L 85 Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love.

(Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer, nedsættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 15-11-2023

Fremsættelse: 15-11-2023

Skriftlig fremsættelse (15. november 2023)

20231_l85_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (15. november 2023)

Skatteministeren (Jeppe Bruus):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov afgift af elektricitet og forskellige andre love. (Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer, nedsættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.)

(Lovforslag nr. L 85)

Lovforslaget har til formål at tilpasse en række regler på energi- og miljøområdet.

Det blev med aftale om finansloven for 2019 mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti besluttet at lempe afgiften for hoteller og lignende virksomheders rumvarme til processats. Det blev med Aftale om grøn skattereform for industri mv. af 24. juni 2022 mellem den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti aftalt at gennemføre lempelsen. Det foreslås på den baggrund at lempe rumvarmeafgiften af fossile brændsler fra 68,8 kr. pr. GJ til 9,3 kr. pr. GJ (processatsen for brændsler i 2024-niveau) fra den 1. januar 2024. Den lempede afgift af hotellers og lignende virksomheders rumvarme m.v. skal understøtte udviklingen i et internationalt konkurrenceudsat erhverv.

Det foreslås derudover, at der indføres en mulighed for, at virksomheder på en direkte linje kan vælge at lade sig forbrugsregistrere hos Skatteforvaltningen. Dette vil give virksomhederne en likviditetsmæssig fordel.

Det foreslås desuden at nedsætte tærsklen for, hvornår virksomheder skal indberette modtaget statsstøtte for støtteordninger i en række energi- og miljøafgiftslove og i investorfradragsloven. Formålet med ændringen er at gennemføre Kommissionens Forordning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023 om ændring af forordning (EU) Nr. 651/2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108.

Det foreslås at ændre henvisningen til bekendtgørelse om biomasseaffald i kulafgiftsloven, så afgiftsbestemmelsen er i overensstemmelse med den gældende bekendtgørelse. Det foreslås desuden at ophæve kravet om en femårig registreringsperiode for varemodtagere i en række afgiftslove. Der foreslås en præcisering af overskudsvarmeafgiften for biogas m.v. anvendt i mineralogiske processer samt en række mindre lovtekniske tilpasninger. Der foreslås enkelte justeringer af den lovgivning, der gennemfører DAC7-direktivet om indberetningspligt for operatører af digitale platforme. Det foreslås dels, at mellemmænd omfattes af den underretningspligt, direktivet forudsætter, dels at Skatteforvaltningen skal kunne kræve genindberetning af oplysninger, som platformsoperatører er forpligtet til at indberette efter DAC7-direktivet.

Endelig foreslås ændringer, der skal sikre, at Sund og Bælt Holding A/S kan varetage de kontrolopgaver, der følger af lov nr. 763 af 13. juni 2023 om vejafgift, samt at transportministeren som følge af fravigelse af tilladelseskravet i vejlovens § 80 bemyndiges til at fastsætte regler om de betingelser, som Sund og Bælt Holding A/S skal opfylde ved opstilling af fast og mobilt vejsideudstyr som led i kontrol af vejafgiftsordningen.

Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og forventes at træde i kraft den 1. januar 2024. Forslaget om forbrugsregistrering ved direkte linjer træder dog i kraft den 1. april 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.