Skriftlig fremsættelse (15. november
2023)
Beskæftigelsesministeren (Ane
Halsboe-Jørgensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik,
lov om social pension og forskellige love (Mulighed for
dispensation til eksport af pensionstillæg m.v., forenklet
beregning af fleksløntilskud, herunder i forhold til
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste m.v.,
aftalefrihed i fleksjobordningen og ændring af mellemkommunal
refusion for førtidspension og seniorpension)
(Lovforslag nr. L 83)
Lovforslaget indeholder ændring af
reglerne om eksport af pensionstillæg. Det foreslås, at
indføre en dispensationsmulighed, så personer med et
medfødt eller tidligt opstået handicap, der aldrig har
været erhvervsaktive, kan ansøge om
førtidspensionens eller folkepensionens pensionstillæg
ved bopæl inden for EU/EØS, Schweiz, eller - i visse
tilfælde - Storbritannien.
Lovforslaget indeholder desuden en
forenkling af reglerne om beregning af fleksløntilskud,
herunder beregning af lønloftet samt af
fleksløntilskud under syge- eller barselsdagpenge eller
ressourceforløbsydelse og ved ferie med ledighedsydelse. I
forlængelse heraf foreslås, at der indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, således at der kan
fastsættes regler om beregning af fleksløntilskud ved
udbetaling af tabt arbejdsfortjeneste m.v.
Endvidere indeholder lovforslaget
ændring af reglerne vedrørende løn- og
arbejdsvilkår i fleksjob på områder, der ikke er
dækket af overenskomst. Det foreslås at
præcisere, at parterne kan aftale fravigelser fra den
sammenlignelige overenskomst. Det foreslås samtidigt
tilføjet, at arbejdsgiveren skal oplyse, hvilken
overenskomst der er den sammenlignelige. Ønsker
arbejdsgiveren at fravige den sammenlignelige overenskomst, skal
det konkret angives, hvilke bestemmelser fravigelsen
vedrører, og fravigelsen skal begrundes.
Endelig indeholder lovforslaget
ændring af reglerne om mellemkommunal refusion for
førtids- og seniorpension således, at
"institutionsreglen" altid har forrang for "6-årsreglen".
Lovforslaget har været sendt i
ekstern høring i perioden den 8. september - 28. september
2023.
Lovforslaget skønnes samlet set at
medføre offentlige mindreudgifter for 36,8 mio. kr. i 2024
og 38,7 mio. kr. årligt herefter, svarende til mindreudgifter
efter skat og tilbageløb på 15,3 mio. kr. i 2024 og
16,6 mio. kr. årligt herefter.
De statslige mindreudgifter skønnes
at udgøre 1,4 mio. kr. i 2024 og 2,5 mio. kr. årligt
herefter. De kommunale mindreudgifter skønnes at
udgøre 35,4 mio. kr. i 2024 og 36,2 mio. kr. årligt
herefter.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkninger hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.