Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 29. november 2023
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
8 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af ALT) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (ALT) vil ved 3. behandling redegøre for sin
stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af ALT):
1) Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø,
lov om arbejdsskadesikring og udlændingeloven
(Udmøntning af dele af aftale om en fremtidssikret
arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping, aftale om
initiativer på asbestområdet og anbefalinger fra det
midlertidige AMO-udvalg m.v.).«
[Konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 6]
Til § 1
2) I
den under nr. 15 foreslåede § 49 d ændres »herunder om
formen for udlevering af oplysninger m.v.« til:
»herunder om formen m.v. for udlevering af
oplysninger.«
[Lovteknisk ændring, der
præciserer bestemmelsens indhold]
3)
Efter nr. 19 indsættes:
»01. I §
74, stk. 7, der bliver stk. 6, ændres »stk.
6« til: »stk. 5«.«
[Korrektion af henvisning]
4) I
nr. 28 ændres i den indledende tekst »før
overskriften før § 81« til: »i kapitel 13 a«.
[Lovteknisk ændring, der
præciserer bestemmelsens indhold]
5) I
nr. 30 ændres »§ 81 a,
stk. 4, 3. pkt.« til: »§ 81 a, stk. 4, 4.
pkt.«
[Korrektion af henvisning]
Ny paragraf
6)
Efter § 2 indsættes:
Ȥ 01
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1079 af 10. august 2023, som
ændret senest ved § 50 i lov nr. 753 af 13. juni 2023,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 9 a, stk. 18, nr. 5,
ændres »alvorlige udeståender med
Arbejdstilsynet« til: »strakspåbud fra
Arbejdstilsynet, som ikke er efterkommet«.«
[Forslag om, at en virksomhed
på tidspunktet for en fasttrackcertificering ikke må
have strakspåbud fra Arbejdstilsynet, som ikke er
efterkommet]
Til § 3
7) I
stk. 1 ændres »stk.
2« til: »stk. 2 og 3«.
[Konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslag nr. 8]
8)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttræden af § 01.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Forslag om, at udlændinge-
og integrationsministeren kan fastsætte tidspunktet for
ikrafttrædelse af den foreslåede ændring af
udlændingeloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget ændres
lovforslagets titel, således at den også omfatter
udlændingeloven.
Til nr. 2
Det foreslås at omformulere § 49
d, således at »m.v.« rykkes for at
præcisere, at det relaterer sig til »formen« og
ikke til »oplysninger«.
Der er tale om en teknisk ændring,
der præciserer bestemmelsens indhold.
Til nr. 3
Der er tale om en korrektion af
henvisningen.
Til nr. 4
Der er tale om en omformulering, der
præciserer bestemmelsens placering i loven.
Til nr. 5
Der er tale om en korrektion af
henvisningen.
Til nr. 6
Det fremgår af udlændingelovens
§ 9 a, stk. 2, nr. 14, at der efter ansøgning kan gives
opholdstilladelse til en udlænding, der har indgået
aftale eller fået tilbud om ansættelse hos en
virksomhed, der er certificeret efter § 9 a, stk. 18, og hvor
a) ansættelsen indebærer en årlig
aflønning med et mindstebeløb, jf. § 9 a, stk.
2, nr. 3, b) ansættelsen indebærer, at
udlændingen skal arbejde som forsker, jf. § 9 a, stk. 2,
nr. 4, c) ansættelsen indebærer et uddannelsesophold
på højt kvalificeret niveau, d) udlændingens
ophold i Danmark ikke overstiger 90 dage pr. år regnet fra
udlændingens indrejse her i landet, eller e)
ansættelsen indebærer en årlig aflønning
med et mindstebeløb, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 13,
når de forudgående 3 måneders
sæsonkorrigerede bruttoledighed på
ansøgningstidspunktet i gennemsnit ikke har oversteget et af
udlændinge- og integrationsministeren fastsat niveau, jf.
§ 9 a, stk. 32, og virksomheden dokumenterer, at stillingen
på ansøgningstidspunktet har været slået
op på Jobnet og EURES-portalen i minimum 2 uger (den
såkaldte fasttrackordning).
En udlænding, som har indgået
aftale om ansættelse i en certificeret virksomhed, kan
påbegynde ansættelsen, selv om Styrelsen for
International Rekruttering og Integration ikke har meddelt
opholdstilladelse, hvis udlændingen har betalt gebyr,
indgivet ansøgning om opholdstilladelse og har fået en
foreløbig tilladelse til at påbegynde arbejdet. Dette
følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 17.
Det fremgår af udlændingelovens
§ 9 a, stk. 18, at en virksomhed efter ansøgning kan
certificeres, hvis virksomheden 1) senest samtidig med indgivelse
af ansøgningen har betalt et gebyr, jf. § 9 h, stk. 1,
2) er omfattet af en kollektiv overenskomst eller på tro og
love erklærer, at ansættelse i virksomheden sker
på sædvanlige vilkår, 3) har mindst ti
fuldtidsansatte i Danmark, 4) ikke er omfattet af en lovlig
arbejdskonflikt på tidspunktet for certificeringen, 5) ikke
på tidspunktet for certificeringen har alvorlige
udeståender med Arbejdstilsynet, 6) ikke inden for det
seneste år forud for certificeringen er straffet mere end to
gange efter § 59, stk. 5, eller § 60, stk. 1, eller er
ifaldet straf efter § 59, stk. 5, eller § 60, stk. 1, i
form af en bøde på 60.000 kr. eller strengere straf,
når virksomheden beskæftiger færre end 250
fuldtidsansatte, henholdsvis 100.000 kr. eller strengere straf,
når virksomheden beskæftiger 250 fuldtidsansatte eller
derover, og 7) har deltaget i et forudgående
vejledningsmøde i Styrelsen for International Rekruttering
og Integration.
Certificering forudsætter
således bl.a., at virksomheden på tidspunktet for
certificeringen ikke har alvorlige udeståender med
Arbejdstilsynet, jf. § 9 a, stk. 18, nr. 5. Styrelsen for
International Rekruttering og Integrations vurdering heraf tager i
dag udgangspunkt i Arbejdstilsynets smileyordning. En virksomhed
må således ikke på tidspunktet for
certificeringen have en rød smiley. Der henvises til
Folketingstidende 2014-15 (1. samling), tillæg A, L 61 som
fremsat, side 11.
Med ændringen af
udlændingelovens § 9 a, stk. 18, nr. 5, foreslås det, at en virksomhed
på tidspunktet for certificeringen ikke må have et
strakspåbud fra Arbejdstilsynet, som ikke er efterkommet.
Den foreslåede ændring skal ses
i sammenhæng med, at Arbejdstilsynets smileyordning erstattes
af en ny visningsordning, som bl.a. vil vise, om Arbejdstilsynet
har været på besøg på en virksomhed, samt
om virksomheden har fået en afgørelse. Ændringen
skal endvidere ses i sammenhæng med den foreslåede
ændring af arbejdsmiljølovens § 77, hvorefter de
hidtil gældende reaktionsmuligheder, som i dag betegnes som
henholdsvis »strakspåbud« og
»forbud«, fremover samlet vil skulle betegnes som
»strakspåbud«.
Forslaget betyder, at virksomheder, der
ansøger om at blive certificeret efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 18, ikke fremover må
have et strakspåbud under Arbejdstilsynets nye
visningsordning, som ikke er efterkommet.
Det bemærkes, at strakspåbud
vil omfatte en sammenlægning af de reaktionsmuligheder, som i
dag udløser enten en rød eller en gul smiley. Den
foreslåede ændring af udlændingeloven
indebærer derfor, at en bredere gruppe af virksomheder
berøres af lovgivningen. Langt de fleste virksomheder
efterkommer dog et strakspåbud ved tilsyn med det samme,
hvorfor Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke
umiddelbart vurderer, at der vil blive meddelt flere afslag
på certificering som følge af forslaget.
Det bemærkes, at Styrelsen for
International Rekruttering og Integration, inden styrelsen
træffer afgørelse om certificering, vil
partshøre, hvis en virksomhed, der har modtaget et
strakspåbud, endnu ikke har efterkommet det. Det svarer til,
hvad Styrelsen for International Rekruttering og Integration i dag
gør i sager, hvor en virksomhed, der søger om
fasttrackcertificering, er blevet tildelt en rød smiley.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en
konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag
nr.8
Til nr. 8
Med ændringen foreslås det, at
udlændinge- og integrationsministeren skal kunne
fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af den
foreslåede ændring af udlændingelovens § 9
a, stk. 18, nr. 5. Den foreslåede ændring skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 3, stk. 2, om, at
beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovforslagets § 1, nr. 7, 10, 11,
22-25, 27, 32 og 33, idet ikrafttrædelse af den
foreslåede ændring af udlændingelovens § 9
a, stk. 18, nr. 5, er afhængig af ikrafttrædelse af den
foreslåede ændring af arbejdsmiljølovens §
77, jf. lovforslagets § 1, nr. 23 og 24.
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. november
2023 og var til 1. behandling den 16. november 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 15. august 2023 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 230
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 2. november 2023
sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S)
Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Tanja
Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver
Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V) nfmd. Louise Schack Elholm (V) Hans
Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Karin Liltorp (M) Nanna W.
Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD)
Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle
Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB)
Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe
(SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine
Robsøe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |