Fremsat den 14. november 2023 af udlændinge- og integrationsministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
(Videreførelse og udvidelse af
igu-ordningen og videreførelse af
egu-fgu-bonusordningen)
§ 1
I lov nr. 623 af 8. juni 2016 om
integrationsgrunduddannelse (igu), som ændret bl.a. ved
§ 1 i lov nr. 562 af 7. maj 2019, lov nr. 722 af 27. april
2021 og § 1 i lov nr. 916 af 21. juni 2022 og senest ved
§ 49 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende
ændringer:
1. To
steder i § 1 ændres
»familiesammenførte til flygtninge« til:
»familiesammenførte«.
2. § 2,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Ved en familiesammenført forstås i denne lov
1) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, eller
2) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig
tilknytning til en herboende person.«
3. I
§ 3, stk. 1, indsættes efter
»flygtninge«: », jf. § 2, stk. 1,«,
»familiesammenførte til flygtninge« ændres
til: »familiesammenførte, jf. § 2, stk. 2«,
»40 år« ændres til: »50
år« og »mindre end 10 år«
ændres til: »op til 20 år«.
4. I
§ 3, stk. 2, ændres
»31. december 2023« til: »31. december
2027«.
5. I
§ 3 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Der må maksimalt etableres 1.500 nye
integrationsgrunduddannelsesforløb årligt, jf. dog
stk. 4.
Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
regler om, at der i op til tre måneder ikke kan etableres nye
integrationsgrunduddannelsesforløb.«
6. I
§ 4, stk. 3, nr. 1,
indsættes efter »udlændinge m.fl.«:
»eller anden relevant lovgivning.«
7. I
§ 8 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om beviset, jf. stk. 1, samt dokumentation for
delvist gennemført forløb, jf. stk. 3.«
8. I
§ 10, stk. 1, ændres
»integrationsuddannelsesforløbet« til:
»integrationsgrunduddannelsesforløbet«.
9. § 11,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Bonus efter stk. 1 ydes med følgende rater:
1) 10.000 kr.,
når udlændingen har været ansat i 6
måneder,
2) yderligere
15.000 kr., når udlændingen har været ansat i 12
måneder, og
3) endelig
15.000 kr., når udlændingen har været ansat i 2
år.«
§ 2
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1075 af 10. august 2023, som
ændret ved § 30 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 14, stk. 2, ændres
»31. december 2023« til: »31. december
2027«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. § 1, nr. 9,
finder ikke anvendelse på
integrationsgrunduddannelsesforløb indgået før
lovens ikrafttræden. For sådanne indgåede
integrationsgrunduddannelsesforløb finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedpunkter | | 2.1. | Videreførelse af
igu-ordningen | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.2. | Udvidelse af målgruppen for
igu-forløb | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.3. | Bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler om indholdet af uddannelsesbeviser | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Udlændinge- og
Integrationsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | | 2.4. | Videreførelse af
egu-fgu-bonusordningen | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Den oprindelige aftale om en forsøgsordning med en
integrationsgrunduddannelse (igu) blev indgået i 2016 mellem
den daværende regering og arbejdsmarkedets parter som en
central del af trepartsaftalen om arbejdsmarkedsintegration.
Forsøgsordningen blev aftalt som 3-årig, og den skulle
sikre mulighed for arbejde til og opkvalificering af flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, hvis kvalifikationer og
produktivitet endnu ikke stod mål med kravene på det
danske arbejdsmarked. Igu-ordningen skulle fungere som en
trædesten til beskæftigelse på almindelige
arbejdsmarkedsvilkår. Ordningen er efterfølgende
blevet forlænget to gange ved separate trepartsaftaler og
løber til og med den 31. december 2023.
I alt er der siden 2016 indgået ca. 3.000
igu-forløb.
Ved den seneste trepartsaftale af 14. februar 2022 aftalte
parterne, at en genforhandling om videreførelse af
igu-ordningen med fordel kunne gennemføres i
forlængelse af Reformkommissionens anbefalinger med henblik
på at styrke ordningen og overgangen fra igu til
beskæftigelse eller uddannelse.
Reformkommissionen offentliggjorde den 23. maj 2023 rapporten
"Nye Reformveje 3", hvori Reformkommissionen har offentliggjort
sine anbefalinger til bl.a., hvordan igu-ordningen kan styrkes,
således at ordningen gøres mere attraktiv for
såvel indvandrere som virksomheder. Reformkommissionen
opfordrede i den anledning arbejdsmarkedets parter til at tage
Reformkommissionens anbefalinger op i trepartsforhandlinger.
Den 20. september 2023 indgik regeringen og arbejdsmarkedets
parter en aftale om videreførelse og udvidelse af
integrationsgrunduddannelsen (igu).
Nærværende lovforslag har til formål at
udmønte de dele af trepartsaftalen, der kræver
lovgivningsmæssige tilpasninger af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu).
Lovforslaget indeholder således forslag om at
videreføre igu-ordningen samt forslag til konkrete tiltag,
som kræver lovændring, og som skal styrke ordningen.
Forslagene indebærer flere tiltag såsom udvidelse af
målgruppen for igu-forløb og bemyndigelse til at
udstede nærmere regler om indholdet af det bevis, som
virksomheden udsteder til udlændingen.
Lovforslaget indeholder endvidere en ændring af lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag med henblik på at
udmønte trepartsaftalens element om videreførelse af
egu-fgu-bonusordningen.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Videreførelse af igu-ordningen
2.1.1. Gældende ret
Efter § 3, stk. 2, i lov om integrationsgrunduddannelse
(igu) kan integrationsgrunduddannelsesforløb
påbegyndes til og med den 31. december 2023.
Igu-ordningen har fungeret som en forsøgsordning siden
2016 og er blevet forlænget to gange.
Ved lov nr. 562 af 7. maj 2019 om ændring af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag blev igu-ordningen forlænget med 3
år. Ændringsloven udmøntede en aftale mellem
regeringen og arbejdsmarkedets parter af 25. februar 2019.
Ved lov nr. 916 af 21. juni 2022 om ændring af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag blev igu-ordningen yderligere forlænget med
halvandet år. Loven udmøntede en aftale mellem
regeringen og arbejdsmarkedets parter af 14. februar 2022.
Igu-ordningen løber således til og med den 31.
december 2023.
2.1.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af trepartsaftalen af 20. september 2023 om
videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse
(igu), at regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om at
videreføre igu-ordningen samt egu-bonussen i fire år
frem til 31. december 2027.
Det foreslås på den baggrund, at igu-ordningen
forlænges med fire år.
Med den foreslåede ændring af § 3, stk. 2, i
lov om integrationsgrunduddannelse (igu) i forslagets § 1, nr.
4, vil igu-forløb kunne påbegyndes til og med den 31.
december 2027.
2.2. Udvidelse
af målgruppen for igu-forløb
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at lovens formål er at
sikre en mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, hvis kvalifikationer og
produktivitet endnu ikke opfylder kravene på det danske
arbejdsmarked. Formålet med loven er dermed, at flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge opnår
kvalifikationer, der giver grundlag for at påbegynde en
erhvervsrettet uddannelse eller opnå varig og ordinær
beskæftigelse på det danske arbejdsmarked.
Det fremgår af § 2, stk. 1, i
lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at der i loven ved en
flygtning forstås
1) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§§ 7 eller 8,
2) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 b, stk. 1,
3) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, meddelt i forlængelse af en
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk.
3,
4) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 2,
5) en
udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
eller
6) en
udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v.
Det fremgår af § 2, stk. 2, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at der ved en
familiesammenført til en flygtning i loven forstås en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, som følge af en
familiemæssig tilknytning til en udlænding, der er
omfattet af § 2, stk. 1, eller en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som følge af en familiemæssig tilknytning til en
udlænding, der er omfattet af stk. 1.
Definitionen af flygtninge efter lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) blev udvidet ved trepartsaftalen
af 14. februar 2022, således at udlændinge mellem 18
år og 40 år, der har opholdstilladelse efter lov om
midlertidig opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har
bistået danske myndigheder m.v., blev omfattet af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu). Udvidelsen blev udmøntet
ved lov nr. 916 af 21. juni 2022 om ændring af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag.
Definitionen af flygtninge efter lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) blev endvidere udvidet ved en
tillægsaftale af 9. marts 2022 til trepartsaftalen af 14.
februar 2022, således at fordrevne fra Ukraine mellem 18
år og 40 år, som ved særloven om midlertidig
opholdstilladelse til fordrevne fra Ukraine er meddelt midlertidig
opholdstilladelse, også blev omfattet af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu). Udvidelsen blev udmøntet
ved § 37 i lov nr. 324 af 16. marts 2022 om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at integrationsgrunduddannelsen
kan påbegyndes af flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, der har folkeregisteradresse i Danmark, ved
starttidspunktet er fyldt 18 år, er under 40 år og har
haft folkeregisteradresse i Danmark i mindre end 10 år.
Ved lov nr. 722 af 27. april 2021 blev målgruppen for
igu-ordningen udvidet, således at flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge fik mulighed for at
påbegynde et igu-forløb, hvis de har været i
Danmark i op til 10 år mod den tidligere gældende
opholdsbetingelse på op til 5 år. Loven
udmøntede en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets
parter af 21. december 2020.
2.2.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Integrationsgrunduddannelsen er i dag afgrænset,
således at igu-forløb alene kan påbegyndes af
flygtninge efter lov om integrationsgrunduddannelse (igu) -
herunder udlændinge med opholdstilladelse efter
særlovene om hhv. midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine, og midlertidig opholdstilladelse til
personer, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
m.v. - og familiesammenførte til flygtninge i alderen 18-40
år, som har været i Danmark i mindre end ti
år.
Det fremgår af trepartsaftalen af 20. september 2023 om
videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse
(igu), at parterne er enige om en udvidelse af målgruppen,
som fremover omfatter flygtninge og alle grupper af
familiesammenførte i alderen 18-50 år med en
opholdstid på op til 20 år. Udvidelsen skal bl.a.
understøtte, at de mange flygtninge og indvandrere, som ikke
længere er i målgruppen for ordningen, men som fortsat
har svært ved at finde fodfæste på
arbejdsmarkedet, også får gavn af den mulighed for
arbejde og opkvalificering, som et igu-forløb kan tilbyde.
Fordrevne fra Ukraine med ophold efter særloven og afghanere,
der i Afghanistan har bistået danske myndigheder mv., med
ophold efter særloven er ligeledes fortsat omfattet.
Det fremgår endvidere af trepartsaftalen, at det samtidig
er vigtigt for parterne, at der også er fokus på at
sikre en fornuftig balance, når det kommer til antallet af
nye igu-forløb. Parterne er i forlængelse heraf derfor
enige om at indføre et loft over nye etablerede
igu-forløb på 1.500 pr. år. Parterne er i den
forbindelse ligeledes enige om, at udlændinge- og
integrationsministeren skal indkalde parterne til en
drøftelse af situationen, hvis antallet af nye etablerede
igu-forløb pr. 1. september i pågældende
år overstiger 1.200 aftaler. Parterne er endvidere enige om,
at udlændinge- og integrationsministeren skal have mulighed
for at kunne berostille tilgangen til ordningen i en kort periode
på op til tre måneder, hvis det vurderes
nødvendigt på baggrund af drøftelsen med
parterne.
På denne baggrund foreslås det at udvide
målgruppen for igu-forløb, således at flygtninge
efter lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og alle grupper af
familiesammenførte i alderen 18-50 år med en
opholdstid på op til 20 år vil kunne påbegynde
igu-forløb. Endvidere foreslås det at indføre
et årligt loft på 1.500 nye etablerede
igu-forløb sammen med en mulighed for at stille ordningen i
bero midlertidigt.
Den foreslåede ændring vil indebære, at de
udlændinge, der vil blive grundlaget for målgruppen for
igu-ordningen, vil udgøre flygtninge efter lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) og alle
familiesammenførte, dvs. samtlige udlændinge, der har
opholdstilladelse efter udlændingelovens regler om
familiesammenføring. Det vil herefter ikke alene være
flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, der vil
kunne påbegynde et igu-forløb, men også
familiesammenførte til både danske statsborgere og
udlændinge, der ikke er flygtninge.
Den foreslåede ændring vil endvidere indebære,
at den øvre aldersgrænse for målgruppen
sættes op, således at den fremover vil omfatte
flygtninge efter lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og
familiesammenførte i alderen 18-50 år. Dette er en
forhøjelse på 10 år i forhold til den
gældende aldersgrænse, der omfatter udlændinge,
der ved igu-forløbets starttidspunkt er fyldt 18 år og
er under 40 år.
Den foreslåede ændring vil desuden indebære,
at den øvre opholdsgrænse for målgruppen
sættes op med 10 år, således at den fremover vil
omfatte flygtninge efter lov om integrationsgrunduddannelse (igu)
og familiesammenførte, som har været i Danmark i op
til 20 år. Dette er en forhøjelse på 10 år
i forhold til den gældende opholdsgrænse, der omfatter
udlændinge, der ved igu-forløbets starttidspunkt har
haft bopæl i Danmark i op til 10 år.
Den foreslåede ændring vil derudover indebære,
at der indføres et årligt loft over nye etablerede
igu-forløb, således at der maksimalt kan etableres
1.500 nye igu-forløb årligt, dvs. fra 1. januar til
31. december. Formålet med at indføre et årligt
loft for antallet af nye igu-forløb er at undgå, at
igu-ordningen medfører et nedadgående lønpres
på arbejdsmarkedet for ufaglærte.
Ved et etableret igu-forløb forstås en igu-aftale,
der er oprettet i Virksomhedstilskudsadministrationssystemet
(VITAS) i overensstemmelse med § 3, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1128 af 1. juni 2021 om
integrationsgrunduddannelse efter lov om
integrationsgrunduddannelse (igu).
Hvis der inden for et år, dvs. fra 1. januar til 31.
december, bliver etableret 1.500 igu-forløb, vil forslaget
indebære, at der vil blive lukket for etablering af
yderligere nye igu-forløb. Der vil således
først kunne blive etableret nye igu-forløb ved
begyndelsen af et nyt år, dvs. fra 1. januar det
følgende år.
Det bemærkes i den forbindelse, at et igu-forløb
bliver etableret forud for, at det bliver påbegyndt, hvorimod
det ikke monitoreres, hvor mange igu-forløb der rent faktisk
påbegyndes, eller hvor mange igu-forløb der ikke
påbegyndes. Det er derfor alene muligt at indføre et
loft over etablerede nye igu-forløb og ikke for rent faktisk
påbegyndte igu-forløb.
Den foreslåede ændring vil endelig indebære,
at udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til efter
en konkret vurdering at stille ordningen i bero midlertidigt,
således at der inden for berostillelsen ikke kan etableres
nye igu-forløb. Det kunne for eksempel være i en
situation, hvor der i en periode sker en ekstraordinært
høj tilgang til ordningen, som samtidig også vurderes
at kunne have en uhensigtsmæssig indvirkning på det
danske arbejdsmarked.
Ændringen har til formål at hindre
uforholdsmæssigt stor tilgang til ordningen inden for en kort
periode, hvis dette vurderes periodevist at medføre, at
personer uden for igu-forløb ikke vil blive ansat inden for
visse områder. Ændringen vil således
udgøre et værn mod, at igu-forløb i kortere
perioder fortrænger det øvrige arbejdsmarked inden for
de pågældende brancher.
Det forudsættes, at en eventuel berostillelse vil skulle
være midlertidig i op til tre måneder. Det
forudsættes i den forbindelse, at en eventuel berostillelse
senest vil udløbe den 31. december i det år, hvor
berostillelsen igangsættes, idet ordningen alene vil kunne
blive stillet i bero inden for et givent kalenderår.
Det forudsættes endvidere, at en eventuel berostillelse
alene vil kunne ske på baggrund af drøftelse med
arbejdsmarkedets parter. Udlændinge- og
integrationsministeren vil i medfør af trepartsaftalen af
20. september 2023 om videreførelse og udvidelse af
integrationsgrunduddannelse (igu) skulle indkalde parterne til
denne drøftelse, hvis antallet af nye etablerede
igu-forløb pr. 1. september i pågældende
år overstiger 1.200 aftaler.
Det bemærkes, at en eventuel berostillelse ikke vil have
indflydelse på igangværende igu-forløb, som
således ikke vil blive stillet i bero. Det vil alene
være adgangen til at etablere et nyt igu-forløb, der
vil blive stillet i bero.
2.3. Bemyndigelse til at fastsætte nærmere
regler om indholdet af uddannelsesbeviser
2.3.1. Gældende ret
Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at efter fuldførelse af
det samlede forløb udsteder virksomheden bevis herfor til
udlændingen. Udlændingen har over for virksomheden
pligt til at afgive dokumentation for de skoleundervisningsdele,
der indgår i forløbet, jf. § 8, stk. 2. Hvis der
ikke kan udstedes bevis for et fuldført
integrationsgrunduddannelsesforløb, har udlændingen
efter anmodning krav på dokumentation for den del af
forløbet, der er gennemført, jf. § 8, stk.
3.
2.3.2. Udlændinge- og Integrationsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af trepartsaftalen af 20. september 2023 om
videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse
(igu) bl.a., at for at styrke skoledelen er parterne enige om, at
der skal etableres et antal fagspecifikke retninger, hvor
hovedparten af indholdet i skoledelen er fastlagt på
forhånd. Der er i forlængelse heraf enighed om, at
sprogundervisning indtænkes som en central del af de
fagspecifikke retninger. Den præcise udformning af de
fagspecifikke retninger vil ske på baggrund af forslag fra en
arbejdsgruppe med deltagelse fra arbejdsmarkedets parter. I
forbindelse med etableringen af de fagspecifikke retninger
afsættes en understøttende pulje i perioden fra andet
halvår 2025 til og med 2027 med henblik på at sikre, at
danskundervisning bliver en væsentlig integreret del i de 23
ugers faglige kurser. Arbejdsgruppen udarbejder konkrete forslag
hertil. De fagspecifikke retninger kan tydeliggøre, hvordan
den igu-ansatte opkvalificeres til gavn for den enkelte og for
kommende arbejdsgivere. Virksomheder og den igu-ansatte vil fortsat
have mulighed for at fastlægge skoledelen individuelt, dvs.
udenfor eller på tværs af de fagspecifikke retninger.
Det er forventningen, at de fagspecifikke retninger kan være
etableret medio 2025.
Det fremgår endvidere, at regeringen og arbejdsmarkedets
parter er enige om, at uddannelsesbeviset skal tilpasses de
fagspecifikke retninger.
Det foreslås, at udlændinge- og
integrationsministeren bemyndiges til at fastsætte
nærmere regler om indholdet af beviset, som virksomheden
udsteder til udlændingen ved fuldførelse af
igu-forløbet, samt dokumentation for delvist
gennemført forløb.
Den foreslåede ændring vil indebære, at der
indføres en bemyndigelsesbestemmelse i § 8, stk. 4, i
lov om integrationsgrunduddannelse (igu), hvorefter
udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om det uddannelsesbevis, der
udstedes til udlændingen ved fuldførelse af
igu-forløbet, samt dokumentation for delvist
gennemført forløb.
2.4. Videreførelse af
egu-fgu-bonusordningen
2.4.1. Gældende ret
Samtidig med indførslen af integrationsgrunduddannelsen
(igu) blev der, på baggrund af parternes anbefaling i
trepartsaftalen af 2016 om arbejdsmarkedsintegration,
indført en bonusordning på Børne- og
Undervisningsministeriets område for private arbejdsgivere,
der ansætter elever i en erhvervsgrunduddannelse, jf. §
3, stk. 3, i lov om erhvervsgrunduddannelse m.v., i perioden fra
den 1. juli 2016 til den 30. juni 2019. Denne ordning svarede til
den bonusordning, som samtidig blev indført for så
vidt angår igu-ordningen.
Erhvervsgrunduddannelsen blev pr. 1. august 2019 afløst
af uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse i forberedende
grunduddannelse, jf. § 10, stk. 1, nr. 3, i lov om
forberedende grunduddannelse.
I forbindelse med videreførelsen af igu-ordningen i 2019,
jf. lov nr. 562 af 7. maj 2019 om ændring af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, blev også bonusordningen for private
arbejdsgivere, der ansætter elever i en
erhvervsgrunduddannelse, videreført i form af en
bonusordning for private arbejdsgivere, der ansætter elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse i forberedende
grunduddannelse (egu-fgu-bonusordningen), i perioden fra den 1.
august 2019 til den 30. juni 2022. Ændringsloven
udmøntede en aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets
parter af 25. februar 2019.
Ved lov nr. 916 af 21. juni 2022 om ændring af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag blev egu-fgu-bonusordningen yderligere
forlænget med halvandet år. Loven udmøntede en
aftale mellem regeringen og arbejdsmarkedets parter af 14. februar
2022.
Det fremgår således af § 14, stk. 2, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, at staten til private
arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i lov om
forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august 2019 til
den 31. december 2023, udbetaler en bonus på samlet op til
40.000 kr.
Erhvervsgrunduddannelse er et af tre mulige uddannelsesspor
på forberedende grunduddannelse, jf. § 10, stk. 1, nr.
3, i lov om forberedende grunduddannelse. Erhvervsgrunduddannelse
indeholder et basisniveau og op til tre efterfølgende
undervisningsniveauer svarende til henholdsvis niveau 1, 2 og 3 i
kvalifikationsrammen for livslang læring, jf. § 10, stk.
3, i lov om forberedende grunduddannelse. Det følger af
§ 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, at
virksomhedspraktik på erhvervsgrunduddannelse skal være
omfattet af en praktikaftale mellem eleven og virksomheden.
Praktikaftalen skal angive målene med virksomhedspraktikken
som led i elevens uddannelsesplan, jf. lov om kommunal indsats for
unge under 25 år. Praktikaftalen skal endvidere angive,
hvilke arbejdsområder og funktioner eleven skal
beskæftiges med i praktikperioden.
Det fremgår af § 14, stk. 4, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at praktikaftaler skal påbegyndes, senest
3 måneder efter at aftalen er indgået, for at
medføre ret til bonus efter stk. 2.
Ansøgning om udbetaling af bonus efter stk. 2 skal
indgives til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som administrerer
ordningen, senest 1 år efter at arbejdsgiveren har
opnået ret hertil, jf. § 14, stk. 5, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
De udgifter, der er forbundet med ordningen, herunder
administrationsudgifter, afholdes af staten, jf. § 14, stk. 7,
1. pkt., i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Det fremgår af § 14, stk. 8, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at børne- og undervisningsministeren
bl.a. fastsætter regler om tilrettelæggelsen af
bonusordningen, herunder om retten til bonus og bonussens
størrelse, beregning, udbetaling, efterregulering,
modregning og tilbagebetaling, og om administration af ordningen i
øvrigt.
Bemyndigelsen er anvendt til at udstede bekendtgørelse
nr. 838 af 13. juni 2022 om udbetaling af bonus til private
arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse efter lov om forberedende grunduddannelse
(egu-fgu-bonusordningen).
2.4.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af trepartsaftalen af 20. september 2023 om
videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse
(igu), at regeringen og arbejdsmarkedets parter er enige om at
videreføre igu-ordningen samt egu-bonussen i fire år
frem til 31. december 2027.
Det foreslås på den baggrund, at
egu-fgu-bonusordningen for private arbejdsgivere, der
ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse i
forberedende grunduddannelse, forlænges med fire
år.
Med den foreslåede ændring af § 14, stk. 2, i
lov om lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag i forslagets §
2, nr. 1, vil staten skulle udbetale bonus til private
arbejdsgivere, der ansætter elever i uddannelsessporet
erhvervsgrunduddannelse i perioden fra den 1. august 2019 til og
med den 31. december 2027 mod i dag for perioden fra den 1. august
2019 til den 31. december 2023.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes samlet set at medføre
offentlige merudgifter på 12,2 mio. kr. i 2024, 18,9 mio. kr.
i 2025, 23,2 mio. kr. i 2026, 31,8 mio. kr. i 2027, 25,1 mio. kr. i
2028, 25,4 mio. kr. i 2029 og 6,8 mio. kr. i 2030 før skat
og tilbageløb. Merudgifterne kan delvist henføres til
en øget aktivitet som følge af udvidelsen af
målgruppen, der kan deltage i et igu-forløb, og som
vil benytte sig af relevante ordninger i relation hertil, og
delvist henføres til tiltag på baggrund af
Reformkommissionens anbefalinger.
Nedenfor fremgår en nærmere specificering af de
økonomiske konsekvenser af lovforslagets enkelte
elementer.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre
merudgifter til uddannelse af igu-målgruppen (AMU, FVU, avu,
hf-enkeltfag) på 22,0 mio. kr. i 2024, 32,7 mio. kr. i 2025,
32,7 mio. kr. i 2026, 32,6 mio. kr. i 2027, 10,8 mio. kr. i 2028 og
8,1 mio. kr. i 2029. Udgifterne afholdes på finanslovens
§ 20.72.11. Integrationsgrunduddannelse.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre
merudgifter til refusion af kommunernes udgifter til
uddannelsesgodtgørelse på 12,9 mio. kr. i 2024, 19,2
mio. kr. årligt fra 2025 til 2027, 6,3 mio. kr. i 2028 og 4,8
mio. kr. i 2029. Udgifterne afholdes på finanslovens §
14.72.03. Refusion af kommunernes udgifter til
uddannelsesgodtgørelse.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre
merudgifter til refusion af kommunernes udgifter til kost og logi
på 1,2 mio. kr. årligt fra 2024 til 2029. Udgifterne
afholdes på finanslovens § 14.72.03. Refusion af
kommunernes udgifter til uddannelsesgodtgørelse.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre
merudgifter til dimittenddagpenge på 1,3 mio. kr.
årligt fra 2026 til 2029 og 1,0 mio. kr. i 2030. Udgifterne
afholdes på finanslovens § 17.32.01. Dagpenge ved
arbejdsløshed.
Udvidelsen af igu-ordningen forventes at medføre
merudgifter til igu-bonus til private virksomheder på 6,8
mio. kr. i 2024, 9,2 mio. kr. fra 2025 til 2027, 2,5 mio. kr. i
2028 og 1,9 mio. kr. i 2029. Udgifterne afholdes på
finanslovens § 14.62.12. IGU-bonus til private
virksomheder.
Udvidelsen af igu-ordningen medfører merudgifter til den
eksisterende sprogmakkerordning på 1,0 mio. kr. årligt
fra 2024 til 2029. Udgifterne afholdes på § 14.21.01.
Styrelsen for International Rekruttering og Integration.
Udvidelsen af igu-ordningen medfører merudgifter til de
fagspecifikke retninger på 1,6 mio. kr. i 2024 og 8,6 mio.
kr. årligt fra 2025 til 2029. Udgifterne afholdes på
§ 20.11.79. Reserver og budgetregulering.
Endeligt vil videreførelsen af egu-fgu-bonus
medføre statslige merudgifter (bonus og administration)
på 3,1 mio. kr. i 2026 og 11,6 mio. kr. i 2027-2029 og 5,8
mio. kr. i 2030. Udgifterne afholdes på finanslovens §
20.52.03. Egu-bonus. Da arbejdsgivere kan ansøge om
udbetaling af bonus op til et år efter, at arbejdsgiverne har
opnået ret til bonus, jf. § 14, stk. 5, i lov om
Arbejdsgiverens Uddannelsesbidrag, vil der kunne være
udgifter i 2031 til ordningen.
| Tabel
1. Økonomiske konsekvenser
som følge af den samlede aftale | Mio. kr. (2024-pl) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | Uddannelse | 22,0 | 32,7 | 32,7 | 32,6 | 10,8 | 8,1 | 0,0 | Uddannelsesgodtgørelse | 12,9 | 19,2 | 19,2 | 19,2 | 6,3 | 4,8 | 0,0 | Dimittenddagpenge | 0,0 | 0,0 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,3 | 1,0 | Besparelse af ydelsesudgifter | -28,4 | -42,1 | -42,2 | -42,1 | -13,9 | -10,4 | 0,0 | Besparelse af aktiveringsudgifter | -12,8 | -18,9 | -19,0 | -18,9 | -6,3 | -4,7 | 0,0 | Igu-bonus | 6,8 | 9,2 | 9,2 | 9,2 | 2,5 | 1,9 | 0,0 | Administration i SIRI | 2,0 | 2,1 | 2,2 | 2,2 | 2,0 | 2,0 | 0,0 | Kost og logi | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 1,2 | 0,0 | Sprogmakker og sprogmakkerordning | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,0 | Fagspecifikke retninger | 1,6 | 8,6 | 8,6 | 8,6 | 8,6 | 8,6 | 0,0 | Egu-bonus | 0,0 | 0,0 | 3,1 | 11,6 | 11,6 | 11,6 | 5,8 | Puljer til understøttelse af
igu-ordningen | 5,9 | 5,9 | 5,9 | 5,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt før skat
og tilbageløb | 12,2 | 18,9 | 23,2 | 31,8 | 25,1 | 25,4 | 6,8 | I alt efter skat og
tilbageløb | 13,6 | 21,2 | 23,8 | 28,8 | 20,8 | 20,6 | 4,0 | | | | | | | | |
|
Lovforslaget har herudover afledte konsekvenser for
Børne- og Undervisningsministeriet og Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag (AUB) til administration af
egu-fgu-bonusordningen, som afholdes inden for BUVM's eksisterende
ramme. Det forventes, at der først vil blive implementeret
en midlertidig (og for AUB manuel) løsning, hvorefter en
fuldautomatisk, digital løsning implementeres med henblik
på at sikre en bedre kunderejse og lettere administration for
virksomhederne og for AUB. En systemunderstøttet
løsning vil skulle muliggøre delvise udbetalinger op
til loftet for de minimis-støtte og afvisning af
udbetalinger, hvis loftet for de minimis-støtte er
oversteget. Det bemærkes, at sådanne deludbetalinger af
bonus indledende ikke vil kunne håndteres, og at
implementering af den del derfor vil blive prioriteret med henblik
på idriftsættelse hurtigst muligt i 1. kvartal 2024,
hvorefter evt. forfaldne deludbetalinger vil blive udbetalt senest
i 2. kvartal 2024. De nærmere løsninger, herunder
tidshorisont herfor, er under udboring. De samlede
udviklingsomkostninger i AUB estimeres foreløbigt til
1,5-2,1 mio. kr., mens de årlige, afledte driftsomkostninger
i AUB ved den midlertidige løsning foreløbigt
estimeres til 0,1 mio. kr. Disse omkostninger er ikke indregnet i
det samlede økonomiskøn, jf. i tabel 1 ovenfor. Det
bemærkes i den forbindelse, at en endelig vurdering af de
økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser i AUB
ved implementering af de minimis-erklæringer
forudsætter yderligere analyse. Som i den hidtidige ordning
afholdes administrationsudgifter til AUB på § 20.52.03.
