L 85 Forslag til lov om ændring af lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love.

(Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregistrering ved direkte linjer, nedsættelse af tærskler for indberetning af statsstøtte m.v.).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 06-12-2023

Afgivet: 06-12-2023

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 6. december 2023

20231_l85_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 6. december 2023

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Alternativet

Alternativets medlem af udvalget udtaler, at Alternativet ikke kan støtte lovforslaget. Det skyldes, at lovforslaget medfører en indirekte statsstøtte til hoteller, der varmer deres bygninger op med fossile brændsler. Lovforslaget indeholder også nogle tekniske ændringsforslag, f.eks. et teknisk forslag om en del af implementeringen af aftalen om kilometerbaseret vejafgift. Det er en aftale, som Alternativet er en del af, og derfor er det ærgerligt, at Alternativet skal stemme imod implementeringen af en aftale, som vi er en del af. Men det er vilkårene, når Folketinget behandler så mange bunkeforslag fra regeringen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af skatteministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Fodnoten til lovforslagets titel affattes således:

»1) I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens forordning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023 om ændring af forordning (EU) nr. 651/2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 og af forordning (EU) 2022/2473 om forenelighed med det indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af visse kategorier af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter, EU-Tidende 2023, nr. L 167, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark. Loven indeholder bestemmelser, der som udkast har været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535 af 9. september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester. Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 2021/514 af 22. marts 2021 om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet, EU-Tidende 2021, nr. L 104, side 1.«

[Lovteknisk ændring af henvisninger i EU-noten]

Til § 1

2) Nr. 4 affattes således:

»4. I § 11, stk. 5, indsættes som nr. 9:

»9) Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 4, som anvendes til rumvarme, kulde til køling af rum, hvor kølingen sker af komfortmæssige hensyn, og varmt vand i indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og andre værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end 1 måned, uden særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. 1. pkt. finder ligeledes anvendelse for campingenheder uden særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. Der kan ske forholdsmæssig opgørelse af en tilbagebetalingsberettiget andel på baggrund af måling efter nr. 4, når en sådan forholdsmæssig andel kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjorte tilbagebetalingsberettigede andel multipliceres med 1,2. I stedet for opgørelse efter nr. 4 kan virksomheder omfattet af 1. pkt. vælge, at beregningen af den godtgørelsesberettigede afgift skal ske forholdsmæssigt svarende til den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold. Arealet, som gæsten egenhændigt kan råde over, multipliceres med 1,2. I den samlede mængde energi medregnes dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget. Ved anvendelsen af opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme eller kulde, som leveres fra virksomheden, eller varme til opvarmning af vand i bassiner og lign., der kan rumme over 3 m3 vand, og som er placeret uden for arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold. Den opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke skal medregnes, opgøres som forholdet mellem den mængde energi, som forbruges til de pågældende ikketilbagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet i den samlede mængde fremstillet rumvarme, kulde og varmt vand. I den samlede mængde medregnes dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt. foretages der, for så vidt angår varme eller kulde, som er leveret særskilt til virksomheden fra et fjernvarmeværk eller en anden producent, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, en særskilt opgørelse, hvor der for denne varme eller kulde foretages en forholdsmæssig fordeling. I denne opgørelse medregnes ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Det er en betingelse for godtgørelse, at varmen eller kulden, som indgår i beregninger af godtgørelsen, er målt. En virksomhed omfattet af 1. pkt. vælger en opgørelsesmetode for tilbagebetaling for 1 helt kalenderår. En virksomhed, der anvender opgørelsesmetoden i 5. pkt., anvender den tilsvarende opgørelsesmetode i § 10, stk. 5, nr. 9, 5. pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas m.v. og § 8, stk. 4, nr. 9, 5. pkt., i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.««

[Ændring af det godtgørelsesberettigede areal]

Til § 2

3) Nr. 5 affattes således:

»5. I § 10, stk. 5, indsættes som nr. 9:

