L 71 Forslag til lov om ændring af lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love.

(Afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af den sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af krav om studievalgsportfolio).

Af: Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S)
Udvalg: Børne- og Undervisningsudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 08-11-2023

Fremsættelse: 08-11-2023

Skriftlig fremsættelse (8. november 2023)

20231_l71_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (8. november 2023)

Børne- og undervisningsministeren (Mattias Tesfaye):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om kommunal indsats for unge under 25 år og forskellige andre love (Afskaffelse af uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af den sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af krav om studievalgsportfolio).

(Lovforslag nr. L 71)

Lovforslaget udmønter aftale af 21. april 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige om at afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen.

Lovforslaget indebærer, at uddannelsesparathedsvurderingen afskaffes, sådan at eleverne ikke længere skal vurderes på deres sociale, personlige samt praksisfaglige forudsætninger. I stedet vil det alene være de gældende karakterkrav i uddannelsesparathedsvurderingen, der videreføres som en del af optagelseskravene på de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne.

Lovforslaget indebærer endvidere, at uddannelsesparathedsvurderingen i 8.-10. klasse skal erstattes af en lokalt tilrettelagt vejledningsindsats, som skal give eleverne forudsætninger for at vælge, påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse i forlængelse af 9. og 10. klasse. Vejledningen skal understøtte elevernes motivation til at gøre en ekstra indsats og forbedre egne præstationer under hensyntagen til elevernes trivsel.

Endelig indebærer lovforslaget, at kravet om studievalgsportfolioen, som eleverne i folkeskolens 8.-10. klasse i dag skal udarbejde, afskaffes. Formålet med afskaffelsen er, at uddannelsesvalgprocessen bliver enklere at forholde sig til for elever, lærere og forældre.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. august 2024.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.