Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 6. december 2023
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget udtaler,
at Alternativet ikke kan støtte lovforslaget. Det skyldes,
at lovforslaget medfører en indirekte statsstøtte til
hoteller, der varmer deres bygninger op med fossile
brændsler. Lovforslaget indeholder også nogle tekniske
ændringsforslag, f.eks. et teknisk forslag om en del af
implementeringen af aftalen om kilometerbaseret vejafgift. Det er
en aftale, som Alternativet er en del af, og derfor er det
ærgerligt, at Alternativet skal stemme imod implementeringen
af en aftale, som vi er en del af. Men det er vilkårene,
når Folketinget behandler så mange bunkeforslag fra
regeringen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Fodnoten til lovforslagets titel affattes
således:
»1) I loven
er der medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens forordning
(EU) 2023/1315 af 23. juni 2023 om ændring af forordning (EU)
nr. 651/2014 om visse kategorier af støttes forenelighed med
det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108 og af
forordning (EU) 2022/2473 om forenelighed med det indre marked
efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde af visse kategorier af statsstøtte til
virksomheder, der beskæftiger sig med fremstilling,
forarbejdning og afsætning af fiskevarer og
akvakulturprodukter, EU-Tidende 2023, nr. L 167, side 1.
Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark. Loven indeholder bestemmelser, der som udkast
har været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535 af 9.
september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester.
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2021/514 af 22. marts 2021 om ændring
af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på
beskatningsområdet, EU-Tidende 2021, nr. L 104, side
1.«
[Lovteknisk ændring af
henvisninger i EU-noten]
Til § 1
2) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
11, stk. 5, indsættes som nr.
9:
»9)
Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 4, som anvendes til
rumvarme, kulde til køling af rum, hvor kølingen sker
af komfortmæssige hensyn, og varmt vand i
indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og andre
værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end 1 måned,
uden særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand.
1. pkt. finder ligeledes anvendelse for campingenheder uden
særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. Der
kan ske forholdsmæssig opgørelse af en
tilbagebetalingsberettiget andel på baggrund af måling
efter nr. 4, når en sådan forholdsmæssig andel
kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjorte
tilbagebetalingsberettigede andel multipliceres med 1,2. I stedet
for opgørelse efter nr. 4 kan virksomheder omfattet af 1.
pkt. vælge, at beregningen af den
godtgørelsesberettigede afgift skal ske
forholdsmæssigt svarende til den andel af virksomhedens
samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde
egenhændigt over under sit ophold. Arealet, som gæsten
egenhændigt kan råde over, multipliceres med 1,2. I den
samlede mængde energi medregnes dog ikke andet energiforbrug,
som er godtgørelsesberettiget. Ved anvendelsen af
opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme eller
kulde, som leveres fra virksomheden, eller varme til opvarmning af
vand i bassiner og lign., der kan rumme over 3 m3 vand, og som er placeret uden for
arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over
under sit ophold. Den opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke skal
medregnes, opgøres som forholdet mellem den mængde
energi, som forbruges til de pågældende
ikketilbagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet i
den samlede mængde fremstillet rumvarme, kulde og varmt vand.
I den samlede mængde medregnes dog ikke andet energiforbrug,
som er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt.
foretages der, for så vidt angår varme eller kulde, som
er leveret særskilt til virksomheden fra et
fjernvarmeværk eller en anden producent, der er registreret
efter merværdiafgiftsloven, en særskilt
opgørelse, hvor der for denne varme eller kulde foretages en
forholdsmæssig fordeling. I denne opgørelse medregnes
ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget, jf.
7. pkt. Det er en betingelse for godtgørelse, at varmen
eller kulden, som indgår i beregninger af
godtgørelsen, er målt. En virksomhed omfattet af 1.
pkt. vælger en opgørelsesmetode for tilbagebetaling
for 1 helt kalenderår. En virksomhed, der anvender
opgørelsesmetoden i 5. pkt., anvender den tilsvarende
opgørelsesmetode i § 10, stk. 5, nr. 9, 5. pkt., i lov
om afgift af naturgas og bygas m.v. og § 8, stk. 4, nr. 9, 5.
pkt., i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v.««
[Ændring af det
godtgørelsesberettigede areal]
Til § 2
3) Nr. 5
affattes således:
»5. I §
10, stk. 5, indsættes som nr.