»9) Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 4, som anvendes til rumvarme, kulde til køling af rum, hvor kølingen sker af komfortmæssige hensyn, og varmt vand i indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og andre værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end 1 måned, uden særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. 1. pkt. finder ligeledes anvendelse for campingenheder uden særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. Der kan ske forholdsmæssig opgørelse af en tilbagebetalingsberettiget andel på baggrund af måling efter nr. 4, når en sådan forholdsmæssig andel kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjorte tilbagebetalingsberettigede andel multipliceres med 1,2. I stedet for opgørelse efter nr. 4 kan virksomheder omfattet af 1. pkt. vælge, at beregningen af den godtgørelsesberettigede afgift skal ske forholdsmæssigt svarende til den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold. Arealet, som gæsten egenhændigt kan råde over, multipliceres med 1,2. I den samlede mængde energi medregnes dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget. Ved anvendelsen af opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme eller kulde, som leveres fra virksomheden, eller varme til opvarmning af vand i bassiner og lign., der kan rumme over 3 m3 vand, og som er placeret uden for arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold. Den opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke skal medregnes, opgøres som forholdet mellem den mængde energi, som forbruges til de pågældende ikke tilbagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet i den samlede mængde fremstillet rumvarme, kulde og varmt vand. I den samlede mængde medregnes dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt. foretages der, for så vidt angår varme eller kulde, som er leveret særskilt til virksomheden fra et fjernvarmeværk eller en anden producent, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, en særskilt opgørelse, hvor der for denne varme eller kulde foretages en forholdsmæssig fordeling. I denne opgørelse medregnes ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Det er en betingelse for godtgørelse, at varmen eller kulden, som indgår i beregninger af godtgørelsen, er målt. En virksomhed omfattet af 1. pkt. vælger en opgørelsesmetode for tilbagebetaling for 1 helt kalenderår. En virksomhed, der anvender opgørelsesmetoden i 5. pkt., anvender den tilsvarende opgørelsesmetode i § 11, stk. 5, nr. 9, 5. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og § 8, stk. 4, nr. 9, 5. pkt., i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.««

[Ændring af det godtgørelsesberettigede areal]

Til § 3

4) Nr. 4 affattes således:

»4. I § 8, stk. 4, indsættes som nr. 9:

»9) Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 3, som anvendes til rumvarme, kulde til køling af rum, hvor kølingen sker af komfortmæssige hensyn, og varmt vand i indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og andre værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end 1 måned, uden særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. 1. pkt. finder ligeledes anvendelse for campingenheder uden særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. Der kan ske forholdsmæssig opgørelse af en tilbagebetalingsberettiget andel på baggrund af måling efter nr. 4, når en sådan forholdsmæssig andel kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjorte tilbagebetalingsberettigede andel multipliceres med 1,2. I stedet for opgørelse efter nr. 4 kan virksomheder omfattet af 1. pkt. vælge, at beregningen af den godtgørelsesberettigede afgift skal ske forholdsmæssigt svarende til den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold. Arealet, som gæsten egenhændigt kan råde over, multipliceres med 1,2. I den samlede mængde energi medregnes dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget. Ved anvendelsen af opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme eller kulde, som leveres fra virksomheden, eller varme til opvarmning af vand i bassiner og lign., der kan rumme over 3 m3 vand, og som er placeret uden for arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold. Den opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke skal medregnes, opgøres som forholdet mellem den mængde energi, som forbruges til de pågældende ikke tilbagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet i den samlede mængde fremstillet rumvarme, kulde og varmt vand. I den samlede mængde medregnes dog ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt. foretages der, for så vidt angår varme eller kulde, som er leveret særskilt til virksomheden fra et fjernvarmeværk eller en anden producent, der er registreret efter merværdiafgiftsloven, en særskilt opgørelse, hvor der for denne varme eller kulde foretages en forholdsmæssig fordeling. I denne opgørelse medregnes ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Det er en betingelse for godtgørelse, at varmen eller kulden, som indgår i beregninger af godtgørelsen, er målt. En virksomhed omfattet af 1. pkt. vælger en opgørelsesmetode for tilbagebetaling for 1 helt kalenderår. En virksomhed, der anvender opgørelsesmetoden i 5. pkt., anvender den tilsvarende opgørelsesmetode i § 11, stk. 5, nr. 9, 5. pkt., i lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og § 10, stk. 5, nr. 9, 5. pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas m.v.««

[Ændring af det godtgørelsesberettigede areal]

Til § 4

5) I den under nr. 2 foreslåede § 4 a udgår i stk. 3 »virksomheden«.

