Fremsat den 27. oktober 2023 af Kulturministeren (Jakob Engel-Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Slots- og
Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med
covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets
område
(Udskydelse af solnedgangsklausul)
§ 1
I lov nr. 2054 af 16. november 2021 om Slots-
og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med
covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets
område foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4, stk. 2, indsættes efter
»stk. 3«: »og stk. 4«.
2. § 4,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
§ 2 ophæves den 31. december 2023.«
3. I
§ 4 indsættes efter stk. 3
som stk. 4:
»Stk. 4.
§ 1 ophæves den 31. december 2024.«
§ 2
Loven træder i kraft den 31. december
2023
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det følger af § 4, stk. 3, i lov nr. 2054 af 16.
november 2021 om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med
covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets
område, at lovens §§ 1 og 2 ophæves den 31.
december 2023.
Kulturministeriet foreslår, at solnedgangsklausulen for
§ 1 udskydes til den 31. december 2024.
Efter § 1 i lov nr. 2054 af 16. november 2021 kan Slots- og
Kulturstyrelsen indsamle, behandle, herunder foretage
samkøring af, oplysninger fra andre offentlige myndigheder
og fra offentligt tilgængelige kilder, når det er
nødvendigt af hensyn til udførelsen af Slots- og
Kulturstyrelsens tilsyns- og kontrolopgaver vedrørende
covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets
område.
Det fremgår af lovbemærkningerne til § 4, stk.
3, i lov nr. 2054 af 16. november 2021, jf. Folketingstidende
2021-22, A, L 26 som fremsat, side 26, at det ved lovens vedtagelse
forventedes, at afrapportering, tilsyn og kontrol med de
covid-19-kompensationsordninger m.v., som Slots- og Kulturstyrelsen
administrerede udbetalinger fra i 2020 og 2021, ville være
færdigbehandlet ved udgangen af 2023.
Det har vist sig uomgængeligt, at Slots- og
Kulturstyrelsens sagsbehandling på
covid-19-kompensationsordninger m.v. vil strække sig ind i
2024. Det vil således ikke være muligt for Slots- og
Kulturstyrelsen at færdiggøre sagsbehandlingen af
afrapporteringerne på covid-19-kompensationsordningerne m.v.
inden udgangen af 2023. Dette skyldes dels, at der efter
vedtagelsen af lov nr. 2054 af 16. november 2021 blev
indført ny nedlukning med restriktioner i vinteren
2021-2022, hvilket betød, at Slots- og Kulturstyrelsen i
begyndelsen af 2022 måtte prioritere sagsbehandlingen af
nyindkomne ansøgninger på både nye og
genåbnede covid-19-kompensationsordninger m.v. Det havde den
konsekvens, at allerede indkomne afrapporteringer og
regnskabsaflæggelser blev udsat til fordel for at udbetale
kompensation og aktivitetsmidler til ansøgerne. Dette har
forøget den samlede sagsmængde på området
betragteligt.
Derudover har det for "Den midlertidige
kunststøtteordning for kunstnere" først i midten af
2023 været muligt at påbegynde sagsbehandlingen af
afrapporteringer fra de tilskuds-modtagere, der modtog kompensation
for tabt indtægt i vinteren 2021/2022. Dette skyldes behovet
for at kunne kontrollere kompensationsmodtagernes
indtægtsforhold for 2022 via adgang til data hos
skattemyndighederne. Her måtte afventes regnskaber for 2022
for personligt ejede virksomheder, som først blev
offentliggjort medio 2023.
Endvidere udestår den endelige afslutning af
sagsbehandlingen på et fåtal af puljerne, herunder
"Aktivitetspulje til kulturaktiviteter". Det skyldes juridiske
årsager såsom afviklingen af aktive konkursbo og
myndighedernes kontrol af dobbeltkompensation.
Endelig forventes det, at der vil være behov for
udveksling af oplysninger i 2024 i forbindelse med behandling af
klager og eventuel genbehandling af sager, samt i forbindelse med
eventuelle anlagte retssager.
Slots- og Kulturstyrelsen har således behov for fortsat i
2024 at have adgang til indsamling og udveksling af oplysninger for
på tilstrækkeligt grundlag og betryggende vis at kunne
færdiggøre sagsbehandlingen på
covid-19-kompensationsordninger m.v. Den fortsatte adgang til
udveksling af oplysninger i 2024 vil bidrage til at sikre, at der
kan foretages kontrol i forhold til bl.a. dobbeltkompensation og
svindel med covid-19-kompensationsordninger m.v.
2. Udskydelse
af solnedgangsklausul
2.1. Gældende ret
For en udførlig gennemgang af gældende ret henvises
til bemærkningerne til forslaget til lov nr. 2054 af 16.
november 2021, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 26 som
fremsat.
Det følger af § 4, stk. 3, i lov nr. 2054 af 16.
november 2021, at lovens §§ 1 og 2 ophæves den 31.
december 2023.
Det følger af § 1, stk. 1, i lov nr. 2054 af 16.
november 2021, at Slots- og Kulturstyrelsen kan indsamle og
behandle, herunder foretage samkøring af, oplysninger fra
andre offentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige
kilder og behandle, herunder foretage samkøring af,
oplysninger, som styrelsen i øvrigt er i besiddelse af,
når det er nødvendigt af hensyn til udførelsen
af styrelsens tilsyns- og kontrolopgaver vedrørende
covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets
område.
Det følger af lovens § 1, stk. 2, at Slots- og
Kulturstyrelsen kan få terminaladgang til nødvendige
oplysninger om fysiske eller juridiske personers økonomiske
eller erhvervsmæssige forhold i indkomstregistret, jf. §
7 i lov om et indkomstregister, når det er nødvendigt
af hensyn til udførelsen af styrelsens opgaver efter stk.
1.
Det følger af lovens § 1, stk. 3, at Slots- og
Kulturstyrelsen kan videregive oplysninger omfattet af stk. 1 til
andre offentlige myndigheder, når det er nødvendigt af
hensyn til udførelsen af disse myndigheders og Slots- og
Kulturstyrelsens tilsyns- og kontrolopgaver vedrørende
covid-19-kompensationsordninger m.v. inden for den enkelte
myndigheds ressortområde.
Det følger af lovens § 1, stk. 4, at
Kulturministeren fastsætter nærmere regler for Slots-
og Kulturstyrelsens indsamling, behandling, herunder
samkøring, og videregivelse af oplysninger efter stk.
1-3.
Der er fastsat nærmere regler for Slots- og
Kulturstyrelsens indsamling, behandling, herunder samkøring,
og videregivelse af oplysninger efter stk. 1-3 i
bekendtgørelse nr. 2070 af 16. november 2021 om Slots- og
Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med covid-19-
kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets
område.
Det følger af § 2, stk. 1, i lov nr. 2054 af 16.
november 2021, at Slots- og Kulturstyrelsen skal etablere en
whistleblowerordning, som omfatter de
covid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af Slots-
og Kulturstyrelsen.
Whistleblowerordningen trådte i kraft ved lovens
kundgørelse og giver mulighed for anonymt at indberette
svindel eller mistanke om svindel med de
covid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af Slots-
og Kulturstyrelsen.
Det følger af lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om
beskyttelse af whistleblowere, at Datatilsynet skal etablere en
uafhængig og selvstændig ekstern whistleblowerordning,
jf. lovens § 17, stk. 1. Gennem Den Nationale
Whistleblowerordning, som er oprettet i henhold til lovens §
17, stk. 1, kan en række persongrupper indberette oplysninger
om bl.a. alvorlige lovovertrædelser eller øvrige
alvorlige forhold.
2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Som det nærmere fremgår under pkt. 1 ovenfor, vil
det ikke være muligt for Slots- og Kulturstyrelsen at
behandle samtlige afrapporteringer på
covid-19-kompensationsordningerne m.v. inden udgangen af 2023.
Kulturministeriet finder, at der fortsat - også efter den
31. december 2023 - er behov for en lovmæssig ramme, der
hjemler, at Slots- og Kulturstyrelsen kan indsamle og behandle,
herunder samkøre, oplysninger fra andre offentlige
myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder, samt
videregive oplysninger til andre myndigheder. Dette vurderes at
være afgørende for at mindske risikoen for snyd,
svindel og svig med covid-19-kompensationsordningerne m.v.
For flere af de covid-19-kompensationsordninger m.v., der
administreres af Slots- og Kulturstyrelsen og hvor afrapporteringen
endnu ikke er afsluttet, gælder, at der skal foretages
modregning, hvis en ansøger samtidig modtager kompensation
for f.eks. tilsvarende indtægtstab eller
omsætningsnedgang gennem de ordninger, der administreres af
Erhvervsstyrelsen. Fortsat adgang til udveksling af oplysninger i
2024 vil således være med til at sikre, at der ikke
sker dobbeltkompensation med covid-19-kompensationsordningerne.
I afrapporteringsfasen på bl.a. "Den midlertidige
kunststøtteordning for kunstnere" er det ligeledes fortsat i
2024 nødvendigt at kunne kontrollere oplysninger i
Indkomstregisteret med henblik på at kontrollere
tilskudsmodtagernes indtægtsforhold i forhold til puljens
krav om indtægtsniveau.
Endvidere kan der også i 2024 være brug for at dele
oplysninger om revisorers forhold og uafhængighed, når
det er relevant i forbindelse med kontrolarbejdet.
Endelig forventes det, at der kan være behov for
udveksling af oplysninger i 2024 i forbindelse med behandling af
klager og eventuel genbehandling af sager, samt i forbindelse med
eventuelle anlagte retssager.
Det foreslås på denne baggrund, at
solnedgangsklausulen vedr. lovens § 1 i lovens § 4, stk.
3, udskydes, således at § 1 i loven ophæves den
31. december 2024.
Ændringen vil have den virkning, at bestemmelserne i
§ 1 vil være gældende frem til den 31. december
2024, hvor de ophæves, medmindre der forinden vedtages et
lovforslag, hvor gyldighedsperioden forlænges.
Ændringen har ikke betydning for lovens § 2, som dermed
ophæves den 31. december 2023.
Skulle der i 2024 være personer, som ønsker
indberette til en whistleblowerordning om de
covid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af Slots-
og Kulturstyrelsen, vurderes det, at de fleste henvendelser vil
kunne indberettes til Den Nationale Whistleblowerordning.
Rammerne for, hvem der som whistleblower kan indberette
oplysninger til Den Nationale Whistleblowerordning, er fastsat i
§ 3, nr. 7, i lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om beskyttelse af
whistleblowere. Dette omfatter personer, som er kommet i besiddelse
af oplysninger om forhold på deres nuværende eller
tidligere arbejdsplads - eller på en arbejdsplads, hvor
personen har eller har haft lignende arbejdsrelaterede aktiviteter,
jf. nærmere lovens § 3, nr. 7.
Slots- og Kulturstyrelsens whistleblowerordning for de
covid-19-kompensationsordninger m.v., som administreres af Slots-
og Kulturstyrelsen, har også kunnet anvendes af personer, som
falder uden for § 3, nr. 7, i lov nr. 1436 af 29. juni 2021 om
beskyttelse af whistleblowere. Der vil således være
personer, som i dag kan benytte Slots- og Kulturstyrelsens
whistleblowerordning for de covid-19-kompensationsordninger m.v.,
som administreres af Slots- og Kulturstyrelsen, men som ikke vil
kunne indberette til Den Nationale Whistleblowerordning.
Sådanne personer har imidlertid fortsat mulighed for at
henvende sig til Slots- og Kulturstyrelsen via anden
kommunikationsform, og disse kan efter omstændighederne
funktionelt stadig være anonyme, alt efter måden
personen henvender sig på.
Da styrelsens sagsbehandling på nuværende tidspunkt
og ved lovens forlængelse i 2024 udelukkende er i
afrapporteringsfasen, vurderes det, at det som udgangspunkt kun vil
være relevant at benytte whistleblowerordningen for personer,
der på den ene eller anden måde har eller har haft en
arbejdsmæssig relation til de juridiske eller fysiske
personer, som har fået en bevilling fra en
covid-19-kompensationsordning mv. Det vurderes derfor ikke
nødvendigt at udskyde solnedgangsklausulen for § 2.
3. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forlænger Slots- og Kulturstyrelsens mulighed
for at udveksle oplysninger med andre myndigheder ifm. kontrollen
af ansøgninger om covid-19-kompensation m.v. til udgangen af
2024. Derigennem er det forventningen, at snyd, svig og svindel
m.v. med midler udbetalt fra covid-19 kompensationsordninger m.v.
og dermed statslige midler fortsat i højere grad kan opdages
og forhindres, end hvis det ikke var muligt at dataudveksle med
andre offentlige myndigheder. Lovforslaget kan således have
positive økonomiske konsekvenser for staten.
Lovforslaget forventes ikke at have implementeringskonsekvenser
for Slots- og Kulturstyrelsen.
Lovforslaget vurderes at være i overensstemmelse med
principperne for digitaliseringsklar lovgivning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter foruden
hovedlovens bagvedliggende databeskyttelsesretlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. september
2023 til den 3. oktober 2023 været sendt i offentlig
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet/Advokatrådet, Anklagemyndigheden,
Arbejdernes Oplysnings Forbund, Autor, Billedkunstnernes Forbund,
Brancherådet for Scenedans i Danmark, Børns
Vilkår, Danish Association of Zoos and Aquaria (DAZA), Danish
Venture Capital and Private Equity Association, Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Nationalbank, Danmarks Statistik,
Danmarks Teaterforeninger, Danmarks Tivoli Forening, Dansk Artist
Forbund, Dansk Erhverv, Dansk Filmfotograf Forbund, Dansk
Folkeoplysnings Samråd (DFS), Dansk Forfatterforening, Dansk
Fotografisk Forening, Dansk Idrætsforbund, Dansk Industri,
Dansk Komponistforening, Dansk Kulturliv, Dansk Kunstnerråd,
Dansk Live, Dansk Musiker Forbund, Dansk Oplysnings Forbund, Dansk
Rocksamråd (ROSA), Dansk Organist og Kantorsamfund, Dansk
Skuespillerforbund, Dansk Solistforbund, Dansk Teater, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Billedautorer, Danske Billedkunstneres
Fagforening, Danske Biografer, Danske Bladtegnere, Danske
Dramatikeres forbund, Danske Ensembler, Orkestre og
Operainstitutioner (DEOO), Danske Filminstruktører, Danske
Forlag, Danske Koncert og Kulturhuse, Danske
Kunsthåndværkere og Designere, Danske Museumsforeninger
(SAMMUS), Danske Musik- og Kulturskoler, Danske Populær
Autorer, Danske Regioner, Danske Skønlitterære
Forfattere, Danske Tegneserieskabere, Datatilsynet, Den Danske
Finansanalytikerforening, Departementet for Uddannelse, Kultur,
Forskning og Kirke (Grønland), Design Denmark, Det Danske
Filminstitut, Det Københavnske Teatersamarbejde, Det
Økonomiske Råds Sekretariat, DGI, DIF, DJBFA -
Komponister og Sangskrivere, Finansforbundet, Finansrådet,
Folkehøjskolernes Forening, Folkeligt Oplysnings Forbund,
FORA, Forbundet Arkitekter og Designere, Foreningen af
Daghøjskoler i Danmark, Foreningen af Danske Dramaturger,
Foreningen af Danske Sceneinstruktører, Foreningen af
Kunsthaller i Danmark, Foreningen af Lokale, Fritstående,
Journalistiske Internetmedier, Foreningen Danske Revisorer,
Foreningen for Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen Freelance
Bogholdere, Forlæggerforeningen, FSR - Danske Revisorer,
JazzDanmark, Kommunernes Landsforening, KODA, Kulturhusene i
Danmark, Landsdækkende Banker, Landsforeningen af
forsvarsadvokater, Liberalt Oplysnings Forbund, Live Nation, Lokale
Pengeinstitutter, Musikselskabernes brancheorganisation (IFPI),
Område for Bedre Regulering (OBR), Organisationen Danske
Museer, Oplysningsforbundenes Fællesråd,
Producentforeningen, Red Barnet, Revisornævnet,
Rigsadvokaten, Rigsrevisionen, Røde Kors, Sammenslutningen
af Danske Scenografer, SCENIT, Skatterevisorforeningen, Snyk,
Solistforeningen af 1921, Statens Kunstfond, Statsadvokaturen for
særlig økonomisk kriminalitet, Teatercentrum,
Tegnerforbundet af 1919, Uafhængige Scenekunstnere og
Ældresagen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/hvis nej, anfør »ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Det kan have positive økonomiske
konsekvenser, hvis svig og svindel med statslige midler opdages, og
midlerne tilbagebetales til staten. | Ingen | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Klimamæssige konsekvenser | Ingen | Ingen | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Den bagvedliggende hovedlov indeholder
databeskyttelsesretlige aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering (der i relevant
omfang også gælder ved implementering af
ikke-erhvervsrettet EU-regulering) (sæt X) | Ja | Nej x |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af § 4, stk. 2, i lov nr. 2054 af 16.
november 2021 om Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med
covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets
område, at loven ophæves den 1. januar 2022, jf. dog
stk. 3.
Det følger endvidere af lovens § 4, stk. 3, at
lovens §§ 1 og 2 ophæves den 31. december 2023.
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens § 4, stk. 2, ændres, således
at der efter »stk. 3« indsættes: »og stk.
4«.
Det foreslåede indebærer, at der i stk. 2
indsættes reference til en ny undtagelse til lovens
solnedgangsklausul i § 4, stk. 2.
Med indsættelse af det nye stykke vil solnedgangsklausulen
for § 1 og for § 2 være forskellig. Det nye stk. 4
vil omhandle solnedgangsklausulen for § 1, mens stk. 3 vil
omhandle solnedgangsklausulen for § 2.
Til nr. 2
Det foreslås, at bestemmelsen i lovens § 4, stk. 3, affattes således, at
§ 2 ophæves den 31. december 2023.
Det foreslåede indebærer, at det kun er lovens
§ 2, der ophæves den 31. december 2023, idet
solnedgangsklausulen for § 1 vil blive udskudt, jf. det nye
stk. 4.
Til nr. 3
Det foreslås, at det i § 4 efter stk. 3
indsættes som nyt stk. 4, at
§ 1 ophæves den 31. december 2024.
Det foreslåede indebærer, at bestemmelserne i §
1 vil være gældende frem til den 31. december 2024,
hvor de ophæves, medmindre der forinden vedtages et
lovforslag, hvor gyldighedsperioden forlænges.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 31.
december 2023.
Det foreslåede vil ikke gælde for
Færøerne og Grønland, da den lov, der
ændres i, ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 I lov nr. 2054 af 16. november 2021 om
Slots- og Kulturstyrelsens kontrol og tilsyn med
covid-19-kompensationsordninger m.v. på Kulturministeriets
område foretages følgende ændringer: | § 4.
--- Stk. 2.
Loven ophæves den 1. januar 2022, jf. dog stk. 3. Stk. 3.
§§ 1 og 2 ophæves den 31. december 2023. | | 1. I § 4, stk. 2, indsættes efter
»stk. 3«: »og stk. 4«. 2. § 4, stk. 3, affattes
således: »Stk.
3. § 2 ophæves den 31. december
2023.« | | | 3. I § 4 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: »Stk.
4. § 1 ophæves den 31. december
2024.« |
|