L 6 Forslag til lov om ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og forskellige andre love.

(Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en multilateral handelsfacilitet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter, justering af visse indberetningsregler m.v.).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-10-2023

Fremsættelse: 04-10-2023

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2023)

20231_l6_fremsaettelsestale.pdf
Html-version

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2023)

Skatteministeren (Jeppe Bruus):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og forskellige andre love (Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en multilateral handelsfacilitet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter, justering af visse indberetningsregler m.v.)

(Lovforslag nr. L 6)

Lovforslaget skal bl.a. sikre, at skattereglerne understøtter en forudsigelig, rimelig og fair beskatning af investeringer i aktier, investeringsbeviser og andre værdipapirer mv. samtidig med, at reglerne gøres så enkle og administrerbare som muligt for både udbydere, investorer og Skatteforvaltningen.

Som udmøntning af aftalen om finansloven for 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti foreslås en gradvis forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen i 2024-2026. Dermed vil indskud fra og med kalenderåret 2026 højst kunne udgøre et grundbeløb på 111.600 kr. (2010-niveau) svarende til 140.800 kr. i 2026 (2024-niveau). Det vil svare til en forhøjelse af loftet for indskud på 30.500 kr.

Dertil foreslås det at permanentgøre de forlængede frister for betaling af skat og afgift og at skabe mulighed for, at Skatteforvaltningen kan godkende en senere oprettet aktiesparekonto som gyldig i stedet for en tidligere oprettet i visse tilfælde, hvor en person har oprettet mere end én aktiesparekonto.

Det foreslås endvidere, at personers aktier optaget til handel på en multilateral handelsfacilitet skal behandles på samme måde som aktier optaget til handel på et reguleret marked, og dermed at disse aktier skal ændre status fra »unoterede« til »noterede«. Med lovforslaget forenkles reglerne, og Rigsrevisionens kritik af, at Skatteforvaltningen modtager indberetninger om handler på multilaterale handelsfaciliteter, som ikke kan anvendes systematisk på grund af manglende systemunderstøttelse, imødekommes.

Derudover foreslås forskellige justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter. Det foreslås bl.a. at ophæve reglen om, at deltagere i investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, hvor investeringsinstituttet ikke har foretaget en rettidig indsendelse af oplysninger om minimumsindkomsten og dens sammensætning, ud over for det givne år tillige skal være undergivet lagerbeskatning af deres beviser i investeringsinstituttet i yderligere 4 år. Dertil foreslås det, at investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, der fravælger deres status som investeringsinstitut med minimumsbeskatning, i alle tilfælde skal indsende en meddelelse herom til Skatteforvaltningen.

Det foreslås endvidere, at investeringsinstitutter med minimumsbeskatning skal medregne gevinst og tab på hybride udstedelser omfattet af statsskatteloven ved opgørelsen af den årlige minimumsindkomst. I den forbindelse foreslås det at ændre definitionen af et rent obligationsbaseret investeringsinstitut med minimumsbeskatning, således at også investeringsinstitutter, der investerer i hybride udstedelser omfattet af statsskatteloven, kan opnå status som rent obligationsbaseret investeringsinstitut med minimumsbeskatning.

Det foreslås samtidigt, at skatteindberetningsloven ændres, så indberetning af afkast samt erhvervelser og afståelser af hybride udstedelser, der er omfattet af statsskatteloven, indberettes til Skatteforvaltningen efter samme regler som obligationer, og at der indføres indberetningspligt, for så vidt angår udlodning af likvidationsprovenu fra selskaber.

Derudover foreslås enkelte justeringer, som navnlig har til formål at sikre overensstemmelse med EU-retten og de danske dobbeltbeskatningsoverenskomster. Det foreslås blandt andet at justere de særlige regler om fradragsret for erhvervsmæssige lønudgifter mv., således at betalinger til dækning af udenlandske koncernselskabers lønudgifter mv. skal kunne fradrages, også når der ikke er valgt international sambeskatning.

Lovforslaget skal træde i kraft den 1. januar og er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.