Betænkning afgivet af Udvalget for
Landdistrikter og Øer den 12. december 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 41 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget. Ministeren for
byer og landdistrikter har stillet ændringsforslag nr. 1, 4,
5, 7, 8, 10-12, 14-19, 21, 26-38, 40 og 41. Enhedslistens medlem af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2. Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 3, 6, 9, 20, 23-25 og 39. Alternativets medlem af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 13. Danmarksdemokraternes
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 22.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af NB) vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, V, M, LA, KF og DF) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de af ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil
stemme imod de under nr. 2, 3, 6, 9, 13, 20, 22, 23-25 og 39
stillede ændringsforslag til det under A nævnte
lovforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF) indstiller det under A nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af ministeren og de under nr. 2, 3,
6, 9, 13, 20, 23-25 og 39 stillede ændringsforslag og imod
det under nr. 22 stillede ændringsforslag til det under A
nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (DD) indstiller de under
A og B nævnte lovforslag til vedtagelse med de af ministeren og de under
nr. 20 og 22 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil
stemme imod de under nr. 2, 3, 6, 9, 13, 23-25 og 39 stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller det under A
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af ministeren og
de under nr. 2, 3, 6, 9, 20, 23-25 og 39 stillede
ændringsforslag og imod de under nr. 13 og 22 stillede
ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag.
Mindretallet indstiller det under B nævnte lovforslag til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (RV) indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de af ministeren og de under nr. 2, 3, 6, 9, 20, 23-25 og 39
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 13 og 22 stillede ændringsforslag til det under A
nævnte lovforslag.
Et femte
mindretal i udvalget (ALT) vil redegøre for sin
stilling til det under A nævnte lovforslag ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af ministeren og de under nr. 2, 3,
6, 9, 13, 20, 23-25 og 39 stillede ændringsforslag og imod
det under nr. 22 stillede ændringsforslag til det under A
nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et sjette
mindretal i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til de under A og B nævnte lovforslag ved 3.
behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslagene
redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget kan ikke støtte lovforslaget og ser med bekymring
på, at flere centrale og væsentlige elementer i
planloven afskaffes.
Ophævelsen af kravet om
landsplanredegørelsen findes problematisk, da
redegørelsen er et nødvendigt centralt
værktøj, som skaber en sammenhængende vision for
udviklingen i landet og således sikrer en overordnet ramme
for kommunernes initiativer. Der er behov for
landsplanlægning, f.eks. i forbindelse med klimatilpasning,
transportinfrastruktur og natur- og energiplanlægning. Derfor
mener SF, at kravet om landsplanredegørelsen bør
fastholdes, mens krav til dens indhold bør styrkes, f.eks.
med bestemmelser om, at forslag til projekter med konsekvenser
på landsplan skal ses i sammenhæng med resten af
landet, og at de skal akkompagneres af en redegørelse for
deres konsekvenser for klima, natur og biodiversitet.
Afskaffelsen af planlovens § 23 c
finder SF stærkt bekymrende, da den rummer bestemmelsen om,
at kommunalbestyrelsen før udarbejdelsen af forslag til
kommuneplantillæg, der ikke er truffet beslutning om i en
kommuneplanstrategi, skal indkalde idéer og forslag m.v. med
henblik på planlægningsarbejdet. Ophævelsen af
denne paragraf strider således mod den del af planlovens
formålsparagraf, der tilsiger, at offentligheden i videst
muligt omfang skal inddrages i planlægningsarbejdet, og uden
kravet om indkaldelse af idéer og forslag muliggøres,
så omfattende forberedelser af projekter uden
foroffentlighed, at det kan være svært at trække
projekter tilbage trods offentlig modstand. Det mener SF hverken er
hensigtsmæssigt, nyttigt eller formålstjenligt, og SF
foreslår derfor, at bestemmelsen om foroffentlighed i
forbindelse med kommuneplantillæg, der ikke er truffet
beslutning om i en kommuneplanstrategi, fastholdes. SF er for
borgerinddragelse og åbenhed og mener således ikke, at
det under nogen omstændigheder kan
retfærdiggøres at afskaffe bestemmelser og principper
om borgerinddragelse med henblik på at gøre det
nemmere for myndigheder at vedtage planer.
Endvidere finder SF ophævelsen af
kapitlet om lokal Agenda 21 bekymrende. Det skyldes især, at
ophævelsen ikke ledsages af tilsvarende bestemmelser
andetsteds i planloven, men kun begrundes med, at mange kommuner
allerede på eget initiativ har indskrevet FN's
verdensmål og andre bæredygtighedsmål i
kommunestrategier. SF så gerne, at kapitlet om lokal Agenda
21 ikke blev afskaffet, men i stedet blev styrket eller erstattet
af nye bestemmelser om bæredygtig omstilling, f.eks. at klima
og udledning af drivhusgasser, som med den seneste lovændring
blev indskrevet i planlovens formålsparagraf, naturligt blev
fulgt op med konkrete bestemmelser og mål i strategien for
kommuneplanlægningen. SF så endvidere gerne, at
redegørelsen for kommuneplanens forudsætninger og
redegørelsen for forslag til lokalplan forholder sig til,
hvad ændringer i kommuneplan og lokalplan for større
anlæg har af betydning for klimaet og udledningen af
drivhusgasser. Sådanne bestemmelser bør fungere som
begrundelse og være en minimumsforudsætning for
ophævelsen af kapitlet om lokal Agenda 21 i kombination med
andre og tilsvarende forbedrede krav til bæredygtig
omstilling og borgerinddragelse.
Samtidig bekymrer det SF, at flere
naturhensyn afskaffes med lovændringen. Der åbnes for
større adgang til overførelse af landsbyer fra
landzone til byzone, men uden den nødvendige hensyntagen til
den fortsatte beskyttelse af sten- og jorddiger og lign., som
mister deres beskyttelse, jf. museumslovens § 29 a, stk. 1,
når det område, de ligger på, overføres
til byzone. Ydermere åbner lovændringen for mere
lempelige vilkår for udpegning af omdannelsesbyer, men uden
krav om, at der i tilfælde, hvor omdannelsesbyer overlapper
med arealer, som er udpeget til Grønt Danmarkskort,
udlægges et tilsvarende areal til Grønt Danmarkskort i
nærområdet. SF så gerne, at der blev stillet krav
til, at sten- og jorddiger og lign. fortsat skal beskyttes ved
overførelse fra landzone til byzone, og at der skal
udlægges et tilsvarende areal til Grønt Danmarkskort i
nærområdet i tilfælde, hvor udpegede
omdannelsesbyer overlapper.
