L 6 Forslag til lov om ændring af aktiesparekontoloven, aktieavancebeskatningsloven, ligningsloven og forskellige andre love.

(Forhøjelse af loftet for indskud på aktiesparekontoen, ændret status for aktier optaget til handel på en multilateral handelsfacilitet, diverse justeringer af reglerne vedrørende investeringsinstitutter, justering af visse indberetningsregler m.v.).

Af: Skatteminister Jeppe Bruus (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2023-24
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 15-11-2023

Afgivet: 15-11-2023

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 15. november 2023

20231_l6_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 15. november 2023

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Indstillinger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af KF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (KF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse til 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

3. Politiske bemærkninger

Alternativet

Alternativet ønsker at omlægge skat fra skat på almindelig indkomst til skat på kapital, transaktioner og ressourcer, og derudover ønsker Alternativet et mindre kompliceret skattesystem. Forslaget trækker i en forkert retning, hvad angår omlægning, men i en rigtig retning, hvad angår forenkling. For Alternativet er forenkling vurderet afgørende i dette tilfælde.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 2

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af KF):

1) Nr. 15 affattes således:

»15. I § 26, stk. 1, ændres »stk. 2-7, jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8« til: »stk. 2-6, jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8, og § 23 A, 1. pkt.««

[Konsekvensændring]

2) Efter nr. 15 indsættes:

»01. To steder i § 26, stk. 3, 1. pkt., ændres »og 6« til: »og 5«.«

[Konsekvensændring]

Til § 5

3) Nr. 2 affattes således:

»2. I § 16 A, stk. 4, nr. 3, 1. pkt., og § 16 C, stk. 4, nr. 4, 1. pkt., og stk. 5, nr. 2, 1. pkt., ændres »nr. 10« til: »nr. 11«.«

[Konsekvensændring]

4) Nr. 7 udgår.

[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]

5) Efter nr. 8 indsættes:

»01. I § 16 C, stk. 9, 3. pkt., ændres »nr. 7« til: »nr. 8«.«

[Konsekvensændring]

Til § 8

6) I stk. 2, 1. og 2. pkt., ændres »2023« til: »2022«.

[Ændret virkningstidspunkt for bestemmelse om mere end én aktiesparekonto]

Bemærkninger

Til nr. 1

Efter aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 1, opgøres gevinst og tab ved afståelse af aktier efter reglerne i stk. 2-7, jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8, om lagerprincippet.

Det er med lovforslagets § 2, nr. 15, foreslået i § 26, stk. 1, efter »§ 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8,« at indsætte »og § 23 A, 1. pkt.,«.

Dertil er det med lovforslagets § 2, nr. 18, foreslået at ophæve aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 5.

Med ændringsforslag nr. 1 foreslås det at affatte lovforslagets § 2, nr. 15, således »I § 26, stk. 1, ændres »stk. 2-7, jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8« til: »stk. 2-6, jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8, og § 23 A, 1. pkt.««

Dermed foreslås det foruden at henvise til § 23 A, 1. pkt., at ændre henvisningen til stk. 2-7 til en henvisning til stk. 2-6.

Der er tale om en konsekvensændring, der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 2

Efter aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 3, 1. pkt., skal aktieretter og tegningsretter til aktier, der er omfattet af § 25, ikke medregnes ved opgørelser efter stk. 2 og 6, og der skal ikke foretages en opgørelse efter stk. 2 og 6 ved afståelse af sådanne retter.

Det er med lovforslagets § 2, nr. 18, foreslået at ophæve aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 5.

Med ændringsforslag nr. 2 foreslås det i lovforslagets § 2 at indsætte et nyt nummer, hvormed det foreslås to steder i § 26, stk. 3, 1. pkt., at ændre »og 6« til »og 5«.

Forslaget vil betyde, at henvisningerne i aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 3, 1. pkt., til stk. 6 ændres til henvisninger til stk. 5.

Der er tale om konsekvensændringer, der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 3 og 4

Det er med lovforslagets § 5, nr. 5, foreslået, i ligningslovens § 16 C, stk. 4, efter nr. 8 at indsætte et nyt nummer. Dermed vil nr. 9 og 10 blive nr. 10 og 11.

Det er samtidig med lovforslagets § 5, nr. 2, foreslået i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 3, 1. pkt., at ændre »stk. 4, nr. 10« til »stk. 4, nr. 11«. Med lovforslagets § 5, nr. 7, er det desuden foreslået i ligningslovens § 16 C, stk. 5, nr. 2, 1. pkt., at ændre »nr. 10« til »nr. 11«.

Der henvises imidlertid også i ligningslovens § 16 C, stk. 4, nr. 4, 1. pkt., til »nr. 10«.

Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det at affatte lovforslagets § 5, nr. 2, således »I § 16 A, stk. 4, nr. 3, 1. pkt., og § 16 C, stk. 4, nr. 4, 1. pkt., og stk. 5, nr. 2, 1. pkt., ændres »nr. 10« til »nr. 11«.«

Med ændringsforslag nr. 4 foreslås det, at lovforslagets § 5, nr. 7, udgår.

Ændringsforslag nr. 3 vil betyde, at henvisningen i ligningslovens § 16 C, stk. 4, nr. 4, 1. pkt., til nr. 10 ligeledes vil blive ændret til en henvisning til nr. 11.

Der er tale om en konsekvensændring, der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Ændringsforslag nr. 4 er en konsekvens af ændringsforslag nr. 3. Med ændringsforslag nr. 3 er det således også foreslået at ændre henvisningen i ligningslovens § 16 C, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.

Til nr. 5

Det er med lovforslagets § 5, nr. 8, foreslået i ligningslovens § 16 C, stk. 5, efter nr. 5 at indsætte et nyt nummer. Dermed vil nr. 6 og 7 blive nr. 7 og 8.

I ligningslovens § 16 C, stk. 9, 3. pkt., henvises der til stk. 5, nr. 7.

Med ændringsforslag nr. 5 foreslås det i lovforslagets § 5 at indsætte et nyt nummer, hvormed det foreslås i § 16 C, stk. 9, 3. pkt., at ændre »nr. 7« til »nr. 8«.

Forslaget vil betyde, at henvisningen i ligningslovens § 16 C, stk. 9, 3. pkt., til stk. 5, nr. 7, ændres til en henvisning til stk. 5, nr. 8.

Der er tale om en konsekvensændring, der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag. Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig betydning.

Til nr. 6

Det er med lovforslagets § 8, stk. 2, foreslået, at lovens § 1, nr. 1, 7 og 8, ikke skal have virkning for konti, der er oprettet før den 1. januar 2023.

Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at indsætte en bestemmelse som aktiesparekontolovens § 1, stk. 2, 2. pkt., om, at Skatteforvaltningen efter anmodning kan træffe afgørelse om, at en senere oprettet konto tillægges skattemæssig gyldighed som en aktiesparekonto i stedet for en tidligere oprettet aktiesparekonto.

Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 7, at ændre aktiesparekontolovens § 27, stk. 3, 1. pkt., således at »stk. 1 eller over instituttets opgjorte skat eller afgift efter stk. 2« ændres til »stk. 1, over instituttets opgjorte skat eller afgift efter stk. 2 eller en afgørelse efter § 1, stk. 2, 2. pkt.,«.

Det foreslås endvidere i lovforslagets § 1, nr. 8, at ændre aktiesparekontolovens § 27, stk. 3, 2. pkt., således at »eller underretningen efter stk. 2« ændres til », underretningen efter stk. 2 eller afgørelsen efter § 1, stk. 2, 2. pkt«.

De i lovforslagets § 1, nr. 7 og 8, foreslåede ændringer vil indebære, at der vil være mulighed for at klage til Landsskatteretten eller skatteankeforvaltningen over et afslag fra Skatteforvaltningen på anmodning om at tillægge en senere oprettet aktiesparekonto gyldighed som aktiesparekonto i stedet for en tidligere oprettet aktiesparekonto.

Med ændringsforslag nr. 6 foreslås det i lovforslagets § 8, stk. 2, 1. og 2. pkt., at ændre »2023« til »2022«.

Ændringsforslaget vil betyde, at bestemmelsen om, at en senere oprettet aktiesparekonto med Skatteforvaltningens godkendelse vil kunne blive anset for en gyldig aktiesparekonto, udvides til at have virkning for aktiesparekonti, der er oprettet den 1. januar 2022 eller senere. Adgangen til at påklage et afslag fra Skatteforvaltningen på en anmodning om at tillægge en senere oprettet aktiesparekonto gyldighed som aktiesparekonto, udvides tilsvarende.

5. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2023 og var til 1. behandling den 10. oktober 2023. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter

Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høringssvar

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 26. juni 2023 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 177, folketingsåret 2022-23, 2. samling. Den 3. oktober 2023 sendte skatteministeren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.

Bilag

Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforslaget.

Skriftlige henvendelser

Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.

Spørgsmål

Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 11 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har besvaret.

Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF) nfmd. Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Halime Oguz (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)

Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)50
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)23
Moderaterne (M)15
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg (DD)14
Liberal Alliance (LA)14
Det Konservative Folkeparti (KF)10
Enhedslisten (EL)9
Radikale Venstre (RV)7
Dansk Folkeparti (DF)7
Alternativet (ALT)5
Nye Borgerlige (NB)3
Siumut (SIU)1
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)3