Skriftlig fremsættelse (15. november
2023)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
energiafgift af af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af
naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v., lov afgift af elektricitet og forskellige andre love.
(Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme,
forbrugsregistrering ved direkte linjer, nedsættelse af
tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.)
(Lovforslag nr. L 85)
Lovforslaget har til formål at
tilpasse en række regler på energi- og
miljøområdet.
Det blev med
aftale om finansloven for 2019 mellem den daværende regering
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti besluttet at lempe afgiften for hoteller og lignende
virksomheders rumvarme til processats. Det blev med Aftale om
grøn skattereform for industri mv. af 24. juni 2022 mellem
den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative
Folkeparti aftalt at gennemføre lempelsen. Det
foreslås på den baggrund at lempe rumvarmeafgiften af
fossile brændsler fra 68,8 kr. pr. GJ til 9,3 kr. pr. GJ
(processatsen for brændsler i 2024-niveau) fra den 1. januar
2024. Den lempede afgift af hotellers og lignende virksomheders
rumvarme m.v. skal understøtte udviklingen i et
internationalt konkurrenceudsat erhverv.
Det
foreslås derudover, at der indføres en mulighed for,
at virksomheder på en direkte linje kan vælge at lade
sig forbrugsregistrere hos Skatteforvaltningen. Dette vil give
virksomhederne en likviditetsmæssig fordel.
Det
foreslås desuden at nedsætte tærsklen for,
hvornår virksomheder skal indberette modtaget
statsstøtte for støtteordninger i en række
energi- og miljøafgiftslove og i investorfradragsloven.
Formålet med ændringen er at gennemføre
Kommissionens Forordning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023 om
ændring af forordning (EU) Nr. 651/2014 om visse kategorier
af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til
traktatens artikel 107 og 108.
Det
foreslås at ændre henvisningen til
bekendtgørelse om biomasseaffald i kulafgiftsloven, så
afgiftsbestemmelsen er i overensstemmelse med den gældende
bekendtgørelse. Det foreslås desuden at ophæve
kravet om en femårig registreringsperiode for varemodtagere i
en række afgiftslove. Der foreslås en præcisering
af overskudsvarmeafgiften for biogas m.v. anvendt i mineralogiske
processer samt en række mindre lovtekniske tilpasninger. Der
foreslås enkelte justeringer af den lovgivning, der
gennemfører DAC7-direktivet om indberetningspligt for
operatører af digitale platforme. Det foreslås dels,
at mellemmænd omfattes af den underretningspligt, direktivet
forudsætter, dels at Skatteforvaltningen skal kunne
kræve genindberetning af oplysninger, som
platformsoperatører er forpligtet til at indberette efter
DAC7-direktivet.
Endelig
foreslås ændringer, der skal sikre, at Sund og
Bælt Holding A/S kan varetage de kontrolopgaver, der
følger af lov nr. 763 af 13. juni 2023 om vejafgift, samt at
transportministeren som følge af fravigelse af
tilladelseskravet i vejlovens § 80 bemyndiges til at
fastsætte regler om de betingelser, som Sund og Bælt
Holding A/S skal opfylde ved opstilling af fast og mobilt
vejsideudstyr som led i kontrol af vejafgiftsordningen.
Lovforslaget
er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og
forventes at træde i kraft den 1. januar 2024. Forslaget om
forbrugsregistrering ved direkte linjer træder dog i kraft
den 1. april 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.