Skriftlig fremsættelse (14. november
2023)
Justitsministeren
(Peter Hummelgaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
databeskyttelsesloven og lov om Det Centrale Personregister
(Justering af aldersgrænsen for samtykke til behandling af
personoplysninger i forbindelse med udbud af
informationssamfundstjenester m.v.)
(Lovforslag nr. L 79)
En stadig større del af børn
og unges liv foregår online, men de er ofte mindre bevidste
om de risici og konsekvenser, der kan være ved at give
samtykke til behandling af personoplysninger, ligesom de som
udgangspunkt har ringere kendskab til deres rettigheder i
forbindelse med behandling af deres personoplysninger. Regeringen
ønsker, at børn og unge skal kunne færdes trygt
i den digitale verden, og derfor har regeringen et stort fokus
på at skabe de bedste rammer for, at dette bliver muligt.
En del af løsningen er at hæve
aldersgrænsen for, hvornår et barn kan give samtykke
til behandling af personoplysninger i forbindelse med udbud af
informationssamfundstjenester, dvs. tjenester der f.eks. udbyder
e-handel, online spil og sociale medier. Med lovforslaget
lægges der derfor op til at hæve aldersgrænsen
fra 13 til 15 år. Forslaget har afsæt i en anbefaling
fra regeringens ekspertgruppe om tech-giganter og udgør
ét ud af en række initiativer, som skal være med
til at beskytte børn og unge bedre på internettet.
Med lovforslaget lægges derudover op
til at ophæve databeskyttelseslovens § 13, stk. 1-3 og
5-9, om behandling af personoplysninger i forbindelse med
markedsføring, da det anses for tvivlsomt, om disse dele af
bestemmelsen ligger inden for medlemsstaternes nationale
råderum i databeskyttelsesforordningen.
Der lægges endvidere op til at
undtage Procesbevillingsnævnet fra
databeskyttelsesforordningens regler om oplysningspligt og
indsigtsret i sager vedrørende appeltilladelse. Domstolene
er allerede undtaget fra reglerne herom, og ved på
tilsvarende vis at undtage Procesbevillingsnævnet skabes der
sammenhæng mellem reglerne hele vejen igennem
retssystemet.
Der lægges endelig op til, at retten
til indsigt ikke skal finde anvendelse på Folketingets
Ombudsmands behandling af personoplysninger i sagsakter fra
myndigheder m.v., der er sendt til ombudsmanden som led i
behandlingen af en sag hos ombudsmanden. Folketingets Ombudsmand
vil i stedet skulle videresende en anmodning om indsigt til
vedkommende myndighed m.v., der herefter vil skulle tage stilling
til og besvare anmodningen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.