Fremsat den 15. november 2023 af beskæftigelsesministeren (Ane Halsboe-Jørgensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
(Permanent uddannelsesløft med
forhøjet dagpengesats på 110 pct.)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 701 af 22. maj 2022, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 728 af 13. juni 2023 og
senest ved § 10 i lov nr. 754 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændringer:
1. Overskriften før § 97 a affattes
således:
»Ret for dagpengemodtagere til tilbud om
en erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er behov
for arbejdskraft.«2. § 97 a,
stk. 1, affattes således:
»Personer omfattet af § 6, nr.
1, som er fyldt 30 år, har ret til at påbegynde et
tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser,
som fremgår af en positivliste, jf. stk. 2, i følgende
tilfælde, jf. dog stk. 4:
1) Personen har
ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse,
der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse.
2) Personen har
en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der
med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har
været anvendt i de seneste 5 år.«
§ 2
Loven træder i kraft ved
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
hovedpunkt | 2.1. | Permanent
uddannelsesløft for ledige med ret til en erhvervsuddannelse
med forhøjet dagpengesats på 110 pct. | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Klimamæssige
konsekvenser | 7. | Miljø- og
naturmæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | | |
|
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) har
fremsat finansloven for 2024. Det følger af regeringens
forslag til finansloven for 2024, at uddannelsesløft med 110
pct. dagpenge gøres permanent fra 1. januar 2024.
Med forslaget til finansloven for 2024 vil ledige også
fremover have muligheden for et uddannelsesløft med 110 pct.
af den lediges hidtidige dagpengesats på udvalgte
erhvervsuddannelser. Permanentgørelsen vil give
ufaglærte eller faglærte med forældet uddannelse,
som er fyldt 30 år, ret til at påbegynde en
erhvervsuddannelse og modtage dagpenge med 110 pct. af hidtidige
dagpengesats, hvis erhvervsuddannelsen optræder på
positivlisten. Positivlisten vil fortsat dække en tredjedel
af aktiviteten på erhvervsuddannelserne, hvor
arbejdsmarkedets parter er med til at udvælge
erhvervsuddannelserne til positivlisten.
Dette lovforslag indeholder derfor en permanentgørelse af
uddannelsesløft med 110 pct. dagpenge, så retten
fremover gælder uden tidsbegrænsning.
2. Lovforslagets hovedpunkt
2.1. Permanent uddannelsesløft for ledige med ret
til at påbegynde en erhvervsuddannelse med forhøjet
dagpengesats på 110 pct.
2.1.1. Gældende ret
I den gældende § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats er der indført en midlertidig
ordning med ret for dagpengemodtagere til tilbud om en
erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er behov for
arbejdskraft.
Efter § 97 a, stk. 1, i loven har
dagpengemodtagere, som er fyldt 30 år, i perioden fra og med
den 1. august 2020 til og med den 31. december 2022 og i perioden
fra og med den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023, ret
til at påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov
om erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, i
følgende tilfælde:
1) Personen har
ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse,
der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse, dvs. personen er
ufaglært.
2) Personen har en
erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har
været anvendt i de seneste 5 år, dvs. personen er
faglært med forældet uddannelse.
Dermed har dagpengemodtagere under den midlertidige ordning i
§ 97 a ret til et uddannelsesløft i form af ret til at
påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse, som
fremgår af en positivliste, i perioden fra og med den 1.
august 2020 til og med den 31. december 2022 og i perioden fra og
med den 1. juli 2023 til og med den 31. december 2023, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Efter lovens § 97 a, stk. 2, udarbejder
Beskæftigelsesministeriet den landsdækkende
positivliste, hvor der er behov for arbejdskraft, som
afgrænser, hvilke erhvervsuddannelser personen kan
vælge imellem. Den landsdækkende positivliste er
udarbejdet af Beskæftigelsesministeriet med inddragelse af
Beskæftigelsesrådets teknikergruppe, og positivlisten
dækker en tredjedel af aktiviteten på
erhvervsuddannelserne (inkl. SOSU-assistentuddannelsen), hvor
arbejdsmarkedets parter er med til at udvælge
erhvervsuddannelserne til positivlisten.
Positivlisten er offentliggjort på Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekrutterings hjemmeside.
Efter lovens § 97 a, stk. 3, er en person, som er under
uddannelse efter stk. 1, fritaget fra pligten efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv socialpolitik
til at være aktivt jobsøgende og stå til
rådighed for henvist arbejde. Dermed er personen fritaget for
både at søge og tage job, herunder dokumentere sine
jobsøgningsaktiviteter i joblog, mens personen deltager i
uddannelsen.
Efter lovens § 97 a, stk. 4, kan der ikke gives tilbud om
en erhvervsuddannelse efter stk. 1, hvis en person inden for de
seneste 6 måneder er ophørt med et tilbud efter §
96, som er påbegyndt forud for den 1. august 2020.
Bestemmelsen betyder, at der er en karensperiode, således at
en dagpengemodtager ikke har ret til, og at jobcenteret ikke kan
give et tilbud om en erhvervsuddannelse efter § 97 a,
før der er gået 6 måneder efter ophøret
af den tidligere uddannelse efter lovens § 96.
Et tilbud efter lovens § 97 a kan alene gives efter aftale
med personen, jf. lovens § 101, stk. 2. Personen har dermed
ikke pligt til at tage imod et tilbud om en erhvervsuddannelse
efter § 97 a, men når personen har indgået aftale
med jobcenteret om tilbuddet, har personen pligt til at
påbegynde og deltage i tilbuddet.
En person, der ved ydelsesskift overgår til en anden
målgruppe i lovens § 6, har efter lovens § 55, stk.
4, ret til at fortsætte tilbuddet, selvom personer i den nye
målgruppe ikke i øvrigt har ret til eller kan få
tilbud om en erhvervsuddannelse. Dermed vil personen have mulighed
for at kunne færdiggøre den erhvervsuddannelse, som
personen påbegyndte som dagpengemodtager.
Retten til at fortsætte uddannelsen giver ikke i sig selv
ret til en forsørgelsesydelse. Tilbuddet fortsættes
på den ydelse, som personen er berettiget til efter ydelses-
og målgruppeskift. Hvis personen ikke har ret til en ydelse
efter ydelseslovgivningen, vil personen kunne
færdiggøre uddannelsen på SU, hvis personen har
ret til det, eller som selvforsørgende, det vil sige uden
ydelse. Hvis personen har en uddannelsesaftale med en arbejdsgiver,
vil pågældende endvidere kunne fortsætte
uddannelsen som voksenlærling, hvis betingelserne herfor i
øvrigt er opfyldt.
Efter lovens § 196 a, refunderer staten 80 pct. af en
kommunes udgifter til tilbud efter § 97 a, herunder udgifter
til et fortsat tilbud, hvis personen skifter målgruppe, jf.
lovens § 55, stk. 4.
Efter den gældende § 48 a, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., modtager et medlem dagpenge
med et beløb svarende til 110 pct. af medlemmets hidtidige
dagpengesats, dog højst 110 pct. af dagpengenes
højeste beløb, hvis medlemmet påbegynder en
erhvervsuddannelse efter § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Dagpengene udbetales med satsen,
så længe personen deltager i tilbuddet. Deltagelse i
tilbuddet vil dog ikke give ret til dagpenge efter udløb af
dagpengeretten, herunder en eventuel forlænget
dagpengeret.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det følger af regeringens finanslovsforslag for 2024, at
muligheden for uddannelsesløft med 110 pct. af den lediges
hidtidige dagpengesats på udvalgte erhvervsuddannelser
permanentgøres.
Det foreslås derfor, at ordningen med
uddannelsesløft i § 97 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats gøres permanent, så
dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er
ufaglærte eller faglærte med forældet uddannelse,
også fremover har ret til at påbegynde et tilbud om en
erhvervsuddannelse, som fremgår af positivlisten.
Som følge af permanentgørelsen vil positivlisten
fremover blive revideret årligt. Positivlisten vil fortsat
blive udarbejdet, så den dækker en tredjedel af
aktiviteten på erhvervsuddannelserne, hvor arbejdsmarkedets
parter er med til at udvælge erhvervsuddannelserne til
positivlisten.
Med lovforslaget vil ordningen med uddannelsesløft i
§ 97 a ikke være tidsbegrænset, og
dagpengemodtagere vil således også fremover have ret
til at påbegynde et uddannelsesløft i form af ret til
tilbud om en erhvervsuddannelse efter lovens § 97 a, hvis
betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Flere dagpengemodtagere vil dermed kunne påbegynde en
erhvervsuddannelse på positivlisten, hvor de modtager
dagpenge med et beløb svarende til 110 pct. af medlemmets
hidtidige dagpengesats, dog højst 110 pct. af dagpengenes
højeste beløb.
De øvrige regler og betingelser
for tilbuddet finder fortsat anvendelse, herunder reglerne og
betingelserne om følgende:
- Personen er
fritaget for pligten til at være aktivt jobsøgende og
stå til rådighed for henvist arbejde under uddannelsen,
jf. lovens § 97 a, stk. 3.
- Tilbuddet gives
efter aftale med personen, jf. lovens § 100, stk. 3.
- Dagpengene
udbetales med satsen, så længe personen deltager i
tilbuddet. Deltagelse i tilbuddet vil dog ikke give ret til
dagpenge efter udløb af dagpengeretten, herunder en eventuel
forlænget dagpengeret, jf. lovens § 98.
- Der er ret til at
fortsætte tilbuddet ved ydelses- og målgruppeskift,
hvis personen fortsat er omfattet af en målgruppe i lovens
§ 6. Tilbuddet fortsættes på den evt. ydelse, som
personen er berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift,
jf. lovens § 55, stk. 4.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
3.1. Permanent uddannelsesløft for ledige med ret
til at påbegynde en erhvervsuddannelse med forhøjet
dagpengesats på 110 pct.
Forslaget om at permanentgøre muligheden for
uddannelsesløft med 110 pct. af den lediges hidtidige
dagpengesats på udvalgte erhvervsuddannelser skønnes
at medføre offentlige merudgifter før skat og
tilbageløb på 197,7 mio. kr. i 2024, 277,2 mio. kr. i
2025, 270,9 mio. kr. i 2026 og 264,8 mio. kr. i 2027. Forslaget
skønnes at medføre offentlige merudgifter efter skat
og tilbageløb på 229,3 mio. kr. i 2024, 320,1 mio. kr.
i 2025, 311,1 mio. kr. i 2026 og 302,4 mio. kr. i 2027. jf. tabel
3.1. Der er med permanentgørelsen indregnet en langsigtet
opkvalificeringseffekt. Forslaget vil være fuldt indfaset
efter 30 år. Herefter skønnes forslaget at
medføre merudgifter på ca. 70 mio. kr. årligt og
have en positiv beskæftigelseseffekt på 250
fuldtidspersoner.
| | Tabel
3.1. Samlede økonomiske
konsekvenser af permanentgørelse af uddannelsesløft
på 110 pct. dagpenge, mio. kr., 2024 pl | | | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Uddannelsesudgifter | | 73,2 | 104,5 | 104,5 | 104,5 | Dagpengeudgifter | | 127,6 | 177,0 | 170,7 | 164,6 | SU | | -3,0 | -4,3 | -4,3 | -4,3 | I alt før skat
og tilbageløb | | 197,7 | 277,2 | 270,9 | 264,8 | I alt efter skat og
tilbageløb | | 229,3 | 320,1 | 311,1 | 302,4 | Der er foretaget afrundinger. | |
|
Forslaget indebærer udgifter til uddannelse som
følge af mertilgang, øgede dagpengeudgifter under
uddannelsesløft samt adfærd som følge af en
øget tilgang til dagpengesystemet. Der er i forslaget
endvidere indregnet negative fastholdelseseffekter i forbindelse
med, at de ledige deltager i uddannelse, og der er
efterfølgende indregnet positive
beskæftigelseseffekter som følge af lavere ledighed
blandt faglærte, da de styrkede kvalifikationer
skønnes at reducere ledighedsrisikoen. Udgifterne til
uddannelse afholdes uden for puljen til uddannelsesløft
på en særskilt lovbunden bevilling med 80 pct.
statsrefusion. De kommunale nettoudgifter (20 pct.) er omfattet af
budgetgarantien.
I forbindelse med den midlertidige ordning er der i forvejen
budgetteret udgifter i 2024 til at gøre de forløb
færdig, der sættes i gang før 2024. Udgifterne i
2024 til at gøre ordningen permanent er derfor udgifter til
tilgang i 2024, og derfor lavere end de efterfølgende
år.
Merudgifterne efter skat og tilbageløb på 229,3
mio. kr. i 2024, 320,1 mio. kr. i 2025, 311,1 mio. kr. i 2026 og
302,4 mio. kr. i 2027 håndteres som et led i finansloven for
2024.
Forslaget skønnes at medføre merudgifter til
uddannelse på 73,2 mio. kr. i 2024 og 104,5 mio. kr.
årligt i 2025-2027. Merudgifterne til dagpenge udgør
127,6 mio. kr. i 2024, 177,0 mio. kr. i 2025, 170,7 mio. kr. i 2026
og 164,6 i 2027. I udgifterne til dagpenge indgår, at der
på længere sigt indregnes mindreudgifter til dagpenge
som følge af positive opkvalificeringseffekter af
gennemførte uddannelser.
Mindreudgifterne til SU skønnes at opstå som
følge af, at personer, der ellers ville have taget en
uddannelse på SU i det ordinære uddannelsessystem, i
stedet overgår til dagpengesystemet for at tage et
uddannelsesløft på 110 pct. af dagpengene.
Mindreudgifterne til SU skønnes at udgøre -3,0 mio.
kr. i 2024 og -4,3 mio. kr. årligt i 2025-2027.
| Tabel
3.2. Samlede økonomiske
konsekvenser af permanentgørelse af uddannelsesløft
på 110 pct. dagpenge fordelt på stat og kommune, mio.
kr., 2024 pl | | | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Stat | | 99,5 | 140,4 | 138,2 | 136,1 | Kommune | | 98,2 | 136,8 | 132,7 | 128,7 | - heraf budgetgaranti | | 98,2 | 136,8 | 132,7 | 128,7 | I alt | | 197,7 | 277,2 | 270,9 | 264,8 | Der er foretaget afrundinger. | |
|
Forslaget skønnes at medføre statslige merudgifter
på 99,5 mio. kr. i 2024, 140,4 mio. kr. i 2025, 138,2 mio.
kr. i 2026 og 136,1 mio. kr. i 2027, jf. tabel 3.2. Forslaget
skønnes at medføre kommunale merudgifter på
98,2 mio. kr. i 2024, 136,8 mio. kr. i 2025, 132,7 mio. kr. i 2026
og 128,7 mio. kr. i 2027. Alle kommunale merudgifter er omfattet af
budgetgarantien.
3.2 Nedskrivning af puljen til
uddannelsesløft
Som led i en delvis medfinansiering af muligheden for at
permanentgøre ordningen med 110 pct. dagpenge omprioriteres
forventede frie midler på § 17.46.41.20 Pulje til
uddannelsesløft. Puljen er derfor nedskrevet på
forslag til finanslov for 2024 med 130 mio. kr. i 2024 og 125 mio.
kr. årligt i 2025-2027 og fuldt indfaset med ca. 95 mio. kr.
årligt.
Kommunerne får 80 pct. statsrefusion af
uddannelsesudgifterne inden for uddannelsesløftspuljen, og
de sidste 20 pct. får kommunerne kompenseret via
budgetgarantien. Da kommunerne forlods er kompenseret for de
forventede udgifter af den nuværende
uddannelsesløftspulje, og da puljen fremover vil være
reduceret, skal der foretages en reduktion i budgetgarantien.
Kommunerne får reduceret budgetgarantien med 26,0 mio. kr. i
2024 og 25,0 mio. kr. årligt i 2025-2027, fuldt indfaset
reduceres budgetgarantien med 19,0 mio. kr.
| Tabel
3.3. Konsekvenser af nedskrivning af
puljen til uddannelsesløft fordelt på stat og kommune,
mio. kr., 2024 pl | | | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Stat | | -104,0 | -100,0 | -100,0 | -100,0 | Kommune | | -26,0 | -25,0 | -25,0 | -25,0 | - heraf budgetgaranti | | -26,0 | -25,0 | -25,0 | -25,0 | I alt | | -130,0 | -125,0 | -125,0 | -125,0 | Der er foretaget afrundinger. | |
|
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget
skal forhandles med de kommunale parter. Forslaget medfører
ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget forventes ikke at medføre øget
administration i regioner og staten.
Lovforslaget forventes ikke at medføre øgede
implementeringskonsekvenser i kommunerne, regioner og staten.
Det vurderes, at lovforslaget følger de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning, idet lovforslaget indhold
understøtter muligheden for digital administration og
sikrer, at dagpengeudbetalingerne fortsat kan ske digitalt og under
hensyntagen til borgernes retssikkerhed og ved brug af de
it-systemer, som arbejdsløshedskasserne allerede har i
anvendelse. Ved udarbejdelse af lovforslaget, er der taget
højde for at anvende den eksisterende offentlige
it-infrastruktur, og at behandlingen af borgernes oplysninger kan
finde sted inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Principperne for
agil erhvervsrettet regulering vurderes på denne baggrund
ikke at være relevante for de konkrete ændringer i
lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 13. - 27. oktober 2023
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Ankestyrelsen,
Arbejdsmarkedets Tillægspension, ASE, BDO Danmark,
Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationens
Fællesudvalg CFU, Danmarks Frie Fagforening, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske A-kasser, Danske Erhvervsakademier, Danske
Erhvervsskoler og Gymnasier, Danske Professionshøjskoler,
Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Den Uvildige Konsulentforening
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Det
Faglige Hus, Erhvervsstyrelsen, FSR - danske revisorer, Faglige
Seniorer, Finans Danmark, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen af kommunale
sociale-, sundheds, og arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen
Danske Revisorer, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører,
Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Forhandlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie
Funktionærer, FSR - Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes brancheforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere, Landsforeningen
SIND, Lederforeningen (VUC), Producentforeningen,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for psykisk
sårbare på arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt
Udsatte, SEGES, SMV Danmark, Udbetaling Danmark og Ældre
Sagen.
Høringen har været forkortet til 14 dage, da der er
tale om følgelovgivning på baggrund af
finanslovsforslag, og for at kunne nå fremsættelse af
lovforslaget i november 2023 med henblik på vedtagelse i
folketingsåret 2023-2024, så lovforslaget kan
træde i kraft snarest muligt efter vedtagelsen i folketinget
i december 2023.
| 10. Sammenfattende skema: | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten: 2023: -106,7 mio. kr. 2024: -103,8 mio. kr. 2025: -103,8 mio. kr. 2026: -103,8 mio. kr. Kommunerne: 2023: -26,0 mio. kr. 2024: -25,0 mio. kr. 2025: -25,0 mio. kr. 2026: -25,0 mio. kr. | Staten: 2023: 102,2 mio. kr. 2024: 144,2 mio. kr. 2025: 142,0 mio. kr. 2026: 139,9 mio. kr. Kommunerne: 2023: 98,2 mio. kr. 2024: 136,8 mio. kr. 2025: 132,7 mio. kr. 2026: 128,7 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I den gældende lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
har overskriften før § 97 a følgende ordlyd:
Midlertidig ordning med ret for dagpengemodtagere til tilbud om en
erhvervsuddannelse inden for områder, hvor der er behov for
arbejdskraft.
