Fremsat den 8. november 2023 af kirkeministeren (Louise Schack Elholm)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om trossamfund uden
for folkekirken
(Udskydelse af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om
trossamfund uden for folkekirken, som ændret ved lov nr. 2390
af 14. december 2021 og lov nr. 747 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 25 ændres
»folketingsåret 2023-24« til:
»folketingsåret 2024-25«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2024.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Formålet med lovforslaget er at udskyde
revisionsbestemmelsen vedrørende lov nr. 1533 af 19.
december 2017 om trossamfund uden for folkekirken (herefter
trossamfundsloven), som ændret ved henholdsvis lov nr. 2390
af 14. december 2021 og lov nr. 747 af 13. juni 2023 om
ændring af lov om trossamfund uden for folkekirken,
således at kirkeministeren fremsætter forslag om
revision af loven i folketingsåret 2024-25 og ikke i
folketingsåret 2023-24.
Den 1. januar 2018 trådte
trossamfundsloven i kraft. Loven bygger på et omfattende
udvalgsarbejde med inddragelse af eksperter og repræsentanter
for andre trossamfund uden for folkekirken, herunder
gennemførelse af offentlige hørings- og
debatmøder som bidrag til udvalgets endelige
betænkning nr. 1564/2017 "En samlet lovregulering om andre
trossamfund end folkekirken".
Trossamfundsloven indeholdt en
revisionsbestemmelse i § 25 om, at kirkeministeren i
folketingsåret 2021-22 skulle fremsætte forslag om
revision af loven med henblik på at sikre, at der nogle
år efter lovens ikrafttræden blev taget stilling til,
om loven virkede efter hensigten.
Ved henholdsvis lov nr. 2390 af 14. december
2021 og lov nr. 747 af 13. juni 2023 om ændring af lov om
trossamfund uden for folkekirken blev revisionsbestemmelsen
ændret. Ved den seneste ændring blev fastsat, at
revisionen af loven skal ske i folketingsåret 2023-24.
Kirkeministerens forslag om revision af loven
skal tage udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne med lovens
bestemmelser siden lovens ikrafttræden.
Forud for folketingsvalget i efteråret
2022 udarbejdede Kirkeministeriet "Notat om erfaringsbaserede
forslag til revision af trossamfundsloven", som i september 2022
har været i høring hos de anerkendte trossamfund og
tilhørende menigheder samt hos interesseorganisationer.
Arbejdet med at etablere et erfaringsgrundlag
og udforme et konkret lovforslag er dog ikke kommet
tilstrækkeligt langt til, at det på nuværende
tidspunkt har været muligt at sende et konkret lovforslag i
høring.
En bred inddragelse af trossamfund uden for
folkekirken gennem en tidsmæssig længere
høringsperiode over et konkret lovudkast, vil
erfaringsmæssigt bidrage med forståelse for og ejerskab
til de løsninger og krav, som indføres over for de
anerkendte trossamfund.
For at tilgodese en god proces med aktiv
interessentinddragelse er det nødvendigt at udskyde
revisionen af trossamfundsloven yderligere et år.
Det foreslås derfor med lovforslaget
§ 1, nr. 1, at revisionstidspunktet udskydes på ny,
således at kirkeministeren fremsætter lovforslag om
revision af trossamfundsloven i folketingsåret 2024-25.
2. Udskydelse af
revisionsbestemmelse
2.1.
Gældende ret
Trossamfundsloven trådte i kraft den 1.
januar 2018. Med loven videreføres en mangeårig
praksis for anerkendelse af trossamfund, herunder kriterier for
anerkendelse.
Trossamfundsloven, som senest ændret ved
lov nr. 747 af 13. juni 2023, indeholder i § 25 en
revisionsbestemmelse om, at kirkeministeren i folketingsåret
2023-24 skal fremsætte forslag om revision af loven.
Som noget nyt indebærer
trossamfundsloven et generelt løbende tilsyn med, at
trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for
anerkendelse, herunder pligten til at give visse stamoplysninger og
oplysninger om årsregnskaber, og betingelsen om at de skal
overholde dansk lovgivning, jf. trossamfundslovens § 22. Dette
tilsyn varetages af Kirkeministeriet.
2.2.
Kirkeministeriets overvejelser
Kirkeministerens forslag om revision af loven
skal tage udgangspunkt i en vurdering af erfaringerne med lovens
bestemmelser siden lovens ikrafttræden, herunder erfaringer
med bestemmelserne om et generelt løbende tilsyn med, at
trossamfund og menigheder til stadighed opfylder betingelserne for
anerkendelse.
Kirkeministeriet er kommet langt i processen
med etablering af et erfaringsgrundlag, idet ministeriet dels den
5. september 2022 har sendt "Notat om erfaringsbaserede forslag til
revision af trossamfundsloven" i høring hos relevante
interesseorganisationer og alle anerkendte trossamfund og
menigheder, og dels ved, som supplement til høringen, at
invitere alle anerkendte trossamfund og menigheder til
informationsmøder om de påtænkte justeringer i
trossamfundsloven. Informationsmøderne blev afholdt i
september 2022 i henholdsvis Århus og København med
deltagelse af repræsentanter fra en række af de
største trossamfund, og dermed de centrale aktører
blandt de anerkendte trossamfund, samt en række af de mindre
trossamfund og menigheder. På baggrund af denne
erfaringsopsamling har Kirkeministeriet arbejdet på et
konkret lovudkast til revision af trossamfundsloven, men arbejdet
er ikke kommet tilstrækkeligt langt til, at det på
nuværende tidspunkt har været muligt at sende et
konkret lovudkast i høring.
Forud for fremsættelsen af et lovforslag
om revision af trossamfundsloven ønskes en grundig
inddragelse af de anerkendte trossamfund om det konkrete lovudkast.
Dette hænger sammen med, at en inddragende proces
erfaringsmæssigt bidrager med forståelse for og
ejerskab til de løsninger og krav, som indføres over
for de anerkendte trossamfund.
Af hensyn til den fortsatte gode proces
ønskes revisionen af trossamfundsloven således udskudt
til folketingsåret 2024-25.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås i lovforslagets § 1,
nr. 1, at § 25 i trossamfundsloven ændres således,
at kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2024-25 i stedet for i folketingsåret
2023-24.
Der er et ønske om at udsætte
revisionen med henblik på at sikre, at den hviler på et
tilstrækkeligt erfaringsgrundlag, samt at der sker en bred
inddragelse af trossamfundene, ved at der gives en passende lang
høringsperiode om det konkrete lovudkast.
Det er Kirkeministeriets forventning, at et
lovforslag om revision af trossamfundsloven vil kunne
fremsættes i begyndelsen af folketingsåret 2024-25.
3. Økonomiske
konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser eller implementeringskonsekvenser for staten,
kommunerne eller regionerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige
konsekvenser.
7. Miljø- og
naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- eller
naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
25. september 2023 til 8. oktober 2023 (14 dage) været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Alle anerkendte trossamfund og menigheder,
Dansk Muslimsk Union, Danske Kirkers Råd, Den Islamiske Union
i Danmark, FrikirkeNet og Grønlands Selvstyre.
Det er fundet tilstrækkeligt med en
høringsperiode på 2 uger, da der alene er tale om en
udskydelse af revisionsbestemmelsen bl.a. med henblik på, at
der bliver mulighed for en grundig inddragelse af de anerkendte
trossamfund i forhold til de konkrete indholdsmæssige forslag
til ændringer i trossamfundsloven.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/ Går videre
end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 25 i lov om
trossamfund uden for folkekirken (herefter trossamfundsloven), at
kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2023-24.
Det foreslås, at folketingsåret
2023-24 ændres til folketingsåret 2024-25 i § 25 i trossamfundsloven.
Den foreslåede ændring vil
medføre, at revision af trossamfundsloven udskydes til
folketingsåret 2024-25.
Til §
2
Loven træder i kraft den 1. januar
2024.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Den foreslåede
ændring kan, på baggrund af anordningshjemlen i
trossamfundsloven, sættes i kraft sammen med hovedloven for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1533 af 19. december 2017 om
trossamfund uden for folkekirken, som ændret ved lov nr. 2390
af 14. december 2021 og lov nr. 747 af 13. juni 2023, foretages
følgende ændring: | | | | § 25.
Kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2023-24. | | 1. I § 25 ændres
»folketingsåret 2023-24« til:
»folketingsåret 2024-25«. |
|