Skriftlig fremsættelse (26. oktober
2023)
Ministeren for
landdistrikter (Louise Schack Elholm):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
planlægning og forskellige andre love (Opfølgning
på evaluering af planloven m.v.)
(Lovforslag nr. L 62)
Lovforslaget udmønter dele af den
politiske aftale om "Opfølgning på evaluering af
planloven m.v.", som Socialdemokratiet, Venstre, Dansk Folkeparti
og Det Konservative Folkeparti indgik den 15. juni 2022. Af aftalen
fremgår, at den følger op på og indgås
mellem partierne bag aftale om "Danmark i bedre balance" (fra 2016)
og således har karakter af et forlig. Endvidere
fremgår, at Liberal Alliance er part i dele af forliget,
hvilket i forhold til aftale om "Opfølgning på
evaluering af planloven m.v." gælder initiativerne om
styrkede muligheder for krav til afværgeforanstaltninger og
udbygningsaftaler om afværgeforanstaltninger. Aftalen om
"Opfølgning på evaluering af planloven m.v." er
efterfølgende tiltrådt af Moderaterne.
Med aftalen om "Opfølgning på
evaluering af planloven m.v." ønsker partierne at
gennemføre en række ændringer af planloven og
anden relevant lovgivning.
I lovforslaget indgår også en
udmøntning af en del af aftale af 15. maj 2023 mellem
regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre, Dansk Folkeparti og
Alternativet om "Bygge- og boligpolitiske indsatser". Som et led i
denne aftale er det besluttet, at der skal iværksættes
en ændring af lejelovgivningen, således at midlertidige
studieboliger placeret i stueetagen, som er undtaget fra krav om
etablering af elevator, skal fordeles efter
rækkefølgen 1) borgere med fysisk handicap, 2) borgere
med pårørende med et fysisk handicap og 3)
øvrige.
Med lovforslaget foreslås
ændringer i lov om planlægning, lov om
naturbeskyttelse, lov om boligforhold, lov om leje, lov om
udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og
campering m.v. (sommerhusloven), lov om kolonihaver, lov om forbud
mod anvendelse af bestemte ejendomme som samlingssted for en
gruppe, lov om Planklagenævnet og lov om Miljø- og
Fødevareklagenævnet.
Lovforslaget er bygget op om en række
temaer, der hver rummer flere forslag. Enkelte af de
foreslåede ændringer ligger uden for aftalerne om
"Opfølgning på evaluering af planloven m.v." og
"Bygge- og boligpolitiske indsatser".
Under temaet "Byudvikling" foreslås
det, at 1) der stilles krav til kommunerne om at foretage en
strategisk planlægning for levende bymidter, 2) kommunerne
får nye muligheder for at sikre bynatur, 3) der
indføres nye regler om lokalplanlægning for
parkeringsforhold, 4) kommunerne får mulighed for at
lokalplanlægge for midlertidig anvendelse af arealer, der
ligger i byzone, 5) kommunerne får mulighed for at
planlægge for anlæg til sikring mod
oversvømmelse eller erosion (afværgeforanstaltninger),
der ligger uden for lokalplanområdet, 6) en bygherre kan
indgå en udbygningsaftale med kommunen om
afværgeforanstaltninger, 7) kommunerne får nye
muligheder for planlægning for vandområder ved havne,
8) kommunernes muligheder for at lokalplanlægge for
beliggenheden af bygninger til religiøse formål bliver
tydeliggjort, og 9) kommunerne får udvidede muligheder for at
planlægge for bebyggelse i transformationsområder.
Under temaet "Ungdomsboliger til
studerende" foreslås det, at 1) kommunerne får mulighed
for at planlægge for private ungdomsboliger, 2) udlejning af
private ungdomsboliger kun kan ske til studerende, uanset om der er
tale om støttede eller ustøttede boliger, og 3)
borgere med fysiske handicap m.fl. får bedre mulighed for at
leje midlertidige ustøttede private ungdomsboliger.
Under temaet "Nye udviklingsmuligheder
på landet, de små øer og ved kysterne"
foreslås det, at 1) beboerne på de små øer
kan opfordre kommunalbestyrelsen til at udarbejde en
ø-udviklingsplan til fremme af vækst og udvikling, 2)
der kan gives forsøgstilladelse til, at eksisterende,
overflødiggjorte bygninger inden for
strandbeskyttelseslinjen kan omdannes til turismeformål, selv
om bygningerne ikke ligger i tilknytning til øvrige
turismemæssige aktiviteter, 3) kommunerne får bedre
muligheder for udvikling af landsbyer, idet mulighederne for at
udpege omdannelseslandsbyer udvides, 4) kommunerne får
mulighed for at overføre hele landzonelandsbyer til byzone,
5) kommunerne ikke kan opnå ret til at udlægge nye
sommerhusgrunde i kystnærhedszonen ved at tilbageføre
sommerhusgrunde, der reelt ikke kan bebygges, til landzone, 6) der
bliver bedre muligheder for at etablere glampingenheder i landzone,
og 7) stiftsøvrighedernes selvstændige adgang til at
fremsætte indsigelse mod planlægning for
vindmøller og solcelleanlæg fokuseres.
Under temaet "Bedre mobildækning i
hele landet" foreslås det at give kommunerne bedre mulighed
for at meddele landzonetilladelse til opstilling af master til
radiokommunikationsformål med tilhørende anlæg
med henblik på at opnå bedre mobildækning i hele
landet. Kommunerne får mulighed for at lægge
særlig vægt på hensynet til den overordnede
samfundsmæssige interesse i at sikre bedre mobildækning
i hele landet.
Under temaet "Forenkling, administrative
lettelser og andre justeringer" foreslås det bl.a., at 1) en
lokalplan tillige kan indeholde kommunens afgørelse om de
fornødne dispensationer fra de af naturbeskyttelseslovens
bygge- og beskyttelseslinjer, som kommunen er myndighed for
(one-stop-shop), 2) kommunen kan nedlægge forbud efter
planloven mod bebyggelse eller ændret anvendelse, der er
etableret ulovligt efter anden lovgivning end planlovgivningen, 3)
bestemmelser i planloven om krav om landsplanredegørelse og
lokal Agenda 21 samt om forudgående offentlighed i
forbindelse med forslag til ændringer af kommuneplanen, der
ikke fremgår af den vedtagne og offentliggjorte strategi for
kommuneplanlægningen, ophæves, 4) en bestemmelse
vedrørende støj tilrettes, 5) kommunerne skal
redegøre for kapacitet og forventet el-produktion fra
planlagte vindmøller og solcelleanlæg, og 6)
klageregler i en bekendtgørelse udstedt af
Erhvervsministeriet tilbageføres til planloven og de
øvrige love, som klagereglerne vedrører. Punkt 4, 5
og 6 er ikke omfattet af aftalerne om "Opfølgning på
evaluering af planloven m.v." og "Bygge- og boligpolitiske
indsatser".
Endvidere foreslås det under temaet
"Forenkling, administrative lettelser og andre justeringer" og
deltemaet "Forenkling og smidiggørelse af
klagesagsprocesser", 1) at Planklagenævnets forretningsorden
fremover skal fastsættes af erhvervsministeren i stedet for
af nævnet selv, 2) at ikke-digitale borgere, der er fritaget
for brug af MitID, automatisk fritages for at bruge den digitale
selvbetjeningsløsning i både Planklagenævnet og
Miljø- og Fødevareklagenævnet, 3) at både
Planklagenævnet og Miljø- og
Fødevareklagenævnet får mulighed for at foretage
direkte digital høring i deres online
selvbetjeningsløsninger, og 4) at Planklagenævnet
får mulighed for at udskyde bortfald af lokalplaner som
følge af klage.
Endelig foreslås det under temaet
"Forenkling, administrative lettelser og andre justeringer" og
deltemaet "Tilsyn og behandling af data vedrørende
sommerhusloven", at der indføres en tydeliggørende
lovhjemmel i sommerhusloven til Plan- og Landdistriktsstyrelsens
fortsatte behandling, herunder indsamling og samkøring, af
data fra offentlige registre m.m., som led i opgaven med at
påse overholdelsen af sommerhuslovens regler. Forslaget er
ikke omfattet af aftalerne om "Opfølgning på
evaluering af planloven m.v." og "Bygge- og boligpolitiske
indsatser".
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.