Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 7. december 2023
1. Ændringsforslag
Der er stillet 24 ændringsforslag til
lovforslaget. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 9, 16, 19 og 24. Dansk
Folkepartis medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 2, 4-8, 10-15, 17, 18 og 20-23.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, SF, M og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag. Flertallet
vil stemme imod de af DF stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DD og KF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag og de af DF stillede ændringsforslag
nr. 2, 4-7,10-12, 17, 18, 20, 22 og 23.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag nr. 1, 3, 9,
19 og 24. Mindretallet vil stemme imod de af DF stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af udlændinge- og integrationsministeren
stillede ændringsforslag nr. 1, 3, 9, 16 og 19 og de af DF
stillede ændringsforslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af udlændinge- og
integrationsministeren stillede ændringsforslag nr. 1, 9, 19
og 24. Mindretallet vil stemme stemme hverken for eller imod det af
udlændinge- og integrationsministeren stillede
ændringsforslag nr. 3. Mindretallet vil stemme imod de af DF
stillede ændringsforslag.
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut,
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne og Det
Konservative Folkeparti
Danmarksdemokraternes og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at det danske
statsborgerskab er noget helt særligt. Det er
grundlæggende noget, man skal gøre sig fortjent til.
Det er også på den baggrund, at vi i Folketinget gennem
årene har vedtaget nogle strenge krav, som man skal leve op
til, før man kan opnå dansk statsborgerskab.
Derfor er det også meget alvorligt og
dybt foruroligende, at der har foregået en lang række
sagsbehandlingsfejl i ansøgningerne om det danske pas. Bl.a.
er det kommet frem, at der siden januar 2021 ikke har været
foretaget det supplerende kriminalitetstjek, der skal foretages 2
år efter at ansøgeren har fået statsborgerskab,
med henblik på at undersøge, om ansøgeren har
begået kriminalitet, ansøgeren ikke har oplyst.
Desuden er der i adskillige sager ikke
blevet administreret efter det aftalte beskæftigelseskrav,
ligesom afgørende sagsakter er blevet væk i
Udlændinge- og Integrationsministeriet, som har betydet, at
en fratagelse af et statsborgerskab ikke var muligt, på trods
af at det var givet på et forkert grundlag.
Det er i sidste ende ministerens ansvar at
sikre, at der administreres efter vores politiske aftaler, og
føre de tiltag ud i livet, som indgår i politiske
aftaler, hvilket ikke er sket i en lang række sager. DD og KF
mener, at hele forudsætningen for, at vi kan tildele
statsborgerskab i Folketinget, er, at personer får
statsborgerskab, fordi de lever op til kriterierne, et flertal i
Folketinget er blevet enig om.
DD og KF vil derfor opfordre ministeren til
at garantere, at der udarbejdes en handlingsplan for, hvordan
ministeren vil sikre, at disse markante administrative fejl ikke
gentages. Denne handlingsplan skal også inkludere en
igangsættelse af en undersøgelse af arbejdsgangene i
Indfødsretskontoret. Det er afgørende, at ministeren
retter op på disse markante fejl, således at de ikke
gentager sig, hvis DD og KF igen skal have tillid til, at vores
politiske aftaler på indfødsretsområdet
overholdes.
Men DD og KF kan konstatere, at ministeren
indtil nu intet har gjort for at genoprette tilliden til
administrationen på området, som ministeren i sidste
ende har ansvaret for. Dette er årsagen til, at partierne
føler sig nødsaget til at stemme hverken for eller
imod lovforslaget, hvilket er dybt beklageligt for de mennesker
på lovforslaget, der har taget Danmark til sig, og som dermed
fortjener det danske statsborgerskab.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget stemmer
for ændringsforslag nr. 1 og 9 for at sikre, at den
pågældende ansøger kan blive dansk statsborger,
idet EL dog understreger, at partiet ønsker
grundlovsceremonien afskaffet, så alle nye statsborgere kan
optages uden grundlovsceremoni.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget er
foruroliget over den nuværende praksis, hvor bunkevis af
påståede statsløse og skjulte bipersoner
gebyrfrit sniges ind på lovforslag uden at opfylde
betingelserne. På dette lovforslag drejer det sig om ca. 430
bipersoner foruden de 211, som har fået dispensation, og de
135 påståede statsløse, som uden videre tildeles
dansk indfødsret. Der er altså tale om næsten 30
pct., som får indfødsret med dette lovforslag uden at
leve op til de såkaldte strenge krav. I alt 2.769 personer
bliver danske med dette lovforslag.
DF stemmer imod i de sager, hvor vi ikke
kan behandle ansøgerne individuelt med den omhu,
grundlovsfædrene har pålagt os. DF ønsker, at
udvalget igen skal stemme om hver enkelt ansøger som i det
oprindelige udvalg med N. F. S. Grundtvig i spidsen, hvor ti
ansøgere i 1850 på det første lovforslag om
meddelelse af indfødsret i Rigsdagen blev anset af
indenrigsministeren for »et ikke ringe Antal forskjellige
Personer, med Hensyn til hvilke der muligt ville være
Anledning til at indhente specielle Oplysninger«.
(Rigsdagstidende 1849-50, Folketingets forhandlinger, spalte
806).
Indfødsret er den fineste gave,
Folketinget kan give, når en anstændig udlænding
har udmærket sig og: »Har for Modersmaalet
Øre,/Har for Fædrelandet Ild« (N. F. S.
Grundtvig, »Folkeligheden«, i Danskeren, nr. 24, 1848).
Kun derved fortjener man at blive begunstiget i det danske
testamente. Samtidig er indfødsretten Danmarks inderste og
sidste forsvarslinje.
I dag bliver knap 5.000 personer danske
hvert år med disse skammelige love. Det er 500 gange så
mange mennesker, som blev gjort danske af Grundtvig m.fl. i 1850.
DF mener ikke, at det er en sund udvikling, som gavner Danmark og
det danske folk.
Heller ikke på dette lovforslag er
der styr på sagerne. Der ses tilsyneladende ingen
selvransagelse hos regeringen, som uden videre optager dømte
voldsmænd, tyve og andet godtfolk, der er dømt for et
væld af forskellige typer forbrydelser, på dette
lovforslag om indfødsrets meddelelse. Igen er det DF's store
indsats i Indfødsretsudvalget, som sikrer, at regeringen
lever op til den aftale, forligskredsen har indgået. Alt
imens anklager såkaldte eksperter i medierne DF for at bryde
med retsstatsprincipperne og lign., mens det tværtimod er
vores hårde arbejde for fædrelandet, som sikrer, at
loven og aftalen bliver overholdt.
Udlændinge- og
Integrationsministeriet er tilsyneladende ude af stand til at leve
op til aftalen om ikke at optage dømte, såfremt disse
lyver om tidligere domme. Ministeriet kan nemlig ikke gå mere
end 10 år tilbage i Det Centrale Kriminalregister. Dette har
stået på siden 2018, dvs. i et halvt årti, uden
at regeringen har udbedret situationen. Ministeren siger, at
løsningen ikke ligger lige for. Det passer ikke. Konkret kan
man eksempelvis ændre sletningstidspunktet for de offentlige
straffeattester til aldrig at blive forældet for
udlændinge. Det vil kunne gøres ved en simpel
lovændring og vil gøre det muligt for ministeren at
fremsøge de oplysninger, som ønskes.
Også beskæftigelseskravet er
ministeriet tilsyneladende ude af stand til at kontrollere.
Igen er der dømte på
lovforslaget. Igen er der mennesker med rabiate holdninger -
herunder Hamassympatisører, som billiger terror. Ministeren
og regeringen er blevet gjort bekendt med konkrete tilkendegivelser
af sympati for terror i kølvandet på det
forfærdelige angreb på israelske civile den 7. oktober
2023, men agter ikke at ændre kurs. Der er stadig ingen
selvransagelse hos de politiske partier, der raskvæk stemmer
for at give disse mennesker statsborgerskab. DF mener, at
udviklingen i måden, vi uddeler statsborgerskab på, er
skammelig - og det er mere tydeligt end nogen sinde. Regeringen
agter at gøre terrorsympatisører danske.
DF bemærker, at
nærværende lovforslag indeholder 135
påståede statsløse og ca. 430 bipersoner, i alt
565 udlændinge, der uden forelæggelse for udvalget
automatisk er blevet optaget, selv om de ikke engang
nødvendigvis opfylder de objektive krav, der ofte
fremhæves. Det har aldrig været hensigten at uddele
statsborgerskab på denne måde, aldrig. DF ikke mener,
at statsløse har »ret« til statsborgerskab i
Danmark, fordi de kommer fra et dårligt land, er det uklart
for DF, hvad ministeren har gjort for at tilvejebringe den
fornødne viden om de påståede statsløses
statsborgerretlige forhold i disse lande. Oftest er der tale om, at
de har ret til statsborgerskab i deres land, men at de simpelt hen
ikke ønsker at vende hjem, og at den danske stat ikke agter
at hjemsende disse mennesker. Danskerne er åbenlyst for
næstekærlige til at stille selv de mindste krav til
disse mennesker - eksempelvis at de rejser hjem, når de ikke
længere har behov for beskyttelse i Danmark. Flygtningestatus
er blevet genvejen til indvandring til vores lille land mod
nord.
DF mener, at den nuværende
underlødige indfødsretsaftale er utilstrækkelig
og ikke respekterer hverken grundlovens bogstav eller ånd. DF
mener, at betingelserne for at søge om statsborgerskab uden
undtagelser bør være opfyldt ved
ansøgningstidspunktet. Der bør betales gebyr ved hver
eneste ansøgning, der behandles, og ikke kun ved
første ansøgning. Derudover bør gebyret
hæves betragteligt.
DF bemærker, at kriminelle
udlændinge, der i en alder af 14 år har begået
røveri eller drab, frit kan optages og få
statsborgerskab som bipersoner uden udvalgets kendskab. Dertil
kommer, at udlændinge straffet med bøde for tyveri,
hærværk, uorden og narkokørsel optages. Det
samme gør sigtede for alvorlige forbrydelser. Det samme
gør førtidspensionister, som automatisk er undtaget
fra beskæftigelseskravet. Også udlændinge med
misligholdt offentlig gæld, f.eks. su-tilbagebetalingskrav og
offentlige parkeringsafgifter, og udlændinge under
konkursbehandling med verserende fogedsager eller andre uafklarede
søgsmål i civilretten optages.
Også kulturfremmede med mulige
ekstremistiske synspunkter optages, uden at ministeren vil besvare
spørgsmål vedrørende deres
utilbørligheder. Dette ser vi tydeligt på dette
lovforslag, hvor konflikten i Mellemøsten mellem de
autoritære islamiske regimer og det demokratiske Israel har
fungeret som en art fremkaldervæske for de rabiate
antisemitiske holdninger, der er så forstemmende almindelige
hos indvandrere fra Mellemøsten.
DF finder det i den forbindelse yderst
kritisabelt, at ministeren afviser at forholde sig til
spørgsmål om enkeltpersoner, som jo netop er, hvad
lovforslaget handler om. Ministeren nægter at forholde sig
til lovens indhold.
DF kan ikke støtte denne lukkede
lovgivningsproces, der i realiteten forhindrer
folketingsmedlemmerne i efter hensigten med grundlovens § 44,
stk. 1, at afgøre, hvem der skal erhverve dansk
indfødsret.
DF mener, at det er fuldstændig
utilstedeligt, at der ikke er højere krav til
udlændinges vandel, ligesom vi mener, at udvalget bør
have størst mulig indsigt i den enkelte ansøgers
forhold. Danskerne fortjener denne indsigt, idet den fremmede med
lovforslaget jo netop gøres dansk.
Derfor foreslår DF, at hver enkelt
ansøger behandles på et separat lovforslag. Der er
intet til hinder for sådan en fremgangsmåde, hvilket vi
jo bl.a. har set i forbindelse med Forslag til lov om meddelelse af
dansk indfødsret til Mary Elizabeth Donaldson (L 137,
fremsat den 28. januar i 2004), som gav Mary Donaldson fra
Australien indfødsret samme dag, hun blev gift. Er udvalget
ude af stand til at tage stilling til mængden af lovforslag i
en samling, udskydes ubehandlede lovforslag til næste
samling, som det er kutyme i alle andre udvalg. Alternativt aftales
der et loft på f.eks. 100 eller 250 ansøgere om
året. En anden mulighed, som alt andet lige ville være
bedre for Danmark end det nuværende brandudsalg, ville
være at opdele ansøgerne efter oprindelsesland,
hvorefter lovforslagene skulle behandles alfabetisk (Afghanistan,
Australien, Bangladesh, Belgien osv.)
DF er tillige af den opfattelse, at foruden
anstændige udlændinge bør dansk statsborgerskab
alene være for de udlændinge, som gifter sig med danske
statsborgere. DF bemærker sluttelig, at det er muligt at leve
et lønnende og rigt liv i Danmark uden dansk
statsborgerskab.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
153 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD og KF):
2) Nr.
221 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 4
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af ALT):
3) Nr.
260 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 7
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD og KF):
4) Nr.
1149 udgår.
[Udtagelse af person]
5) Nr.
1200 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 8
6) Nr.
1266 udgår.
[Udtagelse af person]
7) Nr.
1276 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF):
8) Nr.
1380 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
9)
Efter nr. 1432 indsættes:
»1432
A) Mohamed Hussain,
bosiddende i Vordingborg Kommune.«
[Optagelse af person]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD og KF):
10) Nr.
1446 udgår.
[Udtagelse af person]
11) Nr.
1548 udgår.
[Udtagelse af person]
12) Nr.
1554 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF):
13) Nr.
1580 udgår.
[Udtagelse af person]
14) Nr.
1599 udgår.
[Udtagelse af person]
15) Nr.
1615 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
ALT):
16) Nr.
1670 udgår.
[Udtagelse af person]
Til § 9
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD og KF):
17) Nr.
1675 udgår.
[Udtagelse af person]
18) Nr.
1838 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
19) Nr.
1943 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD og KF):
20) Nr.
1977 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF):
21) Nr.
2042 udgår.
[Udtagelse af person]
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(DD og KF):
22) Nr.
2049 udgår.
[Udtagelse af person]
23) Nr.
2098 udgår.
[Udtagelse af person]
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af DF):
24) Nr.
2326 affattes således:
»2326) Tamila Zajpulajeva, bosiddende i Gladsaxe
Kommune.«
[Udtagelse af forbehold
vedrørende virkning for ansøgerens barn]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ansøgeren under nr. 153 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 3 som konsekvens af
ændringsforslag nr. 9.
Til nr. 2, 4-8 og
10-12
Ansøgerne under nr. 221, 1149, 1200,
1266, 1276, 1380, 1446, 1548 og 1554 er alle behandlet efter
retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni
2021 om naturalisation.
Ministeren har meget belejligt valgt at
stemple disse ansøgeres kriminelle forhold som fortrolige.
Derfor får vi også svært ved at diskutere
lovforslaget, men lad os diskutere lovens essens, nemlig at
Folketingets medlemmer skal stemme i blinde om en lov, der
gør tusindvis af mennesker til danske. Ministeren
ønsker ikke en debat om dette lovforslag og de personer, der
fremgår af dette. Ministeren ønsker stilhed og
tavshed. Regeringen ønsker, at vi skal samtykke uden
debat.
Derfor nævner DF som
bemærkning, at disse er dømt for:
- Fornærmelig tiltale mod
politibetjent.
- Besiddelse af hash.
- Groft hærværk.
- Butikstyveri.
- Tyveri.
- Uagtsom betydelig legemsbeskadigelse med
dagbøder for 10.000.
- Butikstyveri.
- Overtrædelse af
ordensbekendtgørelsen.
- Tyveri fra lejlighed.
- Hærværk.
- Pirattaxakørsel med bøde
på 87.000 kroner efter lov om hyrekørsel.
- Overtrædelse af lov om
euforiserende stoffer (narkotika).
Derudover var en sigtet for vold
begået i august.
Disse mennesker ønsker ministeren at
gøre danske.
Dansk Folkeparti ønsker, at disse
personer aldrig bliver danske.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 260 er behandlet
efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17.
juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren foreslås
udtaget af lovforslagets § 4, fordi den pågældende
ikke opfylder betingelserne for at være optaget på
lovforslaget.
Til nr. 9
Ansøgeren, som foreslås indsat
som nr. 1432 A, er behandlet efter retningslinjerne i
cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni 2021 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås optaget under
lovforslagets § 8 som nyt nummer.
Til nr. 13
Ansøgeren under nr. 1580 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 8, fordi den pågældende offentligt
har fremsat en utilbørlig meningstilkendegivelse på
det sociale medie Facebook om terrorgruppen Partiya Karkerên
Kurdistanê (PKK) og dennes leder Abdullah Öcalan.
Til nr. 14
Ansøgeren under nr. 1599 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 8, fordi den pågældende i perioden
fra den 1. marts 2020 til den 9. april 2021 har delt et opslag
på det sociale medie Facebook fra Ismail Menk, der har
været optaget på den nationale sanktionsliste over
udenlandske religiøse forkyndere, som er udelukket fra at
indrejse af hensyn til den offentlige orden i Danmark.
Til nr. 15
Ansøgeren under nr. 1615 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 8, fordi den pågældende den 7.
oktober 2023 offentligt har fremsat en utilbørlig
meningstilkendegivelse på det sociale medie Facebook om, at
»Gaza just broke out of prison« med reference til
Hamas' igangværende terrorangreb mod Israel, hvor flere
jøder er blevet slået ihjel end på noget andet
tidspunkt siden anden verdenskrig. Regeringen bemærker i et
svar på et udvalgsspørgsmål, at sådan en
ytring ikke er til hinder for at opnå indfødsret.
Dansk Folkeparti begræder denne
holdning og bemærker desuden, at det klinger hult, når
statsministeren siger, at hun er ulykkelig over det antal vrede
demonstranter, der er på gaden i forbindelse med afholdelse
af palæstinademonstrationer, samtidig med at regeringen giver
netop disse personer statsborgerskab.
Til nr. 16
Ansøgeren under nr. 1670 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren
foreslås udtaget af lovforslagets § 8, fordi den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation i cirkulæreskrivelsen.
Til nr. 17, 18, 20, 22 og
23
Ansøgerne
under nr. 1675, 1838, 1977, 2049 og 2098 er behandlet efter
retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr. 9461 af 17. juni
2021 om naturalisation.
Derfor
nævner DF som bemærkning, at disse er dømt
for:
- Tyveri.
- Tyveri.
-
Overtrædelse af våbenloven.
- Tyveri.
- Tyveri.
Dansk Folkeparti
ønsker ikke at give indfødsret til tyveknægte.
Vi begræder, at regeringen har det på en anden
måde.
Til nr. 19
Ansøgeren under nr. 1943 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation. Ansøgeren
foreslås udtaget af lovforslagets § 9, fordi den
pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation i cirkulæreskrivelsen
Til nr. 21
Ansøgeren under nr. 2042 er
behandlet efter retningslinjerne i cirkulæreskrivelse nr.
9461 af 17. juni 2021 om naturalisation.
Ansøgeren foreslås udtaget af
lovforslagets § 9, fordi den pågældende den 12.
november 2018 offentligt har fremsat en utilbørlig
meningstilkendegivelse på det sociale medie Facebook fra den
omstridte imam Bilal Philips, der har indrejseforbud i Tyskland,
fordi han har opfordret til, at der indføres
dødsstraf for homoseksuelle.
Til nr. 24
Ændringsforslaget indebærer, at
ansøgerens barn født i 2022 vil kunne erhverve dansk
indfødsret som biperson til ansøgeren. Det vil i den
forbindelse være en betingelse, at barnet opfylder
naturalisationsbetingelserne for bipersoner i
indfødsretslovens § 5, stk. 1, og § 6, stk. 2, 2.
pkt., på det tidspunkt, hvor ansøgeren erhverver dansk
indfødsret ved deltagelse i en grundlovsceremoni.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. oktober
2023 og var til 1. behandling den 3. november 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
64 spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Anders Kronborg (S) Fie
Hækkerup (S) Frederik Vad (S) Kasper Roug (S) Maria Durhuus
(S) Thomas Skriver Jensen (S) Mads Fuglede (V) Torsten Schack
Pedersen (V) Mohammad Rona (M) Kristian Bøgsted (DD)
Søren Espersen (DD) Sandra Elisabeth Skalvig (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Mikkel Bjørn (DF) fmd. Mads Olsen (SF) Rosa Lund (EL)
Helene Liliendahl Brydensholt (ALT) nfmd.
Radikale Venstre, Nye Borgerlige, Siumut,
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |