Fremsat den 14. november 2023 af børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye)
Forslag
til
Lov om ændring af dagtilbudsloven
(Justering af krav til minimumsnormering i
privatinstitutioner)
§ 1
I dagtilbudsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 985 af 27. juni 2022, som ændret ved lov nr. 1162 af 8.
juni 2021, lov nr. 2594 af 28. december 2021, lov nr. 2595 af 28.
december 2021 og § 24 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 19 indsættes:
Ȥ 19 a.
Kommunalbestyrelsen skal sikre en normering i kommunale, selvejende
og udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, og
puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102, som
indebærer, at der minimum er én pædagogisk
personale pr. tre børn i alderssvarende daginstitutioner til
0-2-årige børn og én pædagogisk personale
pr. seks børn i alderssvarende daginstitutioner til
3-årige børn indtil skolestart.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at børn under 3 år
indgår i normeringen efter stk. 1, så der er minimum
én pædagogisk personale pr. tre børn, frem til
den 1. i måneden efter, at barnet er fyldt 3 år.
Stk. 3.
Normeringen efter stk. 1 og 2 i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, og
puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102 skal
opgøres som et årligt gennemsnit i kommunen.
Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om opgørelsesmetode for normeringen i
daginstitutioner efter stk. 1 og 2.
§ 19 b. En privatinstitution
efter § 19, stk. 5, skal sikre en normering i institutionen,
som indebærer, at der minimum er én pædagogisk
personale pr. tre børn i alderssvarende privatinstitutioner
til 0-2-årige børn og én pædagogisk
personale pr. seks børn i alderssvarende privatinstitutioner
til 3-årige børn indtil skolestart.
Stk. 2.
Privatinstitutionen skal sikre, at børn under 3 år
indgår i normeringen efter stk. 1, så der er minimum
én pædagogisk personale pr. tre børn, frem til
den 1. i måneden efter, at barnet er fyldt 3 år.
Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om opgørelsesmetode for normeringen i
privatinstitutioner efter stk. 1 og 2 og privatinstitutioners
dokumentation herfor.«
2. I
§ 20, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Kommunalbestyrelsens kriterier for
godkendelse kan ikke vedrøre privatinstitutioners normering,
jf. § 19 b.«
§ 2
I lov nr. 2594 af 28. december 2021 om
ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i
daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.) foretages
følgende ændringer:
1. § 1,
nr. 3, ophæves.
2. I
§ 2, stk. 1, udgår »,
jf. dog stk. 2«.
3. § 2,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 19 b og § 20, stk. 2, 2. pkt.,
i dagtilbudsloven, som affattet ved dennes lovs § 1, nr. 1 og
2.
Stk. 3. Loven finder
først anvendelse for Helsingør Kommune og Rebild
Kommune den 1. januar 2026. Indtil da finder de hidtil
gældende regler anvendelse for disse kommuner.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Minimumsnormeringer i daginstitutioner
2.1. Gældende ret
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lov nr. 2594 af 28. december 2021 om ændring af
dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket
tilsyn med dagtilbud m.v.) er der med virkning fra den 1. januar
2024 indført lovkrav om minimumsnormeringer i
daginstitutioner, herunder i privatinstitutioner.
Kravet om minimumsnormeringer indebærer for
privatinstitutioner, at kommunalbestyrelsen skal sikre, at den
enkelte privatinstitution har en normering, som mindst svarer til
den gennemsnitlige normering i kommunen.
Af bemærkningerne til bestemmelsen i dagtilbudslovens
§ 19 a, stk. 4, jf. Folketingstidende 2021-22, tillæg A,
side 22, fremgår bl.a., at forslaget »vil
indebære, at kommunalbestyrelsen, som en del af dens
eksisterende tilsyn med privatinstitutionen, vil skulle påse,
at privatinstitutioners normering mindst svarer til den
gennemsnitlige normering i kommunen, hvor dette niveau som minimum
vil skulle være 1 pædagogisk personale pr. 3
børn i kategorien 'Vuggestue', og minimum 1 pædagogisk
personale pr. 6 børn i kategorien 'Børnehave'.«
Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at det
»f.eks. kunne ske ved, at kommunen beder privatinstitutionen
om at indsende dokumentation for dette hvert år. Dette kan
eksempelvis være med udgangspunkt i de årlige
normeringstal, der i dag offentliggøres af Danmarks
Statistik, og som vil fremgå på institutionsniveau
på den udvidede dagtilbudsportal, når
privatinstitutionerne fra 2024 og frem vil skulle leve op til de
foreslåede normeringskrav.«
Det er imidlertid nu konstateret, at der er udfordringer med
implementeringen af det kommende lovkrav for
privatinstitutioner.
Udfordringerne består i, at data om de enkelte kommuners
normering i kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner
samt puljeordninger opgjort som et årligt gennemsnit i
kommunerne for 2024 først vil være tilgængelige
i efteråret 2025. Det betyder i praksis, at en
privatinstitution ikke vil have viden om hvilket normeringskrav,
institutionen vil skulle efterleve pr. 1. januar 2024. Dette
problem vil også være gældende i de
efterfølgende år.
Herudover har det været forudsat, at der skulle være
tilgængelige data på den udvidede dagtilbudsportal om
privatinstitutioners normering, når privatinstitutioner
skulle efterleve lovkravet fra 2024. Det var hensigten, at
privatinstitutioner kunne bruge disse data med henblik på at
dokumentere over for kommunen, at de efterlevede lovkravet. De
relevante oplysninger om normeringen i privatinstitutioner
forventes dog ikke at være klar som forudsat.
Herudover er den opgørelsesmetode og beregning, der
ligger bag opgørelsen af normeringen i daginstitutioner
teknisk kompliceret, hvilket betyder, at en privatinstitution vil
have vanskeligt ved uden videre selv at kunne opgøre sin
normering. Dette skaber en utilsigtet retsusikkerhed for
privatinstitutionerne, da de dermed vil få vanskeligt ved at
følge op på, om de lever op til lovkravet, herunder
eventuelt at gøre indsigelser over for en opgørelse
heraf.
Samlet betyder ovenstående, at privatinstitutioner ikke
vil have mulighed for at efterleve det kommende lovkrav, og det
vurderes på den baggrund, at kravet om minimumsnormering for
privatinstitutioner bør justeres.
Med forslaget foreslås det derfor at ophæve det
kommende lovkrav med virkning fra den 1. januar 2024 om, at den
enkelte privatinstitution skal have en normering, som mindst svarer
til den gennemsnitlige normering i kommunen.
Det foreslås videre, at der tilsvarende
minimumsnormeringskravet for kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner samt puljeordninger fastsættes krav om, at
privatinstitutioner skal sikre en normering, som indebærer,
at der minimum vil skulle være én pædagogisk
personale pr. tre børn i alderssvarende privatinstitutioner
for 0-2-årige børn (vuggestue) og minimum én
pædagogisk personale pr. seks børn i alderssvarende
privatinstitutioner for 3-årige børn indtil skolestart
(børnehave). Det foreslås videre, at
privatinstitutionen skal sikre, at børn under 3 år
indgår i normeringen, så der er minimum én
pædagogisk personale pr. tre børn, frem til den 1. i
måneden efter, at barnet er fyldt 3 år.
Det foreslås, at der vil skulle fastsættes
nærmere regler om opgørelsen af normering i
privatinstitutioner. Reglerne for opgørelse af normering i
privatinstitutioner forventes at skulle tage afsæt i den
opgørelsesmetode, som det er besluttet skal gælde for
opgørelse af normeringer i kommunale og selvejende
daginstitutioner m.v. Det vil i relation hertil dog skulle afklares
nærmere, hvorvidt opgørelsesmetoden vil kunne
være den samme, idet opgørelsesmetoden vil skulle
fastsættes med udgangspunkt i privatinstitutionernes forhold,
herunder blandt andet datamæssige og administrative hensyn.
Der lægges i forlængelse heraf op til, at arbejdet med
at afklare de nærmere regler for opgørelse af
normeringer i privatinstitutioner vil skulle ske med inddragelse af
bl.a. KL og de organisationer, der varetager privatinstitutionernes
interesser. Det foreslås endvidere, at der vil skulle
fastsættes nærmere regler for, hvordan
privatinstitutioner vil skulle dokumentere deres normering over for
kommunen.
Som følge af at privatinstitutioners minimumsnormering
med forslaget reguleres direkte i dagtilbudsloven, foreslås
det som konsekvens heraf, at kommunalbestyrelsen ikke fremadrettet
vil kunne fastsætte kriterier for godkendelse af
privatinstitutioner, som vedrører privatinstitutioners
normering.
Det foreslås, at børne- og undervisningsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af den
foreslåede § 19 b om minimumsnormering i
privatinstitutioner og § 20, stk. 2, 2. pkt., hvorefter krav
til privatinstitutioners normering ikke kan indgå i kommunens
godkendelseskriterier. Det forventes, at det vil blive fastsat, at
bestemmelserne skal træde i kraft den 1. januar 2025,
medmindre arbejdet med udformningen af en opgørelsesmetode
for minimumsnormering viser udfordringer, der
nødvendiggør en senere ikrafttrædelse.
Lovforslaget lægger ikke op til en ændring af de ved
lov nr. 2594 af 28. december 2021 om ændring af
dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket
tilsyn med dagtilbud m.v.) vedtagne krav om minimumsnormeringer i
kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner samt
puljeordninger. Af lovtekniske grunde er reglerne om
minimumsnormeringer i daginstitutioner medtaget i dette forslag med
henblik på, at de uændret kan træde i kraft den
1. januar 2024.
2. Minimumsnormeringer i daginstitutioner
2.1. Gældende ret
Der er i dag ikke lovfastsatte krav til forholdet mellem antal
pædagogisk personale og antal børn i
daginstitutioner.
Med daginstitutioner forstås daginstitutioner efter
dagtilbudslovens § 19, stk. 2-5, dvs. kommunale
daginstitutioner, selvejende daginstitutioner, udliciterede
daginstitutioner, privatinstitutioner, privatinstitutioner
etableret og drevet af en fri grundskole, jf. § 36 a, i lov om
friskoler og private grundskoler m.v. samt institutionslignende
puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102.
Der er med virkning fra den 1. januar 2024 ved lov nr. 2594 af
28. december 2021 om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn med
dagtilbud m.v.) indført lovkrav om minimumsnormeringer i
daginstitutioner. Det krav, der træder i kraft den 1. januar
2024, indebærer, at der minimum vil skulle være
én pædagogisk personale pr. tre børn i
alderssvarende daginstitutioner for 0-2-årige børn
(vuggestuer) og minimum én pædagogisk personale pr.
seks børn i alderssvarende daginstitutioner for
3-årige børn indtil skolestart (børnehaver).
Minimumsnormeringer omfatter kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner og institutionslignende puljeordninger opgjort som
et årligt gennemsnit i kommunen, mens det for
privatinstitutioner vil gælde, at kommunalbestyrelsen skal
sikre, at den enkelte privatinstitution har en normering, som
mindst svarer til den gennemsnitlige normering i kommunen.
Efter dagtilbudslovens § 20 har en privatinstitution, som
opfylder lovgivningens og kommunens betingelser for godkendelse,
krav på at blive godkendt. Dette indebærer, at
kommunalbestyrelsen skal give henholdsvis et driftstilskud,
bygningstilskud og administrationstilskud pr. barn, der optages i
privatinstitutionen, jf. dagtilbudslovens §§ 36-38.
Det følger af dagtilbudslovens § 20, stk. 2, at
kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggør
godkendelseskriterier for privatinstitutioner. Privatinstitutioner,
der er godkendt den 1. juli 2018 eller senere, skal opfylde
kriterierne for godkendelse senest 6 måneder efter
offentliggørelsen heraf. Godkendelseskriterierne skal
fastsættes med udgangspunkt i de generelle krav til kommunens
egne daginstitutioner. Kommunalbestyrelsen må ikke
fastsætte kriterier, der er mere restriktive eller mere
lempelige end de krav, kommunalbestyrelsen stiller til egne
daginstitutioner. For privatinstitutioner, der er godkendt
før den 1. juli 2018 gælder de godkendelseskriterier,
som var gældende på godkendelsestidspunktet, men de kan
aftale med kommunalbestyrelsen, at privatinstitutionen skal leve op
til de til en hver tid gældende godkendelseskriterier,
såfremt dette ønskes af begge parter.
Det følger af dagtilbudslovens § 20, stk. 3, at
kommunalbestyrelsen bl.a. kan tilbagekalde godkendelse af en
privatinstitution, hvis institutionen ikke opfylder de kriterier,
som institutionen er godkendt på baggrund af.
De kommunale godkendelseskriterier kan f.eks. være krav
til en bestemt normering, andel pædagogisk uddannet personale
m.v., hvor det inden for de lovgivningsmæssige rammer er op
til den enkelte kommune at fastsætte de konkrete
godkendelseskriterier.
Privatinstitutionens opfyldelse af lovgivningens krav
indgår i kommunalbestyrelsens eksisterende tilsyn med
privatinstitutioner efter dagtilbudsloven.
Kommunalbestyrelsen skal efter dagtilbudslovens § 5
føre tilsyn med privatinstitutioner.
2.2. Børne- og Undervisningsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Forskning peger på, at kvaliteten af interaktionen mellem
voksen og barn kan være den mest betydningsfulde enkeltfaktor
for børns udvikling i dagtilbud. Forskning peger endvidere
på, at der er en sammenhæng mellem de strukturelle
parametre i daginstitutioner, som f.eks. normering og
gruppestørrelse og kvaliteten af voksen-barn-interaktioner i
daginstitutioner.
Dagtilbudslovens § 19 a som indsat ved lov nr. 2594 af 28.
december 2021 om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn med
dagtilbud m.v.) vil med virkning fra den 1. januar 2024
fastsætte krav til den personalemæssige normering i
daginstitutioner. Det betyder, at der vil være en
grænse for, hvor mange personaler der som minimum skal
være pr. barn i en daginstitution.
Der er imidlertid konstateret udfordringer med implementeringen
af det kommende lovkrav for privatinstitutioner, som for det
første består i, at data om de enkelte kommuners
normering i kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner
samt puljeordninger opgjort som et årligt gennemsnit i
kommunerne først vil være tilgængelige i
efteråret det følgende år. Det betyder i
praksis, at en privatinstitution ikke vil have viden om hvilket
normeringskrav, institutionen vil skulle efterleve pr. 1. januar
2024 og frem. Dernæst forventes data på den udvidede
dagtilbudsportal om privatinstitutioners normering til brug for
disse institutioners dokumentation ikke at være klar som
forudsat, og den opgørelsesmetode og beregning, der ligger
bag opgørelsen af normeringen i daginstitutioner, er teknisk
kompliceret, hvilket betyder, at en privatinstitution vil have
vanskeligt ved uden videre selv at kunne opgøre sin
normering.
Samlet betyder de konstaterede udfordringer med implementering
af det kommende krav til minimumsnormering for privatinstitutioner,
at privatinstitutioner ikke vil have mulighed for at efterleve det
kommende lovkrav.
Henset hertil finder Børne- og Undervisningsministeriet,
at kravet bør ændres, så normeringen i
privatinstitutioner ikke skal svare til mindst kommunens normering
opgjort som et årligt gennemsnit.
Privatinstitutioner vil skulle omfattes af krav til deres
normering, så de som minimum vil skulle have én
pædagogisk personale pr. tre børn i alderssvarende
daginstitutioner for 0-2-årige børn (vuggestue) og
minimum én pædagogisk personale pr. seks børn i
alderssvarende privatinstitutioner for 3-årige børn
indtil skolestart (børnehave). Privatinstitutionen vil
ligeledes skulle sikre, at børn under 3 år
indgår i normeringen, så der er minimum én
pædagogisk personale pr. tre børn, frem til den 1. i
måneden efter, at barnet er fyldt 3 år.
Det vil imidlertid være nødvendigt at
fastsætte nærmere regler for opgørelsen af
minimumsnormeringer i privatinstitutioner, idet den besluttede
opgørelsesmetode tager udgangspunkt i daginstitutioner, der
indgår i kommunens forsyning, hvilket privatinstitutioner
ikke gør. Opgørelsesmetoden for normeringen i
privatinstitutioner forventes at skulle tage afsæt i den
opgørelsesmetode, som det er besluttet skal gælde for
opgørelse af normeringer i kommunale og selvejende
daginstitutioner m.v. Det vil i relation hertil skulle afklares
nærmere, om opgørelsesmetoden vil kunne være den
samme, idet opgørelsesmetoden vil skulle fastsættes
med udgangspunkt i privatinstitutioners forhold, herunder blandt
andet datamæssige og administrative hensyn. Der vil endvidere
skulle fastsættes regler om privatinstitutionernes
dokumentation for deres normering.
Med henblik på at sikre den nødvendige tid til at
afklare opgørelsesmetoden, der skal danne udgangspunkt for
fastsættelse af nærmere regler på
bekendtgørelsesniveau herom, er det ministeriets
forventning, at kravet til minimumsnormering i privatinstitutioner
vil blive sat i kraft fra den 1. januar 2025, medmindre arbejdet
med udformningen af en opgørelsesmetode viser udfordringer,
der nødvendiggør en senere ikrafttrædelse.
Børne- og Undervisningsministeriet vil på den
baggrund igangsætte et arbejde med inddragelse af bl.a. de
organisationer, der varetager privatinstitutionernes interesse og
KL med henblik på at fastlægge en
opgørelsesmetode for normering i privatinstitutioner, der
forventes at kunne træde i kraft den 1. januar 2025.
Af lovtekniske årsager foreslås der en
ophævelse af den ved lov nr. 2594 af 28. december 2021 om
ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i
daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.) i
dagtilbudsloven indsatte § 19 a om minimumsnormeringer, som
med virkning fra den 1. januar 2024 stiller krav om
minimumsnormeringer i kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner, puljeordninger og privatinstitutioner.
Af lovtekniske årsager foreslås det samtidig at
indsætte en ny § 19 a i dagtilbudsloven, som har
virkning fra den 1. januar 2024, der indebærer, at der
uændret skal være minimumsnormeringer i kommunale,
selvejende og udliciterede daginstitutioner og institutionslignende
puljeordninger svarende til de bestemmelser, der er indført
ved lov nr. 2594 af 28. december 2021 om ændring af
dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket
tilsyn med dagtilbud m.v.).
Det foreslås med § 19 a, stk. 1, at kravene til
minimumsnormeringer både i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner og puljeordninger uændret som
minimum vil skulle være én pædagogisk personale
pr. tre børn i alderssvarende daginstitutioner for
0-2-årige børn (vuggestuer) og minimum én
pædagogisk personale pr. seks børn i alderssvarende
daginstitutioner for 3-årige børn indtil skolestart
(børnehaver) opgjort som et årligt gennemsnit i
kommunen. Det foreslås videre, at børn under 3
år indgår i normeringen efter stk. 1, så der er
minimum én pædagogisk personale pr. tre børn,
frem til den 1. i måneden efter, at barnet er fyldt 3
år, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 (den foreslåede
§ 19 a, stk. 2).
Den foreslåede § 19 a, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, vil ikke indeholde bestemmelser, der fastsætter krav
om minimumsnormering i privatinstitutioner.
Det foreslås, at der fastsættes bestemmelser om
minimumsnormering i privatinstitutioner i en ny § 19 b i
dagtilbudsloven. Det vil indebære, at en privatinstitution
efter dagtilbudslovens § 19, stk. 5, skal sikre en normering i
institutionen, som indebærer, at der minimum er én
pædagogisk personale pr. tre børn i alderssvarende
privatinstitutioner til 0-2-årige børn og én
pædagogisk personale pr. seks børn i alderssvarende
privatinstitutioner til 3-årige børn indtil
skolestart, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 (den foreslåede
§ 19 b, stk. 1). Det foreslås videre, at
privatinstitutionen skal sikre, at børn under 3 år
indgår i normeringen efter stk. 1, så der er minimum
én pædagogisk personale pr. tre børn, frem til
den 1. i måneden efter, at barnet er fyldt 3 år, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1 (den foreslåede § 19 b,
stk. 2).
Det foreslås, at børne- og undervisningsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af de nye
regler for normering i privatinstitutioner, jf. lovforslagets
§ 3, stk. 2. Det forventes, at det vil blive fastsat, at
ordningen med minimumsnormering i privatinstitutioner skal
træde i kraft den 1. januar 2025, medmindre arbejdet med
udformningen af en opgørelsesmetode viser udfordringer, der
nødvendiggør en senere ikrafttrædelse.
De foreslåede bestemmelser vil skulle sikre, at
normeringen følger barnets alder, så henholdsvis
kommuner og privatinstitutioner vil skulle sikre, at børn
under 3 år minimum får en normering svarende til
én pædagogisk personale til tre børn, hvis
børn flyttes til en anden alderssvarende daginstitution som
f.eks. børnehave, før de er fyldt 3 år. Det
foreslås i den forbindelse, at børn vil skulle have
denne minimumsnormering frem til den 1. i måneden, efter
barnet er fyldt 3 år. Forslaget vil understøtte, at
det er pædagogiske behov, der bliver styrende for tidspunktet
for børns oprykning til børnehave.
Det foreslås, at det foreslåede krav om
minimumsnormeringer under kommunens forsyning, hvilket vil sige
kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner og
puljeordninger skal opgøres som et årligt gennemsnit,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1 (den foreslåede § 19
a, stk. 3).
Det foreslås videre, at børne- og
undervisningsministeren som hidtil vil få bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om den specifikke
opgørelsesmetode for minimumsnormeringer i kommunale,
selvejende og udliciterede daginstitutioner og puljeordninger, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1 (den foreslåede § 19 a,
stk. 4). Den specifikke opgørelsesmetode for de
foreslåede krav om minimumsnormeringer foreslås
således fastsat på bekendtgørelsesniveau, da
opgørelsesmetoden vil have en stor detaljeringsgrad.
Det foreslås herudover, at opgørelsesmetoden for
kravene til normering i kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner samt puljeordninger som udgangspunkt vil skulle
følge opgørelsesmetoden i den eksisterende
normeringsstatistik, som udarbejdes af Danmarks Statistik. Der vil
dog i opgørelsen af normeringer skulle korrigeres for
børn, som flyttes til en anden alderssvarende daginstitution
som f.eks. børnehave, før de er fyldt 3 år, jf.
det foreslåede § 19 a, stk. 2. Derudover vil ledere
skulle indgå i opgørelsen med en vægt på
0,85. Endvidere vil personale ansat for midler fra den statslige
pulje til mere pædagogisk personale i daginstitutioner med
mange børn i udsatte positioner ikke indgå i
opgørelsen, jf. Aftalen om minimumsnormeringer fra den 5.
december 2020.
Der er allerede med ikrafttrædelse den 1. januar 2024 i
bekendtgørelse nr. 926 af 21. juni 2022 om opgørelse
af normeringer i daginstitutioner i medfør af
dagtilbudslovens § 19 a, stk. 5, fastsat regler om
opgørelse af normeringer i daginstitutioner efter
dagtilbudslovens § 19, stk. 2-4, og institutionslignende
puljeordninger med tilskud efter dagtilbudslovens §§ 101
og 102. Den allerede udstedte bekendtgørelse nr. 926 af 21.
juni 2022 om opgørelse af normeringer i daginstitutioner
træder ikke i kraft som planlagt, da hjemlen i
dagtilbudslovens § 19 a, stk. 5, ophæves med dette
lovforslag. Der vil i medfør af den foreslåede §
19 a, stk. 4, blive udstedt en ny bekendtgørelse med
uændrede regler om opgørelse af normeringer i
daginstitutioner efter dagtilbudslovens § 19, stk. 2-4, og
institutionslignende puljeordninger med tilskud efter
dagtilbudslovens §§ 101 og 102.
Det foreslås herudover, at børne- og
undervisningsministeren vil få bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om den specifikke
opgørelsesmetode for minimumsnormering i
privatinstitutioner, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 (den
foreslåede § 19 b, stk. 3).
Det foreslås, at opgørelsesmetoden for normering i
privatinstitutioner vil tage afsæt i den
opgørelsesmetode, som det er besluttet skal gælde for
opgørelse af normeringer i kommunale og selvejende
daginstitutioner m.v., og som vil skulle følge den
eksisterende normeringsstatistik, som udarbejdes af Danmarks
Statistik. Det vil i relation hertil skulle afklares nærmere,
hvorvidt opgørelsesmetoden vil kunne være den samme,
idet opgørelsesmetoden vil skulle fastsættes med
udgangspunkt i privatinstitutioners forhold m.v., herunder blandt
andet datamæssige og administrative hensyn.
Det foreslås endvidere, at kommunalbestyrelsen
fremadrettet ikke længere kan fastsætte kriterier for
godkendelse, der vedrører privatinstitutioners normering,
jf. lovforslagets § 1, nr. 2, (den foreslåede § 20,
stk. 2, 2. pkt.). Det foreslåede er en konsekvens af, at
kravene til normering i en privatinstitution med den
foreslåede § 19 b er reguleret direkte i
dagtilbudsloven. Det foreslåede ændrer ikke i
øvrigt ved rammerne for de kriterier, kommunalbestyrelserne
kan fastsætte som betingelse for godkendelse af en
privatinstitution.
Det foreslås, at kravet om minimumsnormeringer i
daginstitutioner og privatinstitutioner ikke vil skulle omfatte
Rebild Kommune og Helsingør Kommune. Disse to kommuner er
velfærdsaftalekommuner og dermed omfattet af lov om
velfærdsaftaler på dagtilbudsområdet og
folkeskoleområdet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1171 af
12. august 2022, som løber indtil den 30. september 2024.
Der forventes fremsat lovforslag i december 2023 om at
forlænge forsøgsperioden for de to kommuner frem til
den 31. juli 2025.
Kravet om minimumsnormeringer i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner og puljeordninger vil skulle
opgøres som et årligt gennemsnit i kommunen. Forslaget
vil indebære, at Rebild Kommune og Helsingør Kommune
først vil blive omfattet af de nye krav fra den 1. januar
2026, så det sikres, at opgørelsen af
minimumsnormeringer i kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner vil følge samme periode og dermed skulle
opgøres som et årligt gennemsnit i alle kommuner.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN's
verdensmål
Indførslen af minimumsnormeringer er allerede behandlet i
Folketinget i forbindelse med lov nr. 2594 af 28. december 2021 om
ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i
daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.). Forslaget
om at indføre minimumsnormeringer for kommunale, selvejende
og udliciterede daginstitutioner og puljeordninger fra den 1.
januar 2024 er teknisk begrundet, mens forslaget om
minimumsnormeringer for privatinstitutioner fra forventelig den 1.
januar 2025 er begrundet i implementeringsudfordringerne.
Konsekvenserne for opfyldelsen af FN's verdensmål om, at
forslaget om at indføre minimumsnormeringer i
daginstitutioner vurderes at understøtte FN's
verdensmål, delmål 4.2, hvorefter det inden 2030 skal
sikres, at alle piger og drenge har adgang til dagtilbud af
høj kvalitet, så de er klar til grundskolen,
gælder derfor stadig.
4. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for kommunerne, idet lovkravet om minimumsnormeringer
i daginstitutioner ikke ændres med indeværende
lovforslag. Med det oprindelige lovkrav om minimumsnormeringer i
daginstitutioner blev kommunerne kompenseret økonomisk i
henhold hertil, ligesom privatinstitutionerne modtager et
forhøjet afledt driftstilskud fra kommunerne som
følge heraf. Dette eftersom der med indeværende
lovforslag ikke ændres på de gældende
tilskudsregler for privatinstitutioner efter dagtilbudslovens
§§ 36-38.
Lovforslagets kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med kommunerne i henhold til Det Udvidede
Totalbalanceprincip (DUT-princippet).
Lovforslaget vedrører ikke regionerne eller staten og har
derfor ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for
regionerne eller staten.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke
relevante for lovforslaget.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Privatinstitutioner efter dagtilbudslovens § 19, stk. 5,
vil på baggrund af den allerede gennemførte
DUT-forhandling med KL om det oprindelige lovkrav og efter de
gældende tilskudsregler efter dagtilbudslovens §§
36-38 modtage et forhøjet afledt driftstilskud. Der
lægges således ikke op til at ændre
kompensationen til privatinstitutionerne som følge af
ændringerne med indeværende lovforslag.
Forslaget om minimumsnormeringer kan derudover få
administrative konsekvenser for erhvervslivet. De administrative
konsekvenser for erhvervslivet vurderes at udgøre under 4
mio. kr. og kvantificeres derfor ikke.
Det er vurderingen, at principperne for agil erhvervsrettet
regulering ikke er relevante.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 17. oktober 2023
til den 7. november 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
ADHD-Foreningen, Advokatsamfundet, Ankestyrelsen,
Autismeforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL), Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund (BUPL) - Lederforening, Børnenes Bureau,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børns
Vilkår, CEPOS, Cevea, Daginstitutionernes Lands-Organisation
(DLO), Danmarks Private Skoler - grundskoler & gymnasier,
Danmarks Statistik, Dansk Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Industri, Danske Advokater, Danske
Dagbehandlingstilbuds Netværk, Danske Døves
Landsforbund, Danske Forlag, Danske Handicaporganisationer, De
Anbragtes Vilkår, DEA, Det Centrale Handicapråd,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig,
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR), EVA -
Danmarks Evalueringsinstitut, Fag og Arbejde, Foreningen af
Døgn og Dagtilbud for udsatte børn og unge (FADD),
Foreningen af katolske skoler i Danmark, Foreningen af Kristne
Friskoler, Foreningen for Forældre til Elever i Fri- og
Privatskoler, Foreningen til gavn for børn og unge (fobu),
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Forældrenes
Landsorganisation (FOLA), Frie Skolers Lærerforening,
Friskolerne, Gentofte Børnevenner, HK/Kommunal,
HvorErDerEnVoksen, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen for
Socialpædagoger, Landsforeningen Livsværk,
Landsorganisationen Danske Daginstitutioner (LDD),
Landssammenslutningen af Foreninger for Selvstændige
Børnepassere, Lilleskolerne, OpenDenmark,
Ordblindeforeningen, Plejefamiliernes Landsforening, Red Barnet,
Rigsrevisionen, Rådet for Børns Læring,
Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af Steinerskoler
i Danmark, Selveje Danmark, Selvejende og private institutioners
forening (Spifo), Sjældne Diagnoser, SMVdanmark,
Socialpædagogernes Landsforbund og Udviklingshæmmedes
Landsforbund (ULF).
| 11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Forslaget om ophævelse af kravet om
minimumsnormering i privatinstitutioner kan få administrative
konsekvenser for erhvervslivet. De administrative konsekvenser for
erhvervslivet vurderes at udgøre under 4 mio. kr. og
kvantificeres derfor ikke. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Klimamæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
(Til § 19 a)
Der er i dag ikke lovfastsatte krav til
forholdet mellem antal pædagogisk personale og antal
børn i daginstitutioner.
Der er med § 1, nr. 3, i lov nr. 2594 af
28. december 2021 om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn med
dagtilbud m.v.) i dagtilbudslovens § 19 a med virkning fra den
1. januar 2024 fastsat bestemmelser, der regulerer forholdet mellem
antal pædagogisk personale og antal børn, der skal
være i daginstitutioner.
Det foreslås med § 19 a, stk. 1, at kommunalbestyrelsen
vil skulle sikre en normering i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, og
puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102, som
indebærer, at der minimum er én pædagogisk
personale pr. tre børn i alderssvarende daginstitutioner til
0-2-årige børn og én pædagogisk personale
pr. seks børn i alderssvarende daginstitutioner til
3-årige børn indtil skolestart.
Med puljeordninger med tilskud efter
§§ 101 og 102 forstås alle institutionslignende
puljeordninger, som modtager tilskud efter dagtilbudslovens
§§ 101 eller 102.
Forslaget vil indebære, at der
fastsættes en minimumsnormering for antallet af
pædagogisk personale pr. børn i daginstitutioner. Det
foreslås, at minimumsnormeringerne vil blive opgjort efter
følgende to kategorier; 1) Vuggestue, hvormed forstås
alderssvarende daginstitutioner for 0-2-årige børn og
2) Børnehave, hvormed forstås aldersvarende
daginstitutioner for 3-årige børn til skolestart.
Forslaget medfører således, at
der vil blive fastsat to minimumsnormeringskrav, hvor
kommunalbestyrelsen med det foreslåede lovkrav om
minimumsnormeringer vil skulle sikre, at der skal være
minimum én pædagogisk personale pr. tre børn i
kategorien 'Vuggestue', mens der som minimum vil skulle være
én pædagogisk personale pr. seks børn i
kategorien 'Børnehave' i de typer af daginstitutioner, som
den enkelte kommune har målrettet til specifikke
aldersgrupper af børn.
Forslaget vil for aldersintegrerede
daginstitutioner indebære, at den del af institutionen, der
svarer til kategorien 'Vuggestue', vil skulle indgå i
opgørelsen af kommunens normering for kategorien
'Vuggestue', mens den del af institutionen, der svarer til
kategorien 'Børnehave', vil skulle indgå i
opgørelsen af kommunens normering for kategorien
'Børnehave'.
Den foreslåede opgørelse af det
foreslåede minimumsnormeringskrav efter kategorierne
'Vuggestue' og 'Børnehave' svarer til de kategorier, der
anvendes i den eksisterende normeringsstatistik, som udarbejdes af
Danmarks Statistik, hvor der for hver kommune i dag
offentliggøres to normeringsniveauer for daginstitutioner,
hhv. et for kommunens vuggestuer og et for kommunens
børnehaver.
Med pædagogisk personale forstås
personale, som bruger hele eller dele af deres arbejdstid med
børnene. Med pædagogisk personale forstås videre
fuldtidspersonale, dvs. at det enkelte pædagogiske personale
vil skulle fuldtidsomregnes, så de indgår i
opgørelsen af normeringer med det antal timer, de er ansat
til i løbet af året.
Det er i dag den enkelte kommune, der
beslutter, hvilke aldersgrupper de enkelte dagtilbud under
kommunens forsyning skal forbeholdes. Det er således den
enkelte kommune, der sammensætter dagtilbuddene, så
alderssammensætningen modsvarer de lokale behov og kravene i
lovgivningen, hvor organiseringen af dagtilbud skal ske under
hensyntagen til, at børn skal sikres et aldersrelevant
tilbud.
Forslaget om minimumsnormeringer i
daginstitutioner vil ikke ændre ved, at det fortsat vil
være den enkelte kommune, som inden for rammerne af
dagtilbudsloven har ansvar for at tilrettelægge
dagtilbudsstrukturen, herunder ansvaret for at beslutte hvilke
dagtilbud, der skal være til 0-5 årige børn i
kommunen, samt hvilke tilbud der skal målrettes til
specifikke aldersgrupper af børn.
Det foreslåede krav om
minimumsnormeringer vil gælde for kommunale daginstitutioner
efter § 19, stk. 2, selvejende daginstitutioner efter §
19, stk. 3, udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 4,
samt institutionslignende puljeordninger med tilskud efter
§§ 101 og 102.
Det foreslås videre med § 19 a, stk. 2, at kommunalbestyrelsen
skal sikre, at børn under 3 år skal indgå i
normeringen efter stk. 1, så der er minimum én
pædagogisk personale pr. tre børn frem til den 1. i
måneden efter, at barnet er fyldt 3 år.
Forslaget vil indebære, at
kommunalbestyresen skal sikre, at børn under 3 år, som
er rykket til et alderssvarende tilbud, som f.eks. en
børnehave, før de er fyldt 3 år, vil skulle
indgå i normering i kategorien 'Børnehaver', hvor
disse børn vil tælle dobbelt i normeringen frem til,
de er fyldt 3 år, svarende til at de vil være
berettiget til en normering på minimum én
pædagogisk personale pr. tre børn, indtil de fylder 3
år. Forslaget vil ligeledes indebære, at børn i
normeringsopgørelsen vil blive opgjort som under 3 år
indtil den 1. i måneden efter, at barnet fylder 3
år.
Forslaget vil endvidere indebære, at
børn, der forbliver i en alderssvarende daginstitution for
0-2-årige børn (vuggestue), efter de er fyldt 3
år, vil skulle indgå i opgørelsen af normeringer
i kategorien 'Vuggestuer', og disse børn vil således
fortsat være berettiget til en normering på minimum
én pædagogisk personale pr. tre børn, indtil de
rykkes til en alderssvarende daginstitution for 3-årige
børn til skolestart (børnehave).
Forslaget ændrer ikke ved, at det som
hidtil vil være op til den enkelte kommune at beslutte,
hvornår et barn rykker fra et dagtilbud til et nyt
alderssvarende dagtilbud, hvor det efter gældende regler vil
være et krav, at det dagtilbud, som barnet bliver rykket til,
skal være alderssvarende. Forslaget vil dog betyde, at
kommunerne ikke vil kunne fastsætte en normering i en
daginstitution på én pædagogisk personale til
seks børn, hvis barnet rykker fra en daginstitution for
0-2-årige børn (vuggestue) til en anden alderssvarende
daginstitution til 3-årige børn til skolestart
(børnehave), før barnet er fyldt 3 år.
Det foreslås med § 19 a, stk. 3, at normeringer efter
stk. 1 og 2 i kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner efter dagstilbudslovens § 19, stk. 2-4, og
puljeordninger med tilskud efter dagtilbudslovens §§ 101
og 102 skal opgøres som et årligt gennemsnit i
kommunen, dvs. for alle kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner og puljeordninger i kommunen under et.
Forslaget vil medføre, at
minimumsnormeringen i den enkelte kommune vil skulle opgøres
som et årligt gennemsnit i kommunen for henholdsvis
kategorien 'Vuggestue' og kategorien 'Børnehave'. Forslaget
vil kunne betyde, at den enkelte kommunes normering kan variere
over et år og variere mellem de enkelte daginstitutioner i
kommunen, hvor denne variation vil være i overensstemmelse
med det foreslåede krav om minimumsnormeringer i
daginstitutioner, så længe kommunen gennemsnitligt over
et år lever op til de foreslåede lovkrav for
minimumsnormeringer i kategorien 'Vuggestue' og kategorien
'Børnehave'
Det foreslås med § 19 a, stk. 4, at børne- og
undervisningsministeren vil fastsætte nærmere regler om
opgørelsesmetoden for normeringen i daginstitutioner efter
stk. 1 og 2. Der er med ikrafttrædelse den 1. januar 2024 i
bekendtgørelse nr. 926 af 21. juni 2022 om opgørelse
af normeringer i daginstitutioner fastsat regler om
opgørelsen med hjemmel i § 19 a, stk. 5, som affattet
ved lov nr. 2594 af 28. december 2021.
Den foreslåede § 19 a, stk. 4,
svarer til § 19 a, stk. 5, som blev affattet ved lov nr. 2594
af 28. december 2021. Den allerede udstedte bekendtgørelse
nr. 926 af 21. juni 2022 om opgørelse af normeringer i
daginstitutioner, der skulle træde i kraft den 1. januar
2024, træder ikke i kraft som planlagt, da hjemlen i
dagtilbudslovens § 19 a, stk. 5, ophæves med dette
lovforslag. Der vil blive nyudstedt en bekendtgørelse med
uændrede regler i medfør af den foreslåede
§ 19 a, stk. 4.
Med den foreslåede bemyndigelse vil der
fortsat kunne blive fastsat regler om den specifikke
opgørelsesmetode for normeringer i daginstitutioner, jf. det
foreslåede krav om minimumsnormeringer i daginstitutioner.
Det foreslås, at opgørelsesmetoden vil skulle
følge opgørelsesmetoden fra den eksisterende
normeringsstatistik, som udarbejdes af Danmarks Statistik.
Som en del af aftalen om minimumsnormeringer
fra den 5. december 2020 er det dog aftalt, at personale ansat for
midler fra den statslige pulje til mere pædagogisk personale
i daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner ikke
vil skulle indgå i opgørelsen af normeringer. Det er
efterfølgende endvidere aftalt, at der i opgørelsen
af normeringer vil skulle korrigeres for børn, som flyttes i
børnehave, før de er fyldt 3 år, jf. det
foreslåede § 19 a, stk. 2. Det er herudover aftalt, at
ledere vil skulle indgå i normeringsopgørelsen med en
vægt på 0,85 fremfor med en vægt på 1, som
de i dag vægtes i den eksisterende normeringsstatistik, som
udarbejdes af Danmarks Statistik.
Opgørelsesmetoden, som ligger til grund
for den eksisterende normeringsstatistik, som udarbejdes af
Danmarks Statistik, er udarbejdet af en arbejdsgruppe, som bestod
af KL, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Finansministeriet
og Ministeret for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
forhold med inddragelse af relevante parter på
dagtilbudsområdet. Opgørelsesmetoden er dokumenteret i
rapporten "Normeringer i dagtilbud - Model for en
årsopgørelse af normeringer i dagtilbud", Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold
(2014).
Bekendtgørelsen forventes blandt andet
at skulle fastsætte følgende regler om personale og
børn i opgørelsen af normeringerne i
daginstitutioner:
Pædagogiske personaleressourcer og
indskrevne børn vil skulle opgøres som
fuldtidsækvivalenter, dvs. fuldtidspædagogisk personale
og fuldtidsindskrevne børn. Fuldtidsomregningen af
pædagogisk personale og indskrevne børn vil skulle
tage højde for, hvor stor en del af året det
pædagogiske personale og de indskrevne børn har
været hhv. ansat og indskrevet, samt hvor mange timer de hhv.
er ansat til og er indskrevet i en daginstitution.
Der vil blive fastsat regler om, hvordan
normeringsniveauer i kommunen vil skulle korrigeres ud fra
børnesammensætningen i kommunen, så børn
under 3 år sikres en normering på én
pædagogisk personale pr. tre børn frem til den 1. i
måneden efter, at barnet er fyldt 3 år, jf. det
foreslåede § 19 a, stk. 2. Korrektionen vil skulle
foretages ved at vægte børn, som er startet i
børnehave, før de er fyldt 3 år, dobbelt i
opgørelsen af normeringen i børnehaven, frem til den
1. i måneden efter barnet er fyldt 3 år.
Pædagogiske personaleressourcer vil
skulle omfatte pædagoger, pædagogiske assistenter og
pædagogmedhjælpere, som vægtes med 1 i
normeringsopgørelsen, pædagogstuderende, som
vægtes med 0,43 i normeringsopgørelsen og
pædagogisk assistentelever, som vægtes med 0,24 i
normeringsopgørelsen, hvilket følger
opgørelsesmetoden i den eksisterende normeringsstatistik,
som udarbejdes af Danmarks Statistik. Pædagogiske
personaleressourcer vil herudover skulle omfatte ledere, hvor det
er aftalt, at de vægtes med 0,85 i
normeringsopgørelsen, jf. Aftalen om minimumsnormeringer af
5. december 2020. Vægtningen af personalegrupperne vil kunne
ændres, hvis der sker ændringer i
normeringsopgørelsens forudsætninger. Det kunne f.eks.
være et ønske om at ændre vægten af elever
eller studerende som følge af strukturelle ændringer i
uddannelserne.
Pædagoger, pædagogiske
assistenter, pædagogmedhjælpere,
pædagogstuderende og pædagogisk assistentelever vil
blive defineret på baggrund af deres stillingsbetegnelse,
dvs. den stilling, de er ansat i. Ledere vil blive defineret som
pædagogiske ledere, som vil omfatte ledere ansat på
lederoverenskomst. Ledere vil ikke skulle omfatte centralt
placerede ledere eller ledere, som ikke har pædagogiske
opgaver.
Det enkelte personale vil ikke blive opdelt
mellem stillingskategorier afhængig af, hvordan vedkommende
bruger sin tid mellem f.eks. børnene og ledelsesopgaver, men
vil indgå enten i opgørelsen som leder, pædagog,
pædagogisk assistent, pædagogmedhjælper,
pædagogstuderende eller pædagogisk assistentelev. Der
vil således ikke skulle foretages en manuel registrering af
ledernes tid med ledelsesopgaver.
Det er forventningen, at der i
opgørelsen ikke vil blive korrigeret for det
pædagogiske personales eller de indskrevne børns
sygefravær eller øvrigt fravær med undtagelse af
barsel.
Der forventes også udmøntet
regler om, at vikarer skal indgå i opgørelsen af
normeringer. Tilsvarende forventes at skulle gælde for
støttepersonale, herunder også centralt placeret
støttepersonale, og personale ansat for kommunale midler til
sociale normeringer. Både vikarer, støttepersonale og
personale ansat for kommunale midler til sociale normeringer vil
skulle fuldtidsomregnes, så de kun vil skulle indgå i
den periode og de antal timer, de har været ansat i.
Det er desuden forventningen, at personale
ansat for midler, som kommuner og institutioner modtager fra den
statslige pulje til sociale normeringer ikke vil indgå i
opgørelsen. Der er her tale om midler fra den statslige
pulje til mere pædagogisk personale i daginstitutioner med
mange børn i udsatte positioner.
Puljen er en sammenlægning af "Puljen til flere
pædagoger og pædagogiske assistenter til institutioner
med mange 0-2-årige sårbare og udsatte børn" fra
1.000 dages-programmet afsat med finanslovsaftalen for 2019 mellem
den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti og "Puljen til flere
pædagoger til institutioner med mange børn i udsatte
positioner" fra aftalen "Stærke dagtilbud - alle børn
skal med i fællesskabet" af 9. juni 2017 mellem den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og
Radikale Venstre.
Det er herudover forventningen, at der vil
blive udmøntet regler om, at nedenstående tre
kommunale fordelingsnøgler vil blive anvendt i
opgørelsen. Ved kommunale fordelingsnøgler
forstås en regel for fordeling af børn og personale,
som den enkelte kommune indmelder til brug for
normeringsstatistikken i de tilfælde, hvor
tilknytningsforholdet ikke er entydigt. De kommunale
fordelingsnøgler vil blive anvendt som et alternativ til
minutiøs registrering af børn og personalets
tilknytningsforhold og tidsforbrug.
1) Fordeling af børn i
aldersintegrerede daginstitutioner mellem hhv. vuggestue og
børnehave. Nøglen angiver kommunernes regel for
børns oprykningsalder ved overgang fra vuggestue til
børnehave.
2) Fordeling af personaleressourcer i f.eks.
aldersintegrerede daginstitutioner mellem hhv. vuggestue og
børnehave. Nøglen tager udgangspunkt i kommunernes
budgettildelingsprincipper for tildeling af ressourcer til
daginstitutioner pr. vuggestuebarn og børnehavebarn.
3) Fordeling af centralt placeret
pædagogisk personale efter, hvor stor en andel af tiden de
gennemsnitlig benytter i hhv. vuggestue og børnehave.
Nøglen er individuel for kommunerne, men forventes at tage
afsæt i viden om, hvilke institutioner, der har fået
tildelt centralt placeret pædagogisk personale.
Der vil kunne blive fastsat yderligere regler
om opgørelsesmetoden på bekendtgørelsesniveau,
hvor disse i udgangspunktet vil være regler, som
følger af opgørelsesmetoden i den eksisterende
normeringsstatistik, som udarbejdes af Danmarks Statistik eller fra
Aftalen om minimumsnormeringer af 5. december 2020. Der vil
også kunne fastsættes regler, som relaterer sig til
opgørelsesmetoden, hvis der eksempelvis sker relevante
udviklinger i normeringsopgørelsens forudsætninger,
herunder som følge af ændringer i den
stillingsmæssige sammensætning i daginstitutioner,
eller hvis særlige indsatser, der ikke relaterer sig til den
pædagogiske opgave i daginstitutioner, ikke skal afspejles i
opgørelsen m.v.
Den foreslåede § 19 a svarer til
dagtilbudslovens § 19 a, der er indsat i dagtilbudsloven ved
§ 1, nr. 3, i lov nr. 2594 af 28. december 2021 om
ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i
daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.), og som skal
træde i kraft den 1. januar 2024 med undtagelse af, at kravet
om minimumsnormeringer i privatinstitutioner er udgået som
følge af, at dette foreslås fastsat i den
foreslåede § 19 b.
Det er af lovtekniske grunde nødvendigt
at nyaffatte bestemmelsen i dagtilbudslovens § 19 a om
minimumsnormeringer, men uden kravet om minimumsnormering i
privatinstitutioner, med henblik på, at kravene til
minimumsnormeringer for kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner og puljeordninger kan træde i kraft den 1.
januar 2024.
Samtidig foreslås det, at § 1, nr.
3, i lov nr. 2594 af 28. december 2021 ophæves, jf.
lovforslagets § 2, nr. 1.
Den foreslåede § 19 a
viderefører uændret den ved lov nr. 2594 af 28.
december 2021 med virkning fra den 1. januar 2024 indførte
regulering om krav til den personalemæssige normering i
kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner og
puljeordninger, men ikke for privatinstitutioner, der omfattes af
den foreslåede § 19 b.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i
de almindelige bemærkninger om minimumsnormeringer i
daginstitutioner.
(Til § 19 b)
Der er i dag ikke et lovfastsat krav til
minimumsnormering i privatinstitutioner.
Med den § 19 a, der er indsat i
dagtilbudsloven ved § 1, nr. 3, i lov nr. 2594 af 28. december
2021 om ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i
daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.), og som skal
træde i kraft den 1. januar 2024, vil privatinstitutioner
efter § 19 a, stk. 4, være omfattet af et krav om, at de
skal have en normering, som mindst svarer til den gennemsnitlige
normering i kommunen.
Det foreslås med § 19 b, stk. 1, at privatinstitutionen
vil skulle sikre en normering, som indebærer, at der minimum
er én pædagogisk personale pr. tre børn i
alderssvarende privatinstitutioner til 0-2-årige børn
og én pædagogisk personale pr. seks børn i
alderssvarende privatinstitutioner til 3-årige børn
indtil skolestart.
Forslaget vil indebære, at der
fastsættes en minimumsnormering for antallet af
pædagogisk personale i privatinstitutioner pr. barn. Det
foreslås, at minimumsnormeringerne vil blive opgjort efter
følgende to kategorier; 1) Vuggestue, hvormed forstås
alderssvarende privatinstitutioner for 0-2-årige børn
og 2) Børnehave, hvormed forstås aldersvarende
privatinstitutioner for 3-årige børn til
skolestart.
Forslaget medfører således, at
der vil blive fastsat to minimumsnormeringskrav, hvor
privatinstitutionen med det foreslåede lovkrav om
minimumsnormering vil skulle sikre, at der skal være minimum
én pædagogisk personale pr. tre børn i
kategorien 'Vuggestue', mens der som minimum vil skulle være
én pædagogisk personale pr. seks børn i
kategorien 'Børnehave.
Forslaget vil for aldersintegrerede
privatinstitutioner indebære, at den del af institutionen,
der svarer til kategorien 'Vuggestue', vil skulle indgå i
opgørelsen af privatinstitutionens normering for kategorien
'Vuggestue', mens den del af institutionen, der svarer til
kategorien 'Børnehave', vil skulle indgå i
opgørelsen af privatinstitutionens normering for kategorien
'Børnehave'.
Forslaget vil indebære, at en
privatinstitution ikke vil skulle efterleve den gennemsnitlige
minimumsnormering i kommunen, jf. den foreslåede § 19 a,
stk. 1, men at privatinstitutionen vil skulle efterleve et
normeringskrav, som indebærer, at der minimum er én
pædagogisk personale pr. tre børn i alderssvarende
privatinstitutioner for 0-2-årige børn og én
pædagogisk personale pr. seks børn i alderssvarende
privatinstitutioner for 3-årige børn indtil
skolestart.
Med forslaget vil privatinstitutioners
minimumsnormering være fastlagt i lovgivningen, hvorfor en
kommunalbestyrelse fremadrettet ikke vil kunne fastsætte
normering som et kriterium for kommunens godkendelse af
privatinstitutionen, jf. den foreslåede ændring af
§ 20, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Opgørelsesmetoden for minimumsnormering
i privatinstitutioner foreslås fastsat i en
bekendtgørelse i medfør af den foreslåede
§ 19 b, stk. 3. I bekendtgørelsen vil der også
skulle fastsættes regler om, hvordan privatinstitutionen skal
dokumentere over for kommunen, at den efterlever kravet til
normering.
Det er i dag den enkelte privatinstitution,
der beslutter, hvilke aldersgrupper privatinstitutionen skal
omfatte. En privatinstitution vil kunne bestå af flere
enheder, jf. dagtilbudslovens § 19, stk. 6. For en
privatinstitution med flere enheder vil normeringskravet skulle
opgøres som et gennemsnit i hele institutionen og ikke de
enkelte enheder.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at alle privatinstitutioner, uanset, om
privatinstitutionen er godkendt før eller efter den 1. juli
2018, vil være omfattet af et krav om en minimumsnormering,
som indebærer, at der minimum skal være én
pædagogisk personale pr. tre børn i alderssvarende
privatinstitutioner til 0-2-årige børn og én
pædagogisk personale pr. seks børn i alderssvarende
privatinstitutioner til 3-årige børn indtil
skolestart.
Privatinstitutionens opfyldelse af
minimumsnormering vil indgå i kommunalbestyrelsens
eksisterende tilsyn med privatinstitutioner efter dagtilbudslovens
§ 5. Der foreslås fastsat regler på
bekendtgørelsesniveau om privatinstitutionens dokumentation
af dens normering, jf. den foreslåede § 19 b, stk. 3,
jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Det foreslås videre med § 19 b, stk. 2, at privatinstitutionen
skal sikre, at børn under 3 år indgår i
normeringen efter stk. 1, så der er minimum én
pædagogisk personale pr. tre børn frem til den 1. i
måneden efter, at barnet er fyldt 3 år.
Forslaget vil indebære, at
privatinstitutionen skal sikre, at børn under 3 år,
som er rykket til et alderssvarende tilbud, som f.eks. en
børnehave, før de er fyldt 3 år, vil skulle
indgå i normering i kategorien 'Børnehaver', hvor
disse børn vil tælle dobbelt i normeringen frem til,
de er fyldt 3 år, svarende til at de vil være
berettiget til en normering på minimum én
pædagogisk personale pr. tre børn, indtil de fylder 3
år. Forslaget vil ligeledes indebære, at børn i
normeringsopgørelsen vil blive opgjort som under 3 år,
indtil den 1. i måneden efter barnet fylder 3 år.
Forslaget vil endvidere indebære, at
børn, der forbliver i en alderssvarende privatinstitution
for 0-2-årige børn (vuggestue), efter de er fyldt 3
år, vil skulle indgå i opgørelsen af normeringer
i kategorien 'Vuggestuer', og disse børn vil således
fortsat være berettiget til en normering på minimum
én pædagogisk personale pr. tre børn, indtil de
rykkes til en alderssvarende privatinstitution for 3-årige
børn til skolestart (børnehave).
Det foreslås med § 19 b, stk. 3, at børne- og
undervisningsministeren vil fastsætte nærmere regler om
opgørelsesmetoden for normeringen i privatinstitutioner
efter stk. 1 og 2 og privatinstitutioners dokumentation herfor.
Det foreslås, at udformningen af
modellen for opgørelsesmetoden for normering i
privatinstitutioner vil ske med afsæt i den
opgørelsesmetode, som det er besluttet skal gælde for
opgørelse af normeringer i kommunale og selvejende
daginstitutioner m.v., men skal tage udgangspunkt i
privatinstitutioners forhold m.v., herunder blandt andet
datamæssige og administrative hensyn.
Der lægges op til, at arbejdet med at
fastsætte regler for opgørelse af normering i
privatinstitutioner vil skulle ske med inddragelse af blandt andre
de organisationer, der varetager privatinstitutionernes interesser
og KL.
Det er forventningen, at personale ansat for
midler fra den statslige Pulje til mere pædagogisk personale
i daginstitutioner med mange børn i udsatte positioner ikke
vil skulle indgå i opgørelsen af normeringen i
privatinstitutioner. Det er herudover forventningen, at ledere vil
skulle indgå i normeringsopgørelsen med en vægt
på 0,85 fremfor med en vægt på 1, som de i dag
vægtes i den eksisterende normeringsstatistik, der udarbejdes
af Danmarks Statistik.
Opgørelsesmetoden, som ligger til grund
for den eksisterende normeringsstatistik, som udarbejdes af
Danmarks Statistik, er udarbejdet af en arbejdsgruppe, som bestod
af KL, Økonomi- og Indenrigsministeriet, Finansministeriet
og Ministeret for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
forhold med inddragelse af relevante parter på
dagtilbudsområdet. Opgørelsesmetoden er dokumenteret i
rapporten "Normeringer i dagtilbud - Model for en
årsopgørelse af normeringer i dagtilbud", Ministeriet
for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold
(2014).
Bekendtgørelsen forventes blandt andet
at skulle fastsætte regler om personale og børn i
opgørelsen af normering i privatinstitutioner:
Pædagogiske personaleressourcer og
indskrevne børn forventes at skulle opgøres som
fuldtidsækvivalenter, dvs. fuldtidspædagogisk personale
og fuldtidsindskrevne børn. Fuldtidsomregningen af
pædagogisk personale og indskrevne børn forventes at
skulle tage højde for, hvor stor en del af perioden det
pædagogiske personale og de indskrevne børn har
været hhv. ansat og indskrevet, samt hvor mange timer de hhv.
er ansat til og er indskrevet i en privatinstitution.
Det forventes, at pædagogiske
personaleressourcer vil skulle omfatte pædagoger,
pædagogiske assistenter og pædagogmedhjælpere,
som vægtes med 1 i normeringsopgørelsen,
pædagogstuderende, som vægtes med 0,43 i
normeringsopgørelsen og pædagogisk assistentelever,
som vægtes med 0,24 i normeringsopgørelsen, hvilket
følger opgørelsesmetoden i den eksisterende
normeringsstatistik, som udarbejdes af Danmarks Statistik. Det
forventes, at pædagogiske personaleressourcer herudover vil
skulle omfatte ledere, hvor det er aftalt, at de vægtes med
0,85 i normeringsopgørelsen, jf. Aftalen om
minimumsnormeringer af 5. december 2020. Vægtningen af
personalegrupperne vil kunne ændres, hvis der f.eks. sker
ændringer i normeringsopgørelsens
forudsætninger. Det kunne f.eks. være et ønske
om at ændre vægten af elever eller studerende som
følge af strukturelle ændringer i uddannelserne.
Det er forventningen, at pædagoger,
pædagogiske assistenter, pædagogmedhjælpere,
pædagogstuderende og pædagogisk assistentelever vil
blive defineret på baggrund af deres stillingsbetegnelse,
dvs. den stilling, de er ansat i. Det er videre forventningen, at
ledere vil blive defineret som pædagogiske ledere, som vil
omfatte ledere ansat på lederoverenskomst. Det er
forventningen, at ledere ikke vil skulle omfatte centralt placerede
ledere eller ledere, som ikke har pædagogiske opgaver.
Det er forventningen, at det enkelte personale
vil skulle indgå i opgørelsen som enten leder,
pædagog, pædagogisk assistent,
pædagogmedhjælper, pædagogstuderende eller
pædagogisk assistentelev, så der ikke vil skulle
foretages en manuel registrering af ledernes tid med
ledelsesopgaver.
Det er forventningen, at der i
opgørelsen ikke vil blive korrigeret for det
pædagogiske personales eller de indskrevne børns
sygefravær eller øvrigt fravær med undtagelse af
barsel.
Det forventes, at vikarer skal indgå i
opgørelsen af normeringen. Herudover forventes eventuelt
ansat støttepersonale i privatinstitutionen at skulle
indgå i opgørelsen. Vikarer og eventuelt ansat
støttepersonale forventes at skulle fuldtidsomregnes,
så de kun vil skulle indgå i den periode og de antal
timer, de har været ansat i.
Det er desuden forventningen, at personale
ansat for midler, som kommuner og privatinstitutioner modtager fra
den statslige pulje til sociale normeringer ikke vil indgå i
opgørelsen. Der er her tale om midler fra den statslige
Pulje til mere pædagogisk personale i daginstitutioner med
mange børn i udsatte positioner.
Puljen er en sammenlægning af "Puljen til flere
pædagoger og pædagogiske assistenter til institutioner
med mange 0-2-årige sårbare og udsatte børn" fra
1.000 dages-programmet afsat med finanslovsaftalen for 2019 mellem
den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti og "Puljen til flere
pædagoger til institutioner med mange børn i udsatte
positioner" fra aftalen "Stærke dagtilbud - alle børn
skal med i fællesskabet" af 9. juni 2017 mellem den
daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet og
Radikale Venstre.
Det er herudover forventningen, at der vil
blive udmøntet regler om anvendelsen af
fordelingsnøgler i relation til opgørelsen. Herved
forstås en regel for fordeling af børn og personale i
de tilfælde, hvor tilknytningsforholdet ikke er entydigt,
f.eks. ved fordeling af børn og personale i integrerede
daginstitutioner samt evt. støttepersonale.
Fordelingsnøgler vil blive anvendt som et alternativ til
minutiøs registrering af børn og personalets
tilknytningsforhold og tidsforbrug.
Der vil endvidere blive fastsat regler om,
hvordan privatinstitutionen skal dokumentere over for kommunen, om
den efterlever kravet til normering, jf. den foreslåede
§ 19 b, stk. 1 og 2. Det er forventningen, at det kan blive
fastsat, at privatinstitutionen skal afgive en erklæring til
kommunalbestyrelsen for at dokumentere, at den efterlever den
foreslåede lovfastsatte krav til normeringen, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i
de almindelige bemærkninger om minimumsnormeringer i
daginstitutioner.
Til nr. 2
Det følger af dagtilbudslovens §
20, stk. 2, at kommunalbestyrelsen fastsætter og
offentliggør godkendelseskriterier for privatinstitutioner.
De kommunale godkendelseskriterier kan f.eks. være krav til
en bestemt normering, andel pædagogisk uddannet personale
m.v., hvor det inden for de lovgivningsmæssige rammer er op
til den enkelte kommune at fastsætte de konkrete
godkendelseskriterier. For en nærmere beskrivelse af
gældende ret henvises til pkt. 2.1. i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås at indsætte et nyt
§ 20, stk. 2, 2. pkt., hvorefter
kommunalbestyrelsens kriterier for godkendelse ikke kan
vedrøre privatinstitutioners normering. Det foreslåede
er en konsekvens af, at kravene til normering i en
privatinstitution med den foreslåede § 19 b er reguleret
direkte i dagtilbudsloven.
Det foreslåede ændrer ikke i
øvrigt ved rammerne for de kriterier, kommunalbestyrelserne
kan stille som betingelse for godkendelse af en
privatinstitution.
Det bemærkes, at der med forslaget ikke
ændres ved reglerne om driftstilskud til privatinstitutioner,
hvor driftstilskuddet i medfør af dagtilbudslovens §
36, stk. 2, skal svare til kommunens gennemsnitlige budgetterede
nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogudgifter
pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen. Såfremt
driftstilskuddet er lavere end de gennemsnitlige budgetterede
nettodriftsudgifter eksklusive støttepædagogudgifter
pr. barn i en alderssvarende daginstitution, kan driftstilskuddet
til privatinstitutioner fastsættes, så det svarer til
dette niveau, jf. dagtilbudslovens § 36, stk. 3. Det forhold
at en kommune f.eks. har budgetteret med en bedre normering, end
den, som den foreslåede § 19 b kræver af en
privatinstitution, vil således ikke have betydning for
kommunens godkendelseskriterier eller beregningen af
privatinstitutionens tilskud.
Til §
2
Til nr. 1
Den ved § 1, nr. 3, i lov nr. 2594 af 28.
december 2021 om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn med
dagtilbud m.v.), affattede § 19 a i dagtilbudsloven indeholder
regler om minimumsnormeringer i daginstitutioner. For en
nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt.
2.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås, at § 1, nr. 3, ophæves.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at dagtilbudslovens § 19 a, som indeholder
regler om minimumsnormeringer i daginstitutioner, ophæves.
Minimumsnormeringer vil i stedet blive reguleret i de
foreslåede § 19 a og § 19 b, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1.
Den foreslåede ophævelse er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1. Der henvises til
bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov
nr. 2594 af 28. december 2021 om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn med
dagtilbud m.v.), at loven træder i kraft den 1. januar 2022,
jf. dog stk. 2. Det fremgår af lovens § 2, stk. 2, at
§ 1, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2024.
Det foreslås, at § 2, stk. 1, ændres, sådan
at ordene », jf. dog stk. 2« udgår.
Henvisningen til stk. 2 udgår som
konsekvens af ophævelsen af stk. 2 ved lovforslagets §
2, nr. 3.
Til nr. 3
Det fremgår af § 2, stk. 1, i lov
nr. 2594 af 28. december 2021 om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn med
dagtilbud m.v.), at loven træder i kraft den 1. januar 2022,
jf. dog stk. 2. Det fremgår endvidere af lovens § 2,
stk. 2, at § 1, nr. 3, træder i kraft den 1. januar
2024.
Det foreslås, at § 2, stk. 2, ophæves.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at dagtilbudslovens § 19 a, som affattet ved
§ 1, nr. 3, i lov nr. 2594 af 28. december 2021 om
ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i
daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.), ikke
træder i kraft den 1. januar 2024.
Bestemmelsen i § 2, stk. 2, om
ikrafttrædelse den 1. januar 2024 af § 1, nr.3, i lov
nr. 2594 af 28. december 2021 foreslås ophævet som
konsekvens af ophævelsen af § 1, stk. 3, i 1, nr. 23, i
lov nr. 2594 af 28. december 2021 ved lovforslagets § 2, nr.
1.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024, jf.
dog stk. 2.
Forslaget indebærer, at der fra den 1.
januar 2024 vil være krav om, at kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner og institutionslignende
puljeordninger vil skulle efterleve det foreslåede krav om
minimumsnormering, jf. den foreslåede § 19 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, der svarer til det, som også
fra den 1. januar 2024 ville følge af lov nr. 2595 af 28.
december 2021 for kommunale, selvejende og udliciterede
daginstitutioner og puljeordninger.
Det foreslås i stk.
2, at børne- og undervisningsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 19
b og § 20, stk. 2, 2. pkt., i dagtilbudsloven, som affattet
ved dennes lovs § 1, nr. 1 og 2.
Der er tale om bestemmelser, der regulerer
minimumsnormering i privatinstitutioner. Det foreslåede vil
indebære, at børne- og undervisningsministeren
fastsætter tidspunktet for, hvornår privatinstitutioner
vil skulle efterleve et krav om minimumsnormering, og hvornår
kommunalbestyrelsens kriterier for godkendelse ikke kan
vedrøre privatinstitutioners normering, jf. § 19 b.
Forventningen er, at børne- og
undervisningsministeren i forbindelse med, at § 19 b og §
20, stk. 2, 2. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1 og
2, sættes i kraft, fastsætter nærmere regler om
opgørelsesmetode for normeringen i privatinstitutioner efter
den foreslåede § 19 b, stk. 1 og 2, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 1.
Det forventes, at det vil blive fastsat, at
ordningen med minimumsnormering i privatinstitutioner, og at krav
til privatinstitutioners normering ikke kan indgå i kommunens
godkendelseskriterier, skal træde i kraft den 1. januar 2025,
medmindre arbejdet med udformningen af en opgørelsesmetode
for minimumsnormering i privatinstitutioner viser udfordringer, der
nødvendiggør en senere ikrafttrædelse. Det
foreslåede vil sikre, at der vil være den
nødvendige tid til at afklare opgørelsesmetoden, der
skal danne udgangspunkt for fastsættelse af nærmere
regler på bekendtgørelsesniveau herom, hvis arbejdet
med implementeringen viser udfordringer med etablering af en
opgørelsesmetode, der nødvendiggør en senere
ikrafttrædelse end den 1. januar 2025. Fastsættelsen af
ikrafttrædelsestidspunktet vil således tage
højde for det tilfælde, at udfærdigelsen af den
administrative forskrift, der skal fastsætte regler om
opgørelsesmetoden for normeringen i privatinstitutioner,
viser sig at tage længere tid at udarbejde end forventet. Det
bemærkes, at den administrative forskrift vil være
omfattet af ordningen med fælles ikrafttrædelsesdatoer
for regulering, som har direkte konsekvenser for erhvervslivet,
hvorfor de som hovedregel skal træde i kraft enten den 1.
januar eller den 1. juli og desuden være udstedt mindst fire
uger før ikrafttrædelsesdatoen, så
virksomhederne har god tid til at omstille sig til de nye
regler.
Det foreslås med stk. 3, at loven først finder
anvendelse for Helsingør Kommune og Rebild Kommune den 1.
januar 2026. Indtil da finder de hidtil gældende regler
anvendelse for disse kommuner.
Efter § 2, stk. 4, i lov nr. 2594 af 28.
december 2021 om ændring af dagtilbudsloven
(Minimumsnormeringer i daginstitutioner og styrket tilsyn med
dagtilbud m.v.) finder bl.a. bestemmelserne om minimumsnormeringer
for kommunale, selvejende og udliciterede daginstitutioner og
puljeordninger først anvendelse for Rebild Kommune og
Helsingør Kommune den 1. oktober 2024. Indtil den 30.
september 2024 finder de hidtil gældende regler anvendelse
for disse kommuner. Der forventes fremsat lovforslag i december
2023 om at forlænge forsøgsperioden frem til den 31.
juli 2025.
Det foreslåede medfører, at
bestemmelserne om minimumsnormeringer i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner og puljeordninger indtil den 1.
januar 2026 ikke vil finde anvendelse for Rebild Kommune og
Helsingør Kommune, som er velfærdsaftalekommuner, og
som er omfattet af § 8 i lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet. Fra den 1.
januar 2026 vil Rebild Kommune og Helsingør Kommune
være omfattet af de foreslåede regler om
minimumsnormeringer. Med det foreslåede sikres det, at
opgørelsen af minimumsnormeringer i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner vil følge samme periode og
således skulle opgøres som et årligt gennemsnit
i alle kommuner.
Da dagtilbudsloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft for disse dele af riget, vil loven ikke gælde for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I dagtilbudsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 985 af 27. juni 2022, som ændret
ved lov nr. 1162 af 8. juni 2021, lov nr. 2594 af 28. december
2021, lov nr. 2595 af 28. december 2021 og § 24 i lov nr. 753
af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer: | | | 1. Efter
§ 19 indsættes: »§ 19
a. Kommunalbestyrelsen skal sikre en normering i kommunale,
selvejende og udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk.
2-4, og puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102,
som indebærer, at der minimum er én pædagogisk
personale pr. tre børn i alderssvarende daginstitutioner til
0-2-årige børn og én pædagogisk personale
pr. seks børn i alderssvarende daginstitutioner til
3-årige børn indtil skolestart. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at børn under 3 år
indgår i normeringen efter stk. 1, så der er minimum
én pædagogisk personale pr. tre børn, frem til
den 1. i måneden efter at barnet er fyldt 3 år. Stk. 3.
Normeringen efter stk. 1 og 2 i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, og
puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102 skal
opgøres som et årligt gennemsnit i kommunen. Stk. 4.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om opgørelsesmetode for normeringen i
daginstitutioner efter stk. 1 og 2. § 19 b.
En privatinstitution efter § 19, stk. 5, skal sikre en
normering i institutionen, som indebærer, at der minimum er
én pædagogisk personale pr. tre børn i
alderssvarende privatinstitutioner til 0-2-årige børn
og én pædagogisk personale pr. seks børn i
alderssvarende privatinstitutioner til 3-årige børn
indtil skolestart. Stk. 2.
Privatinstitutionen skal sikre, at børn under 3 år
indgår i normeringen efter stk. 1, så der er minimum
én pædagogisk personale pr. tre børn, frem til
den 1. i måneden efter at barnet er fyldt 3 år. Stk. 3.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om opgørelsesmetode for normeringen i
privatinstitutioner efter stk. 1 og 2 og privatinstitutioners
dokumentation herfor.« | § 20.
--- Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen fastsætter og offentliggør
kriterier for godkendelse efter stk. 1. Privatinstitutioner skal
opfylde kriterierne for godkendelse senest 6 måneder efter
offentliggørelse heraf. Kommunalbestyrelsen kan stille krav
om driftsgaranti. | | 2. I § 20, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt. som nyt punktum: »Kommunalbestyrelsens kriterier
for godkendelse kan ikke vedrøre privatinstitutioners
normering, jf. § 19 b.« | | | § 2 I lov nr. 2594 af 28. december 2021 om
ændring af dagtilbudsloven (Minimumsnormeringer i
daginstitutioner og styrket tilsyn med dagtilbud m.v.) foretages
følgende ændring: | 3. Efter
§ 19 indsættes: »§ 19
a. Kommunalbestyrelsen skal sikre en normering i kommunale,
selvejende og udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk.
2-4, og puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102,
som indebærer, at der minimum er én pædagogisk
personale pr. tre børn i alderssvarende daginstitutioner til
0-2 årige børn og én pædagogisk personale
pr. seks børn i alderssvarende daginstitutioner til
3-årige børn indtil skolestart. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at børn under 3 år
indgår i normeringen efter stk. 1, så der er minimum
én pædagogisk personale pr. tre børn, frem til
den 1. i måneden efter at barnet er fyldt 3 år. Stk. 3.
Normeringen efter stk. 1 og 2 i kommunale, selvejende og
udliciterede daginstitutioner efter § 19, stk. 2-4, og
puljeordninger med tilskud efter §§ 101 og 102 skal
opgøres som et årligt gennemsnit i kommunen. Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at normeringen i
privatinstitutioner efter § 19, stk. 5, mindst svarer til den
gennemsnitlige normering i kommunen, jf. stk. 3. Stk. 5.
Børne- og undervisningsministeren fastsætter
nærmere regler om opgørelsesmetode for normeringen i
daginstitutioner efter stk. 1 og 2.« | | 1. § 1, nr. 3, ophæves. | § 2 Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk.
2. | | 2. I § 2, stk. 1, udgår », jf.
dog stk. 2«. | Stk. 2.
§ 1, nr. 3, træder i kraft den 1. januar 2024. … | | 3. § 2, stk. 2, ophæves. Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3. |
|