Fremsat den 10. november 2023 af justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udgivelsen af en
Lovtidende
(Bemyndigelse til at fastsætte regler
om alternativ offentliggørelse af retsforskrifter)
§ 1
I lov om udgivelsen af en Lovtidende, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10. august 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, 1. pkt., indsættes
efter »bekendtgørelsesform«: », jf. dog
stk. 2«.
2. I
§ 3 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at retsforskrifter
omfattet af § 2 ikke indføres i Lovtidende, når
dette ikke er muligt, og det er nødvendigt at kunne
offentliggøre retsforskrifter. Justitsministeren
fastsætter i den forbindelse regler om, hvordan
retsforskrifterne skal offentliggøres.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2. Loven
gælder ikke for Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Alternativ offentliggørelse af
retsforskrifter | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Grundlovens § 22 | | | 2.1.2. | Lovtidendeloven | | | 2.1.3. | Alternativ kundgørelse | | 2.2. | Justitsministeriets overvejelser | | 2.3. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Klimamæssige konsekvenser | 7. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Efter grundlovens § 22 får et af Folketinget vedtaget
lovforslag lovskraft, når det senest 30 dage efter den
endelige vedtagelse stadfæstes af kongen. Kongen befaler
lovens kundgørelse og drager omsorg for dens
fuldbyrdelse.
Det antages, at en lov først kan håndhæves,
når den er vedtaget, stadfæstet og kundgjort. I dag
kundgøres alle retsforskrifter, dvs. love og
bekendtgørelser mv., ved indførelse i Lovtidende i
elektronisk form på lovtidende.dk, medmindre andet er bestemt
ved lov. Kundgørelse af retsforskrifter er således i
almindelighed afhængig af, at lovtidende.dk er
tilgængelig.
Civilstyrelsen er udgiver af Lovtidende. Civilstyrelsen har i
den forbindelse ansvaret for at drive det samfundskritiske system
Lex Dania produktion, som benyttes af regeringen og Folketinget i
forbindelse med regelproduktion og ved kundgørelse af
lovgivning i Lovtidende på lovtidende.dk.
Der findes i dag ikke bestemmelser i lov om udgivelsen af en
Lovtidende, jf. lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10. august
2016 (herefter lovtidendeloven) om alternativ kundgørelse i
situationer, hvor Lovtidende ikke kan udgives i elektronisk form. I
denne sammenhæng er det vigtigt at skabe hjemmel til, at der
kan fastsættes regler om en alternativ
kundgørelsesordning, hvis det f.eks. af tekniske
årsager ikke er muligt at anvende Lovtidende.
Med lovforslaget foreslås det på den baggrund, at
der i lovtidendeloven indføres en hjemmel, der bemyndiger
justitsministeren til at fastsætte regler om alternativ
kundgørelse af retsforskrifter i sådanne
situationer.
2. Alternativ
offentliggørelse af retsforskrifter
2.1. Gældende ret
2.1.1. Grundlovens § 22
Efter grundlovens § 22 får et af Folketinget vedtaget
lovforslag lovskraft, når det senest 30 dage efter den
endelige vedtagelse stadfæstes af kongen. Kongen befaler
lovens kundgørelse og drager omsorg for dens
fuldbyrdelse.
Grundlovens § 22 stammer fra grundloven af 1849, og bortset
fra en rent sproglig ændring ved grundloven af 1915 er der
ikke siden sket ændringer af den del af bestemmelsen, som
vedrører kundgørelse.
Bestemmelsen i grundlovens § 22, 2. pkt., indebærer,
at regeringen har pligt til at sikre, at stadfæstede love
kundgøres. Borgerne får derved mulighed for at
sætte sig ind i og indrette sig efter de vedtagne love, som
pålægger dem pligter og giver dem rettigheder. Kravet
om kundgørelse antages tillige at omfatte anordninger
(bekendtgørelser mv.), idet de informations- og
indrettelseshensyn, der knytter sig til kundgørelseskravet,
med mindst samme virkning også gør sig gældende
for disse retsforskrifter.
Det er almindeligt antaget i den juridiske litteratur, at
grundloven ikke tager stilling til kundgørelsesmåden.
Kundgørelsen af love mv. vil derfor i princippet kunne ske
ved annoncering i f.eks. aviser, ved oplæsning i radio eller
fjernsyn eller på anden formålstjenlig måde.
Inden for meget vide rammer står lovgiver derfor frit med
hensyn til valget af kundgørelsesmåden og den
nærmere ordning af kundgørelsesformen. I den
forbindelse kan der f.eks. peges på, at det
tinglæsningssystem, som eksisterede inden lovtidendeloven fra
1870, og som indebar, at forskrifterne blev læst op på
f.eks. herredstinget, blev anset for at være i
overensstemmelse med kundgørelsesbestemmelserne i
grundlovene af 1849 og 1866.
Det fremhæves også i den juridiske litteratur, at
der må lægges stor vægt på, at love og
bekendtgørelser skal kundgøres, idet det er af
afgørende betydning, at borgerne og virksomheder mv. ikke
udsættes for håndhævelse af retsregler, der ikke
er kundgjorte. Endvidere er der peget på, at det er praktisk
og principielt vigtigt, at der ved en officiel kundgørelse
etableres en autoritativ kilde til information om retsreglernes
nøjagtige ordlyd.
2.1.2. Lovtidendeloven
Lovtidende udgives efter reglerne i lovtidendeloven.
Lovtidendeloven stammer fra 1870, og loven gennemførte en
generel nyordning af kundgørelsesmåden for love og en
række andre retsforskrifter, således at det hidtidige
tinglæsningssystem blev erstattet med kundgørelse i de
trykte publikationer Lovtidende og Ministerialtidende.
Offentliggørelse i Lovtidende er efter lovtidendelovens
§ 3, 1. pkt., den bindende kundgørelsesform for de
retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens
kundgørelsesordning, idet det blandt andet fremgår af
bestemmelsen, at den hidtil foreskrevne tinglysning af love og
anordninger bortfalder, hvorimod disses offentliggørelse
igennem Lovtidende bliver den bindende
bekendtgørelsesform.
De retsforskrifter, som er omfattet af loven, fremgår
bl.a. af lovtidendelovens § 2, stk. 1, hvorefter der i
Lovtidende indføres såvel alle love som alle kongelige
anordninger, under hvilket navn de end måtte udstedes
(anordninger, åbne breve, kundgørelser osv.).
Lovtidendelovens § 2, stk. 1, omfatter således alle
love i formel forstand og alle retsforskrifter, som er udstedt af
regenten, dvs. alle kgl. anordninger, der er bindende for borgere
og myndigheder. Bestemmelsen om kundgørelse af love og
kongelige anordninger i Lovtidende medfører, at regeringen
efter lovtidendeloven har pligt til at indføre de
pågældende retsforskrifter i Lovtidende.
Det fremgår af lovtidendelovens § 2, stk. 2, at alle
ministerielle bekendtgørelser endvidere indføres i
Lovtidende. Bestemmelsen blev nyaffattet ved lov nr. 305 af 19.
april 2006 om ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende
og en Ministerialtidende, hvorved udtrykket »ministerielle
bekendtgørelser« blev indsat i stedet for
»ministerielle anordninger, under hvilket navn de end
måtte udstedes (anordninger, bekendtgørelser,
plakater, reglementer, instrukser, vedtægter osv.)« Det
fremgår dog af bemærkningerne til bestemmelsen, at der
ikke med nyaffattelsen var tilsigtet nogen indholdsmæssig
ændring med hensyn til, hvilke forskrifter der efter
bestemmelsen skal optages i Lovtidende, jf. herved
Folketingstidende 2005-2006, tillæg A, L 106 som fremsat,
side 3127.
Ved samme lov blev der til lovtidendeloven indsat en ny § 1
a, hvorefter justitsministeren forestår drift af Lovtidende i
elektronisk form. Lovændringen byggede på
betænkning nr. 1464/2005 om Lovtidende i elektronisk form,
som blev afgivet i oktober 2005 af Udvalget om Elektronisk
Lovtidende med direktør hos Folketingets Ombudsmand Jens
Møller som formand.
I medfør af § 1 a, stk. 2, fastsætter
justitsministeren regler om Lovtidende i elektronisk form, herunder
regler om Lovtidendes sikkerhed. Lovtidendelovens § 1 a
trådte i kraft den 1. januar 2008. Siden den 1. januar 2008
er Lovtidende således alene udkommet elektronisk, hvorved
Lovtidende i elektronisk form i dag udgør den autoritative
kundgørelsesordning for retsforskrifter, der er omfattet af
lovtidendelovens kundgørelsesordning, jf. lovens § 3,
1. pkt.
Det bemærkes, at Justitsministeriet ikke ved
indsættelsen af § 1 a fandt det nødvendigt at
indsætte en bestemmelse i lovtidendeloven, der udtrykkeligt
fastsætter, at retsvirkningerne af kundgørelse af
retsforskrifter omfattet af lovtidendelovens § 2 er knyttet
til kundgørelsen i Lovtidende i elektronisk form. Baggrunden
herfor er, at Lovtidende efter justitsministerens
ikraftsættelse af loven alene eksisterer i elektronisk form,
da der ikke længere herefter bliver udgivet en Lovtidende i
trykt form, jf. herved Folketingstidende 2005-2006, tillæg A,
L 106 som fremsat, side 3118.
Det betyder, at det er Lovtidende i elektronisk form, som
lovtidendelovens § 3, 1. pkt., henviser til, når det
bestemmes, at »offentliggørelse igennem Lovtidende
bliver den bindende bekendtgørelsesform«. Heraf
følger, at retsvirkningerne af kundgørelse af
retsforskrifter omfattet af lovtidendelovens § 2 er knyttet
til kundgørelsen i Lovtidende i elektronisk form. Det
bemærkes, at retsforskrifter, der allerede er blevet
kundgjort i Lovtidende, fortsat vil kunne håndhæves,
uanset om Lovtidende på et senere tidspunkt bliver
utilgængelig.
De nærmere regler om udgivelsen af Lovtidende er fastsat
ved bekendtgørelse nr. 1395 af 12. december 2007 om
Lovtidende i elektronisk form. Bekendtgørelsen
fastsætter regler om udgiveransvar, redaktion og publicering
af Lovtidende på webstedet lovtidende.dk, ligesom den
indeholder bestemmelser om sikring af forskrifters autenticitet og
integritet samt bestemmelser om sikkerhed i Lex Dania
produktion.
2.1.3. Alternativ kundgørelse
Efter § 3 i lovtidendeloven er Lovtidende den bindende
kundgørelsesform for de retsforskrifter, der er omfattet af
lovtidendelovens kundgørelsesordning. Kravet om optagelse i
Lovtidende kan derfor kun fraviges, hvis der ved lov er fastsat en
alternativ kundgørelsesordning for forskriften.
Lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led, har tidligere
indeholdt hjemmel til, at det ved kgl. anordning kan bestemmes, at
visse grupper af ministerielle bekendtgørelser ikke
indføres i Lovtidende, men at der i stedet kundgøres
i overensstemmelse med forskrifter, som meddeles af vedkommende
minister. Denne mulighed for alternativ kundgørelse blev
imidlertid fjernet ved lov nr. 305 af 19. april 2006 om
ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende og en
Ministerialtidende.
Om baggrunden herfor anføres det i betænkning nr.
1464/2005, at fravigelser fra den almindelige
kundgørelsesordning kun bør ske, hvis der er
tungtvejende hensyn, der begrunder en sådan fravigelse. Hvis
ikke sådanne tungtvejende hensyn gør sig
gældende, bør kundgørelse af retssikkerheds- og
ordensmæssige grunde ske efter den almindelige ordning, det
vil sige kundgørelse i Lovtidende, jf. betænkningens
s. 54.
Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 305 af 19.
april 2006, at Justitsministeriet tilsluttede sig udvalgets
betragtninger. Det blev i den forbindelse bemærket, at
lovtidendelovens kundgørelsesordning vil kunne fraviges,
hvis der ved lov udtrykkeligt fastsættes en anden
kundgørelsesmåde enten for loven alene eller med
fremtidig generel virkning. Videre anføres det, at der hvis
en helt ekstraordinær situation skulle opstå, f.eks.
på grund af længerevarende systemnedbrud i Lovtidende i
elektronisk form, ved lov kunne etableres en særlig
kundgørelsesordning, jf. herved Folketingstidende 2005-06,
tillæg A, L 106 som fremsat, side 3120.
Lovtidendelovens kundgørelsesordning er bl.a. blevet
fraveget ved lov under en typografstrejke i København i
1947, som betød, at Lovtidende ikke kunne udkomme. Ved
midlertidig lov nr. 59 af 17. marts 1947 om kundgørelse af
love og anordninger m.v. blev det i forbindelse med strejken
indført, at kundgørelse skulle ske ved
oplæsning i radioen af lovens eller anordningens titel,
så længe kundgørelse i Lovtidende ikke kunne
finde sted. Derudover skulle loven sendes til amts-, dommer- og
politikontorer samt offentlige biblioteker.
Derudover ses flere eksempler på love, der undtager visse
forskrifter fra indførelse i Lovtidende, således at de
bliver kundgjort andetsteds. Disse undtagelser omfatter ofte
tekniske specifikationer og internationale standarder, der retter
sig mod en snæver kreds af professionelle aktører. Som
eksempler på bestemmelser om alternativ kundgørelse
kan nævnes § 31, stk. 1, i lov om sikkerhed ved
elektriske anlæg, elektriske installationer og elektrisk
materiel, jf. lovbekendtgørelse nr. 26 af 10. januar 2019,
§ 59 i epidemiloven, jf. lov nr. 285 af 27. februar 2021 samt
§ 92 a, stk. 1 og 2, i lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 984 af 12. maj 2021, som ændret
ved lov nr. 2605 af 28. december 2021.
Udvalget om Elektronisk Lovtidende overvejede i forbindelse med
afgivelsen af betænkning nr. 1464/2005 om Lovtidende i
elektronisk form i oktober 2005, om der med etableringen af
Lovtidende i elektronisk form som den autoritative
kundgørelsesordning blev skabt et behov for at sikre, at
lovgivningsmagtens og forvaltningens kompetence til at udstede
generelle retsakter ikke hindres, f.eks. som følge af
systemnedbrud i Lovtidende i elektronisk form. Udvalget vurderede
imidlertid, at det elektroniske kundgørelsessystem kunne
etableres med et sikkerhedsniveau, der lever op til det niveau, der
må kræves for en kundgørelsesordning for
retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens
kundgørelsesordning. På den baggrund fandt udvalget,
at der med etableringen af Lovtidende i elektronisk form ikke i sig
selv blev skabt et behov for en
nødkundgørelsesordning i tilfælde af f.eks. et
længerevarende systemnedbrud. Udvalget undlod derfor at
foreslå ændringer til lovtidendeloven med henblik
på etablering af en alternativ kundgørelsesordning,
jf. betænkningens s. 56.
Det bemærkes, at det følger af § 1 i
cirkulære nr. 27 af 28. februar 1996 om ministeriernes
pligtaflevering til Retsinformation
(pligtafleveringscirkulæret), at alle love,
lovbekendtgørelser, anordninger, bekendtgørelser,
cirkulærer, cirkulæreskrivelser, vejledninger m.v. samt
administrative afgørelser af principiel karakter skal
indlægges i Retsinformation. Videre følger det af
§ 2, stk. 3, 1. pkt., i cirkulæret, at forskrifter skal
indlægges i Retsinformation, selv om de ikke
offentliggøres i Lov- eller Ministerialtidende.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det følger af lovtidendelovens § 3, 1. pkt., at
offentliggørelse i Lovtidende i elektronisk form
udgør den autoritative kundgørelsesordning for de
retsforskrifter, der efter lovtidendelovens § 2 skal
indføres i Lovtidende. Lovtidendelovens
kundgørelsesordning kan kun fraviges, hvis der ved lov
fastsættes en anden kundgørelsesmåde.
Der kan opstå situationer, hvor et lovforslag er vedtaget
og stadfæstet, men hvor det inden datoen for lovens
ikrafttræden ikke er muligt at indføre den
pågældende lov i Lovtidende, fordi lovtidende.dk ikke
er tilgængelig. I en sådan situation vil den
pågældende lov ikke kunne håndhæves, idet
det antages, at love først kan håndhæves,
når lovforslaget er vedtaget og stadfæstet, og loven er
kundgjort og trådt i kraft. Kundgørelse vil i en
sådan situation skulle afvente, at Lovtidende bliver
tilgængelig eller afvente en genfremsættelse og ny
vedtagelse og stadfæstelse af lovforslaget med en ny
bestemmelse om, at loven eller lovene ikke skal indføres i
Lovtidende.
Tilsvarende kan administrative forskrifter, som efter
gældende ret ikke er undtaget fra indførelse i
Lovtidende, ikke kundgøres i situationer, hvor lovtidende.dk
ikke er tilgængelig. I en sådan situation vil
kundgørelse også skulle afvente, at Lovtidende bliver
tilgængelig eller afvente, at der gennemføres en lov,
som hjemler en alternativ kundgørelsesmåde.
Ved en beredskabshændelse, som medfører, at
lovtidende.dk ikke er tilgængelig, vil der kunne være
behov for at handle hurtigt. Det er i den forbindelse
Justitsministeriets vurdering, at der bør indføres
hjemmel til at, at justitsministeren bemyndiges til at udstede
regler om alternativ kundgørelse, hvis det ikke er muligt at
offentliggøre i Lovtidende.
Ved at bemyndige justitsministeren til at fastsætte regler
om alternativ kundgørelse vil det sikres, at der hurtigt kan
fastsættes regler om en alternativ kundgørelsesordning
i en konkret krisesituation. Samtidig tages der højde for,
at regler om alternative kundgørelsesmåder
løbende skal kunne tilpasses et ændret trusselsbillede
og nye teknologier.
Justitsministeriet finder, at kundgørelse af hensyn til
retssikkerheden og ordensmæssige hensyn som det klare
udgangspunkt skal ske efter lovtidendelovens
kundgørelsesordning, og at denne alene bør fraviges,
hvis meget tungtvejende hensyn taler herfor.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der
bør opstilles betingelser for, hvornår regler udstedt
i medfør af den foreslåede bemyndigelse kan finde
anvendelse. Det bør klart fremgå af loven, at
lovtidendelovens kundgørelsesordning efter den
foreslåede ordning alene kan fraviges, når det er
nødvendigt at kunne offentliggøre retsforskrifter, og
hvor kundgørelse efter den almindelige
kundgørelsesordning ved indførelse af retsforskriften
i Lovtidende ikke er mulig.
Ved beslutning om hvilken kundgørelsesordning, der skal
benyttes i en konkret krisesituation, skal der tages hensyn til
retssikkerheden for borgere og virksomheder mv. samt det
grundlæggende hensyn bag kundgørelseskravet, nemlig at
sikre adgang til en autoritativ kilde til information om
retsreglernes nøjagtige ordlyd.
Idet regler om en alternativ kundgørelsesordning, der
fastsættes af justitsministeren med hjemmel i det
foreslåede § 3, stk. 2, også kan tænkes
fastsat i forbindelse med en opstået konkret krisesituation,
hvor indførelse i Lovtidende ikke er mulig, vil ordningen
skulle indebære, at de regler om alternativ
kundgørelse, der fastsættes i medfør af
bemyndigelsen, også skal kunne undtages fra at blive
indført i Lovtidende i situationer, hvor dette ikke er
muligt.
2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i lovtidendelovens § 3, stk. 2,
indføres en hjemmel til, at justitsministeren kan
fastsætte regler om, at retsforskrifter omfattet af § 2
ikke indføres i Lovtidende, når dette ikke er muligt,
og det er nødvendigt at kunne offentliggøre
retsforskrifter. Det foreslås derudover, at justitsministeren
i den forbindelse fastsætter regler om, hvordan
retsforskrifterne skal offentliggøres.
Den foreslåede bemyndigelse vil både kunne benyttes
til på forhånd at fastsætte regler om alternative
kundgørelsesmåder, så hjemmelsgrundlaget i form
af en bekendtgørelse herom allerede er på plads, hvis
en hændelse måtte opstå, som gør, at
indførelse i Lovtidende ikke er mulig. Det vil endvidere
være muligt at fastsætte sådanne regler på
baggrund af, at en konkret hændelse er indtrådt,
således at indførelse i Lovtidende ikke er mulig.
Herved sikres det, at kundgørelsesordningen kan tilpasses
den konkrete situation. Det bemærkes, at det på
nuværende tidspunkt ikke umiddelbart er forventningen, at den
foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet i forbindelse med
lovens ikrafttræden.
Det følger af det foreslåede § 3, stk. 2, at
regler fastsat i medfør af bestemmelsen alene vil finde
anvendelse i tilfælde, hvor indførelse i Lovtidende
ikke er mulig. Dette vil gælde, uanset om reglerne er udstedt
før eller i forbindelse med, at en konkret hændelse er
indtrådt. Den bagvedliggende årsag til den manglende
tilgængelighed af lovtidende.dk vil efter bestemmelsen
være underordnet. Såvel alvorlige
beredskabshændelser som hændelser, der alene
påvirker driften af lovtidende.dk, vil være omfattet af
bestemmelsen.
Kravet vil sikre, at det alene vil være muligt at anvende
alternative kundgørelsesordninger i situationer, hvor det
ikke er muligt at kundgøre efter lovtidendelovens
kundgørelsesordning.
Det følger derudover af den foreslåede bestemmelse,
at det er et krav for at anvende reglerne, at det skal være
nødvendigt at kunne offentliggøre retsforskrifter.
Heri ligger, at der for at anvende regler om alternativ
kundgørelse udstedt med hjemmel i det foreslåede
§ 3, stk. 2, skal være et presserende behov for at
offentliggøre konkrete retsforskrifter omfattet af
lovtidendelovens § 2.
Det skal i den forbindelse vurderes, om tungtvejende hensyn
taler for at kundgøre den enkelte retsforskrift efter en
alternativ kundgørelsesmåde. En sådan vurdering
vil skulle foretages af det ministerium, der har ansvaret for den
pågældende retsforskrift.
Vurderingen vil tage udgangspunkt i, om den enkelte
retsforskrift efter sit indhold, herunder retsforskriftens
ikrafttrædelsestidspunkt, er af presserende karakter. Hermed
vil det sikres, at alternativ kundgørelse alene anvendes i
de tilfælde, hvor retsforskriftens ikrafttræden ikke
kan afvente, at indførelse i Lovtidende igen er mulig.
Det forudsættes, at Justitsministeriet inddrages i
vurderingen af, om en retsforskrift skal kundgøres efter en
alternativ kundgørelsesordning.
Det foreslås derudover, at justitsministeren
fastsætter regler om, hvordan offentliggørelse skal
ske i situationer, der er omfattet af bestemmelsen.
Det altovervejende hensyn i vurderingen af, hvilken alternativ
kundgørelsesmåde der bør vælges, vil
være hensynet til retsforskrifternes tilgængelighed,
således at der så vidt muligt sikres en autoritativ
kilde til information om retsforskrifternes nøjagtige
ordlyd. Det forudsættes i den forbindelse, at
kundgørelse skal ske på en sådan måde, at
offentligheden i videst muligt omfang og uden større
omkostninger eller besvær kan få kendskab til
retsforskrifternes indhold.
Vurderingen af, hvilken alternativ kundgørelsesordning,
der skal benyttes, vil afhænge af karakteren af den
pågældende situation og den bagvedliggende årsag
til, at den almindelige kundgørelsesordning med
indførelse af retsforskrifter i Lovtidende ikke kan
følges. Skyldes situationen, at der ikke er adgang til
internettet i al almindelighed, vil det kunne fastsættes, at
retsforskrifter skal kundgøres f.eks. ved oplæsning i
TV eller radio. Skyldes situationen derimod et nedbrud i
elforsyningen, vil det f.eks. kunne fastsættes, at
kundgørelse skal ske ved skiltning, ophæng af plakater
eller anden publicering på biblioteker og andre offentlige
steder. Det vil f.eks. derudover kunne fastsættes, at
retsforskrifter skal kundgøres gennem højtalere eller
lignende, hvis borgerne på grund af situationens art f.eks.
er nødsaget til at blive inden døre.
Det forudsættes, at regler fastsat i medfør af stk.
2 vil kunne undtages fra indførelse i Lovtidende. Regler om
alternativ kundgørelse vil således også selv
kunne kundgøres efter en alternativ
kundgørelsesordning, såfremt betingelserne i det
foreslåede § 3, stk. 2, er opfyldt.
Det forudsættes, at retsforskrifter, som er blevet
kundgjort efter en alternativ kundgørelsesordning, så
snart det er muligt, skal offentliggøres på
lovtidende.dk samt indlægges i Retsinformation i
overensstemmelse med pligtafleveringscirkulæret. Den
efterfølgende optagelse i Lovtidende og indlæggelse i
Retsinformation vil ikke have karakter af kundgørelse og vil
derfor ikke have betydning for retsforskrifternes retsvirkning.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til §
1, nr. 2.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes hverken at have økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for det offentlige
af betydning.
Det vurderes, at lovforslaget følger de syv principper
for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 30. august 2023
til den 27. september 2023 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Advokatnævnet,
Advokatrådet , Advokatsamfundet, Amnesty International
Danmark, Atuagagdliutit/Grønlandsposten (AG), Berlingske
Tidende, Civilstyrelsen, Danmarks Jurist- og Økonomiforbund,
Danmarks Radio, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk,
Retspolitisk Forening, Danske Advokater, Danske Medier,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den
Uafhængige Politiklagemyndighed, Det Centrale
Handicapråd, Det Kgl. Bibliotek, Det Kriminalpræventive
Råd, Digitaliseringsstyrelsen, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolenes
Tjenestemandsforening, Domstolsstyrelsen, Folketingets Ombudsmand,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Fængselsinspektører m.fl., Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Offentlige Anklagere i Grønland,
Foreningen af Statsadvokater, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Forsvarerforeningen i Grønland,
Fængselsforbundet, Grønlands Landsret,
Grønlands Politiforening, Grønlands Råd for
Menneskerettigheder, Grønlands Selvstyre, Grønlandske
Advokater, HK Landsklubben Danmarks Domstole, HK, Landsklubben for
Kriminalforsorgen, Information, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, Jyllands-Posten, Kalaallit Nunaata Radioa (KNR),
Kommunernes Landsforening, Kredsdommerforeningen,
Kriminalforsorgsforeningen, Kristeligt Dagblad, Københavns
Retshjælp, Københavns Universitet - Det Juridiske
Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen
KRIM, Landsforsvareren for Grønland, Medienævnet,
Politidirektørforeningen, Politiforbundet, Politiken,
PostNord, Procesbevillingsnævnet, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigsarkivet, Rigsombudsmanden
i Grønland, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigspolitichefen, Rigspolitiet, Sermitsiaq. AG, Syddansk
Universitet - Juridisk Institut, TV2, Vestre Landsret,
Weekendavisen, Østre Landsret, Aalborg Universitet -
Juridisk Institut og Aarhus Retshjælp.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslagets forventes hverken at have
økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser
for det offentlige af betydning. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af lovtidendelovens § 1, at en Lovtidende
fra den 1. januar 1871 udgives ved regeringens foranstaltning.
Det følger videre af lovtidendelovens § 3, 1. pkt.,
at den hidtil foreskrevne tinglæsning af love og anordninger
fra det nævnte tidspunkt af bortfalder, hvorimod disses
offentliggørelse igennem Lovtidende bliver den bindende
bekendtgørelsesform.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med lovtidendelovens
§ 1 a, stk. 1, hvorefter justitsministeren forestår
drift af Lovtidende i elektronisk form. Lovtidende overgik til
udelukkende at blive udgivet i elektronisk form den 1. januar 2008,
jf. bekendtgørelse nr. 1394 af 12. december 2007 om
ikrafttræden af lov om ændring af lov om udgivelsen af
en Lovtidende og en Ministerialtidende (Lovtidende i elektronisk
form).
Det betyder, at det er Lovtidende i elektronisk form, som
lovtidendelovens § 3, 1. pkt., henviser til, når det
bestemmes, at »offentliggørelse igennem Lovtidende
bliver den bindende bekendtgørelsesform«. Heraf
følger, at retsvirkningerne af kundgørelse af
retsforskrifter er knyttet til kundgørelsen i Lovtidende i
elektronisk form.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det foreslås at ændre §
3, 1. pkt., således
at det vil fremgå, at der findes en undtagelse i stk. 2 i
bestemmelsen til offentliggørelse i Lovtidende i elektronisk
form som den autoritative kundgørelsesmåde.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets §
1, nr. 2, hvor det i § 3, stk. 2, i lovtidendeloven
foreslås at indføre en undtagelse til udgangspunktet
om indførelse i Lovtidende.
Til nr. 2
Det følger af lovtidendelovens § 3, at
offentliggørelse i Lovtidende er den bindende
kundgørelsesform for de retsforskrifter, der er omfattet af
lovtidendelovens kundgørelsesordning.
Kundgørelsesordningen efter lovtidendeloven
indebærer, at offentliggørelse på lovtidende.dk
i dag er den bindende bekendtgørelsesform, jf. § 3, 1.
pkt., idet retsvirkningen af en retsforskrift knytter sig til den
elektroniske kundgørelse.
Det er i dag alene muligt at undtage retsforskrifter omfattet af
lovens § 2 fra kundgørelse i Lovtidende efter lovens
§ 3, 1. pkt., såfremt der ved lov er fastsat en
alternativ kundgørelsesordning for forskriften.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til
lovforslaget.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 3, stk. 2, 1. pkt., at
justitsministeren kan fastsætte regler om, at retsforskrifter
omfattet af § 2 ikke indføres i Lovtidende, når
dette ikke er muligt, og det er nødvendigt at kunne
offentliggøre retsforskrifter.
Forslaget vil medføre, at justitsministeren bemyndiges
til at fastsætte regler om alternativ kundgørelse af
retsforskrifter i situationer, hvor lovtidende.dk er ude af drift,
og hvor der findes et påtrængende behov for at kunne
offentliggøre konkrete retsforskrifter.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at der
vil kunne fastsættes regler om, at retsforskrifter omfattet
af § 2 vil kunne undtages fra indførelse i Lovtidende.
Dette medfører, at regler udstedt i medfør af
bestemmelsen alene vil finde anvendelse for de retsforskrifter, som
er omfattet af lovtidendelovens eksisterende
kundgørelsesordning. Det forudsættes i den
forbindelse, at regler om alternativ kundgørelse, der
fastsættes i medfør af det foreslåede § 3,
stk. 2, efter bestemmelsen ligeledes kan undtages fra
indførelse i Lovtidende, og at de således kan
offentliggøres et andet sted, jf. nærmere herom i
bemærkningerne til § 3, stk. 2, 2. pkt.
Bemyndigelsen vil kunne udnyttes til at fastsætte
generelle regler om alternativ kundgørelse af
retsforskrifter. Disse generelle regler vil således kunne
udstedes, selv om betingelserne for reglernes anvendelse efter den
foreslåede bestemmelse ikke på tidspunktet for
udstedelsen er opfyldt.
Bemyndigelsen vil ligeledes kunne udmøntes til at
fastsætte regler om alternativ kundgørelse på
baggrund af en konkret opstået situation, hvor
indførelse i Lovtidende ikke er mulig.
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at
retsforskrifter alene vil kunne undtages fra indførelse i
Lovtidende, såfremt indførelse i Lovtidende ikke er
mulig.
Det forudsættes i den forbindelse, at betingelsen alene
vil være opfyldt i situationer, hvor lovtidende.dk ikke er
tilgængelig, og hvor det derfor ikke er muligt at
kundgøre retsforskrifter efter lovtidendelovens
gældende kundgørelsesordning.
Betingelsen vil således i udgangspunktet være
opfyldt i situationer, hvor et systemnedbrud indebærer, at
det ikke er muligt at kundgøre retsforskrifter på
lovtidende.dk. Det vil i den forbindelse være underordnet, om
den bagvedliggende årsag til nedbruddet f.eks. skyldes et
cyberangreb, terrorangreb, sabotage, krigshandlinger, en
naturkatastrofe eller et uheld. Det vil ligeledes være
underordnet, om nedbruddet skyldes, at der ikke er adgang til
internettet i al almindelighed, eller om alene lovtidende.dk er ude
af drift på grund af f.eks. et cyberangreb.
Betingelsen vil ligeledes være opfyldt, hvis en
væsentlig andel af befolkningen ikke har adgang til
lovtidende.dk og derfor ikke har mulighed for at gøre sig
bekendt med retsforskrifternes indhold.
Det forudsættes dog, at betingelsen ikke vil være
opfyldt i situationer, hvor befolkningen i enkelte landsdele, byer
eller områder ikke har adgang til lovtidende.dk, eksempelvis
på grund af nedbrud i elforsyningen i de
pågældende områder. I sådanne situationer
vil den elektroniske offentliggørelse af retsforskriften
på lovtidende.dk fortsat udgøre den autoritative
kundgørelsesordning, mens udbredelse af retsforskriften via
eksempelvis TV og radio i de ramte områder ikke vil have
betydning for retsforskriftens retsvirkninger. Retsforskrifterne
vil således kunne kundgøres elektronisk og samtidig
udbredes til de ramte områder uden brug af alternativ
kundgørelse.
Det følger derudover af forslaget, at anvendelsen af
alternative kundgørelsesmåder betinges af, at det er
nødvendigt at kunne offentliggøre retsforskrifter. I
denne betingelse ligger, at der skal være et presserende
behov for at offentliggøre konkrete retsforskrifter omfattet
af lovtidendelovens § 2.
Det skal i den forbindelse vurderes, om tungtvejende hensyn
taler for at kundgøre den enkelte retsforskrift efter en
alternativ kundgørelsesmåde. En sådan vurdering
skal foretages af det ministerium, der har ansvaret for den
pågældende retsforskrift. De enkelte ministerier skal
således vurdere, hvilke retsforskrifter på ministeriets
ressortområde, der i medfør af regler udstedt efter
den foreslåede bemyndigelse skal kundgøres efter en
alternativ kundgørelsesordning, og hvilke retsforskrifter
der kan afvente, at indførelse i Lovtidende igen er
mulig.
Det enkelte ministerium skal således vurdere, om den
pågældende retsforskrift efter sit indhold, herunder
retsforskriftens ikrafttrædelsestidspunkt, er af presserende
karakter. Omfattet af dette kriterium vil f.eks. være
retsforskrifter af kritisk betydning for statens sikkerhed eller
befolkningens sundhed.
Det forudsættes, at Justitsministeriet inddrages i
vurderingen af, om en retsforskrift skal kundgøres efter en
alternativ kundgørelsesordning i medfør af den
foreslåede bemyndigelse.
Det foreslås i stk. 2, 2.
pkt., at justitsministeren, når denne fastsætter
regler om alternativ kundgørelse efter det foreslåede
1. pkt., fastsætter regler om, hvordan retsforskrifterne skal
offentliggøres.
Bestemmelsen vil medføre, at justitsministeren bemyndiges
til at fastsætte regler om, hvordan kundgørelse skal
ske i situationer, der er omfattet af forslaget til stk. 2, 1.
pkt.
Vurderingen af, hvilken alternativ kundgørelsesordning,
der skal benyttes, vil afhænge af karakteren af den
pågældende situation og den bagvedliggende årsag
til, at den almindelige kundgørelsesordning ikke kan
følges. Skyldes situationen, at der ikke er adgang til
internettet i al almindelighed, vil det kunne fastsættes, at
retsforskrifter skal kundgøres f.eks. ved oplæsning i
TV eller radio. Skyldes situationen derimod et nedbrud i
elforsyningen, vil det f.eks. kunne fastsættes, at
kundgørelse skal ske ved skiltning, ophæng af plakater
eller anden publicering på biblioteker og andre offentlige
steder. Det vil derudover f.eks. kunne fastsættes, at
retsforskrifter skal kundgøres gennem højtalere eller
lignende, hvis borgerne på grund af situationens art er
nødsaget til at blive inden døre.
Det altovervejende hensyn i vurderingen af, hvilken alternativ
kundgørelsesmåde der bør anvendes i en given
situation, vil være hensynet til retsforskrifternes
tilgængelighed. Dette indebærer, at retsforskrifter vil
skulle kundgøres på en sådan måde, at
offentligheden uden større omkostninger eller besvær i
videst muligt omfang kan opnå kendskab til retsforskrifternes
indhold.
Hvornår en retsforskrift må anses for at være
kundgjort vil afhænge af den valgte
kundgørelsesordning. Der vil i valget af den konkrete
kundgørelsesmåde skulle tages hensyn til, at
offentligheden i videst muligt omfang og uden større
omkostninger eller besvær skal kunne få kendskab til
den pågældende retsforskrift. Uanset
kundgørelsesmåde bør kundgørelsen
omfatte retsforskriften i sin helhed. Det bør i den
forbindelse tilstræbes, at der i en given situation, hvor
betingelserne for alternativ kundgørelse af retsforskrifter
er opfyldt, alene benyttes én autoritativ alternativ
kundgørelsesordning.
Retsvirkningerne af kundgørelsen vil svare til den
gældende regel herom i lovtidendelovens § 3, 2. pkt. Det
følger heraf, at den pågældende lov eller
bekendtgørelse træder i kraft ved begyndelsen af det
døgn, der følger efter det døgn, hvori den er
indført i Lovtidende, medmindre den bestemmer noget
andet.
Alternativ kundgørelse af retsforskrifter vil
således indebære, at den pågældende
retsforskrift vil træde i kraft døgnet efter det
døgn, hvorfra retsforskriften er kundgjort efter de
gældende regler herom, medmindre andet fremgår af den
pågældende retsforskrift. Det vil herunder være
muligt at fravige lovtidendelovens udgangspunkt ved at bestemme, at
retsforskriften skal træde i kraft umiddelbart efter dens
kundgørelse.
Den valgte kundgørelsesordning bør dog i alle
tilfælde suppleres med yderligere information på en
sådan måde, at offentligheden i videst muligt omfang
opnår kendskab til retsforskriftens eksistens og indhold.
Dette vil særligt gælde i forhold til de borgere og
virksomheder mv., som umiddelbart berøres af den
pågældende regulering. Information om retsforskriften
vil eksempelvis kunne ske gennem medierne, og ved at eksemplarer af
den pågældende retsforskrift gøres offentligt
tilgængelige på biblioteker og lignende steder.
Udbredelse og tilgængeliggørelse af retsforskriften
gennem sådanne kommunikationskanaler vil ikke udgøre
kundgørelse med de dertil tilhørende
retsvirkninger.
Når betingelserne efter det foreslåede stk. 2 ikke
længere er opfyldt, vil indførelse i Lovtidende igen
udgøre den autoritative kundgørelsesmåde.
Det forudsættes i den forbindelse, at retsforskrifter, som
er blevet kundgjort efter en alternativ kundgørelsesordning,
så snart det er muligt, skal offentliggøres på
lovtidende.dk og indlægges i Retsinformation. Den
efterfølgende optagelse i Lovtidende og indlæggelse i
Retsinformation vil ikke have karakter af kundgørelse, og
vil derfor ikke have betydning for retsforskrifternes
retsvirkning.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven skal træde i kraft den 1. januar 2024.
Det foreslås i stk. 2, at
loven ikke gælder for Grønland, men ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Lovtidendeloven gælder direkte for Grønland. Det
foreslås dog at indsætte en anordningshjemmel,
således at loven kan sættes i kraft for Grønland
ved kongelig anordning med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Det bemærkes, at lovtidendeloven ikke gælder for
Færøerne, jf. lovtidendelovens § 8. Det skyldes,
at love, anordninger og bekendtgørelser, der gælder
på Færøerne, skal kundgøres i
landsstyrets kundgørelsestidende for Færøerne,
Kunngerðablaðið, for at disse får retsvirkning
for Færøerne, jf. § 1, stk. 1, i
lovbekendtgørelse nr. 1097 af 10. august 2016 om
kundgørelse af love, anordninger og bekendtgørelser
på Færøerne. Loven skal derfor ikke gælde
for Færøerne eller ved kongelig anordning kunne
sættes i kraft for Færøerne.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov om udgivelsen af en Lovtidende, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1098 af 10. august 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3. Fra det
nævnte tidspunkt af bortfalder den hidtil foreskrevne
tinglæsning af love og anordninger, hvorimod disses
offentliggørelse igennem Lovtidende bliver den bindende
bekendtgørelsesform. Den pågældende lov eller
bekendtgørelse træder, medmindre den bestemmer noget
andet, i kraft ved begyndelsen af det døgn, der
følger efter det døgn, hvori den er indført i
Lovtidende. Hver indførelse i Lovtidende skal indeholde
oplysning om, hvilken dag indførelsen er sket. | | 1. I § 3, 1. pkt., indsættes efter
»bekendtgørelsesform«: », jf. dog stk.
2«. | | | 2. I § 3 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at retsforskrifter
omfattet af § 2 ikke indføres i Lovtidende, når
dette ikke er muligt, og det er nødvendigt at kunne
offentliggøre retsforskrifter. Justitsministeren
fastsætter i den forbindelse regler om, hvordan
retsforskrifterne skal offentliggøres.« |
|