L 73 Forslag til lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken.

(Udskydelse af revisionsbestemmelse).

Af: Kirkeminister Louise Elholm (V)
Udvalg: Kirkeudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 08-11-2023

Fremsat: 08-11-2023

Fremsat den 8. november 2023 af kirkeministeren (Louise Schack Elholm)

20231_l73_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 8. november 2023 af kirkeministeren (Louise Schack Elholm)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken

(Udskydelse af revisionsbestemmelse)

§ 1

I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken, som ændret ved lov nr. 2390 af 14. december 2021 og lov nr. 747 af 13. juni 2023, foretages følgende ændring:

1. I § 25 ændres »folketingsåret 2023-24« til: »folketingsåret 2024-25«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2024.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning og baggrund

Formålet med lovforslaget er at udskyde revisionsbestemmelsen vedrørende lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken (herefter trossamfundsloven), som ændret ved henholdsvis lov nr. 2390 af 14. december 2021 og lov nr. 747 af 13. juni 2023 om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken, således at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2024-25 og ikke i folketingsåret 2023-24.

Den 1. januar 2018 trådte trossamfundsloven i kraft. Loven bygger på et omfattende udvalgsarbejde med inddragelse af eksperter og repræsentanter for andre trossamfund uden for folkekirken, herunder gennemførelse af offentlige hørings- og debatmøder som bidrag til udvalgets endelige betænkning nr. 1564/2017 "En samlet lovregulering om andre trossamfund end folkekirken".

Trossamfundsloven indeholdt en revisionsbestemmelse i § 25 om, at kirkeministeren i folketingsåret 2021-22 skulle fremsætte forslag om revision af loven med henblik på at sikre, at der nogle år efter lovens ikrafttræden blev taget stilling til, om loven virkede efter hensigten.

Ved henholdsvis lov nr. 2390 af 14. december 2021 og lov nr. 747 af 13. juni 2023 om ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken blev revisionsbestemmelsen ændret. Ved den seneste ændring blev fastsat, at revisionen af loven skal ske i folketingsåret 2023-24.

Kirkeministerens forslag om revision af loven skal tage udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne med lovens bestemmelser siden lovens ikrafttræden.

Forud for folketingsvalget i efteråret 2022 udarbejdede Kirkeministeriet "Notat om erfaringsbaserede forslag til revision af trossamfundsloven", som i september 2022 har været i høring hos de anerkendte trossamfund og tilhørende menigheder samt hos interesseorganisationer.

Arbejdet med at etablere et erfaringsgrundlag og udforme et konkret lovforslag er dog ikke kommet tilstrækkeligt langt til, at det på nuværende tidspunkt har været muligt at sende et konkret lovforslag i høring.

En bred inddragelse af trossamfund uden for folkekirken gennem en tidsmæssig længere høringsperiode over et konkret lovudkast, vil erfaringsmæssigt bidrage med forståelse for og ejerskab til de løsninger og krav, som indføres over for de anerkendte trossamfund.

For at tilgodese en god proces med aktiv interessentinddragelse er det nødvendigt at udskyde revisionen af trossamfundsloven yderligere et år.

Det foreslås derfor med lovforslaget § 1, nr. 1, at revisionstidspunktet udskydes på ny, således at kirkeministeren fremsætter lovforslag om revision af trossamfundsloven i folketingsåret 2024-25.

2. Udskydelse af revisionsbestemmelse

2.1. Gældende ret

Trossamfundsloven trådte i kraft den 1. januar 2018. Med loven videreføres en mangeårig praksis for anerkendelse af trossamfund, herunder kriterier for anerkendelse.

Trossamfundsloven, som senest ændret ved lov nr. 747 af 13. juni 2023, indeholder i § 25 en revisionsbestemmelse om, at kirkeministeren i folketingsåret 2023-24 skal fremsætte forslag om revision af loven.

Som noget nyt indebærer trossamfundsloven et generelt løbende tilsyn med, at trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for anerkendelse, herunder pligten til at give visse stamoplysninger og oplysninger om årsregnskaber, og betingelsen om at de skal overholde dansk lovgivning, jf. trossamfundslovens § 22. Dette tilsyn varetages af Kirkeministeriet.

2.2. Kirkeministeriets overvejelser

Kirkeministerens forslag om revision af loven skal tage udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne med lovens bestemmelser siden lovens ikrafttræden, herunder erfaringer med bestemmelserne om et generelt løbende tilsyn med, at trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for anerkendelse.

Kirkeministeriet er kommet langt i processen med etablering af et erfaringsgrundlag, idet ministeriet dels den 5. september 2022 har sendt "Notat om erfaringsbaserede forslag til revision af trossamfundsloven" i høring hos relevante interesseorganisationer og alle anerkendte trossamfund og menigheder, og dels ved, som supplement til høringen, at invitere alle anerkendte trossamfund og menigheder til informationsmøder om de påtænkte justeringer i trossamfundsloven. Informationsmøderne blev afholdt i september 2022 i henholdsvis Århus og København med deltagelse af repræsentanter fra en række af de største trossamfund, og dermed de centrale aktører blandt de anerkendte trossamfund, samt en række af de mindre trossamfund og menigheder. På baggrund af denne erfaringsopsamling har Kirkeministeriet arbejdet på et konkret lovudkast til revision af trossamfundsloven, men arbejdet er ikke kommet tilstrækkeligt langt til, at det på nuværende tidspunkt har været muligt at sende et konkret lovudkast i høring.

Forud for fremsættelsen af et lovforslag om revision af trossamfundsloven ønskes en grundig inddragelse af de anerkendte trossamfund om det konkrete lovudkast. Dette hænger sammen med, at en inddragende proces erfaringsmæssigt bidrager med forståelse for og ejerskab til de løsninger og krav, som indføres over for de anerkendte trossamfund.

Af hensyn til den fortsatte gode proces ønskes revisionen af trossamfundsloven således udskudt til folketingsåret 2024-25.

2.3. Den foreslåede ordning

Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at § 25 i trossamfundsloven ændres således, at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2024-25 i stedet for i folketingsåret 2023-24.

Der er et ønske om at udsætte revisionen med henblik på at sikre, at den hviler på et tilstrækkeligt erfaringsgrundlag, samt at der sker en bred inddragelse af trossamfundene, ved at der gives en passende lang høringsperiode om det konkrete lovudkast.

Det er Kirkeministeriets forventning, at et lovforslag om revision af trossamfundsloven vil kunne fremsættes i begyndelsen af folketingsåret 2024-25.

3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for staten, kommunerne eller regionerne.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Klimamæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.

7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljø- eller naturmæssige konsekvenser.

8. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.

9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.

Et udkast til lovforslag har i perioden fra 25. september 2023 til 8. oktober 2023 (14 dage) været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:

Alle anerkendte trossamfund og menigheder, Dansk Muslimsk Union, Danske Kirkers Råd, Den Islamiske Union i Danmark, FrikirkeNet og Grønlands Selvstyre.

Det er fundet tilstrækkeligt med en høringsperiode på 2 uger, da der alene er tale om en udskydelse af revisionsbestemmelsen bl.a. med henblik på, at der bliver mulighed for en grundig inddragelse af de anerkendte trossamfund i forhold til de konkrete indholdsmæssige forslag til ændringer i trossamfundsloven.

10. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X)
Ja
Nej
X


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det fremgår af § 25 i lov om trossamfund uden for folkekirken (herefter trossamfundsloven), at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2023-24.

Det foreslås, at folketingsåret 2023-24 ændres til folketingsåret 2024-25 i § 25 i trossamfundsloven.

Den foreslåede ændring vil medføre, at revision af trossamfundsloven udskydes til folketingsåret 2024-25.

Til § 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2024.

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland. Den foreslåede ændring kan, på baggrund af anordningshjemlen i trossamfundsloven, sættes i kraft sammen med hovedloven for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
   
  
I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken, som ændret ved lov nr. 2390 af 14. december 2021 og lov nr. 747 af 13. juni 2023, foretages følgende ændring:
   
§ 25. Kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i folketingsåret 2023-24.
 
1. I § 25 ændres »folketingsåret 2023-24« til: »folketingsåret 2024-25«.