Fremsat den 9. november 2023 af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om assisteret
reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning
m.v.
(Ændring af den tilladte
opbevaringsperiode for menneskelige æg, der udtages uden
medicinsk indikation)
§ 1
I lov om assisteret reproduktion i forbindelse
med behandling, diagnostik og forskning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 902 af 23. august 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 129 af 30. januar 2021,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 15, stk. 1, udgår »,
jf. dog stk. 2«.
2. § 15,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Ændring af den tilladte
opbevaringsperiode for menneskelige æg udtaget uden medicinsk
indikation | 2.1. | Gældende ret | 2.2. | Indenrigs- og Sundhedsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Konsekvenser for opfyldelsen af FN´s
verdensmål | 4. | Ligestillingsmæssige
konsekvenser | 5. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Klimamæssige konsekvenser | 9. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 12. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Reglerne er i dag således, at kvinder og
par, som har behov for fertilitetsbehandling, og i den forbindelse
har fået nedfrosset befrugtede æg, kan få
opbevaret disse, så længe de i henhold til loven kan
ydes behandling med assisteret reproduktion
(fertilitetsbehandling).
For kvinder, der er ramt af alvorlig sygdom,
kan ubefrugtede eller befrugtede æg nedfryses, f.eks. fordi
behandlingen af deres sygdom kan beskadige æggene. Disse
kvinder har ret til selv at beslutte, hvornår de
ønsker at gøre brug af deres nedfrosne æg
udtaget på medicinsk indikation.
Nogle kvinder vælger at få udtaget
og opbevaret (nedfrosset) æg, inden de ønsker at blive
gravide og få børn, med henblik på at
udsætte en eventuel graviditet til et senere tidspunkt, hvor
det passer bedre ind i kvindens livssituation. Af samme grund vil
det som udgangspunkt være ubefrugtede æg, der udtages
uden medicinsk indikation.
På nuværende tidspunkt kan
befrugtede og ubefrugtede menneskelig æg, der ikke udtages
på medicinsk indikation, opbevares i op til fem år.
Æggene skal herefter destrueres, medmindre en læge
vurderer, at opbevaringsperioden skal forlænges ud over fem
år. Perioden kan forlænges til det tidspunkt, hvor
kvinden, der skal føde barnet, ikke længere kan
modtage behandling med assisteret reproduktion. Dette kan ske, hvis
den enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det
registrerede parforhold eller forholdet lider af en alvorlig
sygdom.
Udtagning af æg uden medicinsk
indikation tilbydes ikke i det offentlige sundhedsvæsen og er
derfor alene muligt mod egenbetaling på private
fertilitetsklinikker.
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og
Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne,
Liberal Alliance, Konservative, Enhedslisten, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige har den 31. maj
2023 indgået Aftale om ophævelse af den femårige
tidsbegrænsning på nedfrysning af æg udtaget uden
medicinsk indikation.
Formålet med aftalen er at hjælpe
kvinder med at få børn, når de af forskellige
årsager ikke ønsker graviditet på det tidspunkt,
hvor deres fertilitet nødvendigvis er på det
højeste. Herudover er formålet at øge kvinders
ret til at bestemme over eget liv og egen krop. Samtidig styrkes
ligestillingen mellem mænd og kvinder i forhold til
muligheden for at få børn senere i livet.
Det følger af aftalen, at
aftalepartierne er enige om, at den nuværende femårige
tidsbegrænsning på nedfrysning af kvinders æg
udtaget uden medicinsk indikation skal ophæves så
længe kvinden ikke er fyldt 46 år, svarende til
aldersgrænsen for fertilitetsbehandling i Danmark.
Med lovændringen får kvinder
øget ret til selvbestemmelse, herunder til selv at beslutte,
hvornår de ønsker at forsøge at få
børn. I forhold til fertilitetsbehandling vil dette
være indtil kvinden er fyldt 46 år. Med
lovændringen skelnes der ikke mellem, om æggene er
udtaget uden medicinsk indikation eller på medicinsk
indikation, f.eks. på grund af alvorlig sygdom hos den enlige
kvinde eller den ene part i ægteskabet, det registrerede
parforhold eller forholdet.
Med lovændringen vil sunde og raske
befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg, der udtages uden
medicinsk indikation, kunne opbevares, indtil kvinden fylder 46
år og således ikke længere kan modtage
fertilitetsbehandling i Danmark. Dermed er udtagning med og uden
medicinsk indikation ligestillet. Med lovændringen vil sunde
og raske æg ikke skulle destrueres, alene fordi de har
været opbevaret i fem år og endnu ikke er anvendt.
Herudover vil kvinder, som har fået
udtaget og opbevaret æg i mere end fem år, heller ikke
skulle gennemgå et eventuelt nyt krævende
behandlingsforløb med hormonstimulation og
ægudtagning, hvis de allerede har sunde og raske nedfrosne
æg, der kan benyttes i forsøg på at opnå
graviditet.
2. Ændring af den tilladte opbevaringsperiode for
menneskelige æg udtaget uden medicinsk indikation
2.1. Gældende ret
Efter § 15, stk. 1, i lov om assisteret
reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik og forskning
m.v. (herefter lov om assisteret reproduktion) kan befrugtede og
ubefrugtede menneskelige æg opbevares indtil det tidspunkt,
hvor den kvinde, der skal føde barnet, ikke længere
kan modtage behandling med assisteret reproduktion, jf. § 6,
hvorefter æggene skal destrueres, jf. dog stk. 2.
Det fremgår af § 6 i lov om
assisteret reproduktion, at assisteret reproduktion ikke må
finde sted i de tilfælde, hvor den kvinde, der skal
føde barnet, er ældre end 45 år. Forbuddet mod
at behandle kvinder ældre end 45 år gælder
både for fertilitetsbehandling i offentligt regi og i privat
regi.
Inden for den lovfastsatte aldersgrænse
kan regionerne fastlægge et serviceniveau og hermed praksis
vedr. kvindens alder. Derfor kan der både være forskel
på aldersgrænsen afhængigt af prioritering af
ressourcer i regionerne og på aldersgrænsen ved
fertilitetsbehandling i privat regi. På nuværende
tidspunkt tilbydes fertilitetsbehandling på offentlige
hospitalsklinikker til kvinder, der er henvist, inden de er fyldt
40 år, og der tilbydes behandling til kvinden er fyldt 41
år. Ved behandling i privat regi tilbydes som udgangspunkt
behandling indtil 45 år.
Kvinder, som får udtaget æg uden
medicinsk indikation, vil i det tilfælde, hvor kvinden
på et senere tidspunkt henvises til fertilitetsbehandling i
det offentlige, kunne anvende de nedfrosne æg, som hun har
fået udtaget og nedfrosset på en privat
fertilitetsbehandling.
Efter lovens § 15, stk. 2, kan de i stk.
1, nævnte æg, der ikke udtages på medicinsk
indikation, opbevares i op til fem år, hvorefter æggene
skal destrueres. Den ansvarlige læge kan beslutte at
forlænge opbevaringsperioden ud over fem år og indtil
det tidspunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet, ikke
længere kan modtage behandling med assisteret reproduktion,
jf. § 6, hvis den enlige kvinde eller den ene part i
ægteskabet, det registrerede parforhold eller forholdet lider
af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge kan tilbagekalde
en beslutning i medfør af 2. pkt., hvor betingelser efter 2.
pkt. ikke længere er opfyldt.
Det følger af lovens § 15, stk. 3,
at den behandlende sundhedsperson i tilfælde af kvindens
død eller i tilfælde af parrets separation eller
skilsmisse eller samlivets ophør skal sikre, at de
opbevarede befrugtede æg destrueres. Dette gælder
både i tilfælde, hvor ægget er befrugtet med
partnerens sæd, og i de tilfælde, hvor ægget er
befrugtet med sæd fra en donor.
Det følger af lovens § 15, stk. 4,
at den behandlende sundhedsperson skal sikre, at der sker
destruktion af opbevarede befrugtede æg i tilfælde af
mandens død, medmindre der foreligger et skriftligt samtykke
fra manden efter § 23, stk. 3, 2. pkt. Dette gælder
både i tilfælde, hvor ægget er befrugtet med
partnerens sæd, og i de tilfælde, hvor ægget er
befrugtet med sæd fra en donor.
Det følger af lovens § 15, stk. 5,
at den behandlende sundhedsperson skal sikre, at der sker
destruktion af ægtefællens eller samleverens opbevarede
ubefrugtede æg i tilfælde af kvindens død.
Efter § 1 a, stk. 1, i lov om assisteret
reproduktion må regionsrådene på deres sygehuse
kun yde behandling med assisteret reproduktion til enlige kvinder,
der ikke har børn, og par, der ikke har fælles
børn, jf. dog stk. 2 og §7, stk. 1 og 3. Regionale
sygehuse omfatter sygehuse og andre institutioner, som
regionsrådene driver i henhold til sundhedslovens kapitel 16.
Regionsrådene kan indgå overenskomst med eller på
anden måde benytte private institutioner.
Efter § 1 a, stk. 2, i lov om assisteret
reproduktion kan regionsrådene til en enlig kvinde eller et
par, som har fået et barn ved assisteret reproduktion, og som
efter endt behandling fortsat har nedfrosne æg, inden for den
frist, der er nævnt i §15, stk. 1, tilbyde at
opsætte æg med henblik på, at den enlige kvinde
eller parret kan få flere børn.
2.2. Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Med Aftale om ophævelse af den
5-årige tidsbegrænsning på nedfrysning af
æg udtaget uden medicinsk indikation af 31. maj 2023 blev
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance,
Konservative, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti,
Alternativet og Nye Borgerlige enige om, at der er behov for at
give kvinder mulighed for at opbevare befrugtede og ubefrugtede
æg udtaget uden medicinsk indikation, indtil kvinden er
ældre end 45 år og ikke længere kan tilbydes
fertilitetsbehandling i Danmark.
Kvinder danner ikke nye æg, men har
alene de æg, som de er født med. Nogle kvinder kan
derfor være født med en høj æg-reserve,
mens andre kan være født med en mindre. Fælles
for alle kvinder er imidlertid, at æg-reserven falder, som
årene går, og der er en aldersmæssig
sammenhæng mellem æggenes kvalitet og muligheden for at
opnå graviditet. Opbevaring af æg udtaget uden
medicinsk indikation kan derfor være relevant for de kvinder,
som af private årsager ønsker at udskyde graviditet
til et senere tidspunkt.
Som reglerne er i dag, kan befrugtede og
ubefrugtede menneskelig æg udtaget uden medicinsk indikation
kun opbevares ud over fem år og indtil det tidspunkt, hvor
kvinden ikke længere kan modtage fertilitetsbehandling, hvis
den enlige kvinde eller den ene part i ægteskabet, det
registrerede parforhold eller forholdet lider af en alvorlig
sygdom, og den behandlende læge beslutter at forlænge
opbevaringsperioden.
Det vurderes, at der ikke er klart
sundhedsfagligt belæg for at kæde en bestemt
tidsgrænse for opbevaring af befrugtede eller ubefrugtede
æg sammen med æggenes kvalitet, hvorfor man i dag
risikerer at destruere sunde og raske æg efter fem år.
Biologisk er risikoen for cellebeskadigelse knyttet til selve
nedfrysnings- og optøningsprocedurerne, som er de samme
uanset opbevaringstidens længde.
Udtagning af æg uden medicinsk
indikation tilbydes ikke i det offentlige sundhedsvæsen og er
derfor alene muligt mod egenbetaling på private
fertilitetsklinikker.
Det foreslås derfor, at der ikke
længere skal gælde en fem års-grænse for
opbevaring af æg, der nedfryses uden medicinsk indikation.
Det afgørende for, hvor længe æggene vil kunne
opbevares vil herefter - som det er tilfældet for opbevaring
af æg udtaget på medicinsk indikation - i stedet
være kvindens alder, idet opbevaringsgrænsen vil
være svarende til den i lovens § 6, fastsatte
aldersgrænse for at modtage fertilitetsbehandling i
Danmark.
Efter den foreslåede ordning vil de
pågældende udtagne æg således kunne
opbevares indtil det tidspunkt, hvor kvinden, der skal føde
barnet, fylder 46 år. Afhængig af kvindens alder
på tidspunktet for æg-udtagning og opbevaring betyder
det, at kvinder får mulighed for at anvende deres nedfrosne
æg i længere tid end i dag, og at de dermed får
mulighed for at opnå graviditet på det tidspunkt i
deres liv, som passer dem bedst, indtil de fylder 46 år.
Som æg, der udtages uden medicinsk
indikation, regnes æg, der udtages og nedfryses til evt.
fremtidig brug uden, at der foreligger en sundhedsfaglig
begrundelse herfor. Nedfrysningen er i stedet begrundet i sociale
forhold, idet æggene nedfryses med henblik på at
udsætte en evt. graviditet til et senere tidspunkt, hvor det
passer bedre ind i kvindens livssituation (såkaldt social
freezing). Der er således tale om æg, der udtages, uden
at der på tidspunktet for udtagningen er et konkret
ønske om at opnå graviditet, hvorfor det som
altovervejende hovedregel vil være ubefrugtede æg, der
nedfryses på ikke-medicinsk indikation.
Det kræver en medicinsk indikation at
få udtaget æg i offentligt regi, og udtagning af
æg uden medicinsk indikation med henblik på at
udsætte evt. graviditet tilbydes derfor ikke som en del af
det offentlige tilbud om fertilitetsbehandling. Opbevaring af
æg uden medicinsk indikation tilbydes derfor kun i privat
regi og mod egenbetaling. Ved køb af tilskudsberettiget
medicin til brug for fertilitetsbehandling i privat regi vil
patienterne fortsat have ret til medicintilskud efter
sundhedslovens almindelige regler om medicintilskud og regler
udstedt i medfør heraf.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2024. Dette betyder, at de eksisterende regler
for opbevaring vil gælde til lovens ikrafttrædelse.
3. Konsekvenser for opfyldelsen af FN´s
verdensmål
Lovforslaget vurderes at understøtte
FN´s verdensmål 5 om ligestilling af køn.
Således vurderes lovforslaget at have positive konsekvenser i
forhold til FN's delmål 5.6 om, at der skal sikres universel
adgang til seksuel og reproduktiv sundhed og reproduktive
rettigheder i overensstemmelse med handlingsprogrammet fra den
Internationale Konference om Befolkning og Udvikling samt
Bejing-handlingsplanen og slutdokumenterne fra
opfølgningskonferencerne. Med lovforslaget vurderes det, at
kvinder i højere grad vil have lige adgang til reproduktive
sundhedsydelser, da der ikke længere sondres mellem udtagning
på medicinsk indikation eller udtagning uden medicinsk
indikation i forhold til opbevaring af æg.
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser, idet der med forslaget om
at ophæve den gældende grænse på 5 år
for opbevaring af æg udtaget uden medicinsk indikation, vil
ske en større ligestilling af kvinder og mænds adgang
til at få opbevaret kønsceller, når æggene
fremover vil kunne opbevares, indtil kvinden på grund af sin
alder ikke længere kan modtage fertilitetsbehandling i
Danmark.
Mænd kan i dag opbevare deres nedfrosne
sædceller (sæddeponering) lige så længe, de
ønsker, og dermed bevare muligheden for at få
børn senere i livet. Selvom menneskelige æg med
forslaget skal destrueres, når kvinden er fyldt 46 år
og ikke længere kan tilbydes fertilitetsbehandling i Danmark,
vil de kvinder, som i en relativ ung alder får udtaget og
opbevaret æg uden medicinsk indikation, kunne opbevare
æggene i væsentligt længere tid end i dag. Hermed
får kvinder - i lighed med mænd - mulighed for at
anvende æggene på et senere tidspunkt i livet i
forsøg på at opnå graviditet.
5. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes at medføre
stigning i efterspørgslen til offentlige
fertilitetsklinikker. Dette antages ud fra en formodning om, at
flere kvinder vil gøre brug af muligheden for at nedfryse
æg med henblik på senere anvendelse af æggene til
fertilitetsbehandling, idet den forlængede
nedfrysningsperiode vil gøre udtagning af æg mere
attraktiv. Dette er estimeret til at give en forventet øget
anvendelse af de nedfrosne æg på offentlige
fertilitetsklinikker. Det anslås, at en stigning i
efterspørgslen til offentlig fertilitetsbehandling vil
medføre afledte udgifter på 1,5 mio. kr. årligt
til regionerne i form af øgede udgifter til
fertilitetsbehandling.
Lovforslaget vurderes ikke at have
implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige.
Principperne for digitaliseringsklar
lovgivning har ikke relevans for lovforslaget.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have positive
økonomiske konsekvenser for private fertilitetsklinikker i
form af en mindre stigning i indtægter som følge af et
muligt øget antal udtagning af æg og forlænget
opbevaringsperiode af æg, som er udtaget uden medicinsk
indikation, der efter forslaget vil kunne opbevares i længere
tid end i dag.
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have positive
administrative konsekvenser for borgerne, idet borgerne med
forslaget får mulighed for at benytte de nedfrosne æg i
en længere periode.
8. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
9. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller
naturmæssige konsekvenser.
10. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 24. august 2023 til den 21. september 2023 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Danske Regioner, Region Hovedstaden, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjylland, Region
Nordjylland, KL, Dansk Pædiatrisk Selskab (DPS), Dansk
Sygepleje Selskab (DASYS), Dansk Sygeplejeråd, Danske
Bioanalytikere, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Foreningen
af Speciallæger, Jordemoderforeningen, Kristelig
Lægeforening, Lægeforeningen, Organisationen af
Lægevidenskabelige Selskaber, Praktiserende Lægers
Organisation, Yngre Læger, Danske Patienter, Landsforeningen
for Ufrivilligt Barnløse, Manderådets Udvalg for
Familieret, Patientforeningen, Patientforeningen i Danmark, PCO
Foreningen, Sundhed Danmark, Center for Etik og Ret, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Fertilitetsselskab, Dansk Selskab for
Patientsikkerhed, Institut for Menneskerettigheder, Kirkens
Korshær, KVINFO, Landsforeningen Børn og
Forældre, LGBT+ Danmark, Nationalt Center for Etik,
Patienterstatningen.
| 12. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
merudgift på 1,5 mio. kr. årligt i regionerne i form af
øgede udgifter til fertilitetsbehandling. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Positive konsekvenser i form af stigning i
indtægter som følge af øgning i udtagning og
opbevaring af æg på private fertilitetsklinikker. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Begrænsede positive administrative
konsekvenser for borgerne, idet borgerne med forslaget får
mulighed for at benytte de nedfrosne æg i en længere
periode. | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter § 15, stk. 1, i lov om assisteret
reproduktion kan befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg
opbevares indtil det tidspunkt, hvor den kvinde, der skal
føde barnet, ikke længere kan modtage behandling med
assisteret reproduktion, jf. § 6, hvorefter æggene skal
destrueres, jf. dog stk. 2.
Efter lovens § 6 må assisteret
reproduktion (fertilitetsbehandling) ikke finde sted i de
tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde barnet, er
ældre end 45 år. Forbuddet mod at behandle kvinder
ældre end 45 år gælder både for
fertilitetsbehandling i offentligt og privat regi.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen
af gældende ret i pkt. 2.1.
Det foreslås i lovforslagets § 1,
nr. 1, at lovens § 15, stk. 1,
ændres, så ", jf. dog stk. 2" udgår.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Efter § 15, stk. 1, 1. pkt., i lov om
assisteret reproduktion kan befrugtede og ubefrugtede menneskelige
æg opbevares indtil det tidspunkt, hvor den kvinde, der skal
føde barnet, ikke længere kan modtage behandling med
assisteret reproduktion, jf. § 6, hvorefter æggene skal
destrueres, jf. dog stk. 2.
Efter lovens § 15, stk. 2, kan de i stk.
1 nævnte æg, der ikke udtages på medicinsk
indikation, opbevares i op til fem år, hvorefter æggene
skal destrueres. Den ansvarlige læge kan beslutte at
forlænge opbevaringsperioden ud over fem år og indtil
det tidspunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet, ikke
længere kan modtage behandling med assisteret reproduktion,
jf. § 6, hvis den enlige kvinde eller den ene part i
ægteskabet, det registrerede parforhold eller forholdet lider
af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge kan tilbagekalde
en beslutning i medfør af 2. pkt., hvor betingelser efter 2.
pkt. ikke længere er opfyldt.
Efter lovens § 6 må assisteret
reproduktion (fertilitetsbehandling) ikke finde sted i de
tilfælde, hvor den kvinde, der skal føde barnet, er
ældre end 45 år. Forbuddet mod at behandle kvinder
ældre end 45 år gælder både for
fertilitetsbehandling i offentligt og privat regi.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen
af gældende ret i pkt. 2.1.
Det foreslås at ophæve § 15, stk. 2.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at grænsen på fem år for
opbevaring af æg, som er udtaget uden medicinsk indikation,
vil blive ophævet. Den foreslåede ophævelse vil
således medføre, at æg udtaget uden medicinsk
indikation ikke skal destrueres efter fem år, og at
opbevaringsperioden forlænges ud over fem år og indtil
det tidspunkt, hvor kvinden, der ønsker at opnå
graviditet, ikke længere kan modtage behandling med
assisteret reproduktion som følge af lovens § 6.
Med forslaget vil det således ikke
længere være op til den ansvarlige læge at
beslutte, om opbevaringsperioden skal forlænges ud over 5
år, hvis den enlige kvinde eller den ene part i
ægteskabet, det registrerede parforhold eller forholdet lider
af en alvorlig sygdom.
Med den foreslåede ændring vil det
afgørende for, hvor længe æggene vil kunne
opbevares, herefter være kvindens alder, idet
opbevaringsgrænsen vil være svarende til den i lovens
§ 6 fastsatte aldersgrænse på 45 år for at
modtage fertilitetsbehandling i Danmark.
Grænsen for opbevaring af de
pågældende æg vil gælde uanset, om
æggene er nedfrosset i offentligt eller privat regi, og
uanset om der er tale om befrugtede eller ubefrugtede æg.
Med den foreslåede ændring vil
æg, der udtages uden medicinsk indikation, på lige fod
med æg, der udtages i forbindelse med fertilitetsbehandling,
kunne opbevares indtil det tidspunkt, hvor kvinden pga. alder ikke
længere kan modtage fertilitetsbehandling i Danmark.
Som æg, der udtages uden medicinsk
indikation, regnes æg, der udtages og nedfryses til evt.
fremtidig brug, uden at der foreligger en sundhedsfaglig
begrundelse herfor. Nedfrysningen er i stedet begrundet i sociale
forhold, idet æggene nedfryses med henblik på at
udsætte en evt. graviditet til et senere tidspunkt, hvor det
passer bedre ind i kvindens livssituation (såkaldt social
freezing). Der er således tale om æg, der udtages, uden
at der på tidspunktet for udtagningen er et konkret
ønske om at opnå graviditet, hvorfor det som
altovervejende hovedregel vil være ubefrugtede æg, der
nedfryses på ikke-medicinsk indikation.
Det vil fortsat kræve en medicinsk
indikation at få udtaget æg i offentligt regi, og
udtagning af æg uden medicinsk indikation med henblik
på at udsætte evt. graviditet tilbydes derfor ikke som
en del af det offentlige tilbud om fertilitetsbehandling.
Opbevaring af æg uden medicinsk indikation vil fortsat kun
blive i privat regi og mod egenbetaling. Ved køb af
tilskudsberettiget medicin til brug for fertilitetsbehandling i
privat regi vil patienterne fortsat have ret til medicintilskud
efter sundhedslovens almindelige regler om medicintilskud og regler
udstedt i medfør heraf.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2024.
Loven vil gælde for opbevaring af
ubefrugtede og befrugtede menneskelige æg, uanset om disse er
nedfrosset før eller efter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Det følger af § 32 i lov om
assisteret reproduktion, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men ved kongelig
anordning kan sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Det foreslås derfor, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
den ved kongelig anordning kan sættes helt eller delvist i
kraft for Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om assisteret reproduktion, jf.
lovbekendtgørelse nr. 902 af 23. august 2019, som
ændret ved § 1 i lov nr. 129 af 30. januar 2021
følgende ændringer: | | | | § 15.
Befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg kan opbevares
indtil det tidspunkt, hvor den kvinde, der skal føde barnet,
ikke længere kan modtage behandling med assisteret
reproduktion, jf. § 6, hvorefter æggene skal destrueres,
jf. dog stk. 2. | | 1. § 15, stk. 1, 1. pkt., udgår
», jf. dog stk. 2«. | § 15.
--- Stk. 2. De i
stk. 1 nævnte æg, der ikke udtages på medicinsk
indikation, kan opbevares i op til 5 år hvorefter
æggene skal destrueres. Den ansvarlige læge kan
beslutte at forlænge opbevaringsperioden ud over 5 år
og indtil det tidspunkt, hvor kvinden, der skal føde barnet,
ikke længere kan modtage behandling medassisteret
reproduktion, jf. § 6, hvis den enlige kvinde eller den ene
part i ægteskabet, det registrerede parforhold eller
forholdet lider af en alvorlig sygdom. Den ansvarlige læge
kan tilbagekalde en beslutning i medfør af 2. pkt., hvor
betingelser efter 2. pkt. ikke længere er opfyldt. Stk. 3-5.
--- | | 2. § 15, stk. 2, ophæves. Stk. 3-5 bliver herefter stk. 2-4. |
|