Fremsat den 27. oktober 2023 af justitsministeren (Peter Hummelgaard)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Forbud mod utilbørlig behandling af
skrifter med væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt trossamfund)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1360 af 28. september 2022, som ændret ved § 2 i lov
nr. 409 af 25. april 2023, § 3 i lov nr. 486 af 13. maj 2023,
§ 1 i lov nr. 741 af 13. juni 2023 og § 32 i lov nr. 753
af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 110 e indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
På samme måde straffes den, der offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds gør sig
skyldig i utilbørlig behandling af et skrift, der har
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund, eller en genstand, der fremstår som et
sådant skrift.«
2. I
§ 136, stk. 2, indsættes
efter »denne lovs 12. eller 13. kapitel omhandlede
forbrydelser«: », dog ikke § 110 e«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Gældende ret | 3. | Justitsministeriets overvejelser | 4. | Den foreslåede ordning | 5. | Forholdet til grundloven og Danmarks
internationale forpligtelser | | 5.1. | Grundloven | | 5.2. | Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention | 6. | Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige | 7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 8. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 9. | Klimamæssige konsekvenser | 10. | Miljø- og naturmæssige
konsekvenser | 11. | Forholdet til EU-retten | 12. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 13. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Den seneste tids koranafbrændinger har betydet, at Danmark
i store dele af verden i stigende grad ses som et land, der
faciliterer forhånelse og nedgørelse af andre lande og
religioner. Handlingerne må antages at have haft som deres
primære formål at forhåne og fremprovokere
reaktioner.
Det kan have store konsekvenser, der grundlæggende skader
Danmark og vores ligesindedes interesser i verden. Som Politiets
Efterretningstjeneste (PET) har oplyst, har den seneste tids
koranafbrændinger derudover haft betydning for det aktuelle
trusselsbillede, og terrortruslen mod Danmark er skærpet
inden for det i forvejen høje niveau.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) ser ytringsfriheden som
en af grundpillerne i det danske demokrati. Regeringen mener
imidlertid ikke, at koranafbrændinger har større
værdi som ytring end udtalelser, der f.eks. forhåner
eller nedværdiger en gruppe af personer på grund af sin
race eller seksuelle orientering, eller lignende udtalelser, som
allerede i dag er strafbare.
Det foreslås på denne baggrund, at der i
straffeloven indføres en bestemmelse, som gør det
strafbart offentligt eller med forsæt til udbredelse i en
videre kreds at gøre sig skyldig i utilbørlig
behandling af et skrift, der har væsentlig religiøs
betydning for et anerkendt trossamfund, eller en genstand, der
fremstår som et sådant skrift.
Lovforslaget er en genfremsættelse af et tidligere fremsat
forslag om ændring af straffeloven (Forbud mod
utilbørlig behandling af genstande med væsentlig
religiøs betydning for et trossamfund), jf.
Folketingstidende 2022-23 (2. samling), tillæg A, L 133 som
fremsat. I forbindelse med genfremsættelsen er der foretaget
visse ændringer.
2. Gældende ret
2.1. Det fremgår af § 110 e i straffeloven, at den,
der offentligt forhåner en fremmed nation, en fremmed stat,
dens flag eller andet anerkendt nationalmærke eller De
Forenede Nationers eller Det Europæiske Råds flag,
straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Bestemmelsen har til formål at beskytte Danmarks forhold
til fremmede magter og den danske stats interesser i forhold til
udlandet.
Straffelovens § 110 e blev indsat ved lov nr. 225 af 7.
juni 1952, der indføjede store dele af straffelovens 12. og
13. kapitel i loven, men en lignende bestemmelse var indeholdt i
§ 108 i hovedloven for den borgerlige straffelov fra 1930.
Bestemmelsen blev ændret ved lov nr. 163 af 31. maj 1961
om ændring af straffeloven, hvor beskyttelsen af Det
Europæiske Råds flag blev indsat i bestemmelsen.
Ændringen tog oprindeligt sigte på Europarådets
flag. Dette flag anvendes imidlertid nu også af Den
Europæiske Union.
Der findes ikke trykt retspraksis, hvor bestemmelsen har
været anvendt, siden 1936. Ved Østre Landsrets dom af
5. maj 1936 i nævningesag nr. 8/1936 (optrykt i Ugeskrift for
Retsvæsen 1936, side 820) blev en person idømt en
bøde for at have nedtaget Sovjetunionens flag ved den
russiske handelsdelegations lokaler i den hensigt yderligere at
forhåne det.
Ved Østre Landsrets dom af 6. februar 1934 i
nævningesag nr. 2/1934 (optrykt i Ugeskrift for
Retsvæsen 1934, side 589) blev en person frifundet for
overtrædelse af straffelovens § 108 (nu § 110 e).
Den pågældende var tiltalt for at have kaldt
hagekorsflaget et »morderflag« og offentligt at have
revet en vimpel med hagekorsmærket i stykker. Frifindelsen
skyldtes, at hagekorsflaget på gerningstidspunktet ikke kunne
anses for at være en fremmed stats flag.
De nærmere grænser for forbuddet i straffelovens
§ 110 e er således ikke afklaret i nyere
retspraksis.
Det bemærkes, at artikel 10 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (EMRK) må antages at
indebære begrænsninger for bestemmelsens
anvendelsesområde.
Justitsministeriet er ikke bekendt med praksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Domstolen), som direkte
forholder sig til spørgsmålet om, i hvilket omfang
indgreb i retten til ytringsfrihed i relation til f.eks.
afbrænding af flag kan retfærdiggøres.
Det bemærkes i den forbindelse, at Domstolen i flere sager
har udtalt, at ytringer, der bidrager til en debat af generel
interesse, generelt nyder en større beskyttelse efter EMRK
artikel 10, jf. bl.a. Domstolens dom af 13. marts 2018 i sagen
Stern Taulats og Roura Capellera mod Spanien, pr. 36-42, og dom af
25. oktober 2018 i sagen E. S. mod Østrig, pr. 57. Hvis
ytringen ikke bidrager til en debat af generel interesse, men er
f.eks. vulgær eller unødig stødende, vil det
tale imod, at staten efter EMRK artikel 10 er forpligtet til ikke
at gribe ind, jf. Domstolens dom af 30. november 2021 i sagen Genov
og Sarbinska mod Bulgarien, pr. 82.
Det fremgår af straffelovens § 136, stk. 2, at den,
der offentligt udtrykkeligt billiger en af de i straffelovens 12.
eller 13. kapitel omhandlede forbrydelser, straffes med bøde
eller fængsel indtil 3 år. Da den gældende §
110 e i straffeloven er placeret i 12. kapitel, er det principielt
strafbart offentligt udtrykkeligt at billige overtrædelser af
bestemmelsen.
2.2. Efter straffelovens § 266 b, stk. 1, straffes den, der
offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds
fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en
gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges
på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske
oprindelse eller tro eller sit handicap eller på grund af den
pågældende gruppes seksuelle orientering,
kønsidentitet, kønsudtryk eller
kønskarakteristika. Strafferammen er bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Udtrykket »udtalelse eller anden meddelelse«
omfatter både skriftlige og mundtlige udtryksformer. Ved
ordene »anden meddelelse« blev bestemmelsen udvidet til
at omfatte udtryksformer, der ikke kan betegnes som udtalelser,
f.eks. billeder, jf. betænkning nr. 553/1969 om forbud mod
racediskrimination, side 27.
Det er en betingelse for at kunne anvende straffelovens §
266 b, at udtalelsen eller meddelelsen er fremsat offentligt eller
med forsæt til udbredelse i en videre kreds. At udtalelsen
eller meddelelsen er fremsat offentligt forudsætter en
ubestemt kreds af personer. Ved Østre Landsrets dom af 27.
februar 2007 i sag nr. S-2233-06 (optrykt i Ugeskrift for
Retsvæsen 2007, side 1468) fandt retten, at en udtalelse
under en fodboldkamp overværet af mindst 10-15 personer var
offentlig.
Derudover skal ytringen have karakter af en trussel,
forhånelse eller nedværdigelse, og der skal efter
forarbejderne til bestemmelsen en vis grovhed til for, at ytringen
er omfattet af bestemmelsens anvendelsesområde, jf.
Folketingstidende 1970-71, tillæg A, spalte 1185, og
betænkning nr. 553/1969 om forbud mod racediskrimination,
side 34. Straffelovens § 266 b skal desuden anvendes under
fornødent hensyn til ytringsfriheden.
Af bestemmelsens ordlyd fremgår det, at
beskyttelsessubjektet for så vidt angår
»tro« er tilhængere af en bestemt religion og
ikke religionen i sig selv.
I retspraksis er der imidlertid tidligere set eksempler
på, at domstolene har fortolket udtalelser, der sprogligt,
herunder i den sammenhæng, som udtalelsen indgik i, alene
angik en given religion, som udtalelser om de personer, der
bekendte sig til den pågældende religion, jf.
betænkning nr. 1548/2014 om de juridiske konsekvenser af en
ophævelse af straffelovens § 140 om blasfemi, side 18
f.
Det gælder f.eks. Vestre Landsrets dom af 19. august 2003
i sag nr. S-1045-02 (optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen 2003,
side 2435), hvor udtalelsen »Islam er ikke en religion i
traditionel forstand. Det er en terrororganisation, som
prøver at opnå verdensherredømmet ved
vold« fandtes at indeholde en så grov forhånelse
og nedværdigelse af den personkreds, der bekender sig til
islam, at tiltalte havde overtrådt straffelovens § 266
b.
Det gælder endvidere Østre Landsrets dom af 9. maj
2003 i sag nr. S-4104-02 (optrykt i Ugeskrift for Retsvæsen
2003, side 1947), hvor en annonce indeholdt teksten
»Massevoldtægter, Grov vold, Utryghed,
Tvangsægteskaber, Kvindeundertrykkelse, Bandekriminalitet.
Det er, hvad et multietnisk samfund tilbyder os.« Teksten var
ledsaget af et billede af tre unge lyshårede piger med
teksten »Danmark i dag« og et billede af tre
hætteklædte, blodplettede mænd, som fremviser
Koranen, med teksten »Danmark om 10 år«. Annoncen
fandtes at beskylde alle, der tror på Koranen, for
massevoldtægter, grov vold, utryghed, tvangsægteskaber,
kvindeundertrykkelse og bandekriminalitet, og annoncen fandtes
dermed at lægge en befolkningsgruppe for had på grund
af dens tro og oprindelse og at være groft forhånende
og nedværdigende over for personer af muslimsk observans.
Østre Landsret har i en senere dom fundet, at
straffelovens § 266 b, stk. 1, ikke beskytter grupper af
personer på grund af deres ideologi. Således fandt
landsretten ved dom af 25. maj 2016 i sag nr. S-892-16 (optrykt i
Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 3158), at en person, der
på en offentligt tilgængelig profil på Facebook
havde sidestillet ideologien islam med nazismen og skrevet, at
indvandringen af islamister var ødelæggende for det
danske samfund, ikke kunne dømmes efter straffelovens §
266 b. Landsretten fandt, at udtalelsen var rettet mod islamisk
ideologi og islamister, og anførte, at beskyttelsen i
straffelovens § 266 b, stk. 1, efter ordlyden og bestemmelsens
forarbejder ikke omfatter forhånelse m.v. af en gruppe af
personer på grund af dens ideologi, hvorfor den
pågældende blev frifundet.
Straffelovrådet fandt i betænkning nr. 1548/2014 om
de juridiske konsekvenser af en ophævelse af straffelovens
§ 140 om blasfemi, at der kunne være tilfælde,
hvor f.eks. grov forhånelse af et helligt skrift ikke vil
blive fortolket som et angreb på en gruppe af personer
på grund af dens tro af en karakter, der er omfattet af
straffelovens § 266 b, jf. betænkningens side 20.
2.3. Efter straffelovens § 139, stk. 2, straffes den, som
gør sig skyldig i usømmelig behandling af ting, der
hører til en kirke og anvendes til kirkeligt brug, med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Bestemmelsen finder alene anvendelse på de ting, der ejes
af en kirke og ikke af gerningspersonen selv. Det er desuden en
betingelse, at tingene anvendes til kirkeligt brug. I Østre
Landsrets dom af 25. november 2016 i sag nr. S-1058-15 (optrykt i
Ugeskrift for Retsvæsen 2016, side 1085) fandtes to personer
at have behandlet ting, der tilhørte en kirke og blev
anvendt til kirkelig brug, usømmeligt, da de bl.a. havde
haft samleje op ad kirkens alter, døbefond og
prædikestol.
2.4. Ordensbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 511
af 20. juni 2005 med senere ændringer), der er udstedt i
medfør af politilovens § 23, indeholder regler til
sikring af den offentlige orden. Bekendtgørelsen finder
anvendelse på borgernes adfærd på veje eller
på andre steder, hvortil der er almindelig adgang.
Ifølge ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 2, er
det forbudt at udvise uanstændig eller anstødelig
opførsel, der er egnet til at forulempe andre eller
vække offentlig forargelse. Overtrædelse af
bestemmelsen straffes med bøde, jf. § 18, stk. 1.
Offentlig urinering eller tilsvarende adfærd i forhold til
eksempelvis et religiøst skrift vil efter
omstændighederne kunne indebære en overtrædelse
af bestemmelsen.
Det fremgår endvidere af bekendtgørelsens §
12, at det er forbudt at tænde bål, hvis dette kan
medføre fare eller ulempe for forbipasserende.
Overtrædelse af bestemmelsen straffes med bøde, jf.
§ 18, stk. 1. Afbrænding af religiøse skrifter
m.v. vil efter omstændighederne kunne udgøre en
overtrædelse af denne bestemmelse. Grovere tilfælde af
forstyrrelse af ro og orden på offentligt sted vil kunne
være omfattet af straffelovens § 134 a.
3. Justitsministeriets overvejelser
Det er som udgangspunkt ikke strafbart efter straffeloven
offentligt eksempelvis at brænde Koranen eller et andet
religiøst skrift, medmindre det sker under
omstændigheder, hvor en gruppe af personer samtidig trues,
forhånes eller nedværdiges på grund af sin tro,
jf. straffelovens § 266 b.
Offentlig afbrænding vil efter omstændighederne
kunne udgøre en overtrædelse af
ordensbekendtgørelsen, hvis afbrændingen sker på
en måde, hvor der tændes bål, som kan
medføre fare eller ulempe for forbipasserende, men hvis ikke
det er tilfældet, vil offentlig afbrænding ikke
være i strid med ordensbekendtgørelsen.
Der lægges på ovenstående baggrund op til, at
der indføres en bestemmelse i straffeloven, som gør
sådanne forhånelser, som offentlig afbrænding af
f.eks. Koranen i almindelighed er udtryk for, strafbare.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør den
foreslåede bestemmelse gælde for skrifter med
væsentlig religiøs betydning. Der lægges op til,
at bestemmelsen ikke blot skal omfatte afbrænding, men
også andre tilfælde, hvor de pågældende
skrifter behandles utilbørligt. Bestemmelsen bør
alene omfatte utilbørlig fysisk behandling af
skrifterne.
Der lægges op til, at den foreslåede bestemmelse
skal omfatte skrifter med væsentlig religiøs betydning
for et anerkendt trossamfund, idet en sådan afgrænsning
vil bidrage til en entydig afgrænsning af de trossamfund,
hvis religiøse skrifter bestemmelsen beskytter mod
utilbørlig behandling. Bestemmelsen vil omfatte trossamfund,
der er registreret som anerkendt efter trossamfundsloven (lov nr.
1533 af 19. december 2017 om trossamfund uden for folkekirken med
senere ændringer). Folkekirken vil i denne sammenhæng
også være at anse for omfattet af bestemmelsen, selv om
der ikke er tale om et anerkendt trossamfund efter
trossamfundsloven.
For at undgå omgåelse ved, at det skrift, der
behandles utilbørligt, ikke er selve skriftet med
væsentlig religiøs betydning, men en genstand, der
fremstår som et skrift med væsentlig religiøs
betydning, lægges der op til, at forbuddet også skal
omfatte sådanne genstande. I forhold til de navnlig
udenrigspolitiske og sikkerhedsmæssige hensyn, som ligger bag
den foreslåede bestemmelse, er det således
Justitsministeriets vurdering, at den potentielle skadevirkning ved
utilbørlig behandling af en genstand, der ikke er et skrift
med væsentlig religiøs betydning, men som for
omverdenen fremstår som et sådant skrift, vil kunne
være lige så stor, som hvis der var tale om selve
skriftet. Endvidere vil en sådan afgrænsning medvirke
til at sikre mulighederne for effektivt at håndhæve
bestemmelsen i praksis.
