L 81 Forslag til lov om CO2-kvoter.

Af: Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard
Udvalg: Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 14-11-2023

Fremsættelse: 14-11-2023

Skriftlig fremsættelse (14. november 2023)

20231_l81_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (14. november 2023)

Klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om CO2-kvoter

(Lovforslag nr. L 81)

Lovforslaget fremsættes for at gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets kvotehandelsdirektiv 2003/87/EF, som senest er ændret ved ændringsdirektiv 2023/958 af 10. maj 2023 om ændring af direktiv 2003/87/EF for så vidt angår luftfartens bidrag til Unionens emissionsreduktionsmål for økonomien som helhed og passende gennemførelse af en global markedsbaseret foranstaltning og ændringsdirektiv 2023/959 af 10. maj 2023 om ændring af direktiv 2003/87/EF om et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen og afgørelse (EU) 2015/1814 om oprettelse og drift af en markedsstabilitetsreserve i forbindelse med Unionens system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner (herefter ændringsdirektiverne) i dansk ret.

Eftersom ændringsdirektiverne nødvendiggør omfattende ændringer i den gældende lov om CO2-kvoter, fremsættes forslag til en ny hovedlov. I overensstemmelse med direktivet er formålet med lovforslaget at bidrage til reduktion af drivhusgasemissioner.

Ændringsdirektiverne indfører bl.a. reviderede regler for det eksisterende kvotehandelssystem, der udvides til at inkludere udledninger fra søfart over 5.000 bruttoton fra 2024, samt oprettelse af et særskilt kvotehandelssystem for udledninger fra brændstoffer til vejtransport og opvarmning af bygninger fra 2027.

Lovforslaget fastlægger krav til, at brændstofoperatører skal opnå tilladelse til at udlede drivhusgasser fra klima-, energi- og forsyningsministeren, og viderefører samme krav til driftsledere omfattet det eksisterende kvotehandelssystem. Herudover indfører lovforslaget pligt for søfartsoperatører og brændstofoperatører til at returnere et antal kvoter årligt svarende til deres verificerede udledning fra det foregående kalenderår. Denne kvotereturneringspligt videreføres for driftsledere og luftfartsoperatører. Dette medfører behov for, at operatører køber de nødvendige kvoter på auktion til kommende års udledning. Lovforslaget giver bemyndigelser for klima-, energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren til at fastsætte regler for administrative forhold inden for kvoteordningen, herunder om overvågning, rapportering og verifikation af udledning, samt returnering og gratistildeling af kvoter. Yderligere giver lovforslaget klima-, energi- og forsyningsministeren hjemmel til at gennemføre sanktioner ved manglende overholdelse af de fastsatte regler, eksempelvis afgifter og driftsforbud. Endeligt indeholder lovforslaget klagebestemmelser over afgørelser truffet af klima-, energi- og forsyningsministeren eller erhvervsministeren i henhold til kvoteordningen.

De virksomheder, som med lovforslaget omfattes af kvoteordningen, skal fremadrettet købe de nødvendige kvoter svarende til deres udledninger for de kommende år. Dette forventes at medføre omkostninger for søfartsoperatører fra 2024 og brændstofoperatører fra 2027.

Revisionen af EU's kvotehandelsdirektiv 2003/87/EF er vedtaget i maj 2023 med frist for implementering af ændringer vedrørende det eksisterende kvotehandelssystem den 31. december 2023. Fristen for implementering af ændringer vedrørende det nye kvotehandelssystem for brændstoffer er den 30. juni 2024. Lovforslaget implementerer ændringer vedrørende begge kvotehandelssystemer samlet af hensyn til en samlet behandling af regelsættet og overvejelser om god lovgivningsskik for de omfattede virksomheder. Denne korte implementeringsproces betyder, at det ikke har været muligt at fremsætte lovforslaget, så det kan vedtages 4 uger inden ikrafttrædelsesdatoen.

Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer, og det foreslås at træde i kraft d. 1. januar 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.