Skriftlig fremsættelse (den 26.
oktober 2023)
Christina Olumeko
(ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om velfærd
(Lovforslag nr. L 64)
Lovforslaget er en lettere opdateret
genfremsættelse af lovforslag nr. L 57 fremsat af
finansministeren, folketingsåret 2021-22. Lovforslaget blev
tilbagetaget den 19. april 2022.
Alternativet genfremsætter det af den
tidligere socialdemokratiske regering fremsatte lovforslag, da det
offentlige forbrug ifølge Det Økonomiske Råds
formandskab ikke har fulgt det demografi- og velstandskorrigerede
træk siden midt halvfemserne og den stramme budgetstyring
betyder, at kommuner og regioner landet over nu er nødt til
at skære i kernevelfærden.
Lovforslaget har således til
formål at sikre, at det demografiske træk på
velfærden dækkes, sådan at udgifterne
følger med den demografiske udvikling. Med lovforslaget
forpligtes den til enhver tid siddende finansminister til at
prioritere en offentlig forbrugsvækst, der (mindst) modsvarer
den demografiske udvikling i det kommende finansår, eller
fremlægge tiltag, der kan sikre dette.
Med lovforslaget foreslås det, at
finansministeren hvert år senest i august måned
offentliggør en opgørelse af væksten i det
demografiske træk på det offentlige forbrug for det
kommende finansår. Det demografiske træk på det
offentlige forbrug er et mekanisk mål for ændringerne i
det samlede udgiftstræk på det offentlige forbrug
drevet af den forventede demografiske udvikling.
Lovforslaget tager udgangspunkt i, at
skønnet for den offentlige forbrugsvækst på
baggrund af de konkrete prioriteringer for det kommende
finansår (mindst) skal modsvare det opgjorte demografiske
træk i august måned.
Forpligtelsen kan opfyldes ved de
årlige forhandlinger om kommunernes og regionernes
økonomi, på finanslovsforslaget eller ved at
fremlægge nye politiske initiativer i øvrigt.
Såfremt den skønnede realvækst ikke som minimum
modsvarer det opgjorte demografiske træk, fremlægger
regeringen tiltag, der sikrer den ønskede offentlige
forbrugsvækst.
Forpligtelsen gælder ikke under
exceptionelle omstændigheder, f.eks. ved alvorlige
økonomiske tilbageslag eller usædvanlige begivenheder
uden for statens kontrol, som har væsentlige konsekvenser for
tilrettelæggelsen af finanspolitikken og for
forbrugsvæksten i det kommende finansår.
Lovforslaget vil ikke ændre på,
at de konkrete årlige velfærdsprioriteringer
fastlægges i finansloven og økonomiaftalerne med
kommuner og regioner, ligesom serviceniveauet og antal medarbejdere
på det enkelte sygehus, på det enkelte plejehjem og i
den enkelte børnehave m.v. vil afhænge af de lokale
behov og prioriteringer ude i kommunerne og regionerne med respekt
for aftalesystemet med KL og Danske Regioner og den demokratiske
beslutningsproces i de enkelte kommuner og regioner tæt
på borgeren.
Endelig foreslås det, at
finansministeren og indenrigs- og sundhedsministeren hvert år
udarbejder en redegørelse om forvaltningen af loven, som
finansministeren sender til Folketinget inden udgangen af august
måned.
Loven foreslås at træde i kraft
den 1. januar 2024, således at den er gældende på
tidspunktet for finanslovsforslaget for 2025.
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.