[Sproglig korrektion]

Bemærkninger

Til nr. 1

I den foreslåede EU-note henvises der til ændringen af gruppefritagelsesforordningen med Kommissionens forordning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023.

Det foreslås med ændringsforslag nr. 1, at EU-noten ændres således, at der henvises til den fulde titel på Kommissionens forordning. Det foreslås desuden, at henvisningen til bekendtgørelse nr. 566 af 3. maj 2019 om efterlevelse af regler for tildeling af statsstøtte på skatteområdet udgår. Der er tale om lovtekniske ændringer.

Til nr. 2

Den afgiftslempelse, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i mineralolieafgiftslovens § 11, stk. 5, nr. 9, vedrører de arealer, som en gæst kan råde egenhændigt over under sit ophold.

Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 4, så der også kan opnås godtgørelse for den rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner og andre fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer m.v. Det er dog forbundet med væsentlige administrative udfordringer præcist at opgøre det tilbagebetalingsberettigede beløb for disse arealer. På den baggrund foreslås der en forenklet regel.

I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres på baggrund af måling efter § 11, stk. 5, nr. 4, tages der højde for de nævnte arealer ved at multiplicere den tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.

I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres skematisk, dvs. som den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold på stedet, multipliceres det godtgørelsesberettigede areal med 1,2.

Det er i det foreslåede ændringsforslag lagt til grund, at receptioner og andre fællesarealer skønsmæssigt har et opvarmningsforbrug på 20 pct. af rumvarmeforbruget til opvarmning af værelser. Dette skøn foreslås lovfæstet i den foreslåede bestemmelse. Der vil således ikke være tale om, at virksomhederne skal foretage særskilte opgørelser for receptioner og andre fællesarealer.

Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan ikke overstige den betalte afgift fratrukket minimumssatserne i energibeskatningsdirektivet, jf. mineralolieafgiftslovens § 11 a. Det betyder, at man i det tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel multipliceret med 1,2 udgør mere end den samlede afgiftsbetaling, skal betale minimumsafgiften. Det betyder ligeledes, at man i det tilfælde, hvor det godtgørelsesberettigede areal multipliceret med 1,2 udgør et større areal end virksomhedens samlede areal, skal betale minimumsafgiften.

Ændringsforslaget skal bl.a. ses i lyset af, at et areal, der som beskrevet omfattes af lempelsen, må anses at have naturlig sammenhæng med arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold.

Forslaget skønnes at indebære et ikke nævneværdigt mindreprovenu.

Til nr. 3

Den afgiftslempelse, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i gasafgiftslovens § 10, stk. 5, nr. 9, vedrører de arealer, som en gæst kan råde egenhændigt over under sit ophold.

Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 2, nr. 5, så der også kan opnås godtgørelse for den rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner og andre fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer m.v. Det er dog forbundet med væsentlige administrative udfordringer præcist at opgøre det tilbagebetalingsberettigede beløb for disse arealer. På den baggrund foreslås der en forenklet regel.

I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres på baggrund af måling efter § 10, stk. 5, nr. 4, tages der højde for de nævnte arealer ved at multiplicere den tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.

I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres skematisk, dvs. som den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold på stedet, multipliceres det godtgørelsesberettigede areal med 1,2.

Det er i det foreslåede ændringsforslag lagt til grund, at receptioner og andre fællesarealer skønsmæssigt har et opvarmningsforbrug på 20 pct. af rumvarmeforbruget til opvarmning af værelser. Dette skøn foreslås lovfæstet i den foreslåede bestemmelse. Der vil således ikke være tale om, at virksomhederne skal foretage særskilte opgørelser for receptioner og andre fællesarealer.

Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan ikke overstige den betalte afgift fratrukket minimumssatserne i energibeskatningsdirektivet, jf. gasafgiftslovens § 10 a. Det betyder, at man i det tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel multipliceret med 1,2 udgør mere end den samlede afgiftsbetaling, skal betale minimumsafgiften. Det betyder ligeledes, at man i det tilfælde, hvor det godtgørelsesberettigede areal multipliceret med 1,2 udgør et større areal end virksomhedens samlede areal, skal betale minimumsafgiften.

Ændringsforslaget skal bl.a. ses i lyset af, at et areal, der som beskrevet omfattes af lempelsen, må anses at have naturlig sammenhæng med arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold.

Forslaget skønnes at indebære et ikke nævneværdigt mindreprovenu.

Til nr. 4

Den afgiftslempelse, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse i kulafgiftslovens § 8, stk. 4, nr. 9, vedrører de arealer, som en gæst kan råde egenhændigt over under sit ophold.

Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 4, så der også kan opnås godtgørelse for den rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner og andre fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer m.v. Det er dog forbundet med væsentlige administrative udfordringer præcist at opgøre det tilbagebetalingsberettigede beløb for disse arealer. På den baggrund foreslås der en forenklet regel.

I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres på baggrund af måling efter § 8, stk. 4, nr. 4, tages der højde for de nævnte arealer ved at multiplicere den tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.

I de tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel opgøres skematisk, dvs. som den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold på stedet, multipliceres det godtgørelsesberettigede areal med 1,2.

Det er i det foreslåede ændringsforslag lagt til grund, at receptioner og andre fællesarealer skønsmæssigt har et opvarmningsforbrug på 20 pct. af rumvarmeforbruget til opvarmning af værelser. Dette skøn foreslås lovfæstet i den foreslåede bestemmelse. Der vil således ikke være tale om, at virksomhederne skal foretage særskilte opgørelser for receptioner og andre fællesarealer.

Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan ikke overstige den betalte afgift fratrukket minimumssatserne i energibeskatningsdirektivet, jf. kulafgiftslovens § 8 a. Det betyder, at man i det tilfælde, hvor den tilbagebetalingsberettigede andel multipliceret med 1,2 udgør mere end den samlede afgiftsbetaling, skal betale minimumsafgiften. Det betyder ligeledes, at man i det tilfælde, hvor det godtgørelsesberettigede areal multipliceret med 1,2 udgør et større areal end virksomhedens samlede areal, skal betale minimumsafgiften.

Ændringsforslaget skal bl.a. ses i lyset af, at et areal, der som beskrevet omfattes af lempelsen, må anses at have naturlig sammenhæng med arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold.

Forslaget skønnes at indebære et ikke nævneværdigt mindreprovenu.

Til nr. 5

Med lovforslagets § 4, nr. 2, foreslås det at indsætte en ny bestemmelse, § 4 a, i lov om afgift af elektricitet. Det fremgår af bestemmelsens stk. 3, at virksomheder registreret efter stk. 1, der ikke længere opfylder betingelserne for registrering efter stk. 1, skal virksomheden underrette Skatteforvaltningen.

Det foreslås med ændringsforslag nr. 5 at ændre den i lovforslagets § 4, nr. 2, foreslåede § 4 a, så »virksomheden« udgår i stk. 3.

Den foreslåede ændring er en sproglig korrektion, der ikke indebærer materielle ændringer.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 15. november 2023 og var til 1. behandling den 23. november 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.

Høringssvar

Et udkast til dele af lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 8. september 2023 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 240, folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 14. og 17. november 2023 sendte skatteministeren og transportministeren høringssvarene og høringsnotaterne til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 5 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Moderaterne (M)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)3
Officielle noter

1) I loven er der medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens forordning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023 om ændring af forordning (EU) nr. 651/2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 og af forordning (EU) 2022/2473 om forenelighed med det indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde af visse kategorier af statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskevarer og akvakulturprodukter, EU-Tidende 2023, nr. L 167, side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i Danmark. Loven indeholder bestemmelser, der som udkast har været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535 af 9. september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester. Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Rådets direktiv 2021/514 af 22. marts 2021 om ændring af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet, EU-Tidende 2021, nr. L 104, side 1.