9:
»9)
Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 4, som anvendes til
rumvarme, kulde til køling af rum, hvor kølingen sker
af komfortmæssige hensyn, og varmt vand i
indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og andre
værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end 1 måned,
uden særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand.
1. pkt. finder ligeledes anvendelse for campingenheder uden
særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. Der
kan ske forholdsmæssig opgørelse af en
tilbagebetalingsberettiget andel på baggrund af måling
efter nr. 4, når en sådan forholdsmæssig andel
kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjorte
tilbagebetalingsberettigede andel multipliceres med 1,2. I stedet
for opgørelse efter nr. 4 kan virksomheder omfattet af 1.
pkt. vælge, at beregningen af den
godtgørelsesberettigede afgift skal ske
forholdsmæssigt svarende til den andel af virksomhedens
samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde
egenhændigt over under sit ophold. Arealet, som gæsten
egenhændigt kan råde over, multipliceres med 1,2. I den
samlede mængde energi medregnes dog ikke andet energiforbrug,
som er godtgørelsesberettiget. Ved anvendelsen af
opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme eller
kulde, som leveres fra virksomheden, eller varme til opvarmning af
vand i bassiner og lign., der kan rumme over 3 m3 vand, og som er placeret uden for
arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over
under sit ophold. Den opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke skal
medregnes, opgøres som forholdet mellem den mængde
energi, som forbruges til de pågældende ikke
tilbagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet i den
samlede mængde fremstillet rumvarme, kulde og varmt vand. I
den samlede mængde medregnes dog ikke andet energiforbrug,
som er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt.
foretages der, for så vidt angår varme eller kulde, som
er leveret særskilt til virksomheden fra et
fjernvarmeværk eller en anden producent, der er registreret
efter merværdiafgiftsloven, en særskilt
opgørelse, hvor der for denne varme eller kulde foretages en
forholdsmæssig fordeling. I denne opgørelse medregnes
ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget, jf.
7. pkt. Det er en betingelse for godtgørelse, at varmen
eller kulden, som indgår i beregninger af
godtgørelsen, er målt. En virksomhed omfattet af 1.
pkt. vælger en opgørelsesmetode for tilbagebetaling
for 1 helt kalenderår. En virksomhed, der anvender
opgørelsesmetoden i 5. pkt., anvender den tilsvarende
opgørelsesmetode i § 11, stk. 5, nr. 9, 5. pkt., i lov
om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og § 8, stk. 4,
nr. 9, 5. pkt., i lov om afgift af stenkul, brunkul og koks
m.v.««
[Ændring af det
godtgørelsesberettigede areal]
Til § 3
4) Nr. 4
affattes således:
»4. I §
8, stk. 4, indsættes som nr.
9:
»9)
Afgiften af varme og varer omfattet af stk. 3, som anvendes til
rumvarme, kulde til køling af rum, hvor kølingen sker
af komfortmæssige hensyn, og varmt vand i
indkvarteringsydelsen, som omfatter hotelværelser og andre
værelser, der udlejes i et kortere tidsrum end 1 måned,
uden særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand.
1. pkt. finder ligeledes anvendelse for campingenheder uden
særskilt betaling for rumvarme, kulde eller varmt vand. Der
kan ske forholdsmæssig opgørelse af en
tilbagebetalingsberettiget andel på baggrund af måling
efter nr. 4, når en sådan forholdsmæssig andel
kan opgøres. Den forholdsmæssigt opgjorte
tilbagebetalingsberettigede andel multipliceres med 1,2. I stedet
for opgørelse efter nr. 4 kan virksomheder omfattet af 1.
pkt. vælge, at beregningen af den
godtgørelsesberettigede afgift skal ske
forholdsmæssigt svarende til den andel af virksomhedens
samlede areal i kvadratmeter, som gæsten kan råde
egenhændigt over under sit ophold. Arealet, som gæsten
egenhændigt kan råde over, multipliceres med 1,2. I den
samlede mængde energi medregnes dog ikke andet energiforbrug,
som er godtgørelsesberettiget. Ved anvendelsen af
opgørelsesmetoden i 5. pkt. medregnes ikke varme eller
kulde, som leveres fra virksomheden, eller varme til opvarmning af
vand i bassiner og lign., der kan rumme over 3 m3 vand, og som er placeret uden for
arealet, som gæsten kan råde egenhændigt over
under sit ophold. Den opgjorte andel, som efter 8. pkt. ikke skal
medregnes, opgøres som forholdet mellem den mængde
energi, som forbruges til de pågældende ikke
tilbagebetalingsberettigede formål, og energiindholdet i den
samlede mængde fremstillet rumvarme, kulde og varmt vand. I
den samlede mængde medregnes dog ikke andet energiforbrug,
som er godtgørelsesberettiget, jf. 7. pkt. Uanset 9. pkt.
foretages der, for så vidt angår varme eller kulde, som
er leveret særskilt til virksomheden fra et
fjernvarmeværk eller en anden producent, der er registreret
efter merværdiafgiftsloven, en særskilt
opgørelse, hvor der for denne varme eller kulde foretages en
forholdsmæssig fordeling. I denne opgørelse medregnes
ikke andet energiforbrug, som er godtgørelsesberettiget, jf.
7. pkt. Det er en betingelse for godtgørelse, at varmen
eller kulden, som indgår i beregninger af
godtgørelsen, er målt. En virksomhed omfattet af 1.
pkt. vælger en opgørelsesmetode for tilbagebetaling
for 1 helt kalenderår. En virksomhed, der anvender
opgørelsesmetoden i 5. pkt., anvender den tilsvarende
opgørelsesmetode i § 11, stk. 5, nr. 9, 5. pkt., i lov
om energiafgift af mineralolieprodukter m.v. og § 10, stk. 5,
nr. 9, 5. pkt., i lov om afgift af naturgas og bygas
m.v.««
[Ændring af det
godtgørelsesberettigede areal]
Til § 4
5) I
den under nr. 2 foreslåede § 4 a udgår i stk. 3 »virksomheden«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
I den foreslåede EU-note henvises der
til ændringen af gruppefritagelsesforordningen med
Kommissionens forordning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 1, at EU-noten ændres
således, at der henvises til den fulde titel på
Kommissionens forordning. Det foreslås desuden, at
henvisningen til bekendtgørelse nr. 566 af 3. maj 2019 om
efterlevelse af regler for tildeling af statsstøtte på
skatteområdet udgår. Der er tale om lovtekniske
ændringer.
Til nr. 2
Den afgiftslempelse, der er omfattet af den
foreslåede bestemmelse i mineralolieafgiftslovens § 11,
stk. 5, nr. 9, vedrører de arealer, som en gæst kan
råde egenhændigt over under sit ophold.
Med ændringsforslaget foreslås
det at nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 4, så der
også kan opnås godtgørelse for den
rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner og andre
fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer
m.v. Det er dog forbundet med væsentlige administrative
udfordringer præcist at opgøre det
tilbagebetalingsberettigede beløb for disse arealer.
På den baggrund foreslås der en forenklet regel.
I de tilfælde, hvor den
tilbagebetalingsberettigede andel opgøres på baggrund
af måling efter § 11, stk. 5, nr. 4, tages der
højde for de nævnte arealer ved at multiplicere den
tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.
I de tilfælde, hvor den
tilbagebetalingsberettigede andel opgøres skematisk, dvs.
som den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som
gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold
på stedet, multipliceres det godtgørelsesberettigede
areal med 1,2.
