023, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 9 c indsættes: »§ 9 d.
Uddannelsesinstitutionen kan tilrettelægge den enkelte
uddannelse således, at den studerende inden for den normerede
studietid har mulighed for at gennemføre dele af uddannelsen
i udlandet. | | | Stk. 2. En
institution kan for uddannelser omfattet af stk. 1 indgå
aftaler om udveksling af studerende med udenlandske
uddannelsesinstitutioner, hvor udvekslingen kan gennemføres
helt eller delvist virtuelt.« | | | | § 10.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter regler
om: | | | 1) - 8) --- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
--- | | | Stk. 4.
--- | | | Stk. 5.
--- | | 2. I § 10 indsættes efter stk. 5 som et
nyt stykke: | | | »Stk. 6.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om virtuel udveksling efter § 9 d, stk.
2.« | Stk. 6.
--- | | Stk. 6 bliver herefter stk. 7. | | | | | | § 4 I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 8. august 2019, som
ændret ved § 2 i lov nr. 363 af 9. marts 2021 og §
3 i lov nr. 492 af 15. maj 2023, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 11 f indsættes: »§ 11
g. En institution kan for uddannelser omfattet af
§§ 11 c-11 e indgå aftaler om udveksling af
studerende med udenlandske uddannelsesinstitutioner, hvor
udvekslingen kan gennemføres helt eller delvist
virtuelt. | | | Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om virtuel udveksling efter stk.
1.« |
|