Ændringsforslag stillet den 12.
december 2023 uden for betænkningen
Til § 7
Af beskæftigelsesministeren:
3) Stk.
4 og 5 affattes
således:
»Stk. 4.
§ 9 c, stk. 8, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område som affattet ved denne lovs
§ 4, nr. 1, jf. dog stk. 5, finder anvendelse fra og med den
1. januar 2024 og omfatter sager, hvor en pensionist opholder sig i
en boform m.v., som fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
og hvor der er ret til refusion for opholdet efter lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
men hvor retten til refusion for udgifterne til
førtidspension og seniorpension er ophørt, eller hvor
retten til refusion er udskudt efter det gældende § 9 c,
stk. 8, 3. pkt., i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område. Dette vil også gælde for
sager, hvor 6-årsreglen har været udskudt, jf. det
gældende § 9 c, stk. 8, 3. pkt., i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Stk. 5. I sager,
hvor retten til refusion for førtidspension og seniorpension
er ophørt fra og med den 1. januar 2021, men hvor
pensionisten fortsat opholder sig i en boform m.v., som
fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, har kommunen
endvidere ret til refusion for udgifter til førtidspension
og seniorpension fra ophøret af refusionen og frem til den
31. december 2023 fra den kommune, som var handlekommune på
tidspunktet, hvor pensionisten fik ophold i en boform efter §
9 c, stk. 2-6, i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område.«
[Ændring af
overgangsbestemmelse, så alle sager omfattes af bestemmelsen
i § 9 c, stk. 8, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område fra den 1. januar 2024, og
ændring i overgangsbestemmelse vedrørende sager, hvor
der ikke kan ydes refusion for udgifter til førtidspension
og seniorpension]
4) Som
stk. 6 og 7
indsættes:
»Stk. 6. I
sager, hvor pensionisten ikke længere har ophold i en boform
m.v. efter § 9 c, stk. 2-6, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, vil
handlekommunen have ret til refusion for udgifterne til
førtidspension eller seniorpension i 6 år fra
fraflytningen fra den kommune, som tilkendte førtidspension
eller var handlekommune på tidspunktet for tilkendelse af
seniorpension, jf. de gældende § 9 c, stk. 8, 1. og 2.
pkt., i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Stk. 7. Stk. 4-6
finder tilsvarende anvendelse i sager, der er omfattet af §
30, stk. 5, 2. pkt., i lov nr. 994 af 30. august 2015 om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne.«
[Indførelse af
overgangsbestemmelser vedrørende refusion for udgifterne til
førtidspension og seniorpension, når borgeren er
flyttet i egen bolig, og vedrørende sager, hvor
førtidspension er tilkendt forud for den 2. februar
2015]
Bemærkninger
Til nr. 3
Det foreslås i stk. 4, at § 9 c,
stk. 8, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område (retssikkerhedsloven) som affattet ved denne
lovs § 4, nr. 1, jf. dog stk. 5, finder anvendelse fra og med
den 1. januar 2024 og omfatter sager, hvor en pensionist opholder
sig i en boform m.v., som fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i
retssikkerhedsloven, og hvor der er ret til refusion for opholdet
efter retssikkerhedsloven, men retten til refusion for udgifterne
til førtidspension og seniorpension er ophørt eller
retten til refusion er udskudt efter den gældende § 9 c,
stk. 8, 3. pkt., i retssikkerhedsloven. Dette vil også
gælde for sager, hvor 6-årsreglen har været
udskudt, jf. den gældende § 9 c, stk. 8, 3. pkt., i
retssikkerhedsloven.
Efter forslaget til § 9 c, stk. 8, 4.
pkt., i retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs § 4,
nr. 1, vil 1. og 2. pkt. i § 9 c, stk. 8, ikke finde
anvendelse, så længe en pensionist er omfattet af
bestemmelserne i § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven,
uanset om pensionisten opholder sig i en eller flere på
hinanden efterfølgende handlekommuner.
Den foreslåede ændring i §
9 c, stk. 8, 4. pkt., i retssikkerhedsloven vil medføre, at
1. og 2. pkt. ikke vil finde anvendelse, så længe en
person er omfattet af bestemmelserne i § 9 c, stk. 1-6, idet
reglen i § 9 c, stk. 1, med den foreslåede ændring
vil få forrang for bestemmelserne efter § 9 c, stk. 8,
1. og 2. pkt. Det vil sige, at så længe handlekommunen
har ret til refusion, fordi personen er omfattet af en af
bestemmelserne i § 9 c, stk. 2-6, vil den foreslåede
bestemmelse i 4. pkt. skulle anvendes. Det vil således
betyde, at fra og med den 1. januar 2024 vil institutionsreglen
altid skulle have forrang i forhold til 6-årsreglen. Det
medfører, at 6-årsreglen først kommer i spil,
hvis pensionisten flytter i egen bolig i samme handlekommune eller
en ny handlekommune, medmindre 6-årsreglen er bortfaldet
efter forslaget i § 9 c, stk. 8, 5. pkt., i
retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1,
hvilket vil sige, at opholdet i en boform m.v. efter § 9 c,
stk. 1-6, i retssikkerhedsloven har varet længere end 6
år.
Det betyder, at alle sager, hvor en
pensionist opholder sig i en boform m.v., som fremgår af
§ 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven, men hvor der kun er
ret til refusion for udgifterne til opholdet efter
retssikkerhedsloven, men ikke for udgifter til
førtidspension og seniorpension, fra og med den 1. januar
2024 skal behandles efter den foreslåede § 9 c, stk. 8,
i retssikkerhedsloven, dvs. efter institutionsreglen.
Eksempel 1
Kommune 1 tilkender førtidspension
og medvirker herefter til, at pensionisten bliver anbragt på
en institution efter § 9 c, stk. 1 og 2, i
retssikkerhedsloven. Kommune 2 vil med de foreslåede regler
få ret til refusion for udgifterne til opholdet efter
retssikkerhedsloven og for refusion til udgifterne til
førtidspension efter § 9 c, stk. 1 og 2, i loven
(institutionsreglen) på baggrund af forslaget til § 9 c,
stk. 8, 4. pkt., i retssikkerhedsloven.
Sager, hvor der ikke har været ret
til refusion for udgifterne til førtidspension eller
seniorpension i f.eks. 5 eller 15 år, vil som følge af
det foreslåede stk. 4 dermed også være omfattet
af de foreslåede ændringer i § 9 c, stk. 8, i
retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1, og
sagerne vil derfor fra og med den 1. januar 2024 skulle behandles
efter institutionsreglen. Den aktuelle handlekommune vil derfor fra
denne dato kunne modtage refusion for udgifter både til
opholdet efter retssikkerhedsloven og til udgifterne for
førtidspension eller seniorpension, jf. det foreslåede
§ 9 c, stk. 8, 4. pkt., som affattet ved denne lovs § 4,
nr. 1.
Fremadrettet vil der også være
ret til refusion for udgifterne til førtidspension eller
seniorpension efter det foreslåede § 9 c, stk. 8, i
retssikkerhedsloven i sager, hvor handlekommune 1 har anbragt
borgeren i en institution, jf. § 9 c, stk. 1 og 2, i
retssikkerhedsloven, eller hvor borgeren er flyttet til en boform
m.v., jf. § 9 c, stk. 1 og 3-6, i retssikkerhedsloven og
handlekommune 1 også har tilkendt førtidspension eller
har været handlekommune på tidspunktet, hvor der blev
tilkendt seniorpension. Dette følger af forslaget til §
9 c, stk. 8, 4. pkt., i retssikkerhedsloven som affattet ved denne
lovs § 4, nr. 1, hvor det fremgår, at institutionsreglen
altid vil have forrang for 6-årsreglen.
Eksempel 2
Kommune 1 flytter i 2015 en borger til
kommune 2 i en boform m.v., jf. § 9 c, stk. 1-6, i
retssikkerhedsloven. Kommune 2 tilkender førtidspension i
2016. Herefter flytter kommune 1 borgeren til en ny institution i
kommune 3 i 2016. Når borgeren nu er flyttet fra den kommune,
der tilkendte førtidspension, vil kommune 3 have ret til
refusion for udgifterne for førtidspension i 6 år fra
2016 fra kommune 2 (og refusion for udgifterne til opholdet fra
kommune 1, så længe opholdet i en boform
fortsætter). Retten til refusion for udgifterne til
førtidspension bortfalder derfor i 2022. Herefter har
kommune 3 efter de gældende regler alene ret til refusion for
udgifterne til opholdet fra kommune 1. Med de foreslåede
regler vil kommune 3 fra og med den 1. januar 2024 få ret til
refusion for udgifterne til både opholdet og
førtidspension fra kommune 1, således at retten til
refusion af udgifterne til førtidspension igen følger
institutionsreglen. Med forslaget til stk. 5 vil kommune 3
endvidere få ret til refusion for udgifterne til
førtidspension i 2022 og 2023.
Eksempel 3 -
førtidspension tilkendt før den 2. februar
2015
Kommune 1 tilkender førtidspension
den 15. januar 2015. Pensionisten bliver boende i kommune 1 til
2022. 6-årsreglen er udløbet i januar 2021. I januar
2022 anbringer kommune 1 pensionisten i en institution, der er
omfattet af § 9 c, stk. 1 og 2, i retssikkerhedsloven i
kommune 2. Kommune 2 vil ikke have ret til refusion for udgifter
efter institutionsreglen, da 6-årsreglen allerede er
forbrugt, og vil derfor alene kunne få refusion for udgifter
til opholdet. Fra og med den 1. januar 2024 vil kommune 2 kunne
få refusion til udgifterne af førtidspension efter det
foreslåede stk. 4 og § 9 c, stk. 8, i
retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1.
Det samme ville gælde, hvis pensionen blev tilkendt efter den
2. februar 2015.
Der bliver med ændringen af § 9
c, stk. 8, i retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs §
4, nr. 1, ikke ret til refusion for udgifterne til
førtidspension og seniorpension forud for den 1. januar
2024, jf. dog stk. 5. Kommunerne kan således ikke rette krav
mod en tidligere handlekommune, som har anbragt pensionisten i en
boform m.v., jf. § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven, for
refusion til udgifterne til førtidspension eller
seniorpension forud for den 1. januar 2024, hvis 6-årsreglen
er opbrugt, hvilket vil sige, at kommunen har fået refusion
for udgifterne til førtidspension eller seniorpension i 6
år.
I sager, hvor 6-årsreglen har
været udskudt i alle 6 år frem til den 31. december
2023, og hvor borgeren fortsat opholder sig i en boform, der er
omfattet af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1-6, vil
handlekommunen fra den 1. januar 2024 få sagen behandlet
efter den foreslåede § 9 c, stk. 8, i
retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1,
jf. forslaget i stk. 4. 6-årsreglen vil således ikke i
denne situation skulle anvendes, og hvis opholdet fortsætter
i 6 år eller mere, vil retten til refusion efter
6-årsreglen bortfalde, jf. den foreslåede § 9 c,
stk. 8, 5. pkt., i retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs
§ 4, nr. 1.
Det foreslåede stk. 4 og
ændringen af § 9 c, stk. 8, 4. pkt., i
retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs § 4, nr. 1,
betyder således, at fra og med den 1. januar 2024 vil
institutionsreglen skulle gælde for både alle nye
sager, alle sager, som er igangværende, og hvor der fortsat
er ret til refusion for både opholdet og udgifterne til
førtidspension eller seniorpension, og sager, som er
igangværende, og hvor der kun er ret til refusion for
opholdet, men ikke for udgifterne til førtidspension eller
seniorpension. Sagerne vil altid skulle behandles efter
institutionsreglen, så længe en pensionist opholder sig
i en boform efter § 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven. Hvis
pensionisten flytter til egen bolig i samme handlekommune eller en
ny handlekommune, vil retten til mellemkommunal refusion efter
institutionsreglen ophøre. Hvis opholdet har varet mindre
end 6 år, kan der være ret til refusion efter
6-årsreglen. Hvis der eventuelt senere opstår en ny sag
om mellemkommunal refusion, fordi pensionisten f.eks. (igen) bliver
anbragt på en institution m.v., der er omfattet af § 9
c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven, vil sagen skulle behandles
efter de foreslåede regler i § 9 c, stk. 8, i
retssikkerhedsloven som affattet ved denne lovs § 4, nr.
1.
Det betyder, at fremadrettet vil en kommune
også kunne få refusion efter institutionsreglen i
tilfælde, hvor 6-årsreglen tidligere har været
anvendt, f.eks. hvis kommune 1 tilkender førtidspension og
pensionisten derefter flytter til kommune 2, så kommune 2 har
ret til refusion for udgifterne til førtidspension i 6
år fra fraflytningen fra kommune 1. Hvis kommune 2
efterfølgende anbringer pensionisten i en boform m.v. efter
§ 9 c, stk. 1-6, i retssikkerhedsloven i kommune 3, vil
kommune 3 få ret til refusion efter institutionsreglen for
sine udgifter både til opholdet og til
førtidspensionen. Dette vil også gælde i
situationer, hvor 6-årsreglen fortsat løber. Her vil
kommune 2 yde refusion til kommune 3 for både ophold og
førtidspension, så længe opholdet varer.
Eksempel 4
-førtidspension tilkendt før den 2. februar
2015
Kommune 1 tilkender førtidspension i
2007. 6-årsreglen udløber i 2013, hvor pensionisten
fortsat bor i kommune 1. Efter nugældende praksis vil
refusion for udgifterne til førtidspension fremadrettet ikke
kunne ske efter institutionsreglen. I 2025 anbringer kommune 1
pensionisten i kommune 2. Kommune 2 har herefter ret til refusion
for udgifterne til førtidspension fra kommune 1 efter
institutionsreglen.