Det er i det foreslåede
ændringsforslag lagt til grund, at receptioner og andre
fællesarealer skønsmæssigt har et
opvarmningsforbrug på 20 pct. af rumvarmeforbruget til
opvarmning af værelser. Dette skøn foreslås
lovfæstet i den foreslåede bestemmelse. Der vil
således ikke være tale om, at virksomhederne skal
foretage særskilte opgørelser for receptioner og andre
fællesarealer.
Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan
ikke overstige den betalte afgift fratrukket minimumssatserne i
energibeskatningsdirektivet, jf. mineralolieafgiftslovens § 11
a. Det betyder, at man i det tilfælde, hvor den
tilbagebetalingsberettigede andel multipliceret med 1,2
udgør mere end den samlede afgiftsbetaling, skal betale
minimumsafgiften. Det betyder ligeledes, at man i det
tilfælde, hvor det godtgørelsesberettigede areal
multipliceret med 1,2 udgør et større areal end
virksomhedens samlede areal, skal betale minimumsafgiften.
Ændringsforslaget skal bl.a. ses i
lyset af, at et areal, der som beskrevet omfattes af lempelsen,
må anses at have naturlig sammenhæng med arealet, som
gæsten kan råde egenhændigt over under sit
ophold.
Forslaget skønnes at indebære
et ikke nævneværdigt mindreprovenu.
Til nr. 3
Den afgiftslempelse, der er omfattet af den
foreslåede bestemmelse i gasafgiftslovens § 10, stk. 5,
nr. 9, vedrører de arealer, som en gæst kan råde
egenhændigt over under sit ophold.
Med ændringsforslaget foreslås
det at nyaffatte lovforslagets § 2, nr. 5, så der
også kan opnås godtgørelse for den
rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner og andre
fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer
m.v. Det er dog forbundet med væsentlige administrative
udfordringer præcist at opgøre det
tilbagebetalingsberettigede beløb for disse arealer.
På den baggrund foreslås der en forenklet regel.
I de tilfælde, hvor den
tilbagebetalingsberettigede andel opgøres på baggrund
af måling efter § 10, stk. 5, nr. 4, tages der
højde for de nævnte arealer ved at multiplicere den
tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.
I de tilfælde, hvor den
tilbagebetalingsberettigede andel opgøres skematisk, dvs.
som den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som
gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold
på stedet, multipliceres det godtgørelsesberettigede
areal med 1,2.
Det er i det foreslåede
ændringsforslag lagt til grund, at receptioner og andre
fællesarealer skønsmæssigt har et
opvarmningsforbrug på 20 pct. af rumvarmeforbruget til
opvarmning af værelser. Dette skøn foreslås
lovfæstet i den foreslåede bestemmelse. Der vil
således ikke være tale om, at virksomhederne skal
foretage særskilte opgørelser for receptioner og andre
fællesarealer.
Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan
ikke overstige den betalte afgift fratrukket minimumssatserne i
energibeskatningsdirektivet, jf. gasafgiftslovens § 10 a. Det
betyder, at man i det tilfælde, hvor den
tilbagebetalingsberettigede andel multipliceret med 1,2
udgør mere end den samlede afgiftsbetaling, skal betale
minimumsafgiften. Det betyder ligeledes, at man i det
tilfælde, hvor det godtgørelsesberettigede areal
multipliceret med 1,2 udgør et større areal end
virksomhedens samlede areal, skal betale minimumsafgiften.
Ændringsforslaget skal bl.a. ses i
lyset af, at et areal, der som beskrevet omfattes af lempelsen,
må anses at have naturlig sammenhæng med arealet, som
gæsten kan råde egenhændigt over under sit
ophold.
Forslaget skønnes at indebære
et ikke nævneværdigt mindreprovenu.
Til nr. 4
Den afgiftslempelse, der er omfattet af den
foreslåede bestemmelse i kulafgiftslovens § 8, stk. 4,
nr. 9, vedrører de arealer, som en gæst kan råde
egenhændigt over under sit ophold.
Med ændringsforslaget foreslås
det at nyaffatte lovforslagets § 1, nr. 4, så der
også kan opnås godtgørelse for den
rumvarmeafgift, der relaterer sig til receptioner og andre
fællesarealer som f.eks. gangarealer, trapper, elevatorer
m.v. Det er dog forbundet med væsentlige administrative
udfordringer præcist at opgøre det
tilbagebetalingsberettigede beløb for disse arealer.
På den baggrund foreslås der en forenklet regel.
I de tilfælde, hvor den
tilbagebetalingsberettigede andel opgøres på baggrund
af måling efter § 8, stk. 4, nr. 4, tages der
højde for de nævnte arealer ved at multiplicere den
tilbagebetalingsberettigede andel med 1,2.
I de tilfælde, hvor den
tilbagebetalingsberettigede andel opgøres skematisk, dvs.
som den andel af virksomhedens samlede areal i kvadratmeter, som
gæsten kan råde egenhændigt over under sit ophold
på stedet, multipliceres det godtgørelsesberettigede
areal med 1,2.
Det er i det foreslåede
ændringsforslag lagt til grund, at receptioner og andre
fællesarealer skønsmæssigt har et
opvarmningsforbrug på 20 pct. af rumvarmeforbruget til
opvarmning af værelser. Dette skøn foreslås
lovfæstet i den foreslåede bestemmelse. Der vil
således ikke være tale om, at virksomhederne skal
foretage særskilte opgørelser for receptioner og andre
fællesarealer.
Den tilbagebetalingsberettigede afgift kan
ikke overstige den betalte afgift fratrukket minimumssatserne i
energibeskatningsdirektivet, jf. kulafgiftslovens § 8 a. Det
betyder, at man i det tilfælde, hvor den
tilbagebetalingsberettigede andel multipliceret med 1,2
udgør mere end den samlede afgiftsbetaling, skal betale
minimumsafgiften. Det betyder ligeledes, at man i det
tilfælde, hvor det godtgørelsesberettigede areal
multipliceret med 1,2 udgør et større areal end
virksomhedens samlede areal, skal betale minimumsafgiften.
Ændringsforslaget skal bl.a. ses i
lyset af, at et areal, der som beskrevet omfattes af lempelsen,
må anses at have naturlig sammenhæng med arealet, som
gæsten kan råde egenhændigt over under sit
ophold.
Forslaget skønnes at indebære
et ikke nævneværdigt mindreprovenu.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 4, nr. 2,
foreslås det at indsætte en ny bestemmelse, § 4 a,
i lov om afgift af elektricitet. Det fremgår af bestemmelsens
stk. 3, at virksomheder registreret efter stk. 1, der ikke
længere opfylder betingelserne for registrering efter stk. 1,
skal virksomheden underrette Skatteforvaltningen.
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 5 at ændre den i lovforslagets
§ 4, nr. 2, foreslåede § 4 a, så
»virksomheden« udgår i stk. 3.
Den foreslåede ændring er en
sproglig korrektion, der ikke indebærer materielle
ændringer.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. november
2023 og var til 1. behandling den 23. november 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høringssvar
Et udkast til dele af lovforslaget har
inden fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 8. september 2023 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 240, folketingsåret
2022-23, 2. samling. Den 14. og 17. november 2023 sendte
skatteministeren og transportministeren høringssvarene og
høringsnotaterne til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
5 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL)
Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |
Officielle noter
1) I
loven er der medtaget visse bestemmelser fra Kommissionens
forordning (EU) 2023/1315 af 23. juni 2023 om ændring af
forordning (EU) nr. 651/2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel
107 og 108 og af forordning (EU) 2022/2473 om forenelighed med det
indre marked efter artikel 107 og 108 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde af visse kategorier af
statsstøtte til virksomheder, der beskæftiger sig med
fremstilling, forarbejdning og afsætning af fiskevarer og
akvakulturprodukter, EU-Tidende 2023, nr. L 167, side 1.
Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark. Loven indeholder bestemmelser, der som udkast
har været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535 af 9.
september 2015 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske
forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester.
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 2021/514 af 22. marts 2021 om ændring
af direktiv 2011/16/EU om administrativt samarbejde på
beskatningsområdet, EU-Tidende 2021, nr. L 104, side 1.