Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2023)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
personskatteloven, pensionsbeskatningsloven og forskellige andre
love (For-højelse af personfradraget for personer under 18
år og klare regler for bevarelse af lavere
pensionsudbetalingsalder m.v.)
(Lovforslag nr. L 8)
Med Aftale om finansloven for 2023 mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og
Dansk Folkeparti blev det aftalt at sætte personfradraget for
unge under 18 år op til satsen for personer over 18 år,
så størrelsen af personfradraget er uafhængigt
af alder. Formålet med lovforslaget er bl.a. at
gennemføre denne forhøjelse af personfradraget for
personer under 18 år.
Lovforslaget har desuden til formål
at skabe klarhed om reglerne for bevarelse af en lavere
pensionsudbetalingsalder. Pensionsudbetalingsalderen er det
tidligste tidspunkt, hvor pensionen kan udbetales rettidigt og
dermed uden afgift for at hæve pensionen før tid.
Udbetalingsalderen er siden 2007 gradvist blevet ændret fra
fast at være 60 år til nu at være 3 år
før folkepensionsalderen. Forhøjelserne har
imidlertid kun virkning for pensionsordninger oprettet efter
forhøjelserne, og en lavere udbetalingsalder kan derfor
tages med ved overførsel af en eksisterende ordning til en
nyoprettet ordning.
Reglens rækkevidde har dog givet
anledning til usikkerhed, og der har bl.a. været tvivl om, at
udbetalingsalderen bevares ved overførsel af
pensionsordninger i forbindelse med jobskifte efter reglerne i
pensionsbranchens Jobskifteaftale.
Med lovforslaget foreslås det at
skabe klare regler og tidsfrister for, hvordan aldersgrænsen
for udbetaling bevares, når en pensionsordning
overføres til en anden ordning, f.eks. i forbindelse med et
jobskifte. Dermed understøttes, at overførselsreglen
bruges i forbindelse med jobskifte, som det oprindeligt var
tiltænkt.
Derudover har der vist sig et behov for at
skabe klarhed om de fleksible muligheder for oprettelse af nye
pensionsordninger i tilknytning til ens eksisterende ordninger med
samme aldersgrænse for udbetaling. Behovet gælder
navnlig i forhold til aldersopsparing, idet manglende klarhed om,
at en aldersopsparing har en lavere aldersgrænse for
udbetaling, når den oprettes i tilknytning til eksempelvis en
pensionsordning med løbende udbetalinger med lavere
aldersgrænse for udbetaling, vil svække
aldersopsparingens evne til at håndtere det såkaldte
samspilsproblem, som stod centralt i Aftale om flere år
på arbejdsmarkedet fra 2017 mellem den daværende
regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti)
og Dansk Folkeparti.
I aftalen omtales aldersopsparing som en
hjørnesten i håndteringen af det såkaldte
samspilsproblem. Samspilsproblemet skyldes primært et samspil
mellem private indkomster og offentlige pensioner, hvor
udbetalinger fra pensionsordninger medfører en
indkomstaftrapning af offentlige pensionsydelser.
Indkomstaftrapningen betyder, at én krones ekstra udbetaling
fra pensionsordninger efter skat fører til mindre end
én krones indkomstfremgang, fordi de offentlige pensioner
reduceres. Aldersopsparing er i det lys en attraktiv
opsparingsform, fordi udbetalinger af aldersopsparing ikke
medfører indkomstaftrapning af folkepensionen eller andre
offentlige ydelser.
Hvis ikke pensionskunder med ro i sindet
kan omlægge til aldersopsparinger uden forhøjelse af
pensionsudbetalingsalderen, vil disse pensionskunders incitament
til at anvende aldersopsparingen - og dermed også
aldersopsparingens evne til at løse samspilsproblemet -
blive svækket.
Endelig foreslås enkelte mindre
justeringer af skatteindberetningsloven, pensionsbeskatningsloven,
dødsboskatteloven, kulbrinteskatteloven og
ejendomsskatteloven.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.