SF forholder sig desuden kritisk til
bestemmelsen om, at forsøgsprojekter i
kystnærhedszonen giver mulighed for at meddele en
forsøgstilladelse til, at eksisterende,
overflødiggjorte bygninger inden for
strandbeskyttelseslinjen kan omdannes til turismeformål. SF
så gerne, at bestemmelsen som minimum indebar et krav om, at
muligheden kun gjaldt for bygninger af en vis bygningsmæssig
og arkitektonisk værdi, og at forslaget ikke indebar, at
eksisterende, overflødiggjorte bygninger inden for
strandbeskyttelseslinjen kan nedrives og erstattes med nybyggeri.
SF finder det på ingen måde hensigtsmæssigt, at
bygninger kan nedrives og erstattes af f.eks. et hotel, da det vil
give eksisterende bygninger i strandbeskyttelseszonen karakter af
et skalkeskjul. SF mener dog, at bestemmelsen eller en tilsvarende
bestemmelse kunne have en vis berettigelse, hvis den var
målrettet de 27 danske småøer, så f.eks.
gamle landbrug i kystbeskyttelseszonen kunne omdannes til
turismeformål, da småøerne har så meget
areal i kystbeskyttelseszonen, at bebyggelse som oftest er
svært begrænset.
I øvrigt finder SF det
fornuftsstridigt og unødvendigt, at der med lovforslaget
gives mulighed for at lokalplanlægge for beliggenhed af
bygninger til religiøse formål, særlig med
henvisning til Advokatsamfundets høringssvar, hvori
tilføjelsen vurderes at være uhensigtsmæssig ud
fra et lovteknisk perspektiv, mens det ikke findes klart, hvad der
kan planlægges for med hjemmel i bestemmelsen. SF så
derfor gerne, at bestemmelsen udgik.
Til trods for stor bekymring for
lovforslaget i sin helhed finder SF også flere positive
elementer, dog behæftet med visse forbehold, ønsker og
bekymringer.
SF forholder sig generelt positivt til den
nye bestemmelse om strategisk planlægning for bymidter, men
mener samtidig, at bestemmelsen som minimum burde kombineres med et
krav om, at der skal redegøres for effekten af eksisterende
eller påtænkte aflastningscentre og for større
butikker til dagligvarehandel eller udvalgsvarer uden for
bymidterne. Samtidig så SF gerne, at størrelsen
på de byer, der omfattes af kravet, blev udvidet til at
gælde byer med op til 25.000 indbyggere. Der er i gruppen af
byer med imellem 20.000 og 25.000 indbyggere adskillige byer, som
på grund af deres beliggenhed tæt på
København henholdsvis Aarhus har haft betydelig vækst
i de senere år, og en anden gruppe, der på grund af
deres perifere beliggenhed har været i
befolkningsmæssig stilstand. For begge grupper af byer vil
det være gavnligt med en fokuseret analyse af udviklingen i
byernes gamle bymidter med henblik på at understøtte
en udvikling af levende bymidter i Haderslev, Frederikshavn,
Ringsted, Skanderborg og Skive, men det kan på sigt
også omfatte flere andre byer.
SF påskønner i øvrigt,
at stiftsøvrighedens indsigelsesret over for VE-anlæg
indskrænkes, men så gerne, at indsigelsesretten blev
fjernet helt. Samtidig ser SF positivt på, at der åbnes
for bedre planlægning på de 27 danske
småøer med de øudviklingsplaner, som
lovændringen skaber rammerne for. Endelig bifalder SF de
forbedrede muligheder for at reservere parkeringspladser til
bæredygtige mobilitetsformer, f.eks. elbiler, og de bedre
muligheder for en styrket planlægning for bynaturen, dog
så SF gerne, at der i samme forbindelse blev udarbejdet en
statslig vejledning om planlægning for bynatur.
Danmarksdemokraterne
For Danmarksdemokraternes medlemmer af
udvalget er det afgørende at sikre et Danmark i bedre
balance. Derfor er det vigtigt for Danmarksdemokraterne, at
Folketinget skaber ordentlige og gennemtænkte rammer for, at
det også fremover er attraktivt at bo, arbejde og uddanne sig
uden for de større byer.
Overordnet set mener Danmarksdemokraterne,
at lovforslaget i en vis udstrækning indeholder gode
initiativer, der kan være med til at sikre vækst og
udvikling. Initiativerne omkring flere levende bymidter, bedre
mobildækning og et fokus på øudviklingsplaner
kan komme til at bidrage positivt til landdistrikterne.
Danmarksdemokraterne mener dog
grundlæggende, at lovforslaget ikke for alvor tager fat i
nogle af de væsentlige barrierer i planloven, der forhindrer
udvikling, men at lovforslaget er små forsigtige skridt i den
rigtige retning.
Der er dele af lovforslaget, som
Danmarksdemokraterne er bekymrede over, bl.a. at man vil
indskrænke kirkernes indsigelsesret over for placeringen af
solceller og vindmøller inden for en nærmere defineret
radius fra kirkebygningen. Danmarksdemokraterne har derfor
foreslået, at lovforslagets § 1, nr. 38, udgår,
således at stiftsøvrigheden fortsat vil have mulighed
for at fremsætte indsigelse mod lokalplanlægning for
vindmøller og solceller uanset den pågældende
afstand fra en kirkebygning.
Derudover kan det skabe udfordringer, at
initiativerne vedrørende glamping kan ende med at være
konkurrenceforvridende. Danmarksdemokraterne finder det desuden
kritisabelt, at lovforslaget er udarbejdet således, at det
indeholder ændringer i bestemmelser i forskellige love og
udmønter dele af to forskellige politiske aftaler. Et
lovforslag som dette, der indeholder så mange forskellige
elementer, bidrager ikke til at gennemføre en fornuftig,
grundig og gennemsigtig lovbehandling. Det er ikke fremmende for
Folketingets arbejde. På den baggrund anerkender
Danmarksdemokraterne dog, at ministeren har imødekommet
ønsket om, at lovforslaget deles op i to lovforslag,
så man i højere grad kan tage stilling til de enkelte
elementer, som lovforslaget behandler. Danmarksdemokraterne mener,
at planloven trænger til en gennemgribende justering.
Lovforslaget her er på trods af nogle udfordringer et skridt
i den rigtige retning.
På den baggrund støtter
Danmarksdemokraterne lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget vil som
overordnet bemærkning påpege, at det er en uskik, at
regeringen fremsætter lovforslag som dette samlelovforslag,
hvor der er foreslået mange ændringer, der ikke har
sammenhæng, i mange forskellige love. Et samlelovforslag af
denne kaliber sikrer ikke en forsvarlig eller kvalificeret
lovbehandling.
Enhedslisten har stillet et
ændringsforslag til lovforslaget om at fastholde kravet om en
landsplanredegørelse i hver valgperiode.
