Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 12. december 2023
1. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og NB) indstiller
lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal i udvalget (NB) vil ved 3. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske bemærkninger i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at der er for mange ikkevestlige udlændinge i Danmark,
som ikke er i arbejde. Det er naturligvis ikke godt nok i en tid,
hvor beskæftigelsen er høj. Det er vigtigt for DD, at
udlændinge kommer i arbejde, når de er i Danmark.
DD mener, at udlændinge skal bidrage
til samfundet - enten i form af at starte på en uddannelse
eller i form af et arbejde - for det er grundlæggende en
forudsætning, at hvis man ønsker at være i
Danmark, skal man bidrage til at gavne det danske samfund.
Derfor er det vigtigt for DD, at
integrationsindsatsen styrkes. Det handler om at forhindre, at
flygtninge og indvandrere ender med at leve i dunkle
parallelsamfund, hvor det er normen at stå uden for
arbejdsmarkedet i stedet for at være i arbejde.
Med et arbejde i Danmark forsørger
man sig selv, man lærer det danske sprog og de danske
værdier, og man lærer danske kollegaer at kende. Et job
er dermed nøglen til at blive en del af det danske
samfund.
DD mener, at igu-ordningen er et godt
eksempel på de indsatser, som vi skal have flere af i
Danmark. Igu-ordningen kan være en vigtig trædesten ind
på det danske arbejdsmarked for flygtninge og
familiesammenførte. Derfor støtter DD at
forlænge igu-ordningen
Derudover indebærer lovforslaget, at
persongruppen, som har adgang til ordningen, udvides til at omfatte
alle former for familiesammenførte i alderen 18-40 år,
som har været i Danmark i op til 20 år. Dette
støtter DD.
Endvidere noterer DD sig bekymringerne
angående egu-fgu-bonusordningen i forhold til de
minimis-støttereglerne, jf. høringssvaret fra Dansk
Arbejdsgiverforening.
Desuden noterer DD sig, at der er
indgået aftale om den forberedende grunduddannelse (fgu),
hvor et af målene er at få flere unge i uddannelse og
job. Med aftalen styrkes erhvervsgrunduddannelsen bl.a. med henblik
på at give unge, der har større gavn af læring
gennem praktik end på skolebænken, muligheder for at
få en tilknytning til arbejdsmarkedet. DD bemærker i
den forbindelse, at det er afgørende, at
egu-bonusordningerne ikke udhules, men fortsat understøtter,
at ambitionerne i aftalen om den forberedende grunduddannelse
indfries.
På baggrund af ovenstående
støtter DD lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget, hvis egentlige formål er at
gøre flygtninge og familiesammenførte til flygtninge
til indvandrere i Danmark ved hjælp af en lukrativ
uddannelsesordning, som bl.a. giver dem ret til dagpenge. Danmark
er ikke et indvandrerland, og Danmark skal ikke gøres til et
indvandrerland. Flygtninge skal tilbage til deres hjemlande,
når de ikke længere er flygtninge, ikke forblive i
Danmark gennem en uddannelsesordning.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget
bemærker, at Alternativet er positive over for en udvidelse
og videreførelse af igu-ordningen og videreførelse af
egu-fgu-bonusordningen. ALT finder det vigtigt og afgørende
for integrationen, at flygtninge føler, at de er en del af
samfundet ved b.la. at opleve at bidrage til arbejdsmarkedet.
Ordningen kan være et vigtigt kompetenceløft og en
trædesten for nogle flygtninge og familiesammenførte.
Vi ved, at mellem 30 og 50 pct. af voksne flygtninge i Danmark
lider af traumer, som kan besværliggøre tilegnelse af
sprogkundskaber og job. ALT ser derfor igu-forløbet som en
vigtig uddannelse, der nænsomt kan hjælpe flygtninge
ind på arbejdsmarkedet. ALT håber, at der fremadrettet
kan være et større fokus på en traumebevidst
praksis i at opspore og støtte flygtninge med
traumesymptomer i regi af igu.
ALT bakker op om, at igu-ordningen
videreføres og udvides. ALT er ligeledes positive over for
en udvidelse af målgruppen, som er mere inkluderende. Dog
så ALT gerne, at alderen på målgruppen gik helt
op til pensionsalderen, idet det netop er borgere tæt
på pensionsalderen, som kan have svært ved at finde
fodfæste på arbejdsmarkedet på normale
vilkår, hvilket Frederiksberg Kommune ligeledes påpeger
i deres høringssvar. ALT ser endvidere positivt på, at
sprogundervisning bliver et centralt element af de fagspecifikke
retninger, da det er veldokumenteret, at begrænsede
danskkundskaber kan være en barriere for at opnå
job.
ALT mener, at begrænsningen på
antallet af nyetablerede igu-forløb om året (1.500)
potentielt kan være en udfordring, hvis udvidelsen af
ordningen får den tilsigtede succes. Som Aalborg Kommune har
erfaret og anfører i deres høringssvar, så har
mange borgere i forløbet ønsket sig en ændring
i forhold til løn- og ydelseshåndteringen, da der
opleves udfordringer hos borgere, som kan opleve forskelle i deres
månedlige indtægter, afhængigt af om de modtager
løn eller skoleydelse. ALT finder det relevant, at omfanget
af dette undersøges nærmere, og at der kommer en
løsning herpå.
Derudover er ALT positive over for en
videreførelse af egu-fgu-bonusordningen.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2022 og var til 1. behandling den 23. november 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 6. oktober
2023 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 8. Den 14.
november 2023 sendte udlændinge- og integrationsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
7 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Birgitte Vind (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Frederik Vad (S) Fie Hækkerup (S) Gunvor Wibroe (S) Malte
Larsen (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Jensen (S) Mads Fuglede (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Erling Bonnesen (V) Heidi Bank (V)
Mohammad Rona (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Peter Skaarup (DD) Inger Støjberg
(DD) Steffen Larsen (LA) Helena Artmann Andresen (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Per Larsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Pia
Kjærsgaard (DF) nfmd. Carl
Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF) Mads Olsen (SF) Rosa
Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Helene Liliendahl Brydensholt (ALT)
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |