Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2023)
Skatteministeren
(Jeppe Bruus):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og
forskellige andre love (Forhøjelse af loftet for indskud
på aktiesparekontoen, ændret status for aktier optaget
til handel på en multilateral handelsfacilitet, diverse
justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter,
justering af visse indberetningsregler m.v.)
(Lovforslag nr. L 6)
Lovforslaget skal bl.a. sikre, at
skattereglerne understøtter en forudsigelig, rimelig og fair
beskatning af investeringer i aktier, investeringsbeviser og andre
værdipapirer mv. samtidig med, at reglerne gøres
så enkle og administrerbare som muligt for både
udbydere, investorer og Skatteforvaltningen.
Som udmøntning af aftalen om
finansloven for 2023 mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre
og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance,
Radikale Venstre og Dansk Folkeparti foreslås en gradvis
forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen
i 2024-2026. Dermed vil indskud fra og med kalenderåret 2026
højst kunne udgøre et grundbeløb på
111.600 kr. (2010-niveau) svarende til 140.800 kr. i 2026
(2024-niveau). Det vil svare til en forhøjelse af loftet for
indskud på 30.500 kr.
Dertil foreslås det at
permanentgøre de forlængede frister for betaling af
skat og afgift og at skabe mulighed for, at Skatteforvaltningen kan
godkende en senere oprettet aktiesparekonto som gyldig i stedet for
en tidligere oprettet i visse tilfælde, hvor en person har
oprettet mere end én aktiesparekonto.
Det foreslås endvidere, at personers
aktier optaget til handel på en multilateral handelsfacilitet
skal behandles på samme måde som aktier optaget til
handel på et reguleret marked, og dermed at disse aktier skal
ændre status fra »unoterede« til
»noterede«. Med lovforslaget forenkles reglerne, og
Rigsrevisionens kritik af, at Skatteforvaltningen modtager
indberetninger om handler på multilaterale
handelsfaciliteter, som ikke kan anvendes systematisk på
grund af manglende systemunderstøttelse,
imødekommes.
Derudover foreslås forskellige
justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter.
Det foreslås bl.a. at ophæve reglen om, at deltagere i
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, hvor
investeringsinstituttet ikke har foretaget en rettidig indsendelse
af oplysninger om minimumsindkomsten og dens sammensætning,
ud over for det givne år tillige skal være undergivet
lagerbeskatning af deres beviser i investeringsinstituttet i
yderligere 4 år. Dertil foreslås det, at
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning, der fravælger
deres status som investeringsinstitut med minimumsbeskatning, i
alle tilfælde skal indsende en meddelelse herom til
Skatteforvaltningen.
Det foreslås endvidere, at
investeringsinstitutter med minimumsbeskatning skal medregne
gevinst og tab på hybride udstedelser omfattet af
statsskatteloven ved opgørelsen af den årlige
minimumsindkomst. I den forbindelse foreslås det at
ændre definitionen af et rent obligationsbaseret
investeringsinstitut med minimumsbeskatning, således at
også investeringsinstitutter, der investerer i hybride
udstedelser omfattet af statsskatteloven, kan opnå status som
rent obligationsbaseret investeringsinstitut med
minimumsbeskatning.
Det foreslås samtidigt, at
skatteindberetningsloven ændres, så indberetning af
afkast samt erhvervelser og afståelser af hybride
udstedelser, der er omfattet af statsskatteloven, indberettes til
Skatteforvaltningen efter samme regler som obligationer, og at der
indføres indberetningspligt, for så vidt angår
udlodning af likvidationsprovenu fra selskaber.
Derudover foreslås enkelte
justeringer, som navnlig har til formål at sikre
overensstemmelse med EU-retten og de danske
dobbeltbeskatningsoverenskomster. Det foreslås blandt andet
at justere de særlige regler om fradragsret for
erhvervsmæssige lønudgifter mv., således at
betalinger til dækning af udenlandske koncernselskabers
lønudgifter mv. skal kunne fradrages, også når
der ikke er valgt international sambeskatning.
Lovforslaget skal træde i kraft den
1. januar og er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.