Eksempel 5 -
førtidspension tilkendt før den 2. februar
2015
Kommune 1 anbringer borgeren i kommune 2 i
2010. I 2011 tilkender kommune 2 borgeren førtidspension. I
2012 anbringer kommune 1 pensionisten i kommune 3. Kommune 2 skal
fra 2012 og frem til 2017 yde refusion for udgifterne til
førtidspension til kommune 3 efter 6-årsreglen. Fra
2017 skal kommune 3 selv afholde udgifterne til pensionistens
førtidspension, da 6-årsreglen er udløbet. I
2021 flytter pensionisten i egen bolig i kommune 3 og er herefter
ikke omfattet af de gældende regler i § 9 c, stk. 2-6, i
retssikkerhedsloven. I den efterfølgende periode afholder
kommune 3 fortsat udgifterne til pensionistens
førtidspension som opholdskommune. I 2023 anbringer kommune
3 pensionisten i kommune 4. Kommune 4 afholder fra 2023 og frem til
den 31. december 2023 udgifterne til førtidspension, da
udgifterne til førtidspensionen ikke er omfattet af
institutionsreglen efter 6-årsreglens udløb. Fra den
1. januar 2024 har kommune 4 ret til refusion for udgifterne til
førtidspension fra kommune 3, da institutionsreglen fra
dette tidspunkt har forrang, også selv om 6-årsreglen
har været anvendt.
Det foreslås i stk. 5, at i sager, hvor retten til refusion for
førtidspension og seniorpension er ophørt fra og med
den 1. januar 2021, men hvor pensionisten fortsat opholder sig i en
boform m.v., som fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i
retssikkerhedsloven, har kommunen endvidere ret til refusion for
udgifter til førtidspension og seniorpension fra
ophøret af refusionen og frem til den 31. december 2023 fra
den kommune, som var handlekommune på tidspunktet for, at
pensionisten fik ophold i en boform efter § 9 c, stk. 2-6, i
retssikkerhedsloven.
Med bestemmelsen får de kommuner,
hvor retten til refusion for udgifterne til førtidspension
eller seniorpension er ophørt fra og med den 1. januar 2021,
ret til at kunne modtage refusion for udgifterne for
førtidspension eller seniorpension fra den kommune, som var
handlekommune på det tidspunkt, hvor pensionisten er flyttet
i en boform m.v., som fremgår af § 9 c, stk. 1-6, i
retssikkerhedsloven.
Det betyder, at kommuner, der er omfattet
af det foreslåede stk. 5, økonomisk vil blive stillet,
som om § 9 c, stk. 8, i retssikkerhedsloven allerede var
trådt i kraft for dem i den 3-årige periode fra og med
den 1. januar 2021 til og med den 31. december 2023.
Eksempel 6
Kommune 3 har fra den 1. januar 2022 ikke
længere ret til refusion for udgifterne til
førtidspension fra kommune 2, fordi der er gået 6
år fra flytningen fra kommune 2, som tilkendte
førtidspension. Kommune 3 har ret til refusion for
udgifterne til opholdet fra kommune 1, da det er kommune 1, som har
anbragt pensionisten på en institution efter § 9 c, stk.
2, i retssikkerhedsloven. Med forslaget får kommune 3 ret til
refusion for udgifterne til førtidspension fra kommune 1 fra
ophøret af refusionen fra kommune 2 til og med den 31.
december 2023. Fra og med den 1. januar 2024 vil kommune 3 have ret
til refusion for førtidspension efter institutionsreglen,
jf. forslaget til stk. 4.
Til nr. 4
Det foreslås i stk. 6, at i sager, hvor pensionisten ikke
længere har ophold i en boform m.v. efter § 9 c, stk.
2-6, i retssikkerhedsloven, vil handlekommunen have ret til
refusion for udgifterne til førtidspension eller
seniorpension i 6 år fra flytningen fra den kommune, som
tilkendte førtidspension eller var handlekommune på
tidspunktet for tilkendelse af seniorpension, jf. den
gældende § 9 c, stk. 8, 1. og 2. pkt., i
retssikkerhedsloven.
I denne situation vil 6-årsreglen
således blive behandlet efter de hidtil gældende
regler.
Det foreslås i stk. 7, at stk. 4-6
finder tilsvarende anvendelse i sager, der er omfattet af §
30, stk. 5, 2. pkt., i lov nr. 994 af 30. august 2015 om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne,
dog således at de 6 år regnes fra tidspunktet for
tilkendelse af førtidspension.