Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 6. februar 2024
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal indsats
for unge under 25 år og forskellige andre love
(Afskaffelse af
uddannelsesparathedsvurdering, udvidelse af den
sammenhængende plan for vejledning og afskaffelse af krav om
studievalgsportfolio)
Børne- og
Undervisningsministeriet
§ 1
I lov om kommunal indsats for unge under 25
år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1393 af 5. oktober 2022,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
»Vejledningen skal bl.a. bygge
på den viden og de færdigheder, som eleverne har
tilegnet sig i folkeskolens obligatoriske emne uddannelse og job,
jf. § 7, stk. 1, nr. 3, i lov om folkeskolen.«
2. I
§ 2 c, stk. 1, nr. 2, ændres
»bliver uddannelsesparat« til: »kan
påbegynde og gennemføre en
ungdomsuddannelse«.
3. § 2 c,
stk. 1, nr. 3, ophæves.
Nr. 4 bliver herefter nr. 3.
4. I
§ 2 c, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »vurderes parat til andre uddannelsesaktiviteter
m.v. end gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser, jf.
§§ 2 g og 2 h« til: »modtager en
særligt målrettet skole- og vejledningsindsats, jf.
§ 6, stk. 1«.
5. § 2 c,
stk. 4, 2. pkt., ophæves.
6. I
§ 2 c, stk. 7, udgår
»og kan herunder fastsætte regler om, at planen skal
omfatte en studievalgsportfolio, som vedlægges tilmeldingen
til ungdomsuddannelsen og sendes til den uddannelsesinstitution,
som eleven optages på.«
7. I
§ 2 d, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »indsats som nævnt i § 2 g, stk.
3« til: »målrettet skole- og vejledningsindsats,
jf. § 6, stk. 1«.
8. Overskriften til kapitel 1 c affattes
således:
»Kapitel 1 c
Indberetning af
standpunktskarakterer«.
9. §§
2 g-2 i ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 2 g. Skolens leder
indberetter standpunktskarakterer for elever i 8.-10. klasse
elektronisk til Styrelsen for It og Læring. 1. pkt. finder
tilsvarende anvendelse for lederen af den kommunale ungdomsskoles
heltidsundervisning og for lederen af en skole, der er nævnt
i § 4, stk. 1-3, jf. dog stk. 2. Indberetningen sker til brug
for følgende:
1) Den kommunale
ungeindsats, jf. § 2 j.
2) Optagelse af
ansøgere til gymnasiale uddannelser og
erhvervsuddannelser.
Stk. 2. Stk. 1
finder ikke anvendelse for skoler, der ikke bruger
standpunktskarakterer.
§ 2 h. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
procedurer, tidsfrister m.v., herunder frist for indberetning af
standpunktskarakterer efter § 2 g.«
10. I
§ 2 j, stk. 5, nr. 2, udgår
»uddannelsesparathedsvurderinger og«, og »plan
for tilrettelæggelsen af vejledningen i 8. og 9. klasse om
valg af ungdomsuddannelse« ændres til:
»sammenhængende plan for skole- og
vejledningsindsatsen«.
11. I
§ 2 k, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »for unge med særlige behov« til:
»efter stu-loven«.
12. I
overskriften til kapitel 2 udgår
»og Ungdommens Uddannelsesvejledning«.
13. § 5,
stk. 1-4, affattes således:
»Kommunalbestyrelsen udarbejder til brug for
vejledningen i 7.-10. klasse en sammenhængende plan for
skole- og vejledningsindsatsen relateret til elevernes valg af og
overgang til ungdomsuddannelse eller beskæftigelse. Det skal
fremgå af planen, jf. 1. pkt., hvordan skole- og
vejledningsindsatsen sker i et samarbejde med eleven,
forældremyndighedens indehaver og
ungdomsuddannelsesinstitutionerne.
Stk. 2. Det skal
fremgå af planen, jf. stk. 1, for så vidt angår
7.-9. klasse, hvordan skole- og vejledningsindsatsen bygger
på den viden og de færdigheder, som eleverne har
tilegnet sig i folkeskolens obligatoriske emne uddannelse og job,
jf. § 7, stk. 1, nr. 3, og stk. 2, i lov om folkeskolen.
Stk. 3.
Følgende skal fremgå af planen, jf. stk. 1, for
så vidt angår 8. og 9. klasse:
1) Hvilke
kollektive vejledningsaktiviteter kommunalbestyrelsen tilbyder, og
hvornår disse vejledningsaktiviteter gennemføres.
2) Hvordan
vejlednings- og undervisningsaktiviteter kædes sammen og
integreres i undervisningens fag og emner.
3) Hvornår
møderne efter § 12 d afholdes, hvilke skoler og
institutioner der deltager, og hvilket indhold møderne
har.
4) Hvordan og
hvornår kommunalbestyrelsen identificerer elever med behov
for en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats,
jf. § 6, stk. 1.
5) Hvordan den
kommunale ungeindsats, jf. § 2 j, inddrages i dialogen mellem
eleven, forældremyndighedens indehaver og skolen om den
enkelte elevs behov for en særligt målrettet skole- og
vejledningsindsats, jf. § 6, stk. 1.
6) På
hvilken måde aftaler mellem eleven,
forældremyndighedens indehaver og skolen om en særligt
målrettet skole- og vejledningsindsats, jf. § 6, stk. 1,
bliver skriftliggjort.
Stk. 4.
Følgende skal fremgå af planen, jf. stk. 1, for
så vidt angår 10. klasse:
1) Hvordan
vejlednings- og undervisningsaktiviteter kædes sammen og
integreres i undervisningens fag og emner.
2) Hvordan
uddannelsesplanen skal anvendes i den løbende vejledning af
eleven om fremtidige uddannelsesvalg.
3) Hvordan og
hvornår kommunalbestyrelsen identificerer elever med behov
for en særligt målrettet skole- og vejledningsindsats,
jf. § 6, stk. 1.
4) Hvordan den
kommunale ungeindsats inddrages i dialogen mellem eleven,
forældremyndighedens indehaver og skolen om den enkelte elevs
behov for en særligt målrettet skole- og
vejledningsindsats, jf. § 6, stk. 1.
5) På
hvilken måde aftaler mellem eleven,
forældremyndighedens indehaver og skolen om en særligt
målrettet skole- og vejledningsindsats, jf. § 6, stk. 1,
bliver skriftliggjort.«
14. I
§ 5, stk. 5, ændres
»stk. 1« til: »stk. 1-4«.
15. §
6 affattes således:
Ȥ 6.
Kommunalbestyrelsen sørger for, at der for elever i 8.-10.
klasse, der har behov herfor, tilrettelægges en særligt
målrettet skole- og vejledningsindsats, med henblik på
at eleverne kan påbegynde og gennemføre en
ungdomsuddannelse. For skoler, der er nævnt i § 4, stk.
1-3, hvor kommunalbestyrelsen forestår vejledningen,
tilrettelægger kommunalbestyrelsen og skolens leder i
samarbejde den særligt målrettede skole- og
vejledningsindsats, jf. 1. pkt.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen sørger for, at der i overgangen til en
ungdomsuddannelse tilrettelægges en særlig indsats for
unge, som afslutter undervisningen i folkeskolens 9. eller 10.
klasse, og som har en øget risiko for i umiddelbar
forlængelse heraf ikke at påbegynde eller
gennemføre en ungdomsuddannelse.«
16.
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 7. Vejledning om valg
af ungdomsuddannelse og erhverv skal ske i et samarbejde med
uddannelsesinstitutionerne og med inddragelse af organisationer og
virksomheder på arbejdsmarkedet.«
17. I
§ 10, stk. 2, ændres
»planen for tilrettelæggelse af vejledningen, jf.
§ 5, stk. 1« til: »den sammenhængende plan
for skole- og vejledningsindsatsen, jf. § 5, stk.
1-4«.
18. I
§ 10 c, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »som er vurderet parate til andre
uddannelsesaktiviteter m.v. end gymnasiale uddannelser eller
erhvervsuddannelser, eller«.
19. I
§ 12 a udgår », jf.
§ 9,«.
20. I
§ 14 a, 1. pkt., ændres
»§ 5« til: »§§ 5-7«.
21. § 15
d, stk. 2, nr. 3, ophæves.
§ 2
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 90 af 24. januar 2024, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 1544 af 12. december
2023, foretages følgende ændring:
1. I
§ 7 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »en målrettet indsats for elever, der er
vurderet parate til andre uddannelsesaktiviteter m.v. end
gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser« til:
»den særligt målrettede skole- og
vejledningsindsats«, og efter »jf.«
indsættes: »§ 6, stk. 1, i«.
§ 3
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 40 af 11. januar 2024, som
ændret ved § 1 i lov nr. 2152 af 27. november 2021,
foretages følgende ændring:
1. § 5,
stk. 1, nr. 2, affattes således:
»2) har
opnået et karaktergennemsnit på mindst 2,0 af de sidste
standpunktskarakterer i dansk og matematik efter endt skolegang i
9. eller 10. klasse.«
§ 4
I lov om de gymnasiale uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 41 af 12. januar 2024, som
ændret ved § 3 i lov nr. 2532 af 22. december 2021 og
§ 4 i lov nr. 880 af 21. juni 2022, foretages følgende
ændringer:
1. § 7,
stk. 1, nr. 2, affattes således:
»2)
Ansøgeren har et karaktergennemsnit på mindst 5,0 af
de sidste standpunktskarakterer i 9. klasse.«
2. I
§ 7, stk. 1, nr. 6, ændres
»fra uddannelsesparathedsvurderingen« til: »i nr.
2«.
3. § 8,
stk. 1, nr. 2, affattes således:
»2)
Ansøgeren har et karaktergennemsnit på mindst 4,0 af
de sidste standpunktskarakterer i 9. klasse.«
4. I
§ 8, stk. 1, nr. 6, ændres
»fra uddannelsesparathedsvurderingen« til: »i nr.
2«.
5. § 9,
stk. 1, nr. 2, affattes således:
»2)
Ansøgeren har et karaktergennemsnit på mindst 5,0 af
de sidste standpunktskarakterer i 10. klasse.«
6. I
§ 9, stk. 1, nr. 7, ændres
»fra uddannelsesparathedsvurderingen« til: »i nr.
2«.
7. § 10,
stk. 1, nr. 2, affattes således:
»2)
Ansøgeren har et karaktergennemsnit på mindst 4,0 af
de sidste standpunktskarakterer i 10. klasse.«
§ 5
I lov om velfærdsaftaler på
dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1171 af 12. august 2022, som
ændret ved § 4 i lov nr. 1544 af 12. december 2023,
foretages følgende ændringer:
1. § 9,
stk. 5, 1. pkt.,
ophæves.
2. § 9,
stk. 5, 2. pkt., der bliver 1. pkt., affattes
således:
»Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at
§ 1, stk. 2, 2. pkt., § 2 c, stk. 3, § 2 d, stk. 1,
§ 5, stk. 1-4, og §§ 10 a-10 d i lov om kommunal
indsats for unge under 25 år kan fraviges for de folkeskoler
i kommunen, som kommunalbestyrelsen udpeger.«
3. I
§ 9, stk. 6, udgår
»§ 2 i, nr. 1, bortset fra de faglige kriterier, §
2 i, nr. 2,«.
Skatteministeriet
§ 6
I lov om en børne- og ungeydelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 724 af 25. maj 2022, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1389 af 5. oktober 2022 og § 44 i lov
nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 6, ændres
»lov om vejledning om uddannelse og erhverv samt pligt til
uddannelse, beskæftigelse m.v.« til: »lov om
kommunal indsats for unge under 25 år«.
§ 7
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. august 2024.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 2 i, nr. 6, i lov om kommunal indsats for
unge under 25 år, jf. lovbekendtgørelse nr. 1393 af 5.
oktober 2022, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller
afløses af forskrifter udstedt i medfør af § 2 h
i lov om kommunal indsats for unge under 25 år som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 9.