Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 15. november 2023
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af KF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
ved 3. behandling. Mindretallet vil ved 2. behandling af
lovforslaget redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse til 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed
ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Alternativet
Alternativet ønsker at omlægge
skat fra skat på almindelig indkomst til skat på
kapital, transaktioner og ressourcer, og derudover ønsker
Alternativet et mindre kompliceret skattesystem. Forslaget
trækker i en forkert retning, hvad angår
omlægning, men i en rigtig retning, hvad angår
forenkling. For Alternativet er forenkling vurderet
afgørende i dette tilfælde.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af KF):
1) Nr.
15 affattes således:
»15. I §
26, stk. 1, ændres »stk. 2-7, jf. dog § 23,
stk. 2, 4, 5, 7 og 8« til: »stk. 2-6, jf. dog §
23, stk. 2, 4, 5, 7 og 8, og § 23 A, 1. pkt.««
[Konsekvensændring]
2)
Efter nr. 15 indsættes:
»01. To steder i § 26, stk. 3, 1. pkt., ændres
»og 6« til: »og 5«.«
[Konsekvensændring]
Til § 5
3) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
16 A, stk. 4, nr. 3, 1. pkt., og §
16 C, stk. 4, nr. 4, 1. pkt., og stk.
5, nr. 2, 1. pkt., ændres »nr. 10« til:
»nr. 11«.«
[Konsekvensændring]
4) Nr. 7
udgår.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
5)
Efter nr. 8 indsættes:
»01. I §
16 C, stk. 9, 3. pkt., ændres »nr. 7« til:
»nr. 8«.«
[Konsekvensændring]
Til § 8
6) I
stk. 2, 1. og 2.
pkt., ændres »2023« til:
»2022«.
[Ændret virkningstidspunkt
for bestemmelse om mere end én aktiesparekonto]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter aktieavancebeskatningslovens §
26, stk. 1, opgøres gevinst og tab ved afståelse af
aktier efter reglerne i stk. 2-7, jf. dog § 23, stk. 2, 4, 5,
7 og 8, om lagerprincippet.
Det er med lovforslagets § 2, nr. 15,
foreslået i § 26, stk. 1, efter »§ 23, stk.
2, 4, 5, 7 og 8,« at indsætte »og § 23 A, 1.
pkt.,«.
Dertil er det med lovforslagets § 2,
nr. 18, foreslået at ophæve
aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 5.
Med ændringsforslag nr. 1
foreslås det at affatte lovforslagets § 2, nr. 15,
således »I § 26, stk.
1, ændres »stk. 2-7, jf. dog § 23, stk. 2,
4, 5, 7 og 8« til: »stk. 2-6, jf. dog § 23, stk.
2, 4, 5, 7 og 8, og § 23 A, 1. pkt.««
Dermed foreslås det foruden at
henvise til § 23 A, 1. pkt., at ændre henvisningen til
stk. 2-7 til en henvisning til stk. 2-6.
Der er tale om en konsekvensændring,
der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 2
Efter aktieavancebeskatningslovens §
26, stk. 3, 1. pkt., skal aktieretter og tegningsretter til aktier,
der er omfattet af § 25, ikke medregnes ved opgørelser
efter stk. 2 og 6, og der skal ikke foretages en opgørelse
efter stk. 2 og 6 ved afståelse af sådanne retter.
Det er med lovforslagets § 2, nr. 18,
foreslået at ophæve aktieavancebeskatningslovens §
26, stk. 5.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det i lovforslagets § 2 at indsætte et
nyt nummer, hvormed det foreslås to steder i § 26, stk.
3, 1. pkt., at ændre »og 6« til »og
5«.
Forslaget vil betyde, at henvisningerne i
aktieavancebeskatningslovens § 26, stk. 3, 1. pkt., til stk. 6
ændres til henvisninger til stk. 5.
Der er tale om konsekvensændringer,
der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 3 og 4
Det er med lovforslagets § 5, nr. 5,
foreslået, i ligningslovens § 16 C, stk. 4, efter nr. 8
at indsætte et nyt nummer. Dermed vil nr. 9 og 10 blive nr.
10 og 11.
Det er samtidig med lovforslagets § 5,
nr. 2, foreslået i ligningslovens § 16 A, stk. 4, nr. 3,
1. pkt., at ændre »stk. 4, nr. 10« til
»stk. 4, nr. 11«. Med lovforslagets § 5, nr. 7, er
det desuden foreslået i ligningslovens § 16 C, stk. 5,
nr. 2, 1. pkt., at ændre »nr. 10« til »nr.
11«.
Der henvises imidlertid også i
ligningslovens § 16 C, stk. 4, nr. 4, 1. pkt., til »nr.
10«.
Med ændringsforslag nr. 3
foreslås det at affatte lovforslagets § 5, nr. 2,
således »I § 16 A, stk. 4,
nr. 3, 1. pkt., og § 16 C, stk. 4,
nr. 4, 1. pkt., og stk. 5, nr. 2, 1.
pkt., ændres »nr. 10« til »nr.
11«.«
Med ændringsforslag nr. 4
foreslås det, at lovforslagets § 5, nr. 7,
udgår.
Ændringsforslag nr. 3 vil betyde, at
henvisningen i ligningslovens § 16 C, stk. 4, nr. 4, 1. pkt.,
til nr. 10 ligeledes vil blive ændret til en henvisning til
nr. 11.
Der er tale om en konsekvensændring,
der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig
betydning.
Ændringsforslag nr. 4 er en
konsekvens af ændringsforslag nr. 3. Med
ændringsforslag nr. 3 er det således også
foreslået at ændre henvisningen i ligningslovens §
16 C, stk. 5, nr. 2, 1. pkt.
Til nr. 5
Det er med lovforslagets § 5, nr. 8,
foreslået i ligningslovens § 16 C, stk. 5, efter nr. 5
at indsætte et nyt nummer. Dermed vil nr. 6 og 7 blive nr. 7
og 8.
I ligningslovens § 16 C, stk. 9, 3.
pkt., henvises der til stk. 5, nr. 7.
Med ændringsforslag nr. 5
foreslås det i lovforslagets § 5 at indsætte et
nyt nummer, hvormed det foreslås i § 16 C, stk. 9, 3.
pkt., at ændre »nr. 7« til »nr.
8«.
Forslaget vil betyde, at henvisningen i
ligningslovens § 16 C, stk. 9, 3. pkt., til stk. 5, nr. 7,
ændres til en henvisning til stk. 5, nr. 8.
Der er tale om en konsekvensændring,
der ved en fejl ikke indgik i det fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget er således uden indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 6
Det er med lovforslagets § 8, stk. 2,
foreslået, at lovens § 1, nr. 1, 7 og 8, ikke skal have
virkning for konti, der er oprettet før den 1. januar
2023.
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 1, at indsætte en bestemmelse som
aktiesparekontolovens § 1, stk. 2, 2. pkt., om, at
Skatteforvaltningen efter anmodning kan træffe
afgørelse om, at en senere oprettet konto tillægges
skattemæssig gyldighed som en aktiesparekonto i stedet for en
tidligere oprettet aktiesparekonto.
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 7, at ændre aktiesparekontolovens § 27, stk. 3,
1. pkt., således at »stk. 1 eller over instituttets
opgjorte skat eller afgift efter stk. 2« ændres til
»stk. 1, over instituttets opgjorte skat eller afgift efter
stk. 2 eller en afgørelse efter § 1, stk. 2, 2.
pkt.,«.
Det foreslås endvidere i
lovforslagets § 1, nr. 8, at ændre aktiesparekontolovens
§ 27, stk. 3, 2. pkt., således at »eller
underretningen efter stk. 2« ændres til »,
underretningen efter stk. 2 eller afgørelsen efter § 1,
stk. 2, 2. pkt«.
De i lovforslagets § 1, nr. 7 og 8,
foreslåede ændringer vil indebære, at der vil
være mulighed for at klage til Landsskatteretten eller
skatteankeforvaltningen over et afslag fra Skatteforvaltningen
på anmodning om at tillægge en senere oprettet
aktiesparekonto gyldighed som aktiesparekonto i stedet for en
tidligere oprettet aktiesparekonto.
Med ændringsforslag nr. 6
foreslås det i lovforslagets § 8, stk. 2, 1. og 2. pkt.,
at ændre »2023« til »2022«.
Ændringsforslaget vil betyde, at
bestemmelsen om, at en senere oprettet aktiesparekonto med
Skatteforvaltningens godkendelse vil kunne blive anset for en
gyldig aktiesparekonto, udvides til at have virkning for
aktiesparekonti, der er oprettet den 1. januar 2022 eller senere.
Adgangen til at påklage et afslag fra Skatteforvaltningen
på en anmodning om at tillægge en senere oprettet
aktiesparekonto gyldighed som aktiesparekonto, udvides
tilsvarende.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2023 og var til 1. behandling den 10. oktober 2023. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets
sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse
med udvalgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på
Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 26. juni 2023 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 177, folketingsåret
2022-23, 2. samling. Den 3. oktober 2023 sendte skatteministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag
på lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget
4 skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet
11 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny
Engelbrecht (S) Fie Hækkerup (S) Jesper Petersen (S) fmd. Malte Larsen (S) Per Husted (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan
E. Jørgensen (V) Kim Valentin (V) Torsten Schack Pedersen
(V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W.
Frølund (LA) Sólbjørg Jakobsen (LA) Rasmus
Jarlov (KF) Mona Juul (KF) Pernille Vermund (NB) Peter Kofod (DF)
Sigurd Agersnap (SF) nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Halime Oguz (SF) Pelle Dragsted (EL)
Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 50 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 23 | |
Moderaterne (M) | 15 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 | |
Danmarksdemokraterne - Inger Støjberg
(DD) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 14 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 10 | |
Enhedslisten (EL) | 9 | |
Radikale Venstre (RV) | 7 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 7 | |
Alternativet (ALT) | 5 | |
Nye Borgerlige (NB) | 3 | |
Siumut (SIU) | 1 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 3 | |