Egu-bonus.
Lovforslaget vurderes endvidere ikke at have økonomiske
konsekvenser for kommunerne, ud over den kommunale medfinansiering
til dimittenddagpenge, og lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for regionerne.
Lovforslaget vurderes desuden ikke at have
implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner.
De ovenstående merudgifter til videreførelse af
igu-ordningen finansieres af de på finansloven opførte
reserver på § 35, samt inden for Børne- og
Undervisningsministeriets og Udlændinge- og
Integrationsministeriets eksisterende økonomiske ramme, jf.
tabel 2.
| | | | | | | | Tabel
2. Finansiering af
videreførelse af igu-ordningen | Mio. kr. (2024-pl) efter skat og
tilbageløb | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | § 20. BUVM. | 0,0 | 0,0 | 0,8 | 5,1 | 0,8 | 0,8 | 0,4 | § 14. UIM. | 2,1 | 3,1 | 4,6 | 4,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | § 35. Generelle reserver | 11,5 | 18,1 | 18,4 | 19,1 | 20,0 | 19,8 | 3,6 | | | | | | | | |
|
Merudgifterne og finansieringen forbundet med lovforslaget
indarbejdes på finansloven for 2024.
Lovforslaget vurderes samlet set at følge principperne
for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
I forhold til egu-fgu-bonusordningen forventes det, at der
først vil blive implementeret en midlertidig, digital
løsning, hvorefter en fuldautomatisk, digital løsning
implementeres med henblik på at sikre en bedre kunderejse og
lettere administration for virksomhederne. I begge løsninger
vil virksomhederne skulle udfylde en de minimis-erklæring,
hvilket vil kunne ske digitalt. En systemunderstøttet
løsning vil skulle muliggøre delvise udbetalinger op
til loftet for de minimis-støtte og afvisning af
udbetalinger, hvis loftet for de minimis-støtte er
oversteget. Det bemærkes, at sådanne deludbetalinger af
bonus indledende ikke vil kunne håndteres, og at
implementering af den del derfor vil blive prioriteret med henblik
på idriftsættelse hurtigst muligt i 1. kvartal 2024,
hvorefter evt. forfaldne deludbetalinger vil blive udbetalt senest
i 2. kvartal 2024. De nærmere løsninger, herunder
tidshorisont herfor, er under udboring. Det bemærkes i den
forbindelse, at en endelig vurdering af de økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet ved implementering af
de minimis-erklæringer forudsætter yderligere
analyse.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Med lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det, at
virksomhedsbonussen for igu-forløb på 40.000 kr.
videreføres. Med lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås det, at bonussen for egu-fgu-forløb på
40.000 kr. videreføres.
Det EU-retlige statsstøttebegreb, som fremgår af
artikel 107 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF), tilsiger, at statsstøtte eller
støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver
tænkelig form, og som fordrejer eller truer med at fordreje
konkurrencevilkårene ved at begunstige visse virksomheder
eller visse produktioner, er uforenelig med det indre marked, i det
omfang den påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne,
bortset fra de i traktaterne hjemlede
undtagelsestilfælde.
Det er vurderingen, at igu- og
egu-fgu-virksomhedsbonusordningerne indeholder
statsstøtteelementer, jf. TEUF artikel 107, stk. 1.
Ordningerne skal derfor udmøntes i overensstemmelse med de
EU-retlige statsstøtteregler. Dette kan f.eks. være
efter reglerne i Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 1407/2013
af 18. december 2013 om anvendelse af artikel 107 og 108 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
på de minimis-støtte (de minimis-forordningen) med
senere ændringer.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. oktober 2023
til den 13. oktober 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Aalborg Kommune, Aarhus Kommune, Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, Akademikernes Centralorganisation
(Akademikerne), Advokatrådet, Amnesty International,
Ankestyrelsen, AOF-Danmark, Beskæftigelsesrådet, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Metal, Danske Advokater, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Røde Kors, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, Datatilsynet, Det Centrale
Handicapråd, De Danske Sprogcentre, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, Domstolsstyrelsen,
Esbjerg Kommune, Etnisk Ung, Finanssektorens arbejdsgiverforening
(FA), Fagbevægelsen Hovedorganisation (FH), FGU Danmark,
FOA-Fag og Arbejde, Foreningen af Ledere ved Danskuddannelserne
(FLD), FOF's Landsorganisation, FORA, Foreningen af Frie Fagskoler,
Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Frederiksberg Kommune,
Gladsaxe Kommune, HK, SMVdanmark, Institut for Menneskerettigheder,
Kommunernes Landsforening (KL), Kommunernes Revision/BDO, Lederne,
Liberalt Oplysningsforbund, Odense Kommune, Odsherred Kommune,
PROSA, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske Minoriteter,
Socialchefforeningen, Rådet for Socialt Udsatte, TEKNIQ,
UNHCR, Udbetaling Danmark, Vejle Kommune, Vesthimmerland Kommune og
Viborg Kommune.
| 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør
»Ingen«) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2024: 13,6 mio. kr. 2025: 21,2 mio. kr. 2026: 23,8 mio. kr. 2027: 28,8 mio. kr. 2028: 20,8 mio. kr. 2029: 20,6 mio. kr. 2030: 4,0 mio. kr. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det er vurderingen, at igu- og
egu-fgu-virksomhedsbonusordningerne indeholder
statsstøtteelementer, jf. TEUF artikel 107, stk. 1.
Ordningerne skal derfor udmøntes i overensstemmelse med de
EU-retlige statsstøtteregler. Dette kan f.eks. være
efter reglerne i Europa-Kommissionens forordning (EU) nr. 1407/2013
af 18. december 2013 om anvendelse af artikel 107 og 108 i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
på de minimis-støtte (de minimis-forordningen) med
senere ændringer. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1 i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at lovens formål er at
sikre en mulighed for arbejde og opkvalificering for flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, hvis kvalifikationer og
produktivitet endnu ikke opfylder kravene på det danske
arbejdsmarked. Formålet med loven er dermed, at flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge opnår
kvalifikationer, der giver grundlag for at påbegynde en
erhvervsrettet uddannelse eller opnå varig og ordinær
beskæftigelse på det danske arbejdsmarked.
Det foreslås, at der to steder i § 1 ændres fra
»familiesammenførte til flygtninge« til
»familiesammenførte«.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng
med den i lovforslagets § 1, nr. 3, foreslåede
ændring af § 3 i lov om integrationsgrunduddannelse
(igu), hvorefter det foreslås at udvide målgruppen til
at omfatte alle udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse
i Danmark på baggrund af udlændingelovens regler om
familiesammenføring, og som opfylder betingelserne om alder
og forudgående ophold i Danmark.
Flygtninge, der er omfattet af definitionsbestemmelsen i §
2, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), kan fortsat
være omfattet af målgruppen i § 3, stk. 1, i lov
om integrationsgrunduddannelse (igu).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger og til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr. 2
Det fremgår af § 2, stk. 1, i
lov om integrationsgrunduddannelse (igu), at der i loven ved en
flygtning forstås
1) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§§ 7 eller 8,
2) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 b, stk. 1,
3) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, meddelt i forlængelse af en
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk.
3,
4) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 2,
5) en
udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
eller
6) en
udlænding med opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der i Afghanistan har bistået
danske myndigheder m.v.
Det fremgår af § 2, stk. 2, at der ved en
familiesammenført til en flygtning i loven forstås en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, som følge af en
familiemæssig tilknytning til en udlænding, der er
omfattet af stk. 1, eller en udlænding med opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1, som følge
af en familiemæssig tilknytning til en udlænding, der
er omfattet af stk. 1.
Det foreslås, at § 2, stk. 2, affattes således, at
der ved en familiesammenført i denne lov forstås
1) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9, stk. 1, eller
2) en
udlænding med opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 c, stk. 1, som følge af en familiemæssig
tilknytning til en herboende person.
Den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 2, vil
medføre, at samtlige familiesammenførte omfattes af
definitionsbestemmelsen. Det vil herefter ikke alene være
familiesammenførte til flygtninge, men også
familiesammenførte til både danske statsborgere og
udlændinge, der ikke er flygtninge, der fremover vil
være omfattet af definitionen af familiesammenførte
efter lov om integrationsgrunduddannelse (igu). Det gælder
uanset om opholdstilladelsen er tidsbegrænset eller
tidsubegrænset. Familiesammenførte, der har bevaret
deres opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk.
1, eller § 9 c, stk. 1, selvom den familiemæssige
tilknytning til en herboende person ikke længere
består, fx som følge af skilsmisse eller den herboende
persons død, vil ligeledes være omfattet.
Medfølgende familiemedlemmer til udlændinge
omfattet af enten EU-reglerne, reglerne om udenlandske
arbejdstagere eller reglerne om studerende m.fl., der ikke meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
eller § 9 c, stk. 1, vil derimod fortsat ikke være
omfattet.
Flygtninge, der er omfattet af definitionsbestemmelsen i §
2, stk. 1, i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), kan fortsat
være omfattet af målgruppen i § 3, stk. 1, i lov
om integrationsgrunduddannelse (igu).
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 3, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at integrationsgrunduddannelsen
kan påbegyndes af flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, der har folkeregisteradresse i Danmark, ved
starttidspunktet er fyldt 18 år, er under 40 år og har
haft folkeregisteradresse i Danmark i mindre end 10 år.
Det foreslås i § 3, stk.
1, at der efter »flygtninge« indsættes
», jf. § 2, stk. 1,«, at
»familiesammenførte til flygtninge« ændres
til »familiesammenførte, jf. § 2, stk. 2«,
at »40 år« ændres til »50
år« og at »mindre end 10 år«
ændres til »op til 20 år«.
Den foreslåede ændring, hvorefter
familiesammenførte til flygtninge ændres til
familiesammenførte, vil medføre, at målgruppen
udvides til at omfatte alle udlændinge, der er meddelt
opholdstilladelse i Danmark på baggrund af
udlændingelovens regler om familiesammenføring,
hvilket skal ses i sammenhæng med den foreslåede
ændring af definitionsbestemmelsen i § 2, stk. 2, i lov
om integrationsgrunduddannelse (igu). Det foreslås med denne
ændring at udvide definitionen af familiesammenførte
efter lov om integrationsgrunduddannelse (igu) til alle
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse i Danmark
på baggrund af udlændingelovens regler om
familiesammenføring. Flygtninge, der er omfattet af
definitionsbestemmelsen i § 2, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), kan fortsat være omfattet
af målgruppen i § 3, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu).
Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Den foreslåede ændring, hvorefter 40 år
ændres til 50 år, vil indebære, at betingelsen
vedrørende alder ændres, således at flygtninge
og familiesammenførte, jf. lovens § 2, der ved
starttidspunktet er fyldt 18 år og er under 50 år vil
kunne påbegynde et integrationsgrunduddannelsesforløb.
Personer, der er fyldt 50 år, vil således ikke kunne
påbegynde et integrationsgrunduddannelsesforløb.
Den foreslåede ændring, hvorefter længden
på det forudgående ophold i Danmark ændres fra
mindre end 10 år til op til 20 år vil indebære,
at betingelsen vedrørende ophold ændres, således
at flygtninge og familiesammenførte, jf. lovens § 2,
der har opholdt sig i Danmark i under 20 år, vil kunne
påbegynde et integrationsgrunduddannelsesforløb.
Personer, der har opholdt sig i Danmark i 20 år eller mere,
vil således ikke kunne påbegynde et
integrationsgrunduddannelsesforløb.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 3, stk. 2, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at
integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til
og med den 31. december 2023.
Det foreslås i § 3, stk.
2, at »31. december 2023« ændres til
»31. december 2027«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
igu-ordningen vil blive forlænget med en fireårig
periode, således at integrationsgrunduddannelsesforløb
kan påbegyndes til og med den 31. december 2027. Da
integrationsgrunduddannelsesforløb har en varighed på
2 år, vil der således potentielt kunne være
igangværende igu-forløb frem til den 31. december 2029
med forbehold for eventuelle forlængelser som følge af
særlige forhold, jf. lovens § 6, stk. 4, jf. stk.
5-7.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Der er i dag ikke nogen grænse for antallet af etablerede
integrationsgrunduddannelsesforløb i den gældende lov
om integrationsgrunduddannelse (igu).
Det foreslås at indsætte et nyt § 3, stk. 3, hvorefter der maksimalt
må etableres 1.500 nye
integrationsgrunduddannelsesforløb årligt.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der
indføres et loft, således at der maksimalt må
etableres 1.500 nye igu-forløb årligt, dvs. fra 1.
januar til 31. december.
Ved et etableret igu-forløb forstås en igu-aftale,
der er oprettet i Virksomhedstilskudsadministrationssystemet
(VITAS) i overensstemmelse med § 3, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 1128 af 1. juni 2021 om
integrationsgrunduddannelse efter lov om
integrationsgrunduddannelse (igu).
Hvis der inden for et år, dvs. i perioden fra 1. januar
til 31. december, bliver etableret 1.500 nye igu-forløb, vil
forslaget indebære, at der vil blive lukket for etablering af
yderligere nye igu-forløb. Der vil således
først kunne blive etableret nye igu-forløb ved
begyndelsen af et nyt år, dvs. fra 1. januar.
Det bemærkes, at der med trepartsaftalen af 20. september
2023 om videreførelse og udvidelse af
integrationsgrunduddannelse (igu) vil blive udarbejdet en
kvartalvis opgørelse over antal etablerede
igu-forløb. Det vil med denne opgørelse blive
monitoreret, hvor mange igu-forløb der er indgået
inden for det pågældende kalenderår.
Det foreslås endvidere at indsætte et nyt § 3, stk. 4, hvorefter udlændinge-
og integrationsministeren kan fastsætte regler om, at der i
op til tre måneder ikke kan etableres nye
integrationsgrunduddannelsesforløb.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til, efter
en konkret vurdering, at kunne stille ordningen midlertidigt i bero
i op til tre måneder. Det kunne for eksempel være i en
situation, hvor der i en periode sker en ekstraordinært
høj tilgang til ordningen, som samtidig også vurderes
at kunne have en uhensigtsmæssig indvirkning på det
danske arbejdsmarked.
Det forudsættes, at en eventuel berostillelse vil skulle
være midlertidig, hvilket vil indebære, at
igu-ordningen maksimalt vil kunne stilles i bero i op til tre
måneder. Det forudsættes i den forbindelse, at en
eventuel berostillelse senest vil skulle udløbe den 31.
december i det år, hvor berostillelsen igangsættes,
idet ordningen alene vil kunne blive stillet i bero inden for et
givent kalenderår.
Det forudsættes endvidere, at en eventuel berostillelse
alene vil kunne ske på baggrund af en drøftelse med
arbejdsmarkedets parter. Udlændinge- og
integrationsministeren vil i medfør af trepartsaftalen af
20. september 2023 om videreførelse og udvidelse af
integrationsgrunduddannelse (igu) skulle indkalde parterne til
denne drøftelse, hvis antallet af nye etablerede
igu-forløb pr. 1. september i pågældende
år overstiger 1.200 aftaler.
Som anført ovenfor vil antallet af igu-forløb
blive monitoreret i forbindelse med den kvartalvise
opgørelse over antal etablerede igu-forløb.
Hvis der inden for et kalenderår etableres 1.500 nye
igu-forløb, således at der ikke kan etableres
yderligere nye igu-forløb, eller hvis igu-ordningen stilles
i bero, vil kommuner og andre relevante myndigheder blive
underrettet herom.
Det bemærkes, at hverken loftet eller en eventuel
berostillelse vil have indflydelse på igangværende
igu-forløb, som således ikke vil blive stillet i bero.
Det vil alene være adgangen til at etablere et nyt
igu-forløb, der vil blive stillet i bero.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Det fremgår af § 4, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at integrationsgrunduddannelsen
omfatter ansættelse i en lønnet praktikstilling
på en virksomhed og skoleundervisning med
uddannelsesgodtgørelse. Aftale om
integrationsgrunduddannelse kan indgås med såvel en
privat som en offentlig virksomhed. Virksomheden udarbejder i
samarbejde med udlændingen en plan med en beskrivelse af,
hvad den samlede integrationsgrunduddannelse forventes at
indeholde.
Efter § 4, stk. 3, skal
skoleundervisningen bidrage til opfyldelse af formålet med
integrationsgrunduddannelsen ved at bibringe udlændingen:
1) Sproglige
færdigheder i henhold til lov om danskuddannelse for voksne
udlændinge m.fl.
2) Erhvervsrettede
kvalifikationer og kompetencer.
3)
Forudsætninger for en bredere forståelse af den
erhvervede erfaringsbaggrund og forudsætninger for fortsat
uddannelse.
Det foreslås i § 4, stk. 3, nr.
1, at der efter »udlændinge m.fl.«
indsættes »eller anden relevant lovgivning.«.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
udlændinge, der deltager i et igu-forløb, vil kunne
modtage danskuddannelse i medfør af andre love end lov om
danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl.
Det bemærkes, at det efter lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslås, at flygtninge og familiesammenførte vil
kunne påbegynde et igu-forløb, indtil de har haft
bopæl i Danmark i op til 20 år, jf. den
foreslåede ændring af § 3, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu). Tilbud om danskuddannelse efter
lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. omfatter
imidlertid alene undervisning i op til 5 år fra det
tidspunkt, hvor udlændingen kan påbegynde
danskuddannelsen, jf. § 2 e, stk. 1, i lov om danskuddannelse
for voksne udlændinge m.fl. Der kan således som
udgangspunkt ikke tilbydes danskuddannelse efter lov om
danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. til flygtninge og
familiesammenførte, der har haft bopæl i Danmark i
over 5 år forud for et igu-forløb. Den
foreslåede ændring indebærer således, at de
udlændinge, der er omfattet af lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), men som har opbrugt deres
danskuddannelsesret på 5 år, i stedet vil kunne
tilbydes danskuddannelse efter anden relevant lovgivning.
Den foreslåede ændring af § 4, stk. 3, nr. 1,
vil således medføre hjemmel til, at udlændinge,
der har haft bopæl i Danmark i over 5 år, ligeledes vil
kunne modtage danskundervisning i forbindelse med et
igu-forløb i medfør af øvrig lovgivning om
danskundervisning end lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl.
Til nr. 7
Det fremgår af § 8, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at efter fuldførelse af
det samlede forløb udsteder virksomheden bevis herfor til
udlændingen. Udlændingen har over for virksomheden
pligt til at afgive dokumentation for de skoleundervisningsdele,
der indgår i forløbet, jf. § 8, stk. 2. Hvis der
ikke kan udstedes bevis for et fuldført
integrationsgrunduddannelsesforløb, har udlændingen
efter anmodning krav på dokumentation for den del af
forløbet, der er gennemført, jf. § 8, stk.
3.
Det foreslås at indsætte et nyt § 8, stk. 4, hvorefter udlændinge-
og integrationsministeren fastsætter nærmere regler om
beviset, jf. stk. 1, samt dokumentation for delvist
gennemført forløb, jf. stk. 3.
Den foreslåede ændring vil medføre, at der
indføres en ny bemyndigelsesbestemmelse i § 8, stk. 4,
i lov om integrationsgrunduddannelse (igu), således at
udlændinge- og integrationsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om det uddannelsesbevis, der udstedes til
udlændingen ved fuldførelse af igu-forløbet,
samt dokumentation for delvist gennemført forløb.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det fremgår af § 10, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at i de perioder af
integrationsuddannelsesforløbet, hvor udlændingen
deltager i den aftalte skoleundervisning, modtager
udlændingen en godtgørelse.
Det følger af den foreslåede ændring af § 10, stk. 1, at
»integrationsuddannelsesforløbet« ændres
til »integrationsgrunduddannelsesforløbet«.
Den foreslåede ændring er en sproglig ændring,
som ikke indebærer en indholdsmæssig ændring af
bestemmelsen.
Til nr. 9
Det fremgår af § 11, stk. 1, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at til private virksomheder, der
har ansat en udlænding i et
integrationsgrunduddannelsesforløb, udbetaler staten en
bonus.
Det fremgår af § 11, stk. 2, i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu), at bonus efter stk. 1 ydes til
virksomheden med 20.000 kr., når udlændingen har
været ansat i 6 måneder, og yderligere med 20.000 kr.
efter 2 års ansættelse.
Det foreslås i § 11, stk. 2, at bonus efter stk. 1 ydes
med følgende rater:
1) 10.000 kr.,
når udlændingen har været ansat i 6
måneder,
2) yderligere
15.000 kr., når udlændingen har været ansat i 12
måneder, og
3) endelig 15.000
kr., når udlændingen har været ansat i 2
år.
Den foreslåede ændring vil medføre, at
virksomhedsbonussen vil skulle udbetales i tre rater. De tre rater
vil blive udbetalt således, at der i den første rate
efter 6 måneders ansættelse vil blive udbetalt 10.000
kr., mens den anden og tredje rate, som vil blive udbetalt efter
henholdsvis 12 og 24 måneders ansættelse, vil
udgøre 15.000 kr. hver.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af § 14, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, at staten til private arbejdsgivere, der
ansætter elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse,
jf. § 18, stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, i
perioden fra den 1. august 2019 til den 31. december 2023,
udbetaler en bonus på samlet op til 40.000 kr.
Det foreslås, at datoen i § 14,
stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
ændres fra »31. december 2023« til »31.
december 2027«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at staten
til private arbejdsgivere, der ansætter elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i
lov om forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august
2019 til den 31. december 2027, vil skulle udbetale en bonus
på samlet op til 40.000 kr.
Hermed vil bonusordningen for private arbejdsgivere, der har
ansat elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse i perioden
fra den 1. august 2019 til den 31. december 2023,
videreføres i perioden fra den 1. januar 2024 til den 31.
december 2027.
Det bemærkes, at uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse
kan vare op til 2 år og i særlige tilfælde kan
forlænges herudover. Den foreslåede videreførte
bonusordning forventes derfor at kunne have afløb indtil den
31. december 2030 for elever ansat til påbegyndelse i praktik
senest den 31. december 2027. Det bemærkes i den forbindelse,
at ansøgning om udbetaling af bonus skal indgives til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, senest 1 år efter at
arbejdsgiveren har opnået ret hertil.
Udbetalinger til private arbejdsgivere, der ansætter
elever i uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18,
stk. 1, i lov om forberedende grunduddannelse, vil for så
vidt angår praktikaftaler indgået den 1. januar 2024
eller senere skulle administreres i overensstemmelse med reglerne i
de minimis-forordningen. Det forventes, at der først vil
blive implementeret en midlertidig (og for Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag manuel) løsning, hvorefter en
fuldautomatisk, digital løsning implementeres. En
systemunderstøttet løsning vil skulle
muliggøre delvise udbetalinger op til loftet for de
minimis-støtte og afvisning af udbetalinger, hvis loftet for
de minimis-støtte er oversteget. Det bemærkes, at
deludbetalinger af bonus indledende ikke vil kunne håndteres,
og at implementering af den del derfor vil blive prioriteret med
henblik på idriftsættelse hurtigst muligt i 1. kvartal
2024, hvorefter evt. forfaldne deludbetalinger vil blive udbetalt
senest i 2. kvartal 2024.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4 og 3 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 1, nr. 9, ikke finder anvendelse på
integrationsgrunduddannelsesforløb indgået før
lovens ikrafttræden. For sådanne indgåede
integrationsgrunduddannelsesforløb finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at
forslaget om, at virksomhedsbonussen fremover vil skulle blive
udbetalt i tre rater, alene vil have virkning for
igu-forløb, der indgås efter lovens
ikrafttræden. For igu-forløb, der er indgået
inden lovens ikrafttræden, vil virksomhedsbonussen
således blive udbetalt efter den hidtil gældende
struktur. Det betyder, at for igu-forløb, der er
indgået inden den 1. januar 2024, ydes virksomhedsbonussen
med 20.000 kr., når udlændingen har været ansat i
6 måneder, og yderligere med 20.000 kr. efter 2 års
ansættelse.
Lov om integrationsgrunduddannelse (igu) og lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. § 20 i lov om
integrationsgrunduddannelse (igu) og § 42 i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, og kan ikke sættes i kraft
for Færøerne og Grønland, da lovene ikke
indeholder anordningshjemler. Derfor vil ændringsloven heller
ikke kunne gælde for Færøerne og Grønland
og vil heller ikke kunne sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 623 af 8. juni 2016 om
integrationsgrunduddannelse (igu), som ændret bl.a. ved
§ 1 i lov nr. 562 af 7. maj 2019, ved lov nr. 722 af 27. april
2021, ved § 1 i lov nr. 916 af 21. juni 2022 og senest ved
§ 49 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende
ændringer: | | | | § 1.
Lovens formål er at sikre en mulighed for arbejde og
opkvalificering for flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge, hvis kvalifikationer og produktivitet endnu ikke
opfylder kravene på det danske arbejdsmarked. Formålet
med loven er dermed, at flygtninge og familiesammenførte til
flygtninge opnår kvalifikationer, der giver grundlag for at
påbegynde en erhvervsrettet uddannelse eller opnå varig
og ordinær beskæftigelse på det danske
arbejdsmarked. | | 1. To steder i
§ 1 ændres
»familiesammenførte til flygtninge« til:
»familiesammenførte«. | | | | §
2. --- | | | Stk. 2. Ved
en familiesammenført til en flygtning forstås i | | 2. § 2, stk. 2, affattes
således: | denne lov en udlænding med
opholdstilladelse efter udlænd- | | »Stk. 2. Ved en
familiesammenført forstås i denne lov | ingelovens § 9, stk. 1, nr. 1 eller
2, som følge af en familiemæssig tilknytning til en
udlænding, der er omfattet af stk. | | 1) en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
eller | 1, eller en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som følge af en familiemæssig tilknytning til en
udlænding, der er omfattet af stk. 1. | | 2) en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 c, stk. 1,
som følge af en familiemæssig tilknytning til en
herboende person.« | | | | § 3.
Integrationsgrunduddannelsen kan påbegyndes af flygtninge og
familiesammenførte til flygtninge, der har
folkeregisteradresse i Danmark, ved starttidspunktet er fyldt 18
år, er under 40 år og har haft folkeregisteradresse i
Danmark i mindre end 10 år. | | 3. I § 3, stk. 1, indsættes efter
»flygtninge«: », jf. § 2, stk. 1,«,
»familiesammenførte til flygtninge« ændres
til: »familiesammenførte, jf. § 2, stk. 2«,
»40 år« ændres til: »50
år« og »mindre end 10 år«
ændres til: »op til 20 år«. | Stk. 2.
Integrationsgrunduddannelsesforløb kan påbegyndes til
og med den 31. december 2023. | | 4. I § 3, stk. 2, ændres »31.
december 2023« til: »31. december 2027«. | | | | | | 5. I § 3 indsættes som stk. 3 og 4: | | | »Stk.
3. Der må maksimalt etableres 1.500 nye
integrationsgrunduddannelsesforløb årligt, jf. dog
stk. 4. | | | Stk. 4.
Udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte
regler om, at der i op til tre måneder ikke kan etableres nye
integrationsgrunduddannelsesforløb.« | §
4. --- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Skoleundervisningen skal bidrage til opfyldelse af formålet
med integrationsgrunduddannelsen ved at bibringe
udlændingen: | | 6. I § 4, stk. 3, nr. 1, indsættes
efter »udlændinge m.fl.«: »eller anden
relevant lovgivning.« | 1) Sproglige færdigheder i henhold
til lov om danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl. | | | 2) Erhvervsrettede kvalifikationer og
kompetencer. | | | 3) Forudsætninger for en bredere
forståelse af den erhvervede erfaringsbaggrund og
forudsætninger for fortsat uddannelse. | | | | | | §
8. --- | | | Stk.
2-3. --- | | | | | 7. I § 8 indsættes som stk. 4: | | | »Stk.
4. Udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter nærmere regler om beviset, jf. stk. 1, samt
dokumentation for delvist gennemført forløb, jf. stk.
3.« | | | | § 10. I
de perioder af integrationsuddannelsesforløbet, hvor
udlændingen deltager i den aftalte skoleundervisning,
modtager udlændingen en godtgørelse. | | 8. I § 10, stk. 1, ændres
»integrationsuddannelsesforløbet« til:
»integrationsgrunduddannelsesforløbet«. | Stk.
2-10. --- | | | | | | §
11. --- | | | Stk. 2.
Bonus efter stk. 1 ydes til virksomheden med | | 9. § 11, stk. 2, affattes
således: | 20.000 kr., når udlændingen
har været ansat i 6 måneder, | | »Stk.
2. Bonus efter stk. 1 ydes med følgende rater: | og yderligere med 20.000 kr. efter 2
års ansættelse | | 1) 10.000 kr., når
udlændingen har været ansat i 6 måneder, | | | 2) yderligere 15.000 kr., når
udlændingen har været ansat i 12 måneder,
og | | | 3) endelig 15.000 kr., når
udlændingen har været ansat i 2 år.« | Stk.
3-5. --- | | | | | § 2 | | | | | | I lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse nr. 1075 af 10.
august 2023, som ændret ved § 30 i lov nr. 753 af 13.
juni 2023, foretages følgende ændring: | §
14. --- | | | Stk. 2. Til
private arbejdsgivere, der ansætter elever i
uddannelsessporet erhvervsgrunduddannelse, jf. § 18, stk. 1, i
lov om forberedende grunduddannelse, i perioden fra den 1. august
2019 til den 31. december 2023, udbetaler staten en bonus på
samlet op til 40.000 kr. | | 1. I § 14, stk. 2, ændres »31.
december 2023« til: »31. december 2027«. |
|