Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 12. december 2023
Forslag
til
Lov om CO2-kvoter1)
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Loven finder anvendelse på udledning (emission) af
drivhusgasser og aktiviteter, der er omfattet af kvotedirektivet,
jf. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13.
oktober 2003 om et system for handel med kvoter for
drivhusgasemissioner i Unionen og om ændring af Rådets
direktiv 96/61/EF, med tilhørende EU-retsakter.
§ 2.
Klima-, energi- og forsyningsministeren træffer
afgørelse om, hvorvidt og fra hvornår et aktiv eller
en aktivitet er omfattet af loven.
Stk. 2. Til brug
for at træffe afgørelse efter stk. 1 kan klima-,
energi- og forsyningsministeren bestemme, at den fysiske eller
juridiske person, som ejer, besidder eller driver et aktiv, eller
som udøver en aktivitet, skal afgive enhver oplysning,
herunder på tro og love, om aktivets eller aktivitetens
indretning og alle andre relevante forhold.
Kapitel 2
Definitioner
§ 3.
I denne lov forstås ved:
1)
Drivhusgasser: Kuldioxid (CO2),
metan (CH4), lattergas (N2O), hydrofluorkarboner (HFC),
perfluorkarboner (PFC), svovlheksafluorid (SF6) og andre gasformige bestanddele af
atmosfæren, både natur- og menneskeskabte, som optager
og genudsender infrarød stråling.
2)
Kvoteordningen: Reguleringen i denne lov, regler udstedt i
medfør af denne lov eller EU-retsakter om forhold omfattet
af denne lov.
3)
Luftfartsoperatør: En luftfartøjsoperatør,
erhvervsmæssig lufttransportoperatør eller enhver
anden, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter
for drivhusgasemissioner på luftfartens område.
4)
Operatør: En driftsleder, luftfartsoperatør,
søfartsoperatør (rederi),
brændstofoperatør (reguleret enhed) eller enhver
anden, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter
for drivhusgasemissioner.
Kapitel 3
Udledningstilladelse til driftsledere
og brændstofoperatører
§ 4.
Driftsledere og brændstofoperatører må kun
udlede drivhusgasser, hvis klima-, energi- og forsyningsministeren
har meddelt tilladelse hertil.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan afslå at meddele
udledningstilladelse til en driftsleder eller
brændstofoperatør, som gentagne gange eller groft har
overtrådt kvoteordningen, herunder oplysningspligter i
forbindelse med ansøgningen.
§ 5.
En afgørelse truffet efter § 4, stk. 2, kan forlanges
indbragt for domstolene. Afgørelsen skal indeholde oplysning
om adgangen til at begære domstolsprøvelse og om
fristen herfor, jf. stk. 2.
Stk. 2. En
begæring om domstolsprøvelse, jf. stk. 1, skal
være modtaget af klima-, energi- og forsyningsministeren,
senest 4 uger efter at afgørelsen er meddelt driftslederen
eller brændstofoperatøren. Sagen indbringes herefter
af ministeren for retten i den borgerlige retsplejes former.
§ 6.
En udledningstilladelse kan tilbagekaldes, hvis en driftsleder
eller en brændstofoperatør har begået gentagne
eller grove overtrædelser af kvoteordningen. Afgørelse
herom skal træffes af en domstol under en retssag, der
anlægges af klima-, energi- og forsyningsministeren i den
borgerlige retsplejes former. Det kan ved dommen i sagen bestemmes,
at anke ikke har opsættende virkning.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan træffe afgørelse
om, at udledningstilladelsen inddrages midlertidigt, indtil
retssagen, jf. stk. 1, er endeligt afgjort. Retten afgør ved
kendelse, om den midlertidige inddragelse af udledningstilladelsen
står ved magt, hvis driftslederen eller
brændstofoperatøren begærer det.
Stk. 3.
Udelukkes en driftsleder eller en brændstofoperatør
efter straffelovens § 79, stk. 1, 3 eller 4, fra at
udøve sin virksomhed på baggrund af overtrædelse
af kvoteordningens regler eller vilkår, bortfalder
udledningstilladelsen fra det tidspunkt, hvor rettens
afgørelse får endelig virkning.
Kapitel 4
Driftsforbud for
luftfartsoperatører og tilbageholdelse og bortvisning af
skibe
§ 7.
Opfylder en luftfartsoperatør ikke sine forpligtelser
ifølge kvoteordningen, kan klima-, energi- og
forsyningsministeren efter samråd med transportministeren
anmode Europa-Kommissionen om at træffe afgørelse om
at nedlægge et driftsforbud i overensstemmelse med reglerne i
kvotedirektivets artikel 16, stk. 5-11.