Med overskriftens ordlyd fremgår det klart af loven, at
det gældende uddannelsesløft med ret til tilbud om en
erhvervsuddannelse i § 97 a er en midlertidig ordning.
Det foreslås, at overskriften
før § 97 a nyaffattes med følgende ordlyd: Ret
for dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for
områder, hvor der er behov for arbejdskraft.
Med forslaget vil det fremgår af loven, at
uddannelsesløftet i § 97 a fremover vil være en
permanent ordning.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende regel i §
97 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, har
personer omfattet af § 6, nr. 1 (dagpengemodtagere), som er
fyldt 30 år, i perioden fra og med den 1. august 2020 til og
med den 31. december 2022 og i perioden fra og med den 1. juli 2023
til og med den 31. december 2023, ret til at påbegynde et
tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser,
som fremgår af en positivliste, jf. stk. 2, i følgende
tilfælde, jf. dog stk. 4:
1) Personen har
ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse,
der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse, dvs. personen er
ufaglært.
2) Personen har en
erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har
været anvendt i de seneste 5 år, dvs. personen er
faglært med forældet uddannelse.
I lovens § 97 a, stk. 2, fastlægges det, at
beskæftigelsesministeriet udarbejder en landsdækkende
positivliste over erhvervsuddannelser, hvor der er behov for
arbejdskraft, som afgrænser, hvilke erhvervsuddannelser
personen kan vælge imellem. Efter stk. 4, kan der dog ikke
gives tilbud efter stk. 1, hvis personen inden for de seneste 6
måneder er ophørt med et tilbud efter § 96, som
er påbegyndt forud for den 1. august 2020.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at § 97 a, stk.
1, nyaffattes.
Det foreslås i § 97 a, stk.
1, nr. 1, at personer omfattet af
§ 6, nr. 1, som er fyldt 30 år, har ret til at
påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, jf. stk.
2, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 4:
1) Personen har
ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse,
der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse.
Bestemmelsen i nr. 1 omfatter dagpengemodtagere, der er fyldt 30
år, og som er ufaglærte.
En person anses for ufaglært, hvis vedkommende ikke har en
erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller overstiger
en erhvervsuddannelse.
Det foreslås i § 97 a, stk.
1, nr. 2, at personer omfattet af
§ 6, nr. 1, som er fyldt 30 år, har ret til at
påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser, som fremgår af en positivliste, jf. stk.
2, i følgende tilfælde, jf. dog stk. 4:
2) Personen har en
erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har
været anvendt i de seneste 5 år.
Bestemmelsen i nr. 2 omfatter dagpengemodtagere, der er fyldt 30
år, og som er faglærte med en forældet
uddannelse.
En person anses for faglært, hvis vedkommende har en
erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger en erhvervsuddannelse. En erhvervsuddannelse er en
uddannelse efter lov om erhvervsuddannelser. Det kan f.eks.
være en uddannelse til bager eller slagter. En uddannelse
anses for forældet, hvis personen ikke har anvendt sin
uddannelseskompetence i en jobfunktion eller som adgang til en
stilling de seneste 5 år.
Forslaget til § 97 a, stk. 1, vil indebærer, at disse
dagpengemodtagere får ret til at påbegynde et tilbud om
en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser, som
fremgår af positivlisten, jf. henvisningen til bestemmelsens
stk. 2. Efter bestemmelsens stk. 4, vil der dog fortsat ikke kunne
gives tilbud efter stk. 1, hvis personen inden for de seneste 6
måneder er ophørt med et tilbud efter § 96, som
er påbegyndt forud for den 1. august 2020.
Med bestemmelsen får dagpengemodtagere, som er omfattet af
bestemmelsen, en ret til at påbegynde et tilbud om en
erhvervsuddannelse på positivlisten. Jobcenteret skal
således ikke fortage en vurdering af, om f.eks. tilbuddet er
den rigtige indsats for at bringe den enkelte dagpengemodtager
tilbage til arbejdsmarkedet.
Dagpengemodtagere skal opfylde de almindelig betingelser for
optagelse m.v. på erhvervsuddannelsen. For at afklare
dagpengemodtagerens kompetencer, herunder få synliggjort og
dokumenteret uformelle eller skjulte kvalifikationer, som er
opnået via jobs og dermed evt. få mulighed for at
få afkortet den ønskede erhvervsuddannelse via en
formel anerkendelse heraf, kan jobcenteret f.eks. give
dagpengemodtagere tilbud om en realkompetencevurdering.
Forslaget betyder, at den midlertidige ordning med ret til en
erhvervsuddannelse efter lovens § 97 a, gøres til en
permanent ordning uden tidsbegrænsning, hvor
dagpengemodtagere, der er fyldt 30 år, og som er
ufaglærte eller faglærte med forældet uddannelse,
har ret til at påbegynde et tilbud om en erhvervsuddannelse,
som fremgår af positivlisten, hvis de øvrige
betingelser for tilbuddet er opfyldt. Dermed vil dagpengemodtagere
også fremover have ret til et uddannelsesløft i form
af tilbud om en erhvervsuddannelse efter lovens § 97 a.
Med forslaget vil flere dagpengemodtagere kunne påbegynde
en erhvervsuddannelse på positivlisten, hvor de modtager
dagpenge med et beløb svarende til 110 pct. af medlemmets
hidtidige dagpengesats, dog højst 110 pct. af dagpengenes
højeste beløb.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder
fortsat anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft ved bekendtgørelsen i Lovtidende,
da der ønskes så tidlig en ikrafttræden, som
folketingsbehandlingen og en overholdelse af kravene til
stadfæstelse i grundlovens § 42, stk. 2,
muliggør.
Baggrunden for den foreslåede ikrafttræden er, at
for at ledige vil kunne påbegynde et uddannelsesløft i
januar 2024, er det nødvendigt, at jobcentrene snarest
muligt efter lovens vedtagelse og stadfæstelse i december
2023 kan bevilge disse tilbud om erhvervsuddannelser fra
positivlisten. Da jobcentrenes bevilling af tilbuddene tidligst vil
kunne finde sted efter lovens ikrafttræden, er det derfor
nødvendigt, at lovforslaget træder i kraft så
hurtigt som muligt for at sikre, at personerne i målgruppen
får hurtig hjælp og bevilling af tilbud fra
jobcentrene.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og
Grønland og vil heller ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland. Dette er begrundet i, at
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke gælder for
eller kan sættes i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret bl.a. ved § 1 i
lov nr. 728 af 13. juni 2023 og senest ved § 10 i lov nr. 754
af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Overskriften før § 97 a affattes
således: | Midlertidig ordning
med ret for dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse
inden for områder, hvor der er behov for
arbejdskraft | | »Ret for
dagpengemodtagere til tilbud om en erhvervsuddannelse inden for
områder, hvor der er behov for
arbejdskraft«. | | | | § 97
a. | | | Stk. 1. I
perioden fra og med den 1. august 2020 til og med den 31. december
2022 og i perioden fra og med den 1. juli 2023 til og med den 31.
december 2023, har personer omfattet af § 6, nr. 1, som er
fyldt 30 år, ret til at påbegynde et tilbud om en
erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser, som
fremgår af en positivliste, jf. stk. 2, i følgende
tilfælde, jf. dog stk. 4: 1) Personen har
ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse,
der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse. 2) Personen har en
erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har
været anvendt i de seneste 5 år. Stk.
2-4… | | 2. § 97 a, stk. 1, affattes
således: »Personer omfattet af § 6,
nr. 1, som er fyldt 30 år, har ret til at påbegynde et
tilbud om en erhvervsuddannelse efter lov om erhvervsuddannelser,
som fremgår af en positivliste, jf. stk. 2, i følgende
tilfælde, jf. dog stk. 4: 1) Personen har
ikke en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse,
der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller
overstiger en erhvervsuddannelse. 2) Personen har en
erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med
hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med, men ikke
overstiger, en erhvervsuddannelse, men hvor uddannelsen ikke har
været anvendt i de seneste 5 år.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|