Landsplanredegørelsen er ifølge planloven af 2005 en
politisk udmelding fra regeringen om den fremtidige fysiske og
funktionelle udvikling i landet. Landsplanredegørelsen
indeholder et fremtidsbillede af hele landets udvikling og en
overordnet stillingtagen til den udvikling, der skal foregå i
de forskellige dele af landet. Den indeholder langsigtede
overvejelser om landets fremtidige geografiske struktur og
handlinger, der skal bidrage til at realisere disse overvejelser.
Landsplanredegørelsen angiver, hvad staten selv vil
gøre for at fremme realiseringen af fremtidsbilledet, og
indeholder opfordringer til regionsråd og kommunalbestyrelser
om at medvirke hertil.
Enhedslisten mener, at der er brug for en
sådan sammenhængende planlægning på et
geografisk niveau, der er større end de enkelte kommuner,
f.eks. til byudvikling, sammenhængende landskaber,
energiforsyning og klimatilpasning. Kommunerne skal kunne se deres
egne initiativer i sammenhæng med det, der sker i resten af
landet. Ellers er der risiko for kommunale fejlinvesteringer.
Et sammenhængende fremtidsbillede af
landets geografi er nødvendigt for målrettet at
støtte kommuner og landdistrikter. Det er også
nødvendigt for at sikre, at statslige sektorer som f.eks.
transport og uddannelse udbygges hensigtsmæssigt og
langsigtet.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget mener, at
planloven er en af de vigtigste love for by- og
landsplanlægningen, og derfor er det afgørende, at
planloven er langsigtet og sætter gode rammer for hele
landets udvikling. Alternativet mener, at lovforslaget indeholder
både positive og negative elementer, som vil skulle opvejes
mod hinanden. Alternativet mener, at det er positivt, at landets
kommuner i lokalplaner vil få mulighed for at planlægge
efter nulparkering, afsætte parkering til el- og delebiler og
ikke mindst bestemme en begrønningsprocent. Det er gode
bæredygtige værktøjer, som kommunerne
længe har manglet.
Samtidig er Alternativet naturligvis glade
for, at man med lovforslaget implementerer den politiske aftale om,
at private ungdomsboliger er forbeholdt studerende. Til
gengæld finder Alternativet det negativt, at der i
lovforslaget ikke er gjort mere for at løse problemet med
manglende betalbare boliger, både i forhold til
studieboliger, men også generelt betalbare boliger i de store
byer, hvor prisudviklingen i mange år har været
præget af en voldsom inflation.
Hvad angår miljø og natur, er
Alternativet glade for, at lempelserne i naturbeskyttelsesloven
vedrørende øudviklingsplaner alene gælder i den
udvidede strandbeskyttelseslinje. Det er også positivt, at
der lægges op til at give kommunalbestyrelsen mulighed for at
dispensere fra en lokalplan i op til 10 år med henblik
på anvendelse af midlertidigt ubenyttede områder i
byzone til byhaver. Men Alternativet mener bestemt ikke, at kravet
om lokal Agenda 21 skal fjernes. Tværtimod bør lokal
Agenda 21 styrkes eller erstattes af forbedrede krav til
bæredygtig omstilling og borgerinddragelse.
Forsøgstilladelsen til
overflødiggjorte bygninger er også problematisk.
Klimaforandringerne betyder, at der er behov for en revision af
strandbeskyttelseslinjen med henblik på at sikre, at der
også i fremtiden er en 300-meterbeskyttelseszone fra
strandkanten og ind i landet, som tager højde for
vandstandsstigninger i minimum de næste 100 år. Siden
forsøgsordningen blev indført, er der tilvejebragt
betydelig mere viden om klimaforandringernes omfang og forventede
havspejlsstigninger, og staten bør ikke medvirke til at
tillade bebyggelse på sådanne kyststrækninger,
når der må forudsættes behov for løbende
kystbeskyttelse. Danmarks Naturfredningsforening henviser til
cementvarefabrikken i Sælvig på Samsø, som nogen
ønsker at nedrive og erstatte med et kysthotel. Fabrikken
ligger kun få meter fra strandkanten på en ellers stort
set ubebygget kyststrækning, der helt op til de
nuværende bygninger allerede i dag forventes
oversvømmet ved 100-årshændelser.
Planlægning for byggeri i området vil forventeligt
skulle indeholde større kystsikringselementer, som vil
påvirke kystens udvikling på stedet. Området er
derfor bedre egnet til sanering og oprydning, når fabrikken
stopper sin aktivitet, end til nyinvesteringer i hotelbyggeri, der
med tiden risikerer at forudsætte yderligere
uhensigtsmæssig kystsikring. Endelig mener Alternativet, at
den foreslåede bestemmelse om omdannelseslandsbyer giver en
risiko for, at grønne rekreative områder uden for
storbyområderne fjernes. Der bør derfor fortsat
skelnes mellem landsbyer i tyndtbefolkede områder i
tilbagegang og storbynære landsbyer.
Alternativet tager endelig stilling til
lovforslaget ved tredjebehandlingen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af ministeren for byer og
landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om planlægning og forskellige
andre love (Opfølgning på evaluering af planloven
m.v.)« omfattende §§ 1-11.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om boligforhold (Udlejning af
midlertidige ustøttede private ungdomsboliger i
stueetagen)« omfattende § 3, nr. 2, og § 11, stk.
2.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF, RV og ALT):
2) Nr. 1
udgår.
[Forslaget om ophævelse af
krav om landsplanredegørelse udgår]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og ALT):
3) Nr. 2
affattes således:
»2. I § 4
a, stk. 1, nr. 2, indsættes efter
»aktiviteter«: »eller ved omdannelse af
eksisterende, overflødiggjorte bygninger af en vis
bygningsmæssig og arkitektonisk værdi inden for
strandbeskyttelseslinjen«.«
[Begrænset omdannelse af
overflødiggjorte bygninger inden for
strandbeskyttelseslinjen]
Af ministeren for byer og
landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
4)
Efter nr. 3 indsættes:
»01. I §
5 b, stk. 4, ændres »nr. 12« til:
»nr. 13«.«
[Lovteknisk ændring]
5) I
det under nr. 4 foreslåede § 5 b, stk. 4, nr. 2, 2. pkt.,
ændres »må« til: »kan«.
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og ALT):
6) I
den under nr. 7 foreslåede § 5 e indsættes i stk. 1 som 2.
pkt.:
»Ved mindre og mellemstore byer forstås
byer med mellem 4.000 og 25.000 indbyggere.«
[Størrelsen på byer,
der omfattes af kravet om strategisk planlægning for
bymidter, ændres]
Af ministeren for byer og
landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
7) I
den under nr. 7 foreslåede § 5 e udgår i stk. 2 »også«.