Stk. 2. Opfylder
en søfartsoperatør ikke sine forpligtelser
ifølge kvoteordningen, kan klima-, energi- og
forsyningsministeren tilbageholde søfartsoperatørens
danske skibe eller bortvise udenlandske skibe fra dansk havn i
overensstemmelse med reglerne i kvotedirektivets artikel 16, stk.
11a, eller reglerne i artikel 20, stk. 3, i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2015/757 af 29. april 2015 om
overvågning, rapportering og verifikation af
drivhusgasemissioner fra søtransport og om ændring af
direktiv 2009/16/EF.
Kapitel 5
Auktionering, gratis tildeling og
tilbageføring af kvoter
§ 8.
Klima-, energi- og forsyningsministeren auktionerer de
auktionsandele, som tildeles Danmark, jf. kvotedirektivets artikel
10. Indtægterne fra auktionering af kvoter tilfalder
statskassen.
§ 9.
Klima-, energi- og forsyningsministeren giver meddelelse til
operatøren om gratis tildeling af kvoter, i det omfang at
denne har krav herpå i henhold til EU-retsakter om forhold
omfattet af denne lov.
Stk. 2. Er
tildelingen sket på baggrund af urigtige data eller
oplysninger, eller uden at betingelserne i kvoteordningen for at
modtage eller beholde gratis kvoter i øvrigt er opfyldt, kan
klima-, energi- og forsyningsministeren træffe
afgørelse om, at en operatør skal tilbageføre
en mængde kvoter svarende til de uretmæssigt
modtagne.
Kapitel 6
Returnering af kvoter
§
10. Driftsledere, luftfartsoperatører og
søfartsoperatører skal i overensstemmelse med
kvoteordningen hvert år senest den 30. september i
EU-registeret, jf. § 12, returnere et antal kvoter svarende
til deres verificerede udledning i det foregående
kalenderår.
Stk. 2.
Brændstofoperatører skal i overensstemmelse med
kvoteordningen hvert år senest den 31. maj i EU-registeret,
jf. § 12, returnere et antal kvoter svarende til deres
verificerede udledning i det foregående kalenderår.
§
11. Overholder en driftsleder, luftfartsoperatør
eller søfartsoperatør ikke sin returneringspligt
efter § 10, stk. 1, pålægger klima-, energi- og
forsyningsministeren operatøren at betale en afgift til
statskassen svarende til 100 euro for hvert udledt ton CO2-ækvivalent, der ikke er blevet
returneret.
Stk. 2. Afgiften
efter stk. 1 indeksreguleres i henhold til udviklingen af det
europæiske forbrugerprisindeks med basisår 2012.
Stk. 3. Afgiften
efter stk. 1 forfalder til betaling senest 14 dage efter
påkrav. Betales det skyldige beløb ikke rettidigt,
forrentes beløbet i overensstemmelse med rentelovens §
5, stk. 1 og 2, dog mindst med 100 kr.
Stk. 4.
Afgiftsbetalingen efter stk. 1 fritager ikke operatøren for
forpligtelsen til at returnere kvoter i fuldt omfang, jf. §
10.
Stk. 5.
Operatøren hæfter for betaling af afgift efter stk. 1.
Er operatøren ikke ejer af aktivet, der er kilden til
drivhusgasudledningen, hæfter ejeren solidarisk med
operatøren for afgiftens betaling.
Kapitel 7
EU-registeret og Kyotoregisteret
§
12. Erhvervsministeren administrerer danske kvotekonti i det
elektroniske EU-register, herunder med henblik på tildeling,
returnering og annullering af kvoter.
Stk. 2.
Tildeling af gratis kvoter administreres, ved at erhvervsministeren
årligt senest den 30. juni indsætter kvoterne på
de berettigedes konti i EU-registeret.
Stk. 3.
Skatteministeren har adgang til enhver oplysning om de konti i
EU-registeret, der administreres af erhvervsministeren, og som er
nødvendig for varetagelsen af skatteministerens opgaver.
§
13. Erhvervsministeren administrerer et elektronisk
Kyotoregister, som indeholder oplysninger om klimakreditter m.v.
udstedt i henhold til FN's klimakonvention og Kyotoprotokollen.
Stk. 2.
Skatteministeren har adgang til enhver oplysning om de konti i
Kyotoregisteret, som er nødvendig for varetagelsen af
skatteministerens opgaver.
Kapitel 8
Tilsyn, oplysningspligter og
offentlighed
§
14. Klima-, energi- og forsyningsministeren fører
tilsyn med overholdelsen af kvoteordningens regler og
afgørelser truffet i medfør heraf, jf. dog §
15.
§
15. Erhvervsministeren fører i forhold til
EU-registeret og Kyotoregisteret tilsyn med overholdelsen af
kvoteordningens regler og afgørelser truffet i medfør
heraf.
§
16. Operatører eller andre, der ejer eller driver
aktiver eller i øvrigt udfører aktiviteter omfattet
af kvoteordningen, skal efter anmodning fra klima-, energi- og
forsyningsministeren eller erhvervsministeren afgive enhver
oplysning, som ministeren efter en rimelig vurdering finder
nødvendig for varetagelsen af ministerens opgaver efter
denne lov, herunder opgaver i forbindelse med udøvelsen af
tilsyn efter §§ 14 eller 15.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren og erhvervsministeren har adgang
til enhver oplysning hos told- og skatteforvaltningen, som er
nødvendig for varetagelsen af ministerens opgaver.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan ved administrationen af denne
lov indhente miljøoplysninger fra
miljøministeren.
§
17. Klima-, energi- og forsyningsministeren sikrer, at alle
beslutninger og rapporter vedrørende mængden og
tildelingen af kvoter og vedrørende overvågning,
rapportering og verifikation af drivhusgasudledninger
offentliggøres straks. Oplysninger, der er omfattet af
tavshedspligt, må ikke videregives til andre personer eller
myndigheder undtagen i medfør af gældende
lovgivning.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren offentliggør navnene
på driftsledere, luftfartsoperatører og
søfartsoperatører, der ikke overholder kravet i
§ 10, stk. 1, om returnering af tilstrækkelige
kvoter.
Kapitel 9
Påbud
§
18. Klima-, energi- og forsyningsministeren og
erhvervsministeren kan udstede påbud om, at forhold, der
strider mod kvoteordningen, herunder mod afgørelser truffet
i medfør heraf, skal bringes i overensstemmelse med
kvoteordningen inden for en nærmere angivet frist.
Kapitel 10
Digital kommunikation og
automatisering
§
19. Skriftlig kommunikation til og fra myndigheder, der
varetager opgaver ifølge kvoteordningen, skal foregå
digitalt og under anvendelse af de it-systemer, digitale formater
og identifikationsløsninger, som myndigheden anviser.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministerens og erhvervsministerens
afgørelser om forhold omfattet af kvoteordningen kan
træffes ved hjælp af automatiseret sagsbehandling.
Kapitel 11
Bemyndigelser
§
20. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan bemyndige en
institution oprettet under ministeriet eller en anden offentlig
myndighed til at udøve beføjelser, der i denne lov er
tillagt klima-, energi- og forsyningsministeren.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren udpeger en kompetent myndighed i
henhold til kvotedirektivet.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan bemyndige en institution oprettet under
ministeriet eller en anden offentlig myndighed til at udøve
beføjelser, der i denne lov er tillagt
erhvervsministeren.
§
21. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan inden for
sit ansvarsområde fastsætte regler om
følgende:
1) Pligter,
frister, formkrav, procedurer og øvrige administrative
forhold inden for kvoteordningen, herunder om påbud og
forbud, om tilbageholdelse og bortvisning af skibe, om, i hvilke
tilfælde og i hvilken form der skal ansøges om
godkendelser eller tilladelser, og om afgørelsers
vilkår, ændring eller tilbagekaldelse.
2) Digital
kommunikation og automatiseret sagsbehandling.
3) Adgangen til
at klage over afgørelser, der på kvoteordningens
område træffes af ministeren eller på dennes
vegne, herunder hvorvidt afgørelser kan indbringes for
Energiklagenævnet, eller hvorvidt afgørelser truffet
efter bemyndigelse fra ministeren skal kunne indbringes for
ministeren.
4)
Operatørers betaling til dækning af ministerens
omkostninger til tilsyn og sagsbehandling, herunder gebyrer eller
anden betaling til dækning af merarbejde eller andre
merudgifter i situationer, hvor en operatør eller kontohaver
ikke har overholdt sine forpligtelser ifølge kvoteordningen
eller ifølge afgørelser truffet i henhold til
kvoteordningen.
5)
Offentliggørelse af beslutninger, rapporter og øvrige
oplysninger, som ministeren eller en af ministeren bemyndiget
institution bliver bekendt med i forbindelse med varetagelsen af
administrative opgaver på kvoteområdet.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan inden for sit
ansvarsområde fastsætte regler, der er
nødvendige for at gennemføre, anvende eller
håndhæve retsakter vedtaget af Den Europæiske
Unions institutioner om kvoteordningen, herunder om forbud,
påbud, godkendelseskrav, oplysningspligter og enhver anden
form for bebyrdende tiltag. Klima-, energi- og forsyningsministeren
kan i denne forbindelse fastsætte regler om, at loven skal
gælde for nærmere angivne fysiske og juridiske personer
omfattet af de til enhver tid gældende EU-retsakter på
kvoteområdet.
Stk. 3. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om følgende:
1)
Overvågning, rapportering og verifikation i forbindelse med
udledning af drivhusgasser omfattet af kvoteordningen, herunder om
afgørelser om fastsættelse af udledning.
2) Returnering
og gratis tildeling af kvoter, herunder om afgørelser om
fastsættelse af aktivitetsniveauer og om tilbageføring
af uretmæssigt modtagne kvoter.
3) Kredittyper,
der ikke må indsættes på konti i
Kyotoregisteret.
§
22. Erhvervsministeren kan inden for sit ansvarsområde
fastsætte regler om følgende:
1) Pligter,
frister, formkrav, procedurer og øvrige administrative
forhold inden for kvoteordningen, herunder om påbud og
forbud, om, i hvilke tilfælde og i hvilken form der skal
ansøges om godkendelser, og om afgørelsers
vilkår, ændring eller tilbagekaldelse.
2) Digital
kommunikation og automatiseret sagsbehandling.
3) Adgangen til
at klage over afgørelser, der på kvoteordningens
område træffes af ministeren eller på dennes
vegne, herunder hvorvidt afgørelser kan indbringes for
Energiklagenævnet, eller hvorvidt afgørelser truffet
efter bemyndigelse fra ministeren skal kunne indbringes for
ministeren.
4) Kontohaveres
betaling til dækning af ministerens omkostninger til tilsyn
og sagsbehandling, herunder kontogebyrer og gebyrer eller anden
betaling til dækning af merarbejde i situationer, hvor en
kontohaver ikke har overholdt sine forpligtelser ifølge
kvoteordningen eller ifølge afgørelser truffet i
henhold til kvoteordningen.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan inden for sit ansvarsområde
fastsætte regler, der er nødvendige for at
gennemføre, anvende eller håndhæve retsakter
vedtaget af Den Europæiske Unions institutioner om
kvoteordningen, herunder om forbud, påbud, godkendelseskrav,
oplysningspligter og enhver anden form for bebyrdende tiltag.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om
følgende:
1) Konti i
EU-registeret eller Kyotoregistret, som administreres af
erhvervsministeren, herunder om adgang til at oprette konti,
dokumentationskrav for kontohavere, vilkår for brug af
registeret og ministerens adgang til at blokere og lukke konti.
2) Betaling af
gebyr ved indbringelse af en klage for Energiklagenævnet.
Undtagelser fra
indførelse i Lovtidende
§
23. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan
fastsætte regler om, at nærmere angivne internationale
vedtagelser og tekniske specifikationer vedrørende krav til
virksomheder, aktiver, indretninger m.v., der henvises til i regler
udstedt i medfør af denne lov, ikke indføres i
Lovtidende. Klima-, energi- og forsyningsministeren
fastsætter i denne forbindelse regler om, hvordan oplysning
om indholdet af sådanne internationale vedtagelser og
tekniske specifikationer kan fås.
Stk. 2. Klima-,
energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om, at
de internationale vedtagelser og tekniske specifikationer, som skal
være gældende efter stk. 1, skal være
gældende, selv om de ikke foreligger på dansk.
Kapitel 12
Klagebestemmelser
§
24. Energiklagenævnet behandler klager over
afgørelser truffet af klima-, energi- og
forsyningsministeren eller erhvervsministeren i henhold til
kvoteordningen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Følgende afgørelser kan ikke indbringes for
Energiklagenævnet, jf. dog stk. 3:
1) Afslag
på ansøgning om udledningstilladelse, jf. § 4,
stk. 2.
2)
Afgørelser om midlertidige tilbagekaldelser af en
udledningstilladelse, jf. § 6, stk. 2.
3)
Afgørelser om fastsættelse af drivhusgasudledning
eller aktivitetsniveauer.
Stk. 3. Klager
over forvaltningsretlige spørgsmål i forbindelse med
ministerens afgørelser kan uanset stk. 2 indbringes for
Energiklagenævnet.
Stk. 4.
Afgørelser kan ikke indbringes for domstolene, før
den endelige administrative afgørelse foreligger.
Stk. 5. Klage
skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt.
§
25. Ved behandling af klager inden for kvoteordningens
område består Energiklagenævnet af de medlemmer,
som afgør klager efter lov om elforsyning. Nævnets
formand kan efter omstændighederne beslutte, at nævnet
skal bestå af de medlemmer, som afgør klager efter lov
om varmeforsyning.
Stk. 2.
Energiklagenævnets formand kan efter nærmere aftale med
nævnet træffe afgørelse på nævnets
vegne i sager, der behandles efter denne lov eller regler udstedt i
henhold til loven.
Kapitel 13
Straffebestemmelser
§
26. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der
1) undlader at
afgive oplysninger eller afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger, som er krævet efter § 2, stk. 2,
2) udleder
drivhusgasser uden gyldig tilladelse som krævet efter §
4,
3) undlader at
tilbageføre kvoter i henhold til afgørelse efter
§ 9, stk. 2,
4) undlader at
efterkomme et påbud efter § 18 eller
5) uden for de
tilfælde, der er nævnt i nr. 1 og i strid med §
16, undlader at give oplysninger eller afgiver urigtige eller
vildledende oplysninger, der har betydning for myndigheders
sagsbehandling efter kvoteordningen.
Stk. 2. Den, der
overtræder stk. 1, nr. 1 eller 2, med forsæt eller ved
grov uagtsomhed, straffes med fængsel indtil 2 år,
medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 4. I
forskrifter, der udstedes i medfør loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifterne.
Kapitel 14
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§
27. Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. Lov om
CO2-kvoter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 536 af 27. april 2022,
ophæves.
Stk. 3.
Udledningstilladelser udstedt i medfør af § 12 i lov om
CO2-kvoter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 536 af 27. april 2022, jf. stk. 1,
forbliver i kraft, indtil de udløber, tilbagekaldes eller
erstattes af en udledningstilladelse udstedt i medfør af
denne lov.
Stk. 4. Regler,
der er fastsat i henhold til lov om CO2-kvoter, jf. lovbekendtgørelse nr.
536 af 27. april 2022, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af regler fastsat i henhold til denne lov.
§
28. Loven har virkning for brændstofoperatører
fra den 1. juli 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 4
har virkning for brændstofoperatører fra den 1. januar
2025.
Kapitel 15
Ændring af
varmeforsyningsloven
§ 29. I
lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 2068 af 16.
november 2021, som ændret bl.a. ved lov nr. 217 af 7. marts
2023 og senest ved § 2 i lov nr. 745 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 20, stk. 8, ændres
»efter kapitel 4 i lov om CO2-kvoter« til: »efter lov om
CO2-kvoter«.
2. To
steder i § 20, stk. 9,
ændres »i medfør af § 19 i lov om CO2-kvoter« til: »i
medfør af lov om CO2-kvoter«.
3. I
§ 20, stk. 10, ændres
»afgift efter § 28 i lov om CO2-kvoter« til: »afgift efter
lov om CO2-kvoter«.
Kapitel 16
Territorialbestemmelse
§
30. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/87/EF af 13.
oktober 2003 om et system for handel med kvoter for
drivhusgasemissioner i Unionen og om ændring af Rådets
direktiv 96/61/EF, EU-Tidende 2003, nr. L 275, side 32, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv (EU) 2023/958 af 10. maj 2023 om ændring af direktiv
2003/87/EF for så vidt angår luftfartens bidrag til
Unionens emissionsreduktionsmål for økonomien som
helhed og passende gennemførelse af en global markedsbaseret
foranstaltning, EU-Tidende 2023, nr. L 130, side 115, og ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2023/959 af 10.
maj 2023 om ændring af direktiv 2003/87/EF om et system for
handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Unionen og
afgørelse (EU) 2015/1814 om oprettelse og drift af en
markedsstabilitetsreserve i forbindelse med Unionens system for
handel med kvoter for drivhusgasemissioner, EU-Tidende 2023, nr. L
130, side 134. I loven er der medtaget visse bestemmelser fra
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/757 af 29.
april 2015 om overvågning, rapportering og verifikation af
CO2-emissioner fra
søtransport og om ændring af direktiv 2009/16/EF,
EU-Tidende 2023, nr. L 123, side 55, som senest ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2023/957 af 10.
maj 2023 om ændring af forordning (EU) 2015/757 for at
muliggøre medtagelse af søtransportaktiviteter i EU's
emissionshandelssystem og overvågning, rapportering og
verifikation af emissioner af yderligere drivhusgasser og
emissioner fra yderligere skibstyper, EU-Tidende 2023, nr. L 130,
side 105. Ifølge artikel 288 i EUF-traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningernes umiddelbare
gyldighed i Danmark.