L 67 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsmiljø, lov om arbejdsskadesikring og udlændingeloven.

(Udmøntning af dele af aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping, aftale om initiativer på asbestområdet og anbefalinger fra det midlertidige AMO-udvalg m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 29-11-2023

Afgivet: 29-11-2023

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 29. november 2023

20231_l67_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 29. november 2023

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (ALT) vil ved 3. behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til titlen

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af ALT):

1) Titlen affattes således:

»Forslag

til

Lov om ændring af lov om arbejdsmiljø, lov om arbejdsskadesikring og udlændingeloven

(Udmøntning af dele af aftale om en fremtidssikret arbejdsmiljøindsats og indsats mod social dumping, aftale om initiativer på asbestområdet og anbefalinger fra det midlertidige AMO-udvalg m.v.).«

[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 6]

Til § 1

2) I den under nr. 15 foreslåede § 49 d ændres »herunder om formen for udlevering af oplysninger m.v.« til: »herunder om formen m.v. for udlevering af oplysninger.«

[Lovteknisk ændring, der præciserer bestemmelsens indhold]

3) Efter nr. 19 indsættes:

»01. I § 74, stk. 7, der bliver stk. 6, ændres »stk. 6« til: »stk. 5«.«

[Korrektion af henvisning]

4) I nr. 28 ændres i den indledende tekst »før overskriften før § 81« til: »i kapitel 13 a«.

[Lovteknisk ændring, der præciserer bestemmelsens indhold]

5) I nr. 30 ændres »§ 81 a, stk. 4, 3. pkt.« til: »§ 81 a, stk. 4, 4. pkt.«

[Korrektion af henvisning]

Ny paragraf

6) Efter § 2 indsættes:

Ȥ 01

I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1079 af 10. august 2023, som ændret senest ved § 50 i lov nr. 753 af 13. juni 2023, foretages følgende ændring:

1. I § 9 a, stk. 18, nr. 5, ændres »alvorlige udeståender med Arbejdstilsynet« til: »strakspåbud fra Arbejdstilsynet, som ikke er efterkommet«.«

[Forslag om, at en virksomhed på tidspunktet for en fasttrackcertificering ikke må have strakspåbud fra Arbejdstilsynet, som ikke er efterkommet]

Til § 3

7) I stk. 1 ændres »stk. 2« til: »stk. 2 og 3«.

[Konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr. 8]

8) Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:

»Stk. 3. Udlændinge- og integrationsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 01.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

[Forslag om, at udlændinge- og integrationsministeren kan fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af den foreslåede ændring af udlændingeloven]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget ændres lovforslagets titel, således at den også omfatter udlændingeloven.

Til nr. 2

Det foreslås at omformulere § 49 d, således at »m.v.« rykkes for at præcisere, at det relaterer sig til »formen« og ikke til »oplysninger«.

Der er tale om en teknisk ændring, der præciserer bestemmelsens indhold.

Til nr. 3

Der er tale om en korrektion af henvisningen.

Til nr. 4

Der er tale om en omformulering, der præciserer bestemmelsens placering i loven.

Til nr. 5

Der er tale om en korrektion af henvisningen.

Til nr. 6

Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 14, at der efter ansøgning kan gives opholdstilladelse til en udlænding, der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse hos en virksomhed, der er certificeret efter § 9 a, stk. 18, og hvor a) ansættelsen indebærer en årlig aflønning med et mindstebeløb, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 3, b) ansættelsen indebærer, at udlændingen skal arbejde som forsker, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 4, c) ansættelsen indebærer et uddannelsesophold på højt kvalificeret niveau, d) udlændingens ophold i Danmark ikke overstiger 90 dage pr. år regnet fra udlændingens indrejse her i landet, eller e) ansættelsen indebærer en årlig aflønning med et mindstebeløb, jf. § 9 a, stk. 2, nr. 13, når de forudgående 3 måneders sæsonkorrigerede bruttoledighed på ansøgningstidspunktet i gennemsnit ikke har oversteget et af udlændinge- og integrationsministeren fastsat niveau, jf. § 9 a, stk. 32, og virksomheden dokumenterer, at stillingen på ansøgningstidspunktet har været slået op på Jobnet og EURES-portalen i minimum 2 uger (den såkaldte fasttrackordning).

En udlænding, som har indgået aftale om ansættelse i en certificeret virksomhed, kan påbegynde ansættelsen, selv om Styrelsen for International Rekruttering og Integration ikke har meddelt opholdstilladelse, hvis udlændingen har betalt gebyr, indgivet ansøgning om opholdstilladelse og har fået en foreløbig tilladelse til at påbegynde arbejdet. Dette følger af udlændingelovens § 9 a, stk. 17.

Det fremgår af udlændingelovens § 9 a, stk. 18, at en virksomhed efter ansøgning kan certificeres, hvis virksomheden 1) senest samtidig med indgivelse af ansøgningen har betalt et gebyr, jf. § 9 h, stk. 1, 2) er omfattet af en kollektiv overenskomst eller på tro og love erklærer, at ansættelse i virksomheden sker på sædvanlige vilkår, 3) har mindst ti fuldtidsansatte i Danmark, 4) ikke er omfattet af en lovlig arbejdskonflikt på tidspunktet for certificeringen, 5) ikke på tidspunktet for certificeringen har alvorlige udeståender med Arbejdstilsynet, 6) ikke inden for det seneste år forud for certificeringen er straffet mere end to gange efter § 59, stk. 5, eller § 60, stk. 1, eller er ifaldet straf efter § 59, stk. 5, eller § 60, stk. 1, i form af en bøde på 60.000 kr. eller strengere straf, når virksomheden beskæftiger færre end 250 fuldtidsansatte, henholdsvis 100.000 kr. eller strengere straf, når virksomheden beskæftiger 250 fuldtidsansatte eller derover, og 7) har deltaget i et forudgående vejledningsmøde i Styrelsen for International Rekruttering og Integration.

Certificering forudsætter således bl.a., at virksomheden på tidspunktet for certificeringen ikke har alvorlige udeståender med Arbejdstilsynet, jf. § 9 a, stk. 18, nr. 5. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations vurdering heraf tager i dag udgangspunkt i Arbejdstilsynets smileyordning. En virksomhed må således ikke på tidspunktet for certificeringen have en rød smiley. Der henvises til Folketingstidende 2014-15 (1. samling), tillæg A, L 61 som fremsat, side 11.

Med ændringen af udlændingelovens § 9 a, stk. 18, nr. 5, foreslås det, at en virksomhed på tidspunktet for certificeringen ikke må have et strakspåbud fra Arbejdstilsynet, som ikke er efterkommet.

Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med, at Arbejdstilsynets smileyordning erstattes af en ny visningsordning, som bl.a. vil vise, om Arbejdstilsynet har været på besøg på en virksomhed, samt om virksomheden har fået en afgørelse. Ændringen skal endvidere ses i sammenhæng med den foreslåede ændring af arbejdsmiljølovens § 77, hvorefter de hidtil gældende reaktionsmuligheder, som i dag betegnes som henholdsvis »strakspåbud« og »forbud«, fremover samlet vil skulle betegnes som »strakspåbud«.

Forslaget betyder, at virksomheder, der ansøger om at blive certificeret efter udlændingelovens § 9 a, stk. 18, ikke fremover må have et strakspåbud under Arbejdstilsynets nye visningsordning, som ikke er efterkommet.

Det bemærkes, at strakspåbud vil omfatte en sammenlægning af de reaktionsmuligheder, som i dag udløser enten en rød eller en gul smiley. Den foreslåede ændring af udlændingeloven indebærer derfor, at en bredere gruppe af virksomheder berøres af lovgivningen. Langt de fleste virksomheder efterkommer dog et strakspåbud ved tilsyn med det samme, hvorfor Udlændinge- og Integrationsministeriet ikke umiddelbart vurderer, at der vil blive meddelt flere afslag på certificering som følge af forslaget.

Det bemærkes, at Styrelsen for International Rekruttering og Integration, inden styrelsen træffer afgørelse om certificering, vil partshøre, hvis en virksomhed, der har modtaget et strakspåbud, endnu ikke har efterkommet det. Det svarer til, hvad Styrelsen for International Rekruttering og Integration i dag gør i sager, hvor en virksomhed, der søger om fasttrackcertificering, er blevet tildelt en rød smiley.

Til nr. 7

Ændringsforslaget er en konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr.8

Til nr. 8

Med ændringen foreslås det, at udlændinge- og integrationsministeren skal kunne fastsætte tidspunktet for ikrafttrædelse af den foreslåede ændring af udlændingelovens § 9 a, stk. 18, nr. 5. Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 3, stk. 2, om, at beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af lovforslagets § 1, nr. 7, 10, 11, 22-25, 27, 32 og 33, idet ikrafttrædelse af den foreslåede ændring af udlændingelovens § 9 a, stk. 18, nr. 5, er afhængig af ikrafttrædelse af den foreslåede ændring af arbejdsmiljølovens § 77, jf. lovforslagets § 1, nr. 23 og 24.

4. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 3. november 2023 og var til 1. behandling den 16. november 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 15. august 2023 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 230 (folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 2. november 2023 sendte beskæftigelsesministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Bjarne Laustsen (S) fmd. Bjørn Brandenborg (S) Henrik Møller (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Christoffer Aagaard Melson (V) nfmd. Louise Schack Elholm (V) Hans Andersen (V) Anni Matthiesen (V) Karin Liltorp (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Charlotte Munch (DD) Betina Kastbjerg (DD) Sólbjørg Jakobsen (LA) Steffen Larsen (LA) Helle Bonnesen (KF) Niels Flemming Hansen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Nick Zimmermann (DF) Karsten Hønge (SF) Astrid Carøe (SF) Kirsten Normann Andersen (SF) Victoria Velasquez (EL) Katrine Robsøe (RV) Nikoline Erbs Hillers-Bendtsen (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Moderaterne (M)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)3