L 62 Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og forskellige andre love.

(Opfølgning på evaluering af planloven m.v.).

Af: Minister for landdistrikter Louise Elholm (V)
Udvalg: Udvalget for Landdistrikter og Øer
Samling: 2023-24
Status: Delt

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 26-10-2023

Fremsættelse: 26-10-2023

Skriftlig fremsættelse (26. oktober 2023)

20231_l62_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (26. oktober 2023)

Ministeren for landdistrikter (Louise Schack Elholm):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om planlægning og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af planloven m.v.)

(Lovforslag nr. L 62)

Lovforslaget udmønter dele af den politiske aftale om "Opfølgning på evaluering af planloven m.v.", som Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik den 15. juni 2022. Af aftalen fremgår, at den følger op på og indgås mellem partierne bag aftale om "Danmark i bedre balance" (fra 2016) og således har karakter af et forlig. Endvidere fremgår, at Liberal Alliance er part i dele af forliget, hvilket i forhold til aftale om "Opfølgning på evaluering af planloven m.v." gælder initiativerne om styrkede muligheder for krav til afværgeforanstaltninger og udbygningsaftaler om afværgeforanstaltninger. Aftalen om "Opfølgning på evaluering af planloven m.v." er efterfølgende tiltrådt af Moderaterne.

Med aftalen om "Opfølgning på evaluering af planloven m.v." ønsker partierne at gennemføre en række ændringer af planloven og anden relevant lovgivning.

I lovforslaget indgår også en udmøntning af en del af aftale af 15. maj 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og Alternativet om "Bygge- og boligpolitiske indsatser". Som et led i denne aftale er det besluttet, at der skal iværksættes en ændring af lejelovgivningen, således at midlertidige studieboliger placeret i stueetagen, som er undtaget fra krav om etablering af elevator, skal fordeles efter rækkefølgen 1) borgere med fysisk handicap, 2) borgere med pårørende med et fysisk handicap og 3) øvrige.

Med lovforslaget foreslås ændringer i lov om planlægning, lov om naturbeskyttelse, lov om boligforhold, lov om leje, lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og campering m.v. (sommerhusloven), lov om kolonihaver, lov om forbud mod anvendelse af bestemte ejendomme som samlingssted for en gruppe, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Lovforslaget er bygget op om en række temaer, der hver rummer flere forslag. Enkelte af de foreslåede ændringer ligger uden for aftalerne om "Opfølgning på evaluering af planloven m.v." og "Bygge- og boligpolitiske indsatser".

Under temaet "Byudvikling" foreslås det, at 1) der stilles krav til kommunerne om at foretage en strategisk planlægning for levende bymidter, 2) kommunerne får nye muligheder for at sikre bynatur, 3) der indføres nye regler om lokalplanlægning for parkeringsforhold, 4) kommunerne får mulighed for at lokalplanlægge for midlertidig anvendelse af arealer, der ligger i byzone, 5) kommunerne får mulighed for at planlægge for anlæg til sikring mod oversvømmelse eller erosion (afværgeforanstaltninger), der ligger uden for lokalplanområdet, 6) en bygherre kan indgå en udbygningsaftale med kommunen om afværgeforanstaltninger, 7) kommunerne får nye muligheder for planlægning for vandområder ved havne, 8) kommunernes muligheder for at lokalplanlægge for beliggenheden af bygninger til religiøse formål bliver tydeliggjort, og 9) kommunerne får udvidede muligheder for at planlægge for bebyggelse i transformationsområder.

Under temaet "Ungdomsboliger til studerende" foreslås det, at 1) kommunerne får mulighed for at planlægge for private ungdomsboliger, 2) udlejning af private ungdomsboliger kun kan ske til studerende, uanset om der er tale om støttede eller ustøttede boliger, og 3) borgere med fysiske handicap m.fl. får bedre mulighed for at leje midlertidige ustøttede private ungdomsboliger.

Under temaet "Nye udviklingsmuligheder på landet, de små øer og ved kysterne" foreslås det, at 1) beboerne på de små øer kan opfordre kommunalbestyrelsen til at udarbejde en ø-udviklingsplan til fremme af vækst og udvikling, 2) der kan gives forsøgstilladelse til, at eksisterende, overflødiggjorte bygninger inden for strandbeskyttelseslinjen kan omdannes til turismeformål, selv om bygningerne ikke ligger i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter, 3) kommunerne får bedre muligheder for udvikling af landsbyer, idet mulighederne for at udpege omdannelseslandsbyer udvides, 4) kommunerne får mulighed for at overføre hele landzonelandsbyer til byzone, 5) kommunerne ikke kan opnå ret til at udlægge nye sommerhusgrunde i kystnærhedszonen ved at tilbageføre sommerhusgrunde, der reelt ikke kan bebygges, til landzone, 6) der bliver bedre muligheder for at etablere glampingenheder i landzone, og 7) stiftsøvrighedernes selvstændige adgang til at fremsætte indsigelse mod planlægning for vindmøller og solcelleanlæg fokuseres.

Under temaet "Bedre mobildækning i hele landet" foreslås det at give kommunerne bedre mulighed for at meddele landzonetilladelse til opstilling af master til radiokommunikationsformål med tilhørende anlæg med henblik på at opnå bedre mobildækning i hele landet. Kommunerne får mulighed for at lægge særlig vægt på hensynet til den overordnede samfundsmæssige interesse i at sikre bedre mobildækning i hele landet.

Under temaet "Forenkling, administrative lettelser og andre justeringer" foreslås det bl.a., at 1) en lokalplan tillige kan indeholde kommunens afgørelse om de fornødne dispensationer fra de af naturbeskyttelseslovens bygge- og beskyttelseslinjer, som kommunen er myndighed for (one-stop-shop), 2) kommunen kan nedlægge forbud efter planloven mod bebyggelse eller ændret anvendelse, der er etableret ulovligt efter anden lovgivning end planlovgivningen, 3) bestemmelser i planloven om krav om landsplanredegørelse og lokal Agenda 21 samt om forudgående offentlighed i forbindelse med forslag til ændringer af kommuneplanen, der ikke fremgår af den vedtagne og offentliggjorte strategi for kommuneplanlægningen, ophæves, 4) en bestemmelse vedrørende støj tilrettes, 5) kommunerne skal redegøre for kapacitet og forventet el-produktion fra planlagte vindmøller og solcelleanlæg, og 6) klageregler i en bekendtgørelse udstedt af Erhvervsministeriet tilbageføres til planloven og de øvrige love, som klagereglerne vedrører. Punkt 4, 5 og 6 er ikke omfattet af aftalerne om "Opfølgning på evaluering af planloven m.v." og "Bygge- og boligpolitiske indsatser".

Endvidere foreslås det under temaet "Forenkling, administrative lettelser og andre justeringer" og deltemaet "Forenkling og smidiggørelse af klagesagsprocesser", 1) at Planklagenævnets forretningsorden fremover skal fastsættes af erhvervsministeren i stedet for af nævnet selv, 2) at ikke-digitale borgere, der er fritaget for brug af MitID, automatisk fritages for at bruge den digitale selvbetjeningsløsning i både Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet, 3) at både Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet får mulighed for at foretage direkte digital høring i deres online selvbetjeningsløsninger, og 4) at Planklagenævnet får mulighed for at udskyde bortfald af lokalplaner som følge af klage.

Endelig foreslås det under temaet "Forenkling, administrative lettelser og andre justeringer" og deltemaet "Tilsyn og behandling af data vedrørende sommerhusloven", at der indføres en tydeliggørende lovhjemmel i sommerhusloven til Plan- og Landdistriktsstyrelsens fortsatte behandling, herunder indsamling og samkøring, af data fra offentlige registre m.m., som led i opgaven med at påse overholdelsen af sommerhuslovens regler. Forslaget er ikke omfattet af aftalerne om "Opfølgning på evaluering af planloven m.v." og "Bygge- og boligpolitiske indsatser".

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.