[Lovteknisk ændring]
8)
Efter nr. 10 indsættes:
»02. I §
11 a, stk. 1, nr. 26, der bliver nr. 27, ændres
»nr. 25« til: »nr. 26«.
03. I
§ 11 a, stk. 1, nr. 27 og 28, der bliver nr. 28 og 29, ændres
»nr. 26« til: »nr. 27«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og ALT):
9)
Efter nr. 11 indsættes:
»04. I §
11 a indsættes som stk.
14:
»Stk. 14.
Ved udpegning af en omdannelseslandsby, jf. stk. 1, nr. 24, der
helt eller delvis ligger inden for Grønt Danmarkskort, skal
kommunalbestyrelsen fastsætte retningslinjer efter stk. 1,
nr. 14, for et tilsvarende areal med naturbeskyttelsesinteresser i
det pågældende område.««
[Kompenserende arealudpegning i
Grønt Danmarkskort ved udpegning af
omdannelseslandsbyer]
Af ministeren for byer og
landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
10)
Efter nr. 12 indsættes:
»05. I §
11 b, stk. 1, nr. 12, der bliver nr. 13, og § 11 d ændres »nr. 5«
til: »nr. 6«.«
[Lovteknisk ændring]
11)
Efter nr. 13 indsættes:
»06. I §
11 b, stk. 1, nr. 16, der bliver nr. 17, ændres
»nr. 26« til: »nr. 27«.
07. I
§ 11 b, stk. 1, nr. 17, der bliver
nr. 18, ændres »nr. 27« til: »nr.
28«.
08. I
§ 11 b, stk. 1, nr. 18, der bliver
nr. 19, ændres »nr. 28« til: »nr.
29«.«
[Lovtekniske ændringer]
12)
Efter nr. 14 indsættes:
»09. I §
11 e, stk. 4, ændres »nr. 7« til:
»nr. 8«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(SF):
13) I
den under nr. 18 foreslåede
ændring af § 15, stk. 2,
udgår nr. 9.
[Regel om lokalplanlægning
for bygninger til religiøse formål udgår]
Af ministeren for byer og
landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
14) Nr.
26 affattes således:
»26. I §
15, stk. 5, der bliver stk. 6, udgår »,
9«, og »10« ændres til:
»12«.«
[Lovteknisk ændring]
15)
Efter nr. 26 indsættes:
»010. I §
15, stk. 11, der bliver stk. 12, ændres »nr. 12
og 17« til: »nr. 14 og 20«.«
[Lovteknisk ændring]
16) Nr.
27 affattes således:
»27. I §
15 indsættes som stk.
16:
»Stk. 16.
Kommunalbestyrelsen kan i en lokalplan fastsætte bestemmelser
om midlertidig anvendelse af arealer, der ligger i byzone. Den
midlertidige anvendelse skal tidsbegrænses til højst
10 år og kan ved kommunalbestyrelsens dispensation
forlænges med op til 5 år ad gangen. Ved
kommunalbestyrelsens behandling af en ansøgning om
dispensation finder § 20 tilsvarende
anvendelse.««
[Lovteknisk ændring]
17)
Efter nr. 27 indsættes:
»011. I §
15 a, stk. 1, ændres »nr. 13, 23 og 26«
til: »nr. 16, 26 og 29«.«
[Lovteknisk ændring]
18)
Efter nr. 32 indsættes:
»012. I §
15 b, stk. 2, ændres »nr. 26« til:
»nr. 27«, »nr. 15« til: »nr.
18«, og »nr. 14« til: »nr. 17«.
013. I
§ 15 b, stk. 3 og 4, ændres »nr. 28« til:
»nr. 29«.
014. I
§ 15 b, stk. 4, nr. 3,
ændres »nr. 14« til: »nr. 17«.
015. I
§ 16, stk. 9, 10 og 11, ændres »nr. 25« til:
»nr. 26«.«
[Lovteknisk ændring]
19) I
den under nr. 34 foreslåede
ændring af § 19, stk. 1,
ændres »stk. 17« til: »stk. 16«.
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(DD, EL, RV og ALT):
20) Nr.
37 udgår.
[Forslaget om ophævelse af
regel om forudgående offentlighed udgår]
Af ministeren for byer og
landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
21)
Efter nr. 37 indsættes:
»016. I §
26, stk. 2, ændres »nr. 21« til:
»nr. 24«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(DD):
22) Nr.
38 udgår.
[Bevarelse af
stiftsøvrighedernes indsigelsesret]
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og ALT):
23) Nr.
38 affattes således:
»38. § 29, stk. 3, 2. pkt.,
ophæves.«
[Ophævelse af
stiftsøvrighedens indsigelsesret]
24) Nr.
39 udgår.
[Forslaget om ophævelse af
regel om lokal Agenda 21 udgår]
25) I
det under nr. 42 foreslåede § 35, stk. 11, affattes 2. pkt. således:
»Tilladelsen tidsbegrænses til
maksimalt 5 år og kan ikke forlænges ud over en samlet
periode på 5 år.«
[Begrænsning af mulighed for
forlængelse af tilladelser]
Af ministeren for byer og
landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
26)
Efter nr. 45 indsættes:
»017. I §
37, stk. 6, nr. 2, ændres »nr. 29« til:
»nr. 30«.
018. I
§ 48, stk. 4, ændres
»nr. 9« til: »nr. 11«.
019. I
§ 49, stk. 3, ændres
»nr. 24« til: »nr. 27«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
27) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 1 a indsættes i § 12 b, stk. 3, efter », at
boligen«: »kan«.
[Lovteknisk ændring]
28) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 1 a indsættes i § 12 b efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 01.
Er der indgået frivillig aftale mellem udlejeren og
kommunalbestyrelsen om kommunal anvisning til lejligheder i private
udlejningsejendomme i medfør af kapitel 7, kan
kommunalbestyrelsen samtidig hermed undtage de boliger, som der
anvises lejere til i medfør af denne aftale, således
at disse boliger ikke skal udlejes til studieaktive eller
uddannelsessøgende. Undtagelsen kan ikke omfatte udlejninger
eller anvisninger foretaget af udlejer eller andre, som ikke sker i
medfør af reglerne i kapitel 7.«
[Mulighed for, at ustøttede
private ungdomsboliger kan stilles til rådighed for beboere
med særlige sociale behov, når der indgås aftale
om anvisning med kommunalbestyrelsen]
29) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 1 a ændres i § 12 c, 1. pkt., »stk. 3 og
4« til: »stk. 3, 01 og 4«.
[Ændring som følge af
ændringsforslag nr. 28]
30) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 1 a ændres i § 12 d, stk. 1, 1. pkt., »stk. 3
og 4« til: »stk. 3, 01 og 4«.
[Ændring som følge af
ændringsforslag nr. 28]
31) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 1 a indsættes i § 12 e, stk. 1, 1. pkt., efter »,
at boligen på ny er udlejet til en studieaktiv«:
»eller«.
[Lovteknisk ændring]
32) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 1 a indsættes i § 12 f, 1. pkt., efter »stk. 3
eller 4«: », eller lejeforholdet ikke er undtaget i
medfør af § 12 b, stk. 01«.
[Ændring som følge af
ændringsforslag nr. 28]
33) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 1 a udgår § 12 g og overskriften før paragraffen.
[Konsekvens af
ændringsforslag om deling af lovforslaget]
Til § 4
34) I
det under nr. 1 foreslåede § 11, stk. 6, indsættes efter
»§ 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold«: »
eller lejeforholdet ikke er undtaget i medfør af § 12
b, stk. 01, i lov om boligforhold«.
[Ændring som følge af
ændringsforslag nr. 28]
35) Nr.
2 affattes således:
»2. I §
158 indsættes som stk.
5:
»Stk. 5.
Ved fremleje af en ustøttet privat ungdomsbolig, jf. §
12 a i lov om boligforhold, skal den pågældende bolig
efter fremlejeforholdets etablering bebos af personer, som opfylder
betingelserne for at komme i betragtning til en bolig af den
pågældende karakter, medmindre kommunalbestyrelsen har
truffet beslutning efter § 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold
eller lejeforholdet er undtaget i medfør af § 12 b,
stk. 01, i lov om boligforhold.««
[Lovteknisk ændring og
ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
36) Nr.
3 affattes således:
»3. I §
161 indsættes som stk.
7:
»Stk. 7.
Ved bytning af en ustøttet privat ungdomsbolig, jf. §
12 a i lov om boligforhold, skal den pågældende bolig
efter bytningen bebos af personer, som opfylder betingelserne for
at komme i betragtning til en bolig af den pågældende
karakter, medmindre kommunalbestyrelsen har truffet beslutning
efter § 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold eller
lejeforholdet er undtaget i medfør af § 12 b, stk. 01,
i lov om boligforhold.««
[Lovteknisk ændring og
ændring som følge af ændringsforslag nr. 28]
37) I
det under nr. 4 foreslåede § 171, stk. 3, ændres i 3. pkt. »stk. 3 og 4« til:
»stk. 3, 01 og 4«.
[Ændring som følge af
ændringsforslag nr. 28]
Til § 5
38)
Det under nr. 2 foreslåede § 10 e, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Tilladelser, der er meddelt efter §§ 2 og 8,
afgørelser truffet efter forskrifter fastsat i medfør
af § 3 eller afgørelser truffet efter bemyndigelse i
medfør af § 2, stk. 2, må ikke udnyttes
før klagefristens udløb. Påklages tilladelsen
eller afgørelsen, underretter den myndighed, der har givet
tilladelsen eller truffet afgørelsen, straks den, som har
modtaget tilladelsen eller afgørelsen, om klagen. Rettidig
klage efter stk. 1 har opsættende virkning, medmindre
Planklagenævnet bestemmer andet.«
[Lovteknisk ændring]
Ny paragraf
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et mindretal
(EL, RV og ALT):
39)
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 01
I museumsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 358 af 8. april 2014, som ændret ved § 46 i lov nr.
1715 af 27. december 2016 og § 1 i lov nr. 900 af 21. juni
2022, foretages følgende ændring:
1. I
§ 29 b, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»Det gælder dog ikke diger eller dele
af diger i landsbyer, der i henhold til rammebestemmelser efter
§ 11 b, stk. 6, i lov om planlægning overføres
fra landzone til byzone ved lokalplan.««
[Begrænsning af
kulturministerens bemyndigelse til at undtage diger fra
museumslovens § 29 a, stk. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til § 3
Af ministeren for byer og
landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af NB):
40) Nr.
2 affattes således:
»2. Efter kapitel 1
indsættes:
»Kapitel 1 a
Udlejning af midlertidige
ustøttede private ungdomsboliger i stueetagen
§ 12 a. Midlertidige
ustøttede private ungdomsboliger med niveaufri adgang i
stueetagen, som er undtaget fra krav i bygningsreglementet om
etablering af elevator, jf. § 243 i bekendtgørelse nr.
1399 af 12. december 2019 om bygningsreglement 2018 med senere
ændringer, og som er taget i anvendelse i medfør af
reglerne i § 15, stk. 2, nr. 8, eller stk. 16, i lov om
planlægning, eller som har fået dispensation fra en
lokalplan i medfør af samme lovs § 19, stk. 1, skal
udlejes til studieaktive eller uddannelsessøgende i
følgende rækkefølge:
1) Studerende
med varigt nedsat funktionsevne som følge af manglende eller
nedsat gangfunktion.
2) Studerende,
som har nære pårørende med varigt nedsat
funktionsevne som følge af manglende eller nedsat
gangfunktion.
3)
Øvrige.
Stk. 2.
Udlejeren kan undlade at udleje til en person, der indgår i
den berettigede personkreds efter stk. 1, hvis saglige hensyn taler
for dette.««
[Konsekvens af
ændringsforslag om deling af lovforslaget og korrektion af
henvisningsfejl]
Til § 11
41) I
stk. 2 ændres »§§
3 og 4« til: »Loven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag om deling af lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås, at lovforslaget deles i to lovforslag. Den ene del
(A) omfatter alle lovforslagets bestemmelser.
Den andel del
(B) omfatter lovforslagets bestemmelser om ændring af lov om
boligforhold med tilhørende
ikrafttrædelsesbestemmelse, dvs. bestemmelser om
ustøttede private ungdomsboliger og udlejning af
midlertidige ustøttede private ungdomsboliger i
stueetagen.
Til nr. 2
Ændringsforslaget har til hensigt at
fastholde kravet om en landsplanredegørelse i hver
valgperiode.
Lovforslagets foreslåede
ændring § 1, nr. 1 vil medføre, at ministeren for
byer og landdistrikter ikke længere vil være forpligtet
til efter nyvalg til Folketinget at afgive en redegørelse
for landsplanarbejdet til brug for kommuneplanlægningen
(landsplanredegørelse).
Med ændringsforslaget foreslås
det, at § 1, nr. 1 udgår, således at ministeren
for byer og landdistrikter fortsat vil være forpligtet til
efter nyvalg til Folketinget at afgive en redegørelse for
landsplanarbejdet til brug for kommuneplanlægningen
(landsplanredegørelse).
Til nr. 3
Det fremgår af planlovens § 4 a,
stk. 1, at ministeren for landdistrikter efter ansøgning fra
kommunalbestyrelser kan meddele mellem 0 og 15 tilladelser til
planlægning og meddelelse af landzonetilladelser til
innovative og miljømæssigt bæredygtige
turismeprojekter uanset planlovens kystbestemmelser og
landzoneregler. En tilladelse forudsætter bl.a., jf. § 4
a, stk. 1, nr. 2, at etableringen af de konkrete projekter sker i
tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter. De
gældende regler i planloven om forsøgsprojekter i
kystnærhedszonen giver ikke mulighed for at meddele en
forsøgstilladelse til, at eksisterende,
overflødiggjorte bygninger inden for
strandbeskyttelseslinjen kan omdannes til turismeformål, hvis
bygningerne ikke opfylder kriteriet i planlovens § 4, a, stk.
1, nr. 2, om, at etableringen af de konkrete projekter sker i
tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter. De
almindelige dispensationsregler i naturbeskyttelsesloven giver ikke
mulighed for at meddele dispensation fra strandbeskyttelseslinjen
til formålet.
Den foreslåede ændring af
bestemmelsen i § 4 a, stk. 1, nr. 2, vil indebære, at
ministeren for byer og landdistrikter efter ansøgning fra
kommunalbestyrelsen kan meddele tilladelse, hvis etableringen af de
konkrete projekter sker i tilknytning til øvrige
turismemæssige aktiviteter eller ved omdannelse af
eksisterende, overflødiggjorte bygninger af en vis
bygningsmæssig og arkitektonisk værdi inden for
strandbeskyttelseslinjen og er i overensstemmelse med de
sammenhængende turistpolitiske overvejelser i
kommunalbestyrelsens planlægning for turisme samt
kommunalbestyrelsens planstrategi.
Den foreslåede bestemmelse vil
indebære, at kun eksisterende, overflødiggjorte
bygninger af en vis bygningsmæssig og arkitektonisk
værdi vil kunne opnå en forsøgstilladelse, selv
om bygningerne ikke ligger i tilknytning til øvrige
turismemæssige aktiviteter. Der skal være tale om
bygninger, der på grund af deres lokalisering inden for
strandbeskyttelseslinjen gør dem velegnede til omdannelse
til turismeformål under særlig hensyntagen til den
omkringliggende natur og landskabet. Den foreslåede
bestemmelse giver alene mulighed for, at sådanne bygninger
på baggrund af en konkret vurdering af deres
bygningsmæssige og arkitektoniske værdi kan bevares og
tages i brug til turismemæssige formål. Forslaget
indebærer således ikke, at hele eller dele af
eksisterende, overflødiggjorte bygninger inden for
strandbeskyttelseslinjen kan nedrives og erstattes med
nybyggeri.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af rykningsklausul i lovforslagets § 1, nr.
12.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 7,
foreslås bl.a. indsat en ny bestemmelse som planlovens §
5 e, stk. 1, der vil betyde, at kommuneplanlægningen under
hensyn til lokale forhold skal indeholde en helhedsorienteret,
strategisk planlægning for bymidter i mindre og mellemstore
byer. Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget,
at »mindre og mellemstore byer« er defineret som byer
med mellem 4.000 og 20.000 indbyggere.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at »mindre og mellemstore byer« skal forstås
som byer med mellem 4.000 og 25.000 indbyggere. Dette
indebærer bl.a., at der er flere byer, der vil blive omfattet
af kravet om strategisk planlægning for bymidter i
kommuneplanen.
Til nr. 7
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 8
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af rykningsklausul i lovforslagets § 1, nr.
10.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås
indsat et stk. 14 i planlovens § 11 a. Det følger af
den foreslåede bestemmelse, at kommunalbestyrelsen ved
udpegning af en omdannelseslandsby, jf. planlovens § 11 a,
stk. 1, nr. 24, der helt eller delvis ligger inden for Grønt
Danmarkskort, skal fastsætte retningslinjer efter stk. 1, nr.
14, for et tilsvarende areal med naturbeskyttelsesinteresser i det
pågældende område. Bestemmelsen vil
medføre, at kommunalbestyrelsen i tilfælde, hvor en
omdannelseslandsby overlapper med Grønt Danmarkskort, vil
skulle udpege et kompenserende areal i det pågældende
område, der vil skulle indgå i Grønt
Danmarkskort. Ved tilsvarende areal forstås, at kvaliteten og
omfanget af det kompenserende areal som minimum skal svare til det
areal, der er omfattet af udpegningen til omdannelseslandsby.
Til nr. 10
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af rykningsklausul i lovforslagets § 1, nr.
12.
Til nr. 11
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af rykningsklausul i lovforslagets § 1, nr.
10.
Til nr. 12
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af rykningsklausul i lovforslagets § 1, nr.
12.
Til nr. 13
Med lovforslagets § 1, nr. 18,
foreslås bl.a. indsat en ny bestemmelse som planlovens §
15, stk. 2, nr. 9, der vil give kommunalbestyrelsen mulighed for at
fastsætte lokalplanbestemmelser om beliggenhed af bygninger
til religiøse formål, herunder forbud mod anvendelse
af bygninger til religiøse formål. Med
ændringsforslaget foreslås det, at den foreslåede
indsættelse af nr. 9 i planlovens § 15, stk. 2,
udgår af lovforslaget. Dette indebærer, at lovforslaget
ikke indeholder en bestemmelse om, at kommunalbestyrelsen kan
fastsætte lokalplanbestemmelser om beliggenhed af bygninger
til religiøse formål.
Til nr. 14
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af rykningsklausul i lovforslagets § 1, nr.
18.
Til nr. 15
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af rykningsklausul i lovforslagets § 1, nr.
18 og 21.
Til nr. 16
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 17
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af rykningsklausul i lovforslagets § 1, nr.
21.
Til nr. 18
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af rykningsklausul i lovforslagets § 1, nr.
10 og 21.
Til nr. 19
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 20
Med lovforslagets § 1, nr. 37,
foreslås en bestemmelse om forudgående offentlighed i
forbindelse med ændringer i kommuneplanen, der ikke
fremgår af strategi for kommuneplanlægningen,
ophævet.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den foreslåede ophævelse af planlovens §
23 c, stk. 1, 2. og 3. pkt., og stk. 2, udgår af
lovforslaget. Dette indebærer, at lovforslaget ikke
ophæver bestemmelsen om forudgående offentlighed i
forbindelse med forslag til ændringer i kommuneplanen, der
ikke fremgår af strategi for kommuneplanlægningen.
Til nr. 21
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af rykningsklausulen i lovforslagets § 1, nr.
21.
Til nr. 22
Ændringsforslaget har til hensigt at
fastholde stiftsøvrighedernes selvstændige ret til at
fremsætte indsigelse mod planlægning for
vindmøller og solcelleanlæg. Den foreslåede
ændring i lovforslagets § 1, nr. 38, vil medføre,
at stiftsøvrighedens mulighed for selvstændigt at
fremsætte indsigelse mod lokalplanlægning for
vindmøller og solceller vil blive fokuseret til
områder inden for en nærmere defineret afstand fra
kirkerne. Med ændringsforslaget foreslås det, at
lovforslagets § 1, nr. 38, udgår, således at
stiftsøvrigheden fortsat vil have mulighed for at
fremsætte indsigelse mod lokalplanlægning for
vindmøller og solceller uanset den pågældende
afstand fra en kirkebygning.
Til nr. 23
Det følger af planlovens § 29,
stk. 3, 1. pkt., at en minister kan fremsætte indsigelse mod
et lokalplanforslag ud fra de særlige hensyn, som ministeren
varetager. Det følger af § 29, stk. 3, 2. pkt., at
retten til at fremsætte indsigelse efter 1. pkt. også
gælder for stiftsøvrigheden. Med
ændringsforslaget foreslås det, at planlovens §
29, stk. 3, 2. pkt., ophæves. Det vil indebære, at
stiftsøvrighedens indsigelsesret ophæves.
Til nr. 24
Med lovforslagets § 1, nr. 39,
foreslås bl.a. ophævet en bestemmelse om lokal Agenda
21.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at den foreslåede ophævelse af planlovens kapitel
6 a udgår. Dette indebærer, at lovforslaget ikke
ophæver en bestemmelse om lokal Agenda 21.
Til nr. 25
I lovforslagets § 1, nr. 42,
fremgår det af 2. pkt. i den foreslåede bestemmelse som
planlovens § 35, stk. 11, at de landzonetilladelser til
glampingenheder, som er nævnt i (forslaget til) 1. pkt., skal
tidsbegrænses til maksimalt 5 år.
Ændringsforslaget vil indebære, at de
pågældende tilladelser ikke vil kunne forlænges
således, at der samlet set opnås tilladelse for en
periode på mere end 5 år. Hvis den oprindelige
tilladelse er tidsbegrænset til f.eks. 3 år, vil
tilladelsen således kun kunne forlænges med 2 år.
Hvis den oprindelige tilladelse er tidsbegrænset til 5
år, vil den ikke kunne forlænges.
Til nr. 26
Der er tale om en lovteknisk ændring
som følge af rykningsklausuler i lovforslagets § 1, nr.
10, 18 og 21.
Til nr. 27
Det foreslås, at der i det
foreslåede nye § 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold,
jf. lovforslagets § 3, nr. 2, indsættes efter »,
at boligen«: »kan«. Den foreslåede
ændring er en lovteknisk ændring.
Til nr. 28
Indgås der en frivillig
anvisningsaftale med kommunalbestyrelsen, skal boligerne efter det
foreslåede nye § 12 b, stk. 1, i lov om boligforhold,
jf. lovforslagets § 3, nr. 2, anvises til studieaktive eller
uddannelsessøgende. Det foreslås med
ændringsforslaget, at der i den foreslåede nye §
12 b i lov om boligforhold indsættes et nyt stykke om, at
hvis der er indgået frivillig aftale mellem udlejeren og
kommunalbestyrelsen om kommunal anvisning til lejligheder i private
udlejningsejendomme i medfør af kapitel 7 i lov om
boligforhold, kan kommunalbestyrelsen samtidig hermed undtage de
boliger, som anvises lejere til i medfør af denne aftale,
således at disse ikke skal udlejes til studieaktive eller
uddannelsessøgende. Undtagelsen kan ikke omfatte udlejninger
eller anvisninger foretaget af udlejer eller andre, som ikke sker i
medfør af reglerne i kapitel 7 i lov om boligforhold.
Udlejes en bolig efter anvisning fra kommunalbestyrelsen i
medfør af en aftale efter reglerne om kommunal anvisningsret
til lejligheder i private udlejningsejendomme, jf. kapitel 7, skal
udlejeren således ikke en gang årligt indhente
oplysninger om studieaktivitet.
Til nr. 29
Det foreslås i det foreslåede
nye § 12 c, 1. pkt., i lov om boligforhold, jf. lovforslagets
§ 3, nr. 2, at ændre »stk. 3 og 4« til:
»stk. 3, 01 og 5«. Den foreslåede ændring
sker som følge af det i ændringsforslag nr. 28
foreslåede, hvorefter der vil være tre undtagelser fra
kravet i det foreslåede § 12 b, stk. 1, om, at boligerne
skal udlejes til studieaktive eller uddannelsessøgende.
Til nr. 30
Det foreslås i det foreslåede
nye § 12 d, stk. 1, 1. pkt., i lov om boligforhold, jf.
lovforslagets § 3, nr. 2, at ændre »stk. 3 og
4« til: »stk. 3, 01 og 5«. Den foreslåede
ændring sker som følge af det i ændringsforslag
nr. 28 foreslåede, hvorefter der vil være tre
undtagelser fra kravet i det foreslåede § 12 b, stk. 1,
om, at boligerne skal udlejes til studieaktive eller
uddannelsessøgende.
Til nr. 31
Det foreslås i det foreslåede
nye § 12 e, stk. 1, 1. pkt., i lov om boligforhold, jf.
lovforslagets § 3, nr. 2, at indsætte efter », at
boligen på ny er udlejet til en studieaktiv«:
»eller«. Den foreståede ændring er en
lovteknisk ændring, ved at der ikke er tale om en studieaktiv
uddannelsessøgende, men en studieaktiv eller
uddannelsessøgende i henhold til den berettigede
personkreds, jf. § 12 b, stk. 1.
Til nr. 32
Det foreslås i det foreslåede
nye § 12 f, 1. pkt., i lov om boligforhold, jf. lovforslagets
§ 3, nr. 2, at indsætte efter »stk. 3 eller
4«: », eller lejeforholdet ikke er undtaget i
medfør af § 12 b, stk. 01«. Den foreslåede
ændring sker som følge af det i ændringsforslag
nr. 28 foreslåede, hvorefter der vil være tre
undtagelser fra kravet i det foreslåede § 12 b, stk. 1,
om, at boligerne skal udlejes til studieaktive eller
uddannelsessøgende.
Til nr. 33
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Til nr. 34
Det foreslås, at der i det
foreslåede nye § 11, stk. 6, i lov om leje, jf.
lovforslagets § 4, nr. 1, efter »§ 12 b, stk. 3, i
lov om boligforhold« indsættes: » eller
lejeforholdet er undtaget i medfør af § 12 b, stk. 01,
i lov om boligforhold«. Den foreslåede ændring
sker som følge af det i ændringsforslag nr. 28
foreslåede, hvorefter der vil være to undtagelser til
oplysningskravet for lejekontrakter omfattet af kapitel 1 a i lov
om boligforhold.
Til nr. 35
Der foreslås en ny affattelse af det
foreslåede nye § 158, stk. 5, i lov om leje, jf.
lovforslagets § 4, nr. 2.
Den foreslåede nyaffattelse af §
158, stk. 5, indebærer, at formuleringen »medmindre der
er givet godkendelse efter § 12 b, stk. 4, i lov om
boligforhold« ændres til »medmindre
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning efter § 12 b, stk.
3, i lov om boligforhold«. Der er tale om en lovteknisk
ændring. Der skulle rettelig have været henvist til
kommunalbestyrelsens beslutning i stk. 3, idet kravet i det
foreslåede § 12 b, stk. 1, i lov om boligforhold ved
bytning af en ustøttet privat ungdomsbolig, som er undtaget
efter det foreslåede § 12 b, stk. 3, ikke skal
iagttages, da boligen i det konkrete tilfælde netop er
undtaget.
Hvis ejendommen for en periode eller
permanent ikke er omfattet af kapitel 1 a i lov om boligforhold
efter den oprindelig foreslåede stk. 4, er boligen heller
ikke omfattet af begrænsningen i retten til at bytte, hvorfor
det ikke er nødvendigt at henvise til det oprindelig
foreslåede stk. 4.
Dernæst indebærer den
foreslåede nyaffattelse af § 158, stk. 5, at der efter
ordene »§ 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold«
indsættes » eller lejeforholdet er undtaget i
medfør af § 12 b, stk. 01, i lov om
boligforhold«. Denne ændring sker som følge af
det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede, hvorefter der
vil være to undtagelser til kravet om, at den
pågældende bolig efter fremlejeforholdets etablering
skal bebos af personer, som opfylder betingelserne for at komme i
betragtning til en bolig af den pågældende karakter,
når der er tale om fremleje af en ustøttet privat
ungdomsbolig.
Til nr. 36
Der foreslås en ny affattelse af det
foreslåede nye § 161, stk. 7, i lov om leje, jf.
lovforslagets § 4, nr. 3.
Den foreslåede nyaffattelse af §
161, stk. 7, indebærer, at formuleringen »medmindre der
er givet godkendelse efter § 12 b, stk. 4, i lov om
boligforhold« ændres til »medmindre
kommunalbestyrelsen har truffet beslutning efter § 12 b, stk.
3, i lov om boligforhold«. Der er tale om en lovteknisk
ændring. Der skulle rettelig have været henvist til
kommunalbestyrelsens beslutning i stk. 3, idet kravet i det
foreslåede § 12 b, stk. 1, i lov om boligforhold ved
bytning af en ustøttet privat ungdomsbolig, som er undtaget
efter det foreslåede § 12 b, stk. 3, ikke skal
iagttages, da boligen i det konkrete tilfælde netop er
undtaget.
Hvis ejendommen for en periode eller
permanent ikke er omfattet af kapitel 1 a i lov om boligforhold
efter den oprindelig foreslåede stk. 4, er boligen heller
ikke omfattet af begrænsningen i retten til at bytte, hvorfor
det ikke er nødvendigt at henvise til den oprindelig
foreslåede stk. 4.
Dernæst indebærer den
foreslåede nyaffattelse af § 161, stk. 7, at der efter
ordene »§ 12 b, stk. 3, i lov om boligforhold«
indsættes » eller lejeforholdet er undtaget i
medfør af § 12 b, stk. 01, i lov om
boligforhold«. Denne ændring sker som følge af
det i ændringsforslag nr. 28 foreslåede, hvorefter der
vil være to undtagelser til kravet om, at den
pågældende bolig efter fremlejeforholdets etablering
skal bebos af personer, som opfylder betingelserne for at komme i
betragtning til en bolig af den pågældende karakter,
når der er tale om fremleje af en ustøttet privat
ungdomsbolig.
Til nr. 37
Det foreslås i det foreslåede
§ 171, stk. 3, i lov om leje, jf. lovforslagets § 4, nr.
4, at ændre »stk. 3 og 4« til: »stk. 3, 01
og 5«. Den foreslåede ændring sker som
følge af det i ændringsforslag nr. 26
foreslåede, hvorefter opsigelse af boligen vil kunne undlades
i tre tilfælde.
Til nr. 38
Der er tale om en lovteknisk
ændring.
Til nr. 39
Det fremgår af § 29 a, stk. 1, i
museumsloven, at der ikke må foretages ændring af sten-
og jorddiger og lignende.
Kulturministeren kan dog i medfør af
§ 29 b, stk. 1, fastsætte regler om, bestemmelserne i
§ 29 a, stk. 1, ikke skal gælde for nærmere
angivne kategorier af sten- og jorddiger og lignende.
Den foreslåede bestemmelse i §
29 b, stk. 1, 2. pkt., vil indebære, at kulturministeren ikke
vil kunne undtage diger eller dele af diger i landsbyer, der i
henhold til rammebestemmelser efter forslaget til planlovens §
11 b, stk. 6 (jf. lovforslagets § 1, nr. 14), overføres
fra landzone til byzone ved lokalplan, fra beskyttelsen i § 29
a, stk. 1.
Til nr. 40
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget og rettelse af en henvisningsfejl.
Til nr. 41
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober
2023 og var til 1. behandling den 3. november 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Landdistrikter og Øer.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 2. november 2023 en
teknisk gennemgang ved ministeren for landdistrikter og
embedsmænd fra Kirkeministeriet, Social-, Bolig- og
Ældreministeriet og Erhvervsministeriet. Der henvises til
bilag 4.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for landdistrikter sendte den 17. maj 2023 dette udkast
til udvalget, jf. ULØ alm. del - bilag 81
(folketingsåret 2022-23, 2. samling). Den 26. oktober 2023
sendte ministeren for landdistrikter høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 17
bilag på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
6 skriftlige henvendelser om lovforslaget, som ministeren har
kommenteret over for udvalget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 deputation, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
38 spørgsmål til ministeren for landdistrikter til
skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Anders Kronborg
(S) Kim Aas (S) Kasper Roug (S) Kris Jensen Skriver (S) nfmd. Per Husted (S) Sara Emil Baaring
(S) Simon Kollerup (S) Lea Wermelin (S) Hans Christian Schmidt (V)
Erling Bonnesen (V) Peter Juel-Jensen (V) Anni Matthiesen (V)
Charlotte Bagge Hansen (M) Henrik Frandsen (M) Susie Jessen (DD)
fmd. Inger Støjberg (DD)
Jens Meilvang (LA) Carsten Bach (LA) Niels Flemming Hansen (KF)
Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (NB) Mikkel Bjørn
(DF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Marianne Bigum (SF) Charlotte
Broman Mølbæk (SF) Jette Gottlieb (EL) Zenia Stampe
(RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |