Skriftlig fremsættelse (14. november
2023)
Klima-, energi- og
forsyningsministeren (Lars Aagaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om CO2-kvoter
(Lovforslag nr. L 81)
Lovforslaget fremsættes for at
gennemføre Europa-Parlamentets og Rådets
kvotehandelsdirektiv 2003/87/EF, som senest er ændret ved
ændringsdirektiv 2023/958 af 10. maj 2023 om ændring af
direktiv 2003/87/EF for så vidt angår luftfartens
bidrag til Unionens emissionsreduktionsmål for
økonomien som helhed og passende gennemførelse af en
global markedsbaseret foranstaltning og ændringsdirektiv
2023/959 af 10. maj 2023 om ændring af direktiv 2003/87/EF om
et system for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen
og afgørelse (EU) 2015/1814 om oprettelse og drift af en
markedsstabilitetsreserve i forbindelse med Unionens system for
handel med kvoter for drivhusgasemissioner (herefter
ændringsdirektiverne) i dansk ret.
Eftersom ændringsdirektiverne
nødvendiggør omfattende ændringer i den
gældende lov om CO2-kvoter, fremsættes forslag til en
ny hovedlov. I overensstemmelse med direktivet er formålet
med lovforslaget at bidrage til reduktion af
drivhusgasemissioner.
Ændringsdirektiverne indfører
bl.a. reviderede regler for det eksisterende kvotehandelssystem,
der udvides til at inkludere udledninger fra søfart over
5.000 bruttoton fra 2024, samt oprettelse af et særskilt
kvotehandelssystem for udledninger fra brændstoffer til
vejtransport og opvarmning af bygninger fra 2027.
Lovforslaget fastlægger krav til, at
brændstofoperatører skal opnå tilladelse til at
udlede drivhusgasser fra klima-, energi- og forsyningsministeren,
og viderefører samme krav til driftsledere omfattet det
eksisterende kvotehandelssystem. Herudover indfører
lovforslaget pligt for søfartsoperatører og
brændstofoperatører til at returnere et antal kvoter
årligt svarende til deres verificerede udledning fra det
foregående kalenderår. Denne kvotereturneringspligt
videreføres for driftsledere og luftfartsoperatører.
Dette medfører behov for, at operatører køber
de nødvendige kvoter på auktion til kommende års
udledning. Lovforslaget giver bemyndigelser for klima-, energi- og
forsyningsministeren og erhvervsministeren til at fastsætte
regler for administrative forhold inden for kvoteordningen,
herunder om overvågning, rapportering og verifikation af
udledning, samt returnering og gratistildeling af kvoter.
Yderligere giver lovforslaget klima-, energi- og
forsyningsministeren hjemmel til at gennemføre sanktioner
ved manglende overholdelse af de fastsatte regler, eksempelvis
afgifter og driftsforbud. Endeligt indeholder lovforslaget
klagebestemmelser over afgørelser truffet af klima-, energi-
og forsyningsministeren eller erhvervsministeren i henhold til
kvoteordningen.
De virksomheder, som med lovforslaget
omfattes af kvoteordningen, skal fremadrettet købe de
nødvendige kvoter svarende til deres udledninger for de
kommende år. Dette forventes at medføre omkostninger
for søfartsoperatører fra 2024 og
brændstofoperatører fra 2027.
Revisionen af EU's kvotehandelsdirektiv
2003/87/EF er vedtaget i maj 2023 med frist for implementering af
ændringer vedrørende det eksisterende
kvotehandelssystem den 31. december 2023. Fristen for
implementering af ændringer vedrørende det nye
kvotehandelssystem for brændstoffer er den 30. juni 2024.
Lovforslaget implementerer ændringer vedrørende begge
kvotehandelssystemer samlet af hensyn til en samlet behandling af
regelsættet og overvejelser om god lovgivningsskik for de
omfattede virksomheder. Denne korte implementeringsproces betyder,
at det ikke har været muligt at fremsætte lovforslaget,
så det kan vedtages 4 uger inden
ikrafttrædelsesdatoen.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer, og det foreslås at træde i
kraft d. 1. januar 2024.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.