Henset til, at den foreslåede bestemmelse navnlig
varetager udenrigspolitiske og sikkerhedsmæssige hensyn,
bør den efter Justitsministeriets opfattelse placeres i
straffelovens 12. kapitel om landsforræderi og andre
forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i
straffelovens § 110 e, der er placeret i straffelovens 12.
kapitel, at det er strafbart offentligt at forhåne en fremmed
nation, en fremmed stat, dens flag eller andet anerkendt
nationalmærke eller De Forenede Nationers eller Det
Europæiske Råds flag. Som nævnt har § 110 e
til formål at beskytte Danmarks forhold til fremmede magter
og den danske stats interesser i forhold til udlandet. Da det
foreslåede forbud mod utilbørlig behandling af
skrifter med væsentlig religiøs betydning navnlig
varetager lignende hensyn, lægges der op til at
indsætte bestemmelsen som et nyt stykke i § 110 e.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er ikke at
regulere, hvilken status religiøse skrifter har i anerkendte
trossamfund, eller regulere interne forhold i trossamfund i
øvrigt, men at indføre en beskyttelse af de skrifter,
der efter en retlig vurdering ud fra den foreslåede
bestemmelse må anses for at have væsentlig
religiøs betydning.
Den foreslåede bestemmelse bør efter
Justitsministeriets opfattelse ikke være omfattet af
straffelovens § 136, stk. 2, om billigelse af forbrydelserne
omhandlet i straffelovens 12. og 13. kapitel. På grund af den
nære sammenhæng med den gældende § 110 e om
offentlig forhånelse af bl.a. fremmede staters flag,
bør heller ikke denne bestemmelse være omfattet af
§ 136, stk. 2.
4. Den
foreslåede ordning
Det foreslås på denne baggrund at indsætte et
nyt stykke i straffelovens § 110 e (§ 110 e, stk. 2),
hvorefter den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse
i en videre kreds gør sig skyldig i utilbørlig
behandling af et skrift, der har væsentlig religiøs
betydning for et anerkendt trossamfund, eller en genstand, der
fremstår som et sådant skrift, straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år.
Den foreslåede bestemmelse vil gælde for skrifter
med væsentlig religiøs betydning. Herved forstås
fysiske skrifter, som inden for den pågældende
trostradition anses for særligt centrale for troens
bekendelsesgrundlag og/eller lære. At et skrift anvendes af
religiøse grunde eller som led i religionsudøvelse,
f.eks. en salmebog, er ikke i sig selv tilstrækkeligt til, at
skriftet omfattes, ligesom skrifter, som af kulturelle eller
politiske grunde er forbundet med religionen, men som ikke i sig
selv er centrale for troens bekendelsesgrundlag og/eller
lære, ikke vil være omfattet.
Om et givent skrift kan anses for at være af
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund vil bero på en nærmere konkret retlig
vurdering efter omstændighederne med inddragelse af
religionsvidenskabelig sagkundskab. Det vil således ikke
være det enkelte anerkendte trossamfund, der vurderer, om et
specifikt religiøst skrift skal anses for omfattet af
bestemmelsen. Oplysninger fra et anerkendt trossamfund, om hvad
trossamfundet måtte betragte - eller ikke måtte
betragte - som skrifter med væsentlig religiøs
betydning, vil dog naturligt kunne indgå i den vurdering af
skriftets religiøse betydning for trossamfundet, der skal
foretages.
Omfattet af den foreslåede bestemmelse vil være
centrale religiøse skrifter såsom Bibelen, Koranen,
Torahen, Vedaerne og Tripitaka (Pali-kanon). Der er ikke tale om en
udtømmende opregning, og bestemmelsen vil også kunne
omfatte andre centrale religiøse skrifter.
Uden for bestemmelsen vil falde bl.a. sangbøger og
-hæfter, kommentarværker eller andre typer af
eksegeseværker, religiøs skønlitteratur,
lærebøger og videnskabelige artikler med gengivelse af
udvalgte tekster samt medlemsblade for trossamfund.
Det vil ikke have betydning for bestemmelsens anvendelse, om der
er tale om hele skriftet eller dele heraf, herunder et beskadiget
skrift. Eksempelvis en tidligere forsøgt afbrændt
bibel eller dele af Torahen vil således også være
at anse som et skrift, der har væsentlig religiøs
betydning for et anerkendt trossamfund.
Bestemmelsen vil ikke omfatte afbildninger, gengivelser eller
imitationer af skrifter med væsentlig religiøs
betydning i form af eksempelvis tegninger, malerier, billeder,
modeller eller lignende, medmindre der er tale om en imitation
eller lignende, som ikke umiddelbart kan skelnes fra selve skriftet
med væsentlig religiøs betydning.
Ved vurderingen af, om en genstand fremstår som et skrift
med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund, vil der skulle lægges vægt på, om
genstanden er egnet til at blive forvekslet med det
religiøse skrift af dem, der overværer den
utilbørlige behandling, eller omverdenen i øvrigt.
Det vil eksempelvis kunne være tilfældet med en
vellignende efterligning af omslaget til en koran, hvor siderne
inde i bogen stammer fra en anden bog eller viser sig at være
blanke. Det samme vil kunne være tilfældet, hvis
behandlingen ud fra den kontekst, hvori den foretages, giver
beskuerne eller omverdenen i øvrigt det indtryk, at der er
tale om utilbørlig behandling af et skrift med
væsentlig religiøs betydning.
Den foreslåede bestemmelse vil gælde for
utilbørlig behandling af de pågældende skrifter
med væsentlig religiøs betydning. Herved forstås
fysiske handlinger, hvorved disse skrifter ødelægges
eller beskadiges på en nedsættende eller
forhånende måde eller i øvrigt fysisk behandles
forhånende eller nedsættende.
Den foreslåede bestemmelse vil efter
omstændighederne omfatte enhver utilbørlig fysisk
behandling, herunder afbrænding, tilsøling, at der
f.eks. trampes på eller sparkes til skriftet, at skriftet
overhældes med en væske eller svøbes i
fødevarer, eller at skriftet ødelægges ved, at
det f.eks. rives eller klippes i stykker eller lignende. Den vil
også omfatte tilfælde, hvor skriftet stikkes i f.eks.
med en kniv.
Det afgørende vil være, om den
pågældende behandling ud fra en almindelig
samfundsmæssig betragtning kan anses for at være
utilbørlig. Vurderingen vil således være
objektiv og uafhængig af, hvilket trossamfund skriftet
knytter sig til, og om eventuelle religiøse følelser
i et trossamfund måtte være krænket. At
svøbe et religiøst skrift i bacon vil således
eksempelvis - uanset skriftets religiøse
tilhørsforhold - være at anse som utilbørligt.
Omvendt vil eksempelvis indpakning af et religiøst skrift i
et regnbueflag ikke være en utilbørlig behandling.
Det vil ikke være i strid med bestemmelsen at skille sig
af med eksempelvis en bibel i en offentlig skraldespand, medmindre
det sker på en måde, der i sig selv må anses for
nedsættende eller forhånende.
En behandling, der i almindelighed ville være
utilbørlig, vil herudover efter omstændighederne kunne
falde uden for det strafbare område som følge af
særlige skikke om behandling af det religiøse skrift i
det pågældende trossamfund. Den, der
påberåber sig sådanne særlige skikke,
forudsættes at have en sådan tilknytning til det
anerkendte trossamfund, som skikken vedrører, at det
gør det naturligt at følge skikken, ligesom
handlingen i øvrigt skal udføres på en
måde, som indikerer, at den er udtryk for en efterlevelse af
den pågældende skik og ikke foretages af andre
grunde.
Bestemmelsen vil alene omfatte fysisk utilbørlig
behandling af fysiske skrifter. Bestemmelsen vil ikke omfatte
verbale eller skriftlige tilkendegivelser, herunder tegninger, om
religiøse skrifter og emner. Det samme gælder
øvrige udtryksformer, som ikke indebærer, at skriftet
fysisk behandles utilbørligt. Bestemmelsen vil således
ikke omfatte religionskritik, der udtrykkes på anden
måde end ved fysisk at behandle et skrift omfattet af
bestemmelsen utilbørligt.
Den foreslåede bestemmelse vil kriminalisere selve den
utilbørlige fysiske behandling af skriftet. Det strafbare
område vil således være denne handling og ikke en
eventuel udbredelse af eksempelvis en videooptagelse af
handlingen.
Bestemmelsen vil heller ikke omfatte viderebringelse af andre
personers utilbørlige behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning. Bestemmelsen vil
således eksempelvis ikke omfatte mediers og journalisters
viderebringelse af andres utilbørlige behandling, f.eks. i
forbindelse med et nyhedsindslag i tv, der viser en anden persons
afbrænding af en koran. Bestemmelsen vil på tilsvarende
vis f.eks. heller ikke omfatte et museums udstilling af optagelser
eller fotografier af en utilbørlig behandling foretaget af
en anden person.
Det gælder dog ikke, hvis der er tale om medvirken til
overtrædelse af bestemmelsen. Det kan eksempelvis være
tilfældet, hvis to personer har aftalt, at den ene foretager
den utilbørlige behandling, og at den anden herefter
viderebringer en optagelse af den utilbørlige behandling i
en videre kreds. Det skyldes, at den person, der viderebringer
optagelsen, i givet fald i kraft af aftalen har medvirket til selve
den utilbørlige fysiske behandling af skriftet.
Kunstneriske fremstillinger vil, hvis den ellers
utilbørlige behandling udgør en mindre del af et
kunstnerisk værk, falde uden for bestemmelsens
anvendelsesområde. Et kunstnerisk værk, som har den
utilbørlige behandling som den eneste eller centrale
bestanddel, vil derimod være omfattet af bestemmelsen.
Det vil således i almindelighed ikke være strafbart
eksempelvis at afbrænde et skrift med væsentlig
religiøs betydning i forbindelse med optagelsen af en scene
i en spillefilm. Tilsvarende vil iturivning af Bibelen under en
koncert, en opera eller lignende som udgangspunkt heller ikke
være at anse som utilbørlig.
Må den kunstneriske ramme for behandlingen af det
religiøse skrift anses for at være etableret med det
formål at foretage en ellers utilbørlig behandling,
vil en sådan rammesætning ikke bringe behandlingen uden
for det strafbare område.
Ved vurderingen af, om behandling af et religiøst skrift
i kunstnerisk sammenhæng i en given situation må anses
for at være omfattet af forbuddet, vil der ved den
ovennævnte vurdering kunne lægges vægt på
en række yderligere momenter. Det vil således kunne
indgå, om behandlingen foregår et sted, hvor der
sædvanligvis fremføres eller vises kunst, om
behandlingen foretages af personer eller grupper af personer, som
også i øvrigt beskæftiger sig med den
pågældende udtryksform i en kunstnerisk
sammenhæng, og om værket fremtræder i en form og
under omstændigheder, hvor der sædvanligvis er et
publikum, som ud fra en kunstnerisk interesse og eventuelt mod
betaling opsøger værker af den pågældende
art.
Bestemmelsen vil skulle anvendes inden for rammerne af
ytringsfrihedsbeskyttelsen efter EMRK artikel 10, og bestemmelsen
vil således ikke finde anvendelse, hvis det vil være i
strid med EMRK artikel 10. Dette gælder i relation til alle
handlinger omfattet af den foreslåede bestemmelse, herunder
også handlinger foretaget i kunstnerisk sammenhæng. Som
det fremgår af pkt. 5.2, vil der efter Domstolens praksis
imidlertid i almindelighed kunne straffes for ytringer, der kan
karakteriseres som blasfemiske eller unødigt krænkende
over for andres religiøse overbevisning.
Efter den foreslåede bestemmelse vil det være en
betingelse, at den utilbørlige behandling foregår
offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds.
Afgrænsningen af, hvornår en utilbørlig
behandling er foretaget offentligt eller med forsæt til
udbredelse i en videre kreds, vil skulle foretages med udgangspunkt
i de tilsvarende afgrænsninger i straffelovens § 119,
stk. 1, om vold eller trusler om vold mod offentligt ansatte og
§ 266 b og retspraksis om bestemmelserne.
Det foreslås, at overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse skal kunne straffes på samme
måde som overtrædelser af straffelovens § 110 e,
stk. 1, det vil sige med bøde eller fængsel indtil 2
år.
Hvis man fra politiets side bliver opmærksom på en
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse - enten som
en fuldbyrdet forbrydelse eller et strafbart forsøg - vil
politiet kunne gribe ind og bringe det strafbare forhold til
ophør, jf. de almindelige regler herom i politiloven og
retsplejeloven. Det gælder også, selv om
overtrædelsen måtte finde sted i forbindelse med en
demonstration. Bliver man fra politiets side således f.eks. i
forbindelse med en demonstration opmærksom på, at en
person skal til at brænde et skrift med væsentlig
religiøs betydning (eller en genstand, der fremstår
som et sådant skrift), vil politiet kunne gribe ind og
forhindre dette. Hvis de almindelige betingelser herfor er opfyldt,
vil politiet kunne anholde og sigte den mistænkte samt
beslaglægge skriftet (eller genstanden) og udstyret, der
skulle bruges til at antænde det. Der vil dog kunne
opstå situationer, hvor det på stedet ikke er klart for
politiet, om der er tale om en strafbar overtrædelse, og hvor
det derfor vil være nødvendigt at afvente en
efterfølgende efterforskning og retlig vurdering.
Efter de nuværende retningslinjer har PET i samarbejde med
statsadvokaten kompetencen til at vurdere, om der skal ske sigtelse
for overtrædelse af bl.a. bestemmelserne i straffelovens 12.
kapitel. Som konsekvens af den foreslåede bestemmelse vil
disse retningslinjer blive justeret, så politiet uden PET's
og statsadvokatens godkendelse vil kunne foretage sigtelse for
overtrædelse af bestemmelsen eller forsøg herpå.
Justitsministeriet har herved lagt vægt på, at dette er
af væsentlig betydning for bestemmelsens anvendelighed.
Det bemærkes, at da den foreslåede bestemmelse
placeres i straffelovens 12. kapitel, vil påtalekompetencen
ligge hos justitsministeren, hvilket vil indebære, at
justitsministeren - på baggrund af en anklagerfaglig
indstilling fra Rigsadvokaten - vil skulle tiltræde, at der
rejses tiltale for overtrædelse af den foreslåede
bestemmelse, jf. straffelovens § 110 f.
Det foreslås herudover, at den foreslåede
bestemmelse ikke skal være omfattet af straffelovens §
136, stk. 2, om billigelse af forbrydelserne omhandlet i
straffelovens 12. og 13. kapitel. Det foreslås i den
forbindelse også, at den gældende § 110 e i
straffeloven om offentlig forhånelse af bl.a. fremmede
staters flag fremover ikke skal være omfattet af § 136,
stk. 2.
Med henblik på at evaluere anvendelsen af den
foreslåede bestemmelse om utilbørlig behandling af
skrifter med væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt trossamfund vil Justitsministeriet, når
bestemmelsen har været i kraft i tre år, indhente
oplysninger fra relevante myndigheder og interessenter om
erfaringerne med bestemmelsen. Disse erfaringer vil kunne danne
baggrund for overvejelser om et eventuelt behov for at
præcisere eller ændre bestemmelsen.
Justitsministeriet forventer at oversende en redegørelse
herom til Folketingets Retsudvalg inden udgangen af 2026.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1
og 2, og bemærkningerne hertil.
5. Forholdet
til grundloven og Danmarks internationale forpligtelser
5.1. Grundloven
Det fremgår af grundlovens § 77, at enhver er
berettiget til på tryk, i skrift og tale at
offentliggøre sine tanker, dog under ansvar for domstolene.
Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på
ny indføres.
Det er den overvejende opfattelse i den statsretlige litteratur,
at grundlovens § 77 ikke beskytter mod strafansvar for
ytringer (den materielle ytringsfrihed), jf. Poul Andersen, Dansk
Statsforfatningsret (1954), side 670, Alf Ross, Dansk
Statsforfatningsret, 3. udgave ved Ole Espersen (1980), side 716 og
724, Max Sørensen, Statsforfatningsret, 2. udgave ved Peter
Germer (1973), side 374, og Jens Peter Christensen m.fl.,
Grundloven med kommentarer (2015), side 503 f.
Forslaget rejser på den baggrund ikke
spørgsmål i forhold til grundlovens § 77.
5.2. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
5.2.1. Efter EMRK artikel 10, stk. 1, har enhver ret til
ytringsfrihed. Artikel 10 omfatter udtrykkeligt såvel
ytringer i form af oplysninger om faktiske forhold som
tilkendegivelser af personlige meninger. Beskyttelsen omfatter dog
ifølge praksis fra Domstolen ikke ytringer, der truer med
eller tilskynder til vold, eller ytringer, der er udtryk for
ekstremt had eller forhånelse af andre persongrupper.
Nogle handlinger vil i sig selv som udgangspunkt være
udtryk for en ytring på grund af handlingens
symbolværdi, f.eks. afbrænding af flag eller
ødelæggelse af statuer af personer, jf. Jon Fridrik
Kjølbro, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
for praktikere, 6. udgave (2023), side 1082.
Ytringsfrihedsbeskyttelsen omfatter ikke alene indholdet af de
udtrykte ideer og meninger, men også den form, i hvilken de
formidles, jf. Domstolens dom af 24. februar 1997 i sagen De Haes
og Gijsels mod Belgien, pr. 48.
Artikel 10 omfatter også frihed til at fremkomme med
kunstneriske udtryk, navnlig når det drejer sig om retten til
at modtage og videregive informationer og ideer, der giver mulighed
for at tage del i en offentlig udveksling af kulturelle, politiske
og sociale informationer og ideer af enhver art, jf. Jon Fridrik
Kjølbro, a.st., side 1189. Beskyttelsen af den kunstneriske
ytringsfrihed omfatter også informationer og ideer, der
fornærmer, provokerer eller forstyrrer staten eller en
hvilken som helst del af befolkningen, jf. Domstolens dom af 24.
maj 1988 i Müller m.fl. mod Schweiz, pr. 33, og dom af 2.
februar 2021 i Dickinson mod Tyrkiet, pr. 54.
Beskyttelsen af ytringsfriheden efter artikel 10 er ikke
absolut. Der kan foretages indgreb i ytringsfriheden, hvis
indgrebet er foreskrevet ved lov og er nødvendigt i et
demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed,
territorial integritet eller offentlig tryghed, for at forebygge
uorden eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller
sædeligheden, for at beskytte andres gode navn og rygte eller
rettigheder, for at forhindre udspredelse af fortrolige oplysninger
eller for at sikre domsmagtens autoritet og upartiskhed, jf.
artikel 10, stk. 2.
Det centrale spørgsmål vil typisk være, om
indgrebet kan anses for nødvendigt i et demokratisk samfund.
Domstolen har i sin praksis slået fast, at der - i lyset af,
at ytringsfriheden udgør en helt grundlæggende
rettighed i et demokratisk samfund - skal være et presserende
samfundsmæssigt behov for at anse betingelsen for opfyldt.
Domstolen anlægger i den forbindelse en konkret
helhedsvurdering af den pågældende sag, hvor ikke blot
indholdet af de omhandlede ytringer, men også den kontekst,
som de er fremsat i, og hvem de er fremsat overfor, tillægges
betydning.
5.2.2. Det følger udtrykkeligt af EMRK artikel 10, stk.
2, at udnyttelse af retten til ytringsfrihed kan medføre
pligter og ansvar. I forhold til ytringer om religiøse
overbevisninger omfatter dette pligt til i videst muligt omfang at
undgå ytringer, der er anstødelige og bespottende i
forhold til objekter, der af andre omgås med
ærbødighed, jf. dom af 25. november 1996 i sagen
Wingrove mod Storbritannien, pr. 52.
Domstolen anerkender dog samtidig, at ytringsfriheden beskytter
kritik, herunder stærk kritik, af religion, når der er
tale om et emne af offentlig interesse, og ytringerne ikke kan
karakteriseres som blasfemiske eller unødigt krænkende
eller sårende, jf. Jon Fridrik Kjølbro, a.st., side
1203, med henvisning til Domstolens dom af 5. december 2019 i sagen
Tagiyev og Huseynov mod Aserbajdsjan, pr. 42-50, og dom af 7.
december 2021 i sagen Yefimov og Youth Human Rights Group mod
Rusland, pr. 40-48.
Domstolen har i sin praksis slået fast, at staten har en
bredere skønsmargin, hvis ytringer kan karakteriseres som
blasfemiske og unødigt krænkende over for andres
religiøse overbevisning. Medlemsstater kan således
efter Domstolens praksis foretage indgreb i retten til
ytringsfrihed, hvis religiøse emner behandles på en
måde, der kan karakteriseres som blasfemisk.
5.2.3. Efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens
§ 110 e, stk. 2, straffes den, der offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds gør sig
skyldig i utilbørlig behandling af et skrift med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund, eller en genstand, der fremstår som et
sådant skrift, med bøde eller fængsel indtil 2
år.
Justitsministeriet har ved vurderingen af, om den
foreslåede bestemmelse varetager et
anerkendelsesværdigt formål og er nødvendig i et
demokratisk samfund, lagt vægt på, at de handlinger,
som vil være strafbare, vil have en forhånende
karakter, som er unødigt krænkende eller
sårende. Det bemærkes i den forbindelse, at det i lyset
af Domstolens praksis som gengivet ovenfor ligger inden for
staternes skønsmargin ved lov at fastsætte regler, som
har til formål at foretage indgreb i retten til
ytringsfrihed, hvis religiøse emner behandles på en
måde, der kan karakteriseres som blasfemiske.
Justitsministeriet har endvidere lagt vægt på, at
forbuddet ikke omfatter bl.a. skrift og tale.
På den anførte baggrund er det Justitsministeriets
opfattelse, at den foreslåede ordning kan gennemføres
inden for rammerne af Danmarks forpligtelser efter EMRK.
6. Økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for det offentlige
De opgaver, som følger af lovforslaget, vurderes at kunne
håndteres inden for Justitsministeriets eksisterende
økonomiske ramme.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser og
implementeringskonsekvenser for kommunerne eller regionerne.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke at
være relevante for lovforslaget.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
8. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
10. Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
11. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. august 2023
til den 22. september 2023 (28 dage) været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Advokatrådet, Alevi
Forbundet i Danmark, Amnesty International, Assentoft Frikirke,
Baha'i Samfundet - Det nationale åndelige råd for
bahà'ìerne i Danmark, Baptistkirken i Danmark, Bethel
Missionary Baptist Church, Bethlehem Ministry Of The Assemblies Of
God, Biskoppen over Fyens Stift, Biskoppen over Haderslev Stift,
Biskoppen over Helsingør Stift, Biskoppen over
Københavns Stift, Biskoppen over Lolland-Falsters Stift,
Biskoppen over Ribe Stift, Biskoppen over Roskilde Stift, Biskoppen
over Viborg Stift, Biskoppen over Aalborg Stift, Biskoppen over
Aarhus Stift, Bibel og Missionscentret, Borgerkirken,
Bornholmerkirken Evangelisk Luthersk Frimenighed, Bovlund
Frimenighed, Brahma Kumaris Åndelige Verdensuniversitet,
Brunstad Kristne Menighed, Holstebro, Brunstad Kristne Menighed,
København, Calvary Mission Church, Center for Visdom og
Medfølelse - Tong-nyi Nying-je Ling, City Kirken Herning,
Citykirken Aarhus, Copenhagen Business School (Juridisk Institut),
Copenhagen Community Church, Dansk Islamisk Center, Dansk Islamisk
Trossamfund, Dansk Muslimsk Fællesforbund (DMF), Dansk
Pakistansk Kulturforening, Dansk Shiamuslimsk Trossamfund, Dansk
Teltmissions menighed, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Danske
Advokater, Debre Mihret St. Amanuel Church in Copenhagen, Denmark,
Northwest Europe Diocese of Ethiopian Orthodox Tewahedo Church, Den
Apostolske Kirke i Danmark, Den Armensk-Apostolske Kirke i Danmark,
Den Burmesiske Theravada Buddhistforening Buddha Ramsi, Den
Centrale Albanske Moske, Den Danske Dommerforening, Den Evangeliske
Frikirke, Den evangelisk-lutherske Frikirke, Den Hellige
Bispemartyr Clemens pave af Roms Menighed, Den Islandske Menighed i
Danmark, Den Katolske Kirke i Danmark, Den Kinesiske Kirke i
København (KKiK), Den Koptisk-Ortodokse Kirke St. Marie og
St. Markus i Taastrup, Den Kristne Forsamling, Den Levende Guds
Kirke, Den Mandæiske Mandea i Danmark, Den Nyapostolske Kirke
i Danmark, Den Ortodokse Kirke i Danmark - Gudsmoders Beskyttelses
Menighed, Den ortodokse russiske kirkes menighed i København
Alexander Nevsky Kirke, Den reformerte menighed i Fredericia, Den
Rumænsk Ortodokse Menighed i Herning Fødsel Sankt
Profet John Baptist og Sankt Høj Martyr John Den Nye af
Suceava, Den Rumænsk Ortodokse menighed i København
Guds Mor Fødsel og Sankt Grigorie Decapolitul og Sankt
Nicodim i Tismana, Den Rumænsk Ortodokse Menighed i
Århus, Den Rumænske Ortodokse Menighed i Odense, Den
Rumænske Ortodokse Menighed i Roskilde, Den Russiske
Ortodokse Kirke (Moskvapatriarkatet), Den Serbisk Ortodokse Kirke i
Danmark, Den Sri Lankansk-Danske Buddhistiske Religiøse og
Kulturelle Forening, Den til St. Alban´s English Church i
København hørende menighed, Den tysk-reformerte
menighed i København, Den Vietnamesiske Buddhistiske
Kulturelle Forening, Chua Lieu Quan, Den Vietnamesiske Buddhistiske
Kulturforening i Århus Quang Huong Tempel, Det Albanske
Trossamfund i Danmark, Det Islamiske Forbund i Danmark, Det
Islamiske Trossamfund, Det Islamiske Trossamfund af Bosniakker i
Danmark, Det Islamiske Trossamfund på Fyn (DIT), Det
Jødiske Samfund i Danmark, Det Kriminalpræventive
Råd, Dhammachaya Buddhist Center Denmark,
Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Døves Frikirke, Evangelisk Frikirke
Danmark, Filadelfia Christian ChurchFirst International Baptist
Church of Copenhagen (FIBC), Forening Evangelist, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen Rangjung Yeshe Sangha, Foreningen
Stupa, Karma Kagyu Buddhistisk Sangha, Forn Sidr - Asa- og
Vanetrosamfundet i Danmark, Foursquare Kirke, Fransk Reformert
Kirke i København, Frederikssund Frimenighed, Frelsens
Hær, Frikirken En Åben Dør, Frikirken
International Church, Frimenigheden Broen, Fårevejle
Frimenighed, Græsted Frikirke, Guan Yin Citta Buddhism Kultur
Forening i Danmark, Gurdwara Copenhagen, Harreskovens Blotgilde,
Herning Bykirke, Herning Oasekirke, Hillerød Frimenighed,
Hillsong Denmark, Holstebro Oasekirke, Holy International Christian
Ministries Denmark, Horsens Pinsekirke, Institut for
Menneskerettigheder, International Christian Community,
International Harvest Christian Center, Islamic Cultural Center,
Islamisk Center for de Europæiske Lande, Islamisk Center
Vest, Islamisk Forum, Islamisk Kultur Center (IKC), Islamisk Kultur
Center Amager, Islamisk Kulturel og Studie Institut Islamisk Moske,
Islams Ahmadiyya Djamâ'at Nusrat Djahan Moskeen, Jaffaria
Education Center, Jehovas Vidner, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages
Hellige i Danmark, Justitia, Karma Kadjy Skolen (Karma-Kasjyba
Skolen), Karmapa Trust / Sangye Tashi Ling, KirkeCenter Livets
Kilde, Kong Haakons Kirke Sjømannskirken i København,
Krishnabevægelse/Iskcon (Hare Krishna), Kristensamfundet i
Danmark, Kristent Centrum, Kristent Fællesskab,
København, Kronjyllands Frimenighed, København
Vineyard, Københavnerkirken - evangelisk-luthersk
frimenighed, Københavns Bibeltrænings Center,
Københavns Familiekirke, Københavns Moske - Imam
Malik Instituttet, Københavns Universitet (Juridisk
Fakultet), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen
KRIM, Lemvig Bykirke, Liberal katolsk kirke i Danmark, LM Kirken
Herning, Luthersk Missionsforenings Frimenighed Nordvestkirken
Emdrup, Machsike Hadas, Madina-Tul-Ilm Education Center, Masjid
Al-Iman - Amager Islamisk Kulturforbund, Metodistkirken i Danmark,
Minhaj ul Quran International Denmark, Mission Danmark,
Morsø Frimenighed, Mosaik, Muslim Cultural Institute,
Muslimsk Kultur Center Vestegnen (MKC-Vestegnen), Nazaræerens
Kirke, Nexø Frikirke, Nordschleswigsche Gemeinde,
Næstved Bykirke, Odder Frimenighed, Odense Vineyard, Pak
Cultur Society Brøndby (Brøndby Moske), Pakistansk
Islamisk Trossamund Madni Masjid Aarhus, Phendeling - Center for
Tibetansk Buddhisme, Pinsekirken i Roskilde Impactchurch,
Pinsekirken Nyt Håb, Pinsekirken på Amager,
Politiforbundet, Powerkirken, Qurtubah, Redeemed Christian Church
of God - Jesus Centre, Retspolitisk Forening, RettighedsAlliancen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Roskilde Vineyard, Ryslinge
Frimenighed, Rødding Frimenighed, Sathya Sai International
Organisation Danmark, SGI-Danmark, Shiamuslimsk Trossamfund i
Danmark, Shir Hatzafon - Progressiv Jødedom i Danmark,
Silkeborg Oasekirke, Siri Guru Singh Sabha, Copenhagen, Skjern
Bykirke, Skovlunde Frikirke, Spiritismens Trossamfund, Sri Sithi
Vinayagar Temple, Svenska Gustafsförsamlingen i
København, Svenska Sjömanskyrkan i Skagen, Syddansk
Universitet (Juridisk Institut), Syvende Dags Adventistkirken,
Søhøjlandets Kirke, Tariqa Burhaniya Dusuqiya
Shazuliya, The Brethren, The Buddhist Organisation Dhammakaya i
Danmark, The Gospel Fellowship, The International Church for
Copenhagen (The American Lutheran Congregation of Copenhagen), The
Natural Forest Monastery in Randers, Thorsted Frimenighed, Troens
Ord (Brande Kristne Center), Usmani Islamisk Center, Vejle
Oasekirke, Vendsyssel Frimenighed, Vojens Nagapoosani Amman Temple,
Wakf Al Massira, Ringsted Moske, Wat Dan-Thai, Wat Thai Denmark
Brahma Vihara Buddhist Monastery, Watpa Copenhagen (Sunnataram
Copenhagen), World Sufi Foundation, Æonisk Trossamfund,
Ølgod Menigheds Center, Øsal Ling - Lysets Have,
Østens Assyriske Kirke i Danmark Den assyriske
østkirke i Danmark, Ågård Frimenighed, Aalborg
Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Vineyard, Aarhus
Universitet (Juridisk Institut) og Aars Frikirke.
13. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | De opgaver, som følger af
lovforslaget, vurderes at kunne håndteres inden for
Justitsministeriets eksisterende økonomiske ramme. | Implementeringskonsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Overimplementering
af EU-retlige minimumsforpligtelser | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 110 e straffes den, der offentligt
forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens flag eller
andet anerkendt nationalmærke eller De Forenede Nationers
eller Det Europæiske Råds flag, med bøde eller
fængsel indtil 2 år.
Straffeloven indeholder ikke i dag en bestemmelse, som
kriminaliserer utilbørlig behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises
til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i straffelovens § 110 e
indsættes et nyt stk. 2,
hvorefter den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse
i en videre kreds gør sig skyldig i utilbørlig
behandling af et skrift, der har væsentlig religiøs
betydning for et anerkendt trossamfund, eller en genstand, der
fremstår som et sådant skrift, straffes på samme
måde som i § 110 e, stk. 1.
Ved »et skrift, der har væsentlig religiøs
betydning« forstås fysiske skrifter, som inden for den
pågældende trostradition anses for særligt
centrale for troens bekendelsesgrundlag og/eller lære. At et
skrift anvendes af religiøse grunde eller som led i
religionsudøvelse, f.eks. en salmebog, er ikke i sig selv
tilstrækkeligt til, at skriftet omfattes, ligesom skrifter,
som af kulturelle eller politiske grunde er forbundet med
religionen, men som ikke i sig selv er centrale for troens
bekendelsesgrundlag og/eller lære, ikke vil være
omfattet.
Om et givent skrift kan anses for at være af
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund vil bero på en nærmere konkret retlig
vurdering efter omstændighederne med inddragelse af
religionsvidenskabelig sagkundskab. Det vil således ikke
være det enkelte anerkendte trossamfund, der vurderer, om et
specifikt religiøst skrift skal anses for omfattet af
bestemmelsen. Oplysninger fra f.eks. et anerkendt trossamfund, om
hvad trossamfundet måtte betragte - eller ikke måtte
betragte - som skrifter med væsentlig religiøs
betydning, vil dog naturligt kunne indgå i den vurdering af
skriftets religiøse betydning for trossamfundet, der skal
foretages.
Omfattet af den foreslåede bestemmelse vil være
centrale religiøse skrifter såsom Bibelen, Koranen,
Torahen, Vedaerne og Tripitaka (Pali-kanon). Der er ikke tale om en
udtømmende opregning, og bestemmelsen vil også kunne
omfatte andre centrale religiøse skrifter.
Uden for bestemmelsen vil falde bl.a. sangbøger og
-hæfter, kommentarværker eller andre typer af
eksegeseværker, religiøs skønlitteratur,
lærebøger og videnskabelige artikler med gengivelse af
udvalgte tekster samt medlemsblade for trossamfund.
Det vil ikke have betydning for bestemmelsens anvendelse, om der
er tale om hele skriftet eller dele heraf, herunder et beskadiget
skrift. Eksempelvis en tidligere forsøgt afbrændt
bibel eller dele af Torahen vil således også være
at anse som skrifter med væsentlig religiøs betydning
for et anerkendt trossamfund.
Bestemmelsen vil ikke omfatte afbildninger, gengivelser eller
imitationer af skrifter med væsentlig religiøs
betydning i form af eksempelvis tegninger, malerier, billeder,
modeller eller lignende, medmindre der er tale om en imitation
eller lignende, som ikke umiddelbart kan skelnes fra selve skriftet
med væsentlig religiøs betydning.
Ved vurderingen af, om genstanden fremstår som et skrift
med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund, vil der skulle lægges vægt på, om
genstanden er egnet til at blive forvekslet med det
religiøse skrift af dem, der overværer den
utilbørlige behandling, eller omverdenen i øvrigt.
Det vil eksempelvis kunne være tilfældet med en
vellignende efterligning af omslaget til en koran, hvor siderne
inde i bogen stammer fra en anden bog eller viser sig at være
blanke. Det samme vil kunne være tilfældet, hvis
behandlingen ud fra den kontekst, hvori den foretages, giver
beskuerne eller omverdenen i øvrigt det indtryk, at der er
tale om utilbørlig behandling af et skrift med
væsentlig religiøs betydning.
Ved »et anerkendt trossamfund« forstås
trossamfund uden for folkekirken, der er registreret som anerkendt
trossamfund efter § 7 i trossamfundsloven (lov nr. 1533 af 19.
december 2017 om trossamfund uden for folkekirken med senere
ændringer). Efter trossamfundslovens § 7 kan et
trossamfund registreres som anerkendt trossamfund, såfremt
det 1) har mindst 50 myndige medlemmer, der enten har fast
bopæl i Danmark eller dansk indfødsret, og 2) ikke
opfordrer til eller foretager noget, der strider mod bestemmelser i
lov eller bestemmelser fastsat i medfør af lov. Et
trossamfund er i trossamfundslovens § 1 defineret som et
fællesskab, hvis medlemmer samles om en tro på magter,
som står over mennesker og naturlove, efter udformede
læresætninger og ritualer. Anerkendelsen
indføres i Trossamfundsregistret, der er tilgængeligt
på Kirkeministeriets hjemmeside. Folkekirken vil i denne
sammenhæng også være at anse for omfattet af
bestemmelsen, selv om der ikke er tale om et anerkendt trossamfund
efter trossamfundsloven.
Ved »utilbørlig behandling« forstås
fysiske handlinger, hvorved de af bestemmelsen omfattede skrifter
ødelægges eller beskadiges på en
nedsættende eller forhånende måde eller i
øvrigt fysisk behandles forhånende eller
nedsættende.
Den foreslåede bestemmelse vil efter
omstændighederne omfatte enhver utilbørlig behandling,
herunder afbrænding, tilsøling, at der f.eks. trampes
på eller sparkes til skriftet, at skriftet overhældes
med en væske eller svøbes i fødevarer, eller at
skriftet ødelægges ved, at det f.eks. rives eller
klippes i stykker eller lignende. Den vil også omfatte
tilfælde, hvor skriftet stikkes i f.eks. med en kniv.
Det afgørende vil være, om den
pågældende behandling ud fra en almindelig
samfundsmæssig betragtning kan anses for at være
utilbørlig. Vurderingen vil således være
objektiv og uafhængig af, hvilket trossamfund skriftet
knytter sig til, og om eventuelle religiøse følelser
i et trossamfund måtte være krænket. At
svøbe et religiøst skrift i bacon vil således
eksempelvis - uanset skriftets religiøse
tilhørsforhold - være at anse som utilbørligt.
Omvendt vil eksempelvis indpakning af et religiøst skrift i
et regnbueflag ikke være en utilbørlig behandling.
Det vil ikke være i strid med bestemmelsen at skille sig
af med eksempelvis en bibel i en offentlig skraldespand, medmindre
det sker på en måde, der i sig selv må anses for
nedsættende eller forhånende.
En behandling, der i almindelighed ville være
utilbørlig, vil efter omstændighederne kunne falde
uden for det strafbare område som følge af
særlige skikke om behandling af det religiøse skrift i
det pågældende trossamfund. Den, der
påberåber sig sådanne særlige skikke,
forudsættes at have en sådan tilknytning til det
anerkendte trossamfund, som skikken vedrører, at det
gør det naturligt at følge skikken, ligesom
handlingen i øvrigt skal udføres på en
måde, som indikerer, at den er udtryk for en efterlevelse af
den pågældende skik og ikke foretages af andre
grunde.
Bestemmelsen vil alene omfatte fysisk utilbørlig
behandling af fysiske skrifter. Bestemmelsen vil ikke omfatte
verbale eller skriftlige tilkendegivelser, herunder tegninger, om
religiøse skrifter og emner. Det samme gælder
øvrige udtryksformer, som ikke indebærer, at skriftet
fysisk behandles utilbørligt. Bestemmelsen vil således
ikke omfatte religionskritik, der udtrykkes på anden
måde end ved fysisk at behandle en skrift omfattet af
bestemmelsen utilbørligt.
Bestemmelsen vil kriminalisere selve den utilbørlige
fysiske behandling af skriftet. Det strafbare område vil
således være denne handling og ikke en eventuel
udbredelse af eksempelvis en videooptagelse af handlingen.
Bestemmelsen vil heller ikke omfatte viderebringelse af andre
personers utilbørlige behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning. Bestemmelsen vil
således eksempelvis ikke omfatte mediers og journalisters
viderebringelse af andres utilbørlige behandling, f.eks. i
forbindelse med et nyhedsindslag i tv, der viser en anden persons
afbrænding af en koran. Bestemmelsen vil på tilsvarende
vis f.eks. heller ikke omfatte et museums udstilling af optagelser
eller fotografier af en utilbørlig behandling foretaget af
en anden person.
Det gælder dog ikke, hvis der er tale om medvirken til
overtrædelse af bestemmelsen. Det kan eksempelvis være
tilfældet, hvis to personer har aftalt, at den ene foretager
den utilbørlige behandling, og at den anden herefter
viderebringer en optagelse af den utilbørlige behandling i
en videre kreds. Det skyldes, at den person, der viderebringer
optagelsen, i givet fald i kraft af aftalen har medvirket til selve
den utilbørlige fysiske behandling af genstanden.
Kunstneriske fremstillinger vil, hvis den ellers
utilbørlige behandling udgør en mindre del af et
kunstnerisk værk, falde uden for bestemmelsens
anvendelsesområde. Et kunstnerisk værk, som har den
utilbørlige behandling som den eneste eller centrale
bestanddel, vil derimod være omfattet af bestemmelsen.
Det vil således i almindelighed ikke være strafbart
eksempelvis at afbrænde et skrift med væsentlig
religiøs betydning i forbindelse med optagelsen af en scene
i en spillefilm. Tilsvarende vil iturivning af Bibelen under en
koncert, en opera eller lignende som udgangspunkt heller ikke
være at anse som utilbørlig.
Må den kunstneriske ramme for behandlingen af det
religiøse skrift anses for at være etableret med det
formål at foretage en ellers utilbørlig behandling,
vil en sådan rammesætning ikke bringe behandlingen
udenfor det strafbare område.
Ved vurderingen af, om behandling af et religiøst skrift
i kunstnerisk sammenhæng i en given situation må anses
for at være omfattet af forbuddet, vil der ved den
ovennævnte vurdering kunne lægges vægt på
en række yderligere momenter. Det vil således kunne
indgå, om behandlingen foregår et sted, hvor der
sædvanligvis fremføres eller vises kunst, om
behandlingen foretages af personer eller grupper af personer, som
også i øvrigt beskæftiger sig med den
pågældende udtryksform i en kunstnerisk
sammenhæng, og om værket fremtræder i en form og
under omstændigheder, hvor der sædvanligvis er et
publikum, som ud fra en kunstnerisk interesse og eventuelt mod
betaling opsøger værker af den pågældende
art.
Bestemmelsen vil skulle anvendes inden for rammerne af
ytringsfrihedsbeskyttelsen efter EMRK artikel 10, og bestemmelsen
vil således ikke finde anvendelse, hvis det vil være i
strid med EMRK artikel 10. Dette gælder i relation til alle
handlinger omfattet af den foreslåede bestemmelse, herunder
også handlinger foretaget i kunstnerisk sammenhæng. Som
det fremgår af pkt. 5.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger, vil der efter Domstolens praksis imidlertid i
almindelighed kunne straffes for ytringer, der kan karakteriseres
som blasfemiske eller unødigt krænkende over for
andres religiøse overbevisning.
Efter den foreslåede bestemmelse vil det være en
betingelse, at den utilbørlige behandling foregår
»offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre
kreds«. Afgrænsningen af, hvornår en
utilbørlig behandling er foretaget offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds, vil skulle foretages
med udgangspunkt i de tilsvarende afgrænsninger i
straffelovens § 119, stk. 1, om vold eller trusler om vold mod
offentligt ansatte og § 266 b og retspraksis om
bestemmelserne.
En utilbørlig behandling vil f.eks. som udgangspunkt
være omfattet, hvis den foregår på en offentlig
plads eller vej, bliver transmitteret via internettet, f.eks.
på sociale medier, eller er tilsigtet at blive videregivet af
medierne eller på offentlige møder. En
utilbørlig behandling, der foretages i en lukket kreds af
personer, vil derimod som udgangspunkt ikke være omfattet af
bestemmelsen.
En utilbørlig behandling, der livestreames eller på
anden måde vises på lukkede profiler eller sider
på lukkede sociale medier, blogs, fora eller lignende med
få følgere, venner, forbindelser m.v., må typisk
betragtes som foretaget i så privat en kreds, at den ikke kan
anses for omfattet af den foreslåede bestemmelse. Der kan dog
på en lukket profil eller side være så mange
følgere, venner, forbindelser m.v., at en livestreaming
eller anden visning af den utilbørlige behandling må
anses for omfattet af bestemmelsen.
En utilbørlig behandling, der foretages et sted, som ikke
er offentligt, men optages på video med henblik på
senere at blive delt via internettet, sociale medier eller i
øvrigt udbredt i en videre kreds, vil også være
omfattet. Handlingen vil være omfattet af bestemmelsen, ikke
fordi delingen i sig selv er ulovlig, men fordi den
pågældende på tidspunktet for den
utilbørlige handling har haft forsæt til
efterfølgende udbredelse i en videre kreds. Dette
indebærer også, at det vil være muligt at ifalde
strafansvar, selv om en sådan deling aldrig
efterfølgende finder sted, forudsat at der på
tidspunktet for den utilbørlige behandling forelå
forsæt til udbredelse i en videre kreds.
En utilbørlig behandling, der foretages med henblik
på senere at udbrede resultatet af behandlingen i videre
kreds, eksempelvis ved at rive en bibel i stykker eller
afbrænde en koran med henblik på senere at udstille de
ødelagte sider eller asken, vil være omfattet af
bestemmelsen, idet personen på tidspunktet for den
utilbørlige behandling har haft forsæt til at udbrede
handlingen i en videre kreds.
Det foreslås, at overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse skal kunne straffes på samme
måde som overtrædelser af straffelovens § 110 e,
stk. 1, det vil sige med bøde eller fængsel indtil 2
år.
Det forudsættes, at førstegangstilfælde af
overtrædelse af bestemmelsen som udgangspunkt straffes med
bøde. I gentagelsestilfælde forudsættes der som
udgangspunkt udmålt en kortere fængselsstraf i
dage.
Det vil i skærpende retning ved strafudmålingen
skulle indgå, hvis personen har begået flere
overtrædelser af den foreslåede bestemmelse. Foreligger
der adskillige førstegangsovertrædelser til samtidig
pådømmelse, forudsættes der dermed som
udgangspunkt udmålt en kortere fængselsstraf i
dage.
Det vil i formildende retning kunne indgå, hvis
gerningspersonen, den utilbørlige behandling til trods,
åbenlyst ikke har haft til hensigt at forhåne eller
nedværdige.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og de angivne strafniveauer
vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der
i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens 10. kapitel.
Hvis man fra politiets side bliver opmærksom på en
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse - enten som
en fuldbyrdet forbrydelse eller et strafbart forsøg - vil
politiet kunne gribe ind og bringe det strafbare forhold til
ophør, jf. de almindelige regler herom i politiloven og
retsplejeloven. Det gælder også, selv om
overtrædelsen måtte finde sted i forbindelse med en
demonstration. Bliver man fra politiets side således f.eks. i
forbindelse med en demonstration opmærksom på, at en
person skal til at brænde et skrift med væsentlig
religiøs betydning (eller en genstand, der fremstår
som et sådant skrift), vil politiet kunne gribe ind og
forhindre dette. Hvis de almindelige betingelser herfor er opfyldt,
vil politiet kunne anholde og sigte den mistænkte samt
beslaglægge skriftet (eller genstanden) og udstyret, der
skulle bruges til at antænde det. Der vil dog kunne
opstå situationer, hvor det på stedet ikke er klart for
politiet, om der er tale om en strafbar overtrædelse, og hvor
det derfor vil være nødvendigt at afvente en
efterfølgende efterforskning og retlig vurdering.
Det bemærkes i øvrigt, at placeringen af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens 12. kapitel er
forbundet med en række følgevirkninger i anden
lovgivning. Dette gør sig bl.a. gældende for reglerne
i retsplejeloven om strafprocessuelle tvangsindgreb. Reglerne
på udlændingeområdet indeholder også flere
steder henvisninger til straffelovens 12. kapitel. En placering af
den foreslåede bestemmelse i straffelovens 12. kapitel vil
derfor få en række følgevirkninger i forhold til
disse regler.
Til nr. 2
Efter straffelovens § 136, stk. 2, straffes den, der
offentligt udtrykkeligt billiger en af de i straffelovens 12. eller
13. kapitel omhandlede forbrydelser, med bøde eller
fængsel indtil 3 år.
Den gældende bestemmelse i straffelovens § 136, stk.
2, kriminaliserer bl.a. billigelse af forbrydelser efter
straffelovens § 110 e, der er placeret i straffelovens 12.
kapitel. Det fremgår af § 110 e, at den, der offentligt
forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens flag eller
andet anerkendt nationalmærke eller De Forenede Nationers
eller Det Europæiske Råds flag, straffes med
bøde eller fængsel indtil 2 år.
Det foreslås, at der i stk. 2
i straffelovens § 136 indsættes », dog ikke §
110 e«.
Den foreslåede ændring vil indebære, at det
ikke vil være strafbart offentligt udtrykkeligt at billige
overtrædelser af § 110 e, stk. 2, om utilbørlig
behandling af et skrift, der har væsentlig religiøs
betydning for et anerkendt trossamfund, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1, eller at billige overtrædelser af den gældende
§ 110 e, der bliver § 110 e, stk. 1, om forhånelse
af en fremmed stats flag m.v.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det skyldes, at den foreslåede bestemmelse i straffelovens
§ 110 e, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, bør
træde i kraft hurtigt henset til de hensyn, der ligger bag
bestemmelsen.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland.
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Det
skyldes, at Færøerne den 1. marts 2010 overtog
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område, og
at der for Grønland gælder en særlig
kriminallov.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1360 af 28. september 2022, som ændret ved § 2 i lov
nr. 409 af 25. april 2023, § 3 i lov nr. 486 af 13. maj 2023,
§ 1 i lov nr. 741 af 13. juni 2023 og § 32 i lov nr. 753
af 13. juni 2023, foretages følgende ændringer: | § 110 e. Med
bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der
offentlig forhåner en fremmed nation, en fremmed stat, dens
flag eller andet anerkendt nationalmærke eller De Forenede
Nationers eller Det Europæiske Råds flag. | | 1. I § 110 e indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
På samme måde straffes den, der offentligt eller med
forsæt til udbredelse i en videre kreds gør sig
skyldig i utilbørlig behandling af et skrift, der har
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund, eller en genstand, der fremstår som et
sådant skrift.« | | | | §
136. - Stk. 2. Den, der
offentligt udtrykkeligt billiger en af de i denne lovs 12. eller
13. kapitel omhandlede forbrydelser, straffes med bøde eller
fængsel indtil 3 år. | | 2. I § 136, stk. 2, indsættes efter
»denne lovs 12. eller 13. kapitel omhandlede
forbrydelser« », dog ikke § 110 e«. |
|