Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 30. november 2023
1. Ændringsforslag
Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, V, M, RV og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (DD, LA, KF, DF, EL og ALT) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (IA) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod det
stillede ændringsforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (SP) vil stemme hverken for eller imod
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod det stillede ændringsforslag.
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og
dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk
Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget tager afstand fra koranafbrændinger og
skændinger af andres religiøse relikvier som led i at
genere minoritetsborgere. SF ønsker, at vi evner at
opføre os mere respektfuldt over for hinanden, men samtidig
må SF afvise at lovgive om dette. I et demokratisk samfund er
uenighed en præmis, og man må acceptere, og at der er
brede rammer for at ytre sig, hvis det foregår inden for
lovens rammer, dvs. uden racisme, opfordringer til vold og had m.v.
SF finder, at der er et særligt hensyn at tage til
happenings, som indeholder religions- og magtkritik, f.eks. som
kunstneren Firoozeh Bazrafkans kritik af undertrykkelsen af kvinder
i bl.a. Iran. Firoozeh Bazrafkan er kendt for sin happening med at
rive en koran på et rivejern. Det er bl.a. kernen i det her
lovforslag, idet denne form for kritik ikke længere vil
være tilladt med denne lov, hvilket vil være en forkert
begrænsning af ytringsfriheden, og vi i Danmark kommer til at
stille os på den forkerte side af sympatien med iranske
kvinder. Det illustrerer også, at lovforslaget rækker
bredere end blot afbrændinger af koraner og risikerer at
ramme religionskritik.
SF er enig i, at der kan være en
sikkerhedsrisiko, når enkeltpersoner insisterer på at
afbrænde koraner foran mellemøstlige ambassader. Men
SF opfordrer til at bruge de eksisterende redskaber til at gribe
ind over for situationer, hvis den offentlige sikkerhed eller den
personlige sikkerhed for dem, der foretager afbrændingen, er
i fare. Dette forekommer at være et mere præcist
redskab, fordi det kan tage hensyn til sikkerhedsrisikoen i stedet
for at gribe ind i ytringsfriheden for alle.
SF tror ikke på, at Danmark ved at
bøje nakken, gå stille og tale sagte om emmer, der
giver kontroversielle reaktioner, kan unddrage sig vanvittige
terrorangreb på uskyldige civile i Danmark. SF er enig med
lektor i retsfilosofi Jacob Holtermann, der kalder det kalifatets
veto, når truslen som noget nyt foregår på
mellemstatsligt niveau - modsat voldsmandens veto, hvor truslen
udgår fra terrororganisationer og enkeltpersoner, jf.
»Med koranloven giver regeringen kalifatet vetoret«,
Information, den 9. november 2023. På den baggrund mener SF
ikke, at vi skal imødekomme lande som Pakistan, Iran,
Saudi-Arabien og Tyrkiet, der i flere år har kæmpet for
at få gjort blasfemi til en
menneskerettighedskrænkelse, der skal sanktioneres. Lande,
der ikke respekterer deres egne borgeres frihedsrettigheder, skal
ikke diktere lovgivningen og frihedsrettighederne i Danmark. SF
mener, at hvis Danmark giver efter nu, åbner det for
afpresning i forhold til andre og flere krav. Desuden vil andre
lande stå mere sårbare, hvis Danmark lader sig kue af
internationalt islamistisk pres. Det kan aldrig være Danmarks
opgave at give IOC opskriften på at opnå deres
langsigtede mål: et globalt blasfemiforbud, herunder forbud
mod tegninger med blasfemisk indhold.
I den forbindelse noterer SF sig
også, at Frankrig, Norge Sverige, Belgien og Holland klarer
sig fint uden et sådant indgreb i forhold til at beskytte
religiøse skrifter, som lovforslaget foreskriver.
SF finder, at den religiøse
følelse ikke er mere beskyttelsesværdig end andre
følelser. Danmark skal beskytte mennesker mod had, vold og
racisme, men ikke religioner, og til det formål har vi
allerede lovgivning, som kan bruges.
Dernæst udtrykker SF en bekymring
for, at lovforslaget blot ansporer til, at nogle vil konkurrere om
at finde nye og mærkværdige veje til at fremføre
deres statements. Det vil f.eks. fortsat være lovligt at
sætte regnbueflag ind i koraner, og det er meget
nærliggende, at det vil ske, da dette også vil prikke
til nogle i muslimske miljøer, som ikke tolererer
homoseksuelle.
SF finder det desuden uproportionalt at
foretage indgreb i ytringsfriheden for alle på baggrund af
få personers eskapader. Som det fremgår af ministerens
svar på spørgsmål nr. 50 til lovforslaget, er
der siden den 21. juli 2023 anmeldt 515 demonstrationer med bog-
eller flagafbrændinger, hvoraf de 441 er anmeldt af én
person alene, mens 7 øvrige personer står for markant
færre demonstrationer. Hertil kommer, at politiet på
Retsudvalgets høring den 22. november 2023 ikke engang var
sikre på, at der blev brændt rigtige koraner af, og at
dette kan foregå i fremtiden også, hvis dette er
tilfældet. SF finder det ligeledes uproportionalt at
indføre forbuddet, når det af ministerens svar
på spørgsmål nr. 39 til lovforslaget angives, at
tendensen med afbrændinger i Danmark er faldende, sådan
at der i ugerne 42-45 er anmeldt i alt 55 demonstrationer med bog-
eller flagafbrændinger. Anmeldelserne er indgivet af 2
personer, hvoraf den ene person har anmeldt 54 af de 55
demonstrationer.
I forhold til selve lovforslaget er det
tankevækkende, at vi i Danmark ikke har dømt personer
for blasfemi siden 1946, og at et stort flertal i Folketinget i
2017 afskaffede den såkaldte blasfemiparagraf. Dette
lovforslag er derfor et brud med en årelang retstradition,
hvor vi i Danmark ikke straffer ytringer, der krænker
religiøse doktriner, følelser eller skrifter. SF
synes, at dette brud er et tilbageskridt.
Lovforslaget har konsekvenser for den
kunstneriske, politiske og religiøse ytringsfrihed. Selv om
SF anerkender, at lovforslaget er indsnævret i forhold til
det oprindelige lovforslag, jf. L 133, folketingsåret
2023-23, 2. samling, består de principielle problemer
fortsat, idet den kunstneriske frihed angribes. SF er bekymret for,
at konsekvensen af lovforslaget bliver selvcensur og
påpasselighed blandt kunstnere.
SF gør opmærksom på, at
Justitia har sendt et nyt høringssvar, jf. L 65 - bilag 10,
hvor der peges på, at lovforslaget overser, at Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol har slået fast, at
det som udgangspunkt ikke er proportionalt at idømme
frihedsstraf for ytringer, som ikke er trusler, opfordringer til
vold eller hadsk tale rettet mod en bestemt befolkningsgruppe, og
at det derfor er tvivlsomt, at (gentagen) overtrædelse af
forbuddet mod utilbørlig behandling kan sanktioneres med
fængselsstraf, som det er fastsat i bemærkningerne.
Dette forhold finder SF ikke er reflekteret i lovforslaget.
Dernæst er der de praktiske
konsekvenser af, at det danske demokrati med åbne øjne
indfører særbeskyttelse af religioners skrifter. SF
mener, at vi vil få et forklaringsproblem i forhold til
kampen mod social kontrol, hvis vi i Danmark beskytter den bog, der
ligger til grund for selv samme kontrol, eller i forhold til
samfundsfagslærere, der bliver modsagt af elever, der mener,
at deres religiøse skrift er hævet over
grundloven.
SF støtter hverken lovforslaget
eller det af Det Konservative Folkeparti fremsatte
ændringsforslag om en solnedgangsklausul. SF mener, at
regeringen må bære ansvaret for at give efter for
udlandets krav om handling. SF finder, at forslaget er
sikkerhedspolitisk irreversibelt, og at en evaluering af de
årsager er meningsløs.
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget
mener, at det er helt forkert at indskrænke danskernes
frihedsrettigheder som følge af trusler fra den islamistiske
verden.
DD mener, at loven er et øksehug i
ytringsfriheden, og vi kan desværre konstatere, at regeringen
er bukket under for voldsmandens veto, hvilket nu betyder, at
ytringsfriheden i Danmark og rammerne for omfanget af vores
rettigheder dikteres af lande i Mellemøsten. Når vi i
Danmark først har givet efter, som vi gør med denne
lov, er DD nervøse for, hvad der bliver det næste, den
danske regering kan indføre et forbud mod som følge
af pres fra islamiske fundamentalister. Det er utvivlsomt
vanskeligt at tro, at ufrie kræfter stopper deres trussel mod
vores frihed i Danmark, blot fordi det bliver ulovligt at
afbrænde koraner i Danmark. Disse mørke kræfter
vil formentlig fortsætte med at kræve, at vi i Danmark
lever på deres præmisser og under deres regler for at
opnå fred i Danmark.
DD bemærker, at vi skal huske
på, hvilke lande det rent faktisk er, der i fremtiden
dikterer vores frihedsrettigheder i Danmark. Det er lande, som
repræsenterer og lever efter nogle værdier og normer,
som er så langt fra vores i Danmark, at vi slet ikke kan
forestille os, hvordan det er at leve i samfund som deres. Det er
diktaturer, hvor ordet ligestilling ikke findes, diktaturer, hvor
der ikke er lgbt+ rettigheder, diktaturer, der intet ved om
ytringsfrihed, diktaturer, der intet ved om religionsfrihed, og som
selv forfølger deres kristne minoriteter. DD finder det
virkelig bekymrende, at disse lande i fremtiden skal bestemme
frihedsgraden i Danmark. Det eneste, som dette lovforslag synes at
sikre, er, at hellige skrifter er bedre beskyttet i dansk
lovgivning end grundloven, Dannebrog, litterære værker
m.v. Gennem lovforslaget etableres en retstilstand, hvor det bliver
acceptabelt at beskæmme den danske grundlov, men ikke
koranen. Dermed hæves koranen over grundloven, hvilket DD
finder dybt problematisk.
Ud over de allerede fremlagte
kritikpunkter, der er præsenteret fra flere kanter i
forbindelse med lovbehandlingen, bemærker DD, at loven
risikerer at etablere en retstilstand, hvor systemkritiske
flygtninge, der har fået asyl i Danmark på grund af
udvist foragt for muslimsk levevis, f.eks. ved at skænde
koranen i deres hjemland, og derfor risikerer fængsel eller
dødsstraf der, nu potentielt risikerer fængsling i
Danmark for at gøre det samme. DD mener, at dette ikke kan
betegnes på anden vis end som et knæfald for islam.
På baggrund af ovenstående kan
DD ikke støtte lovforslaget.
Radikale
Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget
bemærker, at RV tager afstand fra de hundredvis af
afbrændinger af koraner, der har fundet sted i Danmark med
det ene formål at forhåne og nedgøre og skabe
had og usikkerhed. For RV er hyppige og intense
koranafbrændinger i Danmark foretaget af en snæver
kreds af personer ikke en afgørende del af ytringsfriheden,
og det risikerer tværtimod at svække vores indsats for
menneskerettighederne, ytringsfriheden og religionsfriheden i
verden.
For RV handler lovforslaget først og
fremmest om sikkerhed for danskerne, ikke mindst de danskere, der
arbejder under svære forhold ude i verden, og som oplever
frygten i maven, når de ser koranafbrændingerne i
Danmark på sociale og lokale medier. For RV handler
lovforslaget om danske borgere, virksomheder og organisationer, som
ønsker at være til stede og gøre en forskel,
men hvor koranafbrændingerne bliver til en barriere af frygt
og usikkerhed for deres virke. Derfor mener RV, at vi er
nødt til at gribe ind.
RV er glade for de ændringer, som vi
har kæmpet for i forhandlingerne med regeringen, så
lovforslaget er blevet bedre og mere præcist og
anvendelsesområdet er begrænset til religiøse
skrifter og anerkendte trossamfund og med fokus på
intentionen bag handlingerne, undtagelse for billigelse og ikke
mindst et stærkt fokus på at bevare den kunstneriske
frihed, herunder gennem henvisninger til retspraksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol. RV forventer, at loven
dermed vil blive anvendt restriktivt og målrettet.
RV ville gerne have undgået dette
lovforslag, men RV er samtidig overbevist om, at det er
nødvendigt at gribe ind. RV støtter lovforslaget,
fordi det handler om sikkerhed, men også fordi det handler om
at fremme rettigheder, værdighed, respekt og
ordentlighed.
Dansk
Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at regeringen med dette lovforslag
genindfører blasfemiloven, som ellers blev afskaffet af et
bredt flertal af Folketingets partier i 2017. Med dette lovforslag
bliver det ulovligt at forhåne koranen, og realiteten er, at
regeringen med dette lovforslag tilfører dansk lovgivning
sit første islæt af islamisk lovgivning og samtidig
giver koranen en særlig status i Danmark.
Regeringen begrunder lovforslaget med en
øget sikkerhedstrussel mod Danmark og danskerne, men DF
frygter, at lovforslaget vil have den stik modsatte effekt, nemlig
at islamistiske lande vil fortsætte med at presse på og
kræve flere indrømmelser og dermed fastholde eller
øge truslen mod Danmark og danskerne. Med lovforslaget
går regeringen således på kompromis med
grundlæggende frihedsrettigheder for at søge at
tilfredsstille lande og grupperinger, der næppe stopper deres
kamp for at give islam og koranen en særlig beskyttelse og
status. Lovforslaget er et udtryk for, at man i regeringen og
Justitsministeriet desværre har accepteret islams måde
at betragte koranen på og udstrakt denne forståelse til
alle andre religioner med det ene formål at søge at
retfærdiggøre det foreslåede indgreb, der alene
har til formål at tilfredsstille nogle statsledere i den
muslimske verden.
Loven er reelt en begrænsning af
danskernes rettigheder, og det er et dybt bekymrende knæfald,
hvis et flertal i Folketinget er villig til at indføre
begrænsninger i danskerne grundlæggende
frihedsrettigheder alene for at tækkes lande i
Mellemøsten, der på mange måder har en anden
opfattelse af frihedsrettigheder end den vestlige verden. Desuden
finder DF det absurd, at regeringen arbejder målrettet
på at beskytte islam, alt imens islams proselytter i Danmark
arbejder målrettet på at udslette Israel og presse
Vestens værdier.
DF vil altid prioritere ytringsfrihed over
hensynet til religiøse følelser og begræder det
verdslige tilbageslag, dette lovforslag er et udtryk for, og som
vil gå over i historien som en historisk fejltagelse.
På denne baggrund stemmer DF imod lovforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af et mindretal
(KF), tiltrådt af et mindretal
(DD, LA, DF, EL og ALT):
1) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
§ 110 e, stk. 2, i straffeloven som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1, ophæves den 15. december 2026.«
[Solnedgangsklausul om, at loven
ophæves efter 3 år]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 110 e, stk.
2, om utilbørlig behandling af et skrift, der har
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt
trossamfund, ophæves automatisk den 15. december 2026,
medmindre der ved lov bestemmes andet inden dette tidspunkt.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober
2023 og var til 1. behandling den 14. november 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Teknisk gennemgang
Justitsministeren har den 2. november 2023
over for udvalget foretaget en teknisk gennemgang af
lovforslaget.
Høring
Retsudvalget afholdt den 22. november 2023
en offentlig høring om lovforslaget.
Høringssvar
Den 27. oktober 2023 sendte
justitsministeren høringssvarene og et høringsnotat
til L 133, folketingsåret 2022-23, 2. samling, til
udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 22
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
10 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Samrådsspørgsmål
Udvalget har stillet et
samrådsspørgsmål til mundtlig besvarelse til
justitsministeren og udlændinge- og integrationsministeren.
Ministrene har i et fælles åbent samråd den 29.
november 2023 besvaret spørgsmålet. Ministrene har
efterfølgende sendt udvalget deres talepapirer, der lå
til grund for ministrenes besvarelse af
spørgsmålet.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
65 spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Bjørn Brandenborg (S) Fie
Hækkerup (S) Maria Durhuus (S) Gunvor Wibroe (S) Rasmus Prehn
(S) Rasmus Stoklund (S) Trine Bramsen (S) Preben Bang Henriksen (V)
Marie Bjerre (V) Jan E. Jørgensen (V) Tobias Grotkjær
Elmstrøm (M) Nanna W. Gotfredsen (M) Aki-Matilda
Høegh-Dam (SIU) Aaja Chemnitz (IA) Anna Falkenberg (SP)
Betina Kastbjerg (DD) Peter Skaarup (DD) Steffen Larsen (LA) fmd. Sólbjørg Jakobsen
(LA) Mai Mercado (KF) nfmd. Niels
Flemming Hansen (KF) Mikkel Bjørn (DF) Peter Kofod (DF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Astrid
Carøe (SF) Rosa Lund (EL) Zenia Stampe (RV) Nikoline Erbs
Hillers-Bendtsen (ALT)
Nye Borgerlige og Javnaðarflokkurin
havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |