Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 12. december 2023
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, M, DD, KF, DF, IA og SP) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA, EL, RV og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF og SIU) vil stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget er for indholdet af lovforslaget og mener, at det er det
rigtige at gøre i forhold til den voldelige situation, som
præger Christiania lige nu. Der skal ekstraordinære
tiltag til. Men SF stemmer hverken for eller imod lovforslaget af
hensyn til manglen på pladser og ansatte i kriminalforsorgen.
SF mener sjældent at have set en myndighed som Direktoratet
for Kriminalforsorgen udtale sig så klart og bekymret i
forhold til denne bekymring, og for at man venter med forslaget,
til der er styr på disse forhold.
SF mener, at det er bekymrende med det
fortsatte store slid på personalet, og i den forbindelse er
det underordnet, at indfasningen af skærpelserne vil ske i
takt med etableringen af eventuelle nye pladser, da vi ikke
føler os overbeviste om, at der vil være nok personale
til den tid.
Regeringen anslår kapacitetsbehovet
til 26 ekstra pladser, men angiver også i svar på
spørgsmål nr. 1 til lovforslaget, at dette er
forbundet med store usikkerheder. I den bedste af alle verdener vil
forslaget virke præventivt, og folk vil holde sig fra
Christiania. I værste fald står vi måske med
endnu større problemer, når forslaget træder i
kraft. På den baggrund finder SF ikke, at regeringen har
fremlagt overbevisende løsninger på de store
problemer, lovforslaget vil medføre for fængslerne og
deres ansatte.
I SF er vi generelt imod at straffe
købere og stofbrugere, fordi vi mener, at vi i stedet skal
have et statskontrolleret salg af cannabis for at tage det
lukrative marked ud af bandernes kløer. SF's holdning er, at
afhængighed skal gøres til et sundhedsproblem frem for
et kriminalitetsproblem. De seneste 40 år har Danmark
forgæves forsøgt at bekæmpe brugen af cannabis,
hvilket har medført, at dansk politi har brugt enorme
ressourcer på bekæmpelsen heraf - uden de store
resultater. SF finder, at vi i stedet bør nedsætte en
kommission, hvis mål skal være at se fordomsfrit
på, hvad der skal til, hvis vi skal nedbringe forbruget af
cannabis.
Cannabismarkedet udgør en
milliardforretning for rockergrupper og bander, og SF mener, at
hvis man fjernede den indtægtskilde fra dem, ville det genere
de kriminelle grupperinger - om end de ville finde andre
indtægtskilder. Men vigtigt i sig selv er det, af et
statskontrolleret salg ligeledes ville kunne dirigere
køberne uden om de kriminelle miljøer, hvor de
køber deres stoffer, og hvor de risikerer at blive rullet
ind i den kriminalitet, som foregår omkring de her
miljøer.
SF finder, at situationen omkring
Christianias Pusher Street er akut, og at vi derfor er nødt
til at kigge på andre redskaber, som også kan virke
på kort sigt, f.eks. muligheden for at lave sådan en
skærpet straf-zone i områder som Pusher Street, som jo
generelt har en meget høj kriminalitet. Stedet har i
årtier været hjemsted for åbenlys og organiseret
hashhandel, og dertil kommer, at der i de senere år er sket
en betydelig forråelse af miljøet og et betydeligt
antal voldelige overfald og mord med udgangspunkt i det ulovlige
hashmarked, og flere gange er det også gået ud over
helt uskyldige personer.
Den utryghedsskabende adfærd, som
udgår herfra, ligger som en dyne over en hel bydel i
København, som hverken har lod eller del i den omfattende
kriminalitet. Vi er også vidne til et helt nyt niveau af
kynisme, hvor udsatte mennesker med handicap, asylansøgere
og socialt marginaliserede børn og unge rekrutteres til at
stå i de her hashboder. Og sidste år blev et stort
antal mindreårige - omkring 30 - sigtet for salg af
euforiserende stoffer på Christiania.
Når SF accepterer indholdet af
lovforslaget i sig selv og støtter alle redskaber - f.eks.
indsatsen mod køberne - er det, fordi christianitterne siger
fra og beder om hjælp til at få lukket handelen ned, og
fordi der er behov for ekstraordinære tiltag i
politiindsatsen. Vi håber på, at forslaget får
den præventive effekt, så købere og
sælgere bliver væk fra området, så det kan
være med til at skabe noget tryghed lokalt. SF finder dog, at
regeringen burde havde fremlagt en helhedsplan for indsatserne, for
når trykket bliver lagt på Christiania, forsvinder
behovet for cannabis jo ikke. Det vil sikkert blive købt i
andre dele af byen, og dermed risikerer utrygheden jo at flytte
uden for Christiania og ind i mange andre bydele.
Endelig er SF enig med Stenbroens Jurister,
som bemærker, at hvis vi som lovgivere ønsker at
anvende frihedsstraf for besiddelse af stoffer til eget forbrug,
bør vi også ændre reglerne om
Kriminalregisteret, sådan at lovovertrædelsen ikke
fremgår af straffeattesten.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, da Danmarksdemokraterne mener, at det
er vigtigt, at vi sætter hårdt ind over for bandernes
hashkriminalitet, fordi det er kriminalitet, der fører til
stor utryghed i lokalområdet, og som unægtelig
fører afstumpet vold med sig, hvilket vi har set adskillige
tilfælde af på Pusher Street på Christiania.
Det er vigtigt for Danmarksdemokraterne, at
vi ikke accepterer, at der findes områder i Danmark, der er
uden for lands lov og ret, og hvor hårdkogte banders handel
med hash og stoffer foregår i fuld åbenhed. Det er
derfor afgørende, at vi får sat en stopper for denne
organiserede hashkriminalitet, der er med til at finansiere
bandernes ulovlige og hensynsløse adfærd.
Danmarksdemokraterne støtter, at der
indføres skærpedet straf-zoner i et geografisk
afgrænset område, hvor der eksempelvis, som det ses
på Pusher Street på Christiania, foregår
åbenlys og systematisk handel med euforiserende stoffer i
strid med loven. Lovovertrædelser i disse områder, som
i dag vil udløse bødestraf, kan i fremtiden
medføre fængselsstraf ved gentagen
lovovertrædelse. Samtidig vil bødestraffen for den
første lovovertrædelse være dobbelt så
stor som den nuværende bødestraf.
Desuden skærpes straffen for
overtrædelse af de pågældende zoneforbud,
samtidig med at det bliver lettere at varetægtsfængsle
personer, der overtræder et zoneforbud.
Dermed har lovforslaget til formål at
genskabe trygheden i de områder, der er plaget af meget
kriminalitet og utryghed.
Danmarksdemokraterne mener, at det er
afgørende for retsfølelsen og for at forebygge
fremtidige lovovertrædelser, at forbrydelsen og straffen
hænger sammen, når det gælder handel med og
ulovlig besiddelse af stoffer.
Danmarksdemokraterne arbejder hårdt
for, at der slås meget hårdere ned på den
brutalitet, der er i bandemiljøet, hvor bandemedlemmernes
hensynsløse adfærd går ud over almindelige
borgere og deres hverdag. Derfor er lovforslaget både
fornuftigt og nødvendigt.
Med dette sagt har Danmarksdemokraterne
noteret sig, at der er økonomiske konsekvenser forbundet med
lovforslaget. Der vil være merudgifter til
anklagemyndigheden, domstolene og politiet i forbindelse med
behandlingen af straffesagerne. Desuden vil lovforslaget også
medføre et øget behov for kapacitet i
kriminalforsorgen.
Danmarksdemokraterne anerkender, at store
dele af straffesagskæden er under pres. Derfor er det
afgørende, når der lovgives på
retsområdet, og at der er opmærksomhed på alle
led i straffesagskæden. Det er vigtigt, at der altid tages
højde for disse udfordringer, og det er udfordringer, som
adresseres af Folketingets partier.
På baggrund af ovenstående
støtter Danmarksdemokraterne lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 4
affattes således:
»4. I § 6
a, stk. 1 og to steder i stk. 2,
ændres »straf-zone« til:
»strafzone«.«
[Lovteknisk præcisering]
Til § 3
2) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 762, stk. 2, nr.
2, ændres »manglende efterkommelse« til:
»overtrædelse«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring,
som har til formål at præcisere, at ændringen fra
»straf-zone« til »strafzone« skal ske i
§ 6 a, stk. 1 og to steder i stk. 2, i lov om politiets
virksomhed.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets §
3, nr. 1, at i retsplejelovens § 762, stk. 2, nr. 2,
ændres »§ 250 eller« til: »§
250,«, »§ 252 eller« ændres til:
»§ 252,«, og efter »et barn under 15
år« indsættes: »eller manglende
efterkommelse af et forbud meddelt af politiet i medfør af
lovgivningen om politiets virksomhed til en person, der har udvist
en særlig utryghedsskabende adfærd eller ved sin
adfærd bidraget til at skabe særlig
utryghed«.
Med ændringsforslaget foreslås
det at ændre »manglende efterkommelse« til
»overtrædelse«.
Der er tale om en sproglig justering, og
der er således ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig
ændring med forslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2023 og var til 1. behandling den 21. november 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 29. september 2023 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 316 (folketingsåret 2023,
2. samling). Den 14. november 2023 sendte justitsministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag
på lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
3 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie
Hækkerup (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn
(S) Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Lars Christian Lilleholt (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias
Grotkjær Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna
Falkenberg (SP) Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen
Larsen (LA) fmd.
Sólbjørg Jakobsen (LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Niels Flemming Hansen (KF) Mikkel
Bjørn (DF) Peter Kofod (DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid Carøe (SF) Rosa Lund (EL)
Zenia Stampe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |